شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
گزارشي از نخستين سمينار تازه هاي پيوند كليه؛
فيلتري در كالبد
سميه شرافتي
006363.jpg
006366.jpg
نخستين سمينار تازه هاي پيوند كليه در ايران با هدف قرار دادن جديدترين اطلاعات در خصوص پيوند به متخصصين و پزشكان پايان هفته گذشته (۲۱ و ۲۲ تير ماه) برگزار شد. در اين همايش مزاياي عمل پيوند كليه نسبت به عمل دياليز و همچنين روش هاي پيشگيري و درمان بيماري هاي كليوي از سوي صاحبنظران، پزشكان و متخصصان، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنين مشكلات اساسي پيوند كليه در كشور بررسي شد.
پيوند كليه به عنوان روش حيات بخش براي درمان نارسايي غيرقابل برگشت كليه، عمر را طولاني و كيفيت زندگي را بهبود مي بخشد و بيمار را از محدوديت هاي دياليز رها مي كند. به همين دليل شمار زيادي از بيماران ترجيح مي دهند تحت عمل ياد شده قرار بگيرند. زيرا پس از عمل، علاوه بر آنكه محدوديت مايعات و رژيم غذايي را نخواهند داشت، فعاليت شغلي خود را به طور نيمه وقت يا تمام وقت از سر خواهند گرفت. آمارها نشان مي دهند كه بيش از ۹۰ تا ۹۴درصد پيوند كليه در ايران به صورت مطلوب انجام مي شود و شمار قابل توجهي از عمل پيوند كليه را زنان جوان در سنين باروري انجام مي دهند و پس از پيوند كليه با به دست آوردن مجدد قدرت باروري، اميدي تازه براي فرزنددار شدن مي يابند.
در اين همايش دكتر لسان پزشكي فوق تخصص كليه و رئيس بخش نفرولوژي بيمارستان امام خميني (ره) و رئيس سمينار تازه هاي پيوند كليه گفت: پيوند كليه به عنوان درمان نهايي نارسايي پيشرفت كليه محسوب مي شود و خوشبختانه اين روش باعث مي شود افرادي كه كليه خود را از دست داده اند با درماني تقريباً  كامل مواجه شوند و بتوانند با اين روش كيفيت زندگي خود را بالا ببرند. وي ادامه داد:  دياليز به عنوان روشي است كه بين اين دو حالت قرار دارد و تنها كارش اين است كه بيمار را زنده نگه دارد، اما به كيفيت زندگي بيمار كمكي نمي كند. اما در پيوند كليه با برطرف شدن نارسايي كليه، كيفيت زندگي  نيز بهبود مي يابد.
رئيس سمينار تازه هاي پيوند كليه افزود: پيوند كليه در ايران چه از لحاظ كمي و چه از لحاظ كيفي رشد خوبي را داشته است، به طوري كه در كشور حدود ۱۶۰۰ الي ۱۷۰۰ پيوند كليه در سال انجام مي شود. دكتر لسان پزشكي با اعلام اينكه بيش از ۹۰ درصد پيوندها در ايران از دهنده زنده صورت مي گيرد، گفت: تلاش اين مركز بر اين است كه پيوند از مرگ مغزي را گسترش دهد. دكتر لسان پزشكي با اعلام اينكه هر چه نظارت بهتري روي پيوند زنده صورت بگيرد فعاليت افراد دلال كمتر خواهد شد، گفت: مشكلات در امر پيوند از دهنده زنده بسيار زياد خواهد بود اما زماني كه دولت وارد ميدان شد و نظارت را بر عهده گرفت، فضا بسيار تلطيف شد. قوانيني در كشور هست كه كليه دهنده زنده به هيچ وجه نمي تواند بر گيرنده خارجي پيونده زده شود و يا اينكه اگر گيرنده خارجي باشد، دهنده  نيز بايد از همان كشور باشد و اين قوانين توانست جلوي بسياري از سوء استفاده ها را بگيرد. اين فوق تخصص نفرولوژي گفت: براساس آمارهاي جهاني ما بايد در كشور چيزي حدود ۷۰ هزار نفر بيمار نارسايي كليه داشته باشيم كه از اين تعداد نزديك به ۱۳ هزار بيمار پيوند كليه در كشور داريم و حدود ۲۵هزار نفر بيمار دياليزي هستند و مابقي افرادي هستند كه يا از بيماري خود بي اطلاعند و يا اينكه مراجعه نكرده اند.
وي افزود: البته در طول ساليان اخير با تربيت نيروهاي فوق تخصص كليه بيماريابي مناسب صورت گرفته است. اين بيماريابي از يك طرف منجر به كاهش مرگ و مير شده و از طرف ديگر بايد به موازات رشد تعداد بيماران امكانات و سرويس  دهي مناسبي نيز براي آنها فراهم شود.
وي در خصوص بيماري هايي كه منجر به نارسايي كليه مي شود گفت: شايعترين بيماري كه مي تواند منجر به نارسايي كليه شود، ديابت است. بعد از آن افزايش فشار خون، عفونت هاي كليه، سنگ هاي كليه و ناهنجاري هاي مادرزادي كليه نيز مي تواند منجر به نارسايي كليه  شود. وي ادامه داد: «نارسايي كليه متأسفانه در اكثر اوقات بي علامت است و توصيه مي شود هر فرد حداقل در سنين ۲۵ سالگي يك بار به پزشك مراجعه كند و وضعيت كليه خود را چك كند اما به طور معمول هر فردي كه دچار ورم اندام و پلك شود، يا تغيير در رنگ ادرار، سوزش و تكرر ادرار داشته باشد ممكن است علامتي از نارسايي كليه باشد و بايد به پزشك متخصص مراجعه نمايد.
دكتر لسان پزشكي در زمينه پيشگيري گفت:  با يك آزمايش بسيار ساده توسط پزشك عمومي مي توان از بيماري كليه پيشگيري نمود چرا كه بيماري هاي عفونت ادراري، سنگ كليه و افزايش فشار خون اگر زودتر تشخيص داده شود به نارسايي كليه تبديل نمي شود.
رئيس بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني (ره) در زمينه ايجاد عارضه براي اهداكنندگان كليه عنوان كرد: اگر اهداكنندگان قبل از اهدا مورد آزمايش هاي دقيقي قرار گيرند، عوارض كمتري پس از اهدا در آنها ديده مي شود و در اين خصوص بايد كلينيك هايي براي اين افراد احداث شود تا در فواصل متفاوت مورد بررسي قرار گيرند. در اين همايش دكتر سيد حسن ا مامي رضوي، رئيس مركز فرآورده هاي پيوندي ايران گفت: مركز تحقيقات پيوند اعضاء حدود ۱۰ الي ۱۲ سال است كه فعاليت خود را در زمينه هاي مختلف پيوند اعضا شروع كرده، به طوري كه در زمينه دريچه هاي قلبي نياز مردم به طور كامل برآورد شده است. همچنين در اين مركز حدود ۷۰ مورد پيوند قلب و ۱۰مورد پيوند كبد انجام شده كه چندي پيش نيز هزارمين پيوند كليه را جشن گرفتيم.
همچنين در اين مراسم كه در تالار امام بيمارستان امام خميني برگزار شد،خانم دكتر مهدوي، رئيس مركز پيوند كليه در رابطه با مهم ترين مسئله پيوند اعضا گفت: «هدف ما اين است كه بتوانيم يك شبكه پيوند كليه جامع را در كشور راه اندازي كنيم و همچنين واحدهاي پيوند اعضا در سطح كشور بتوانند به نحو مطلوبي خدمات را ارائه دهند.» وي ادامه داد:  در حال حاضر بزرگترين مشكل ما پيوند كبد است كه اين پيوند فقط در دانشگاه شيراز انجام مي شود، ولي به طور كلي پيشرفت هاي وسيعي در سطح كشور در امر پيوند كليه انجام شده و آمار و ارقام نيز اين پيشرفت ها را نشان مي دهند.
وي با اشاره به مشكلات عمده اي كه درپيوند كليه وجود دارد، گفت: در حال حاضر بودجه درمان دارويي بيماران كليوي كه از طرف دولت پرداخت مي شود ماهانه در حدود ۸۰ ميليارد تومان است. بيشترين تعداد پيوند نيز در سطح كشور، پيوند كليه است كه داراي مشكلات فراواني مي باشد. در حال حاضر از كل بيماران كليوي ۵۰ درصد آنها پيوند كليه مي شوند ولي مشكل اساسي ما اين است كه طي ۳ الي ۴ سال آينده جمعيت اين بيماران ۲ برابر خواهد شد و در آن صورت ما بيش از دو برابر نيازمند نيروي انساني و بودجه هستيم در حالي كه شديداً  با كمبود بودجه مواجهيم. ما طي سال گذشته فقط توانستيم ۸ تا ۹ مركز دياليز را به سيستم بهداشت و درمان كشور اضافه كنيم در حالي كه روز به روز به تعداد بيماران دياليزي افزوده مي شود.»
دكتر مهدوي در پايان ضمن بيان اينكه صدا و سيما، مطبوعات و NGOها بايد در مورد فرهنگ آشنايي با پيوند كليه به مردم اطلاع رساني دقيقي بكنند گفت: اميدواريم روزي برسد با استفاده از كليه بيماران مرگ مغزي بتوانيم جلوي خريد و فروش و قاچاق كليه را در كشور بگيريم.

تازه ها
رژيم خود را نشكنيد!
006354.jpg
همشهري آنلاين: حفظ برنامه غذايي رژيمي ممكن است در روزهاي تابستان مشكل به نظر برسد بخصوص وقتي كه با بستني ها و شيريني ها يا غذاهاي اشتهابرانگيز روبه رو مي شويد و رژيم خود را زير پا مي گذاريد.
اما متخصصان مايوكلينيك در آمريكا مي گويند چنين مواردي نبايد به شكست كلي برنامه رژيم گرفتن شما بدل شود. نشريه «ماخذ سلامتي زنان» مايوكلينيك در شماره اين ماه خود نكات زير را براي ادامه دادن رژيم غذايي پيشنهاد مي كند:
خودتان را ببخشاييد و به مسيرتان ادامه دهيد. قبول كنيد كه در اين راه با موانعي روبه رو خواهيد شد. هيچ كس كامل نيست. پس از يك ناپرهيزي خودتان را با اجتناب از غذاي مطلوبتان يا حذف وعده هاي غذايي تنبيه نكنيد. چنين به اصطلاح «راه حل هايي» با احتمال بيشتري اشتياق شما را به خوردن تشديد مي كند و به پرخوري بيشتر مي انجامد.
اگر شبي در خوردن يك شام سنگين زياده روي كرديد، سعي كنيد روز بعد غذاهاي كم كالري بخوريد. از تجربياتتان درس بگيريد. در مورد عواملي كه شما را به پرخوري برمي انگيزد تامل كنيد و شيوه هاي خلاقي را براي مقاومت در برابر وسوسه ها به كار گيريد.
اگر استرس عامل آغازگر پرخوري تان است، در چنين مواقعي به جاي آنكه يك بسته چيپس باز كنيد، به دوستي زنگ بزنيد. اگر مشكل به اندازه بزرگتر وعده غذايي كه در رستوران عرضه مي شود مربوط مي شود، در ابتداي صرف غذا يك جعبه بخواهيد و نصف غذا را براي ناهار فردايتان برداريد. اگر غذاهاي معيني وجود دارند كه در برابر آنها اختيار را از دست مي دهيد، راهي پيدا كنيد تا بتوانيد آنها را در برنامه غذاخوردن تعيين شده تان تلفيق كنيد. اجتناب كامل از چنين غذاهايي تنها بر اشتياق شما به آنها خواهد افزود و در معرض دوره هاي پرخوري افراطي قرار مي گيريد.
اگر شيريني ها براي شما اغواكننده است، هنگامي كه در خانه تنها هستيد شيريني نپزيد. در عوض هنگامي كه به يك مهماني تولد مي رويد از خوردن تكه اي كيك لذت ببريد.
جشن گرفتن موفقيت هايتان حتي اگر بسيار كوچك باشد، مي تواند به شما در اجتناب از موانع كمك كند. هنگامي كه چندين هفته رژيمتان را به نحو صحيح رعايت كرديد به خودتان با چيزي به غير از غذا جايزه بدهيد.

داروخانه سبز
زردآلو
صدف كوه كن
006357.jpg
درخت زردآلو بومي چين است و هنوز هم به صورت وحشي در اين مناطق مي رويد. ميوه آن گوشتي و زرد رنگ با طعمي مطبوع و شيرين است. اين ميوه سرشار از ويتامين هاي B,C,A و آهن است.
اين ميوه عطش را كم و التهاب را برطرف مي كند، پس توصيه مي شود افراد گرمازده زردآلو ميل كنند.
زردآلو همچنين منبع غني بتاكاروتن ( پيشاز ويتامين A) است. زردآلوهايي كه رنگ نارنجي دارند، حاوي بتاكاروتن بيشتري هستند. مقادير بالاي بتاكاروتن و ليكوپن موجود در زردآلو باعث مي شود از اكسيداسيون LDL (كلسترول بد) جلوگيري شده، در نتيجه اين دو ماده به عنوان آنتي اكسيدان، غذاي مفيدي براي حفظ سلامت قلب هستند.
همچنين بتاكاروتن به عنوان پيشاز ويتامين A، در بدن به اين ويتامين تبديل مي شود و براي حفظ بينايي چشم مؤثر است و از آب مرواريد نيز جلوگيري مي كند.
زردآلو حاوي ميزان قابل توجهي آهن است كه در درمان كم خوني مؤثر خواهد بود؛ به طوري كه مصرف ۶ عدد زردآلو متوسط و تازه ۱۳ درصد نياز روزانه به آهن را برطرف مي سازد. پزشكان قديم هم از جمله محمد زكرياي رازي، زردآلو را عامل رقيق شدن خون دانسته اند. لازم به ذكر است، زردآلوي خشك شده، نسبت به زردآلوي تازه، حاوي بتاكارون و آهن بيشتري است.همچنين كبالت موجود در اين ميوه از عوامل برطرف كننده كم خوني به شمار مي آيد.
زردآلو حاوي فيبرهاي محلول در آب است. مطالعات نشان مي دهد مصرف فيبرهاي محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبيعي و كاهش كلسترول مي شود. فيبر موجود در اين ميوه از بروز يبوست و بيماريهاي روده جلوگيري مي كند.
زردآلوي رسيده نيز به علت دارا بودن ويتامين هاي گروه B براي درمان بيماريهاي عصبي و روحي، بي خوابي خستگي شديد، گيجي، فراموشي و ... مفيد است.
مصرف زياد زردآلو را به بيماران مبتلا به ديابت توصيه نمي كنيم، همچنين زياده روي در مصرف آن باعث ايجاد لك هاي سفيد پوستي مي شود، همچنين در هضم مواد غذايي ايجاد اختلال كرده و فرد دچار اسهال مي شود.
هسته زردآلو نيز حاوي مواد مغذي مناسبي است، چنانچه از ديرباز از آن به عنوان تقويت كننده قواي جنسي استفاده مي شده است، همچنين براي رفع اختلال در رشد كودكان و جلوگيري از خونريزي لثه مؤثر است.
هسته زردآلو ضد نفخ است، بنابراين بهتر است اين ميوه را همراه با هسته اش ميل كنيد، هسته تلخ زردآلو مواد سمي به نام اسيد سيانيدريك و اسيدپروسيك دارد، لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناك است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |