چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۴
سيف الله صمديان سومين جشن تصوير سال را برگزار كرد
ميهماني تصوير ها
003483.jpg
عكس:محمد رضا شاهرخي نژاد
جشن تصوير سال سومين دوره خود را سپري مي كند، اما دومين دوره تصوير هنرمند است
در اين بخش 70 فيلم به نمايش درمي آيد. در بخش عكس نيز دو قسمت ويژه انتخابات و جشن فوتبال در نظر گرفته شده است
اين روزها در خانه هنرمندان جشني برپاست. 350هنرمند ايراني و خارجي سومين جشن تصوير سال را به ميهماني نشسته اند.
سومين جشن تصوير سال از اول مرداد ماه كار خود را آغاز كرد. در مراسم آغاز جشن، نه روباني پاره شده و نه مقام رسمي سخنراني كرد. قرار بود جشن با نمايش فيلم جاده ها جديدترين ساخته عباس كيارستمي آغاز به كار كند. همچنين قرار بود چيدماني از اين فيلمساز با عنوان هفت چنار كه تاكنون در موزه ويكتوريا اند  آلبرت لندن به روي پرده رفته بود، به نمايش درآيد، اما در روز افتتاحيه چنارها آماده نبودند.
بنا بر وعده قبلي، عكاسان، گرافيست ها، كاريكاتور يست ها و مستند سازان ساعت 18 روز شنبه در خانه هنرمندان حاضر شدند، اما پس از مدتي معطلي سرانجام اعلام شد به علت آماده نبودن چنارهاي كيارستمي و تكميل نشدن پانل ها، درها با تاخير 40 دقيقه اي گشوده خواهند شد. جمعيت چند ده نفره اي وارد سالن بتهوون خانه هنرمندان شدند، اما اعلام شد فيلم جاده كه قرار بود به عنوان اولين فيلم باشد، ساعت 20 پخش خواهد شد و پس از آن پشت صحنه فيلمي از چارلي چاپلين به زبان اصلي و مستند وحيد موسا ئيان از فريدون ناصري به نمايش درخواهند آمد.
در نهايت برق سالن بتهوون پس از 10 دقيقه قطع شد و با متفرق شدن جمعيت و وصل برق، فيلم  جاده ها براي جمعيتي در حدود 60 نفر پخش شد. اين قطع برق در تابستان امسال نه تنها گرماي شديد هوا را تحمل ناپذير كرده كه برنامه هاي مختلف را نيز به هم ريخته بود. هنگام نمايش جاده ها دوباره برق رفت و اينجا بود كه سيف الله صمديان، دبير جشنواره اعلام كرد برنامه روز اول، فردا يكشنبه در دو سانس 18 و 20 پخش خواهد شد.
جدا از مشكلات روز اول جشنواره كه برخي از آنها خارج از اختيار برگزاركنندگان بود، از روز دوم، برنامه ها طبق روال عادي انجام شدند.
در اين جشنواره آثار بيش از 350 هنرمند به نمايش درمي آيد كه شامل 270 عكاس، 30 گرافيست، 20 كاريكاتوريست، 30 فيلمساز ايراني و 30 فيلمساز خارجي است.
جشن تصوير سال شامل دو بخش مي شود؛ نمايشگاه و جشنواره فيلم تصوير هنرمند.
سيف الله صمديان، دبير جشنواره درباره آثار اين جشن مي گويد: در بخش گرافيك از آثار استاداني چون مميز تا آثار نسل جديد گرافيك به نمايش گذاشته شده است. در بخش عكس نيز همانند بخش گرافيك سعي شده از آثار هنرمندان پيشكسوت تا هنرمندان جوان در نمايشگاه عرضه شود. به گفته صمديان با همكاري فيلمسازاني چون مهرداد اسكويي، ماني پتگر و بهمن كيارستمي، فيلم هاي خوب خارجي در بخش بين الملل اين جشنواره نمايش داده مي شود.
جشن تصوير سال سومين دوره خود را سپري مي كند، اما دومين دوره تصوير هنرمند است. در اين بخش 70 فيلم به نمايش درمي آيد. در بخش عكس نيز دو قسمت ويژه انتخابات و جشن فوتبال در نظر گرفته شده است.
از نكات جالب جشنواره فيلم تصوير هنرمند، فيلم هايي است كه درباره موسيقي ساخته شده اند. اين فيلم ها از روز دوم جشنواره به نمايش درآمده اند و برخي از آنها كه هنوز نشان داده نشده اند عبارتند از: ليلي كجاست، ساز مخالف، دو كمان، به تماشاي آب هاي سپيد و روي زانوان پدرم با موسيقي به خواب مي روم. ليلي كجاست؟ ساخته محمد شيرواني، درباره زندگي و آثار محمد رضا درويشي، يكي از اين آثار است، اين فيلم به همراه آثار درويشي، براي معرفي بهترين موسيقيدان سال جهان به يونسكو معرفي شده است. ساز مخالف ساخته مجتبي ميرطهماسب درباره گروه هاي موسيقي زير زميني است و به گفته صمديان در نشست مطبوعاتي، اين فيلم تنها براي نمايش در اين جشنواره پروانه نمايش گرفته است. اين فيلم سال گذشته تنديس جشن خانه سينما را دريافت كرده است.
دو كمان ساخته بهمن كيارستمي درباره رضا رخشاني و بهرام بردي كر، دو نوازنده مقيم آمريكاست. روي زانوان پدرم با موسيقي به خواب مي روم نيز فيلم وحيد موسائيان است كه درباره فرهاد فخر الديني است.
فيلم مستند به تماشاي آب هاي سپيد به كارگرداني سيف الله صمديان درباره اجراي مشترك حسين عليزاده و گاسپاريان است.
اين فيلم در دو قسمت مجزا ساخته شده، يك قسمت به اجراي كنسرت اختصاص دارد و صمديان شبي كه در آن شور بيشتري بوده و مردم با آن بهتر ارتباط برقرار كردند را انتخاب كرده است. قسمت ديگر اين مستند به پشت صحنه ها، لحظات تمرين، ورود گاسپاريان به ايران، تمرين هاي گروهي دو نوازنده، تمرين هاي شخصي، تست صدا، حتي كنفرانس مطبوعاتي اختصاص دارد.
صمديان در اين فيلم دوربين هايي براي درشت نمايي تصاوير در طول سه شب برگزاري كنسرت به كار برده و از آنجا كه جمعيت حاضر در محل اجرا 3 هزار نفر بودند و فاصله سني بسيار زياد بود، او براي سهولت كار و استفاده بيشتر مردم در هر گوشه سالن يك دوربين كار گذاشته تا از زواياي مختلف تصويرها را بر پرده 6 در 4 متر قابل مشاهده سازد. خصوصا اينكه در اين كنسرت تكنوازي هم وجود داشته و مردم بسيار علاقه مند بودند تا چهره و حركت دست نوازنده را ببينند.
گاسپاريان با 2 دودوك و حسين عليزاده با سلانه در شهريور ماه سال 82 به اجراي مشترك برنامه پرداختند.
ساز سلانه،   سازي ريشه يابي شده از سازهاي قديمي ايراني است كه به آن سيم هاي طنين اضافه شده و داراي رنگي متفاوت از ساير سازهاست.
دودوك نيز از چوب زرد آلو درست مي شود و 2 هزار سال قدمت دارد. تا 80 سال قبل از اين ساز در كنسرت ها استفاده نمي شد، اما امروزه با پيشرفت اين ساز از آن در كنسرت ها بهره گرفته مي شود.
گاسپاريان تاكنون در ساخت 18 موسيقي فيلم از قبيل گلادياتور، دكتر ژيواگو و آخرين وسوسه مسيح مشاركت داشته است.
جشن تصوير سال تا پنج شنبه همين هفته برپاست. اگر تاكنون نتوانسته ايد در اين جشن شركت كنيد، حتما در اين چند روز باقي مانده، سري به خانه هنرمندان بزنيد.

من از تو متنفرم، برلوسكوني!
سينا خاكياني - سيلويو برلوسكوني نخست وزير 68 ساله ايتاليا براي شركت در انتخابات آتي اعلام آمادگي كرده است. او درصورت پيروزي در انتخابات، در پايان دوره نخست وزيري اش 74 ساله خواهد شد و اين موضوع، اعضاي حزب محافظه كار ايتاليا را نگران كرده است. آنها مطمئن نيستند كه برلوسكوني بتواند همچنان رهبري حزب را در دست داشته باشد.
در حالي كه كمتر از يك سال به انتخابات نخست وزيري باقي مانده، برلوسكوني اعلام كرده است كه قصد دارد رژيم بگيرد! و مي خواهد ظرف يك ماه 5 كيلوگرم وزنش را كاهش دهد، اما اين كار براي او كه عادت دارد اكثر مذاكرات سياسي اش را بر سر ميز شام انجام دهد به نظر كمي دشوار مي آيد.
گويا نخست وزير محافظه كار ايتاليا اهميت زيادي براي زيبايي ظاهري اش قائل است. چرا كه ظرف يكي، دو سال گذشته، يك بار براي كشيدن پوست صورت اش و بار ديگر براي كاشت و پيوند مو تحت عمل جراحي قرار گرفته است.
لورا دلا  پاسكوا خبرنگار روزنامه رم ديلي در اين  باره مي گويد: رژيم گرفتن براي برلوسكوني، آغاز حركت به سوي انتخابات نخست وزيري است. اما مهمترين اقدام نخست وزير براي مبارزات انتخاباتي بعد از رژيم گرفتن، انتشار كتابي است كه من از تو متنفرم، برلوسكوني! نام دارد. اين كتاب در مورد انتقادات توهين آميزي است كه از سوي جناح مخالفت به او نسبت داده مي شود. برلوسكوني معتقد است كه بسياري از اين انتقادات ريشه در خصومت هاي شخصي دارند.
مخالفان برلوسكوني به او القابي چون خود بزرگ بين، افراط گرا و ... داده اند، اما شايد پينوكيوي نخست وزير معروف ترين لقب او باشد. پينوكيو يك عروسك خيمه شب بازي چوبي بود كه هر بار دروغ مي گفت دماغ اش بزرگ مي شد! ايده چاپ اين كتاب متعلق به خود برلوسكوني است كه بدون شك بيش از ديگر اعضاي جناح محافظه كار از اين توهين ها رنج مي برد.
آنتونيو دي پيترو يكي از سياستمداران جناح مخالف برلوسكوني در مورد او مي گويد: برلوسكوني مثل يك بيماري مسري است! اگر او را خوب بشناسيد، حتما از او دوري مي كنيد. تحليلگران سياسي مي گويند:  برلوسكوني به خاطر اشتباهات زياد در گفته هايش و اظهارات نا بجا و نامناسبش اغلب مورد تمسخر مخالفانش قرار مي گيرد.
فرانكو پاوانچلو تحليلگر مسائل سياسي دانشگاه رم مي گويد:  بعد از موسوليني، برلوسكوني اولين نخست وزيري است كه تا اين حد مورد انتقاد قرار گرفته است. او در مورد چاپ كتاب من از تو متنفرم، برلوسكوني! مي گويد: اين كتاب نمي تواند ذهنيت افراد را نسبت به او تغيير دهد. پاوانچلو معتقد است اگرچه ممكن است اين كتاب خوانندگان زيادي نداشته باشد، ولي توجه رسانه ها را به خود جلب مي كند و از نظر انتخاباتي مي تواند براي برلوسكوني مفيد باشد.

درفرهنگسراها
نامه به مادر
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت فرا رسيدن سالروز ميلاد دخت نبي اكرم (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) و به منظور گراميداشت اين ايام، اقدام به برگزاري مسابقه نامه نويسي با عنوان نامه اي به مادر كرده است.
همزمان با فرارسيدن سالروز ميلاد ياس نبي حضرت زهرا (س) و هفته گراميداشت مقام مادر و به منظور تجليل از زحمات مادران، واحد
اجتماعي - فرهنگي اين فرهنگسرا، اقدام به برگزاري مسابقه اي كرده است. در اين مسابقه كودكان و نوجوانان مي بايست نامه اي به مادر خود نوشته و حرف هايشان اعم از درددل، تشكر، تقدير و ... را با مادرشان بيان كنند. اين نامه ها جمع آوري شده و در پايان به بهترين نوشته ها جوايز ارزنده اي اهدا خواهد شد. اين برنامه ويژه سنين 7 تا 15 سال بوده و مهلت ارسال آثار نيز تا 20/5/84 است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر علاوه بر مراجعه حضوري به فرهنگسراي انقلاب كه واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي است، مي توانند با شماره  تلفن هاي 9 55419057 تماس حاصل كنند.
آواي تابستان
همزمان با فرا رسيدن ولادت سالار شهيدان و ميلاد با سعادت علمدار كربلا، ابوالفضل العباس (ع)، نخستين جشنواره بزرگ تابستاني موسيقي و سرود محله از 16 تا 18 شهريور برگزار مي شود. علاقه مندان جهت ثبت نام، حداكثر تا 15 مرداد ماه به نزديك ترين فرهنگسرا يا خانه فرهنگ محله زندگي خود مراجعه كنند. جشنواره سرود محله در سه مرحله( محله، منطقه و شهر تهران) اجرا مي شود كه در مرحله اول از هر محله سه گروه به منطقه معرفي مي شود، سپس برگزيدگان گروه هاي محله در سطح مناطق چهارگانه به رقابت مي پردازند و در پايان از هر منطقه سه گروه به مرحله نهايي يعني جشنواره راه مي يابند.
در مجموع 12 گروه در بخش مسابقه اصلي جشنواره سرود محله به رقابت مي پردازند كه از اين تعداد به 4 گروه منتخب ديپلم افتخار و جوايز ارزنده اي تعلق مي گيرد.
تمديد مهلت مسابقه
يكي از راه هاي ارتباط برقرار كردن با كودكان و نوجوانان براي تشويق آنان به تفكر و سنجش ميزان اطلاعات آنها در زمينه اي خاص، ارتباط برقرار كردن از طريق نقاشي است كه اين مركز نيز تصميم گرفته است ضمن برقراري ارتباط با كودكان و نوجوانان سنين 7 الي 15 سال، مسابقه نقاشي با عنوان اعتياد نه را در اين گروه سني برگزار كند.
همزمان با روز جهاني كودك به برگزيدگان گروه هاي سني مذكور جوايزي اهدا شده و مجموعه نقاشي ها به صورت كتابي مصور منتشر خواهد شد.كودكان و نوجوانان سراسر كشور مي توانند تا پايان 15 شهريور ماه سال جاري با ارسال نقاشي يا مراجعه حضوري در محل مركز پيشگيري و درمان اعتياد تهران، واقع در خيابان مفتح شمالي، روبه روي دانشكده الهيات، شماره 410 ، در مسابقه نقاشي شركت كنند.
ضمنا تلفن هاي 88743710 و 88753715 پاسخگوي سئوالات كودكان و نوجوانان عزيز است.
عكس مساجد ايران
فرهنگسراي اقوام وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري نمايشگاه عكس مساجد كرده است. اين نمايشگاه كه شامل 40 عكس از مساجد قديمي ايران است تا پانزدهم مردادماه داير است. علاقه مندان جهت بازديد مي توانند همه روزه از ساعت 8 الي۱۸ به نشاني: ميدان ابوذر، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66237470 تماس حاصل فرمايند.

ذهن زيبا
گفته هاي بيهوده را فرو گذار و بيش ازآنچه نياز مندي سخن مگو.
حضرت محمد(ص)

نظر به پايان كار انداختن ، نيمه زندگي است .
حضرت محمد(ص)

هرچيزوابسته به خرد وخرد نيازمند فرهنگ است.
حضرت علي (ع)

بهترين بندگان كساني هستند كه هرگاه خشم كنند، درگذرند.
امام رضا (ع)

شبكه
امشب فيلم بازگشت اژدها با بازي بروس لي از شبكه دوم پخش مي شود. قصه اين فيلم درباره جواني به نام تانگ لو نگ ملقب به اژدهاست كه براي ديدار و ملاقات با بستگان خود راهي رستوران آنها در ايتاليا  شده است .او در آنجا متوجه مشكلات افراد فاميل خود  شده و احساس مي كند بايد به آنها كمك كند. همين مسئله باعث رودررويي و درگيري اژدها با آدم هاي بي رحمي مي شود كه باعث آزار فاميلش شده اند.
امشب قسمت ديگري از مجموعه ايراني فصل زرد نيز حدود ساعت 22:15 از شبكه يك پخش خواهد شد.
در اين قسمت پروانه پس از خداحافظي با كريم به سمت تهران حركت مي كند. آرش و شهاب هم در تعقيب آنها هستند. آنها براي تنظيم موتور اتومبيلشان توقف كوتاهي در مغازه كريم دارند. كريم از صحبت هاي آرش و شهاب متوجه مي شود آنها در پي پروانه و مهشيد هستند. كريم نگران و عصباني با موتور به تعقيب آنها مي رود و در موقعيت مناسب سد راه اتومبيل آرش و شهاب مي شود. آنها با هم درگيري شديدي پيدا مي كنند كه با وساطت پروانه و مهشيد از هم جدا مي شوند. در اين حادثه كريم متوجه مي شود كه اين چهارنفر از قبل با هم آشنا هستند. كريم درمانده و مستاصل و با سوء ظن شديد به پروانه از آنها جدا مي شود و...
حدود ساعت 21 هم مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه ايراني تا غروب را از شبكه 2 تماشا كنيد.
در اين قسمت ليلا براي آزادي دكتر به پاسگاه پليس راه مي رود تا دكتر را تنها نگذارد. از طرفي فرهاد درصدد است هر جوري شده دكتر را توسط حكم جلبي كه دارد دستگير كند.دكتر دست فرهاد را خوانده است. از طرف ديگر پروانه به خاطر اينكه از اقدامات فرهاد عقب نماند، تصميم مي گيرد با گرفتن وكالت قانوني كه به دست آورده، از دكتر شكايت كند و...
دست آخر هم اينكه حدود ساعت۲۱ مجموعه ايراني شبي از شب ها از شبكه 3 پخش خواهد شد. در اين قسمت نجم الدين و حشمت خانم تصميم مي گيرند تا كيف را به پليس تحويل دهند. آذر نيز كيف را بر مي دارد و قصد فرار دارد تا اينكه ...

در شهر
نهضت فرهنگي تابستان 84
مدرسه مكاتباتي قرآن كريم با در اختيار داشتن يكي از كارآمدترين روش هاي آموزش قرآن به شيوه غيرحضوري در چهار زمينه: 1- روخواني و روانخواني۲- فصيح خواني 3- تجويد مقدماتي 4- آموزش ترجمه و مفاهيم سطح يك، آماده ارائه خدمات به همشهريان ارجمند است.اين مدرسه با بيش از چهار سال تجربه در زمينه آموزش غيرحضوري قرآن و بيش از 9 هزار نفر عضو كودك تا بزرگسال در سراسر ميهن اسلامي، با توجه به طرح نهضت فرهنگي تابستان در اين خصوص، تسهيلات ويژه اي را براي ارائه در نظر گرفته است.عموم علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ،۵۵۷۶۵۸۸۷ تماس حاصل كرده يا به نشاني خيابان قزوين، نرسيده به ميدان شمشيري، نبش خيابان شهيد كاظمي، فرهنگسراي قرآن مراجعه كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |