يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۵
دغدغه هاي تيم ملي در آستانه رقابتهاي جام جهاني آلمان
يك ماه سرنوشت ساز
003069.jpg
عكس ها : مجتبي جانبخش
امير بهادري نژاد
يكي از اصلي ترين دلمشغولي هاي طرفداران فوتبال ايران در آستانه رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان، مصدوميت  بازيكنان شاغل در باشگاههاي خارج از كشور(لژيونر ها) و ناهماهنگي آنها با بدنه تيم ملي مي باشد. البته از سوي ديگر مطلوب نبودن شرايط تيم هايي كه تعدادي از بازيكنان لژيونر در آن عضويت دارند به اين نگراني ها شدت بخشيده است. در حال حاضر مصدوميت علي كريمي و مهدي مهدوي كيا بزرگترين دغدغه برانكو در آستانه بزرگترين رويداد فوتبال جهان به شمار مي آيد. علي كريمي چندي پيش در جريان رقابتهاي بوندسليگا و در ديداري كه زير بارش سنگين برف انجام مي شد دچار مصدوميت از ناحيه مچ پا شد و كارش به عمل جراحي كشيد. در واقع اين مصدوميت در بدترين زمان ممكن براي علي كريمي رخ داد، چون وي به تدريج جايگاه خود را در تركيب اصلي تيم بايرن مونيخ تثبيت كرده بود. هر چند كه گفته مي شود علي كريمي در آينده اي نزديك تمرينات خود را از سر خواهد گرفت و شايد به دو بازي آخر بايرن مونيخ در بوندسليگا برسد، اما اين نگراني وجود دارد كه وي براي رسيدن به شرايط مسابقه زمان كافي در اختيار نداشته باشد. به طور حتم در خوش بينانه ترين حالت، علي كريمي با انجام دو بازي رسمي كه احتمالا به عنوان بازيكن ذخيره به ميدان خواهد آمد به شرايط مسابقه پيش از زمان مصدوميتش نخواهد رسيد به همين دليل لزوم حضور كريمي در بازيهاي تداركاتي تيم ملي در كرواسي و يا آلمان بيش از پيش احساس مي شود. از سوي ديگر انجام اين عمل جراحي سنگين روي مچ پاي كريمي طبيعتا او را ناخواسته مجبور به احتياط مي كند. تجربه نشان داده بازيكنان پس از طي كردن دوران نقاهت خود تا بازگشت به شرايط آرماني با احتياط بيشتري تمرين مي كنند و يا در زمين مسابقه به تكل زدن مي پردازند كه به همين دليل وارد كردن فشار طاقت فرسا در اردوهاي تداركاتي تيم ملي به علي كريمي ريسك بزرگي است كه احتمالا برانكو مرتكب آن نخواهد شد. به هر حال چگونگي رفتار فني با علي كريمي در آستانه رقابتهاي جام جهاني ظرافت هاي خاصي را مي طلبد كه به طور حتم با رعايت كردن اين اصول مي توان تيم ملي را صاحب يك بازيكن سرنوشت ساز در جام جهاني آلمان كرد.
اما زماني كه برانكو از راه دور و با وسواس مشغول بررسي وضعيت مصدوميت علي كريمي بود ناگهان خبر مصدوميت مهدي مهدوي كيا از هامبورگ آلمان رسيد. مهدي در زماني با اين مصدوميت مواجه شد كه يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان تيم هامبورگ به شمار مي آمد و در صعود اين تيم به رده هاي بالاي جدول، نقشي انكارناپذير داشت. خوشبختانه پزشكان تيم هامبورگ پس از عكسبرداري از پاي مهدوي كيا اعلام كرده اند مصدوميت وي چندان جدي نيست اما به هر حال همين توقف كوتاه مدت در روند رو به رشد مهدوي كيا شايد منجر به خارج شدن وي از فرم ايده آل و يا همان شرايط مسابقه بشود.
البته شايد بتوان از منظر ديگري به مصدوميت اين دو بازيكن كليدي تيم ملي نيز نگريست. بايد اين واقعيت را پذيرفت كه تمرينات طاقت فرسا و ماشيني باشگاههاي آلماني و همچنين شركت در مسابقات فشرده بوندسليگا و رقابتهاي باشگاهي اروپايي نوعي خستگي و فرسودگي در تمام بازيكنان از جمله كريمي و مهدي كيا ايجاد كرده بود كه مصدوميت هاي بوجود آمده مي تواند به نوعي زمان و موقعيتي مناسب براي بازيافتن قواي جسماني تحليل رفته اين بازيكنان باشد.
اما در اين ميان، موارد ديگري نيز براي نگراني وجود دارد. بر اساس شواهد موجود علاوه بر علي كريمي و مهدي مهدوي كيا بازيكنان ديگري از جمله وحيد هاشميان، فريدون زندي و همچنين رحمان رضايي به احتمال بسيار زياد عضو تركيب اصلي تيم ملي در جام جهاني خواهند بود. اما متاسفانه باشگاههايي كه اين بازيكنان در آنها شاغل هستند شرايط مطلوبي در رقابتهاي داخلي كشورهايشان ندارند. در آلمان شرايط دو تيم هانوفر و كايزرسلاترن( تيم هاي هاشميان و زندي) نگران كننده است و طبيعتا اين بازيكنان تافته جدا بافته از شرايط كلي تيم نيستند و شرايط ايده آلي ندارند. وحيد هاشميان در هانوفر با وجود تمام تلاش هايي كه انجام مي دهد كمتر از گذشته گل مي زند و فريدون زندي نيز جايگاه ثابت و تثبيت شده اي در تركيب اصلي كايزرسلاترن ندارد.
همچنين در جنوب اروپا نيز وضعيت رحمان رضايي چندان بهتر از هاشميان و يا زندي نيست. با آنكه رحمان تقريبا در تمام بازيهاي تيم مسينا به عنوان بازيكن ثابت حضور داشته اما شرايط نابسامان اين باشگاه و شكست هاي متوالي اين تيم به صورت ناخودآگاه روي عملكرد رحمان تاثير منفي داشته است. با اين حال بايد حتي در اين شرايط هم حضور دفاع مياني تيم ملي ايران را در ليگ ايتاليا به فال نيك گرفت. حضور رحمان در مسينا باعث شده تا او هر هفته در برابر مهاجمان قدرتي و سرعتي فوتبال جهان محك بخورد و به همين دليل اين بازيكن اسير جو جام جهاني نخواهد شد چون قبلا بازي در برابر بزرگاني چون ترزگه، توتي و يا دل پيه رو را تجربه كرده است.
اما نكته ديگري كه در ارديبهشت و خرداد ماه سال جاري بايد مد نظر كادر فني و مسئولان فدراسيون فوتبال قرار بگيرد هموار كردن مسير و سرعت پيوستن بازيكنان لژيونر به بدنه اصلي تيم ملي است. در خبرها آمده بود تيم ملي فوتبال ايران پيش از عزيمت به كمپ اصلي خود در آلمان دو اردوي تداركاتي كوتاه مدت در دو كشور سوييس و كرواسي برگزار خواهد كرد كه حضور بازيكنان شاغل در خارج از كشور حداقل در اردوي سوييس در هاله اي از ابهام قرار دارد.
همانگونه كه پيشتر به آن اشاره شد حداقل نيمي از تركيب اصلي تيم ملي را در جام جهاني بازيكنان شاغل در تيم هاي خارج از كشور تشكيل خواهند داد و به همين دليل هماهنگي آنها با نيمي ديگر از تيم كاملا ضروري و اجتناب ناپذير به نظر مي رسد. حالا اگر قرار باشد مثلا اردوي تيم ملي در سوييس بدون حضور بازيكنان لژيونر انجام شود بازدهي اين اردو و اثرات مثبت آن حداقل ۵۰ درصد كاهش خواهد يافت.
با وجود تمام شرايطي كه به آن اشاره شد چندان هم نبايد به شرايط آتي تيم ملي بدبين بود. تجربه نشان داده اردوهاي تداركاتي فشرده و شبانه روزي ميان مدت پيش از آغاز تورنمنت هاي بزرگ (حداقل در زمان مربيگري برانكو) به سود تيم ملي بوده است. نمونه بارز آن برگزاري اردوي پيش از جام ملتهاي آسيا بود كه اثرات اين اردو بازي به بازي بيشتر در چين نمايان شد. با توجه به پراكندگي بازيكنان تيم ملي در باشگاههاي داخلي و خارجي و همچنين زمان بسيار محدود براي تمرينات گروهي در طول سال به نظر مي رسد بهترين راهكار براي ايجاد هارموني در ميان بازيكنان تيم ملي، برگزاري اردوهاي تداركاتي فشرده در آستانه برگزاري رقابتهاي رسمي باشد. بازيكناني كه در طول سال در بهترين شرايط قادر به انجام كمتر از ۱۰ جلسه تمرين گروهي با هم تيمي هاي خود هستند نياز به انسجام بيشتري در آستانه يك تورنمنت بزرگ مانند جام جهاني دارند. البته اين هدف تنها با برگزاري ديدارهاي تداركاتي با تيم هاي قوي و ضعيف در كنار تمرينات فشرده تاكتيكي حاصل خواهد شد. بايد توجه داشت كه در شرايط كنوني فوتبال حرفه اي در جهان كه باشگاهها حاضر به آزاد كردن بازيكنان ملي پوش خود نيستند و فيفا در تقابل هميشگي با باشگاههاست بسياري از كشورها به همين صورت به آماده سازي تيم ملي خود مي پردازند. با توجه به اينكه فيفا تمام كشورهاي جهان را ملزم به اتمام ليگ هاي داخلي خود در فاصله يك ماه به آغاز رقابتهاي جام جهاني كرده است، به همين دليل برنامه بازيهاي ليگ و حذفي كشورها با فشردگي بيشتري نسبت به سالهاي قبل صورت گرفت و ناگزير فيفا مجبور به كاهش تعداد شب هاي مسابقات بين المللي شد. به عبارتي ديگر تعداد شب هايي كه تيم هاي ملي كشورها قادر به برگزاري ديدارهاي تداركاتي با تمام بازيكنان ملي پوش خود بودند به ميزان قابل توجهي كاهش يافت. در واقع همين موضوع باعث شده تا تمام كشورها به دنبال انجام بازيهاي تداركاتي در جريان اردوهاي تداركاتي منتهي به بازيهاي جام جهاني باشند.
003063.jpg
در دنياي فوتبال، مربيان به دو صورت برنامه بازيهاي تداركاتي خود را تنظيم مي كنند: گروه اول از بازي هاي سخت آغاز كرده و به تدريج سطح حريفان تداركاتي خود را پايين مي آوردند تا اينكه در بازي پاياني با تعداد گلهاي زيادي پيروز شوند و بازيكنانشان با روحيه بالايي وارد رقابتهاي جام جهاني بشوند.
اما گروه دوم شيوه اي كاملا متفاوت دارند. آنها اولين بازي خود ر ا با حريفي آسان آغاز مي كنند و به تدريج كيفيت حريفان خود را افزايش مي دهند به گونه اي كه آخرين بازي تداركاتي در فاصله ۵ روز به آغاز جام جهاني با يك حريف بسيار مقتدر انجام مي شود.
با توجه به مجموع شرايط موجود، تيم ملي ايران نتوانست در سال گذشته بازي تداركاتي موثري انجام بدهد و به همين دليل تمام نگاهها به برگزاري بازيهاي دوستانه در فاصله يك ماه مانده به رقابتهاي جام جهاني دوخته شده است. گفته مي شود كه تيم ايران در اردوهاي تداركاتي خود با سه تيم ديدار خواهد كرد كه بازي با تيم هاي كرواسي و جمهوري چك قطعي شده است. با نگاهي اجمالي به اين حريفان اينگونه به نظر مي رسد كه برانكو به دليل محدوديت هاي موجود، دو حريف قدرتمند را براي برگزاري بازي تداركاتي در نظر گرفته و شايد يك حريف آسان كه تيم ملي قادر به شكست دادن آن با تعداد گلهاي بالا باشد مي تواند در بالا بردن روحيه بازيكنان در آستانه رقابتهاي جام جهاني موثر باشد.
به هر حال برانكو بايد از اين دو يا سه بازي تداركاتي بيشترين بهره ممكن را ببرد. او بايد در اين ديدارها، هم تركيب اصلي خود را بشناسد و هم تاكتيك هاي مورد نظرش را به آزمون و خطا بگذارد. اما در عين حال نبايد دست خود را براي حريفان رو بكند.
از سوي ديگر با توجه به اينكه دو تيم كرواسي و جمهوري چك صاحب بازيكناني با قدرت بدني بالا هستند حفظ سلامت بازيكنان از اهميت ويژه اي برخوردار است. برانكو بايد اين مهم را براي بازيكنان ملي پوش تفهيم كند كه حفظ ساق ها در بازيهاي تداركاتي در مقايسه با كسب نتيجه در اولويت قرار دارد. البته بايد به برانكو حق داد كه به فاكتور نتيجه نيز در بازيهاي تداركاتي توجه كند چون او در گوشه اي از ذهن خود ماجراي شكست سنگين تيم ملي در ورزشگاه المپيك رم را در آستانه رقابتهاي جام جهاني حفظ كرده كه منجر به بركناري توميسلاو ايويچ شد.
به هر حال برانكو براي حضور موثر در جام جهاني تنها سه اردو در طول يك ماه و حداكثر سه بازي تداركاتي در اختيار دارد كه در اين بازيها بايد با چالش هايي چون بالا بردن آمادگي كريمي و مهدوي كيا، هماهنگي بازيكنان لژيونر با بازيكنان داخلي، بالا بردن سرعت مدافعان مركزي، ايجاد تعادل ميان جناح راست و چپ تيم ملي و همچنين انتخاب دروازه بان اول تيم دست و پنجه نرم بكند.

نگاه امروز
فرمول جادويي
آوا بهادري
چگونه مي توان قهرمان جام جهاني شد. اين پرسشي است كه ذهن تمام مربيان تيم هاي حاضر در جام جهاني را به خود مشغول كرده است و همگان بدنبال فرمولي جادويي براي دستيابي به اين هدف هستند. اخيرا يك مربي در انگليس اين فرمول جادويي را عرضه كرده و معتقد است تيم هايي كه از آن پيروي كنند مي توانند قهرمان جام جهاني شوند.
او در اين رابطه مي گويد: مردم و به ويژه تماشاگران فوتبال از خود سوال مي كنند يك مربي پس از به ميدان فرستادن بازيكنان چه نقشي مي تواند در سرنوشت تيم خود داشته باشد. براي پاسخ  دادن به اين سوال كافي است به جام جهاني گذشته و بازي دو تيم برزيل و انگليس مراجعه كنيد. در آن بازي تيم انگليس با يك گل از حريف پيش افتاد اما در شرايطي كه برزيل ۱۰ نفره بود نتوانست به عنوان تيم پيروز از ميدان خارج شود و در نهايت از جام جهاني حذف شد. من تلاش كردم كه خود را در آن بازي در موقعيت گوران اريكسون مربي تيم انگليس قرار بدهم و به خود بگويم كه اگر جايش بودم چه مي كردم. براي اينكه قضاوت ناعادلانه اي انجام نداده باشم پس از جام جهاني با كارلوس آلبرتو پري يرا مربي فعلي تيم ملي برزيل مشورت كردم كه او نيز معتقد بود انگليس نمي بايست پس از ده نفره شدن تيم برزيل به حفظ نتيجه مي پرداخت و بهترين راهكار ممكن حمله به دروازه برزيل بود. اگر انگليس به حملات خود تداوم مي بخشيد و يك گل ديگر بثمر مي رساند هيچگاه برزيل نمي توانست پيروز از ميدان خارج بشود. شايد گفته شود كه منطقي نيست كه در برابر تيمي چون برزيل بازي تهاجمي انجام داد اما تمام تيمها بايد اين نكته را مدنظر داشته باشند كه هدف از حضور در جام جهاني دستيابي به مقام قهرماني است نه نشستن و تماشا كردن وقايعي كه رخ مي دهد.
تيم ملي انگليس در دو دوره اخير رقابتهاي جام جهاني به دليل دفاع كردن از برتري خود در بازيها حذف شد در حالي كه تيم برزيل با شيوه اي كاملا متفاوت به افتخارات بي شماري در جام جهاني دست يافته است. شعار تيم برزيل همواره ارائه بازي تهاجمي در برابر حريفان حتي در صورت پيش افتادن از آنها مي باشد. در حقيقت تيم برزيل با چنين ذهنيتي همواره در جام جهاني موفق بوده است.در واقع سرنوشت تيم ها را در جام جهاني ذهنيت مربيان آنها رقم مي زند. به عبارتي ديگر برد و يا باخت يك تيم در جام جهاني بستگي به تصميماتي دارد كه يك مربي در طول بازي اتخاذ مي كند و يا نمي كند.علت اصلي شكست انگليس در برابر برزيل ناتواني اريكسون در ايجاد انگيزه در بازيكنانش در نيمه دوم بازي بود.البته يك مربي براي ايجاد انگيزه در بازيكنانش نياز به داد و فرياد در داخل رختكن ندارد بلكه با دستورات ساده مي توان شرايط را براي بازيكنان توجيه كرد. در شرايطي كه بازي بسيار حساس مي شود يك مربي خيلي راحت مي تواند چشم خود را از بازي بردارد و تمركزش را از دست بدهد. البته نمي توان براي چگونگي رفتار مربيان در لحظات بحراني حكم مشخصي صادر كرد چون شيوه كار هر مربي متفاوت است، اما يك مربي موفق بايد اطمينان داشته باشد كه در هر زماني قادر است پاسخ هاي صحيح و قانع كننده اي براي پرسش هاي سخت، بزرگ و دشوار داشته باشد. هنگامي كه موضوع مرگ و يا زندگي در ميان است بايد تصميمات صحيح اتخاذ كرد. شايد باورتان نشود اما سرنوشت تيم ها را در جام جهاني كوچكترين و جزيي ترين تصميمات مربيان رقم مي زند. اگر مربي در اتخاذ اين تصميمات مرتكب كوچكترين اشتباهي بشود از دور رقابتها حذف خواهد شد. به همين دليل جام جهاني دشوارترين رويداد فوتبال جهان براي بازيكنان و مربيان به شمار مي آيد، چون يك اشتباه كوچك حكم حذف و نابودي تيم آنها را دارد.

درباره هنريك لارسن، پايان فوتبال در خانه
003060.jpg
علي راد
هنريك لارسن به احتمال فراوان آخرين فصل حضورش در سطح اول فوتبال اروپا را سپري مي كند. اين مهاجم سي و پنج ساله مصمم است كه فصل آينده را به موطنش (سوئد) بازگردد و در آنجا دوران فوتبالش را به پايان ببرد. او در تابستان گذشته از سلتيك به بارسلونا پيوست و در ابتداي حضورش در اين تيم دچار آسيب ديدگي شد، اما اين مهاجم موفق سوئدي براي چندمين بار در طول دوران بازگشتي موفق داشت تا غيبت ليونل مسي در بارسلونا احساس نشود.
بازگشت به خانه
در تابستان سال جاري هنريك لارسن، بارسلونا را به مقصد يكي از تيم هاي وطنش، بدون توجه به افتخاراتي كه بارسا در اين فصل كسب كند، ترك خواهد كرد. به احتمال زياد او پس از سيزده سال به تيم  سابق خود يعني هلسينبورگ مي پيوندد و خود وي نيز تمايل دارد تا در اين باشگاه بازي كند. لارسن در اين باره گفته است: «از اين كه در بارسا هستم خوشحالم، اين مدت واقعاً  برايم عالي بود اما مدت زيادي است كه از خانه دور هستم و زمان آن رسيده كه به آنجا بازگردم.»
ظهور سريع
- او واقعاً   توانايي بازي در هر تيمي را كه تمايل داشته باشد دارد، او بازي حرفه اي خود را از اواخر دهه هشتاد به طور جدي آغاز كرد، البته از دوران نوجواني در دسته سوم به همراه تيم هوگا بوركس خود را به فوتبال سوئد معرفي كرده بود. بالاخره در سال ۱۹۹۲ بود كه با پيوستن به هلسينبورگ خود را به دنياي فوتبال حرفه اي معرفي كرد و با به ثمر رساندن ۳۴ گل در ۳۱ بازي ، ركوردي جالب از خود به جا گذاشت. او پس از دو فصل حضور در هلسينبورگ به تيم فاينورد هلند پيوست و پس از آن به تيم ملي سوئد دعوت شد و با حضور در جام جهاني ۱۹۹۴ آمريكا به همراه تيم ملي كشورش به مقام در خور توجه سوم جام جهاني دست پيدا كرد. او واقعاً  شروعي فوق العاده داشت. او در سن پانزده سالگي به دليل لاغري اندام در يك تست فوتبال رد شده بود.
پيوستن به سلتيك
دوران فوتبال او با پيوستن به تيم اسكاتلندي سلتيك در سال ۱۹۹۷ وارد مرحله جديدي شد. سلتيك با مبلغ يك ميليون پوند او را به خدمت گرفت. يك سال پس از حضورش در اين تيم اسكاتلندي با به ثمر رساندن شانزده گل كمك كرد تا سلتيك پس از نه سال به قهرماني هاي تيم رقيب يعني رنجرز پايان دهد و خود به مقام قهرماني دست پيدا كند. او در فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ موفق شد. ۲۹ گل به ثمر برساند و با وجود شكسته شدن پايش از دو ناحيه، در اكتبر ،۱۹۹۹ در بازي برابر المپيك ليون، در فصل بهار باز هم به رقابت ها بازگشت و پس از به ثمر رساندن هشت گل در نه بازي، سوئد را در يورو ۲۰۰۰ همراهي كرد.
اسطوره
او در سلتيك به چهره اي افسانه اي تبديل شد و در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ با ثمر رساندن ۵۳ گل و فتح كفش طلاي اروپا شايستگي هايش را به اثبات رساند و در نهايت زمان وداع وي با ليگ اسكاتلند در فصل ۲۰۰۴ فرا رسيد و او در آخرين بازي خود با پيراهن اين تيم در فينال جام حذفي دو گل برابر دانفرملاين به ثمر رساند تا با عنوان قهرماني اين جام اسكاتلند را ترك كند. او تا اين زمان ركورد گلزني خود را به عدد ۲۴۲ رسانده بود شايد تنها نكته اي كه مي تواند او را ناراحت كرده باشد، شكست برابر پورتو در فينال جام يوفا بود كه سلتيك سه بر دو شكست خورد و از فتح جام بازماند. او با وجود به ثمر رساندن هر دو گل اين تيم در بازي نهايي هيچ جايزه اي به جز مدال نقره كه آن هم تشريفاتي بود و جنبه ديگري نداشت دريافت نكرد. البته در سال ۲۰۰۴ او به عنوان موفق ترين بازيكن سوئدي، جايزه يوفا را دريافت كرد. او در اين سال در بازگشت به تيم ملي پس از اعلام بازنشستگي، در يورو ۲۰۰۴ سه گل به ثمر رساند و باعث خوشحالي لنارت يوهانسون و نخست وزير سوئد شد. دوران حضور او در پارسا با مصدوميت جدي زانو همراه بود و او نتوانست حضور مؤثر خود در اين تيم را نشان دهد اما هر بار كه در تركيب حضور پيدا كرد توانايي هاي خود را به رخ همگان كشيد.
يكي از آن روزها
باز مثل گذشته، لارسن بازگشتي ناباورانه داشت و پس از پشت سر گذاشتن مصدوميت و رسيدن به دوران آمادگي به تيم بازگشت و با مصدوميت ليونل مسي و لودويك ژولي به تركيب خط حمله بارسا بازگشت و در اولين حضورش گرچه موفق نشد گلي به ثمر برساند ولي خودش در اين مورد گفته: «فكر مي كنم آن روز مي توانستيم برنده بازي باشيم. بعضي اوقات توپ درون دروازه نمي رود و اين از آن روزهايي بود كه ما همه كار كرديم بجز گل زدن» !!!
نمايش عالي
در بازي هايي كه او در تركيب قرار گرفت نمايش خوبي داشت و موفق شد براي هم تيمي هايش موقعيت هاي فراواني ايجاد كند و پاس هاي گل حساسي بدهد. بازي هاي او هر تماشاگري را به وجد مي آورد.
روحيه تيمي
به عنوان عضوي از تيم، او هميشه خود را عضوي از يك مجموعه تصور مي كند و هر آنچه به صلاح باشگاه باشد انجام مي دهد. او تنها به آنچه كه گروهي مي شود به آن دست يافت فكر مي كند و اين خصوصيتي است كه كمتر بازيكني در اين سطح آن را دارد.
شناسنامه
نام كامل: هنريك لارسن
تاريخ تولد: بيستم سپتامبر ۱۹۷۱
محل تولد: هلسينبورگ، سوئد
قد: ۱۷۸ سانتي متر
وزن: ۷۲ كيلوگرم
باشگاهها: هلسينبورگ، فاينورد، سلتيك، بارسلونا
نخستين بازي ملي: اكتبر ۱۹۹۳ برابر فنلاند
بازي ملي: ۸۲ بازي و ۳۲ گل
حضور در جام جهاني: ۱۹۹۴ آمريكا، ۲۰۰۲ كره و ژاپن
افتخارات:
جام حذفي هلند (۱۹۹۵ و ۱۹۹۴)
ليگ اسكاتلند (۲۰۰۴ ، ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۱ ، ۱۹۹۸) جام حذفي اسكاتلند (۲۰۰۲ ، ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۰ ، ۱۹۹۸)
جام اتحاديه اسكاتلند
(۲۰۰۴ و ۲۰۰۱)
لاليگاي اسپانيا (۲۰۰۵)
سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۵)
مرد سال فوتبال سوئد (۲۰۰۴ و ۱۹۹۸)
مرد سال فوتبال اسكاتلند (۲۰۰۱ و ۱۹۹۸) 
بهترين گلزن ليگ اسكاتلند (۲۰۰۴ ، ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۱ ، ۱۹۹۹) 
003072.jpg


ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |