دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۵ - Jun 6, 2005
سازمان سنجش اعلام كرد:
جزئيات كنكور يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفري ۸۴
003900.jpg
گروه علمي فرهنگي: دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور، در گفت وگويي، جزئيات كنكور يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفري سال ۸۴ را اعلام كرد. براساس اين گزارش، روند كاهش داوطلبان، امسال نيز همچون سه سال قبل به چشم مي خورد و در مجموع ۴۹۲ هزار نفر، كمتر از سال قبل براي شركت در كنكور نام نويسي كرده اند كه حكايت از نوعي توقف در روند رو به افزايش تعداد داوطلبان دارد و اين نكته اي است كه اكثر كانديداهاي رياست جمهوري نيز با عنوان حذف كنكور در سال هاي آتي از آن ياد مي كنند.
در واقع با حذف تدريجي متولدين سال هاي آغاز انقلاب از داوطلبان كنكور و برابر شدن نسبي ظرفيت دانشگاه ها با فارغ التحصيلان دوره متوسطه، حذف كنكور، به خودي خود قابل تحقق خواهد شد.
نكته ديگري كه در آزمون امسال ملاحظه مي شود، افزايش درصد داوطلبان دختر شركت كننده در كنكور است كه به بالاترين رقم خود در طي تمامي سال هاي برگزاري كنكور رسيده و ۶۱ درصد از شركت كنندگان دختر هستند. سال قبل تعداد شركت كنندگان دختر
۵/۶۰ درصد از كل و تعداد پذيرفته شدگان دختر ۶۹ درصد از كل بود.
اين خبر را به طور كامل در صفحه ۶ بخوانيد.
ايسنا: آزمون سراسري ۱۳۸۴ در روزهاي پنجشنبه، جمعه و شنبه ۹ الي ۱۱ تير ماه با شركت بيش از يك ميليون و هفتصد هزار داوطلب به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.
دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، افزود: كارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون سراسري سال ۸۴ در روزهاي دوشنبه و سه شنبه ششم و هفتم تير ماه در سراسر كشور توزيع مي شود.
وي با اعلام اينكه نتايج مرحله اول آزمون سراسري به همراه كارنامه و فرم انتخاب رشته اواسط مرداد ماه منتشر مي شود، گفت: در مرحله اول كنكور حدود سه برابر ظرفيت پذيرش از هر گروه آزمايشي كه داراي بالاترين نمره هستند اعلام مي شود و كساني كه در اولويت انتخاب رشته قرار نگرفته اند، رد شده قطعي كنكور تلقي مي شوند.
رئيس سازمان سنجش اظهار كرد: در آزمون سراسري ۱۳۸۴ در مجموع يك ميليون و ۳۸۷ هزار و ۴۰۷ نفر ثبت نام كرده اند كه نسبت به سال گذشته حدود ۴۹۲ هزار و ۳۸ نفر كاهش يافته است و با توجه به رشد كمابيش كند تعداد داوطلبان آزمون سراسري تا سال ۱۳۸۱ نسبت به سالهاي قبل، كاهش تعداد داوطلبان در ۳ سال اخير حكايت از نوعي توقف در روند رو به افزايش تعداد داوطلبان دارد.
وي با اشاره به امكان شركت داوطلبان در چند گروه آزمايشي كنكور، گفت: با توجه به اينكه داوطلبان گروه هاي آزمايشي رياضي، تجربي و انساني همزمان مي توانند داوطلب گروه هاي هنر و زبان نيز باشند، بر اين اساس در آزمون سراسري ۱۳۸۴ عملا از يك ميليون و ۷۰۷ هزار و ۲۴۲ نفر امتحان به عمل مي آيد.
وي با اشاره به تعداد ثبت نام  كنندگان كنكور ۸۴ به تفكيك گروه هاي آزمايشي، گفت: ۳۶۷ هزار و ۶۲۷ نفر در گروه آزمايشي رياضي و فني، ۴۲۲ هزار و ۱۵۷ نفر در گروه آزمايشي علوم تجربي، ۵۳۲ هزار و ۷۷۳ نفر در گروه آزمايشي علوم انساني، ۳۱ هزار و ۸۹۵ نفر در گروه آزمايشي هنر و ۳۵ هزار و ۷۰۳ نفر در گروه آزمايشي زبانهاي خارجي ثبت نام كرد ه اند.
دكتر رحيمي با بيان اينكه برخي از متقاضيان علاوه بر شركت در گروه آزمايشي اصلي خود، در گروه آزمايشي هنر و زبانهاي خارجي ثبت نام كرده اند، اظهار كرد:  ۷۹ هزار و ۱۸۶ نفر علاوه بر گروه آزمايشي اصلي، علاقه مندي خود براي شركت در گروه آزمايشي هنر و ۲۴۱ هزار و ۵۶۰ نفر علاقمندي خود براي شركت در گروه آزمايشي زبانهاي خارجي را اعلام كرده اند.
دكتر رحيمي درباره تركيب جنسيتي آزمون سراسري ۸۴ اظهار كرد: از كل داوطلبان ۸۴۹ هزار ۲۴ نفر دختر (۶۱ درصد) و ۵۳۷ هزار و ۸۶ نفر پسر (۳۹ درصد) هستند.
وي ادامه داد كه مقايسه درصد داوطلبان پسر و دختر در آزمونهاي ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ حكايت از رشد يك درصدي داوطلبان دختر و كاهش يك درصدي داوطلبان پسر در آزمون سال ۷۸ نسبت به ،۷۷ و رشد دو درصدي داوطلبان پسر در آزمون سال ۷۸ نسبت به ،۷۷ و رشد دو درصدي داوطلبان دختر در آزمون سال ۷۹ نسبت به ،۷۸ رشد ۵/۱ درصدي آزمون ۸۰ نسبت به آزمون ،۷۹ و رشد ۲ درصدي آزمون ۸۱ نسبت به آزمون ،۸۰ رشد ۸/۰ درصد آزمون ۸۲ نسبت به ۸۱ و رشد ۵/۰ درصد در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ و رشد كمتر از ۵/۰ درصد در سال ۸۴ نسبت به ۸۳ دارد.
وي گفت: در كنكور ۱۳۷۷ براي اولين بار تعداد داوطلبان دختر بر داوطلبان پسر پيشي گرفت. در كنكور امسال اين فاصله قابل ملاحظه و تامل شده و به حداكثر خود، طي دو دهه اخير، رسيده است.
رئيس سازمان سنجش در ادامه گفت وگو با ايسنا همچنين خبر داد: آزمون سال ۱۳۸۴ آخرين سالي است كه از كتب نظام ترمي - واحدي سئوال طرح مي شود و از سال آينده، سئوالات منحصرا از كتب نظام سالي - واحدي طرح خواهد شد.
به گفته وي، در آزمون سال جاري ۳۴۱ هزار و ۵۹۴ نفر (۶/۲۴ درصد) از داوطلبان ترمي - واحدي و نظام قديم، و ۱ ميليون و ۴۲۲ هزار و ۵ نفر (۲/۷۵ درصد) را دانش آموزان يا دانش آموختگان سالي - واحدي تشكيل مي دهند.

فعاليت مراكز فرهنگي و اجتماعي
با كاركردهاي چندگانه در تهران آغاز شد
003906.jpg
گروه اجتماعي: فعاليت هاي فرهنگي و هنري در شهر تهران با راه اندازي فرهنگسراهاي سيار، خانه هاي فرهنگ سيار و استفاده چند وجهي از مكان هاي عمومي با مشاركت بخش خصوصي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما براي نخستين بار در شرق تهران از پس فردا شماري از رستوران ها در ساعات غيرفعال، خدمات آموزشي، هنري و فرهنگي در اختيار شهروندان قرار مي دهند. در اين رستوران ها هنرمندان به نمايش آثار مي پردازند، مربيان بخش آموزش هنر و كلاس هاي آموزش را بر عهده مي گيرند و اهالي موسيقي به اجرا و آموزش موسيقي خواهند پرداخت.
مهندس كاظم كمالي نسب مدير كل مراكز فرهنگي و هنري شرق تهران در اين باره گفت: اكنون و در نيمه خرداد بزرگترين فرهنگسراي سيار را در جنوب شرق تهران واقعي در بوستان پامچال تجهيز كرده ايم تا خلاء ناشي از كمبود مراكز فرهنگي در اين نقطه پرتراكم جمعيتي را تا حدي برطرف سازيم، علاوه بر اين خانه هاي فرهنگ محله سيار نيز در ساير بوستان هاي شهر تدارك مي شود تا شهروندان در اوقات فراغت بتوانند از خدمات و امكانات اين مراكز بهره مند شوند.
وي از تجهيز و راه اندازي بوستان ها با كاركردهاي چندگانه خبرداد و گفت: به نسبت جمعيت متقاضي شمار مراكز فرهنگي و هنري در تهران بسيار اندك و يكي از راه هاي نزديك ساختن اين نسبت، فعال كردن فضاهاي عمومي با كاركردهاي چند وجهي است. در اين باره پخش فيلم در بوستان ها و استفاده از فضاي خالي مدارس در ايام تابستان و راه اندازي كارگاه هاي خلاقيت كودكان در فضاهاي عمومي را در دستور كار قرار داده ايم كه با اجرايي و كاركردي شدن اين اقدامات، اين اميدواري وجود دارد كه هر شهروند تهراني با پيمودن كمترين فاصله بتواند از اين گونه خدمات بهره مند شود.
كمالي نسب رويكرد مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران به مسائل اجتماعي را يكي از مزيت هاي اين مراكز برشمرد و گفت: در سال جاري با فراخوان از نخبگان، انديشمندان و كارشناسان حوزه مسائل اجتماعي و فرهنگي به مراكز وابسته به شهرداري تهران و شناسايي آن ها در محلات شهر،  اين اميدواري وجود دارد كه با مشاركت مردم و بهره مندي كارشناسانه از نقطه نظرات اهل نخبه بتوانيم تابستان پرثمر و در عين حال كم خطر را براي شهروندان تهراني به ارمغان آوريم.

توليد كتاب هاي درسي براي دولت هزينه ندارد
003903.jpg
ايلنا: مديركل چاپ و توزيع كتاب  هاي درسي، گفت: توليد كتاب  هاي درسي هيچ هزينه  اي بر دولت تحميل نمي  كند و كتاب  هاي درسي توسط بخش خصوصي توليد شده و به فروش مي  رسند.
حسيني، مديركل چاپ و توزيع كتاب  هاي درسي، گفت: از سال ۷۲ بودجه دولتي كتاب  هاي درسي به طور كامل حذف شد و دولت براي توليد كتاب  هاي درسي سرمايه  گذاري نمي  كند.
وي افزود: در سال  هاي گذشته بيشتر روي تغيير و تحول كتاب  هاي درسي كار مي  شد، اما از ۲ سال گذشته فرصت لازم براي تغيير و بهبود كيفيت كتب درسي، فراهم شده است.
حسيني، با اشاره به اينكه ارتقاي كيفيت كتب درسي به مراحل مختلف چاپ و توزيع كتاب  ها مربوط مي  شود، تصريح كرد: كيفيت كتب درسي به مرحله قبل از چاپ و زمان چاپ مربوط مي  شود، همچنين صفحه  آرايي اين كتاب  ها و تصوير  سازي در بهبود كيفيت كتب درسي موثر است.
به گفته وي، جشنواره تصويرسازي براي كيفيت بخشي به كتاب  هاي درسي برگزار شده است و همچنين به اين منظور كارخانه توليد كتاب مجهز شده و ماشين  آلات آن به روز شده  اند.

خسارت سيگار بايد از توليدكننده اصلي گرفته شود
فارس: وزير بهداشت گفت: خسارت ناشي از مصرف سيگار بايد با هماهنگي مجامع بين المللي از توليدكننده اصلي گرفته شود و گرنه محكوميت شركت توليد كننده در داخل كشور هيچ نتيجه اي ندارد.
مسعود پزشكيان افزود: بر اساس لايحه الحاق ايران به كنوانسيون منع دخانيات، شكايت از توليد كنندگان سيگار در سازمان ملل متحد مطرح مي شود اين لايحه اكنون در مجمع تشخيص مصلحت نظام است و بايد طرح جامع كنترل دخانيات نيز به نحوي تدوين شود كه با كنوانسيون جهاني منع دخانيات تناقض نداشته باشد.وي ادامه داد: شكايت از زيانهاي جسمي و روحي ناشي از مصرف سيگار در مجلس يا مجامع داخلي حتي اگر منجر به صدور حكم شود نتيجه اي ندارد زيرا مجامع داخلي قدرت برخورد با شركتهاي خارجي را ندارد بنابراين اميدواريم الحاق ايران به كنوانسيون جهاني منع دخانيات در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شود تا امكان پيگيري خسارات ناشي از مصرف سيگار فراهم شود.وي گفت: بر اساس مواد كنوانسيون جهاني منع دخانيات و قانون جامع كنترل دخانيات كشور، همه توليد كنندگان سيگار موظف به درج آگهي هشدار دهنده معادل ۵۰ درصد سطح پاكت سيگار هستند در اين صورت اگر كسي سيگار مصرف كنند و زياني به او تحميل شود اگر ضرر و زيان ناشي از مصرف سيگار بر روي پاكت سيگار درج شده باشد شكايت فرد توجيهي ندارد چون قبلا به او هشدار داده شده بود اما اگر خسارتي متوجه فرد شود كه قبلا هشدار داده نشده باشد آن وقت فرد متضرر مي تواند اعاده حيثيت كند و شركت توليد كننده سيگار نيز موظف است خطرات مصرف سيگار را قبلا گوشزد كند.پزشكيان اضافه كرد: تبليغ سيگار نيز بر اساس قانون ممنوع است و من تا به حال نديده ام در داخل كشور كسي سيگار را تبليغ كند فقط برخي از هنرمندان و هنرپيشه ها هستند كه هنگام هنرنمايي و بازيگري سيگار مي كشند درحالي كه هنرمند به عنوان يك فرد ارزشي در جامعه مطرح است و نبايد با كشيدن سيگار يك امر زشت و ضد ارزش را تبليغ كند.

نيم ميليون كودك ايراني از سو ء تغذيه رنج مي برند
گروه اجتماعي، مريم غفاري: ۵۴۰ هزار كودك ايراني از كمبود وزن و سوء تغذيه رنج مي برند.
دكتر ربابه شيخ الاسلام مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، افزود: ۸۰۰ هزار كودك زير ۵ سال نيز مبتلا به كوتاهي قد هستند. وي ادامه داد: ۸۴۰ ميليون نفر در كشورهاي توسعه يافته با مشكل كمبود تغذيه مواجه هستند و ۹۶درصد آنها از كمبود دريافت انرژي (فقر مطلق) رنج مي برند. شيخ الاسلام اظهار كرد: براساس آخرين تحقيقات تغذيه، ۲۳ درصد مردم دنيا انرژي كافي براي زندگي خوب و سالم دريافت نمي كنند و ۴۶ درصد بيش از حد نياز انرژي دريافت مي كنند. وي با اشاره به اين كه ۱۷۰ ميليون كودك زير ۵ سال در دنيا دچار كمبود وزن هستند، گفت: ۳۰ درصد كل كودكان زير ۵ سال در دنيا و ۱۱ درصد در ايران كمبود وزن دارند.
اين گزارش حاكي است، فقر فرهنگي و اقتصادي در بخش گسترده اي از مناطق روستايي كشور، موجب شده كه درصد قابل توجهي از كودكان دچار كوتاهي شوند و نتيجه آن ناتوانايهاي جسمي و ذهني است كه در نسل هاي آينده بروز مي كند.
دكتر ربابه شيخ الاسلام اظهار داشت: كوتاهي قد تغذيه اي دوران كودكي، پديده اي است كه در كليه مناطقي كه كودك به مدت طولاني در معرض كم غذايي قرار مي گيرد بوجود مي آيد. مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت توضيح داد: اين مسأله مغاير با افزايش قد ايرانيان نيست. كوتاهي قد تغذيه اي كودكان شاخصي است كه توجه دولت ها را به سلامت كودكان و توانمندي هاي جسمي و ذهني آنان و آينده كشور نشان مي دهد. شيخ الاسلام ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته، قد ژاپني ها تا ۱۲ سانتي متر افزايش يافته و توانمندي  ذهني ناشي از اين توجه در خلق دانش فني در ژاپن مشهود است.
وي در پايان تصريح كرد: در اين مدت قد كودكان روستايي بنگلادشي ۱۰ تا ۱۲ سانتي متري كوتاه شده است. مقايسه توانمندي هاي اين دو جامعه نشان مي دهد كه قد چرا به عنوان شاخص توسعه در نظر گرفته مي شود.
بنابراين گزارش، سوء تغذيه كودكان سالانه ۵/۵ ميليارد دلار ضرر و زيان به كشور وارد مي آورد و علاوه بر اين اختلال رشد جسمي و تكامل مغزي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي،  افزايش موارد ابتلا به بيماريها، پوكي استخوان ودر نهايت كاهش توانمندي هاي ذهني و جسمي افراد از مهمترين عوارض سوء تغذيه دوران كودكي است كه توسعه اجتماعي- اقتصادي كشورها را به خطر مي اندازد.
اين گزارش مي افزايد: يكي از عوامل اصلي در نامناسب بودن سبد غذايي هر خانوار، توزيع نامناسب آن بين اعضاء خانواده، عدم شناخت گروههاي غذايي و نياز بدن به هر كدام ازگروههاي غذايي است. بنابراين نقش آموزش در ارتقاي فرهنگ و سوادتغذيه اي جامعه بسيار ارزشمند است. نجات اميني، مدير كل دفتر فقرزدايي وزارت رفاه با تأكيد بر لزوم ارتقاي بهداشت جامعه و پيشگيري از بيماريها گفت: به دليل نقش بيماريهاي زمينه اي مثل بيماريهاي عفوني، انگلي يا بيماريهاي غدد و متابوليك در بروزسوء تغذيه، يكي از استراتژي هاي مهم ايجاد امنيت غذا و تغذيه پيشگيري از بروز اين گونه بيماريهاست.
از سوي ديگر توجه به بيماريهاي رايج و يا ارتباط با نوع تغذيه، نظير بعضي از سرطان ها، ديابت، بيماريهاي قلبي و عروقي و غيره نيز در زمره بيماريهايي هستند كه بايد تحت مراقبت و توصيه هاي تغذيه اي قرار گيرند.
اميني تدوين برنامه هاي كوتاه مدت حمايت تغذيه اي گروه هاي آسيب پذير شامل مادران باردار، شيرده و كودكان به عنوان غذاي مكمل و گروه هاي فاقد سفره  غذايي به عنوان گروه درآمدي و تدوين برنامه هاي حمايت تغذيه اي براي مواقع اضطراري و بروز بلايا و حوادث غيرمترقبه را از جمله موارد مهم در اين خصوص دانست.
وي خاطر نشان كرد: تدوين برنامه هايي براي سالهاي خشكسالي، جنگ و ساير شرايط اضطراري، حمايت دراز مدت خانواده هاي دچار سوء تغذيه و فقر مالي شديد به عنوان گروه اول درآمدي، تدوين برنامه هاي اجرايي در زمينه توانمندسازي اقشار آسب پذيروكم درآمد و آموزش خانواده ها جهت ارتقاي آگاهي هاي ضروري در زمينه تغذيه سالم و داشتن سبد غذايي مطلوب از برنامه هاي بلند مدت است. همچنين، شناسايي نيازهاي تغذيه اي و تعريف بسته مزايا متناسب با شرايط محيطي، تعيين اولويتهاي تخصيص منابع از وظايف مهم اين طرح است.

ثبت نام دانش آموزان متوسط و پيش دانشگاهي
هفته دوم تير  آغاز مي شود
ايسنا: معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش شهر تهران زمان ثبت نام  دانش آموزان متوسطه و پيش دانشگاهي را از هفته دوم تير تا پايان شهريور ماه بيان و اعلام كرد: ۶۰ هزار دانش آموز
سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ در مقطع پيش دانشگاهي پذيرفته مي شوند.
حيدر زنديه با اعلام ورود ۱۵۰ هزار دانش آموز در سال تحصيلي آينده به پايه اول دبيرستانهاي شهر تهران، با تأكيد بر گسترش مدارس فرهنگ در سال تحصيلي آينده، افزود: سال گذشته مدارس فرهنگ نمونه دولتي در مناطق ،۷ ،۵ ،۱۲ ۱۰ و ۱۸ شهر تهران تاسيس شد بر اين اساس در سال تحصيلي آينده، ۶ مدرسه فرهنگ ديگر ۲ مدرسه نمونه دولتي و ۴ مدرسه هيأت امنايي فرهنگ در شهر تهران راه اندازي خواهد شد.
وي با اشاره به مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در زمينه تأسيس دبيرستانهاي فرهنگ، هدف از اين كار را جذب دانش آموزان مستعد و علاقه مند در رشته ادبيات و علوم انساني و پرورش  انسانهاي انديشمند و خلاق بيان و تصريح كرد: بر اين اساس معلمان و مربيان دبيرستانهاي فرهنگ از بين افراد متعهد و با تجربه اي كه سطح علمي و آموزشي بالايي دارند انتخاب شده و در اين مدارس پست «دبير راهنما» ، جهت راهنمايي دانش آموزان در زمينه هاي مختلف آموزشي، اخلاقي و رفتاري نيز وجود دارد.
معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش شهر تهران تأسيس دبيرستانهاي فرهنگ در مناطق ۱۵ تا ۱۹ را به شكل نمونه دولتي و ۱ تا ۱۴ را به صورت هيأت امنايي مجاز خواند و به ايسنا گفت: پذيرش دانش آموز مستعد در اين دبيرستانها از بين قبول شدگان سال سوم راهنمايي كه حداقل معدل ۱۷ دارند، بر مبناي آزمون ورودي صورت گرفته و ادامه تحصيل در اين دبيرستانها منوط به كسب حداقل نمره ۱۲ در هر ماده درسي و معدل سالانه ۱۵ است.وي با استناد به بررسي هاي صورت گرفته در مدارس شهر تهران، گفت: بنابر نتايج بررسي ها بيشترين افت تحصيلي در رشته نظري، عليرغم پذيرش كم و حدود ۲۹ درصدي دانش آموزان، در رشته علوم انساني است، بر اين اساس بهترين راه در اين زمينه توسعه مدارس فرهنگي بود كه از لحاظ آموزشي از كيفيت بالايي برخوردار بودند.
زنديه ادامه داد: توسعه مدارس فرهنگ در آينده به نحوي خواهد بود تا بتوان بين رشته هاي رياضي، تجربي و انساني به تعادل رسيد.

تهيه سند ملي جوانان در چشم انداز
بيست ساله تا يك ماه ديگر
در بيست و چهارمين جلسه شوراي عالي جوانان با حضور رئيس جمهوري كليات «سند ارتقاي مشاركت جوانان در برنامه چهارم توسعه» تصويب و با دستور رياست جمهوري سازمان ملي جوانان موظف به تدوين «سند ملي جوانان در چشم انداز بيست ساله كشور» ظرف يك ماه آينده شد.
در اين جلسه گزارش عملكرد دولت پيرامون مشاركت اجتماعي جوانان در طول برنامه سوم توسعه، عملكرد تشكل هاي غيردولتي، مجمع ملي و سازمان هاي غيردولتي فعال در دستگاه ها و مؤسسات ارائه شد.همچنين در طول اين جلسه آخرين وضعيت تشكل هاي غيردولتي از نظر تنوع، جنسيت، توزيع استاني، اعتبارات، و منحني تحول آنها، ارائه و گزارش پيشرفت برگزاري انتخابات «مجمع ملي جوانان» در سراسر كشور به استماع اعضاي شوراي عالي جوانان و رياست جمهوري رسيد.
در اين جلسه ضمن طرح سند برنامه توسعه و ارتقاي مشاركت جوانان در برنامه چهارم توسعه و تصويب كليات آن، رئيس جمهوري ضمن تقدير از توجه و اهميت به امور جوانان و فعال شدن شوراي عالي جوانان عملكرد سازمان ملي جوانان را به علت اهتمام به قشر جوانان ستوده و بر ساماندهي اساسي بر امور جوانان و تشكل ها تأكيد كرد.

به كارگيري افسران مسلط به زبان انگليسي
در شهرهاي توريستي
فارس: سرپرست نيروي انتظامي گفت: درخصوص تامين امنيت جهانگردان در كشور هيچگونه مشكلي در نيروي انتظامي  وجود ندارد و در اين خصوص نيز افسراني مسلط به زبان انگليسي در بعضي از شهرهاي توريستي به كار گرفته شده اند.
سردار علي عبداللهي افزود: اين افسران در كيوسك هاي ويژه اي كه در مراكز توريستي نصب شده است به جهانگردان خارجي در خصوص مسايل امنيتي خدمات لازم را ارائه مي كنند.
سرپرست نيروي انتظامي خاطرنشان كرد:   تاكنون بيش از ۲ ميليون بروشور تبليغاتي در خصوص چگونگي تامين امنيت فردي از سوي نيروي انتظامي  چاپ شده است كه اين بروشورها در زمان ورود جهانگردان به كشور در اختيار آنها قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه نيروي انتظامي  در خصوص ورود جهانگردان هيچگونه محدوديتي قائل نشده است، افزود: هر كشوري داراي مقرراتي است كه توسط جهانگردان بايد رعايت شود و اين شامل حال جهانگردان علاقه مند به ايران نيز مي شود.
سردار عبداللهي گفت:  هم اكنون بخش انتظامي  نيروي انتظامي در خدمت تامين امنيت جهانگردان است و علاوه بر اين نيز در شهرهايي كه بيشترين ورودي جهانگردان را دارند نيز با ايجاد پليس هاي تخصصي خدمات امنيتي به جهانگردان ارائه مي شود.

ممنوعيت تبليغ دخانيات در تلويزيون هند
دولت هندوستان پخش هرگونه تبليغاتي را در رابطه با سيگار كشيدن، پاكت سيگار و تنباكو در تلويزيون و سينماي هند ممنوع اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، يكي از مقامات عالي رتبه وزارت بهداشت هندوستان در گفت وگو با اين خبرگزاري گفت: اين قانون از ماه آگوست سال جاري به صورت رسمي اعمال خواهد شد و هدف از ايجاد چنين تاخيري در اجراي اين قانون، دادن فرصت كوتاهي به تلويزيون و سينما براي اصلاح فيلم ها و تبليغاتشان است.
به موجب بخشنامه اي كه جديدا از طرف وزارت بهداشت هندوستان منتشر شده است، از زمان رويت اين بخشنامه به بعد شبكه هاي مختلف تلويزيون بايد صحنه هائي كه در آن هنرپيشه سيگار بكشد را شطرنجي كنند.

۱۴ درصد جوانان از كسالت رواني رنج مي برند
ايسنا: رئيس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت اعلام كرد: حدود ۲۱ درصد يعني  ۱۵ ميليون نفر در كشور ما در هر لحظه از يك كسالت روانپزشكي رنج مي برند كه ۱۴ درصد آن را جوانان تشكيل مي دهند و از اين تعداد به طور ميانگين حدود  ۹/۲۵ درصد آن را زنان و   ۹/۱۴ درصد را مردان تشكيل مي دهند.
دكتر محمد تقي ياسمي رئيس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه بيماريهاي روانپزشكي در زنان  ۲ برابر شايعتر از مردان است، اظهار كرد: وقتي مي گوييم كه  ۲۱ درصد افراد جامعه دچار مشكلات روانپزشكي هستند به اين معني نيست كه   ۲۱ درصد شعور خود را از دست داده اند بلكه تنها  ۶ دهم درصد جمعيت دچار حالتي هستند كه عوام از آن اطلاق به جنون مي كنند.
وي با اشاره به اين كه ايجاد اختلالات روانپزشكي در جوامع طيف گسترده اي دارد، خاطرنشان كرد: عوامل زيستي، رواني و اجتماعي در بيماريهاي رواني تاثير بسزايي دارد اين عوامل مي تواند سلامت روان را دچار مخاطره كند.
رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بيان اينكه براي بهبود سلامت روان جامعه راهكارهايي وجود دارد، خاطرنشان كرد: براي بهبود وضعيت موجود هم مي توان در سطح زيستي، رواني و اجتماعي مداخلاتي انجام داد تا هم از نظر سلامت رواني مثبت و هم از نظر شيوع اختلالات رواني به وضعيت بهتري نائل شويم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |