چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۶۴
ميدان شهري، فضاي فرهنگي
عرصه عمومي فراموش شده
003435.jpg
علي خيابانيان
ميدان بر حسب ضرورت هاي مكاني و زماني نقش و عملكردهاي مختلفي به خود گرفته است. گاهي به صورت مكاني براي عرضه كالا بوده و زماني فضايي حكومتي و ديواني يا مذهبي داشته است و در دوران معاصر بسياري از عملكرد هاي كلاسيك آن به بناها منتقل شده است و به علت وضيعت و موقعيت فعلي، نمي توان عملكرد هاي گوناگون اجتماعي دوران گذشته را از آن انتظار داشت.
آنچه امروزه در مورد ميدان هاي شهري مطرح است چگونگي فرم، نوع استفاده و پيوند آنها با بافت شهري است، در حالي كه اكثر ميدان هاي نوساز شهري در ايران فاقد طراحي صحيح براي اين ويژگي هاست و تنها از جنبه معماري قابل بررسي است و بيشتر محوطه اي است كه به آن ميدان اطلاق مي شود و در عمل به اشغال وسايل نقليه درآمده و به كلي تغيير شكل يافته است.
براي ميدان، ويژگي ها و تعاريف مختلفي را مي توان مطرح كرد كه در زير به نمونه هايي از آنها اشاره مي كنيم:
- ميدان فضايي است با سه بعد كاملا مشخص، داراي محدوده اي معين به داخل و خارج كه كف و بدنه آن از معماري تعريف شده اي برخوردار است. گرچه ميدان هاي جديد و مهمي نيز وجود دارند كه فضايشان جزء به جزء طراحي شده، ولي داراي بدنه مشخصي نيستند.
- ميدان فضايي است عمومي و قابل استفاده براي همگان و اين وجه تمايزي است بين يك ميدان و فضاي باز و اختصاصي يك بناي مسكوني.
- ميدان شهري مسقف نيست و همين مورد، سالن هاي بزرگ و مسقف (پاساژ ها) را از آن متمايز كرده است.
- غالبا ميدان شهري، فضايي است با سوابق ويژه تاريخي، يادبودها و آثاري از رخدادهاي دوران گذشته شهر كه چون خاطره اي محترم و مشترك براي شهروندان محسوب مي شود.
- ميدان، اگر كيفيت اقامت و گذراندن اوقات فراغت در آن مطلوب باشد، با انبوه جمعيت و آمدوشد مداوم مواجه مي شود كه دال بر جاذبه و كشش آن است. چنين ميداني از ميدان هاي مورد علاقه مردم خواهد بود.
يكي از مهمترين اتفاقات تاريخي در دوره قاجار وقوع انقلاب صنعتي در اروپاست؛ انقلابي كه تاثير فراواني بر شكل فضاهاي شهري اروپا گذاشت. مهمترين عامل اين دگرگوني، ورود اتومبيل به فضا هاي شهري بود. نابودي فضاهاي شهري اروپا، روند پيوسته اي را طي كرد و براي زاده اصلي تكنولوژي جديد - اتومبيل- همواره خيابان هاي تازه احداث شد و بسياري از فضاهاي شهري و ميدان ها به جولانگاه اتومبيل تبديل شدند. اتومبيل فضا را براي حضور مردم تنگ و حركت پياده را ناامن و بعضا ناممكن كرد.
در اين دوره بتدريج عملكرد ميدان به دسته اي از فضاهاي شهري ديگر واگذار شد و مكان وسيع ميدان هاي گذشته به اتومبيل اختصاص پيدا كرد. اين وضيعت منتقدان بسياري يافت و توجه معماران و شهرسازان زيادي را به خود جلب كرد. تلاش عمده ايشان بازگرداندن زندگي و پويايي به اين فضاي شهري بود كه اينك در سلطه حركت اتومبيل قرار گرفته بود.
با ورود اتومبيل به ايران نيز شهرها دستخوش تغييرات بسياري شدند؛ احداث خيابان هاي سراسري در شهرها، بخصوص با ناديده گرفتن بافت و سازمان فضايي شهرها از يك طرف و دگرگوني شرايط اجتماعي و اقتصادي از طرف ديگر از نتايج ورود اتومبيل هستند. انقطاع فرهنگي، بريدن از ارزش هاي گذشته و بي توجهي به سنت ها و آئين ها در هرم حكومتي، به رغم مقاومت ديرپاي مردم، نتايج مخرب خود را در از بين بردن نظام سلسله مراتبي شهر ها و شكستن مفهوم عمومي و خصوصي و به تبع آن نابودي سيستم عملكردي فضاهاي عمومي و از آن جمله ميدان را نمودار ساخت.
برقراري ارتباط سواره به عنوان يكي از ضروريات زندگي، اهميت درخور توجهي يافته و اين به منزله ايجاد فضايي تازه است كه نامي ديگر، سواي ميدان دارد و با اين وجود نياز انسان امروز به فضايي امن و فارغ از تنش هاي حركت سريع وسايل نقليه، پردازش جديدي از فضايابي و فضاسازي شهري را ضروري مي سازد. احداث پي درپي خيابان ها، گشودگي هاي تازه اي را به وجود آورد كه در دهه هاي اوليه غالبا با نام فلكه خوانده مي شد. دايره اي در وسط اين گشودگي ها، ايجاد پوشش گياهي و آبنما، سپس فواره و بعد از آن مهم و غير مهم شدن اين گشودگي ها توسط نصب مجسمه شاهان، عملكرد غالب و غير قابل رقابت اين گشودگي ها حركت اتومبيل بوده و آنچه مطرح نبود حضور انسان و مفاهيم عميق نهفته در فضاهاي عمومي شهري بود.
در بسياري از شهر ها، احداث معابر جديد به ستون فقرات شهر ها (بازار) و فضاهاي اصلي مرتبط با آن صدماتي جدي وارد آورد و درهم ريزي يا كمرنگ شدن اهميت ومفهوم اهميت و مفهوم عمومي و خصوصي در فضايابي شهري علاوه بر ميدان هاي اصلي شهرها، ميادين و ميدانچه هاي محلي را نيز تدريجا از محتواي عميق خود خالي كرد.
از دير باز تاكنون بين طرفداران دو ديدگاه متضاد درباره شهرسازي، بحثي در گرفته است كه هنوز نيز ادامه دارد: گروهي از شهرسازان اولويت را به جنبه هاي هنري شهرسازي داده، بيشتر روي فضاهاي شهري تاكيد مي كنند و دسته ديگري اولويت را به جنبه هاي اجتماعي داده و بيشتر عملكرد فضا را مد نظر دارند. گرچه تاكنون اصول و قوانين بسياري براي شهرسازي تدوين و تصويب شده و به اجرا در آمده است، ولي اين قوانين تاكنون نتوانسته است از ساخته هاي ناهنجار و بي قاعده در شهر ها جلوگيري كند. عكس العملي كه در مقابل اين ناهنجاري ها مشاهده مي شود، نمايانگر علاقه مندي بيشتر به فضاهاي شهري و بازگشت به ايده هاي هنري در شهرسازي است.
اينك با توجه به افزايش اوقات فراغت، فرصت مناسبي به دست آمده است تا با نوسازي ميدان هاي قديمي و احداث ميدان هاي جديد امكانات مطلوبي براي گذران اوقات فراغت به شهروندان داده شود. نكته مهم اينكه آيا در طرحي كه ارائه مي شود انتظارها و سليقه هاي گروهي مختلف مردم به اندازه كافي رعايت مي شود يا خير؟ و در همين جا تفاوت آشكار بين معماري و طراحي شهري و ساير هنرها به طور مشخص روشن مي شود؛ زيرا براي مردم، ميدان شهر فضايي است كه از آن استفاده هاي مختلفي مي شود و اين قابليت در استفاده روزانه مردم از آن مشخص خواهد شد.

دستي كه براي ياري دراز شده است
003468.jpg
مشكلات، هميشه گريبانگيرمان است، بخصوص اگر جايي مانند يك كلانشهر، مثلا پايتخت را براي زندگي انتخاب كرده باشي. اين مشكلات هر چيزي مي  تواند باشد؛ از گير افتادن در ترافيك بزرگراه  ها تا صداي ناهنجار بوق  هاي ممتد ماشين  ها و دودهاي غليظ آنها. حالا تمام اين مشكلات را بچسبانيد به سختي كار و تورم و درآمد كم و ... خودتان هم جواني باشيد كه تصميم به ازدواج گرفته است. حتما شما هم مثل هر شهروند ديگري با نگراني  هاي مربوط به ازدواج آشنا بوده و از بالا رفتن سن ازدواج به دليل اين نگراني  ها باخبريد. اينجاست كه مي  توان به نقش گروه  ها و بخش  هاي خصوصي كه به صورت خيرخواهانه وارد عمل مي  شوند، در كنار فعاليت  هاي معاونت فرهنگي - اجتماعي شهرداري اشاره كرد. تعداد اين گروه  ها در پايتخت كم نيست؛ اين اولين جمله  اي است كه سعيد ياوريان، رئيس هيات مديره و مديرعامل موسسه خيريه دوگل مي  گويد.
او به همراه هيات مديره 9 نفره كه از استادان دانشگاه تهران و بازاريان تشكيل شده، با دريافت مجوزي از سازمان بهزيستي و حمايت  هاي معنوي خيران در جهت آسان  سازي ازدواج و تامين جهيزيه براي افراد كم  درآمد پرداخته است.
او معتقد است مشكلات به عنوان يك گره كور در زندگي جوانان، باعث شده تا آنها از ازدواج بيزار باشند و ازدواج كم  هزينه و كاستن از دغدغه  هاي مادي مي  تواند به ترغيب جوانان به ازدواج كمك كند.
نكته قابل توجه در مورد فعاليت اين موسسه، عدم تحقيق در مورد افرادي است كه براي تهيه جيزيه يا گرفتن مراسم عروسي به آنها مراجعه مي  كنند. او مي  گويد: غالب اين افراد، از اين نظر كه در محل زندگي يا كار خود به عنوان افراد بي  بضاعت و كم  درآمد كه قادر به تامين هزينه ازدواج نيستند، شناخته شوند بيزارند، از همين رو موسسه هيچ تحقيقي در مورد اين افراد نمي  كند.
شيوه كار به دو صورت تامين جهيزيه و گرفتن مراسم ازدواج است كه با دو گروه در ارتباط هستند؛ افرادي كه مي  توانند مقداري از هزينه را تامين كنند كه اقلام جهيزيه يا مراسم ازدواج با قيمت مناسب و كم در اختيار آنها قرار مي  گيرد يا گروهي كه قادر به پرداخت هيچ هزينه  اي نيستند كه پرونده اين افراد به فرد خيري كه قصد تحت پوشش قرار دادن آنها را دارد، داده مي  شود.
سعيد ياوريان در اين مورد به دو نوع جهيزيه ارزانقيمت و جهيزيه بلاعوض اشاره مي  كند كه از طريق اين موسسه به مراجعه  كنندگان داده مي  شود كه شامل 11 قلم از اجناس مورد نياز براي شروع يك زندگي مانند يخچال، گاز، فرش، سرويس آشپزخانه و ... است.
او ارتباط مستقيم با شركت  ها و برداشته شدن واسطه را در پايين آمدن قيمت بسيار مهم مي  داند و مي  گويد: در مورد هزينه برگزاري مراسم نيز تالارهايي در سطح شهر در نظر گرفته شده است كه علاوه بر عدم دريافت وروديه تا 10 درصد تخفيف براي مراجعان معرفي شده، قائل مي  شوند.
موسسه پيوند دوگل در حال حاضر كتابي را در زمينه آسان  سازي بحث ازدواج در دست چاپ دارد كه قرار است به صورت رايگان در تهران توزيع شده و به ارتقاي سطح فرهنگ ازدواج، كمك كند.

دستگاه هشداردهنده زلزله در دانشگاه صنعتي شريف آزمايش شد
ثانيه هايي براي نجات
003513.jpg
اميرموسي كاظمي- شايد اگرخاطره زلزله بم در حافظه بلندمدت ايرانيان ثبت نشده بود، هيچگاه ورود يك دستگاه هشدار دهنده زمين لرزه نمي توانست يك موج خبري در كشور ايجاد كند، اما متاسفانه تاريخ كهن اين سرزمين پر است از صفحات ناگواري كه در اثر سهمگين ترين نوع بلاياي طبيعي، يعني زلزله ورق خورده است. چه مي شود كرد وقتي جغرافياي گربه گونه خاكي كه وطن مي ناميمش روي خط زلزله واقع شده و تعدد زلزله هاي گذشته نام ايران را در فهرست لرزه خيزترين كشورهاي جهان قرار داده است؟ هيچ، جز اينكه اميد به اقدامات پيشگيرانه مديريت بحران كشور ببنديم و دل به يافته هاي علمي و آينده نگري هاي تكنولوژي.
گرچه بسياري از محققان و متخصصان بر اين عقيده اند كه زمان دقيق زلزله قابل پيش بيني نيست و تاكنون نيز هيچ ادعايي مبني بر آگاهي يافتن از تاريخ و زمان زمين لرزه پيش از وقوع آن به اثبات نرسيده است، اما اين واقعيت به هيچ وجه منكر حقانيت دستگاه هايي كه ثانيه هايي قبل از آمدن زلزله وقوع آن را اعلام مي كنند، نيست.
اساس كار اين دستگاه ها بر مبناي امواج انرژي است كه به صورت موج هاي لرزه اي باعث حركت صفحات زمين مي شوند. موج اوليه (P) يا موج متراكم در حدود يك تا دو مايل در ثانيه سرعت دارد و پيش از موج ثانويه (S) يا موج برشي به سطح زمين مي رسد.
اين تاخير زماني موج S كه عامل اصلي تخريب و تلفات است، دانشمندان را بر آن داشت تا دست به اختراع سيستم هاي هشداردهنده اي بزنند كه با استفاده از سرعت 7/1 برابري امواج P نسبت به S، امكان بهره برداري انسان از اين فاصله زماني كوتاه براي نجات خود را فراهم كنند. يكي از اين دستگاه ها كه در سال 1995 در آمريكا اختراع و به ثبت رسيده است، دستگاه هشدار دهنده زلزله يا Quake Alarm نام دارد، يعني همان دستگاهي كه صبح روز شنبه، هشتم مردادماه روي آزمايشگاه ميزلرزان مركز تحقيقات مهندسي زلزله دانشگاه صنعتي شريف نصب شد تا بعد از تاييد مراكز علمي آمريكا و كانادا، مورد آزمايش و تاييد مراجع علمي ايران نيز قرار گيرد.
شايد اگر توصيه مديركل دفتر مطالعات و هماهنگي امور ايمني و بازسازي وزارت كشور براي تاييد دستگاه هشدار دهنده زلزله توسط مراكز معتبر علمي در كار نبود، پاي Quake Alarm هرگز به مركز تحقيقات مهندسي زلزله دانشگاه صنعتي شريف باز نمي شد، اما براي دستگاهي كه مورد تاييد گروه امداد بين المللي و نجات آمريكا قرار گرفته و در كشورهاي زلزله خيزي مثل تركيه، مكزيك،هند، نپال، السالوادور، مالزي، اندونزي، جمهوري دومينيكن، كانادا و ... به طور گسترده استفاده مي شود، پاي ميز محاكمه رفتن و سربلند بيرون آمدن عادتي مرسوم شده است.
گرچه Quake Alarm تنها سيستم هشداردهنده اي نيست كه براي آزمايش به مركز تحقيقات مهندسي زلزله مي رود، اما به گفته دكتر بخشي، مدير آزمايشگاه ميزلرزان و عضو هيات علمي مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف، نخستين دستگاهي است كه درخواست آزمايش و تاييدش تحويل دانشگاه شريف شده است.
ميزلرزان آماده است تا آزمايش در دو سطح يك و دو روي آن انجام شود. در هر سطح، چهار زلزله سان فرانسيسكو، منجيل، بم و طبس با درجات مختلف به ميز داده مي شود و دستگاه به هر هشت مرحله با موفقيت جواب مي دهد.
داوود آريا كه نمايندگي اين دستگاه در ايران را دارد، مي گويد: اين دستگاه از سال 1995 كه اختراع شده تاكنون امتحان خود را در بسياري ازنقاط جهان پس داده و مطمئن بوديم كه از اين آزمون هم سربلند بيرون مي آيد.
از لابه لاي حرف هاي آريا، نكات ديگري هم بيرون مي آيد: اين دستگاه بسته به فاصله كانون زلزله و عمق آن، مي تواند تا حداكثر 40ثانيه زودتر زلزله را اعلام كند. ضمن اينكه Quake Alarm كاربرد ويژه اي در شب دارد. به گونه اي كه با پايان فعاليت  ها ي روزانه و آغاز آرامش شب، دقت اين وسيله خودبه خود بالاتر رفته و مي تواند با اعلام هشدار دقيق و و اقعي از تلفات بالاي زلزله در شب بكاهد.
داوود آريا طريقه نصب و استفاده از دستگاه را هم توضيح مي دهد: دستگاه هشدار دهنده زلزله ترجيحا روي ستون هاي اصلي ديوار هاي باربر نزديك اتاق خواب نصب شود تا بتواند ساكنان خانه را با صداي خود از خواب بيدار كند و زمان لازم جهت رعايت نكات ايمني به استفاده كننده بدهد، البته نصب آن نه نياز به پيچ كردن دارد و نه ميخ زدن، بلكه به وسيله چسب هايي مخصوص كه پشت دستگاه قرار دارد، روي محل موردنظر نصب مي شود.
آزمايش با موفقيت به پايان مي رسد و دستگاه كوچك 4*۷*۱۸ سانتيمتري هشدار دهنده زلزله از روي ميزلرزان بازمي شود. دستگاهي كه حالا با داشتن تاييديه از مجهزترين آزمايشگاه مهندسي زلزله كشور مي رود تا جاي خود را در واحدهاي مسكوني، تجاري، اداري، آموزشي و اماكن عمومي باز كند، تنها به اين اميد كه در لحظه خطر، با سوت هاي ممتد خود جان هزاران هزار ايراني در معرض تهديد را نجات دهد.

راپورت خبرنگار
از كرايه تا ترافيك
003489.jpg
حتما شما هم بارها پشت سر تاكسي ها يا مسافركش هاي شخصي كه ناگهان براي سوار يا پياده كردن مسافر روي ترمز زده اند، اسير راهبندان شده ايد. اينكه بارها قرار شده تاكسي ها ومسافركش ها تنها در ايستگاه هاي خاص خودشان مسافران را سوار و پياده كنند هم آنقدر تكرار شده و به عمل منجر نشده كه ديگر تقريبا همه را نااميد كرده است. از تقصيرات رانندگان كه بگذريم در بسياري از موارد مسافران هم بي تقصير نيستند.
شايد بتوان خستگي وگرما و هزار بهانه ديگر را از مسافراني كه حاضر نيستند تا ايستگاه تاكسي يا حداقل مكاني مناسب براي سوار شدن بروند و آنجا سوار شوند، پذيرفت، ولي مشكل ديگري كه در بسياري از موارد حادث مي شود، بيش از آنكه به تنبلي و بي حالي ربط داشته باشد، به بي فكري بعضي از مسافران مربوط مي شود. حتما براي شما هم اين مسئله بارها پيش آمده كه براي رسيدن به مقصدي به همراه چند نفر ديگر مسافر يك تاكسي يا مسافركش شخصي مي شويد. تا مقصد هم وقت زيادي داريد. يك نفر با موبايل حرف مي زند، يك نفر روزنامه مي خواند، ديگري با راننده در مورد مسائل روزمره گفت وگو مي كند و خلاصه... شايد هم همه ساكت و بيكار نشسته باشند، دقايق مي گذرند و خودرو به جايي مي رسد كه مسافري مي خواهد پياده شود. با خونسردي كامل در را باز مي كند، پياده مي شود، در را مي بندد و تازه دست در جيب مي كند و شروع به گشتن دنبال اسكناسي مي كند كه به راننده بدهد و پس از اين پا و آن پا كردن فراوان، يك اسكناس 20هزارريالي از جيب در مي آورد و به راننده مي دهد. راننده هم با سرعت تمام شروع به جور كردن مابقي كرايه مي كند تا آن را به مسافر برگرداند. در تمامي اين مدت لحظه به لحظه به تعداد خودروهايي كه در صف پشت سر خودرو شما گير افتاده اند افزوده مي شود و كم كم صداي بوق هاي متعدد و گوشخراش گوناگون هم بلند مي شود تا اعصاب همه به هم بريزد. گاهي اين اتفاق قبل از چراغ قرمز مي افتد و تعداد قابل توجهي از خودروها فرصت گذشتن از چراغ سبز را از دست مي دهند و خلاصه هربار به گونه اي ميزان قابل توجهي از وقت و اعصاب مردم هدر مي رود.
وقتي خوب فكر مي كنيد مي بينيد كه در طول مسير چندبار خودرو در ترافيك به طور كامل توقف كرده بوده و در هر كدام از آن فرصت ها همه مسافران مي توانسته اند كرايه هاي خودشان را با راننده حساب كنند و بقيه آن را بگيرند، بدون اينكه كوچكترين مشكلي پيش بيايد. البته همه تقصير را هم نبايد به دوش مسافران انداخت. گهگاه رانندگان هم انگار دوست دارند كرايه شان را در آخرين لحظه دريافت كنند. دليل اين علاقه هم متفاوت است؛ راننده اي به دليل نداشتن پول خرد اين كار را مي كند و راننده ديگر مي ترسد از ياد ببرد كه چه كسي كرايه اش را داده و چه كسي كرايه نداده است. گاهي هم حكايت به شكل ديگري است. بارها اتفاق افتاده كه راننده پس از اينكه مسافر را پياده كرده، اسكناسي درشت كه چند برابر كرايه مسافر ارزش داشته را گرفته و بدون آنكه مابقي كرايه را به مسافر برگرداند، پايش را روي گاز گذاشته و رفته و داد و فرياد مسافر هم راه به جايي نبرده است. البته ما فرض را بر اين مي گيريم كه راننده به خاطر گرفتاري هاي روزمره از ياد برده است كه بايد بقيه كرايه را پس بدهد. شايد هم اصلا به اسكناس نگاه نكرده باشد. پس نتيجه مي گيريم كه پرداخت به موقع كرايه تاكسي مي تواند علاوه بر پيشگيري از ترافيك بي دليل و عصبانيت و ضعف اعصاب از ضرر خوردن به جيب مسافر هم جلوگيري مي كند. فقط كافي است لحظه اي به مواقعي فكر كنيم كه ما مسافر تاكسي پشتي هستيم و مسافري كه از تاكسي جلويي پياده شده، همه را معطل خود كرده است. فكر كردن به اين مسائل و حل آنها زياد سخت نيست. اصولا برنامه ريزي و پپيش بيني برخي موارد روزمره در زندگي شهري به رغم اينكه كاملا بي اهميت به نظر مي رسد ولي هنگامي كه به طور كلان در نظر گرفته شود، نتايج قابل توجهي به دست مي دهد. در نظر بگيريد كه اگر دقيقه هاي معطلي تمامي مسافران تاكسي در تهران محاسبه شود، ظرف هر روز چقدر ازعمر همه شهروندان هدر مي رود. همين دقايق مي توانند صرف كارهايي شوند كه در زندگي ما و ديگران نقش موثري دارد. بياييد حساب كنيم و ببينيم ظرف هر روز چقدر از عمر خودمان را تلف  مي كنيم.

از شهر
003441.jpg
ساماندهي زباله باز هم خواسته اول
اين براي چندمين بار است كه مركز ارتباط مردمي 137 شهرداري تهران، آمار خواسته هاي شهروندان را منتشر مي كند و اين بار هم ساماندهي معضل زباله، اولين خواسته شهروندان است. در حالي كه شهرداري روزانه 700 تن زباله توليد شده در شهر را دفع يا بازيافت مي كند، شهروندان همچنان خواستار توجه بيشتر به اين بخش هستند. بنابر آمار و ارقام واحد 137 شهرداري تهران، ساماندهي سه معضل شهري اعم از زباله، سدمعبر و لكه گيري آسفالت خيابان ها درصدر خواسته هاي تماس گيرندگان با اين واحد در تيرماه بوده است.
در طول ماه گذشته، واحد 137 شهرداري تهران، 8 هزار و 942 پيام از شهروندان دريافت كرده است كه از اين تعداد 5869، 1985، 248 و 415 پيام به ترتيب مربوط به حوزه هاي فعاليت معاونت هاي خدمات شهري، فني و عمراني، شهرسازي و معماري و حمل و نقل و ترافيك بوده است و در مجموع بيشترين پيام ها به حوزه خدمات شهري با 6/65 درصد برمي گردد.
همچنين ميانگين پيام ها براي هر منطقه 406 مورد بوده است و از بين شهرداري هاي مناطق نيز بيشترين پيام مردمي با 1065 مورد مربوط به شهرداري منطقه 4 و كمترين پيام با 64 مورد به منطقه 22 تعلق داشت.
بنابر گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مشكلات مطرح شده در حوزه خدمات شهري عمدتا پيرامون زباله و سد معبر و معاونت فني و عمراني درخصوص لكه گيري آسفالت بوده است. همچنين در دو حوزه شهرسازي و حمل و نقل و ترافيك نيز به ترتيب زمين هاي باير و نصب سرعت گير از موضوعاتي بوده كه به منظور رفع آنها، شهروندان تهراني در تيرماه با واحد 137 تماس گرفتند.
003498.jpg
جداول خياباني 10 ميليارد توماني
وقتي قرار است سالانه بيش از 100 ميليارد ريال صرف توليد و نصب جداول درخيابان ها شود، چرا بايد كيفيت و ماندگاري بخشي از آنها آنقدر پايين باشد كه موجب اتلاف منابع شود؟
مهندس محمد علي آبادي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران اينگونه به اين سئوال پاسخ مي دهد: متاسفانه دلايل متعددي مثل عدم تخصص كافي توليدكنندگان، تعدد مراكز توليد، امكانات ضعيف و بدوي توليدكنندگان و... در پايين آمدن كيفيت و محصولات توليد شده توسط اين مراكز موثر است. بر همين اساس از حدود 20 ماه پيش، برنامه ريزي و اقدام درخصوص ايجاد انگيزه و فعال كردن بخش خصوصي متخصص و علاقه مند در دستور كار قرار گرفت كه هم اكنون به ثمر نشسته و طي همين هفته، اولين و مجهزترين كارخانه اختصاصي توليد مكانيزه قطعات بتني و جداول خياباني كشور با سرمايه گذاري بالغ بر 25 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي و با پيگيري، حمايت و پشتيباني شهرداري تهران نصب و راه اندازي خواهد شد.
علي آبادي با اشاره به اينكه تا پايان سال جاري، حداقل پنج كارخانه و مركز ديگر توليد اين نوع جداول و قطعات به بهره برداري مي رسد، مي گويد: با بهره برداري از اين مراكز، تمامي جداول مورد استفاده در شهر تهران الزاما از نوع جداول مرغوب توليد شده در اينگونه مراكز پيشرفته مكانيزه خواهد بود كه اين امر موجب صرفه جويي مناسبي در منابع عمراني شهر خواهد شد.
معاون شهردار تهران، ابراز اميدواري مي كند كه در آينده با ايجاد شرايط مساعد براي سرمايه گذاري بخش خصوصي مولد در سراسر كشور، شاهد تحولي بنيادين در ارتقاي كيفيت مواد و مصالح مورد نياز مصارف عمراني و ساختماني در راستاي حفظ منابع ملي كشور باشيم.
اتوبوس دو برابر فضاي سبز ده برابر
افزايش حمل و نقل عمومي و فضاي سبز دو نكته اي است كه مديريت شهري نمي تواند از آنها چشم پوشي كند. شايد به همين خاطر است كه در تهران و ساير كلانشهرها، اين روزها توجه بيشتري به اين دو حوزه شده است.
شهردار شيراز گفته: طي برنامه پيش بيني شده در آينده اي نزديك شهر شيراز داراي 1400 دستگاه اتوبوس خواهد شد كه اين تعداد، دو برابر اتوبوس هاي فعلي است.
مهندس صمد رجا افزود: در برنامه اي كه تدوين شده است، عمليات اجرايي خط دوم مترو نيز به احتمال زياد امسال آغاز خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه فضاي سبز شهري كه هم اكنون بالغ بر 1300 هكتار است، به 13 هزار هكتار افزايش مي يابد، اظهار داشت: شهرداري شيراز در امر زيتون كاري در منطقه برمشور مقام نمونه كشور را به دست آورده است.
رجا در ادامه يادآور شد: اميدواريم در دولت جديد و رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور محبوب و منتخب، با عنايت خاصي كه ايشان به شهرداري ها داشته و خواهند داشت، بتوانيم با در اختيار داشتن امكانات بيشتري در جهت رفاه عمومي و خدمات دهي به شهروندان گام هاي اساسي برداريم.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
علمي
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |