چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
فينال جام يوفا
فينال متوسط ها با طعم پرتغالي
ليسبون- يك هوادار تيم اسپورتينگ ليسبون در ورزشگاه آلوالاد. پرتغالي ها براي فتح جام يوفا امشب به سوي اين جام يورش مي برند.
002550.jpg
گروه ورزشي -حسن حيدري: پرتغال بعد از يورو ۲۰۰۴ بار ديگر كانون توجه علاقمندان به فوتبال قرار مي گيرد و امشب در ورزشگاه خوزه آلوالاد، تيم هاي اسپورتينگ ليسبون و زسكا مسكو فينال چهل و هفتمين جام يوفا را برگزار مي كنند.
خوزه پسيرو مربي اسپورتينگ ليسبون از اينكه در ديدار فينال ميزبان است آن را عاملي براي برتري مقابل زسكا نمي داند.
اسپورتينگ ليسبون بعد از ۱۴ ديدار و كسب ۹ پيروزي دو تساوي و سه شكست به فينال راه يافت.
تنها افتخار اروپايي اسپورتينگ به ۲۱ سال پيش بر مي گردد كه اين تيم با پيروزي مقابل «ام تي كا» بوداپست مجارستان عنوان قهرماني جام در جام باشگاههاي اروپا را از آن خود كرد. اين تيم كه در سال ۱۹۰۶ تأسيس شده است تاكنون ۱۸ بار قهرمان رقابتهاي باشگاههاي پرتغال شده است. اسپورتينگ در صورت موفقيت در مصاف با زسكا پنجمين تيم تاريخ مسابقات باشگاه هاي اروپا كه در خانه به قهرماني رسيده است.
پسيرو در اين بازي اميد زيادي به مهاجم برزيلي خود ليدسون دارد. او تاكنون موفق شده ۹ گل در رقابتهاي جام يوفا به ثمر برساند كه او را در رده دوم بهترين گلزن جام يوفا بعد از آلن شيرر ۱۱ گله قرار داده است.
اسپورتينگ براي رسيدن به فينال به ترتيب مقابل راپيدوين، پانيونس، دينامو تفليس، نيوكاسل، فاينورد، ميدلزبرو، نيوكاسل (در مرحله يك چهارم نهايي) و آزد آلكمار در مرحله نيمه نهايي قرار گرفته است.
از سوي ديگر زسكا نيز دومين تيم روس است كه پس از ۳۳ سال براي اولين بار به مرحله پاياني جام يوفا راه يافته است.
آبراموويچ ميلياردر روسي كه مالك اين باشگاه روس مي باشد بعد از ناكامي چلسي در رقابتهاي ليگ قهرمانان اكنون اميد زيادي دارد تا زسكا قهرمان شود.
والري گازايف درباره ديدار فينال گفت: آمادگي شكست دادن اسپورتينگ را حتي با وجود ميزباني اين تيم داريم. ما در اين دوره يك بار با بنفيكا ديدار كرديم و موفق شديم اين تيم را بعد از پيروزي دو بر صفر در خانه در پرتغال با تساوي يك بر يك متوقف كنيم با شيوه بازي پرتغالي ها به خوبي آشنايي داريم و راه مهار آنها را مي دانيم.
زسكا با فراز و نشيب فراوان قدم به فينال گذاشت. بعد از حذف اين تيم از رقابتهاي جام قهرمانان اروپا دو بازيكن سرشناس اين تيم به نام هاي سرگئي سماك و ژيري ياروسيك به پاري سن ژرمن و چلسي رفتند. اما با اين وجود واگنرلاو مهاجم برزيلي زسكا در خط حمله اين تيم نقش مهمي را ايفا كرد.
اين تيم بعد از اين كه از ليگ قهرمانان حذف شد در جام يوفا از سد تيم هاي بنفيكا، پارتيزان بلگراد، اوسر و پارما گذشت تا به فينال رسيد.
در بازي امشب واگنرلاو در كنار دانيل كارواليو بازيكنان برزيلي زسكا زوج خط حمله زسكا را تشكيل مي دهند.
داوري اين ديدار بر عهده گراهام پل از كشور انگليس است. جام يوفا ديگر تبديل به جام متوسط ها شده است. آيا ديدار امشب طعم پرتغالي مي گيرد؟

فولادي ها:
شكست استقلال اهواز نياز به تباني ندارد
ايسنا: فولادي ها قبل از بازي جمعه همگي از پيروزي صحبت مي كنند. گفت وگوي دروازه بان ملي پوش و قائم مقام اين تيم را مي خوانيد بطور كلي مي گويند بردن از استقلال اهواز نياز به تباني ندارد.
دروازه بان فولاد خوزستان داربي جمعه اهواز را تماشايي دانست
ابراهيم ميرزاپور در مورد رويارويي فولاد و استقلال اهواز تاكيد كرد: بعضي مسايل و گفته ها پيش از اين بازي سبب شد تا حساسيت ها افزايش يابد. البته بازي هاي داربي همواره شرايط خاص خود را دارد. اما هواداران و فوتبال دوستان بايد توجه داشته باشند كه اين ديدار مانند ساير بازي هاي ليگ تنها سه امتياز دارد.
وي افزود: فولاد به سه امتياز بازي احتياج زيادي دارد و آن را به دست مي آورد. دروازه بان فولاد خوزستان تصريح كرد: صحبت هاي مديرعامل باشگاه استقلال اهواز بعضي شبهات را براي فوتبال دوستان ايجاد كرد.
ميرزاپور در ادامه خاطرنشان كرد: بازيكنان فولاد تمرينات خود را با تعصب و انگيزه پيگيري مي كنند، براي ما اين موضوع كه برابر كدام تيم بازي مي كنيم، اهميتي ندارد. بلكه مهم اين است كه از سه بازي باقي مانده امتيازهاي لازم را به دست آوريم.
نگران نيستيم
قائم مقام باشگاه و سرپرست فولاد خوزستان گفت: باشگاه فولاد به تمامي فوتبال دوستان اطمينان مي دهد كه داربي روز جمعه اهواز در سلامت كامل برگزار مي شود.
عباس نواصرزاده اظهار كرد: هيچ جايي براي صحبت هاي حاشيه اي در مورد بازي روز جمعه بين فولاد و استقلال در اهواز وجود ندارد؛ اين اطمينان را به همگان مي دهيم كه اين ديدار در نهايت سلامت برگزار مي شود.
وي افزود: بازيكنان فولاد براي انجام يك ديدار زيبا و تماشاگرپسند آماده مي شوند، آنها به خوبي مي دانند كه اين بازي تنها سه امتياز دارد و تيم  ما با همان قدرتي كه در ساير رقابت هاي ليگ برابر استقلال و ذوب آهن به ميدان رفت در اين بازي نيز حاضر خواهد شد.
نواصرزاده تصريح كرد: ديدار برابر استقلال اهواز به تنهايي تعيين كننده سرنوشت قهرماني نيست و هر تيم بايد دو بازي ديگر برگزار كنند بنابر آن نمي توان با مطرح كردن مباحثي چون تباني ذهني، طرفداران را نسبت به قهرماني فولاد تحت تاثير قرار داد.
قائم مقام باشگاه فولاد خوزستان تأكيد كرد: به هيچ عنوان نگران داربي روز جمعه نيستيم.

اطلاعيه همايش دوي رهروان شهدا
بدينوسيله به اطلاع شركت كنندگان عزيز در همايش دوي عمومي رهروان شهداء برگزار شده در تاريخ ۱۶/۱۱/۸۳ مي رساند كه اسامي ۱۱۶۰ برنده و نحوه اهداي جايزه همايش دوي مذكور در صفحات انتهايي نيازمنديهاي روز شنبه مورخ ۳۱/۲/۸۴ روزنامه همشهري چاپ خواهد شد.

بازگشت علي سامره و نيكبخت به استقلال قطعي شد
002547.jpg
گروه ورزشي: بازگشت علي سامره و عليرضا واحدي نيكبخت به استقلال قطعي شد. قرارداد علي سامره با الشعب اين هفته پايان گرفت و با اينكه آسيب ديدگي جزئي دارد اما از هفته آينده در تمرينات استقلال حاضر مي شود. نيكبخت نيز روز گذشته با استقلاليها بار ديگر به توافق رسيد.همچنين معاون پشتيباني باشگاه استقلال تهران گفت: حقوق ارديبهشت ماه بازيكنان استقلال پرداخت شد و طلب نيكبخت واحدي نيز تا پايان هفته جاري تسويه خواهد شد.بهرام اميري اظهار كرد: تاكنون باشگاه استقلال عليرغم تمام مشكلات مالي كليه طلب بازيكنان و حقوق آنها را پرداخت كرده است.
وي درباره طلب عليرضا نيكبخت واحدي نيز تصريح كرد: نيكبخت از زمان تمديد قراردادش با استقلال هنوز مقداري از باشگاه طلب دارد كه با هماهنگي هاي انجام شده تا پايان هفته  جاري پرداخت خواهد شد.معاون پشتيباني باشگاه استقلال خاطرنشان كرد: دوسوم از مقدار قرارداد دوساله نيكبخت پرداخت شده و تنها يك سوم آن باقي مانده كه به زودي با حضور مدير عامل باشگاه اين مبلغ نيز پرداخت مي شود.اميري تاكيد كرد: نيكبخت از بازيكنان مطرح استقلال است كه باشگاه توجه ويژه اي نسبت به وي دارد. او براي استقلال تلاش زيادي كرده كه باشگاه نيز هميشه قدردان او خواهد بود.معاون باشگاه استقلال گفت: نيكبخت پس از بازگشت به دبي، پايان هفته آينده و بعد از پايان ليگ امارات دوباره به تهران باز خواهد گشت تا در دو هفته پاياني ليگ براي استقلال به ميدان برود.

ايران با آذربايجان پيش از كره شمالي و بحرين
ايرنا: ديدار تداركاتي تيمهاي ملي فوتبال ايران و آذربايجان قطعي شد.
به گزارش ايرنا، تيم ملي فوتبال كشورمان كه در ادامه رقابتهاي مقدماتي جام باشگاه هاي آسيا سه ديدار حساس ديگر را پيش رو دارد، قرار است در يك ديدار تداركاتي به مصاف تيم ملي فوتبال آذربايجان برود. براين اساس قرار است روز هشتم خردادماه تيم ملي فوتبال اين كشور در استاديوم آزادي با تيم ملي كشورمان ديدار كند. تاكنون هيچ مشكلي براي عدم برگزاري اين ديدار وجود نداشته و طرف آذربايجاني نيز پذيرفته است اين ديدار تداركاتي را انجام دهد.كميته داوران فدراسيون فوتبال نيز اعلام كرد كه قضاوت ديدار دوستانه تيمهاي ملي آذربايجان و ايران را داوران كويتي انجام خواهند داد.

شناي ايران ابعاد جهاني يافت
002544.jpg
س - قليچ خاني : شناي ايران به دوران شكوفايي نزديك شده است. پس از يك دوره پنج ساله طاقت فرسا و كار شبانه روزي حالا شناي ايران در ابعاد جهاني هم مطرح مي شود.كاري كه پاشا وحدتي راد در رقابتهاي دانش آموزان جهان انجام داد كمتر از طلاي احسان حدادي در دو و ميداني و افتخارآفرينهاي جهاني رشته هاي رزمي نيست و حيف كه اين ورزش پايه حالا حسرت يك استخر اختصاصي را مي خورد.شناگران كشورمان كه نخستين طلاي جهاني تاريخ شناي ايران و مقام ششمي تيمي مسابقات شناي قهرماني در رده سني نوجوانان و جوانان را بدست آورده بودند، وارد تهران شدند.در مراسم استقبال از اين تيم، رضا عموزاده خليلي به همراه وحيد مرادي رئيس فدراسيون شنا و اعضاي فدراسيون حضور داشتند.
شناگران كشورمان در اين رقابتها كه اولين حضور جهاني آنان به شمار مي رفت، در قسمت تيمي در ۶ در ۵۰ متر آزاد تيمي كرسي پنجم و در ۴ در ۵۰ متر مختلط تيمي مقام هفتم و در مجموع تيمي در بين ۲۴ كشور حاضر در مسابقات مقام ششم جهان را بدست آوردند.پاشا وحدتي راد شناگر طلايي كشورمان، كسب كرسي ارزشمند قهرماني جهان در ماده ۵۰ متر كرال سينه را حاصل سعي و تلاش تمامي مربيان شنا و نتيجه برنامه ريزي مسئولان انجمن شناي مدارس كشور خواند.وي گفت: اين مدال را به مربيان شناي كشورمان تقديم مي كنم.

رقابت هاي پلي اف دسته اول باشگاههاي ايران
پيروزي پرگل راه آهن مقابل نفت آبادان
گروه ورزشي: تيم هاي راه آهن و شهيدي قندي يزد با پيروزي در مقابل رقباي خود در مرحله پلي اف در آستانه صعود به ليگ برتر ايران قرار گرفتند.راه آهن روز گذشته با پيروزي پرگل چهار بر دو مقابل صنعت نفت آبادان امتيازات خود را در جدول به ۵ امتياز رساند.راه آهن با سابقه ۵۰ ساله با مردان با تجربه اي چون ايرج قليچ خاني و فيروز كريمي بعد از ۳۰ سال در آستانه حضوردر ليگ حرفه اي قرار گرفت.تيم شهيد قندي يزد نيز در مشهد با پيروزي دو بر يك مقابل پيام ارتباطات مشهد امتيازاتش را به ۱۰ رساند تا اين تيم در يكقدمي صعود به ليگ حرفه اي قرار گيرد.

واليبال نوجوانان يك گام تا جام جهاني
002565.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
گروه ورزشي: در تعيين كننده ترين روز بازيهاي واليبال نوجوانان آسيا و اقيانوسيه تيم نوجوانان ايران با برتري مقابل بلند قامت ترين تيم مسابقات ،استراليا خود را به جمع چهار تيم برتر دور پاياني رساند. ايران به همراه سه تيم آسيايي خود را در يكقدمي مسابقات جهاني الجزاير مي بيند. يك پيروزي در دو بازي آينده مي تواند صعود پنجم تيم ايران را به بازيهاي جهاني همراه داشته باشد. در بازي با استراليا همانند روز بازي با تايلند دوباره به مشكل خورديم اما خوشبختانه پس از دو گيم كادر فني تيم ايران با دو تعويض تيم را در شرايط برتري جويي قرار داد. آمدن صابر نريمان نژاد و سرعت دادن به بازي، روياهاي غولان استراليايي را بر باد داد.
تيم ايران با غلبه بر استراليا حريف هند در نيمه نهايي شد.
ايران ۳ -استراليا يك
گيم ها (۲۴-۲۶ ، ۲۵-۲۳ ، ۱۴-۲۵ ، ۱۸-۲۵)
ايران برخلاف تصور كارشناسان در برابر تيمي كه ميانگين قدي بالاي دو متر داشت، با انتخاب تاكتيك اشتباه و رفتن به سمت و سوي بازي قدرتي در دو گيم به دشواري خورد، اما هنگامي كه كادر فني ما به هوش آمد و با تغيير تاكتيك و بردن بازي به سرعت از بحران خارج شد و توانست با پيروزي چهارم همه را اميدوار سازد.
در تيم ايران منصور زاد ون چهره انگشت نماي ميدان بود كه در حمله روي تور بيشترين امتياز را گرفت. آرش كشاورزي، نريمان نژاد، محمد موسوي و سيد علي سجادي هم در زمره بهترين هاي ميدان بودند. استراليا هم در برابر بهترين بازي خود را انجام داد و تا اواسط گيم سوم هرگز قيافه يك تيم بازنده را به خود نگرفت. امروز تيم ايران براي راهيابي به فينال جدالي دشوار برابر هند قهرمان آسيا و نايب قهرمان آسيا و نايب قهرمان جهان پيش رو دارد. هند با كلكسيوني از بازيكنان مسن مي تواند مانع از راهيابي تيم نوجوانان ما به فينال شود. امروز تماشاگران ما مي توانند با حضورشان موجبات دلگرمي تيم ايران و حضورش در بازي پاياني را موجب شوند.
برنامه  بازيهاي امروز
براي كسب مقام پنجم تا هشتم
ساعت ۱۴: تايلند _ با چين يا چين تايپه
ساعت ۱۶: استراليا با ژاپن
براي كسب مقام اول تا چهارم
ساعت ۱۸: ايران _ هند
ساعت ۲۰: كره جنوبي با چين يا چين تايپه

كاپيتان تيم واليبال پيكان در صنام
گروه ورزشي: رضايت نامه محمود افشاردوست كاپيتان تيم واليبال پيكان براي پيوستن به صنام صادر شد.
ديروز مصطفي كارخانه سرمربي صنام با حضور در باشگاه پيكان ورود افشاردوست را رسما به اين تيم اعلام كرد.
افشاردوست كه نزديك به ۷ سال عضو باشگاه پيكان بود در شرايطي پيراهن تيم رقيب را بر تن مي كند كه تركاشوند كاپيتان چندين ساله صنامي ها هم تنها يك گام تا پيكاني شدن فاصله دارد. با وجود خبر رسمي پيوستن تركاشوند به پيكان يكي از مقام هاي باشگاه پيكان در اين زمينه گفت: هنوز همه چيز قطعي نشده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |