چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
پرونده قاتل سريالي تهران در دادگاه كيفري
002517.jpg
گروه حوادث: عامل قتل سريالي زنان در تهران، كه پنج زن را به قتل رسانده است به دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش خبرنگار ما، نظير ازبك، عامل جنايت در بازجويي به بهروز هنرمند بازپرس پرونده گفت: «چهارمين» قرباني من زن ۲۷ ساله اي به نام صديقه بود كه سال ۸۱ او را در تهران به قتل رساندم. در اتوبان شيخ فضل الله نوري با او آشنا شدم. ساعت هشت شب بود. مقتول را به پاركي در اتوبان بردم و با استفاده از تاريكي شب به او تجاوز كردم. او شروع به داد و فرياد كرد و براي اينكه كسي متوجه نشود با سنگ ضربه اي به سر او زدم كه باعث مرگش شد . پس از قتل «صديقه» از محل فرار كردم.
كارآگاهان دايره ۱۰ پليس آگاهي و بازپرس پرونده كه احتمال مي دادند اين قاتل سريالي مرتكب قتل هاي ديگري شده باشد به بازجويي خود از متهم ادامه دادند كه نظير سرانجام پرده از يك جنايت ديگر نيز برداشت. متهم در خصوص نحوه قتل پنجمين قرباني خود گفت: «اين زن ۴۰ ساله الهام نام داشت و در خيابان شريعتي با هم آشنا شديم. نمي توانستم او را به خانه ببرم به همين خاطر به دنبال محل خلوتي براي هدف خود بودم. سرانجام كوچه بن بستي را پيدا كردم كه خيلي خلوت بود... دوباره به خاطر پول با هم درگير شديم و الهام را در آن كوچه خفه و جسدش را در آن محل رها و فرار كردم.»
قاتل قتل هاي سريالي تاكنون به پنج جنايت اعتراف كرده است اما مأموران احتمال مي دهند متهم مرتكب قتل هاي ديگري هم شده باشد. حتي احتمال مي رود نظير ازبك در شهرهاي ديگر هم افرادي را به قتل رسانده باشد كه تحقيقات در اين خصوص از سوي كارآگاهان پليس آگاهي ادامه دارد. قاتل افغاني در پي كشف جسد زن جواني در خانه اي متروك در نياوران دستگير شد و در بازجويي ها به قتل اين زن اعتراف كرد. پس از اعتراف اين مرد مأموران اقدام به بازرسي از محل جنايت كردند و در زمين خانه متوجه چاهي شدند كه از آن بوي تعفن به مشام مي رسيد. مأموران سپس اقدام به بازرسي چاه عميق كردند و درون آن با اجساد دو زن كه خفه شده بودند روبرو شدند.
تعدادي از اهالي محله اي كه اين قاتل افغاني سه زن را در خانه اي در آنجا به قتل رسانده بود، اعلام كردند نظير ازبك اغلب روزها مقابل در خانه مي ايستاد و يك دسته پانصد توماني در دست مي گرفت و به زنان و دختراني كه از كوچه مي گذشتند نشان مي داد.
برپايه اين گزارش با صدور كيفرخواست از سوي دادسراي امور جنايي پرونده اين مرد افغاني براي برگزاري جلسه محاكمه به شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان ارجاع شد و به زودي محاكمه خواهد شد.

در دادگاه كيفري استان تهران
كارگر جوان به قصاص محكوم شد
002511.jpg
گروه حوادث: مردي كه در پي مشاجره لفظي با دوستش، او را به طرز فجيعي به قتل رسانده بود صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد.
به گزارش خبرنگار ما، تلفن همراه خيرالله به صدا درآمد. پشت خط صداي لرزان زن دوستش را در روستا شنيد كه از او خواهش مي كرد تا شوهرش را كه حسن قلي (۲۷ ساله) نام دارد به شهرستان شان خرم آباد بازگرداند. خيرالله و حسن قلي دو دوست بودند كه از روستايشان جهت كارگري به تهران آمده بودند. ناله هاي زن جوان خيرالله را عصباني كرد در همان لحظه شروع به فحاشي كرد. حسن قلي متوجه شد كه دوستش با زن او در حال فحاشي است عصباني شد و از او خواست تا ديگر موضوع را دنبال نكند آن شب، شب يلدا بود. دو دوست براي تفريح به خانه مجردي يكي ديگر از كارگران رفته بودند اما برخورد خيرالله باعث شده بود كه حسن قلي به شدت نگران موضوع شود. چندين مرتبه از دوستانش عذرخواهي كرد و براي نفس كشيدن به حياط رفت. بعد از مدتي از خيرالله خواست تا هرچه سريع تر به خانه بازگردند. حدود ساعت ۱۲ شب بود كه خيرالله شب به خير گفت و در حالي كه پتويي را تا سرش بالا كشيد به خواب رفت.
فكر انتقامجويي ساعتي بود كه حسن قلي را كلافه كرده بود. او از برخورد دوستش ناراحت و عصباني بود. زماني كه مطمئن شد، خيرالله به خواب رفته است، پيك نيك را برداشت و در حالي كه دوستش در خواب بود آن را به سرش كوبيد و سپس با ۲۸ ضربه چاقو او را به قتل رساند. چند دقيقه به جسد خونين دوستش كه در زير پتو بود نگاهي كرد. تازه فهميد چه كاري كرده است سريع به حياط رفت و دست ها و چاقويي را كه با آن دوستش را به قتل رسانده بود، شست و دوباره به اتاق برگشت. اما فرزند صاحبخانه اش او را در حالي كه دست هاي خونينش را مي شست، از پنجره ديده بود. پسرك در تاريكي شب ديد كه حسن قلي به داخل كوچه رفته و چاقو را به سه خانه آن طرف تر پرتاب كرده بود.حسن قلي سپس از خانه بيرون رفت و نزديك سحر مجدداً بازگشت در آن لحظه بود كه با پليس ۱۱۰ تماس گرفت و از وقوع قتل دوستش توسط افراد ناشناس خبر داد. مأموران در صحنه حادثه واقع در وحيديه تهران حاضر شدند و در بررسي هاي مقدماتي با تحقيق از همسايه ها و چند تن از دوستان مقتول، دوستش را به اتهام قتل عمدي بازداشت كردند.
خاكي داديار شعبه ۷۱ دادگاه كيفري كه به عنوان نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست پرداخته بود، در ادامه به قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي مستشار گفت: تحقيقات صورت گرفته در دادسراي امور جنايي تهران باعث صدور كيفرخواست شده است و اتهام مرد جوان با توجه به اقرار صريح او، نظريه پزشكي قانوني و بازسازي صحنه وقوع جرم كاملاً آشكار است بنابر اين تقاضاي صدور حكم قانوني را دارم.در ادامه اولياي  دم پس از حضور در جايگاه تقاضاي قصاص نفس (اعدام) را براي متهم پرونده كردند. در حالي كه حسن قلي پس از حضور در جايگاه ضمن انكار قتل دوستش گفت: اتهام را قبول ندارم. او رفيقم بود و من با او زندگي مي كردم. حدود ۴۰ روز بود كه با او به تهران آمده بوديم. من هيچ دليلي نداشتم براي اين كه او را بكشم.
وي در حالي كه قصد داشت، منكر قتل شود خطاب به دادگاه گفت: از پدر و مادر مقتول بپرسيد، فرزندشان با چه كسي دشمني داشته است. من به چه دليلي سر يك حرف مي توانم دوستم را بكشم. من شب حادثه به شميران نو رفته بودم تا موتورم را درست كنم وقتي بعد از ۴۰ دقيقه به خانه برگشتم، ديدم دوستم به قتل رسيده است. قاضي پرونده ضمن اشاره به اين كه شب قبل چند تن از دوستان شما شاهد درگيري لفظي بين شما دو نفر بوده اند،گفت: بهتر است، راست بگوييد در اين صورت است كه احتمال بخشش براي شما بيشتر است. بر پايه اين گزارش، سپس وكيل متهم به دفاع از وي پرداخت و قاضي ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد. اين متهم عصر ديروز از سوي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري به قصاص محكوم شد.

قصاص و حبس، مجازات زوج جنايتكار
002514.jpg
گروه حوادث: زوج جنايتكاري كه با ادعاي مزاحمت هاي پسر همسايه، او را به قتل رسانده بودند از سوي قضات شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان به اشد مجازات محكوم شدند.
در اين پرونده، زن جوان كه فاطمه نام دارد و به اتهام مباشرت در قتل عمدي و رابطه نامشروع، به قصاص، رجم و همسرش كه اصغر نام دارد نيز به اتهام معاونت در قتل عمدي و جنايت بر ميت به تحمل ۱۶ سال زندان محكوم شده اند.
در تاريخ ۸ ارديبهشت ماه سال ۸۳ پدر پسر ۲۴ ساله اي به نام محمود با مراجعه به اداره آگاهي مدعي شد كه پسرش دو روز است كه از خانه خارج شده و به طور ناگهاني ناپديد شده است. تحقيقات مقدماتي از يكي از دوستان محمود نشان داد كه وي يك روز قبل از ناپديد شدنش به او گفته  بود قصد   رفتن به خانه همسر صيغه ايش كه فاطمه نام دارد، داشته است. به اين ترتيب فاطمه و همسرش شناسايي شدند و پس از احضار به  آگاهي قرچك ورامين، تحت بازجويي قرار گرفتند. آنها در بازجويي ها منكر هرگونه آشنايي با محمود شدند. اما در تاريخ ۶ ارديبهشت ماه جسد محمود در حالي كه سوخته بود كنار ريل راه آهن قرچك پيدا شد و پس از انتقال به پزشكي قانوني علت اصلي مرگ خفگي اعلام شد. كارآگاهان در ادامه رديابي هاي خود از آن جايي كه جسد مقتول نزديك خانه زوج جوان پيدا شده بود مجدداً آنها را با دستور قضايي بازداشت كردند كه در همان مراحل اوليه تحقيق، فاطمه و همسرش به قتل محمود اعتراف كردند و تنها انگيزه خود را مزاحمت هاي وي عنوان كردند.
فاطمه و محمود صبح روز ۲۶ ارديبهشت ماه در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان با حضور پنج قاضي محاكمه شدند و اتهام قتل عمدي را قبول كردند.
برپايه اين گزارش، صبح ديروز پنج قاضي دادگاه كيفري استان تهران با صدور حكمي فاطمه را به اتهام مباشرت قتل عمدي و رابطه نامشروع به قصاص (اعدام) و رجم محكوم و همسرش را نيز به اتهام معاونت در قتل عمدي و جنايت بر ميت به تحمل ۱۶ سال زندان محكوم كردند.
حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور فرستاده شده است.

۲۱ زنداني فراري دستگير شدند
پليس:معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي سيستان و بلوچستان اعلام كرد:۲۱ زنداني كه روز پنجشنبه هفته پيش حين انتقال به همدان و كرمانشاه فرار كرده بودند، دستگير شدند.
سرهنگ «محمد عرب» معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان سيستان و بلوچستان در خصوص فرار زندانيان در حين انتقال از زاهدان به استان هاي كرمانشاه و همدان اظهار داشت: روز پنج شنبه هفته پيش ، ۳۳ زنداني توسط يك گروه ۱۰ نفره شامل ۸ سرباز و دو درجه دار با يك اتوبوس از سيستان و بلوچستان به مقصد همدان و كرمانشاه منتقل شدند.
وي افزود : اتوبوس زندانيان در استان اصفهان تعويض شد و هشت نفر از زندانيان به زندان همدان تحويل داده شدند و ۲۵ زنداني ديگر در راه كرمانشاه پس از خلع سلاح مأموران انتظامي ، كنترل اتوبوس را به دست گرفته و از محل متواري شدند.
درپي فرار اين زندانيان، ماموران انتظامي كرمانشاه وارد عمل شدند و با ايجاد طرح مهار ۲۱ نفر از زندانيان فراري را در شهرستان كنگاور و توابع اطراف آن دستگير كردند.
معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان سيستان و بلوچستان در خاتمه خاطر نشان كرد: پليس در تلاش است تا چهار زنداني فراري ديگر را دستگير كند.

با رأي دادگاه تجديد نظر
متهمان پرونده موسوم به گوشت هاي آلوده تبرئه شدند
ايسنا: شعبه ۳۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران پس از بررسي پرونده گوشت هاي قاچاق، همه متهمان اين پرونده را از اتهامات مطروحه در پرونده تبرئه كرد.
غلامعلي رياحي، وكيل مدافع تعدادي از متهمان اين پرونده با اعلام اين خبر گفت: شعبه۳۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به رياست محمد عليزاده و مستشاري حسن جمشيدي و حسن كريمي يزدي بعد از رسيدگي طولاني به پرونده معروف به گوشت هاي آلوده رأي نهايي خود را در تاريخ ۲۷/۲/۸۴ در دوازده صفحه صادر كرد كه به موجب اين رأي، به دليل اينكه هيچ گونه مدركي مبني بر آلوده بودن گوشت ها و فاسد بودن آن وجود نداشته است، كليه متهمان از اتهام خريد و فروش و توليد و مصرف گوشت هاي آلوده تبرئه شدند.
رسيدگي به پرونده گوشت هاي قاچاق يا گوشت هاي آلوده در۱۶ جلسه به رياست قاضي عليمرداني و در شعبه ۲۶ دادگاه عمومي تهران (ويژه جرايم مواد غذايي) برگزار و رأي بدوي متهمان اين پرونده در ۲۰/۱۲/۸۱ صادر شد كه به موجب آن حدود ۵۰ نفر به اتهام خريد و فروش، حمل و نقل و توليد گوشت هاي آلوده محكوم شدند و پرونده پس از اعتراض وكلا در تاريخ  ۱۶/۱۰/۸۲ به شعبه ۳۴ دادگاه تجديد نظر ارجاع  و پس از بررسي، حكم برائت ازسوي اين شعبه در تاريخ
۲۷/۲/۸۴ صادر شد.

نوجواني به اتهام تخليه چشم دوستش محاكمه خواهد شد
گروه حوادث: پسر نوجواني كه در درگيري، باعث تخليه چشم نوجوان
۱۶ساله اي شده بود، در شعبه ۸۰ دادگاه كيفري استان محاكمه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، اوايل سال گذشته، پدر يك پسر ۱۶ ساله با مراجعه به دادسراي امور جنايي تهران از نوجواني به نام محمد طرح شكايت كرد و مدعي شد كه اين پسر در درگيري كه با پسرم داشته، با پيچ گوشتي ضربه اي به چشم وي وارد كرده و باعث تخليه يكي از چشمان پسرم شده است.
با طرح شكايت و پيگيري هاي انتظامي، محمد توسط مأموران انتظامي شناسايي و دستگير شد.
وي در نخستين بازجويي ها ضمن اعتراف به درگيري گفت: روز حادثه من و پسر ۱۶ ساله با هم در محله مان درگير شديم، او مرا به شدت كتك زد و من در دفاع از خود پيچ گوشتي را برداشتم و در حالي كه به طرفش حمله ور شدم، ناگهان متوجه شدم پيچ گوشتي به داخل چشمش رفته است. خون شديدي از چشمش مي آمد. او توسط همسايه ها به بيمارستان انتقال يافت و من كه نمي دانستم چه كار بايد بكنم از محل متواري شدم.
بر پايه اين گزارش، با توجه به اعتراف صريح متهم نوجوان، كيفرخواست از سوي دادسراي امور جنايي صادر شد و قرار است پسر نوجوان در تاريخ ۸ خردادماه در شعبه ۸۰ دادگاه كيفري استان با حضور پنج قاضي به صورت علني محاكمه شود.

حادثه در جهان
پس از ۲۴ سال پرونده قتل دختربچه انگليسي بازگشايي شد
بي. بي. سي: يك مرد انگليسي به اتهام قتل يك دختربچه ۹ ساله  در سال ۱۹۸۱ دستگير شد.
يك مرد انگليسي متهم به قتل دختربچه ۹ ساله اي است كه جسدش در سال ۱۹۸۱ در يك رودخانه كشف شد.بنا بر اين گزارش، «جنيفر كاردي» روز حادثه با دوچرخه به منزل دوستش رفته بود.
همان روز دوچرخه  او در كنار يك مزرعه در نزديكي منزلش پيدا شد. جسد او نيز شش روز بعد، توسط چند ماهيگير در نزديكي «هيلس برگ» كشف شد.
بر اساس اين گزارش، «روبرت بلاك» ۵۸ ساله در سال ۱۹۸۱ راننده يك كاميون باربري بود و بين انگليس و ايرلند شمالي بار حمل مي كرد.
به گفته پليس انگليس، پرونده قتل «جنيفر كاردي» هيچ گاه بسته نشد و پليس همواره با استفاده از مدارك و شواهد و اخيراً نيز با آزمايش «دي ان اي» به موارد جديدي دست يافته و بلاك را دستگير كرد.
كشف جنازه پس از يك سال
سي. ان. ان: پليس ايالت آريزونا پس از گذشت يك سال از ناپديد شدن يك پسر ۱۷ساله، جنازه وي را در قبر يك زن تازه فوت كرده پيدا كرد.
ريچارد پالمر ۲۶ ساله به اتهام قتل درجه دوم روبرت مارتين در آوريل سال ۲۰۰۴ بازداشت شده است. ريچارد در اولين جلسه بازجويي اعتراف كرد كه روز حادثه بر سر مواد مخدر با روبرت مشاجره كرده و سپس در يك لحظه با وارد آوردن ضربه سنگيني بر سرش، وي را به قتل رسانده است. پليس، جسد روبرت را هفته گذشته و به دنبال اعترافات متهم به قتل از قبر خارج كرد.
بازپرس تحقيق اين پرونده درخصوص تعيين هويت جسد پيداشده و ساير موارد گفت: تا زماني كه متهم درخصوص نحوه به قتل رساندن روبرت صحبت نكند، نمي توانيم نتيجه گيري كنيم، اما بي شك جسد پيداشده متعلق به روبرت است.
طبق اعترافات ريچارد، روز حادثه روبرت براي خريد ماري جوآنا نزد وي آمده و زماني كه قصد پرداخت وجه آن را داشته با ريچارد درگير مي شود.
ريچارد پس از به قتل رساندن روبرت، جنازه وي را در كاميون انداخته و چند روز بعد، شبانه جنازه وي را به يكي از قبرستان هاي اطراف شهر منتقل كرده و با مشاهده قبر زني كه تازه فوت كرده بود، جنازه روبرت را نيز در همان قبر و بر روي تابوت زن مي اندازد.
مأموران از اولين روزهاي ناپديد شدن روبرت به ريچارد مظنون شده ولي مدارك كافي براي اثبات ادعاي خود را در دست نداشتند.

قصاص براي عامل قتل مرد دلارفروش
گروه حوادث:متهم رديف اول پرونده قتل دلارفروشي كه قرباني سرقت شده بود، به قصاص نفس(اعدام) محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده مصطفي(۲۱ساله) و اميرحسين
(۲۴ ساله) متهم به قتل عمدي و سرقت اموال يك دلار فروش كه سلمان نام دارد، هستند. آنها به انگيزه سرقت دلار و پول ، وي را به بهانه اي به كارگاه توليديشان واقع در خيابان منوچهري كشانده و به طرز فجيعي به قتل رساندند. آنها سپس جسد مرد دلارفروش را به بيابان هاي اطراف ورامين  برده و به آتش كشيدند.
متهم رديف اول اين پرونده، پس از اخذ آخرين دفاع در شعبه ۷۴ به قصاص نفس(اعدام) محكوم شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |