چهارشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۲
افسردگي؛ سرما خوردگي روان
002667.jpg
عكس: علي اكبر شير ژيان
سميه شرافتي
براي درمان بيماران افسرده از دارو درماني، روان درماني و شناخت درماني استفاده مي شود. اشكال مختلف روان درماني شامل رابطه منحصر به فرد ميان درمانگر حرفه اي و بيمار است
در مورد افسردگي تعاريف مختلفي صورت گرفته كه معمول ترين آن سرماخوردگي روان است. اين بيماري را مي توان به لذت نبردن، دوري گزيدن از دوستان يا خانواده، نداشتن انگيزه و نداشتن تحمل شكست، علائم نباتي شامل كاهش ميل جنسي، كم يا زياد شدن وزن و اشتها، كاهش انرژي و خستگي زودرس، بيداري صبحگاهي، يبوست، خشكي دهان و سردرد تعريف كرد. آن نوع از افسردگي كه مانند امري غير معمول، طولاني و غير ممتد ظاهر مي شود و عكس العملي شديد در مقابل از دست دادن فرد مورد علاقه دارد، افسردگي عصبي است، ولي ممكن است افسردگي بدون هيچگونه علت قابل توجهي در زندگي فرد نمايانگر شود كه به آن افسردگي روحي گفته مي شود. اين در حالي است كه ميزان افسردگي عصبي دو برابر افسردگي روحي عنوان مي شود.
اين بيماري با بيش از پنج نوع علامت همراه است كه عبارتند از: خلق افسرده در بيشتر روز و تقريبا همه روزه، كاهش شديد علاقه و لذت تقريبا در تمامي كارها، تغيير وزن حداقل به ميزان 5 درصد در عرض يك ماه و بيخوابي يا پرخوابي.
افراد مختلف در اين بيماري به يكي از دو قطب بيخوابي يا پرخوابي و همچنين كاهش يا افزايش ساعات خواب گرايش پيدا مي كنند. متوسط شروع اختلال افسردگي اساسي حدود سن 40 سالگي است و حدود 50 درصد از كل اين افراد بيماري شان در سنين 20 تا 50 سالگي آغاز مي شود.
برخي داده هاي جديد حاكي از آن است كه ميزان بروز اختلال افسردگي اساسي ممكن است در ميان افراد زير 20 سال در حال افزايش باشد.
اين مشاهده ممكن است به افزايش مصرف الكل و سوءمصرف ساير مواد در اين گروه سني ربط داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه خطر افسردگي در زنان با افزايش سن، كاهش مي يابد، در حالي كه در مردان احتمال بروز افسردگي در سنين بالاتر بيشتر است.
همچنين بالاترين ميزان اين بيماري در زنان بين سنين 35 الي 45 سالگي است. ميزان بروز اين اختلال در بيماراني كه به پزشكان عمومي مراجعه مي كنند و در بيمارستان و بخش هاي طبي بستري مي شوند نيز بسيار بالا گزارش شده است. ميزان شيوع اين بيماري در نژادهاي مختلف يكسان است.
در مورد بالا بودن ميزان افسردگي در بين زنان نسبت به مردان، دلايل گوناگوني وجود دارد. معمولا زنان بيش از مردان و با سهولت بيشتري از افسردگي خود شكايت كرده و خواهان معالجه رفتار خويش هستند. ممكن است اين حالت ناشي از آن باشد كه زنان به غلط به عنوان جنس ضعيف شناخته شده اند يا مي توان آن را به انعكاس جريان هاي اجتماعي و كيفيت و چگونگي زندگي آنان نسبت داد. مواردي نظير ازدواج در سنين جواني، تحميل نقش خانه داري و مادري همراه با مشكلات مالي و تربيت فرزند و فقدان همراهي و تكامل اجتماعي لازم ميزان آسيب پذيري زنان را بيشتر مي كند.
افسردگي و خودكشي
تحقيقات نشان مي دهد اكثر افرادي كه خودكشي مي كنند، در حين انجام اين عمل افسرده بوده اند. در اين حالت شخص سعي مي كند كه دريابد چه اتفاقي رخ داده، ولي به علت اينكه دچار تنش شده قادر به اتخاذ تصميم درست نيست. به علت اينكه شخص افسرده از لحاظ عاطفي توانايي يافتن راه حل ديگري را براي مشكلاتش ندارد، پس خودكشي را انتخاب مي كند. بسياري از خودكشي ها هنگامي روي مي دهند كه فرد افسرده در حال بهبود يافتن و ترخيص از بيمارستان است. براي درمان بيماران افسرده از دارو درماني، روان درماني و شناخت درماني استفاده مي شود. اشكال مختلف روان درماني شامل رابطه منحصر به فرد ميان درمانگر حرفه اي و بيمار است. اين اميدواري وجود دارد كه درك بهتر احساسات، عواطف و رفتار بيمار، او را در زمينه هاي احساسي، اجتماعي يا حرفه اي در شرايط مناسب تري قرار دهد. در اغلب شيوه هاي روان درماني به سرگذشت زندگي بيماران بها مي دهند و به تجربيات دردناك و مسائل دوران بلوغ و سالهاي نخستين زندگي توجه دارند.
بيماران افسرده اي كه با اختلال عاطفي رو به رو نيستند و فقط مشكلات روحي دارند به روان درماني و در صورت لزوم به كمي دارو احتياج دارند. روان درماني مستلزم تمايل بيمار و شركت پوياي او در جلسات درمان است. بنابراين به عنوان يك قاعده كلي هر چه شدت بيماري بيشتر است، روان درمانگر بايد با قاطعيت بيشتري در جهت ترغيب بيمار به شركت در جلسات درمان فعاليت كند. اغلب اشخاص افسرده نقطه ضعف هاي خود را به مبالغه مي گيرند و نمي دانند كه اين نقاط ضعف روي زندگي آنها چگونه تاثير مي گذارد. شناخت درماني روش ديگري است كه عادات فكري منفي را اصلاح مي كند. در اين قسمت روان درمانگر بيمار را از خطاهاي شناختي و تصاوير ذهني منفي در برخورد با زندگيش آگاه مي كند. اين روش درماني مي تواند به اشخاصي كه از افسردگي خفيف يا متوسط رنج مي  برند كمك كند و به موازات دارو درماني از آن استفاده شود.
علاوه بر اينها رفتار درماني نيز مي تواند در كاهش افسردگي موثر واقع شود. اين روش براي افرادي كه در نتيجه شكست شغلي عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند، مفيد باشد. در اين روش رفتار درمانگرها بر آن هستند كه با از ميان برداشتن رفتارهاي منفي بيمار، رفتارهاي مثبت را در او تقويت كنند. رفتار درماني همچنين به از ميان برداشتن انواع هراس رواني،  نشانه هاي وسواس، اختلال در مصرف غذا و ساير مسائل رفتاري كه منجر به پيچيده كردن برخي از انواع افسردگي مي شود نيز كمك مي كند.
درمان دارويي
هر روز كه مي گذرد بر شمار و انواع درمان هاي دارويي افزوده مي شود. در حالي كه اثر بخشي بسياري از داروها در امر تخفيف نشانه هاي افسردگي آزمون مي شود، شش نوع از آنها بيش از همه مردم را به طرف خود جلب كرده است. بسياري از اين داروها هنوز به قدر كافي مورد استفاده قرار نگرفته اند و به همين دليل اين داروها در صف مقدم داروهاي مورد استفاده روانپزشكان قرار ندارند. داروهاي آرامبخش از جمله داروهاي مسكن افسردگي هستند كه اثرات آنها ممكن است بعد از دو تا سه هفته مصرف ظاهر شود. اين داروها ممكن است عوارض جانبي خطرناكي براي بيمار داشته باشند كه در اين صورت يا بايد نوع دارو را تغيير داد يا مصرف آن را به كلي قطع كرد.

خواص پياز را بيشتر بشناسيد
002670.jpg
ممكن است فكر كنيم درباره خواص پياز به اندازه كافي مي دانيم. اما لزوما اينطور نيست.
پياز انواع گوناگوني دارد، اما نوع سفيد آن شيرين و مقوي بوده و به صورت خام يا سرخ كرده با روغن در غذاها به مصرف مي رسد و اثر درماني خام يا پخته پياز شيرين و نوع قند آن با يكديگر فرق داشته و خام آن اثرات درماني بيشتري دارد.
پياز داراي اسانس، تركيبات گوگرددار و همچنين حاوي نوعي انسولين گياهي به نام فلي كوكنين، قند (ساكاروز يا مالتوز)، اسيد سيتريك، فسفات، كلسيم، صمغ، املاح سديم، پتاسيم، پروتئين، ويتامين A، نياسين، ويتامين هاي (A,B,C)، فسفر، آهن، انسولين، كوئوسين و موم است.
برگ پياز محتوي مقداري قند نظير ساكاروز، مالتوز و آنزيم هاي مختلف است.
پياز، ادرار آور، كاهنده ناراحتي هاي مربوط به نفخ شكم، محرك،
ضد اسكوربوت (كمبود ويتامين  C)، ضد كرم، هضم كننده، ضد عفوني كننده، محرك جهاز هاضمه، ميكروب كش، رشد دهنده، ضد ديابت، سازنده نسوج، مقوي قواي جنسي، تجديد كننده قوا، نرم كننده سينه، قاعده آور، ضد سرفه، اشتها آور و التيام دهنده زخم است. پياز در موارد آبسه، ناخن درد، افسردگي، سوختگي، زگيل، عفونت هاي كليوي، عفونت مثانه، ناراحتي هاي روده، دردهاي كليوي و روده اي، سرطان كبد و خرد كردن سنگ كليه به كار مي رود.
ريختن آب آن در بيني پاك كننده دماغ و بوييدن آن مفيد است.
چكاندن آب آن در گوش براي رفع سنگيني شنوايي و طنين در گوش و پاك كردن چرك و تحليل باد آن نافع است. ضماد تخم آن براي جلوگيري از ريختن مو نافع است.
پياز پخته داراي خواص نرم كننده و برطرف كننده ناراحتي هاي عادي سينه است و سبب افزايش اشتها شده و ناراحتي هاي ناشي از نفخ و دل درد را برطرف مي كند. پياز يك ماده ضد عفوني كننده است و ميكروب هاي گوشت را از بين مي برد و ثابت شده كه سم گوشت هاي مانده كه ايجاد اسهال مي كند را كم مي كند و روي اين اصل كساني كه در خارج از منزل غذا مي خورند پياز را فراموش نكنند. خوردن پياز براي زنان باردار بسيار مفيد است و بانوان آبستن نبايد خوردن آن را فراموش كنند.
پياز اشك را زياد مي كند و هنگامي كه ترشح غده اشك را زياد كرد از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند همچنين پياز در موارد بيماري قند مورد استفاده قرار مي گيرد. با پختن ورقه هاي نازك پياز در شير مي توان از آن جهت رفع دل دردها و ناراحتي هاي شكم استفاده كرد.
منبع: ايسنا

پزشك خانواده از خيال تا واقعيت
بحث پزشك خانواده يكي از بزرگترين نقاط ضعف سيستم پزشكي كشور است كه اجراي صحيح و برنامه ريزي شده آن مي تواند جدا از ارتقاي چشمگير وضعيت بهداشت و سلامت مردم در كل كشور به حل مشكل بيكاري فراگير پزشكان و اجراي طرح ارجاع در سيستم پزشكي كشور كمك موثري باشد. تاكنون تلاش هايي پراكنده و غير منسجم براي راه اندازي مراكزي مشابه Health care در اروپا و آمريكا صورت گرفته ولي عدم معرفي صحيح و ناهماهنگي با مراكز ذي ربط مسئول در امور پزشكي كشور باعث شده تا اين فعاليت ها در همان حد پراكنده باقي مانده و آنطور كه بايد و شايد گسترش نيابد.
يك پزشك متخصص با انتقاد شديد از اجراي شتابزده طرح پزشك خانواده گفت: دغدغه هاي سياسي باعث شده مسئولان وزارت بهداشت بدون آماده سازي امكانات و مقدمات لازم در مدت يك ماه بيش از 30 هزار نيروي درماني را در روستاهاي كشور مستقر كنند در حالي كه قطعا نواقص اين طرح آن را با شكست مواجه مي كند.
سيد اميرحسين قاضي زاده هاشمي، پزشك متخصص گوش و حلق و بيني در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: وزارت بهداشت در اجراي طرح پزشك خانواده با وجود هزينه كردن بيش از 500 ميليارد تومان همچنان بر محوريت درمان به جاي پيشگيري حركت مي كند، در حالي كه در نظام هاي درماني پيشرفته به جاي درمان محوري به بحث ارتقاي سلامت توجه مي شود.
وي ادامه داد:  با وجود اين اگر فرض را بر اين بگذاريم كه به علت كمبود امكانات درماني در روستاها اجراي طرح پزشك خانواده در كشور با توجه به عقب ماندگي ما در اين امر ضرورت دارد چرا فقط از پزشك و ماما به عنوان تيم درماني در روستاها استفاده مي شود و ساير تخصص ها و كادرهاي درماني در اين طرح فراموش شده اند.
وي گفت: با وجودي كه خانه هاي بهداشت روستايي با استفاده از اعتبار طرح پزشك خانواده نوسازي مي شوند، امكانات و تجهيزات لازم از قبيل داروخانه،  آزمايشگاه و آمبولانس در روستاها وجود ندارد و روستاييان از اين نظر باز هم وابسته به شهر هستند.
قاضي زاده ادامه داد:  مسئله مهم ديگر اين است كه هنوز معلوم نيست پزشك خانواده در صورت لزوم،  براي مراجعه بيمار به پزشك متخصص چگونه با پزشك متخصص رابطه برقرار مي كند و قرار است روستاييان را به كجا ارجاع دهند. آيا بيماران از روستاها به مراكز درماني دانشگاه هاي علوم پزشكي كه دانشجويان در آن مستقر هستند ارجاع مي شونديا با قراردادهاي رابطه اي با پزشكان مورد نظر زمينه رانت خواري ديگري به وجود مي آيد كه دود آن در نهايت به چشم روستايي مي رود، ضمن اينكه با اين كار قطعا آزادي بيمار در انتخاب پزشك متخصص از بين مي رود و اگر روستايي بخواهد پزشك متخصص را خودش انتخاب كند بايد هزينه هاي بسيار گزاف و سنگيني بپردازد.
اين پزشك متخصص افزود: مسئله ديگر اين است كه پزشك عمومي با پزشك خانواده فرق مي كند و به كارگيري پزشكان عمومي آموزش نديده مشكلات عديده اي ايجاد مي كند زيرا پزشكان خانواده بايد با اصول تخصصي پزشكي و  مباني پزشكي اجتماعي آشنا باشند و بتوانند با
نرم افزارهاي ثبت اطلاعات كار كنند تا براي بيماران تشكيل پرونده دهند.
وي گفت: وزارت بهداشت با فراخوان پزشكان عمومي پس از چند روز از زمان ثبت نام ،آنها را در روستاها به كارگيري مي كند در حالي كه هيچ آموزشي را فرانگرفته اند و قطعا چنين كاري مشكلات بيشتري را در روستاها به وجود مي آورد.
قاضي زاده ادامه داد: هزينه كردن اعتباري معادل 500 ميليارد تومان در مدت يك ماه و استخدام حدود 30 هزار نيرو در آخرين ماه فعاليت دولت، خود مسئله مهمي است كه به نظر مي رسد انگيزه هاي سياسي پشت قضيه بر اين شتابزدگي سايه افكنده و گرنه چنين كار بزرگي قطعا به زمان كافي براي اجرا نياز دارد.
وي گفت: در خوشبينانه ترين حالت مسئولان فعلي وزارت بهداشت مي خواهند در يك ماه آخر عمر دولت نشان دهند كه مديران لايقي هستند و با انجام يك كار بزرگ صندلي خدمت را ترك مي كنند يا اينكه مي خواهند كارآمدي خود را به رخ مسئولان جديد بكشند و با شعار محوري مبارزه با فقر شايستگي خود را براي اجراي عدالت اجتماعي نشان دهند.
وي افزود: اما مسئله مهم اينجاست كه با استخدام بيش از 30 هزار نيروي جديد كه به صورت كاملا عجولانه در سيستم طرح پزشك خانواده استخدام مي شوند بار مالي بالايي براي دولت آينده به وجود مي آيد كه تامين اعتبار آن و حفظ آينده شغلي آنان براي دولت جديد دغدغه بزرگي خواهد بود.
وي گفت: مسئولان فعلي وزارت بهداشت شايد دغدغه ديگري هم دارند و آن اينكه مي خواهند در دولت آينده جايي براي خود بازكنند و كاري كنند كه اگر آنها در دولت آينده نباشند اجراي كارها گره بخورد و حتما بايد از حضور آنها براي گره گشايي استفاده شود.

كلينيك
حصبه؛ تب مرگبار روده اي
حصبه يا تيفوئيد، يكي از بيماري هاي قديمي گوارشي است كه همه گيري آن در بسياري از مناطق جهان، بيماران زيادي را به كام مرگ كشانده است. حصبه در ايران نيز مثل بسياري از كشورهاي جهان همچنان خطرناك و شايع است. پروين اعتصامي، يكي از مشهورترين افرادي بود كه به دليل ابتلا به حصبه درگذشت.
حصبه يا تب روده اي، يك بيماري گوارشي است كه دسته بزرگي از باكتري هاي روده اي به نام سالمونلاها، عامل ايجاد آن هستند. اين باكتري، 20-30 نوع مختلف دارد و از راه دهان وارد روده انسان، حيوانات پستاندار و پرندگان مي شود و سبب تب هاي روده اي، مسموميت هاي غذايي يا عفونت خون مي شود. براي اولين بار سالمون، ميكروب شناس آمريكايي در سال 1885 اين باكتري را كشف كرد و به افتخار او نام اين ميكروب را سالمونلا گذاشتند. ابرت، ميكروبيولوژيست معروف نيز براي اولين بار سالمونلا را در غدد لنفاوي بيماراني كه از حصبه مرده بودند، مشاهده كرد. انواع سالمونلا در طبيعت وجود داشته و تعدادي از آنها در دستگاه گوارش انسان و حيوانات مشاهده مي شود و تعداد كمي براي انسان بيماريزا هستند. سالمونلا، انگل اجباري بوده و جز در بدن انسان و حيوانات، در محل ديگري زندگي نمي كند. تب روده اي يا تب تيفوئيد يا همان حصبه، معروف ترين بيماري منتقله از انواع سالمونلاست. البته برخلاف نامش، اين بيماري صرفا مخصوص روده نيست، بلكه يك بيماري عمومي محسوب شده كه خون، كيسه صفرا، غدد لنفاوي و روده بيشتر از ساير بافت ها درگير مي شوند. سالمونلا از راه مدفوع بيماران ناقل دفع شده، وارد آب مي شود. آب، غذا و سبزي هاي آلوده، عامل انتقال ميكروب سالمونلا هستند. ميكروب از راه دهان بيمار وارد شده و بعد از عبور از معده وارد جريان خون مي شود. دوره نهفتگي اين بيماري يعني از لحظه ورود ميكروب تا بروز علائم باليني 10 تا 14 روز است. بعد از ورود ميكروب به خون، يك عفونت خوني موقت ايجاد مي شود و باكتري از طريق خون به اعضاي مختلف بدن وارد مي شود.
اين باكتري ها پس از تكثير در نقاط مختلف مجددا وارد خون شده و عفونت خوني شديدي ايجاد مي كنند. علائم اين عفونت، تب، سردرد، هذيان، بي اشتهايي، يبوست، بزرگي طحال و كم شدن تعداد گلبول هاي سفيد است. معمولا بي خوابي، خون دماغ و اختلال گوارشي نيز ديده مي شود. بيماري با شدت متوسط و بدون درمان حدود چهار هفته طول مي كشد. پس از پايان دوره نهفتگي، در هفته اول تب بتدريج به صورت پلكاني بالا مي رود و سپس چهار تا پنج روز به صورت ثابت درمي آيد. در اين حالت، درجه حرارت بدن 40-39 درجه است. در پايان هفته اول، بيمارخسته و ناتوان به نظر مي رسد. سردرد بسيار شديدي دارد و گرچه معمولا اسهال وجود ندارد، شكم حساس و سفت است. در موارد شديد، شعور بيمار مختل شده و دچار هذيان مي شود. پيشرفت بيماري بعد از هفته اول به مقاومت بدن بيمار بستگي دارد. در هفته سوم ممكن است خونريزي هاي شديد روده اي ايجاد شود يا به دليل سوراخ شدگي روده بيمار فوت كند. باكتري ها در كيسه صفراي بيماران آلوده به طور مداوم تكثير و وارد روده و از طريق مدفوع خارج مي شوند. آلودگي كيسه صفرا در بيشتر موارد به محض بهبود بيماري، رفع مي شود، ولي در پنج درصد موارد تا شش ماه و در سه درصد تا يك سال ممكن است ادامه پيدا كند. بيشتر كساني كه تا يك سال باكتري را دفع مي كنند، به صورت ناقل مزمن درمي آيند.
تا قبل از كشف آنتي بيوتيك ها، تلفات ناشي از تب روده اي در حدود 10 درصد بود كه عمدتا به خونريزي وپارگي روده مربوط مي شد. درحال حاضر تلفات اين بيماري يك تا دو درصد است. اگر يك خانم باردار در سه ماه اول دچار حصبه شود، احتمال سقط جنين بشدت وجود دارد. جدا از تب روده اي، سالمونلا مي تواند مسموميت غذايي شديدي ايجاد كند كه خوشبختانه اغلب، خود به خود بهبود مي يابد و مرگبار نخواهد بود.
براي درمان تيفوئيد مي توان از كلرامفنيكل يا آمپي سيلين استفاده كرد. براي درمان ناقلان مزمن كه كليد اصلي كاهش نرخ ابتلاي بيماري در جامعه است، بايد از آمپي سيلين به ميزان زياد و مدت طولاني استفاده كرد. حتي گاهي بايد با جراحي، كيسه صفرا را برداشت. ابتلا به تيفوئيد معمولا با يك مصونيت نسبي همراه خواهد بود. در مقاطعي كه آب لوله كشي وجود ندارد، سرايت بيماري با آلودگي آب چاه يا رودخانه توسط مدفوع افراد ناقل صورت مي گيرد، ولي در شهرها آلودگي عمدتا از طريق اغذيه خصوصا گوشت و شير و لبنيات منتقل مي شود. دقت روي توليد و پخش مواد غذايي و درمان بيماران و ناقلان مزمن و توجه به بهداشت آب مي تواند در كاهش ابتلا به بيماري موثر باشد.

خورد و خوراك
002673.jpg
برنج طلايي مي تواند موجب تقويت بينايي كودكان شود
نوع جديدي از برنج دستكاري شده ژنتيكي كه موجب تقويت بينايي هزاران كودك در جهان سوم مي شود، توسط دانشمندان انگليسي به وجود آمد.
برنج طلايي حاوي مقادير بسيار زيادي بتاكاروتن است كه توسط بدن به ويتامين A تبديل مي شود. سازمان بهداشت جهاني (WHO) اعلام داشت كه حدود 500 هزار كودك، هرساله در اثر كمبود ويتامين A در جيره غذايي خود دچار كوري مي شوند.
اين برنج توسط شركت بيوتكنولوژي در آزمايشگاه هاي انگلستان به وجود آمده و مي تواند نسبت به انواع قبلي، حدود 20 برابر بيشتر بتاكاروتن توليد كند. اين شركت در حال عرضه رايگان اين نوع برنج به مراكز تحقيقاتي در سراسر آسياست و چنانچه كشورهاي آسيايي، اين نوع برنج را تاييد كنند، به كاشت آن در مزارع اقدام مي شود. برنج طلايي اولين بار پنج سال پيش توسط دانشمندان سوئيسي ابداع و از آن به عنوان راه حل درماني در جهت كمبود ويتامين A استفاده شد، اما آن نوع به ميزان كافي بتاكاروتن جهت تامين نياز روزانه كودكان توليد نمي كرد. بنابر نظر محققان كه در مجله نيچر بيوتكنولوژي به چاپ رسيده است، برنج طلايي بتنهايي نمي تواند راه حلي جهت جبران كمبود ويتامين A باشد و بهتر است كه كودكان رژيم متعادلي داشته باشند تا مطمئن شويم كه آنان روزانه به مقدار كافي ويتامين A از غذاي خود دريافت مي كنند. به گفته Colareoxborrowu كمبود ويتامين A و كوري ناشي از آن مشكل بزرگي است كه در كشورهاي در حال توسعه وجود دارد. اگرچه علت آن بتنهايي اين نيست كه ويتامين A به مقدار كافي در برنج وجود ندارد، بلكه رژيم بد غذايي مردم آنها را مبتلا به كمبود انواع ويتامين و از آن جمله ويتامين A مي سازد. براي اينكه مردم بتوانند ويتامين A موجود در برنج طلايي را جذب كنند، لازم است تا ديگر مواد غذايي را نيز در كنار آن مصرف كنند كه از آن جمله مي توان به فلز روي اشاره كرد و ما سعي بر آن داريم كه مردم را به مصرف انواع سبزي ها و ميوه تشويق كنيم. به گفته پاتريكوس اين نوع برنج قبل از استفاده بايد حتما آزمايش شود. وي كسي است كه خود اين برنج را به وجود آورده است و گفته وي باعث تحسين دانشمندان انگليسي شد. پاتريكوس كه خود رئيس يك اتحاديه است، اميدوار است كه اين برنج به مزارع كشورهاي جهان سوم راه يابد. وي مي گويد: ما اميدواريم كه اين نوع برنج باعث رفع كمبود مردم در زمينه ويتامين A شود.
منبع: ديلي تلگراف
دومين سرطان شايع در مردان
خبرگزاري جمهوري اسلامي- اطلاعات آماري و علايم باليني ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان پروستات ، مبين روند گسترده رشد اين بيماري است . سرطان پروستات دومين سرطان شايع بعد از سرطان ريه در بين مردان است.
سرطان پروستات نوعي بيماري است كه در آن سلول هاي بدخيم از بافت هاي پروستات نشات مي گيرد و به طور نامنظم و فزاينده اي تكثير و منجر به افزايش حجم درهر يك از اجزاي سلولي غده پروستات مي شود. سرطان پروستات مي تواند داراي رشد آهسته اي باشد و زمان زيادي طول بكشد تا علايم باليني آن ظاهر شود ولي در مواردي هم تومور به سرعت رشد مي كند و تهاجم تومور به بافت هاي ديگر امكانپذير مي شود.
سرطان پروستات با نشانه هاي مرتبط با دفع ادرار و يا درد شكم تظاهر مي كند. اين نشانه هابا علايم بيماري هاي رايجي مانند عفونت و هيتروفي (بزرگي) خوش خيم پروستات مشترك است. از جمله علايم هشدار دهنده سرطان پروستات ادراركردن پي در پي يا سخت، جاري شدن ضعيف ادرار ،عدم توانايي در ادرار،بي اختياري ادراري و عدم تداوم در ادرار است.
از ديگر علايم هشداردهنده سرطان پروستات وجود خون در ادرار، درد مداوم قسمت پايين كمر، سوزش و ناتواني جنسي است. سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند ديده مي شود و افراد زير 50 سال بندرت به آن مبتلا مي شوند.مردان بالاي 60 سال بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند و بايد بيشتر متوجه علايم هشداردهنده اين بيماري باشند. علاوه بر اين سابقه ارثي سرطان پروستات عامل مهمي در ابتلا به اين سرطان است.وجود سابقه سرطان پروستات بين اعضاي نزديك خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به اين سرطان را افزايش مي دهد.
عوامل هورموني هم مي توانند در ابتلا به سرطان پروستات موثر باشند به اينصورت كه هورمون هاي استروئيدي (تستوسترون و آندروژنها) براي رشد،حفظ و عمل طبيعي آن در مردان بالغ نقش مهمي را ايفا مي كند.
افزايش ميزان ترشح هورمون تستوسترون درخواب اغلب موجب تسريع روند بدخيمي سرطان پروستات مي شود. رژيم غذايي داراي اثرات بالقوه اي در پيشگيري و يا پيشتازي ايجاد سرطان پروستات به شمار مي رود.
مطالعات و تحقيقات علمي ثابت كرده اند كه سبزيجات حاوي مقادير قابل توجهي ويتامين E و C بخصوص گوجه فرنگي عامل محافظتي در مقابل سرطان پروستات تلقي مي شوند. در حالي كه استفاده از مقادير زياد چربي حيواني مستعدكننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات شناخته شده است، همچنين تماس با مواد شيميايي سرطان زا در محيط مانند كادميم كه در تهيه برخي آلياژها و باتري كاربرد دارد عامل مستعدكننده و پيشتاز در ايجاد سرطان پروستات است. وجود بيماري هاي مقاربتي نيز احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي دهد. تشخيص سريع سرطان پروستات با اندازه گيري آنتي ژن اختصاصي پروستات از آزمايش هاي غربالگر اين بيماري است.در بيماراني كه مبتلا به سرطان پروستات هستند،مقدار اين آنتي ژن در سطح بالاتري است.

توضيح
در صفحه 18 (زيباشهر) شماره ديروز روزنامه، دو خبر سهوا به صورت تكرار آمده بود كه از خوانندگان عزيز پوزش مي خواهيم.

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |