چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۴
چالش هاي وزارت بهداشت در دولت جديد
نظام سلامت كشور را دريابيد
003453.jpg
عكس:گلناز بهشتي
ورشكستگي بيمارستان ها، عدم پرداخت بدهي بيمارستان ها و به روز كردن دريافت و پرداخت بيمارستان ها، از جمله مواردي است كه آسيب هاي جبران ناپذيري به نظام سلامت كشور وارد كرده است
چالش هاي بي پايان نظام سلامت كشور و بحث هميشگي و تمام ناشدني آموزش پزشكي نكاتي است كه نگاه تمامي صاحبنظران سيستم پزشكي را به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كابينه دكتر احمدي نژاد معطوف كرده است. مشكلات متعدد مرتبط با تعرفه هاي درماني كه براي بيماران گران است و براي پزشكان ناكافي، در كنار ناكارآمدي بيمه هاي خدمات درماني كه در نهايت به پديده مذموم پول هاي زيرميزي مي انجامد، در حال حاضر به عنوان اصلي ترين مشكل نظام بهداشتي كشور مطرح مي شود. در عين حال مشكلات خود دست اندركاران كادر پزشكي كشور نظير بيكاري گسترده پزشكان و ساير رشته هاي وابسته، نبودن ثبات شغلي، گذراندن دوره هاي طولاني مدت، طرح اجباري در مناطق اغلب دور افتاده كه پزشكان را چندين سال به لحاظ علمي و شغلي متوقف مي كند و... هنوز به قوت خود باقي است و اخيرا بحث صحت و سلامت آزمون ورود به رشته هاي دستياري نيز مثل پتك بر سر پزشكان جوان فرود مي آيد.به تمام اينها، مشكلات آموزش پزشكي و اينكه بالاخره آموزش پزشكي بايد تحت نظارت وزارت علوم باشد يا وزارت بهداشت را هم بيفزاييد تا علت دغدغه صاحبنظران پزشكي كشور نسبت به وزارت جديد بهداشت را دريابيد.
دكتر نورالدين پيرموذن، مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با ايسنا به نكاتي درباره مشكلات نظام سلامت كشور و توقعات از وزارت بهداشت آينده اشاره داشته است.
پيرموذن، يكي از چالش هاي اصلي و اساسي بخش سلامت را ناكافي بودن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي، عنوان كرد و گفت: سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي 7/5 درصد است، در حالي كه اين رقم در كشورهاي در حال توسعه بيش از 8 درصد و در كشورهاي توسعه يافته حتي بالاتر از 14 درصد است.
وي غيرواقعي بودن تعرفه هاي پزشكي و سرانه  درمان در كشور را از ديگر چالش هاي بخش سلامت عنوان كرد و گفت: غيرواقعي بودن تعرفه  پزشكي، منجر به بروز اختلاف فاحش بين ارائه خدمات درماني و نرخ هاي واقعي جامعه و ايجاد پديده  شوم اخذ پول هاي پشت ميزي و روابط ناسالم پولي بين پزشك، بيمار و بيمارستان ها مي شود. همچنين واقعي نبودن سرانه درمان كشور، فشار هزينه هاي درماني را روي مردم تحميل مي كند.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس ميزان درصدي از هزينه سلامت كه توسط خود مردم پرداخت مي شود را يكي از معيارهاي سنجش بين كشورها عنوان كرد و گفت: متاسفانه اين رقم در كشور ما بين 50 تا 60 درصد است، در صورتي كه در كشورهاي در حال توسعه اين رقم پايين تر از 30 درصد است و اين خود نشان از نارضايتي مردم و بي عدالتي در تامين خدمات درماني است.
وي سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي در ايران را 7/5 درصد عنوان كرد و گفت: اين رقم در كشور كانادا 1/9 درصد و درآمريكا 14 درصد است، در حالي كه سهم پرداخت هزينه  سلامت از طرف مردم در ايران 56 درصد و در كانادا ودر آمريكا 15 درصد است. در واقع سرانه  هزينه  سلامت در كشور ما به طور متوسط 258 دلار، در كشور كانادا 10 برابر ايران، يعني 2058 دلار و در آمريكا بيش از 4 هزار و 500 دلار است.
پيرموذن، ورشكستگي بيمارستان ها، عدم پرداخت بدهي بيمارستان ها و به روز كردن دريافت و پرداخت بيمارستان ها را از جمله مواردي عنوان كرد كه آسيب هاي جبران ناپذيري به نظام سلامت كشور وارد كرده است.
پيرموذن يكي ديگر از چالش هاي اصلي وزارت بهداشت و درمان را عدم راه اندازي FDA در كشور عنوان كرد و گفت: فقدان اين سازمان موجب عدم شفافيت و توزيع و تسريع دارو در كشور شده و تهيه ، توليد و توزيع دارو در كشور همچنان معضلي شده كه مردم را رنج مي دهد، بنابراين اين امر بايد در دستور كار وزير جديد باشد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر صرف هزينه  بيشتر در بخش سلامت و درمان لزوما به معناي بهبود سلامت جامعه نيست، به عنوان مثال در آمريكا سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي 14 درصد است و در رابطه  اميد به زندگي در رتبه  بيست و پنجم قرار داد، در حالي كه ژاپن 8 درصد از درآمد ناخالص خود را به عنوان سهم سلامت اختصاص داده و در رتبه اول اميد به زندگي قرار دارد كه به اين معناست كه مديريت صحيح سلامت يكي از فاكتورهاي بهبود ارائه خدمات بهداشتي- درماني در كشور است و كشور ما از هر دو مورد رنج مي برد. وي ادامه داد: از سويي، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي در كشور ما پايين ترين است و از سوي ديگر وزارت بهداشت و درمان به لحاظ گستردگي وظايف و مسئوليت هاي فراواني كه شايد پس از ادغام آموزش پزشكي با بخش بهداشت و درمان اتفاق افتاده، موجب بهم ريختگي و ناتواني در پيكره اين وزارتخانه شد.
وي با اشاره به ديدار كميسيون بهداشت و درمان با رئيس جمهور منتخب گفت: در اين ديدار واقعيت ها و مشكلات اين بخش انتقال پيدا كرد تا در دولت جديد نگاه سلامت در اعضاي كابينه پيدا شود و سلامت جزو اولويت هاي ساليانه لوايح بودجه دولت باشد كه در هشت سال گذشته اتفاق نيفتاد. همچنين چون دولت جديد عدالت را به عنوان اولويت مطرح كرده و رضايتمندي مردم نيز در گرو سلامت است، در اين راستا بايد به سلامت بيشتر توجه داشته باشد.
پيرموذن با بيان اينكه ارائه خدمات درماني و بهداشتي بايد بر سه محور، عدالت، كيفيت و كارايي صورت گيرد، گفت: در واقع زماني ارائه خدمات درماني و بهداشتي در سراسر كشور قابل قبول و دفاع است كه از اين سه عامل بهره مند شود بنابراين ما انتظار نگاه سلامت را از تك تك اعضاي كابينه داريم.
مخبــر كــميــسيون بهداشت و درمان مجلس قابل قبول بودن سطح علمي ،   دارا بودن كارنامه  درخشان ، داشتن حداقل تجربه و دانش مديريتي و داشتن تعامل با مجموعه هاي علمي و پزشكي كشور و مقبوليت در جامعه پزشكي را از فاكتورهاي وزير بهداشت و درمان كشور عنوان كرد و گفت: اگر وزيري كه انتخاب مي شود از حداقل دانش علمي پزشكي برخوردار نبوده، تجربه  مديريتي نداشته و توان رفتاري وي هماهنگ و همسو با مطالبات جامعه پزشكي و نيازهاي مردم نباشد، آينده  خوبي در انتظار كشور نخواهد بود و وضعيت به مراتب از آنچه اكنون است بدتر خواهد شد. وي با بيان اينكه انسان مشتري اصلي فضاهاي درماني است، گفت: بنابراين رضايتمندي مردم از وضعيت بهداشت و درمان بايد در اولويت اول باشد، زيرا در اين فضا پول حرف اول را مي زند و وزير بايد روابط ناسالم پولي موجود در اين فضا را به روابط سالم تغيير دهد و بيمه را جايگزين پول كند.
وي در جايي ديگر از سخنانش با ايسنا گفت: بايد فضاي سرد علمي و آموزش پزشكي براي تشويق و نشاط بيشتر به جايگاه اصلي خود برگردانده شود.
وي با اشاره به تشكيل نظام پرستاري به عنوان نهادي كه پرستاران بتوانند اعتراضات و مشكلات خود را از آن طريق بيان كنند و تعيين رديف به عنوان طرح تبيين شغلي پرستاري كه در مجلس ششم تصويب شد، گفت: پرستاران به لحاظ ارتباط نزديكي كه با بيماران دارند، بيش از۷۰ درصد، بار درماني بيماران را به دوش مي كشند و براي آنكه اين عزيزان پاداش زحمات خود را دريافت كنند رديفي براي آنها در نظر گرفته شد، اما چون جامعه  پرستاري همچنان همسو با نظام هماهنگ پرداخت نيست، يك شكاف بين دريافتي پرستاران و بقيه  كارمندان دولت وجود دارد كه بايد ترميم شود.
وي ادامه داد: در صورتي كه نظام هماهنگ پرداخت، تصويب و طرح تبيين نيز براي تشويق پرستاران پرداخت شود، تا اندازه اي از نارضايتي هاي پرستاران كاسته خواهد شد.
وي با بيان اينكه در بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشكي كشور با تناقض رو به رو هستيم، گفت: از يك سو نزديك به 40 هزار فارغ التحصيل پزشكي و پرستاري بيكارهستند و از سويي ديگر در فضاي درماني از كمبود پزشك و پرستار در بيمارستان ها رنج مي بريم. مجلس هفتم مجوز استخدام نزديك به 6 هزار فارغ التحصيل رشته  علوم پزشكي را صادر كرد كه اگر اين مهم صورت گيرد، شاهد تناقض نخواهيم بود و به اندازه  كافي پرستار در بيمارستان ها حضور خواهند داشت و ديگر شاهد كمبود پرستار در بيمارستان ها نخواهيم بود.
وي در ادامه گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه جذب پرستار رشد منفي دارد، گفت: با توجه به مجوز استخدام از سوي مجلس و در اختيار قرار دادن اعتبار لازم براي اين امر، در صورتي كه دولت توان اجراي اين مصوبه را داشته باشد، شاهد اينگونه نارضايتي ها نخواهيم بود. پيرموذن ابراز داشت: در كشور ما قوانين و دستورالعمل هاي متعدد فراواني در حوزه  بهداشت و درمان تصويب و نهايي شده، اما همچنان خلاء تدوين سياست ملي سلامت (  NHP) در كشور وجود دارد كه يكي از اولويت هاي كاري وزير جديد بهداشت و درمان تدوين اين سياست برمبناي چشم انداز 20 ساله و برنامه توسعه چهارم است.
وي افزود: با اجراي اين سياست، خدمات بهداشت و درماني عادلانه با كيفيت مطلوب و كارايي مناسب براي همه  مردم با رعايت توانمندي مالي اين افراد در نظر گرفته شده و از سوي ديگر تغييرات مثبت در نظام سلامت را ايجاد و ايجاب خواهد كرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه رئيس جمهور منتخب در دولت خود دست به اين تغييرات مثبت و هدفمند در نظام سلامت كشور بزند.
وي ابراز داشت: ما به عنوان افرادي كه به دولت آقاي خاتمي، دوم خرداد و اصلاحات اعتقاد داشتيم، براي اينكه با دولت آقاي احمدي نژاد نيز راحت تر بوده و مشكلي برايشان ايجاد نكنيم، در نشست غيرعلني با ايشان، آمادگي خود را براي همكاري با دولت جديد اعلام كرديم، هرچند كه در كابينه هيچ سهمي نخواهيم داشت.

الگوي جديد وراثت در تناقض با قوانين مندل
مهندس محمدرضا جبلي - اصل بدون ترديد زيست شناسي مدرن، عبارت است از توارث اطلاعات ژنتيك به شكل DNA كه به صورت RNA نسخه برداري شده و در نهايت به فرم پروتئين بيان مي شود. در اين ميان رفيع ترين جايگاه به DNA تعلق پيدا كرده است. حال كشفي شگفت انگيز، مجددا موجب اقبال زيست شناسان به RNA به عنوان
قابل انعطاف ترين و مهمترين مولكول در چرخه توارث شده است: اكتشاف مورد نظر از اين قرار است كه بنابر مشاهده دانشمندان، يك گونه گياهي قادر به فراخوان مجدد ژن هايي است كه نسل قبلي گياه، آنها را از دست داده بودند.
RNA از قبل، مكاني ويژه در ميان مولكول هاي بيولوژيك دارا بود. اين ماده از طرفي همانندDNA قادر به ذخيره سازي اطلاعات ژنتيك است و از طرف ديگر همانند پروتئين ها قادر به انطباق با اشكال پيچيده سه بعدي فضايي و كاتاليز واكنش هاي شيميايي روي خود است. به گفته يك متخصص ژنتيك در دانشگاه كانكتيكات، RNA همان DNA داراي  قابليت انطباق فضايي بوده و اين مولكول تقريبا قادر به انجام هر كاري است.
احتمالا حيات با گونه اي از RNA آغاز شد كه در آن، اتصال مولكول هاي RNA، دو وظيفه الگوي ژنتيكي و ماشين همانندسازي را همزمان بر دوش كشيدند.
شايد فرآيند حيات در گياه خردل مسيري متفاوت از توانايي هاي RNA را در ذخيره سازي اطلاعات ژنتيك آشكار ساخته باشد. در يك بررسي، محققان دانشگاه پوروديو، گلبرگ هاي گياه خردل را مورد مطالعه قرار داده اند. اين رده از گياهان، داراي دو نسخه جهش يافته از يك ژن موسوم به hot head هستند كه در يك جفت باز منفرد نسبت به ژن معمولي تفاوت دارد. طي مشاهداتي تعجب آور در درصد كمي از گياه زادگان حاصل از موتان هاي فوق الذكر ، ديده شد كه يك نسخه از ژن hot head به صورت خود به خود، تبديل به نوع معمولي شد؛ به عبارت ديگر جهش موضعي خود را ترميم كرد. حتي يك مورد بروز چنين اتفاقي از لحاظ حساب احتمالات در دنياي پرسرعت كلوني هاي در حال تكثير باكتريايي، نامحتمل و دور از واقع است. محققان به طور قطع هر نوع توجيهات كلامي چون باروري گياه موتان در اثر گرده ديگر گياهان معمولي مجاور و وجود نرخ بي نهايت بالاي موتاسيون در گياه فوق يا حضور يك نسخه كپي پنهان از
hot head را مردود دانستند.
موتان هاي hot head در قسمت هاي ديگري از DNA خود نيز داراي تفاوت هاي بودند كه همه آنها با توالي ژنتيك مربوط به گياهان دو يا سه نسل قبل از آنها منطبق بود، در حالي كه با توالي گياه مادر آنها منطبق نبود.
پديده برشمرده شده موجب ترويج اين مسئله شد كه يك نسخه ژنوم جهش نكرده از گياهان نسل هاي قبلي بايستي به طريقي نامعلوم در گذر از نسل جهش يافته واسط به نسل هاي بعد انتقال يافته باشد. محققان حاصل بررسي هاي خود را در شماره 24 مارس 2005 نشريه Nature ارائه كردند. در صورت اثبات صحت اين نظريه، بروز چنين پشتك واروهاي ژنتيكي در برخي موارد، قوانين معمولي ژنتيك را كه در سال 1865 توسط گرگور مندل وضع شده نقض خواهد كرد. از آنجا كه كاوشگران، هيچگونه DNA نيافتند كه چنين نقشي را بازي كند يا مسبب بروز اين اتفاق باشد، لذا ايده اي كه براي توجيه آن پيش كشيدند آن است كه عامل ذخيره ژنتيك در بين نسل هاي مختلف گياه خردل بايستي به صورت مولكول هاي RNA دو زنجيره اي انتقال يافته باشد. مولكول RNA در حالت معمولي داراي يك زنجيره است. از نظر يك دانشمند گياه شناس در دانشگاه آريزونا، RNA دو زنجيره اي توجيه مناسب موضوع است، زيرا همان چيزي است كه براي انجام تداخل  RNA مورد نياز است، البته دليل خاصي نداريم كه پاي مولكول DNA در ميان نباشد. حتي براي دو زنجيره بودن RNA نيز هنوز دليل موجهي در دست نداريم.
در هر حال RNA، مكانيزم و دليل مناسبي است زيرا محققان تاكنون روش هاي مختلفي را هويدا ساخته اند كه اين مولكول موجب تعديل بيان يا ساختار DNA مي شود. همين امر، مي تواند علت و توجيه توليد اسرارآميز آن دسته از مولكول هاي RNA باشد كه منجر به سنتز هيچ نوع پروتئيني نمي شوند. در بسياري از موجودات، از گياه خردل گرفته تا برنج، موش و حتي در انسان تعداد زيادي از RNA ها از روي زنجيره  نادرست DNA يعني زنجيره مقابل آنكه كد كننده پروتئين مورد نظر است، ساخته مي شوند. به عقيده يكي از اعضاي پروژه كه زيست شناس گياهي از موسسه مطالعات زيست شناسي سالك در ايالت كاليفرنياست: باتوجه به اينكه گياهان داراي آنزيم هاي متصل كننده دو زنجير RNA بوده و همچنين سيستمي مناسب براي انتقال مواد شيميايي در بين سلول ها را دارا هستند، لذا احتمالا اين RNAهاي كپي شده از DNA نادرست، همان منبعي است كه ذخيره ژنتيك را منتقل مي كند. به پيش بيني گروه پژوهشي پوروديو، احتمالا يك بايگاني مجزا از اطلاعات ژنتيك در شرايط سخت روز مبادا مثلا دوران طولاني خشكسالي به كمك گياه مي آيد. بدين صورت، اين بايگاني كمكي به گياه امكان مي دهد تا به ژن هايي دسترسي داشته باشد كه در اختيار اجداد آن موجود بوده اند و اين فرضيه به ديگر خاصيت عجيب RNA يعني RECODING نيز شباهت دارد.
منبع : scientific America.com
موسسه اطلاع رساني توسعه فن آوري زيستي

اتاق انتظار
003444.jpg
فقط شير مادر
نماينده يونيسف در مراسم روز جهاني شير مادر، با بيان اينكه تغذيه انحصاري با شير مادر، مانع از مرگ يك سوم از يك ميليون مرگ و تغذيه تكميلي مانع از  ۵۸۷ هزار مرگ كودك در دنيا مي شود، اعلام كرد: اين در حالي است كه بهبود اين دو امر روزانه  ۵ هزار كودك در دنيا را از مرگ نجات مي دهد. به گزارش ايسنا، روچيراگوپتا امروز در مراسم روز جهاني شير مادر با اعلام اينكه هفته شير مادر در  ۱۲۰ كشور جهان گرامي داشته مي شود، بيان كرد: تعداد زيادي از كودكان ايراني قبل از  ۴ ماهگي از تغذيه با شير مادر محروم هستند. وي با بيان اينكه  الگوي زود از شير گرفتن كودكان در تمامي مناطق روستايي و حاشيه شهرهاي ايران در يك سطح مساوي مشاهده مي شود، ادامه داد: بر اساس آخرين آمار، تنها  ۴۴ درصد زنان ايراني، كودكان خود را تا  ۶ ماهگي شير مي دهند.
روچيراگوپتا با بيان اينكه هنوز با رعايت تغذيه با شير مادر و شروع به موقع تغذيه تكميلي، سالانه  ۱۱ ميليون كودك در دنيا جان خود را از دست مي دهند، گفت: يونيسف با همكاري وزارت بهداشت درصدد ارتقاي سطح آگاهي و آموزش انحصاري تغذيه با شير مادر براي  ۶ ماه و ادامه نيمه انحصاري تغذيه با شير مادر تا دو سالگي است كه در  ۱۲ شهرستان از سه استان محروم سيستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربايجان شرقي اجرا مي شود.
وي در پايان يادآور شد: بر اساس آخرين آمار و ارقام موجود در استان هرمزگان،  ۴‎/۲۴ درصد كودكان تا  ۶ ماهگي، در استان سيستان و بلوچستان  ۸‎/ 38 درصد و در استان آذربايجان غربي  ۱‎/ 58 درصد از كودكان تا  ۶ ماهگي تغذيه انحصاري با شير مادر مي شوند.
كمبود مراكز دياليزبراي بيماران آلوده به هپاتيت B
مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرد: بيماران دياليزي آلوده به ويروس هپاتيت B (آنتي ژن استراليايي) با كمبود شديد مراكز دياليز در سطح شهر تهران روبه رو هستند.
مصطفي قاسمي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: گزارش هاي مكرري در ارتباط با عدم پاسخگويي دو بيمارستان در سطح تهران در رابطه با بيماران آنتي ژن مثبت به مركز دياليز گزارش شده است.
وي با بيان اينكه 35 مركز دياليز فعال در سطح شهر تهران وجود دارد، خاطرنشان كرد: در تهران بيمارستان 15 خرداد با 13 تخت و بيمارستان 7 تير با 2 تخت تنها بيماران آنتي ژن مثبت را پذيرش مي كنند كه اين دو بيمارستان بتنهايي نمي توانند جوابگوي اين بيماران در سطح شهر تهران باشند. وي ادامه داد: اكثر اين بيماران به جاي سه بار در هفته تنها يك بار دياليز مي شوند كه اين موضوع مشكلات فراواني را براي بيماران ايجاد كرده است.
قاسمي در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: با توجه به اين كه مرگ و مير در ميان اين گروه از بيماران مبتلا به نارسايي شديد كليوي بيشتر است، بايد ضرورت توجه و رسيدگي بيشتر در دستور كار مسئولان قرار گيرد.
مدير عامل انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: در گذشته دولت مبلغي را براي پذيرش اينگونه از بيماران به پرسنلي كه در اين بخش ها فعاليت مي كردند پرداخت مي كرد، ولي متاسفانه در حال حاضر اين مبلغ به بيمارستان پرداخت نمي شود و اين امر موجب بي انگيزه شدن بيمارستان براي پذيرش اينگونه بيماران شده است.
قاسمي در پايان خاطرنشان كرد:  مسئولان بايد براي بهبود دارو و وضعيت حال اين بيماران چهار مركز در غرب، شرق، شمال و جنوب تهران به اين بيماران اختصاص دهند.
تاسيس مركز فوق تخصصي درمان ناباروري
مركز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا، وابسته به پژوهشكده فن آوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي (ابن سينا)، براي اولين بار در كشور به مشاوره عفوني زوجين نابارور مي پردازد.
تحقيقات انجام يافته مشخص كرده است كه برخي علل ناباروري با بيماري هاي عفوني و وضعيت بهداشتي زوجين مرتبط است. نظر به تاثير فراواني كه بررسي و درمان بيماري هاي عفوني در دوران بارداري و پيشگيري از انتقال به جنين عهده  دار است، مركز فوق تخصصي ابن سينا اين نقش را ناديده نگرفته و براي اولين بار در كشور، كلينيك تخصصي مشاوره عفوني را راه اندازي كرد. اين كلينيك در زمينه بررسي اهداكنندگان و گيرندگان تخمك و جنين از نظر بيماري هاي عفوني آماده ارائه خدمات مشاوره به مراجعان است.

كلينيك
سلامت بينايي
003462.jpg
يكي از مهمترين راه هاي پيشگيري از ابتلا به نارسايي هاي بينايي و بيماري هاي چشم، داشتن تغذيه مناسب و استفاده از ويتامين ها و مواد معدني در رژيم غذايي به همراه انجام تمرينات ورزشي منظم و حفظ آرامش روحي در زندگي است. دكتر عباس عظيمي خراساني، رئيس انجمن علمي اپتومتري ايران و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در آستانه برگزاري هشتمين كنگره علمي اپتومتري ايران كه در تاريخ 13 و 14 مردادماه جاري در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار مي شود، با بيان مطالب فوق اظهار داشت: براساس آخرين تحقيقات علمي انجام گرفته، استفاده از ويتامين هاي A، گروه B، C، D و E و مواد معدني چون كلسيم، فسفات كلسيم، كربنات كلسيم و روي در رژيم غذايي روزانه و موادي چون لبنيات تازه، سبزي ها، ميوه هاي تازه و دانه هاي خوراكي و پرداختن به ورزش به صورت مرتب و منظم و پنج بار در هفته و هر روز به مدت 30 دقيقه، همچنين حفظ آرامش روحي و رواني در زندگي مي تواند باعث حفظ سلامت بدن و دوري از ابتلا به حداقل 20 بيماري مانند فشار خون بالا، ديابت، بيماري هاي عروق، آرتريت روماتوئيد و بيماري هاي تنفسي شود كه از عوارض مختلف اين بيماري ها مي توان به مواردي چون كاهش شديد بينايي، آب مرواريد، آب سياه، خونريزي هاي درون چشم و در نهايت كم بينايي يا نابينايي اشاره كرد.
وي در اين خصوص گفت: ويتامين A يا ويتاكاروتن كه نقش مهمي در سلامت چشم دارد، در موارد استفاده از نور چراغ، كامپيوتر، تماشاي تلويزيون و انجام كارهاي ظريف، مصرف بيشتري دارد و كمبود آن به اختلالات بينايي چون كاهش بينايي در هنگام شب و حتي شب كوري هاي مزمن منجر مي شود و اين ويتامين در مواد غذايي مختلفي مانند شير، پنير، جگر سالم،
سبزي هاي تازه، زرده تخم مرغ و بخصوص به صورت فراوان در هويج يافت مي شود.
دكتر عظيمي گفت: ويتامين هاي گروه Bcomplex در شكل گيري گلبول هاي قرمز و رساندن اكسيژن به بافت هاي سراسر بدن از جمله بافت هاي چشمي بسيار مهم هستند كه يكي از اين ويتامين ها، ويتامين B1 يا تيامين است كه نقش آن در عملكرد سريع ماهيچه هاي چشمي و تعادل حركات چشم انسان بسيار مهم است و كمبود اين ويتامين در بدن به اختلالاتي چون منظم نبودن حركات چشم، انحرافات چشم در كودكان و دوبيني منجر مي شود و منابع سرشار B1 را مي توان در
سبزي  هاي خوراكي، مخمرهايي مانند مخمر جو و گندم، تخم مرغ، گوشت، فندق، گردو، نان، جگر سالم، ماهي و موز جست وجو كرد.
وي افزود: از ديگر ويتامين هاي اين گروه، ويتامين B2 يا ريبوفلاوين است كه نقش آن تنظيم سيستم بينايي چشم و ايجاد تعادل و حساسيت بينايي در چشم انسان است كه كمبود آن منجر به عوارضي چون سوزش چشم، اشك ريزش و احساس ناخوشايند در سيستم بينايي، همچنين ابتلاي سريع تر به آب مرواريد مي شود و از منابع اين ويتامين مي توان به جگر سالم، تخم مرغ و سبزي ها، دانه هاي خوراكي و ميوه تازه اشاره كرد.
وي گفت: ويتامين C از جمله ويتامين هاي موردنياز سيستم بينايي است كه در سلامت استخوان ها و بافت هاي بدن نقش داشته و باعث جريان خون مناسب در بدن بخصوص در سيستم بينايي انسان مي شود و اين ويتامين همچنين داراي خاصيت ضد ويروس و ضد ميكروب و قارچ بوده و كمبود آن در بدن باعث اختلالات مهمي در سيستم بينايي مي شود و تحقيقات نشان داده، افرادي كه در سنين بالا داراي لنز درون چشمي سالم و شفاف بوده اند، در طول زندگي از منابع ويتامين C بهره مند بوده و ديرتر به بيماري هايي چون آب مرواريد دچار مي شوند. وي تاكيد كرد اين ويتامين قابل ذخيره شدن در بدن نبوده، لذا مي بايست به صورت روزانه توسط موادي چون عصاره مركبات، آبميوه سالم و تازه، هندوانه، طالبي و به مقدار فراوان در گوجه فرنگي مورد استفاده قرار گيرد.
رئيس انجمن علمي اپتومتري ايران گفت: ويتامين E از جمله ويتامين هايي است كه در شكل سازي گلبول هاي قرمز و ارتقاي سطح ايمني بدن نقش بسزايي دارد و كمبود آن در بدن باعث اختلالات ته چشم از جمله تخريب نقطه زرد چشم (ماكولا) يا بيماري ماكولاديجنريشن شده كه به دليل شيوع اين بيماري در سنين بالا، مصرف اين ويتامين در بزرگسالان توصيه مي شود. منابع سرشار اين ويتامين در تخم مرغ، آبميوه سالم و تازه، ماهي، گردو و فندق يافت مي شود.
وي افزود: ويتامين D و مواد معدني چون كلسيم از جمله موادي هستند كه در روند تغذيه و سلامت بافت هاي چشم بخصوص بافت صلبيه يا اسكلرا نقش مهمي دارند و كمبود اين مواد باعث كاهش بينايي از نوع نزديك بيني شده و منابع اين ويتامين و مواد معدني در نور خورشيد، لبنيات و بخصوص شير يافت مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در خاتمه اظهار اميدواري كرد: نتايج آخرين تحقيقات در اين زمينه و موارد ديگري مانند جديدترين يافته هاي علمي در زمينه لنزهاي تماسي، روش هاي نوين ساخت، تراش و تجويز عدسي هاي طبي، نحوه استفاده صحيح از عينك هاي آفتابي، بحث و بررسي پيرامون بيماري هاي چشم، عيوب انكساري، تنبلي چشم، جراحي عيوب انكساري، كم بينايي، روش هاي پيشرفته درمان بيماري هاي مختلف چشم، بررسي اجراي طرح غربالگري كودكان پيش دبستاني توسط اپتومتريست هاي سراسر كشور، طرح بيست بيستم كه با حمايت سازمان بهداشت جهاني در حال انجام و شكل گيري است و بررسي عوامل چشمي كه منجر به تصادفات جاده اي مي شود، در هشتمين كنگره علمي اپتومتري ايران مورد بحث و تبادل نظر متخصصان، استادان دانشگاه ها و گروه كارشناسان اپتومتري در سراسر كشور قرار گرفته و حركتي مفيد و شايسته در جهت ارتقاي سطح بهداشت و سلامت جامعه انجام شود.

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |