چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۱ - May 18, 2005
هيأتي براي تحقيق درباره توهين
به قرآن به گوانتانامو مي رود
002523.jpg
گروه خارجي: سخنگوي نيروهاي ائتلاف در افغانستان اعلام كرد كميته اي براي تحقيق و بررسي هتك حرمت و توهين به قرآن مجيد در زندان گوانتانامو، از سوي فرماندهي جنوب قواي نظامي آمريكا، عازم گوانتانامو شده است.
به گزارش خبرگزاري صداي افغان، جيمزيانتس سخنگوي نيروهاي ائتلاف در افغانستان، در يك كنفرانس مطبوعاتي افزود: در صورت بي احترامي به كتاب مقدس مسلمانان از سوي بازجويان زندان، مرتكبين مجازات خواهند شد. وي خواستار حفظ آرامش مردم افغانستان در اين باره شد.
در اين كنفرانس، ژنرال گري جيك، يكي ديگر از فرماندهان نيروهاي ائتلاف در افغانستان نيز اظهار داشت: تجربه  اين تظاهرات به ما آموخت كه بايد يگان هاي خاصي از پليس و ارتش افغانستان را براي كنترل بهتر اين چنين حوادثي تحت آموزش هاي ويژه قرار دهيم. وي افزود: تاكنون شواهدي دليل بر دست داشتن افراد خارجي در تظاهرات به دست نيامده، اما در هر جاي دنيا كه تظاهراتي صورت گرفته، دست اشخاص خارجي و بيگانه دور از آن نبوده است.
وزارت دفاع افغانستان پريروز اعلام كرد كه رد پاي خارجي ها در تظاهرات هفته گذشته افغانستان ديده مي شود.
در همين حال روزنامه واشنگتن پست ديروز نوشت، دو سال پيش پنتاگون در دستورالعملي ويژه جزئيات چگونگي رفتار با كتاب قرآن را بر مسئولان زندان گوانتانامو اعلام كرده و از آنها خواسته است مراقب باشند كتاب قرآن را در نقاط توهين آميزي مثل كف اتاق، نزديكي دستشويي يا مكان هاي مرطوب قرار ندهند. در اين دستورالعمل سه صفحه اي آمده است كه كتاب قرآن بايد با دو دست گرفته شود و دست راست پيش از دست چپ كتاب را لمس كند.
اين در حالي است كه اعتراض علما، احزاب و شخصيت هاي مذهبي به رفتار زندانيان آمريكايي در گوانتانامو بويژه توهين به قرآن، همچنان ادامه دارد.
اظهارات شيخ الازهر و وزير خارجه آمريكا
شيخ  الازهر از سخنان  كاندوليزا رايس  وزير خارجه  آمريكا مبني  بر محكوم كردن  هتك  حرمت  قرآن  كريم  استقبال  كرد و خواستار آغاز تحقيقات  در اين باره  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قاهره ، شيخ  طنطاوي  همچنين  از رايس  خواست  تحقيقاتي  جدي  و هرچه  سريعتر در اين  رابطه  آغاز و نتايج  آن منتشر شود.
شيخ  الازهر در پيامي به  رايس  همچنين  هتك  حرمت  قرآن كريم  توسط نيروهاي  نظامي آمريكا در پايگاه  نظامي  گوانتانامو در كوبا را محكوم  كرد.
بر پايه  اين  گزارش ، وزير خارجه  آمريكا در گفت وگو با خبرنگار شبكه  تلويزيوني  العربيه  در عراق  گفت : آمريكا قبول  نمي كند به  قرآن  كريم  و يا هر كتاب  آسماني  ديگر توهين  شود.
رايس  در مورد توهين  بازجويان  آمريكايي  به  قرآن  كريم  در زندان  نظامي  گوانتانامو اظهار داشت : در اين  مورد بايد بررسي هاي  دقيقي  صورت  گيرد ولي مي خواهم  به  همه  مسلمانان  بگويم  كه  اساس  آمريكا بر آزادي  ديني  استوار است  و اكنون  مسلمانان  تمامي فعاليت هاي  مذهبي  و اعتقادي  خود را با آزادي  در اين كشور انجام  مي دهند.
به  دنبال  انتشار گزارش  هفته  گذشته  مجله  آمريكايي  نيوزويك  چاپ  آمريكا، مبني  بر توهين  بازجويان  آمريكايي  زندان  گوانتانامو به  قرآن  كريم ، در بسياري  از كشورهاي  اسلامي  موج  عظيم  محكوم كردن  اين  اقدام  به  راه  افتاد.
مجله نيوزويك در آخرين شماره خود در يادداشتي ادعا كرد كه مطالب چاپ شده در اين مجله ممكن است با حقيقت فاصله داشته باشد. اين مجله در همين حال از اين كه اين مطلب باعث كشته شدن عده اي در افغانستان شده است ابراز تاسف كرد. پيشتر اين مجله نوشته بود كه بازجويان آمريكايي در گوانتانامو براي تحت فشار قراردادن زندانيان مسلمان در حضور آنان به قرآن كريم بي احترامي كرده اند.

با گذشت شش روز از درگيري ها
اوضاع در ازبكستان همچنان بحراني است
002520.jpg
مسكو -واحد مركزي خبر: با گذشت شش روز از درگيري هاي شهر انديجان در شرق ازبكستان اوضاع اين شهر همچنان ناآرام گزارش مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، منابع خبري در ازبكستان ديروز گزارش دادند در شهرهاي پاخت آباد، قره سو، انديجان و تشيكتش درگيري ميان نيروهاي امنيتي و گروه هاي مخالف دولت آغاز شده است، اين در حالي است كه مقامات ازبكستان درگيري هاي ديروز را تكذيب كردند و از آرام بودن اوضاع در اين شهرها خبر مي دهند.
همچنين از تعداد كشته ها و زخمي هاي حوادث چند روز گذشته شهر انديجان همچنان گزارش هاي ضد و نقيضي منتشر مي شود.
رسانه هاي گروهي ديروز تعداد كشته ها را بيش از ۷۴۵ نفر و زخمي ها را بيش از دو هزار نفر اعلام كردند. خانم نيگارا هدايت الله از حزب دهقان آزاد ازبكستان گفت: در چند روز گذشته ۵۰۰ نفر در انديجان و بيش از ۲۴۰ نفر در شهر پاخت آباد بر اثر تيراندازي نيروهاي نظامي كشته شده اند.
در همين حال تعدادي از زخمي هاي درگيري هاي انديجان از ترس آن كه به دست مأموران امنيتي ازبكستان نيافتند خود را به مرز مشترك ازبكستان و قرقيزستان رسانده و در مرز از طرف پزشكان قرقيزي مداوا مي شوند.
در همين حال وزارت امور خارجه آمريكا با ابراز نگراني از گزارش هاي منتشر شده مبني بر تيراندازي نيروهاي امنيتي ازبكستان به تظاهركنندگان، خواستار اصلاحات سياسي در اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، ريچارد بوچر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما نسبت به گزارش هاي موجود كه مقامات ازبك جمعه گذشته به تظاهركنندگان تيراندازي كرده اند شديداً متاثر شده ايم. ما قطعاً اينگونه استفاده بدون تبعيض از زور عليه غيرنظاميان غيرمسلح را محكوم مي كنيم.
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نيز هنگام بازگشت به واشنگتن از سفر به عراق به خبرنگاران گفت:   ما دولت كريموف را به انجام اصلاحات، براي آزادتر كردن سيستم، امكان پذير كردن اينكه مردم داراي يك زندگي سياسي باشند تشويق كرده ايم. وي افزود:ازبكستان كشوري است كه نيازمند نوعي دريچه فشار، از سوي يك سيستم سياسي آزادتر است. رايس با اشاره به اينكه ازبكستان داراي يك سيستم سياسي بسيار بسته است گفت: آنها واقعا نيازمند اصلاحات سياسي هستند و ما مدت ها است كه اين مساله را به آنها مي گوييم.
روسيه ، شورشيان  در ازبكستان  را افراطيون  اسلامي  و طالبان  خواند
همچنين سرگئي  لاوروف  وزير امور خارجه  روسيه  عوامل  ناآرامي هاي  اخير درازبكستان  را افراطيون  اسلامي و طالبان  خواند.
وي  گفت : شورش  در ازبكستان  با هدف  سقوط دولت  اين  كشور از سوي  گروه هاي اسلامي ازبكستان  و نيروهاي  طالبان  افغانستان  از مدت ها پيش  طراحي  شده  است .
وزير امور خارجه  روسيه  روز سه  شنبه  در گفت  وگو با روزنامه  اتريشي استاندارد افزود: وضعيت  ازبكستان  بسيار نگران كننده  است  و ما اين  وقايع را به  طور دقيق  زير نظارت  داريم .

حزب بعث عراق احيا مي شود
هفته  نامه  الاستقامه  نشريه  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  نوشت  بعثي  هاطرحي  تهيه  كرده  اند كه  در اجراي  آن حزب  بعث  احيا و به  سه  شاخه  تقسيم خواهد شد.به  نوشته  اين  نشريه  ، شاخه  نخست  با عنوان  بعث  اسلامي شامل  اعضاي رده  بالاي  حزبي  خواهد بود و وظيفه  برقراري  روابط سياسي  با گروههاي تروريستي  به  اصطلاح  جهادي  را بر عهده  خواهد داشت .
شاخه  دوم  با عنوان  العوده  عمليات  تروريستي  عليه  غير نظاميان  و نيروهاي  نظامي  و انتظامي را برنامه  ريزي  و رهبري  خواهد كرد. اعضاي  اين  شاخه  از افسران  و كاركنان  نهادهاي  سابق  امنيتي  خواهند بود و به  طور كاملا محرمانه  فعاليت  خواهند كرد.سومين  شاخه  حزب  بعث  نيز ضمن  نظارت  بر دو بخش  قبلي  از گروههاي  تروريستي پشتيباني  و منابع  مالي  آنها را تامين  خواهد كرد.

جعفري  درخواست  تعويق  محاكمه  صدام  را رد كرد
002526.jpg
ابراهيم  جعفري  نخست  وزير عراق  درخواست  آمريكا را درخصوص  به تعويق  افتادن  محاكمه  صدام  حسين  رئيس  جمهور مخلوع  اين  كشور و مصالحه  و آشتي  با بازماندگان  رژيم  وي  رد كرد.
روزنامه  دولتي  الصباح  به  نقل  از منابع  آگاه  نوشت  كاندوليزا رايس  وزير امور خارجه  آمريكا در جريان  سفر اخير خود به  عراق  تعويق  محاكمه  صدام  را درخواست  كرده  است  و محاكمه وي  را در شرايط كنوني  تشديد كننده  بحران  امنيتي  در عراق  دانسته  و خواستار آشتي  با بازماندگان  رژيم  وي  شده  است .

روسيه اتهامات آمريكا در خصوص
دريافت رشوه از صدام را رد كرد
ايسنا: روسيه اتهام آمريكا مبني بر دريافت رشوه از صدام براي رفع تحريم هاي شوراي امنيت عليه حكومت سابق عراق را به شدت رد كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه اي اتهاماتي را كه از سوي آمريكا عليه مسكو صورت داده شده است، رد كرد و اين اتهامات را سرپوشي بر اقدامات و بي توجهي هاي شركت هاي آمريكايي دانست. آمريكا ادعا كرده است، ولاديمير ژيرنفسكي، عضو پارلمان روسيه و الكساندر ولوشين، رئيس سابق ستاد شوراي رياست جمهوري و ديگر شخصيت ها و شركتهاي روسيه  به منظور رفع تحريم شوراي امنيت سازمان ملل عليه حكومت صدام، چندين ميليون دلار از صدام رشوه دريافت كرده اند.
همچنين ولاديمير ژيرنفسكي معاون دوماي دولتي روسيه كه متهم به گرفتن رشوه در اجراي اين برنامه از طرف عراق شده است، اتهامات مقامات آمريكايي را تكذيب كرد و گفت: در اين زمينه هيچ پولي از مقامات سابق عراق دريافت نكرده است.

نشست سران افريقا درباره دارفور
واحد مركزي خبر: سران چهار كشور افريقايي كه در ليبي براي گفتگو درباره بحران دارفور گردهم آمده بودند موافقت كردند كه مذاكرات صلح سودان ميان دولت و شورشيان تا پيش از پايان ماه جاري ميلادي از سر گرفته شود تا راهي براي پايان دادن به بحران دارفور پيدا شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، از طرابلس، مصطفي عثمان اسماعيل وزير خارجه سودان پس از نشست كوتاه سران چهار كشور ليبي، سودان، اريتره و مصر در طرابلس گفت: مهمترين تصميمي كه در اين نشست گرفته شد از سرگيري مذاكرات صلح ابوجا تا قبل از پايان ماه مه است.
بحران دارفور از دو سال قبل آغاز شده است و تاكنون دست كم ۱۸۰ هزار نفر بر اثر خشونت، گرسنگي و بيماري جان باخته اند و حدود دو ميليون نفر نيز از خانه و كاشانه خود آواره شده اند.
طرفهاي درگير در آوريل ۲۰۰۴ با آتش بس موافقت كردند اما هيچيك به آن عمل نكردند. در همين حال وزير خارجه سودان از آمادگي كشورش براي گفتگو با مخالفان در ايالت بحران زده دارفور در غرب سودان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از قاهره، مصطفي عثمان اسماعيل گفت: نشست دوروزه سران كشورهاي آفريقايي بر پايبندي طرفهاي درگير به توافقنامه آتش بس و احترام به توافقنامه هاي انجامنا و ابوجا تاكيد خواهد داشت.
از سوي ديگر شوراي امنيت سازمان ملل متحد، از اتحاديه آفريقا به خاطر نقش آن در برقراري صلح در دارفور در غرب سودان قدرداني كرد.
پايگاه اينترنتي ورلد نيوز با اعلام اين خبر افزود: شوراي امنيت، از اينكه اتحاديه آفريقا توانست با يك گروه كوچك حفظ صلح، ۷ هزار نفر را كنترل كند، تحسين كرد و خواستار ارائه كمك به اين سازمان آفريقايي شد.

مرز سوريه گذرگاه تروريست ها
وزير طرح  و برنامه عراق  گفت  مرز سوريه  و عراق  گذرگاه  تروريست  ها شده است .
برهم  صالح  در گفتگو با شبكه  تلويزيوني العربيه  افزود، از دولتمردان  سوري مي خواهيم  براي  حل  اين  مشكل  به  طور جدي  با ما همكاري  كنند.
صالح  تأكيدكرد زمان  آن رسيده  است  تا دولت  سوريه  به  طور عملي  وواضحي موضعي  در حمايت از برقراري  ثبات  اتخاذ كند.

قتل ۴ سرباز عراقي و يك سرباز آمريكايي
منابع ارتش عراق ديروز اعلام كردند در درگيري هاي ميان شبه نظاميان و نيروهاي عراقي مقابل نيروگاه برقي در جنوب اين كشور چهار سرباز عراقي كشته شدند.
همچنين فردي كه قصد داشت در يك عمليات انتحاري خودرو بمب گذاري شده را در مقر حزب دمكرات كردستان در كركوك منفجر كند، دستگير شد.
ارتش آمريكا نيز اعلام كرد بر اثر انفجار بمب در جاده اي نزديك تكريت يك سرباز اين كشور كشته و سرباز ديگري مجروح شد. در مسير اربيل به كركوك نيز بر اثر انفجار يك خودرو دو سرباز آمريكايي زخمي شدند.شبه نظاميان عراقي ديروز همچنين يك افسر پليس اين كشور كه مسئول مبارزه با فساد بود را به قتل رساندند. در اين عمليات كه در كركوك به وقوع پيوست دو همراه افسر مذكور زخمي شدند.در همين حال دولت عراق از بازداشت سليم يوسف حسين مشهور به ابو داود عامل برخي بمب گذاري هاي اين كشور خبر داد.ابو داود مسئول تجهيز خودروهاي مورد استفاده در عمليات انتحاري به مواد منفجر ازجمله تجهيز خودروي منفجر شده در عمليات انتحاري شهر موصل بود.داود از نزديك ترين همدستان هسته تروريستي ابو طلحه وابسته به شبكه ابومصعب زرقاوي رهبر شبكه القاعده در عراق است.

تكذيب  خبر ديدار طالباني  با يك  مقام  اسرائيلي
دفتر رئيس  جمهور انتقالي  عراق  در بيانيه اي  خبرهاي  منتشر شده  درباره  ملاقات  جلال  طالباني  با يك  مسئول  نظامي  رژيم  صهيونيستي  را تكذيب  كرد.
دو روزنامه  لبناني  السفير و النهار پيشتر خبر داده  بودند كه  جلال  طالباني  در سفر به  اردن  با يك  مقام  نظامي  اسرائيل ديدار و نامه اي  از شارون  نخست  وزير اين  رژيم  دريافت  كرده  است .

كره شمالي خواستار سفر رايس به پيونگ يانگ است
پكن -ايرنا: يك شبكه خبري هنگ كنگ ديروز گزارش داد، كره شمالي از چين براي آماده كردن مقدمات سفر كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا به پيونگ يانگ، كمك خواسته است.
«آسيا آبزرور» به نقل از برخي رسانه هاي خارجي آورده است كه اين پيشنهاد در يك گفت و گوي تلفني با وزير خارجه چين مطرح شده است.
مطبوعات ژاپني هم اين خبر را درج كرده، اما در مورد پاسخ طرف چيني و وزير خارجه آمريكا مطلبي منتشر نكرده اند.
خبرگزاري شين هوا ۲۳ ارديبهشت ماه از گفت و گوي تلفني وزيران خارجه چين و آمريكا خبر داده بود.
اين خبرگزاري گزارش داده بود در اين گفت و گو فرايند ديدار رئيسان جمهوري چين و آمريكا در سال جاري ميلادي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
در همين حال «كريستوفر هيل» مذاكره كننده ارشد هسته اي آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن تدابير مختلفي را براي حل مسأله هسته اي كره شمالي در نظر دارد.
به گزارش خبرگزاري يونهاپ، مذاكره كننده ارشد هسته اي آمريكا در ديدارهاي هفته جاري خود با مقام هاي كره جنوبي در سئول گفت «ما محتاطانه نسبت به مذاكرات اخير دو كره ابراز خوشبيني مي كنيم» .
وي افزود كه در صورت ناموفق بودن تلاش ها براي بازگرداندن كره شمالي به پاي ميز مذاكرات شش  جانبه، آمريكا تدابير ديگري را مد نظر قرار خواهد داد.

كوتاه از سياست جهان
كاخ سفيد: مقاله نيوزويك چهره آمريكا را در جهان خدشه دار كرد
ايرنا: كاخ  سفيد اعلام  كرد: گزارش  مجله  نيوزويك  درباره بي حرمتي  سربازان  آمريكايي  به  قرآن  در زندان  گوانتانامو، تصوير آمريكا را در عرصه  بين المللي  به  ويژه  در ميان  مسلمانان  جهان  خدشه  دار كرده  است .به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز، وزارت  دفاع  آمريكا در اين  خصوص  اعلام  كرد كه  تحقيقات  درباره  گزارش  مجله  نيوزويك  مبني  بر اهانت  به  كتاب  آسماني  مسلمانان  همچنان  ادامه  دارد، ولي  هيچ  مدرك  مستندي  مبني  بر اينكه  چنين  بي حرمتي  صورت  گرفته ، بدست  نيامده  است .
سفر وزير امور خارجه انگليس به آمريكا
فارس: وزير امور خارجه انگليس براي ديدار با كاندوليزا رايس همتاي آمريكايي خود كه به تازگي از سفر عراق بازگشته است و بمنظور گفت وگو در خصوص مسائل بين المللي به واشنگتن رفت.به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، وزارت امور خارجه انگليس اعلام كرد جك استراو با ديگر مقامات ارشد دولت بوش نيز ديدار خواهد كرد. اين وزارتخانه با انتشار بيانيه كوتاهي اعلام كرد آنها در مورد بسياري مسائل بين المللي بحث خواهند كرد.
يك مددكار ايتاليايي در افغانستان ربوده شد
پس از عراق افغانستان نيز به صحنه گروگان گيري اتباع ايتاليايي تبديل شده است. به گزارش واحد مركزي خبر از رم، كلمنتيا كانتوني امدادرسان ايتاليايي كه از سه سال پيش در كابل با يك سازمان غيردولتي بشردوستانه همكاري مي كند، دوشنبه شب به دست يك گروه مسلح ناشناس در مركز كابل ربوده شد. اين براي نخستين بار است كه در افغانستان يك تبعه ايتاليايي به گروگان گرفته مي شود. وزارت امور خارجه ايتاليا با تاييد اين آدم ربايي ستاد مقابله با بحران تشكيل داد.
نماينده ضدجنگ مجلس انگليس براي دفاع از خود
در سناي آمريكا حاضر مي شود
ايرنا: جرج گالووي نماينده مجلس عوام انگليس كه براي دفاع از خود در سناي آمريكا، وارد واشنگتن شده، آمريكا را شرور اصلي در عراق ناميد. به گزارش بي بي سي، سناي آمريكا گالووي را به دريافت رشوه از محل قراردادهاي نفتي رژيم صدام حسين كه در چارچوب برنامه نفت در برابر غذا انجام مي گرفت، متهم كرده است. سناي آمريكا قرار بود براي بحث در اين پرونده ديروز تشكيل جلسه دهد.
لوموند: فرانسوي ها همچنان با قانون اساسي اروپا مخالفند
فارس: يك روزنامه فرانسوي در شماره ديروز نوشت: «نتايج يك همه پرسي نشان مي دهد هنوز هم بيشتر مردم فرانسه(۵۳ درصد) با قانون اساسي اروپا مخالف هستند.»لوموند نوشت: «نتايج يك نظرسنجي كه موسسه تي ان اس آن را انجام داده است، نشان مي دهد هنوز هم بيشتر مردم فرانسه با قانون اساسي اروپا مخالفند و در همه پرسي كه در روز ۲۹ ماه مه در همين رابطه برگزار خواهد شد به آن راي منفي خواهند داد.»
روسيه آمادگي خود را براي كاهش كلاهك هاي هسته اي اش اعلام كرد
فارس: روسيه آماده كاهش كلاهك هاي هسته اي راهبردي خود به زير سطح يكهزار و ۵۰۰ موشك است.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از مقر سازمان ملل، مقامات ارشد روسيه روز گذشته اعلام كردند اين ميزان كمتر از تعدادي است كه مسكو در خصوص آن با آمريكا به توافق رسيده اما روسيه در خصوص تهديدهاي هسته اي در مرزهايش نگران است.
«آناتولي آنتونف» ، مدير كل وزارت امور خارجه روسيه در امور امنيت و خلع سلاح و ژنرال دوم «ولاديمير ورهوتسف» ، معاون وزارت دفاع در امر سلامت هسته اي و امنيت تاكيد كردند تعهد مسكو به خلع سلاح هسته اي با توجه به امنيت روسيه تضمين شده است. آنتونف با ابراز نگراني از موشكها و سلاحهايي كه در مرزهاي سوريه مستقر شده است، گفت: «پس تكليف ديگر كشورهايي كه به كار بر سلاحهاي هسته اي ادامه مي دهند، چه مي شود؟»
ژاپن، آلمان، هند و برزيل خواستار افزايش اعضاي شوراي امنيت شدند
توكيو - ايرنا: كشورهاي ژاپن، آلمان، برزيل، هند (گروه چهار) پيش نويس يك قطعنامه پيشنهادي را درباره افزايش شمار اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل منتشر كردند. خبرگزاري كيودو ديروز گزارش داد: در قطعنامه پيشنهادي اين چهار كشور كه روز دوشنبه منتشر شد، بر افزايش اعضاي دايمي و غيردايمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاكيد شده است. در اين قطعنامه درباره داشتن حق وتو از سوي اعضاي دايمي جديد شوراي امنيت پيشنهاد شده است كه مجمع عمومي سازمان ملل در اين خصوص تصميم بگيرد كه آيا اعضاي جديد داراي همان مسئوليت ها و نيز الزامات اعضاي كنوني شوراي امنيت باشند يا خير؟براي تصويب درخواست كشورهاي ژاپن، آلمان، برزيل و هند بايد حداقل ۱۲۸ كشور از ۱۸۱ كشور عضو مجمع عمومي سازمان ملل به آن راي مثبت دهند.
محاكمه تنها متهم گروگانگيري بسلان آغاز شد
ايرنا: دادگاه  محاكمه  تنها متهم  بازمانده  از حادثه  گروگانگيري  بسلان  در اوستياي  روسيه  كه  زنده  به  چنگ  ماموران  پليس  افتاد، ديروز تشكيل   شد.به  گزارش  بي بي سي ، نور پاشي  كولايف  ۲۴ ساله  و از اهالي  چچن  ۹ مورد اتهام  دارد كه  برخي  از آنها شامل  قتل ، ترور و سرقت  مسلحانه  است .دادگاه  كولايف  در شهر ولادي  قفقاز مركز اوستياي  شمالي  كه  منطقه اي  تحت  حاكميت  روسيه  است ، تشكيل  مي شود.دادگاه  بدون  قاضي  برگزار مي شود و به  موارد اعترافات  كولايف  در مورد اينكه  عمليات  گروگانگيري  چگونه  طرح  ريزي  و اجرا شد، خواهد پرداخت .كولايف  به  همراه  بيش  از ۳۰ گروگانگير، سپتامبر گذشته  هزار دانش آموز يك  دبستان  را در بسلان  در اوستياي  شمالي  به  گروگان  گرفتند. در اين  ماجرا كه  سه  روز به  ط ول  انجاميد، بيش  از ۳۰۰ نفر كه  اكثر آنان  را كودكان  تشكيل  مي دادند، كشته  شدند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |