يكشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۵ - Apr 9, 2006
هفته آينده برگزار مي شود
جشنواره بين المللي اقوام حاشيه درياي خزر
در سه شهر مازندران
010491.jpg
010494.jpg
010497.jpg
ساري - نخستين جشنواره بين المللي ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر و قفقاز با موضوع «نوروز»، از ۲۶ فروردين ماه جاري تا اول ارديبهشت ماه در سه شهرستان استان مازندران برگزار مي شود.
دلاور بزرگ نيا - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران - در گفت وگو با ايسنا گفت: اين جشنواره به دنبال مشتركات فرهنگي، تاريخي، هنري و آييني مناطق حاشيه خزر و با حضور كشورهاي تاجيكستان، ازبكستان، ارمنستان، تركيه، قزاقستان، تركمنستان، آذربايجان، روسيه، افغانستان و ايران برگزار
مي شود.
وي افزود: در بخش نظري كه در قالب همايش علمي با حضور سخنرانان و صاحب نظران هر يك از مناطق شركت كننده خواهد بود، با تاكيد بر سوابق فرهنگي هر كشور درخصوص نوروز و آيين هاي مرتبط با نوروز سخنراني خواهد شد و در بخش جشنواره، نوروزي خواني كه جزو اشتراكات فرهنگي همه مناطق حاشيه خزر است به اجرا درخواهد آمد.
بزرگ نيا افزود: نوروز كه ميراث فرهنگي مشترك با برخي از مناطق ديگر مي باشد، داراي موسيقي اي است با ريتم هاي متفاوت،كه در اين جشنواره، گروه هاي موسيقي با ريتم هاي مخصوص هر منطقه درباره بهار مي نوازند و نوروز را خواهند نواخت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران تصريح كرد: در اين جشنواره، نمايشگاه صنايع دستي و مشتركات فرهنگي هنري داير خواهد شد و هنرهاي سنتي و صنايع رايج در اين مناطق در قالب انواع بافت ها، زيورآلات، سفال و هنرهاي مرتبط با چوب و نيز ديگر هنرهاي رايج، با تاكيد بر اشتراك در طرح نقش و ساخت و ساز به نمايش در خواهد آمد.
وي گفت: اين جشنواره داراي بخش جنبي با برنامه هاي متفاوت از قبيل نمايشگاه عكس و نمايش فيلم هاي كوتاه با مضامين مشترك فرهنگي خواهد بود.
بزرگ نيا خاطرنشان كرد: بخش همايش علمي و نمايشگاه صنايع دستي به صورت ثابت در شهرستان ساري و بخش فيلم، عكس و موسيقي نوروزخواني در هر سه شهر ساري، رامسر و بابل برگزار خواهد شد.

بركت دريا، براي صيادان شمالي
010500.jpg
010503.jpg
بندر انزلي - فصل  جاري، صيد ماهيان  استخواني  درياي  خزر در سواحل  گيلان  در حالي  پايان  يافت  كه  صيادان  گيلاني  امسال  بر خلاف  چند سال  اخير فصل  نسبتا خوبي  از نظر صيد ماهي  را سپري  كردند.
يك  ماهي  فروش  در بازار ماهي  فروشان  انزلي  در اين باره  به  ايرناگفت : صيادان  گيلاني  امسال  از حيث  صيد ماهي  فصل  خوبي  را سپري  كردند.
علي  پوراسفندياني  افزود: ماهي  سفيد، كفال ، كپور دريايي  و اردك  ماهي بيشترين  ماهيان  در فصل  صيد را تشكيل  مي دادند.
به  گفته  وي  همه  ساله  عمده  صيد به ويژه  در شهرهاي  غرب  گيلان  به بازار ماهي  فروشان  انزلي  وارد مي شود و نحوه  خريد و فروش  ماهي  در بازار انزلي  علاوه  بر جنبه  اقتصادي،  يكي  از جاذبه هاي  اين  شهرستان  محسوب  مي شود.
مديركل  شيلات  گيلان  نيز گفت : ميزان  صيد ماهيان  سفيد در سواحل  اين  استان  در فصل  صيد جاري  در مقايسه  با مدت  مشابه  سال  قبل  ۱۵ درصد افزايش  داشت .
كازروني  منفرد افزود: در فصل  صيد جاري  از ۲۰مهرماه  پارسال  تا پانزدهم فروردين  ماه  امسال  حدود ۳ هزار تن  انواع  ماهي  استخواني  در سواحل  گيلان  صيد شد كه  حدود يكهزارو ۲۰۰ تن آن را ماهي  سفيد تشكيل  مي داد.
وي  اظهارداشت : متوسط صيد هر شركت  تعاوني  پره  در استان  گيلان  ۳۶ تن  بوده است  كه  اين  افزايش  و بهبود صيد از نظر اقتصادي  توانست  جوابگوي  هزينه هاي جاري  صيادان  را تامين  كند.
بيش  از پنج  هزارصياد در قالب  ۷۵ شركت  تعاوني  پره  در استان  گيلان  در زمينه صيادي  فعاليت  دارند. كاهش  صيد ماهي  از درياي  خزر در چند سال  گذشته  دهها صياد گيلاني  را از نظر معشيت  با مشكل  جدي  روبه رو كرده  بود.

انتقاد امام جمعه آبادان از به كارگيري نيروهاي غيربومي
آبادان - امام جمعه موقت آبادان از عدم به كارگيري نيروهاي بومي در اين شهرستان انتقاد كرد.
عبد الحميد مرشد به خبرگزاري فارس گفت: مسئولان آبادان بايد بدانند اين شهرستان جوانان بيكار زياد دارد و برخي از آنها سالهاست كه در اداره كار آبادان ثبت نام كرده اند اما هنوز بيكار هستند.
وي افزود: اينكه كارهاي عمراني به پيمانكاران غير بومي واگذار مي شود به اجبار ،پذيرفته است اما چرا كارهاي ساده را كه هر كارگري مي تواند انجام بدهد به افراد غير بومي سپرده مي شود.
امام جمعه موقت آبادان از مسئولان آبادان به ويژه اداره كار اين شهرستان خواست با احساس مسئوليت بيشتري اين قضايا را دنبال و از استخدام نيروهاي غير بومي در جايي كه نيرو هاي بومي وجود دارند، جلوگيري كنند.

رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر شيراز با اشاره به بودجه شهرداري:
مقايسه اصفهان با شيراز نگران كننده است
010506.jpg
شيراز - رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به بودجه سال ۸۵ شهرداري شيراز، گفت: امسال هم كفه ترازو به نفع محرومان نيست.
غلام مهدي حقدل به ايسنا گفت: بودجه امسال هم بويي از عدالت نبرده است. وي گفت: قرار بود چند پارك در نقاط محروم احداث شود كه چون پيشرفت كار صفر بود، از گردونه  پروژه هاي سال ۸۵ حذف شد. رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شيراز در پاسخ به اين سؤال كه آيا امسال بودجه محقق خواهد شد يا خير، اظهار داشت: شهرداري ساز و كارهاي مناسبي براي تحقق بودجه اش ندارد و آخر سال هم دستهايش را بالا مي گيرد و مي گويد: تسليم، نتوانستيم بودجه را محقق كنيم.
حقدل ادامه داد: چيزي كه ما را نگران مي كند، بازديد مردم از اصفهان و مقايسه اصفهان با شيراز است.
وي افزود: مردم مي پرسند چرا اصفهان اين قدر پيشرفت كرده و شيراز اين قدر عقب مانده است كه يكي از دلايل آن بودجه است. رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به بودجه ۲۳۰ ميليارد توماني شهرداري اصفهان يادآور شد: براي شهرداري شيراز ۱۲۱ ميليارد بودجه مصوب شده است.
وي با اشاره به اينكه نبايد به دنبال سهم ريالي بود، گفت: اگر به سرمايه گذار مجوز مي دهيم، نبايد سهم مان را ريالي بگيريم، بلكه بايد مشاركت كنيم.
حقدل با بيان اين كه پروژه هاي بزرگي كه برايش هزينه هاي سنگين مي دهيم خام است، خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال؛ در يكي از شهرها براي كشيدن بلوار، ۴۰ تا ۵۰ متر از دو طرف بيشتر تملك كرده اند و اين فضا را به فضاي تجاري تبديل كرده و فروخته اند كه علاوه بر درآمدن كل هزينه بلوار، ۴ ميليارد تومان هم سود برده اند. وي متذكر شد: به تحقق بودجه سال آينده شهرداري خوشبين نيستم، اما اميدوارم محقق شود.

حضور زنان ايلامي در عرصه هاي اجتماعي بايد دگرگون شود
ايلام - جمعي  از بانوان  ايلامي  خواستار فراهم  شدن  شرايط  لازم براي  حضور بيشتر و جدي  تر زنان  در عرصه هاي  اجتماعي ، فرهنگي  و سياسي  اين استان شدند.
اين عده در مراجعه  به  مسئولان  سياسي  و اجتماعي  استان گفتند: نگاه  كلان  و يكدست  به  نيازهاي  زنان  نمي تواند خواسته هاي  واقعي  آنان  را تامين  كند و به  همين  دليل  فراهم  كردن  فرصت  برابر براي  زنان، نيازمند نگرش  و برنامه ريزي  متناسب  با ويژگيهاي  آنان  است .
يكي  از زنان  ايلامي  به ايرنا گفت: مردان  به دليل  ويژگي  فكري  و جسمي  خاص  خود نمي توانند درك  صحيحي  از نيازهاي  زنان  داشته  باشند و به  همين  دليل  در امور اجرايي،  زنان  بايد نقش  بيشتر و جدي تري  داشته  باشند.
زهره  رحيمي مقدم  افزود: حضور زنان  در عرصه هاي  مديريتي  مي تواند تا حدودي  از تسلط  نگرش  مردسالارانه  در تصميم گيريها و به خصوص  تصميم گيريهاي  مربوط  به  زنان  بكاهد.
وي  گفت : مسئولان  در استان  ايلام  بايد با ديد باز و به دور از شعار و تعصبات مردسالارانه  به  مسائل  زنان  نگاه  كنند.
مشاور استاندار ايلام  در امور بانوان  در اين باره  گفت : نگرش  كنوني  نسبت  به  توانمنديهاي  بانوان  در اين  استان ، سنتي  است .
حيران  پورنجف  بيان  كرد: براي  نمايان  شدن  نقشهاي  اجتماعي  و سياسي  زنان برنامه ريزي  كافي  صورت  نگرفته  است .
وي  با اشاره  به  توانمنديهاي  بسيار بالاي  زنان  اين  استان ، افزود: تنها نقشهاي  سنتي  زنان ، مانند خانه داري ، همسرداري  و بچه داري  تقويت  شده  و از تمامي  ظرفيتهاي  بالقوه  آنان  استفاده  نشده  است .
وي  اظهار داشت : حضور زنان  اين  استان  در دانشگاهها نشان  از خودباوري  و توانمندي  زنان  داشته  اما ديدگاه  مردسالارانه  و نگاه  به  زن  به  عنوان  شهروند درجه  دو همچنان  بر جامعه  حاكم  است .
وي  اظهار داشت : استمرار فرهنگ  مردسالارانه  كه  هنوز هم  در رگه هاي  نگرشي جامعه  وجود دارد زنان  را از شركت  فعال  و متناسب  با توانايي ها و نيازهاي روز جامعه  باز مي دارد.
وي  افزود: تغيير باورها و نگرش  نسبت  به  زنان  در كوتاه  مدت  ميسر نيست و سهم  عمده  اين  تغيير را بايد خود زنان  به  عهده  بگيرند.
وي  با بيان  اينكه  بهبود وضعيت  زن  چه  در سطح  استان  و چه  سطح كلان  جامعه بايد در همه  ابعاد صورت  بگيرد افزود: با آموزش  و فرهنگسازي  در تمام زمينه ها مي توان  اين  ديد را تغيير داد.
به  گفته  وي ، هم  اكنون  حدود ۳۰ درصد زنان  در بخشهاي  كشاورزي  و دامپروري  مشغول  هستند و در عرصه هاي  سياسي  و اجتماعي  كمتر از ۵  درصد زنان ايلامي فعاليت دارند.
در استان  ايلام  به  علت  بافت  سنتي  و فرهنگي  مبتني  بر اقتصاد كشاورزي  و دامداري  در مناطق  روستايي  و عشايري  و حتي  در برخي  از شهرستانها تفاوت  و تبعيض  جنسيت  به  شدت  مشاهده  مي شود.

رئيس شوراي اسلامي شهر اهواز:
واگذاري اداره سازمان هاي خدمات رسان
به شوراهاي اسلامي، بي نتيجه مانده است
اهواز - رئيس شوراي اسلامي شهر اهواز گفت: اين معقول نيست كه شهر چند مسئول داشته باشد. يك شهر بايد يك مدير داشته باشد تا خدمات رساني شهري به بهترين نحو انجام شود.
قمندار غزي، در گفت وگو يي درباره طرح واگذاري اداره سازمان هاي خدمات رسان شهري به شوراهاي اسلامي شهرها، اظهار داشت: شوراهاي اسلامي به دليل آن كه دولت در نظر داشت سازمان هايي همچون اماكن فرهنگي، كتابخانه هاي عمومي، جنگل هاي حوزه استحفاظي هر شهرداري، بيمارستان هاي دولتي و مراكز بهداشتي درماني، ايرانگردي و جهانگردي و حفظ و حراست از ميراث فرهنگي را به شوراها واگذار كند، با اين طرح مخالفت كردند.وي ادامه داد: دولت نبايد فشار ناشي از مشكلات اين حوزه ها را به مردم وارد كند، بودجه هاي ما از عوارض مردمي تامين مي شود و اگر ما بخواهيم در اين حوزه ها هزينه كنيم، به مردم فشار وارد مي شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اهواز افزود:ما پيشنهاد كرديم كه حوزه هاي قوي همچون زمين شهري، آب و فاضلاب و گاز را نيز در كنار آنها به ما واگذار كنند تا اين فشار از بين برود. دولت نيز اعلام كرد در اين مورد برنامه ريزي كرده و نتيجه را اعلام خواهد كرد، اما اين مسأله به سال سوم فعاليت شورا ها رسيده و هنوز نتيجه اي اعلام نشده است.

توليد ۲۲۸ تن عسل در استان مازندران
ساري- زنبورداران مازندران سال گذشته بيش از ۲۲۸ تن عسل به ارزش ۵۱ ميليارد ريال توليد كردند.كارشناس مسئول زنبور عسل جهاد كشاورزي مازندران به واحد مركزي خبر گفت: توليد عسل در كشور ۳۰ هزار تن است كه ۷‎/۵درصد آن در مازندران توليد مي شود.سيه چهره با اشاره به تنوع زنبورداري سنتي و پيشرفته در اين استان افزود: ۲ هزار و ۸۷۷ زنبوردار و ۴ هزار و ۱۱۱ نفر در اين بخش شاغل هستند.ميانگين توليد عسل در كندوهاي پيشرفته حدود ۱۳ كيلوگرم و در كندوهاي سنتي بيش از ۵ كيلوگرم است.

تاملي بر طرح جامع ورزش در خراسان رضوي
۳۰۳ مكان ورزشي در استان هاي سه گانه
خراسان نياز به بازسازي دارد
خراسان رضوي در خصوص فعاليتهاي ورزشي در زمره استانهاي غني و مستعد كشور محسوب مي شود.
اين استان در رشته هايي همچون كشتي، واليبال نشسته، فوتبال، جودو، هندبال، شنا، دووميداني، تيراندازي و نيز نجات غريق، ورزش معلولان و فوتسال بانوان صاحب رتبه است.
مدير كل اداره تربيت بدني خراسان رضوي معتقد است از سال ۱۳۸۳ كه نظام جامع تربيت بدني طرح و اجرا شد، تربيت بدني اين استان هم در همين سمت و سو حركت كرده است.
منوچهر پورحسن به ايرنا گفت: اين طرح از حساسيت خاصي برخوردار است و بر ابعاد مختلف ورزش كشور توجه دارد.
وي افزود: تسهيل در سرمايه گذاري بخش خصوصي، توسعه ورزش در وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري و نيز توسعه فضاهاي آموزشي بر حسب نيازهاي منطقه و استانها از جمله اهدافي است كه طرح دنبال مي كند. او گفت: اين طرح داراي چهار مولفه شامل فرآيندهاي توسعه و راهبردها و سياستها، توسعه ورزش و تفريحات سالم، پشتيباني براي توسعه ورزش و تفريحات سالم و نيز هماهنگي و نظارت است.
وي افزود: بر اين اساس ورزش و تفريحات سالم بايد به عنوان فرآيند اصلي و جامع ورزش استان منظور شود.
او فرآيند طرح جامع ورزش را در چهار دسته ورزش همگاني و تفريحي، ورزش تعليم و تربيتي، ورزش قهرماني و نيز ورزش حرفه اي متبلور دانست و گفت: مهمترين بخش در اين ميان تقويت ورزش همگاني است. وي در خصوص نگاه متوليان امر به ورزش همگاني افزود: تقويت ورزش همگاني يكي از سياست هاي كلي سازمان تربيت بدني و ادارات كل آن در استانها است.
مدير كل اداره تربيت بدني خراسان رضوي گفت: نقش سازمان ورزش در دستيابي به اهداف تعيين شده يعني «حركت و پويايي، انجام فعاليت فرهنگي و اجتماعي براي ايجاد شادابي و نشاط، پر كردن اوقات فراغت، پيشگيري از بيماريها، اعتياد و مصرف بي رويه دارو» يك ضرورت اجتناب ناپذير در جامعه مي باشد.
وي افزود: از مهمترين مولفه هاي تحقق ورزش همگاني تامين منابع مالي و انساني آن از طريق بودجه عمومي، غيردولتي، مشاركت هاي مالي، مردمي، درآمدهاي اختصاصي و فروش خدمات و عوارض است.او معتقد است بعد از تأمين منابع مالي، بايد در مردم انگيزه ايجاد كرد تا به سمت ورزش همگاني گرايش پيدا كنند.
وي اظهار داشت: فرهنگسازي از طريق رسانه ها، ايجاد ايستگاههاي مختلف براي انجام ورزش صبحگاهي، تهيه پيستهاي دوچرخه سواري، پياده روي و هموار نمودن مسيرهاي كوهپيمايي و نيز تجهيز پاركها به زمينهاي تنيس، اسكيت، فوتبال و شطرنج گوشه اي از اين برنامه ها است.او گفت: شوراي ورزش همگاني و تفريحي استان وظيفه برنامه ريزي، رهبري، نظارت و ايجاد هماهنگي بين ارگانها و در اختيار گذاشتن امكانات، تجهيزات و فضاهاي ورزشي را دارد.
اعضاي اين شورا شامل استاندار، مدير كل تربيت بدني، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، شهردار مشهد، مدير كل كار و امور اجتماعي، رئيس سازمان صدا و سيماي استان، مدير كل شبكه بهداشت، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير كل تحقيقات و فناوري، رئيس سازمان ملي جوانان، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي و رئيس هيأت ورزشهاي همگاني هستند.
به گفته پورحسن، هم اينك در سطح اين استان ۶۳ ايستگاه ورزش همگاني وجود دارد كه از اين تعداد ۱۶ ايستگاه در مشهد مستقر است و پنج ايستگاه آن به حوزه ورزش بانوان اختصاص دارد. پورحسن در خصوص ورزش قهرماني هم گفت: در اين راستا برنامه ها روي هشت محور متمركز است كه مهمترين آنها شامل ايجاد نظام مستند براي استعداديابي ورزشي در سطح جامعه توسط تمامي دستگاهها و دست اندركاران و طرح تجهيز مراكز استعداديابي موجود در استان مي باشد.
وي افزود: طراحي نظام جامع تربيت دست اندركاران، سرپرستان، مربيان و داوران و قهرمانان ورزشي در سطح قهرماني و طراحي ساختار برگزاري مسابقات داخلي با رعايت ضوابط اجرايي توسط كليه دست اندركاران، از ديگر محورهاي اين طرح است. وي گفت: محورهاي ديگر شامل طرح نظام اولويت بندي رشته هاي ورزشي در سطح قهرماني، طراحي نظام جامع استاندارد در ورزش براي باشگاهها، دست اندركاران، سرپرستان، مربيان، داوران، قهرمانان و نيز طرح تدوين نظام مشاركت بخش غير دولتي در ورزش قهرماني مي باشد.وي در خصوص ورزش حرفه اي نيز مي گويد: در اين راستا پنج برنامه دنبال مي شود كه از جمله مي توان به طرح ايجاد نظام  درجه بندي باشگاههاي ورزشي و نيز طرح ساماندهي و سازماندهي وضعيت ورزشكاران حرفه اي اشاره كرد.
او گفت: طرح ساماندهي ساختار اداري و مديريتي باشگاههاي ورزشي، طرح سنجش و ارزيابي رشته هاي مختلف ورزشي قابل حرفه اي شدن و همچنين ساماندهي ساختار مالي و اعتباري باشگاههاي ورزشي در اين زمره مي باشد.وي در خصوص ورزش تعليم و تربيتي هم گفت: اين ورزش نقطه ايده آل ما و آن چيزي است كه بايد در دانشگاهها تدريس شود.
مدير كل اداره تربيت بدني خراسان رضوي در خصوص وضعيت كنوني اماكن ورزشي نيز مي گويد: ۳۰۳ مكان ورزشي در سه استان خراسان داير است كه همه آنها نياز به بازسازي دارد.پورحسن افزود: امسال مهمترين اولويت كاري ما تكميل طرحهاي نيمه تمام و بازسازي اماكن است.
وي گفت: ۲۰ طرح نيمه تمام وجود دارد كه براي تكميل و نوسازي آنها در مرحله نخست به ۱۷۰ ميليارد ريال اعتبار نياز داريم.او با مثبت ارزيابي كردن روند خصوصي سازي اماكن ورزشي و مشاركت اين بخش در توسعه كمي و كيفي ورزش خواستار حمايت از بخش خصوصي از طريق اعطاي وامهاي كم بهره و تسهيل در سرمايه گذاري آنان شد.
وي مي گويد: بخش خصوصي در سه رشته شنا، بدنسازي و آمادگي جسماني مشاركت فعالتري داشته، به طوري كه از مجموع ۴۱ استخر روباز و سرپوشيده در مشهد فقط چهار استخر دولتي است.
هم اكنون در خراسان رضوي ۳۶۱ مكان روباز و سرپوشيده و ۴۷۶ باشگاه ورزشي خصوصي وجود دارد.

سرمايه گذاري هاي تازه در شهرك هاي صنعتي اردبيل
اردبيل - به گفته معاون برنامه ريزي و اداري، مالي استاندار اردبيل، قرار است طي سال جاري ۵/۶ ميليارد ريال براي توسعه شهرك هاي صنعتي استان سرمايه گذاري شود.
مجيد قديري حيدري به ايرنا گفت: اجراي طرح هاي زيربنايي در شهرك هاي صنعتي به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته استان، از اولويت ويژه اي برخوردار است.
تاكنون ۳ هزار ميليارد ريال در شهرك هاي صنعتي استان اردبيل سرمايه گذاري شده است و افزون بر ۳۴۰۰ نفر نيز در اين شهرك ها اشتغال مستقيم يافته اند.

نرخ بيكاري در گيلان، از ميانگين كشوري بيشتر است
رشت - رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  گيلان ، نرخ  بيكاري  در اين استان  را بيشتر از ميانگين  كشوري دانست.
حسين  آرامي  در نشست  كارگروه  اشتغال  و سرمايه گذاري  استان  گفت: ميانگين  نرخ  بيكاري  كشور در سال  گذشته  ۲/ ۱۱ درصد بود در حالي  كه اين  رقم  در گيلان  ۸/ ۱۳ درصد بوده است .وي  بارش  برف  سال  ۸۳ و تعطيلي  بسياري  از واحدهاي  صنعتي  و توليدي  را در افزايش  نرخ  بيكاري  در استان  موثر دانست  و گفت : اين  نرخ  در سال  ۸۳ كمتر از اين  ميزان  بوده است .
وي  خاطرنشان  كرد: علاوه  بر اين ، نرخ  بيكاري  جوانان  سنين  ۱۶ تا ۲۴ سال  در استان  بالاتر از ميانگين  كشور است  به طوري  كه  اين  رقم  در كشور ۶/ ۲۲ درصد و در گيلان  ۴/ ۳۶ درصد است .وي اين نرخ بيكاري را براي استان گيلان به ويژه  در رده  سني  جوانان  نگران كننده  خواند.
استاندارگيلان  نيز با بررسي  طرحهاي  زود بازده  اقتصادي  گفت : امسال ۳ هزار ميليارد ريال  اعتبار براي  اجراي  طرحهاي  زودبازده  اقتصادي  به  استان گيلان  اختصاص  يافته  است .

مطالعه احداث ۲۲ سد بزرگ و كوچك در استان خوزستان
اهواز - خبرنگار همشهري: مطالعه به  منظور احداث ۲۲ سد تازه در استان خوزستان آغاز شده است.
مديرعامل آب و برق خوزستان با بيان اين مطلب گفت: از اين تعداد، سدهاي خيرآباد در بهبهان و بالارود در دزفول امسال اجرايي و مصوب شده و كارهاي اجرايي چهار سد در نيمه دوم سال آينده آغاز خواهد شد.
جعفري حجازي با اشاره به اين كه از اين چهار سد، دو سد در شمال شهرستان دزفول، يك سد در شهرستان لالي و يك سد در منطقه صيدون در شهرستان باغملك احداث مي شود، افزود: هدف از احداث اين سازه ها تأمين آب شرب و كشاورزي و ايجاد نيروگاه هاي برق آبي است.

قطار مسافربري مراغه - تبريز راه اندازي مي شود
مراغه- فرماندار مراغه از راه اندازي قطار مسافربري مراغه _ تبريز و برعكس در آينده نزديك خبر داد.
عليار راستگو، ديروز به ايرنا گفت: اين قطار، ظرفيت جابه جايي ۴۸۰ نفر مسافر بين تبريز _ مراغه را خواهد داشت و قرار است از ۲۴ فروردين ماه جاري آغاز به كار كند.ساعت حركت روزانه اين قطار ۳۰/۶ صبح از مراغه و ۳۰/۵ بعدازظهر از تبريز خواهد بود.

۱۴۰۰ كيلومتر لوله انتقال گاز در مازندران نصب شد
ساري- مديرعامل  شركت  گاز مازندران  گفت : يك  هزار و ۴۰۰ كيلومتر شبكه  (لوله گاز) پارسال  توسط پيمانكاران  اين  شركت  در اين  استان  نصب  شده  است .محمد اسماعيل  ابراهيم زاده  به ايرنا افزود: در همين  مدت  بالغ  بر ۵۱ هزار انشعاب  گاز به مردم  مازندران واگذار شده  و در زمان  حاضر بيش  از ۵۷۰ هزار مشترك  گاز تحت  پوشش  اين شركت  قرار دارد.ابراهيم  زاده  ادامه  داد: تا پايان  سال  ۸۴ تمامي شهرهاي  مازندران  از گازطبيعي  بهره  مند شدند و تا پايان  سال  ۱۳۹۰ تمامي  روستاهاي  استان  به گاز طبيعي  دسترسي خواهند داشت.

تجهيزات جديد براي تراكتورسازي تبريز
گروه شهرستان ها- شركت  ماشين آلات  صنعتي  وابسته  به  مجتمع  تراكتورسازي  تبريز اعلام  كرد: طرح هاي  ايجاد شبكه  كامپيوتري  و خريد دانش  فني  شركت  ماشين آلات  صنعتي تراكتورسازي  ايران  در آغاز سال  جديد به  بهره برداري  رسيده است.
مجتمع  تراكتورسازي  ايران  به  عنوان  يكي  از صنايع  سنگين  و مادر كشور در منطقه  صنعتي  جنوب  غرب  تبريز واقع  شده  و بيش  از ۳۵ سال  سابقه  فعاليت  دارد. اين  مجتمع  عظيم  صنعتي  همراه  با شركت هاي  تابعه  خود براي  بيش  از ۹ هزار نفر نيروي  كار اشتغال  مستقيم  ايجاد كرده  است .مجتمع  تراكتورسازي  ايران  در تبريز علاوه بر ايجاد دو كارخانه  تراكتورسازي ديگر در شهرهاي  اروميه  و سنندج ، در ونزوئلا نيز يك  خط مونتاژ تراكتور راه اندازي  كرده  است .

۵/۴ ميليون واحد دامي در استان مركزي فعال است
اراك - خبرنگار همشهري: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي اعلام كرد بيش از ۵/۴ ميليون واحد دامي در اين استان فعاليت دارند.
ابراهيمي با بيان اين كه بخش عمده توليدات دامي در واحدهاي سنتي صورت مي گيرد، افزود: استان مركزي هم اكنون ۹/۳ درصد شير خام كشور، ۹/۵ درصد گوشت قرمز، ۱/۴ درصد گوشت مرغ و ۷/۱ درصد عسل كشور را توليد و تأمين مي كند.وي خاطرنشان كرد: ايجاد و توسعه مجتمع هاي دامپروري و آبزي پروري، مبارزه با بيماري هاي واگيردار و انگلي، تكميل واحدهاي فني دامپزشكي و توسعه كلينيك هاي دامپزشكي، بهبود و افزايش توليدات دام، طيور و آبزيان و همچنين تكميل زنجيره فرآوري بعد از توليد، ازجمله برنامه هاي پيش بيني شده آتي در حوزه دام و طيور و آبزيان استان مركزي مي باشد.

گشايش مركز مشاوره بيماري هاي رفتاري در مراغه
مراغه- سرپرست  شبكه  بهداشت  و درمان  مراغه  گفت : مركز مشاوره  بيماري هاي  رفتاري  در اين  شهرستان  آغاز به  كار كرد.
دكتر رامين  احدي  در گفت وگو با ايرنا افزود: در اين  مركز مشاوره بيماري هاي  رفتاري  از جمله  اعتياد، ايدز و هپاتيت  به  صورت  رايگان  انجام  خواهد شد.
كاهش  و كنترل  تنش ها و بيماري هاي  روحي  و رواني  و رفتارهاي  خطرآفرين  احتمالي  در جامعه  از اهداف  راه  اندازي  اين  مركز عنوان شده است. در اين  مركز همچنين كلينيك  ترك  سيگار به  صورت  گروهي  داير است.

دو هفته نامه محلي بيرجند به روزنامه تبديل شد
بيرجند- دو نشريه  محلي  در بيرجند مركز استان  خراسان  جنوبي  از ترتيب انتشار هفتگي به  روزانه تغيير يافت.
بر اين  اساس  نشريات  «آواي  بيرجند» و« بيرجند» امروز با موافقت  هيأت نظارت  بر مطبوعات  از اين پس به صورت  روزانه  منتشر خواهند شد.

آزمايشگاه  سالك  در بم  راه اندازي  شد
بم- رئيس  شبكه  بهداشت  و درمان  بم  از راه اندازي  آزمايشگاه  سالك  در اين شهرستان  خبر داد.
دكتر محسن  عبدالله زاده  به  ايرنا گفت : با توجه به  تشديد بيماري  سالك  در اين  شهرستان  ۴۰ هزار پشه بند آغشته  به  سم  به  ارزش ۲ ميليارد و ۲۵۰ ميليون  ريال  خريداري  شده  است .به  گفته  وي  علاوه  بر اين ، همچنين  با هماهنگي  دستگاههاي  ذي ربط يك  ميليارد ريال  جهت  سم  پاشي  اماكن  مخروبه  و غيربهداشتي  شهر بم  در نظرگرفته  شده  است .
گفتني  است  در جريان  شيوع  بيماري  سالك  حدود ۳۰ درصد از دانش  آموزان  اين شهرستان  در معرض  اين  بيماري  قرار گرفتند.مسئولين  امر علت  شيوع  اين  بيماري  را انباشت  نخاله هاي  ساختماني ، عدم  رعايت  موازين  بهداشتي  و شرايط آب و هوايي  منطقه  اعلام  كردند.

شناگران خراسان رضوي ركورد كشور را جابه جا كردند
مشهد -گروه شهرستان ها: ۴ شناگر خراسان رضوي ركورد ۵۰*۴۰ متر شناي زير ۱۰ ساله هاي كشور را جابه جا كردند.
به گزارش تربيت بدني خراسان رضوي، خواجه گري، رضايي، حسيني و بهرامي اين ركورد را ۲ دقيقه و ۱۱ ثانيه كاهش دادند.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |