چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۴
اولين آژانس مسافرت هاي فضايي و آغاز توريسم فضايي
تور دويست هزار دلاري
003486.jpg
عميد عماد
يكي از اولين مسافران اين پروازها ، جورج وايد سايد ، مدير اجرايي انجمن ملي فضا و نامزد او لورتا هيلدالگو هستند كه مي خواهند به عنوان اولين انسان هاي تاريخ ماه عسل فضايي داشته باشند
تا سال 2008 شاخه ديگري به صنعت توريسم افزوده خواهد شد و آن چيزي نيست مگر توريسم فضايي. مجري برنامه توريسم فضايي شركت ويرجين گلاستيك است كه براي حمل انسان به فضا از فضا پيماهاي زيرمداري پيشرفته اي كه توسط برت روتان طراحي شده اند، استفاده خواهد كرد.
رئيس شركت ويرجين گلاستيك، ويل وايت هورن در اين مورد اظهار اميدواري كرده است كه در سال اول پرواز، 400 مسافر به فضا ارسال شوند كه اين ميزان در سالهاي دوم و سوم به ترتيب قابليت ارتقا به 2 هزار و 3 هزار نفر را دارد. تا به امروز در حدود 450 نفر در طول تاريخ موفق شده اند به فضا بروند كه همگي آنها نمايندگان دولتي كشورهاي مختلف بوده اند و براي اين كار از امكانات دولتي استفاده كرده اند و به همين خاطر اين مسافرت توريستي به فضا فرصت بسيار مناسبي براي كساني است كه مي خواهند جزو پيشتازان باشند.
اولين مسافران مسافرت هاي توريستي به فضا، موسسان اين آژانس گردشگري هستند. البته اين سفر حتي براي آنها هم هزينه زيادي دارد و آنها براي سفر به ارتفاع 100 كيلومتري جو و تجربه فضاي سياه لايتناهي و فقط 5 دقيقه بي وزني، بايد 200 هزار دلار بپردازند.
در حال حاضر بسياري از صندلي ها براي سفر به فضا فروخته شده اند. يكي از اولين مسافران اين پروازها، جورج  وايد سايد، مدير اجرايي انجمن ملي فضا و نامزد او لورتاهيدالگو هستند كه مي خواهند به عنوان اولين انسان هاي تاريخ ماه عسل فضايي داشته باشند. علاوه بر اين دو، از ميان مسافران مي توان به چند هنرپيشه معروف سينمايي هم اشاره كرد، اما
وايت  هورن مي خواهد صندلي هاي خود را به مشتاقان فضا كه تا به حال هيچ تجربه اي در اين زمينه نداشته اند هديه كند. او در حال مذاكره با انجمن ملي فضاست تا سالانه يك صندلي رايگان، به انتخاب انجمن ملي فضا به يكي از اعضاي علاقه مند و فعال اين انجمن هديه شود.
از ديگر فعاليت هاي جانبي شركت ويرجين گلاستيك در اين راستا برگزاري مسابقات اينترنتي با نام ويرجين گلاستيك كوئست بوده كه قرار است از سال 2005 به صورت سراسري برگزار شود. برنده اين مسابقه هم مي تواند سفر توريستي رايگاني به فضا داشته باشد. در اين بازي هر شركت كننده با پرداخت 10 دلار، فضاپيمايي مجازي در اختيار خواهد گرفت. نحوه مسابقه اينگونه است كه هر كسي كه بتواند با ضرباهنگ نيروي گرانش سياره ها، فضاپيماي خود را به مسافت دورتري در فضا برساند، برنده مسابقه است. نحوه برگزاري مسابقه از فيلم آخرين جنگجوي ستاره اي كه در سال 1984 ارائه شد، الگوبرداري شده است.
تاسيس اين شركت در تاريخ 27 جولاي به صورت مشترك توسط روتان،  وايت  هورن و بنيانگذار شركت ويرجين، ريچارد برانسون در يك نمايش هوايي در ايالت ويسكانسن آمريكا اعلام شد. فضاپيما هاي اين شركت جديد يا از مدل هاي كشتي فضايي 2 و شواليه شب الگوبرداري خواهند شد. اين شركت مي تواند براي ديگر آژانس هاي گردشگري فضايي هم فضا پيما توليد كند، اما اولين توليدات آن كه 2 فضاپيماي شواليه سياه و 5 كشتي فضايي است، همگي به آژانس ويرجين تعلق دارند. كشتي فضايي 2 مي تواند 2 خدمه و۷ مسافر را طي يك مسافرت دو ساعته به فضا ببرد و دوباره به زمين بازگرداند. در برنامه هاي فعلي 50 تا 100 پرواز آزمايشي پيش از اولين پرواز رسمي ويرجين گلاستيك پيش بيني شده است. وايت هورن در مورد پروازهاي رسمي گفته است كه شركت ويرجين گلاستيك براي هر روز يك پرواز را برنامه ريزي كرده است كه در آن هر كشتي فضايي،۲ يك بار در هر پنج روز به فضا ارسال خواهد شد.
وايت هورن ميزان درخواست ها براي مسافرت به فضا را بسيار زياد عنوان كرده است. در مورد خدمه هم بايد گفت تا به حال 4 هزار خلبان آمادگي خود را براي همكاري با شركت اعلام كرده اند.
قرار است پس از ارسال 100 مسافر اول به فضا، قيمت ها به 100 هزار دلار كاهش يابند كه اين امر مي تواند افراد بيشتري را براي مسافرت به فضا ترغيب كند، اما اينكه سفرهاي فضايي در قرن جديد به قدري راحت و امن شده اند كه انسان ها براي تفريح به فضا مي روند، مرهون تلاش ها و فداكاري هايي است كه انسان هاي بسيار زيادي در قرن گذشته انجام داده اند. هر چند عامل اصلي اين تلاش ها رقابت هاي سياسي و نظامي دو ابرقدرت قرن گذشته يعني آمريكا و اتحاد جماهير شوروي بوده اند، با اين حال نمي توان از تلاش هاي علمي آنها چشم پوشي كرد، اما جالب است بدانيد اولين مسافر فضا، سگي به نام لايكا بوده كه در تاريخ سوم نوامبر 1957 توسط اتحاد جماهير شوروي به فضا فرستاده شد.
پس از لايكا هم چندين سگ ديگر به فضا ارسال شدند تا اينكه در تاريخ 12 آوريل 1962، ساعت 10 به وقت محلي مسكو اعلام شد كه شوروي موفق شده است يك انسان به فضا ارسال كند. اين انسان يكي از افسران نيروي هوايي اتحاد جماهير شوروي به نام يوري گاگارين بود. سفر او طوري برنامه ريزي شده بود كه اگر بر اثر حادثه اي ماموريت با موفقيت به انجام نمي رسيد، هيچ كس از ماجرا خبردار نمي شد.
از ديگر فضانوردان نامي شوروي مي توان به سرهنگ كوماروف اشاره كرد. سرهنگ كوماروف، فضانورد اولين پرواز از سري پروازهاي سايوز شوروي بود. هنگامي كه فضاپيماي حامل او در حال فرودآمدن بود، بنا به علل نامعلومي سقوط كرد و كوماروف با اينكه مي توانست با استفاده از چتر نجات جان خود را نجات دهد، دليرانه در فضاپيما ماند و جان خود را از دست داد.
اولين فضانورد زن دنيا هم از شوروي به فضا فرستاده شد. اين زن والنتينا ترشكووا نام داشت كه مدت سه شبانه روز را در فضا سپري كرد، اما مشهورترين انساني كه به فضا سفر كرده است، نيل آرمسترانگ آمريكايي است. شهرت او از آنجاست كه او اولين انساني است كه پا بر سطح ماه گذاشته است.
او به همراه ادوين  آلدرين و مايكل كالينز سه سرنشين آپولو 11 بودند كه در تاريخ 16 ژوئيه 1969 زمين را به سمت ماه ترك گفتند. جالب است بدانيد اين سه  نفر براي تعيين كسي كه اول به ماه قدم مي گذارد قرعه كشي كردند كه قرعه به نام خوش شانس ترين انسان تاريخ، يعني نيل آرمسترانگ درآمد و او به عنوان اولين انسان به ماه قدم گذاشت. بعد از اين سه نفر، آپولو- 12 سه نفر ديگر را هم به ماه برد كه اين سه، آخرين مسافران ماه بودند. با توجه به شرايط بسيار نامناسب ماه ،فعلا امكان اينكه سفر ديگري به ماه انجام شود بسيار كم است و مسافران فضايي فقط مي توانند آن را از نزديك تماشا كنند.

انساني ترين روبات!
003465.jpg
مهندسان ژاپني جزئيات انسان گونه ترين روبات ساخته خود را به جهان معرفي كردند. اين روبات يك زن مصنوعي موسوم به Repliee Q1 است.
به گزارش خبرگزاري بي. بي. سي اين روبات زن نما به جاي پوست، داراي سيليكون انعطاف پذير و همچنين شماري از حسگرها و موتورهاي پيشرفته است كه به وي اجازه مي دهند بسان يك انسان حركت كند و واكنش نشان دهد.
بر اساس اين گزارش، اين روبات مي تواند پلك بزند، دستانش را همچون يك انسان واقعي به حركت درآورد و حتي همچون بشر، به ظاهر تنفس كند.
پروفسور هيروشي ايشيگورو از دانشگاه اوزاكا ژاپن تاكيد مي كند: روزي فرا مي رسد كه روبات هاي ساخته دست انسان مي توانند ما را در شناسايي و تشخيص آنها از انسان ها به اشتباه بيندازند.
وي مــي گـــــويــد: Repliee Q1 شبيه هيچ روبات ديگري كه تاكنون ديده ايد نيست و مطمئن باشيد مشابه آن را در خارج از فيلم هاي علمي- تخيلي مشاهده نكرده ايد.
اين روبات زن نما به گونه اي طراحي شده است كه براستي شبيه به يك انسان به نظر مي آيد و به اين منظور فقط در بخش فوقاني بدن خود، از 31 فعال كننده و محرك برخوردار است كه از چيزي شبيه كمپرسور هوا بهره مي گيرند. اين موتورها به اين زن مصنوعي كمك مي كنند تا حركت و رفتاري شبيه به انسان داشته باشد، به طوري كه مي تواند حيرت بينندگان خود را برانگيزد.

كشف آتلانتيس
003450.jpg
افلاطون مي نويسد: همه چيز در جريان زمين لرزه و سيلاب سخت و شديدي روي داد كه يك روز و شب ادامه داشت و به اين ترتيب، جزيره آتلانتيس در اعماق دريا ناپديد شد.
به گزارش نشريه علمي نيچر شرح واقعه اي كه افلاطون در حدود 2 هزار و 300 سال پيش نوشته، دانشمندان را از ديرباز رو در رو با معمايي به نام شهر گمشده آتلانتيس قرار داده است و دانشمندان مدت ها مشغول به كشف اين نكته بوده اند كه آيا شهري به اين نام در طول تاريخ وجود داشته و آيا براستي چنين شهري در اعماق آبها مدفون شده است؟
مارك اندرو گاشر از موسسه مطالعات دريايي اروپا، در مقاله زمين شناختي اخير خود تصريح مي كند: در چارچوب بررسي هاي انجام شده براي كشف اسرار شهر گمشده آتلانتيس، تاكنون موفق به شناسايي يك كانديد براي آن شده ايم و اين شهر مدفون، جزيره اي موسوم به اسپارتل است.
به گفته گاشر، اين شهر در عمق حدود 60 متري زير سطح دريا در خليج كاديز كشف شده است و تحقيقات اوليه نشان مي دهد اين جزيره در پايان آخرين عصر يخبندان زمين دچار امواج سهمگين اقيانوس شده و ذوب شدن يخ ها و بالا آمدن سطح درياها موجب مدفون شدن آن در زير اقيانوس شده است. شواهد زمين شناختي نشان مي دهد زمين لرزه اي بزرگ و سونامي عظيمي در حدود 12 هزار سال پيش، جزيره اسپارتل را درنورديده و اين واقعه درست در زمان و مكاني كه افلاطون در نوشته هايش به آن اشاره كرده، به وقوع پيوسته است.

نيروي باد در خدمت تامين انرژي نيويورك
بتازگي محافل غير دولتي و خبري محلي نيويورك نظريه اي را مطرح كرده اند كه طبق آن استفاده از نيروي باد براي رفع مشكلات تامين الكتريسيته نيويورك امري اجتناب ناپذير معرفي شده است. دليل مطرح شدن اين نظريه به ركورد مصرف نيروي برق نيويورك باز مي گردد. بتازگي طبق آمارهاي دولتي، نيويورك با قله مصرف 750 مگاوات بيشترين مصرف برق را در ايالات متحده داشته است.
در حال حاضر نيروي الكتريسيته نيويورك از مواد فسيلي مانند ذغال سنگ، گاز طبيعي و بخشي از آن  هم توسط نيروگاه هاي هسته اي تامين مي شود. اين وابستگي تامين الكتريسيته به مواد فسيلي هم دليل ديگري است كه نهادها و سازمان هاي درگير با بخش انرژي نيويورك، منبع جديدي براي توليد الكتريسيته پيشنهاد داده اند. يكي ديگر از دلايل پيشنهاد باد براي استفاده در بخش الكتريسيته، پاك بودن آن است.
به هر حال با توجه به روند رو به رشد انرژي در آمريكا و همچنين نگراني در مورد ثبات آينده سوخت هاي فسيلي، به نظر مي رسد استفاده از انرژي هاي تجديدپذير همچون باد از يك انتخاب به يك ضرورت تبديل خواهند شد.
البته اين ضرورت بيشتر از سوي كشورهاي متفاوتي درك شده است و در حال حاضر بسياري از كشورها بخش اعظمي از انرژي الكتريسيته خود را از طريق نيروي باد تامين مي كنند. از كشورهايي كه به صورت عملي از نيروي باد براي توليد الكتريسيته استفاده مي كنند، مي توان دانمارك را نام برد. اين كشور اسكانديناويايي در واقع پيشتاز استفاده از نيروي باد است. آنها استفاده از باد را از دهه 1970 ميلادي شروع كردند و جزو اولين كشورهايي بودند كه توربين هاي ساخت كشورشان را در تمام قلمرو خود نصب كردند. امروزه تجارت برق بادي، زمينه سودآوري در بخش اقتصاد اين كشور محسوب مي شود، به گونه اي كه سالانه 3 ميليارد يورو ارزآوري براي اين كشور دارد و 20 هزار نفر در مشاغل مختلف درگير با اين زمينه از فعاليت هاي صنعتي و اقتصادي هستند.
علاوه بر منافع بي شمار اقتصادي، اين نيروي پاك براي اسكانديناويا يي هايي كه اهميت زيادي به محيط زيست مي دهند، يك برگ برنده به شمار مي رود. در حال حاضر حدود 20 درصد انرژي الكتريسيته دانمارك در مزارع بادي اين كشور توليد مي شود.

پيشخوان
003447.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز، موضوع عكس اول خود را به ديدار فواد سينيوره، نخست وزير جديد لبنان از سوريه اختصاص داده است.
اين سفر يك روز پس از راي اعتماد پارلمان لبنان به سينيوره انجام گرفت. مقامات لبناني و سوري پس از انجام ملاقات هاي رسمي در يك كنفرانس خبري اعلام كردند كه براي بازسازي روابط دو كشور به توافق رسيده اند.
003510.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه واشنگتن  تايمز از دستگيري هفت نفر ديگر از مظنونان انفجارهاي لندن خبر داده است.
پليس بريتانيا در ادامه تحقيقات گسترده خود در خصوص بمب گذاري هاي اخير لندن به دو خانه در جنوب لندن حمله كرد و هفت نفر را تحت بازداشت درآورد. اين روزنامه همچنين عكس اول خود را به انتقال يكي از پايگاه هاي نظامي در شهر بعقوبه به نيروهاي عراقي اختصاص داده است. اين پايگاه پيش از اين تحت كنترل نظاميان آمريكايي بود.
003480.jpg
اوله
روزنامه اسپانيايي زبان اوله با اختصاص دادن عكس اصلي كاور خود به ديه گو آرماندو مارادونا، ضمن بررسي كارنامه مربيگري وي در بوكاجونيورز، تصوير جالبي از مارادونا به هنگام ديدار اين تيم با آژاكس آمستردام ارائه داده است.
لازم به ذكر است كه اين بازيكن سابق تيم ملي آرژانتين با درخشش در جام جهاني مكزيك 1986 نام خود را در تاريخ ورزش فوتبال جاودانه كرد.
003471.jpg
اوي
روزنامه اوي (امروز) تيتر اول خود را به رابطه ميان اكوادور و كلمبيا اختصاص داده است. اين روزنامه در اين خبر با بررسي فعاليت هاي گروه شبه نظامي فارك در كلمبيا به نقل از مجله كامبيو آورده است: گروه فارك از 16 مركز آموزشي در اكوادور برخوردار است، روزنامه اوي همچنين با اشاره به معضلات امنيتي، نسبت به آغاز دور جديدي از همكاري هاي امنيتي ميان دولت هاي اكوادور و كلمبيا ابراز اميدواري كرده است.

شهرهاي جهان
فضانوردان سر درگمند
مقامات ناسا هنوز تصميم نگرفته اند كه آيا سرنشينان ديسكاوري براي تعمير بخشي از شاتل بايد دوباره در فضا راهپيمايي كنند يا نه؟ اين بخش از شاتل قسمت هايي از مواد مقاوم در برابر حرارت پوسته شاتل است كه احتمال مي رود هنگام بازگشت شاتل به جو زمين توان مقاومت در برابر حرارت بسيار زياد تنش هاي ايجاد شده را نداشته باشند و باعث بروز مشكلات جدي شوند.
اين تسمه ها بين سراميك هاي مقاوم در برابر حرارت پوسته شاتل قرار دارند كه وظيفه اصلي آن جلوگيري از نفوذ دماي بالاي يكهزار و۶۰۰ درجه به داخل بدنه اصلي شاتل است. مهندسان ناسا اواخر يكشنبه متوجه شدند كه اين تسمه ها جابه جا شده اند و احتمالا نتوانند وظيفه پراكنده كردن هواي اطراف بدنه را به خوبي انجام دهند. هنوز علت جابه جايي موقعيت قرارگيري تسمه ها در نوك شاتل مشخص نشده است، اما چيزي كه مشخص است اين است كه اين جابه جايي ربطي به مشكلات فني تانكر سوخت كه باعث تاخير در پرتاب شاتل شد، ندارد. به هر حال اين مشكل مي تواند اثرات مخربي همانند فاجعه كلمبيا به بار بياورد. انفجار كلمبيا كه دو سال پيش هنگام ورود مجدد به جو زمين اتفاق افتاد، باعث شد تمام برنامه هاي سرنشين دارناسا، 5/2 سال به تعويق بيفتد.
تا به حال چندين پرواز متفاوت با چنين مشكل مشابهي، سالم به زمين رسيده است، اما اين براي اولين بار است كه ناسا در مورد چنين مشكلي اينقدر حساسيت نشان مي دهد، البته دليل اينكه ناسا پيشتر به چنين مشكلي حساسيت ويژه اي نشان نمي داد، عدم دسترسي كامل آن به محل بروز مشكل بود، اما اين بار در ديسكاوري به لطف وجود متدهاي جديد بازرسي بدنه شاتل ناسا، اين سازمان فضايي توانسته است قسمت آسيب ديده را بخوبي بازرسي كرده و راه هاي رفع آن را تحليل كند. اين متد جديد شامل دوربين ها و تاباننده هاي ليزري جديد است كه در بازوي روباتيك ديسكاوري نصب شده است و اطلاعات آنها به همراه مشاهدات و فيلمبرداري سرنشينان شاتل، مقامات ناسا را از بروز اين مشكل خبردار كرده است.
اين متد جديد، بخشي از اقدامات جديد امنيتي سازمان فضايي ملي آمريكا است كه در آن تمام مشكلاتي كه ممكن است در حين پرواز و انجام ماموريت براي شاتل بيايند مورد بررسي قرار مي گيرند. همچنين در اين پروژه ليست تمام بخش هايي كه ممكن است نگراني هايي در مورد امنيت شاتل ايجاد كنند تهيه شده است و براي مقابله با هر مشكل چند راهكار از پيش تعيين شده است.
استيو پولوس، مدير پروژه مدارگردهاي ناسا روز يكشنبه اعلام كرد كه اين تسمه ها كه ضخامت آنها 02/0 تا 03/0 اينچ است هنگام ورود مجدد شاتل به فضا، باعث افزايش 15 تا۲۵ درصدي حرارت در قسمت هاي خاصي از فضاپيما مي شوند كه اين ميزان حرارت مي تواند باعث بروز مشكل هاي بسيار جدي  شود.
در حال حاضر مهندسان در حال تعيين ميزان دقيق تاثير اين مشكل بربدنه شاتل هستند و مي خواهند بدانند كه آيا شاتل مي تواند اين مشكل را تحمل كند يا نه.
اگر مشكل به حدي جدي باشد كه نياز فوري به تعمير آن احساس شود، فضانوردان طبق برنامه اي از پيش تعيين شده در روز پنج شنبه براي برطرف كردن آن در فضا راه پيمايي خواهند كرد. ازطرفي فضانوردان براي برطرف كردن اين مشكل محدوديت هايي دارند كه مهمترين آنها عدم آمادگي و امكانات كافي براي حل اين مشكل در فضاست. وين هيل، مدير برنامه هاي شاتل روز يكشنبه در اين مورد چنين اعلام كرد: هربار كه فضانوردان براي راهپيمايي از شاتل خارج مي شوند، ريسك بزرگي انجام مي دهند. آنها بايد براي انجام اين كار حتما دليل قانع كننده اي داشته باشند.
ناسا اعلام كرده است كه برداشتن تسمه هاي داراي مشكل هيچ تاثيري بر مقاومت سراميك هاي پوسته شاتل نخواهد گذاشت. براي بر رفع چنين مشكلي بازوي ويژه اي در شاتل تعبيه شده است و دو سرنشين شاتل براي كار با آن در زمين آموزش ديده اند. در حال حاضر اين تسمه ها يك اينچ بيرون تر از سطح كلي شاتل قرار دارند و اين در حالي است كه حد استاندارد ناسا براي اختلاف سطح در كل شاتل فقط يك چهارم اينچ است. هيل روز يكشنبه اعلام كرد هنگامي كه خبر را شنيد دچار شوك شد ، اما فكر مي كند كه مي توان با اين مشكل هم به ماموريت ادامه داد. ناسا براي بازرسي كلي شاتل، ماموريت را يك روز ديگر تمديد كرده است و طبق برنامه قرار است، ديسكاوري در تاريخ 8 آگوست در پايگاه هوايي كيپ كاناوارال به زمين بنشيند.

علمي
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |