دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۵ - Jun 6, 2005
زيرساخت هاي موجود مانع تحقق تجارت الكترونيكي است
003894.jpg
گروه انفورماتيك: زيرساخت هاي موجود و حاكم در كشور قابليت رسيدن به جايگاه تحقق تجارت الكترونيكي را ندارد. وزير بازرگاني در حاشيه مراسم اختتاميه سومين همايش تجارت الكترونيكي در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سئوال همشهري در خصوص موانع رسيدن به تجارت الكترونيكي و وضعيت زيرساخت هاي موجود در كشور، گفت: يكي از اصلي ترين موانع و چالش ها در مسير تحقق تجارت الكترونيكي در كشور، عدم هماهنگي دستگاه هاي مرتبط با موضوع، براي پيشبرد همزمان پروژه هايي است كه در دست اجرا دارند، كه اگر اين مانع برطرف شود، شايد مشكلات اين حوزه كمتر شود.
شريعتمداري در ادامه به چالش هاي ديگري اشاره كرد و افزود: در حال حاضر يكي ديگر از مسائل پيش روي ما در تحقق تجارت الكترونيك، بانكداري الكترونيكي است كه بايد هر چه زودتر و تحقق يابد، همچنين پول الكترونيكي كه قابليت مبادله آن مورد نياز است و شايد به عنوان اولويت اول محسوب مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: قدم هاي بعدي تكميل و اجراي پروژه هاي الكترونيكي شدن در حوزه هاي بيمه و حمل و نقل است.شريعتمداري با اميدواري از فرابخشي بودن تجارت الكترونيكي و گستردگي موضوعي آن، اظهار داشت: خوشبختانه تجارت الكترونيكي فعلي است كه زيرمجموعه هاي بسياري دارد وهر مجموعه خدمتي را به مردم ارائه مي كند، كه در صورت تحقق هر كدام جاي اميدواري است.
وي يادآور شد: ايران عضو نقطه تجاري بين المللي است و مي توانيم مذاكرات تجاري را از طريق شبكه الكترونيكي انجام دهيم.وي در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار ما مبني بر ميزان بودجه اختصاصي به امر تجارت الكترونيكي از سوي وزارت بازرگاني، تصريح كرد: تجارت الكترونيكي يك فعل واحد نيست كه تنها به يك سازمان يا مرجع به خصوص مربوط بوده و بودجه  واحدي براي آن در نظر گرفته شود.
شريعتمداري افزود:به دليل گستردگي زيرمجموعه ها و زيرساخت هاي آن كه به بخش هاي مختلف مربوط مي شود، بودجه آن هم پراكنده است.
وي در تشريح اين موضوع به برخي مثال ها اشاره كرد و اظهار داشت: به طور مثال در پروژه  گمرك الكترونيكي بودجه اي براي آن از سوي سازمان گمركات، در نظام بانكي از مجموعه  اعتبارات كليه بانك هاي دولتي به منظور الكترونيكي كردن اطلاعات اختصاص يافته و در بخش هاي ديگر نيز چون: بيمه، حمل و نقل و اتاق بازرگاني هم مسئله به همين شكل است.شريعتمداري يادآور شد: بنابر اين بايد هزينه همه بخش ها را در كنار هم جمع كرده و نهايتاً عدد واحدي را معلوم كرد. ولي طي سالهاي اخير، سالانه حدود ۱۲ ميليارد تومان از سوي دولت به نظام جامع اطلاع رساني تجاري اختصاص يافته است كه آن هم براي بخشي از اين فعاليت ها بوده و به دليل عدم هماهنگي در حركت همه بخش ها، بخشي از بودجه همواره باقي مانده است.شريعتمداري همچنين در پاسخ به سئوالي ديگر از سوي خبرنگار ما مبني بر تأثيرات عضويت ايران در WTO در خصوص تجارت الكترونيك، يادآور شد: در حال حاضر حضور ايران به عنوان عضو ناظر در سازمان براي آغاز مذاكرات الحاقي در WTO است كه طبيعتاً در نتيجه آن تبعات مثبتي براي ايران در آينده نزديك خواهد داشت.

شناسايي چندين نگارش جديد از ويروس هاي
رايانه اي «بگل» و «ماي تاب»
گروه انفورماتيك: شركت هاي توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس از شناسايي چندين نگارش جديد از ويروس هاي (Bagle) و (Mytob) خبر مي دهند.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «سي نت نيوز.كام» ، هفته گذشته سه نگارش جديد از ويروس رايانه اي «بگل» با فواصل زماني يك سايت از يكديگر، در اينترنت شناسايي شدند.
نخستين نگارش ويروس «بگل» در ژانويه سال گذشته شناسايي شد و از آن زمان تاكنون در حدود ۷۰ نگارش مختلف از آن گزارش شده است. شركت ارائه دهنده خدمات امنيت ايميل «مسيج لبز» اعلام كرد كه روز سه شنبه در حدود ۱۰۰هزار ايميل آلوده به نگارش هاي جديد اين ويروس را شناسايي و متوقف كرده است.
مسئولان اين شركت اعلام كردند كه نگارش هاي جديد ويروس «بگل» كه همچون نمونه هاي قبلي به كمك ايميل گسترش مي يابند، احتمالاً از يكي از گروه هاي اينترنتي شركت «ياهو» (ياهو گروپ) سرچشمه گرفته اند.
نگارش هاي تازه شناسايي شده از ويروس «بگل» در مقايسه با نگارش هاي قديمي تر آن، توانايي كمتري براي فريب كاربران دارند، زيرا ايميل حاوي آنها داراي موضوع و متن پيغام نبوده و تنها داراي يك فايل ضميمه به فرمت فشرده شده «زيپ» است كه در صورت دانلود، بازگشايي و اجرا از سوي كاربر، رايانه را آلوده مي كند.
اين ويروس تلاش مي كند تا يك كد مخرب از نوع «تروجان» را از چندين سايت اينترنتي دانلود كند كه اين «تروجان» نيز با جستجوي نشاني هاي ايميل موجود در رايانه كاربر، يك نسخه از ويروس را به روش مشابه براي آن آدرس ها ارسال مي كند.
دو نگارش جديد ويروس «بگل» نيز كه در روزهاي يك شنبه و سه شنبه هفته گذشته شناسايي شده اند، تلاش مي كنند تا در رايانه كاربر يك حفره امنيتي ايجاد كرده و آن را براي نفوذ هكرها آماده كنند و از موتور ارسال ايميل خود براي ارسال پيغام هاي آلوده به نشاني هاي ايميل استخراج شده از رايانه مبتلا استفاده مي كند.
اغلب شركت هاي توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس، محصولات خود را براي برخورداري از توانايي شناسايي نگارش هاي جديد اين دو نگارش جديد از ويروس هاي «بگل» و «ماي تاب» به روز نگاري كرده اند.

ايران
طراحي نوع جديد لاستيك ضد گلوله
گروه دانش: يك مبتكر جوان ايراني موفق به طراحي نوع جديدي از لاستيك هاي ضد گلوله شد.
محمدرضا رباني، كارشناس شيمي و مخترع لاستيك ضد گلوله در گفت و گو با ايسنا در زمينه ويژگي هاي اين لاستيك گفت: اين سيستم شامل يك ابزار مكانيكي ويژه است كه مي تواند در داخل تاير همه وسايل نقليه موتوري قرار گيرد و باعث مي شود تا لاستيك نيازي به تيوپ و باد كردن نداشته باشد. اگر خودرويي داراي چنين لاستيكي باشد در صورت برخورد گلوله به آن در هنگام حركت مي تواند به راحتي مسير خود را با سرعت ۱۰۰ كيلومتر يا بيشتر ادامه دهد.
وي افزود: اين سيستم از نوعي آلياژ و به صورت فنري با شكل خاص طراحي شده كه جنس آن همانند فنرهاي پاترول و جيپ هاي نظامي است. هر يك از فنرها در حالت سكون ماشين مي توانند وزن بيش از ۳۰۰ كيلوگرم را تحمل كنند.
به گفته اين مخترع با توجه به اينكه مهمترين مساله در تحمل وزن خودرو شوك هايي است كه در ترمز شديد و يا وجود سنگ و موانع در روي زمين به فنر وارد مي شود سيستم طراحي شده مي تواند حداكثر تا هزار كيلو بار را تحمل كند.
مركز اطلاعات علمي ديجيتالي كشور ايجاد مي شود
گروه دانش: رئيس سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي از ايجاد مركز اطلاعات علمي به عنوان ميزبان اطلاعات علمي ديجيتالي كشور در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش ايسنا، دكتر فتحي كه در نشست روساي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و فناوري سخن مي گفت با اعلام اين مطلب خاطر نشان كرد: اين مركز كه به همت متخصصان سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران راه اندازي مي شود، پايگاه هاي علمي الكترونيكي، كتابخانه الكترونيكي و پايگاه هاي full-image و fulltext را در بر مي گيرد.
وي انجام فعاليتهاي حمايتي در عرصه ملي با مخاطب قراردادن تمامي پژوهشگران، نوآوران و مبتكران و انجام پژوهش و تحقيقات در زمينه فناوريهاي نوين در پژوهشگاه فناوريهاي نوين را از جمله فعاليتهاي ديگر اين سازمان عنوان كرد و با اشاره به شبكه علمي كشور كه زير نظر اين سازمان فعاليت دارد، تصريح كرد: در اين بخش وزارت علوم و تمامي زير مجموعه هاي آن ذي نفع هستند و موضوع آن به همه بخشهاي علمي و فناوري كشور مربوط مي شود.
فتحي ايجاد بستر مناسب براي بستر انتقال و توليد اطلاعات علمي بين مراكز آموزشي و پژوهشي، توسعه فناوري اطلاعات در امور آموزشي و پژوهشي در وزارت علوم و ارائه منابع اطلاعاتي دانشگاه ها و مراكز تحقيقات در شبكه را از ماموريتهاي شبكه علمي كشور عنوان كرد.
رئيس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران همچنين مديريت و ارايه محتوا، همكاري هاي منطقه اي و بين المللي و افزايش پهناي باند و سرويسهاي پرسرعت را از محورهاي توسعه شبكه علمي كشور دانست و گفت: بسترسازي مناسب به منظور بهره برداري بهينه از ظرفيتهاي ملي، منطقه اي و جهاني يكي از نقش هاي شبكه در توسعه مبتني بر دانايي است.
وي در پايان ساخت ماهواره مصباح را كه با همكاري وزارت ارتباطات و كارشناسان اروپايي مراحل پاياني خود طي مي كند يكي از اقدامات اجرايي ديگر سازمان عنوان و تصريح كرد: ماهواره مصباح يك ماهواره مخابراتي است كه براي دريافت، ذخيره سازي و ارسال اطلاعات طراحي و ساخته شده و به زودي به فضا پرتاب مي شود.

رصد خانه
همكاري ايتاليا و آمريكا براي ايجاد پايگاه در كره ماه
رم- ايرنا: آژانس فضايي ايتاليا(آسي) اعلام كرد كه با همكاري آژانس فضايي آمريكا (ناسا) در حال مطالعه يك ماموريت علمي روي كره ماه است.
«سيمونا پيپو» رييس آسي گفت: ماموريت علمي ايتاليا روي ماه در برنامه اين آژانس قرار دارد .ما مانند ناسا در حال مطالعه زمينه هاي گردش روي كره ماه هستيم.
وي افزود: گام نخست ما ساخت قمر است و گام بعدي مي تواند ساخت يك كارگاه علمي در كره ماه باشد.
«آلفونسو دياز» نفر دوم ناسا نيز كه براي دريافت ليسانس افتخاري دانشگاه رم در ايتاليا بسر مي برد ، گفت: رييس جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۴ ميلادي برنامه اي را در ارتباط با بازگشت انسان به كره ماه تا سال ۲۰۱۵ ارائه داده است.

تلفن
اجراي طرح قابل استفاده كردن تلفن همراه در مترو
لندن _ ايرنا: دولت  انگليس براي قابل استفاده كردن تلفن هاي همراه در قطارهاي زيرزميني طرح استفاده از فناروي لازم در اين زمينه را اجرا مي كند.
شركت حمل ونقل لندن «تي.اف.ال» اعلام كرد كه در حال گفت وگو با ۷۰ شركت است كه براي اجراي اين پروژه يك ميليارد پوندي در حال رقابت هستند.
براساس اين طرح، ۲۷۵ ايستگاه مترو شهر لندن تا تابستان سال ۲۰۰۸پوشش تلفن همراه خواهند داشت.
اين امكان با استفاده از دكل هاي كوچكي موسوم به «ميكروسل» فراهم مي شود كه در پشت علايم، تابلوهاي تبليغاتي يا دستگاه هاي فروش خودكار كالاها پنهان خواهد شد. شركت حمل و نقل لندن اعلام كرد، اين شبكه به تونل ها نيز گسترش خواهد يافت تا به مسافران اجازه دهد از تلفن هاي خود در قطارهاي در حال حركت هم استفاده كنند. بر اساس اين طرح، برخي از قطارها به عنوان «محل هاي ساكت» مشخص خواهد شد. يك سخنگوي مترو لندن گفت: مسافران از دسترسي به تلفن همراه به ويژه در سكوها و داخل ايستگاه ها استقبال خواهند كرد.
براساس پيشنهاد شركت حمل و نقل لندن، هزينه اجراي اين طرح از بودجه غيردولتي و از طريق دريافت اجاره از شركت هاي تلفن همراه براي نصب تجهيزات تأمين مي شود. بر اساس اين گزارش، در اين طرح ۲۵۰ ميليون پوند بابت تجهيز ايستگاه ها و ۷۵۰ ميليون پوند براي گسترش شبكه به تونل ها هزينه خواهد داشت.
«روگر ايوانز» رئيس كميته حمل و نقل مجمع محلي لندن گفت: ارايه اين سرويس به ويژه هنگامي كه متروها تأخير دارند بسيار با ارزش است.

افزايش سرعت خطوط DSL
استاندارد جديد VDSL2 سرعت ارسال و دريافت خطوط DSL را به MBRt/s ۱۰۰افزايش داد. طبق آخرين استاندارد اتحاديه ارتباطات بين المللي (ITU) براي خطوط DSL در آمريكا اين اتفاق رخ داده است. VDLS2 مخفف Very high Bit Rate Dsl2 مي باشد كه مي تواند سرعت بالاي MB/s ۱۰۰ در دو حالت ارسال و دريافت بصورت همزمان را داشته باشد كه قابليت انتقال صدا، تصوير، ويدئوكنفرانس، تصاوير و كانالهاي تلويزيوني و ويديويي و فايل ها را دارد.

هجوم اسپم هابه كاربران كشورهاي در حال توسعه
تحقيقات جديد نشان مي دهد كشورهاي در حال توسعه بيش از ساير كشورها در معرض هجوم ايميل هاي ناخواسته و تبليغاتي «اسپم» قرار گرفته اند كه اين امر سبب هدر رفتن منابع «آي اس پي» ها و نارضايتي كاربران در اين كشورها مي شود. در كشورهاي پيشرفته نيز «آي اس پي» ها و كاربران اينترنت با مشكل «اسپم» مواجه هستند، اما شركت هاي ارائه دهنده اينترنت در كشورهاي پيشرفته در مقايسه با «آي اس پي» هاي كشورهاي در حال توسعه، هزينه بسيار بيشتري را صرف فيلتر كردن ايميل هاي تبليغاتي مي كنند.

نرم افزار
براي استفاده از ويندوز ۶۴ بيت بايد صبر كنيد!
گروه انفورماتيك-محمد تقي رسولي: پس از ۱۶ ماه تاخير بالاخره نسخه ويندوز XP مدل X64 يا همان ۶۴ بيت به بازار ارائه شد ولي به شما توصيه مي كنيم حتي اگر پردازنده ۶۴ بيتي داريد تا آمدن ويندوز longhorn صبر كنيد. زيرا اشكالات مهم آن همچنان باقي است. نسل جديد ويندوز با نامlonghorn سال ۲۰۰۶ منتشر خواهد شد كه ۶۴ بيت مي باشد.
ويندوز ۶۴ بيت مي تواند اطلاعات را در اندازه هاي ۶۴ بيتي پردازش نمايد و همچنين مي تواند حافظه هاي RAM تا ۱۲۸ گيگابايت را آدرس دهي نمايد (هم اكنون سيستم عامل هاي موجود تا GB4 حافظه RAM را مي تواند آدرس دهي كند كه با اين عمل شما مي توانيد كليه برنامه هاي خود را بر روي RAM اجرا نمائيد. امروزه اكثر نرم افزارها در حال سازگاركردن خود با حالت ۶۴ بيت مي باشند.
مايكروسافت نسخه آزمايشي ارتقائي اين ويندوز را براي كساني كه ويندوز خود را از ۳۱ مارس ۲۰۰۳ به بعد خريده اند بصورت مجاني بر روي سايت خود قرار داده ولي توجه داشته باشيد كه در صورت ارتقاء امكان بازگشت به ويندوز ۳۲ بيت خود را نداريد. ولي پيشنهاد مي كنيم فعلا از اين كار خودداري نماييد زيرا هنوز ويندوز XP مدل X64 نمي تواند اعتماد كاربران را جلب نمايد زيرا همانند ويندوز XP مدل ۳۲ بيتي داراي حفره هاي امنيتي باز زيادي مي باشند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |