دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۵ - Jun 6, 2005
در مراسم پرشور بزرگداشت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
مقام معظم رهبري طرفداران نامزدها را
از تخريب يكديگر منع كردند
003966.jpg
003969.jpg
رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح شنبه، در حرم مطهر امام خميني و در جمع صدها هزار نفر از مردم وفادار ايران، با تشريح رابطه صحيح دين و دنيا در مكتب سياسي امام، تحركات آمريكا در منطقه را حركتي انفعالي در مقابل نهضت بيداري اسلام خواندند و با اشاره به اهميت انتخابات رياست  جمهوري تأكيد كردند: حضور پرشور مردم در مراسم سالگرد امام، تجلي پيمان پرشكوه ملت براي پيمودن راه امام راحل عظيم الشأن است.
حضرت آيت الله خامنه اي، امام راحل(ره) را از زمره مردان خدا دانستند كه بدون توجه به زخارف دنيوي و با توكل بر خدا، تاريخ و دنيا را متحول مي كنند.
ايشان در همين زمينه افزودند: حكومت امام خميني (ره) همچون ديگر مردان خدا، حكومت بر دل ها و ولايت او، ولايت باطني و معنوي بود.
رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر اينكه امام بزرگوار در خلأ پيامبران و وحي الهي، با حضور، فكر و رفتار خود نمونه زنده اي از ولايت معنوي را نشان داد، خاطرنشان كردند: تنها راه نجات ملت ايران و امت اسلام و رسيدن به حيات طيبه، ادامه راه، فكر و اهداف امام (ره) است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، تحقق عدالت، پايان دادن به تحقير ملت هاي مسلمان، ايستادگي قدرتمندانه در مقابل قدرت هاي استكباري، برچيده شدن فقر و عقب ماندگي، حاكم شدن اخلاق و تقوا و ايمان در جامعه و رسيدن به آزادي را از اهداف امام خميني (ره) برشمردند و تأكيد كردند: راه امام (ره)، راه ايمان، عدالت، پيشرفت مادي و عزت و سعادت است و ما همان گونه كه با امام پيمان بسته ايم، اين راه را ادامه خواهيم داد.
حضرت آيت الله خامنه اي، تبيين رابطه صحيح دين و دنيا را جوهره و روح مكتب سياسي امام خواندند و با اشاره به دو تفسير متفاوت از دنيا افزودند: دنيا به مفهوم نفسانيت و شيفتگي به ماديت، در مكتب اسلام و نگرش امام كاملا مذموم و ناپسند است اما دنيا به معناي عرصه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي، سياست، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و فرهنگ در مكتب سياسي امام كاملا با دين آميخته و هماهنگ است. ايشان دنيا را از نظر امام، ميدان رسالت و مسؤوليت دين برشمردند و افزودند: در نگاه اسلامي امام دين مسؤول جهت دهي به همه تلاش هاي انسان و جوامع بشري در همه عرصه ها و زمينه هاست و تفكيك دنيا از آن به تهي شدن و نابود شدن زندگي بشر مي انجامد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، تبيين صحيح رابطه دين و دنيا را علت اصلي خصومت پايان ناپذير مستكبران با امام دانستند و افزودند: همه مستبدان و ظالمان تاريخ بشر از فرعون و نمرود گرفته تا شاه و صدام و بوش، تلاش كرده اند عرصه هاي مختلف دنيا را از دين تهي كنند تا زمينه تسلط فسادآميز خود را بر جوامع بشري مهيا سازند اما امام خميني مبناي اين نظم باطل را برهم زد و در فكر و عمل ثابت كرد كه دين، مي تواند و بايد دنياي انسان را مهندسي و پيشوايي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تفسير تحولات دو دهه اخير در منطقه و جهان به فروپاشي اردوگاه كمونيسم، آغاز انتفاضه در فلسطين، فراگير شدن نفرت ملت ها از آمريكا، حذف صدام از معادلات منطقه اي و رقابت آمريكا و اروپا اشاره كردند و افزودند: اين تحولات و حضور نظامي آمريكا در اطراف ايران، در تفسيري ظاهربينانه نشان دهنده قدرت آمريكاست اما تحليل واقع بينانه از روند كلي رويدادها و تحولات، نشان دهنده حركت انفعالي آمريكا در مقابل نهضت بيداري اسلامي است.
ايشان در همين زمينه، به تسلط پايدار و بي دغدغه آمريكا بر منطقه تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كردند و افزودند: حركت الهام بخش امام عظيم الشأن، پايه هاي اين سلطه را متزلزل كرد و با تشكيل جمهوري اسلامي در ايران و ايجاد نهضت بيداري در ميان ملت هاي مسلمان، آمريكايي ها را مجبور ساخت به حركت هاي انفعالي براي مهار اين نهضت روي آورند.
حضرت آيت الله خامنه اي، طرح شكست خورده خاورميانه بزرگ را نشانه اي از تلاش منفعلانه دولت آمريكا براي مهار تحولات دروني و ضداستكباري ملت ها دانستند و افزودند: آمريكايي ها مي دانند كه در دنياي اسلام آينده اي ندارند به همين علت براي جلوگيري از تبديل بيداري اسلامي ملت ها به حركت هاي انقلابي و به تأخير انداختن پيروزي ترديدناپذير ملت ها دست به حركت هاي انفعالي زده اند.
ايشان اعتراف اخير آمريكايي ها درباره حمله به عراق را نشانه اي از صحت تحليل يادشده خواندند و افزودند: آمريكايي ها اذعان كرده اند كه اگر به عراق حمله نمي كردند عناصر مؤمن عراقي، صدام را در مدت كوتاهي سرنگون مي ساختند و اين واقعيت نشان مي دهد كه حركت هاي آنها در منطقه از ترس عواقب بيداري اسلامي است.
حضرت آيت الله خامنه اي ايجاد تفرقه ميان شيعه و سني را از جمله روش هاي مستكبران براي مقابله با بيداري اسلامي برشمردند و با اشاره به تجربيات زياد انگليسي ها در اين گونه اقدامات خاطرنشان كردند: دست پنهان صهيونيست ها و ديگر بيگانگان در حوادث خونين و انفجارهايي كه در مساجد، حسينيه ها و نمازهاي جمعه و جماعت رخ مي دهد، كاملا فعال است و همه ملت هاي مسلمان به ويژه مردم عراق، پاكستان و افغانستان بايد همان گونه كه امام خميني مي فرمودند با وحدت و همدلي و با هوشياري كامل مراقب توطئه هاي تفرقه افكنانه دشمنان كينه توز اسلام باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان انتخابات رياست جمهوري را از زواياي مختلف بسيار مهم دانستند و خاطرنشان كردند: ملت ايران در ۲۷ خرداد، اختيار و سرنوشت كشور را براي ۴ سال بدست كسي مي سپارد كه مي تواند با استفاده از اختيارات بسيار وسيع قانوني و امكانات بي نظير كشور مشكلات مردم را حل كند و يا اينكه خداي ناكرده با غفلت و بي توجهي جامعه را متوقف سازد و يا حتي به عقب ببرد، به همين علت اين انتخابات اهميت فراواني دارد.
ايشان، انتخابات را نماد حركت اسلامي در ايران و هديه اسلام به ملت دانستند و افزودند: امام بزرگوار با پاك كردن ذهنيت بسيار غلط دنيا درباره  موروثي بودن و استبدادي بودن حكومت در اسلام، حكومت اسلامي حقيقي را كه متكي بر حضور و انتخاب مردم است به ملت ايران و جهان ارائه كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به تفاوت مبنايي مردم سالاري ديني با دموكراسي غرب افزودند: مردم سالاري ديني برخاسته از حق و تكليف الهي انسان ها براي تعيين سرنوشت خويش است نه صرفا يك قرارداد اجتماعي و انتخاب مستقيم يا غيرمستقيم همه مسؤولان در جمهوري اسلامي كه بر مبناي حق تعيين سرنوشت انسان ها صورت مي گيرد معنا و مفهوم عميق تر مردم سالاري ديني نسبت به ليبرال دموكراسي غربي را روشن مي سازد و جزو افتخارات اسلام، امام و ملت ايران است.
ايشان با يادآوري تبليغات گسترده دشمنان قسم خورده ملت ايران براي بي رونق كردن انتخابات رياست جمهوري،  افزودند: دشمنان اسلام و ايران از حضور ملت ايران در انتخابات به شدت متضرر مي شوند چراكه اين حضور، معناي جذاب جمهوري اسلامي را به افكار عمومي جهان نشان مي دهد اما ملت ايران به فضل پروردگار از اين آزمايش الهي نيز سربلند بيرون مي آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ضرورت گرم و سالم بودن فضاي انتخاباتي، طرفداران نامزدها را از تخريب يكديگر به شدت منع و خاطرنشان كردند: فضاي موجود به گونه اي است كه آحاد مردم مي توانند در ميدان گسترده اي كه براي آزمودن و شناختن نامزدها وجود دارد، كانديداي مورد نظر خود را كه براي دين و دنيا و معيشت مردم و انقلاب و عزت ملت ايران اهميت قائل است انتخاب كنند و به او رأي دهند.

نگاهي به تبليغات انتخاباتي نامزدها
تبليغات پرحجم، غير اصولي
و تكراري مردم را خسته كرده است
گروه اجتماعي: حجم بالاي تبليغات كانديداهاي نهمين انتخابات رياست جمهوري اين روزها فضاي ذهني و عيني زندگي در شهرهاي مختلف كشور را اشغال كرده است.
به گزارش خبرنگار ما شبكه هاي سراسري صداوسيما در طول شبانه روز به تبليغ ديدگاه ها و نظرات كانديداها مي پردازند. به طوري كه هرلحظه در يكي از شبكه هاي صدا يا سيما يكي از كانديداها يا نمايندگان و طرفداران آنها در حال سخن گفتن،  گفت وگو يا پاسخ به سئوالات كارشناسان و شهروندان هستند. به اين حجم بالاي تبليغات شبكه هاي سراسري بايد ۱۵۰ ساعت برنامه تبليغاتي شبكه هاي استاني را نيز اضافه كرد تا تصوير دقيق تري از حجم تبليغات راديو _ تلويزيوني كانديداها به دست آيد. در كنار تبليغات راديو _ تلويزيوني بايد به تبليغات مطبوعاتي كانديداها اشاره كرد. هر كانديدا يك يا بعضا چند روزنامه و هفته نامه را در اختيار گرفته كه هر روز با طرح برنامه ها، انجام گفت وگو و نيز پوشش اخبار سفرها به تبليغ خود مي پردازد. علاوه بر اين قبيل مطبوعات كه صبغه حزبي دارند، ساير مطبوعات عمومي نيز با انجام گفت وگوهاي اختصاصي با كانديدا و يا اختصاص صفحاتي به اخبار و ديدگاه هاي مربوط به آنها در خدمت اين جريان تبليغاتي هستند.
پس از رسانه هاي جمعي، بايد به حجم بالاي تبليغات شهري كانديداها اشاره كرد كه چهره شهرها را كاملاً دگرگون كرده است. كانديداها با هزينه هاي بسيار گزاف انواع متنوع و متعددي از تبليغات را در سطح شهرهاي كشور به راه انداخته اند. چاپ پوستر و تراكت در اندازه هاي بزرگ و غيرمعمول، نصب پلاكارد و پارچه نويسي از شعارها، عكس و چهره كانديدا و نيز به راه انداختن كارناوال و تشكيل جلسات مختلف بحث و سخنراني در مراكز مختلف علمي _ اجتماعي _ فرهنگي از جمله برخي  نمونه هاي تبليغات رنگارنگ شهري كانديداهاست. در اين گرماگرم تبليغاتي سئوالي كه ذهن هر كارشناس رسانه اي را به خود مشغول مي كند اين است كه آيا اين حجم بالاي تبليغات يا «بمباران تبليغاتي» قادر است مشاركت حداكثري شهروندان را در انتخابات _ بعنوان هدفي كه مسئولان بلندپايه كشور بر آن تاكيد كرده اند _ جلب كند يا تأثيري معكوس خواهد داشت و به دلسردي مردم و كاهش انگيزه مشاركت آنها در انتخابات مي انجامد؟ مارشال مك لوهان بعنوان يكي از نظريه پردازان پيشكسوت در تبليغات رسانه اي كه براي اولين بار نظريه «دهكده جهاني» را مطرح كرده است در مورد نحوه بهره مندي از رسانه ها جمله اي دارد كه پاسخ سئوال بالا را تا حدودي روشن مي كند. مك لوهان معتقد است «رسانه ها چون بومرنگ تير استراليايي هستند و چنانچه نابجا و نادرست مورد استفاده قرار گيرند چون بومرنگ به طرف فرستنده پيام برگشته و بجاي مخاطب او را هدف قرار مي دهند.»
نگاهي به حجم و نوع تبليغات كانديداهاي نهمين انتخابات رياست جمهوري نشان مي دهد اين اتفاق در مورد تبليغات انتخاباتي كانديدا در شرف وقوع است و بيم آن مي رود كه اين شيوه تبليغاتي بيش از افزايش انگيزه مشاركت به دلسردي و دلزدگي مردم بيانجامد.
گذشته از حجم بالاي شعارها و تبليغات ضدانگيزه اي كه در طول شبانه روز در خانه، خيابان و محل كار مردم را رها نمي كند و گويي در همه جا و همه حال آنها را تعقيب كرده و حتي از دست اندازي به فضاهاي خصوصي و خلوت مردم نيز ابايي ندارد، مضمون و محتواي شعارها و برنامه هاي تبليغات انتخاباتي نيز عليرغم قالب هاي رنگارنگ، پلاكاردها و پوسترهاي كوچك و بزرگ و نيز چهره هاي شيك و اتوكشيده و بشاش و خندان كانديداها در برنامه هاي تلويزيوني مشابه و يكسان است و تنوع و تكثري را كه لازمه جلب مشاركت اقشار مختلف اجتماعي با نيازها، علائق و ديدگاههاي متفاوت است نشان نمي دهد.مرور شعارها و برنامه هاي كانديداها نشان مي دهد اكثر كانديداها در زير شعارهايي كلي با عناوين زندگي خوب، همه با هم كار و مشاركت با هدف قرار دادن گروه هايي كه سهم بيشتري در واجدين شرايط رأي دادن دارند چون جوانان، زنان، اقوام و كارمندان به مسائل واحدي اشاره داشته و برنامه هايي مشابه و نزديك به هم دارند. حتي در موارد زيادي برنامه هاي اعلام شده عيناً مشابه دولت هاي گذشته است و تغيير و تحولي در آن به چشم نمي خورد. در چنين شرايطي قاعدتا اين سئوال براي رأي دهندگان مطرح مي شود كه كانديداها نويد كدام تغيير و تحول را مي دهند. آيا صرفا موضوع تغيير اشخاص است و محدود شدن تغيير به جابجايي اشخاص قادر است پاسخگوي نيازها و مطالبات مردم باشد.
در هر حال چنانچه اين يكدستگي و برنامه ها و شعارها را در كنار حجم بالاي خسته كننده تبليغات قرار دهيم به نوعي تكرار مي رسيم كه نتيجه آن دلزدگي و كاهش انگيزه مشاركت مردم در انتخابات است.شهروندان و اقشار مختلف اجتماعي كه خواسته ها و مطالبات خود را در پس اين بمباران تبليغاتي رنگارنگ و تكراري فراموش شده مي بينند، نه تنها انگيزه اي براي مشاركت و گزينش از بين كانديداهاي مشابه _ كه به قول معروف همه سروته يك كرباسند _ نمي بينند، بلكه احتمالا به اين طرز تلقي متمايل مي شوند كه آنچه در جريان است نه رقابتي واقعي براي مديريت كشور در پرتو برنامه هاي مختلف براي حل مشكلات جامعه كه بازي و جنگ قدرتي است بين افرادي كه ماهيتاً تفاوتي با يكديگر ندارند.
اما نكته جالب  اينكه محتواي تبليغات برخي از نامزدها با شهرت سياسي و جناحي ايشان همخواني ندارد. برخي از آناني كه شعارهاي اصولگرايي مي دهند از عناصري در پوسترها ، تراكت ها ، تابلوهاي تبليغاتي و حتي در برنامه هاي تلويزيوني استفاده مي كنند كه به هيچ وجه تداعي كننده اعتقادات سياسي آنها و جريانات اصولگراي حامي ايشان و حتي سابقه شغلي ايشان كه روزي مسئوليت ساماندهي ناهنجاري هاي بصري شهر را عهده داشته اند نيست. بازهم جالب تر اينكه در سخنراني هاي خود بر حسب نوع مخاطب به راحتي در شعارها و سخنان خود نوسانات صد و هشتاد درجه اي ايجاد مي كنند كه كارشناساني كه سخنان آنها را رصد مي كنند بالاخره متوجه نمي شوند آيا اين نامزدها خط عوض كرده اند. بي ترديد صداقت در شعار مي تواند نشاني از صداقت در عمل در دوران حاكميت باشد و برعكس آن نيز صادق است.

پاسخ ايران به پيشنهاد هسته اي انگليس،
آلمان و فرانسه ابلاغ شد
مهر: نمايندگان سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه عصر روز پنجشنبه در ملاقاتي با رييس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي پاسخ جمهوري اسلامي ايران به پيشنهاد وزراي خارجي خود را در مورد مذاكرات هسته اي ايران و اروپا دريافت كردند.
سيد حسين موسويان در اين ملاقات يك ساعته چارچوبي را كه از جانب تهران مبني بر پيشنهاد اروپا به ايران قابل قبول است، به اطلاع سه سفير رساند.
اخبار و گزارشهاي رسيده حكايت از آن دارد كه با ابلاغ پيام ايران درباره پيشنهاد اخير اروپا به كشورمان، گروههاي كاري سه گانه در زمينه هاي سياسي امنيتي، تكنولوژيك اقتصاد و هسته اي و همچنين گروه راهبري ظرف دو ماه آينده بصورت ويژه فعال خواهند شد.بر اين اساس، دو طرف در دو ماه آينده تمام تلاش خود را به كار خواهند بست تا طرحي كه اروپا تا اواخر ژوئيه آماده و ارائه مي كند، شانس موفقيت داشته باشد.
سيد حسين موسويان نيز در جلسه عصر پنجشنبه تاكيد كرده است كه پيشنهاد اروپا الزاما بايد شامل تمامي حقوق بين المللي و مشروع ايران براي بهره مندي از تكنولوژي هسته اي در تمام زمينه ها باشد.
پاسخ ايران مثبت بود
يكي از سخنگويان وزارت امور خارجه انگليس، اين خبر را تاييد كرد كه ايران به پيشنهاد سه كشور اروپايي در خصوص ادامه مذاكرات هسته اي پاسخ مثبت داده است.
اكنون آنگونه كه سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس به بي.بي.سي فارسي گفته، پيشنهاد دادن فرصت دوماهه به اروپايي ها مورد موافقت مسئولان بلندپايه ايران قرار گرفته و دولت ايران اعلام كرده است كه كماكان به توافقنامه پاريس پايبند مانده و غني سازي اورانيوم را از سر نخواهد گرفت.روزنامه الشرق الاوسط _ چاپ لندن _ نيز به نقل از مقامات ايراني نوشت: ايران به پيشنهاد اتحاديه اروپا درباره اعطاي مهلت زماني به آنها براي ادامه مذاكرات هسته اي، پاسخ منفي نداده است.

خاتمي: راه خاورميانه بزرگ اسلامي 
مردم سالاري سازگار با دين است
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در مراسم بزرگداشت شانزدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره)، بنيانگذار جمهوري اسلامي  ايران طي سخناني با بيان اين كه امام بزرگوار خميني كبير پرورده مكتب اميرالمومنين است و خصوصيت راه و مكتب او حرمت مردم و تعيين كنندگي مردم و راي مردم در استقرار حكومتي است كه مي خواهد الگوي خود را از حكومت علي(ع) بگيرد، افزود: حتي رهبري كه ركن اين نظام است، بايد منتخب مردم و مورد رضايت مردم باشد.اين است راهي كه امام(ره) در دنياي آشفته  كنوني پيش پاي ما گذاشت.امروز خدا را شكر مي كنيم كه همه از حقوق شهروندي صحبت كنند.همه از حقوق زنان و جوانان صحبت مي كنند. همه مي گويند وظيفه  ما پيشرفت، توليد ثروت و نيز توزيع عادلانه ثروت و از بين بردن فقر و فساد در جامعه است. همه مي گويند مطبوعات بايد آزاد باشند و سانسور مردود است. همه از عدالت، آزادي و مبارزه با فساد و تبعيض سخن مي گويند.
خاتمي گفت: معتقدم آنچه امروز بدست آمده است، حاصل مقاومت مردم بزرگوار ايران بر خواست هاي خويش است.خدا را شكر مي كنم؛ شعارهايي كه يك روز، گوينده  آن متهم به ضديت با اسلام، ضديت با امام و ضديت با انقلاب مي شد، امروز شعار قالب و برتر همه  كساني است كه مي خواهند در اين كشور راي مردم را به دست آورند.آيا اين يك پيشرفت عظيم نيست.خوشحالم كه امروز مطالبه  تاريخي مردم كه مردمسالاري ديني، آزادي و عدالت است به خاطر مقاومت اين مردم بر اين خواست ها بر همگان تحميل شده است.اين تحميل مباركي است و من اين را پيشرفت بزرگي در عرصه  اصلاحات واقعي مي دانم كه مبنا و محور آن مردم هستند.همان مردمي كه تربيت شده  اين امام(ره) هستند.همان امامي كه بعد از توحيد به هيچ چيز به اندازه  حق و حرمت مردم احترام نمي گذاشت.
رئيس جمهور همچنين با اشاره به آن چه درمورد خاورميانه  بزرگ مطرح است، اظهار داشت كه اين مطلبي است كه زورگويان توسعه طلب با غرض به اسارت كشيدن واقعي اين منطقه  مهم مطرح مي كنند.غرض آنها جلوگيري از رشد اسلام آزادي خواه و عدالت طلب در جامعه و استقرار نه حكومت هاي مردمسالار، بلكه حكومت هاي به ظاهر مردمي است كه محور و راهبرد حكومت هاي آنها تامين قدرت هاي بزرگ در جامعه است.
وي در عين حال طرح خاورميانه  بزرگ اسلامي را يك پديده  مهم تاريخي دانست كه برخي قصد سوءاستفاده از آن  را دارند و افزود: موج دموكراسي خواهي در خاورميانه، همه  جهان و در دنياي اسلام اوج گرفته است.آنچه كه مردم مي خواهند نه هديه قدرت هاي زورگو كه قرن ها و دهه ها آنها را به بند كشيده اند، بلكه حاصل تلاش و مبارزه  وجدان بيدار مسلمانان و مردم شرق است كه از حكومت هاي وابسته  ديكتاتور و مستبد و خودخواه و بي توجه به راي مردم به تنگ آمده اند.حكومت هاي فاسدي كه بي پايگي خود در ميان مردم را با وابستگي به اجانب جبران مي كنند و مردمي كه از بيگانگان جز تحقير و توهين نديدند.
خاتمي خاطرنشان كرد: امروز كساني مدعي دموكراسي در دنياي اسلام هستند كه پديده  شوم رژيم صهيونيستي - كه بدترين شكل تروريسم دولتي را در جهان امروز نمايندگي مي كند- را پديد آورده اند.مردم مسلمان، مردم خاورميانه خواستار مردم سالاري هستند.زيرا از سلطه  حكومت هاي مستبد به تنگ آمده اند و از تهديد حكومت هاي سلطه طلب رنج مي برند، و نيز از حركت هاي تحجرگرا ، واپس گراي مخالف با هرچيز نو و مدافع و منادي خشونت و ترور نيز وحشت دارند.
مردم خاورميانه و جهان اسلام دموكراسي مي خواهند اما نه دموكراسي كه بر باددهنده منافع اين ملت مظلوم است.در چنين وضعيتي است كه من با همه  دريافت ناقص خود مي گويم كه راه امام(ره) و طرح امام(ره) الگويي براي خاورميانه  بزرگ آزاد، آباد، پيشرو و مستقل خواهد بود.خاورميانه اي كه در آن مردم سالاري سازگار با مباني اعتقادي و فرهنگي مردم آن باشد.وي گفت: بايد اعلام كنم؛ آن چه تعيين كننده است، رأي و نظر آزاد مردم است.هيچ كس و هيچ گروهي حق ندارد به هيچ نام، خواست خود را به نام مصلحت جامعه تحميل كند.اين مردم رشيدند كه بايد مصلحت را براي خود انتخاب كنند.مردمسالاري سازگار با دين الگو و راه خاورميانه بزرگ اسلامي است؛ در صورتي كه اسلام را نيز همانگونه ببينيم كه علي ابن ابيطالب مي ديد و امام بزرگوار ما ديد.اسلام روشن بين و پيشرو، اسلام طرفدار آزادي، اسلام طرفدار رشد اقتصادي، صنعتي و علمي و اسلامي كه مي تواند به همه  لوازم مردمسالاري پايبند باشد.وي خاطرنشان كرد: خاورميانه نيازمند تحول است و مردم به خصوص نسل نو و روشن بين آن همين را مي خواهند، هيچ كس بيش از مردم مسلمان و مردم مظلوم خاورميانه مستحق چنين دموكراسي و مردمسالاري نيست.
رئيس جمهور ادامه داد: طي اين سال ها تلاش كرده ام و در آخرين سخنراني در پيشگاه امام(ره) به عنوان رئيس جمهور بر اين عهد و پيمان تكيه مي كنم و مي گويم كه تلاش من در اين سال ها چه بوده است و در آينده چه خواهد بود.كوشيده ام، در اين سال ها بگويم؛ مي توان مسلمان بود و به مردمسالاري اعتقاد داشت.كوشيده ام بگويم؛ همه  اصالت هاي ديني را پاس داشت و حكومت را امري زميني و برآمده از راي و اراده  مردم و تحت نظارت مردم و مسئول در برابر مردم و نهادهاي شكل گرفته به دست مردم دانست.مي توان مسلمان بود و حق انتخاب و اعتراض را به رسميت شناخت.مي توان مسلمان بود و خواستار پيشتازي مسلمانان در عرصه  علم، اقتصاد، صنعت و سياست بود.مي توان مسلمان بود و از صلح جهاني دفاع كرد و از جنگ و ترور تبري جست و انسان ها را در كنار هم داراي حق و حرمت خواست.
اين را از نهضت امام(ره) آموختم و با همه  وجود در اين راه كوشيدم كه گام بردارم، اما معتقدم كه تحولات اجتماعي نيازمند شكيبايي است و شتاب زدگي مي تواند يك حركت بزرگ را ناكام كند.
وي گفت: خوشحالم كه اينك ما و شما ملت بزرگوار پيام امام(ره) را شنيديم و به ديگران نيز تحميل كرديم، هرچند در مقام عمل با مشكل مواجه شديم.امروز همه  از قدرت انتقاد مي كنند، اما نه از اينكه شعارها را مطرح كرد از اينكه چرا اين شعارها را عملي نكرد، من هم قبول دارم كه بسياري از شعارها عملي نشد، ولي انصاف حكم مي كند كه عوامل و مواضع عدم تحقق بسياري از اين شعارها بررسي شود.راه حل رفع موانع تحقق اين شعارها و نهادينه شدن مردمسالاري ديني آنگونه كه امام(ره) مي گفتند، است.جامعه  ما داراي مسيري مشخص و راهي روشن است كه امام(ره) پيش پاي او گذاشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
وعده اخير اروپا را گام مثبتي مي بينم
003972.jpg
ايسنا: هاشمي رفسنجاني گفت: تحقيقا طرفدار دموكراسي هستم.ولي فكر مي كنم اين مسير را بايد آرام آرام طي كرد.البته در ايران بعد از انقلاب هميشه دموكراسي واقعي بود.
 هاشمي رفسنجاني در گفتگو با مجله تايم گفت: حدود ۶ ماه از سوي اقشار مختلف، به خصوص فرهيختگان و نخبگان كشور فشارهاي زيادي بود كه وارد كارزار انتخابات شوم.آنها براي درخواست خود ادله زيادي داشتند، ولي چون تمايل نداشتم، ۶ ماه مقاومت كردم.منطق آنها بر تمايل من غلبه كرد و آمدم.
فكر كردم كه اگر باشم، مي توانم بهتر از ديگران انسجام داخلي را مراعات كنم.در اين شرايط بايد ميدان كمتري به افراد افراطي داده شود تا حالت اعتدالي بر كشور حاكم باشد.نخبگان و فرهيختگاني كه از من دعوت مي كردند، معتقد بودند كه الان نياز كشور به اعتدال خيلي زياد است.فكر مي كردند كه اگر جريان اعتدالي مسئول باشد، با دنيا هم بهتر مي تواند تعامل داشته باشد.
هاشمي در ارزيابي دوران رياست جمهوري خاتمي گفت:آقاي خاتمي تقريبا در مسير سياست هاي دوره مسئوليت من پيشرفت كرد.البته با اقتضائات زمان هم همراه بود.شايد اگر من هم مي خواستم ادامه دهم، به همين جا ها مي رسيدم.ايشان براي آن دوره رئيس  جمهور خوبي بودند.وي برنامه اش در خصوص جوانان را هم چنين تشريح كرد: فكر مي كنم بايد براي كساني كه مصداق جوان هستند، امكانات تحصيل را فراهم كنيم.به فكر اشتغال آنها باشيم تا بعد از تحصيل، شغل مناسب داشته باشند.اگر مي خواهند ازدواج كنند، مشكل نداشته باشند.اگر نظراتي دارند، براي اظهار آنها مشكل نداشته باشند.با لياقت خود به مشاغل مهمتر برسند.در تصميم سازي و تصميم گيري بيشتر حضور داشته باشند.رفسنجاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا آماده ايد در مقابل روابط بهتر و داد و ستد غرب و آمريكا، برنامه  سيكل سوخت هسته اي را براي مدت طولاني متوقف كنيد؟ پاسخ داد: نه، حاضر به توقف نيستيم.ولي حاضريم به دنيا اعتماد بدهيم كه از فناوري صلح آميز به طرف فناوري نظامي نمي رويم.اگر براي دادن اعتماد، زمان و مذاكراتي لازم باشد كه فرصتي ايجاد شود تا ديگران مطمئن شوند، آمادگي داريم.
اين ايده را كه در جلسات اخير و مذاكرات آقاي دكتر روحاني و سه وزير اروپايي با خاوير سولانا اتفاق افتاده، قبول دارم.اقدامي را كه اروپاييان اخيرا وعده دادند تا در مدت دو ماه طرح زمان بندي شده اي به ما بدهند، گام مثبتي مي بينم.به تازگي در گزارش ها خواندم كه آقاي بوش هم براي اولين بار حرف مثبتي زده است.اگر اين حرف ها با واقعيت صحنه هم تطبيق كند، داريم جلو مي رويم.
وي ادامه داد: دليلي نمي بينم به خاطر حق قانوني يك ملت و كشور، دنيا اين پرونده را به شوراي امنيت ببرد.اگر چنين فكري داريد، بايد دنيا را خيلي ظالم معرفي كنيد.اگر چنين اقدامي  كنند، فقط ما ضرر نمي كنيم، ديگران هم ضررهاي زيادي خواهند داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |