يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۵ - Apr 9, 2006
دبير شوراي عالي ترافيك كشور درخصوص عدم تغيير ساعت :
ترافيك تهران ۲۷ درصد كاهش مي يابد
خبرگزاري فارس: دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت: با تغيير ندادن ساعت  امسال ۲۷ درصد كاهش ترافيك در ساعت اوج خواهيم داشت و سرعت متوسط جابجايي نيز ۱۹ درصد افزايش مي يابد.
كامران حاج نصرالهي افزود: ميزان صرفه جويي كه از منابع مالي و انساني در يك ساعت اوج ترافيك يعني بين ساعت ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه از تغيير ندادن ساعت مي شود رقمي حدود ۷۰ ميليارد ريال در يك ساعت از روز است.
وي در ادامه گفت: طبق مطالعاتي كه انجام شده، سفرهاي سواره شاغلان در بين ساعت ۵ صبح تا ۱۳ جمعا ۲ ميليون و ۶۰ هزار و ۳۶۱ سفر است كه نسبت آن به اين شكل است كه شاغلان واحدهاي صنفي ۵۷ درصد، كارمندان ادارات ۲۰ درصد، مراكز نظامي و انتظامي ۱۳ درصد، فرهنگيان ۶ درصد، كارمندان بانك ها ۲ درصد و دانشگاهيان ۲ درصد از اين سفرها را به خود اختصاص مي دهند. دبير شوراي عالي ترافيك كشور اظهار داشت: بيشترين حجم سفرهاي سواره شاغلان بين ساعت
۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه است كه ۳۶ درصد كل دو ميليون و ۶۰ هزار سفر را تشكيل مي دهد.
حاج نصرالهي در خصوص سفرهاي مراجعه كنندگان بين ساعات ۵ صبح تا ۱۳ گفت: اين افراد در اين ساعات جمعا ۵ ميليون و ۱۳۹ هزار و ۱۹۹ سفر را به خود اختصاص مي دهند كه ۴۰ درصد آنها مراجعه كنندگان با واحدهاي صنفي، ۲۵ درصد دانش آموزان، ۱۶ درصد مراجعه كنندگان به ادارات، ۱۳ درصد مراجعه كنندگان به بانكها، ۶ درصد دانشجويان و يك درصد هم مراجعه كنندگان به مراكز نظامي و انتظامي هستند.
وي ادامه داد: در سفرهاي مراجعه كنندگان نيز بيشترين حجم سفر در بين ساعات ۱۵/۷ دقيقه تا
۱۵/۸ دقيقه است كه حدود ۲۲ درصد از كل سفرهاي صبحگاهي مراجعه كنندگان را تشكيل مي دهد.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور تصريح كرد: با اين ارقام مشخص مي شود ساعت ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه بيشترين حجم ترافيك در تهران وجود دارد و تقريبا تمام افراد به طور همزمان براي تمام كارها از خانه بيرون مي آيند و مشكل ترافيك را ايجاد مي كنند.
حاج نصرالهي اظهار داشت: بيشترين حجم سفرهاي مربوط به واحدهاي صنفي است كه طبق تحقيقي كه صورت گرفت علت مراجعه اين واحدهاي صنفي كه معمولا از ساعت ۹ مي بايد آغاز به كار كنند اين است كه چون بانك ها ساعت ۳۰/۷ صبح كار خود را آغاز مي كنند و ۱۰ صبح كلر را مي فرستند واحدهاي صنفي مجبورند براي انجام فعل و انفعالات نقد كردن چك ها صبح زود به بانك ها مراجعه كنند.
وي گفت: براي اينكه قله ساعت اوج ترافيك را بشكنيم بايد با تغيير ساعت صنوف و ادارات اين ترافيك را پخش مي كرديم كه طبق اين تقسيم بندي جديد اول ساعت مدارس بعد ادارات بعد اصناف قرار مي گيرند.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور افزود: به بانك ها نيز اعلام شده است كلر خود را ساعت ۱۲ بفرستند تا مردم مجبور نشوند صبح زود به بانك ها مراجعه كنند.
حاج نصرالهي با اشاره به بحث صرفه جويي انرژي با تغيير ساعات گفت: متاسفانه موضوعي كه در مصرف سوخت مورد توجه قرار نمي گيرد موضوع ترافيك است و در گذشته در تعيين ساعات كاري نيز به اين موضوع هيچ توجهي نمي شد در حاليكه ۲۷ درصد مصرف انرژي در كشور مربوط به حمل و نقل است و انتظار داريم با اين اتفاقات ۲۷ درصد كاهش ترافيك در ساعت اوج ترافيك داشته باشيم.

چشم انداز
010479.jpg
ادغام سازمان صنايع دستي در ميراث فرهنگي و گردشگري از آن دسته اقداماتي است كه براي كوچك كردن دولت انجام مي شود و از اين نظر اجراي آن مي تواند توجيهات كلاني (در بعد تشكيلات دولتي) داشته باشد. اما به نظر مي رسد اين ادغام باعث خواهد شد كه تمركز سازمان فوق الذكر بر مأموريت اصلي آن يعني توسعه توريسم باز هم كمتر شود. اگرچه مي توان بين بخش صنايع دستي و حوزه گردشگري ارتباط هايي پيدا كرد اما درواقع به صلاح صنايع دستي است كه همچنان به عنوان يك حوزه صنعتي و اقتصادي مورد توجه قرار گيرد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم كه تاكنون توان ساماندهي دويست _ سيصد نفر پرسنل ستادي خود را نداشته است، به جاي رتق و فتق امور ده ها هزار شاغل بخش صنايع دستي در نقاط دور افتاده كشور، بر بازاريابي و تبليغات گردشگري متمركز شود، كاري كه هيچ توفيقي در آن نداشته است.

ارگ راين براي نخستين بار معرفي مي شود
010476.jpg
شهر و ارگ تاريخي راين در همايشي كه با همين عنوان برگزار  مي شود براي نخستين بار معرفي خواهدشد.
به گزارش خبرنگار همشهري، اين ارگ تاريخي در ۱۰۸ كيلومتري كرمان و ۱۰۰ كيلومتري بم واقع شده و با وجود قدمتي به اندازه ارگ بم، ناشناخته مانده  است.
نخستين همايش ميراث ماندگاران(آشنايي با شهر و ارگ تاريخي راين)، ۲۴ فروردين ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در موزه فرش ايران واقع در خيابان كارگر، نبش خيابان فاطمي برگزار مي شود.
ارگ تاريخي راين شباهت زيادي به ارگ بم دارد ولي ابعاد آن كوچك تر و حدود ۲۰ هزار متر مربع است.

افزايش ۲۵ درصدي مسافران قشم
010488.jpg
رئيس هيات مديره جامعه گردشگري قشم گفت : گردشگري قشم در ايام نوروز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزايش داشت.
سيد ناصرالدين رضوي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا افزود : بر اساس آمار ارائه شده در طول ايام نوروز، تعداد ۹۱۴ هزار و ۹۷۴ گردشگر از طريق هوايي و دريايي وارد جزيره قشم شده اند.
وي تعداد خودروهاي ورودي از طريق اسكله لافت را ۵۵هزار و ۶۴۲ دستگاه ذكركرد و افزود : با وجود ۹ فروند شناور در اسكله لافت روزانه ۴۵۰ دستگاه خودرو به جزيره قشم وارد شده است.
رئيس هيات مديره جامعه گردشگري قشم يادآور شد : بيش از ۳۰ شناور از اسكله لافت به اسكله بهمن و همچنين ۸۰ شناور در اسكله شهيد ذاكري به همراه اتوبوس هاي دريايي وظيفه حمل ونقل مسافران را برعهده داشته اند.
رضوي با اشاره به افزايش ورود خودروهاي سواري از ۳۵ هزار دستگاه در نوروز سال گذشته به ۵۵ هزار و ۶۴۲ دستگاه در نوروز سال ۸۵ تاكيد كرد : گردشگري قشم با اين آمار بين ۲۰ تا ۲۵درصد افزايش داشته است.

آنفلوآنزاي مرغي گردشگران مالزي را كاهش داد
010485.jpg
بر اساس اعلام كارتا پست، ورود گردشگران خارجي به مالزي در دو ماهه نخست امسال، ۱۵ درصد كمتر از سال قبل بوده است.
به گزارش ايسنا، دليل اين كاهش، بيم و هراس نسبت به آنفلوآنزاي مرغي و تظاهرات ضدغربي كه به دنبال چاپ كاريكاتورهاي موهن در روزنامه هاي دانماركي صورت گرفت، اعلام شده است.
در ماه هاي ژانويه و فوريه تعداد۵۹۹ هزار و۴۶۸ گردشگر از كشورهاي خارجي وارد خاك مالزي شده اند كه اين تعداد ۹۳/۴ درصد، كمتر از آمار۶۵۷هزار و ۶۵۲ نفر دوره مشابه سال قبل از آن بوده است.
دولت اين كشور انتظار دارد كه در سال جاري تعداد  ۵/۵ميليون گردشگر خارجي وارد مالزي شوند كه در مقايسه، اين آمار در سال گذشته ۶ميليون نفر بوده است.

ظرفيت بازديد از تخت جمشيد محدود است
010482.jpg
وضعيت فيزيكي بخش هايي از مجموعه تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس)، ظرفيت بازديد را محدود مي كند كه در ايام نوروز بايد به اين مسئله توجه كرد تا مشكلات كمتري پديد آيد.
رحمت الله ذبيح مند- كارشناس و بازرس ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس- با بيان اين مطلب در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: سال گذشته نيز تجربه كرديم كه ظرفيت بازديدكنندگان تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) محدود است. بحث ظرفيت بازديد در همه سايت هاي ميراث فرهنگي و ميراث طبيعي دنيا، مطرح است ولي در ايران به اين مسئله توجه نمي شود و حتي تعدادي از مجموعه هاي تاريخي استان فارس، به دليل تعداد بازديدكنندگان زيادي كه به آنها وارد مي شوند، شرايط اوليه خود را ندارند. از سوي ديگر، اگر به جنبه سودآوري بازديدها نيز توجه كنيم، اين مسئله در بلندمدت، زيان آور خواهد بود.
وي در ادامه تاكيد كرد: برخي از قسمت هاي تخت جمشيد (پارسه، پرسپوليس) مانند كاخ تچر يا راه پله هاي آپادانا، آنقدر ظريف و شكننده هستند كه با ورود تعداد بازديدكنندگان زياد به آنها در يكصد سال آينده، آسيب خواهند ديد.
در ايام تعطيلات نوروزي به اين امر، توجه زيادي نمي شود. البته اين مشكل با به كارگيري چند نگهبان در ورودي و خروجي برخي از كاخ ها و كنترل بازديدكنندگان، قابل حل است.

گزارشي از تلفيق سازمان صنايع دستي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
به نفع دولت، به ضرر گردشگري
ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ظاهراً به دليل سنخيت بسيار زياد كار اين دو سازمان با يكديگر، تا به حال كه چهار روز از اين مصوبه گذشته، هنوز با مخالفت جدي كارشناسان روبه رو نشده است. تنها اختلافاتي در خصوص جزئيات،  از جمله افزودن نام صنايع دستي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارد.
يحيي زاده- عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي- ادغام سازمان صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را مثبت ارزيابي كرد. اين در حالي است كه وقتي عماد افروغ، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و مديركل دفتر فرهنگ و هنر سازمان مديريت و برنامه ريزي در مقابل اين پرسش قرار گرفتند،  از اين مصوبه اظهار بي اطلاعي كردند. افروغ به بيان اين مطلب بسنده كرد كه «بسياري مواقع در دستگاهها تداخل وظيفه يا موازي كاري وجود دارد كه البته در همه مواقع نيز راه حل آن ادغام نيست. گاهي مي شود با تقسيم كار مسأله را حل كرد و بعضي وقت ها نيز تنها راه حل ادغام است ولي مهم اين است كه بدون مطالعه هيچ كاري نبايد انجام شود.»
يحيي زاده نيز توصيه هاي لازم را از ياد نمي برد. وي با توجه به تجربه  ادغام هاي گذشته، مي گويد: «اين ادغام نه تنها موجب اضمحلال سازمان صنايع دستي نخواهد شد، بلكه موجب رشد و توسعه اين صنايع در كشور نيز مي شود به شرط آنكه از ادغام هاي قبلي كاملاً درس گرفته شود.»
وي در ادامه صحبت هايش اظهار مي دارد: «متأسفانه در سالهاي اخير صنايع دستي هويت و جايگاه خاصي نداشت تا امسال كه سرانجام از طريق تخصيص بودجه ويژه هويت خاص خود را پيدا كرد و با اين ادغام و اعمال مديريت سازمان ميراث  فرهنگي و گردشگري به سطح مطلوب خود خواهد رسيد.»
يحيي زاده اضافه كرد: «البته پيش از اين نيز صنايع دستي تنها از طريق سازمان ميراث  فرهنگي و گردشگري ارائه و عرضه مي شد ولي با ادغام در سازمان ميراث، اين كار شكل قانوني تر، كامل تر، رسمي تر و سياستمدارانه تري به خود مي گيرد.»
سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري موظف است نسبت به انجام مراحل تسويه شركت صنايع دستي ايران تا پايان سال ۸۵ ، اقدام و تشكيلات حوزه مركزي و واحدهاي استاني خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيشنهاد كند.
نامي طولاني تر براي ميراث فرهنگي و گردشگري
شوراي عالي اداري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، در جلسه روز ۱۶ فروردين ،۱۳۸۵ مصوب كرد كه نام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به سازمان «ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري» تغيير پيدا كند. ولي اين نام بسيار طويل بوده و نظر غالب مبني بر اين است كه صنايع دستي را نيز مي توان جزئي از ميراث فرهنگي محسوب كرد.
اسنفديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معتقد است كه نام اين سازمان پس از ادغام صنايع دستي با آن نبايد تغيير كند.
وي مي گويد: «مانع قانوني براي تغيير ندادن نام سازمان وجود ندارد و سازمان صنايع دستي به عنوان يك معاونت به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيوسته است و سازمان جديدي تشكيل نشده است كه لازم باشد نام سازمان تغيير كند.»
برنامه هاي صنايع دستي براي آينده
ادغام اين دو سازمان، با برگزاري كنفرانس جهاني صنايع دستي همزمان شده است. گفته مي شود كه اين نخستين كنفرانس بين المللي دولت جديد است. اين كنفرانس اواخر ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
عليرضا سجادپور، مسئول برگزاري كنفرانس UNWTO ، با اعلام اين خبر افزود: با توجه به اين كه گردشگري يك صنعت رو به رشد و جدي در همه جهان بوده و از طرفي كشور ما هم نسبت به اين مسأله توجه جدي دارد و آن را در اولويت هاي برنامه خود و مديران ارشد نظام قرارداده است، در عين حال يكي از موضوعات اصلي اين صنعت به توسعه صنايع دستي در هر كشوري باز مي گردد كه در اين قسمت هم ايران، از نظر تنوع كيفيت مهارت قطعاً جزو پنج كشور برتر جهان است.
به گفته وي، از مسئولان و كارشناسان گردشگري و صنايع دستي ۴۵ تا ۵۰ كشور كه صاحب جايگاه ويژه در صنايع دستي و گردشگري هستند، براي حضور در اين كنفرانس دعوت شده است.
سجادپور يادآور شد: كنفرانسUNWTO نخستين كنفرانس بين المللي دولت جديد است و با توجه به اهميت و ارزشي كه نظام اجرايي كشور براي گردشگري قائل است و همين طور با توجه به بحث اشتغال زايي صنايع دستي، اهداف ويژه اي براي نهايت استفاده از اين موقعيت برنامه ريزي شده است.
مسئول برگزاري اولين كنفرانس جهاني صنايع دستي در كشورمان تأكيد كرد: مزيت كنفرانس گردشگري و صنايع دستي اين است كه هزينه چنداني براي ما ندارد و طبق قوانين اغلب هزينه ها از قبيل رفت و آمد و اقامت بر عهده مهمانان است.
سجادپور گفت: اين كنفرانس تأسيسي است يعني بعد از افتتاح رسمي در ايران هر دو سال يكبار در جاهاي مختلف تكرار خواهد شد و از آنجا كه اولين دوره آن در كشور ما خواهد بود، امتيازات زيادي را براي ما در پي دارد. سجادپور، با اشاره به افزايش صادرات صنايع دستي تا مرز ۱۱۰ ميليون دلار تأكيد كرد: توجه ويژه و توأمان به دو حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي در معرفي بهتر كشور و استفاده از ظرفيت هاي بالقوه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي تأثيرگذار خواهد بود.
رضاخواه خاطر، رييس سازمان صنايع دستي كشور، نيز برنامه هايي براي آينده صنايع دستي دارد كه استفاده از آن براي توسعه گردشگري از جمله محورهاي مهم آن است. وي با اعتقاد به اينكه مصنوع مخلوق بشر بايد آن قدر جاذبه داشته باشد تا فرد ساكن در كشورهاي صنعتي و غني را جذب كند مي گويد: اين افراد از صنايع سنگين كشور خود كه در آن عواطف، ذوق ارتباطات هنري وجود ندارد، خسته شده اند، در حاليكه مردمان اين بخش دنيا، طبيعت و ثروت دارند ولي از مصنوعات مخلوقات موحد بي بهره  هستند، لذا براي سفر به اين كشور علاقه بسياري پيدا مي كنند.
رييس سازمان صنايع دستي كشور تصريح مي كند: اگر سياستگذاران بخش گردشگري كشور به اين مسائل توجه كنند، عاقلانه است  بودجه اي را در اختيار اين سازمان قرار دهند تا براي جذب گردشگر صرف شود.
وي درباره فعاليت هاي مورد نظر براي تبليغ صنايع دستي ايران مي گويد: پيشنهادي مبني بر اختصاص شبكه اي از سوي صدا و سيما براي معرفي صنايع فني و هنري كشورمان داده شده است.
معاون وزير صنايع و معادن خاطر نشان مي كند: دنيا نمي داند صنايع فني و هنري چيست و اگر گاهي فرشي از ايران خريداري مي كردند براي باليدن آن و نه آرامش و راحتي در زندگي بود.
وي ادامه مي دهد: شايد نتوانستيم و يا نخواستيم اين مصنوعات بي بديل را به دنيا معرفي كنيم و امروز نسبت به آن وظيفه داريم، ولي با مشكلاتي مواجه هستيم.
وي مي افزايد: در اين فضا مي شود مناطق ويژه هنري، شهرك ها و بازارچه هاي صنايع دستي با نماد انقلاب اسلامي كه غير از سمبل هاي قديمي و معماري اصيل ايراني نيست، ايجاد كرد.
وي در پايان از برگزاري نمايشگاه سراسري صنايع دستي هر ده روز يك بار در هر استان از سال آينده خبر مي دهد.

همزمان با روز جهاني زمين مسابقه «ساخت لانه پرندگان»
در آذربايجان شرقي برگزار مي شود
همزمان با روز جهاني زمين (دوم ارديبهشت ماه)، مسابقه بزرگ ساخت لانه پرندگان در آذربايجان شرقي برگزار مي شود.
اين مسابقه با هدف ترويج فرهنگ حفاظت از طبيعت در سطح تمامي مدارس آذربايجان شرقي برگزار مي شود.
منصور صفرزاده، مسئول روابط عمومي اداره كل محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: اين مسابقه با همكاري كانون دانش آموزي زينب كبري(س) ترتيب مي يابد و آثار ارسالي همزمان با روز «زمين پاك» در ۲ ارديبهشت ماه، با تشكيل نمايشگاهي مورد بازديد دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
روز زمين براي نخستين بار در سال ۱۹۷۰به دنبال بزرگترين تظاهرات مردمي جهان در سراسر آمريكا در اعتراض به تخريب محيط زيست پايه گذاري شد و به دنبال آن ۲۲ آوريل هر سال روز زمين نامگذاري شد.
مراسم زمين هرساله در بيش از يكصدوپنجاه كشور جهان و با شركت بيش از ۵۰۰۰ سازمان غيردولتي زيست محيطي در سطح جهان برگزار مي شود.
اين روز در ايران روز «زمين پاك» ناميده مي شود.

وزيرراه خبر داد:
محدوديت استفاده از حساب ذخيره ارزي
براي بخش ريلي برداشته شد
وزير راه و ترابري اعلام كرد: هر ماه ۱۰ واگن مسافري به شبكه ريلي كشور افزوده مي شود.
محمد رحمتي، لوكوموتيو را گلوگاه راه آهن كشور خواند و گفت: دولت جديد محدوديت استفاده از حساب ذخيره ارزي براي نوسازي شبكه ريلي و تأمين لوكوموتيو را برداشته است.وي افزود: در حال حاضر، شركت قطارهاي مسافري رجاء نيز با همكاري بخش خصوصي واگن خريداري مي كند.
رحمتي اظهار داشت: در سال ۸۴ حدود ۱۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي به بخش ريلي اختصاص يافت كه اين رقم در سال جاري به ۲۵۰ ميليون دلار افزايش مي يابد.
رحمتي معتقد است كه وضعيت بخش حمل و نقل ريلي كشور رو به بهبود است و تلاش دولت جديد هم گسترش بخش شبكه ريلي مي باشد و اين درحالي است كه هم اكنون تقاضا در اين بخش چند برابر عرضه است.وزير راه و ترابري اعلام كرد: با مساعدت رئيس جمهوري، شوراي اقتصاد با پرداخت ۲۲ميليارد تومان يارانه شركت قطار هاي مسافري رجاء در روزهاي پاياني سال ۸۴ موافقت كرد و اين در انجام امور اين شركت از جمله پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل و تهيه برخي وسايل مربوط به بخش ريلي مؤثر خواهد بود.

مديرعامل آبفاي شهر تهران:
طرح مقاوم  سازي سامانه  هاي آب تهران
۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
شركت آب و فاضلاب شهر تهران، بزرگترين شركت آب و فاضلاب در سطح كشور است كه امر تأمين، انتقال و توزيع آب را در پايتخت كشور به عهده دارد.
اين شركت حدود ۵/۷ ميليون نفر جمعيت تحت پوشش و ۲ميليون و ۴۵۰ هزار آحاد مشترك دارد. طول شبكه توزيع آب حدود ۹ هزار كيلومتر، ظرفيت مخازن مورد استفاده ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار مترمكعب، ميزان ظرفيت تصفيه  خانه  هاي آب ۲۸ مترمكعب در ثانيه و ظرفيت ايستگاه  هاي پمپاژ نيز ۴۷ مترمكعب در ثانيه است.
منابع عمده تأمين آب شهر تهران شامل آب  هاي سطحي نظير سدهاي لار، لتيان و كرج است كه از عمده  ترين تأمين  كنندگان آب تهران به ميزان حدود ۷۰ درصد است، ضمن اين كه ۳۰ درصد مابقي آب تهران از طريق ۴۰۰ حلقه چاه تأمين مي  شود. ميزان توليد سالانه آب در تهران ۹۷۰ ميليون مترمكعب است كه آب  هاي سطحي آن از طريق ۵ تصفيه خانه بزرگ تهران تصفيه و از طريق خطوط انتقال- تونل- به مراكز مصرف منتقل مي  شود.
مهندس قرباني، مديرعامل آبفاي شهر تهران، در گفت وگو با خبرگزاري كار ايران، به تشريح عملكرد سال ۸۴ اين شركت پرداخت و گفت: ظرفيت اسمي سدهاي لار، لتيان و كرج به ترتيب۹۶۰ ، ۸۵ و ۲۲۰ ميليون مترمكعب است كه به تناسب ميزان نزولات جوي آبگيري مي  شوند. وي گفت: حجم فعلي آب موجود در سه سد مذكور، جمعا ۱۴۸ ميليون مترمكعب است كه تقريباً معادل حجم مدت مشابه سال گذشته در اين تاريخ است. يعني در سال گذشته نيز در همين زمان حجم آب موجود معادل اين رقم بوده است كه در مقايسه با سال  هاي خشك نسبتاً حجم مناسبي است.
مهندس قرباني، با اشاره به اين كه سال آبي از مهر شروع شده و تا آخر شهريور سال بعد ادامه دارد، تصريح كرد: ميزان بارندگي  ها در سال آبي ۸۴-۸۵ نسبت به سال آبي ۸۳-۸۴ در حوزه كرج تقريباً برابر سال گذشته، در حوزه لتيان، ۵/۲۶ درصد كاهش را نشان مي  دهد و در حوزه لار ۵ درصد افزايش داشته است كه به اين ترتيب كمبود نزولات جوي در حوزه لتيان به عنوان يكي از منابع تأمين  كننده آب تهران را شاهد هستيم و در صورت ادامه روند نزولات جوي مشابه ماه اسفند نگران  كننده است.
وي در خصوص برنامه  هاي شركت آبفاي شهر تهران، در خصوص افزايش ظرفيت تأمين آب در سال ۸۵ اظهار داشت: در سال ۸۵ بنا داريم ميزان برداشت از تصفيه  خانه پنجم آب تهران كه مستقيماً از سد لار آب برداشت مي  كند را به ۵ مترمكعب در ثانيه برسانيم. اين در حالي است كه ميزان آب برداشتي از تصفيه  خانه پنجم آب تهران در حال حاضر حدود ۵/۲ مترمكعب در ثانيه است. مهندس قرباني گفت: با اين افزايش تأمين در بخش آب  هاي سطحي، حفر و تجهيز ۲۰ حلقه چاه، بازسازي چاه  هاي قديمي و از مدار خارج شده بخش تأمين آب شهر تهران توسعه خواهد يافت.
مديرعامل آبفاي شهر تهران، ميزان اعتبار مورد نياز اين طرح  ها را در سال آينده و در بخش توسعه  اي حدود ۲۸۰ ميليارد ريال از منابع داخلي ذكر كرد و گفت: پروژه  هاي مهم ديگري نيز در شركت وجود دارد كه از منابع عمومي دولت استفاده خواهند كرد.وي، در توضيح مهمترين پروژه  هاي شركت گفت: طرح جامع آب  رساني تهران كه مطالعات فاز يك و دو آن در نيمه اول سال ۸۵ به اتمام مي  رسد و به مرحله اجرا وارد مي  شود.
مهندس قرباني، گفت: برآورد ما اين است كه اين طرح به ميزان ۱۰۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز داشته باشد كه بنا داريم، از منابع فاينانس ارزي استفاده كرده و پروژه را به اتمام برسانيم.
وي اظهار داشت: طرح ديگر احداث تصفيه    خانه و انتقال آب از سد ماملو به عنوان يكي ديگر از منابع عمده تأمين  كننده آب تهران است كه ظرفيت تصفيه  خانه ۱۲۰ ميليون مترمكعب در سال بوده و ۹۰ ميليون مترمكعب سهم تهران و ۳۰ ميليون مترمكعب سهم پاكدشت و مراكز جمعيتي منطقه است.
مهندس قرباني گفت: اين طرح نيازمند حدود۸۲۰ ميليارد ريال منابع اجرايي است كه از طريق منابع دولتي و منابع داخلي شركت تأمين مي  شود، اين طرح ۵ ساله بوده و پيش  بيني مي  شود، بتوانيم آن   را تا سه سال آينده به مرحله اجرا درآوريم، تا كيفيت آب مناطق جنوبي تهران را بهبود بخشيم.وي، طرح مقاوم  سازي سامانه  هاي آب تهران را يكي ديگر از طرح  هاي مهم اين شركت دانست و اظهار داشت: اين طرح حدودا ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه در حال انجام مطالعه از طريق مشاوران ايراني و ژاپني است.مهندس قرباني، گفت: طرح ديگر شركت آبفاي شهر تهران تله متري كنترل از راه دور آب تهران است كه اين طرح در دو فاز به اجرا در خواهد آمد، به نحوي كه طرح بخش تله متري كه انتقال اطلاعات بوده و بخش تله  كومند كه فرمان  پذير كردن تأسيسات از راه دور را در بر مي  گيرد. وي افزود: برآورد اوليه طرح ۲۰۰ميليارد ريال بوده كه پيش  بيني مي  شود، اين رقم براي دو فاز به ۴۰۰ ميليارد ريال افزايش يابد. فاز اول اين طرح در نيمه اول سال ۸۵ به بهره  برداري مي  رسد كه عمليات ساخت ساختمان به پايان رسيده و در حال نصب تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي و سيستم  هاي كنترل از راه دور هستيم.
مديرعامل آبفاي شهر تهران گفت: بازسازي تأسيسات قديمي و تصفيه  خانه  هاي شركت است كه تصفيه  خانه جلاليه تهران كه اولين تصفيه خانه تهران است، تابستان امسال ۵۰ سالگي  اش را جشن گرفت، بنابراين بايد بازسازي شود.وي ادامه داد: اين امر صورت مي  پذيرد تا كيفيت آب تهران پايين نيايد ، ضمن اين كه ساخت مخازن ذخيره و ايجاد ظرفيت  هاي جديد پمپاژ آب با احداث ايستگاه  هاي پمپاژ جديد است.
مهندس قرباني، گفت: بحث مقاوم  سازي سامانه  هاي آب تهران براي پاسخ به نگراني  هاي موجود مطرح شده، به نحوي كه با انتخاب مشاوران داخلي و خارجي مطالعات مربوط به سامانه  ها و تأسيسات آب تهران را انجام مي  دهيم تا بتوانيم تأسيسات حياتي و مهم شهر تهران را با مطالعه و بررسي و نيز طراحي مجدد در مقابل زلزله با اولويت  بندي  هاي مورد نظر استحكام بخشيم، ضمن اين كه تجهيزات قابل قطع آني آب در مخازن ايستگاه  هاي پمپاژ و همچنين مقاوم  سازي ساختمان  ها و شبكه  هاي خطوط انتقال و شبكه توزيع را در دستور كار قرار دهيم.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |