دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۰ - Mar 14, 2005
واكنش رئيس جمهوري به بن بست در مذاكرات هسته اي :
تعليق غني سازي اورانيوم تا پايان مذاكرات ادامه دارد
002610.jpg
002613.jpg
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان كه در ادامه سفر به ونزوئلا براي افتتاح كارخانه تراكتورسازي «وزايران» به شهر سيوداد بوليوار ونزوئلا سفر كرده بود، پس از افتتاح اين كارخانه، و دريافت عالي ترين نشان سيوداد بوليوار از فرماندار اين استان فرودگاه شهر سيوداد بوليوار را به قصد كاراكاس ترك كرد تا پس از آن ونزوئلا را نيز ترك كند.
سيد محمد خاتمي كه در راس هياتي بلندپايه به ونزوئلا سفر كرده بود، بعدازظهر روز شنبه به وقت محلي، پس از يك جلسه  مطبوعاتي با خبرنگاران در فرودگاه كاراكاس، و با بدرقه رسمي رئيس جمهور ونزوئلا، كاراكاس را به قصد تهران ترك كرد.
رئيس جمهور كشورمان پيش از اين در كارخانه تراكتورسازي «وزايران» همراه با رئيس جمهور ونزوئلا از خط توليد تراكتور در اين كارخانه بازديد و مسافتي را در حال رانندگي با تراكتور به اتفاق چاوز طي كردند.
سيد محمد خاتمي، طي سخناني در اين مراسم با تاكيد بر اين كه براي قدرتمند شدن بايد به علم و فناوري مجهز شويم، بر بومي كردن دريافت هاي علمي و تحقيقاتي از كشورهاي پيشرفته ، تاكيد كرد و گفت: بايد قدرت توليد و تبديل سرمايه تجديدناپذير نفت و گاز به سرمايه هاي تجديدپذير شونده را بالا ببريم.
رئيس جمهور ونزوئلا نيز طي سخناني بر گسترش روابط دو كشور تاكيد كرد.
همچنين طي مراسمي پنج سند همكاري از جمله همكاري تكنولوژي و فني و آموزشي، ارايه خدمات مهندسي و تامين و راه اندازي كارخانه سيمان با ظرفيت توليد يك ميليون تن سيمان، ساخت كارخانه توليد آجرهاي صنعتي، تفاهم نامه تامين خدمات كشاورزي و بازسازي سيلوهاي ونزوئلا، و نيز تفاهم نامه براي توليدات كشاورزي به امضاي ايران و ونزوئلا رسيد.
اظهارات خاتمي قبل از بازگشت به تهران
بر پايه اين گزارش رئيس جمهوري اسلامي ايران بار ديگر بر حق مسلم ايران در برخورداري از تكنولوژي هسته اي تاكيد كرد و گفت: تعليق غني سازي اورانيوم تا زماني ادامه خواهد يافت كه مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي ادامه داشته باشد. سيد محمد خاتمي قبل از ترك كاراكاس به مقصد تهران در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي اظهار داشت: اين مذاكرات نمي تواند طولاني باشد،  اگر تعللي در كار صورت بگيرد مسئوليت آن بر عهده اروپايي هاست.
وي گفت: ما هرگز با اروپا وارد مذاكره نشديم كه شبه امتياز و نه امتياز به ما بدهند و در مقابل از ما بخواهند كه از حق طبيعي خود بگذريم.
وي بار ديگر بر همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و سه كشور اروپايي تاكيد كرد و گفت: ما به آنها اطمينان بيشتر مي دهيم كه هرگز به سوي ساخت سلاح اتمي نمي رويم.
خاتمي برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي را حق مسلم ايران دانست و گفت: اروپا بايد موانع موجود بر سر راه را كه ناشي از اراده سياسي برخي قدرت هاست از ميان بردارد.
وي افزود: تعليق فعاليت هاي غني سازي را داوطلبانه و بصورت موقت انجام داديم.
وي تصريح كرد: ما هرگز اجازه نمي دهيم كساني اين كار (تعليق غني سازي) را به عنوان دست برداشتن از حق قانوني ما بدانند و ما را تحت فشار قرار دهند.
رئيس جمهوري گفت: از سوي ديگر امنيت ايران نيز بايد تأمين شود.
وي گفت: معنا ندارد كه اروپا خواستار توقف دايم فعاليت هاي ما شود اگر چنين شود به معناي نقض تعهد اروپايي هاست.
وي با اشاره به عضويت ايران در «ان پي تي» و آشكار بودن فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: بارها آژانس و بازرسان اعلام كرده اند كه هيچ نشانه انحرافي در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران وجود ندارد.
هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا نيز در اين كنفرانس خبري اظهار داشت: ايران و ونزوئلا بدون توجه به فشارهاي داخلي و خارجي، همكاري هاي خود را ادامه مي دهند.
وي با اشاره به فشارهايي كه عليه ايران در ارتباط با مسايل هسته اي اعمال مي شود گفت: آمريكايي ها با مسايل مختلف از جمله حقوق بشر تلاش مي كنند تا كشورهاي ما را تحت فشار قرار دهند.
اظهارات خاتمي در بدو ورود به تهران
رئيس جمهور كشورمان نتايج سفر به سه كشور كرواسي، بوسني و هرزگوين و ونزوئلا را مثبت ارزيابي كرد.سيد محمد خاتمي پس از بازگشت از سفر شش روزه خود به اين سه كشور در فرودگاه مهرآباد و طي يك كنفرانس خبري با خبرنگاران يادآور شد كه كرواسي در منطقه بالكان، باسوادترين و متحدترين كشور منطقه است و افزود: سياست اين كشور توسعه جدي است و علي  رغم اين كه تلاش مي كند تا به اتحاديه اروپا بپيوندد، به كشورهاي شرقي از جمله ايران نيز توجه دارد.
رئيس جمهور كشورمان در بخشي از سخنانش به توجه چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در الگوگيري از انقلاب اسلامي ايران و پيشرفت هاي كشورمان اشاره كرد و گفت: آقاي چاوز به صراحت در سخنراني هاي خود الگويش را ايران مي داند كه با سعه صدر كارهاي خود را دنبال مي نمايد.وي با تصريح بر اين كه نبايد دستاوردهاي خود را در مرزهايمان محدود كنيم، تاكيد كرد كه بايد آن را در اختيار كشورهاي ديگر نيز قرار دهيم.
براساس اين گزارش سيدمحمد خاتمي پس از ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حجت الاسلام محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري، محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور،  محسن مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني و برخي ديگر از مسئولان كشورمان قرار گرفت.

تحولات تازه در صحنه انتخابات رياست جمهوري
گروه سياسي: چند روز بيشتر به آغاز تعطيلات طولاني نوروز نمانده است. شايد از امروز و فردا آخرين فرصت كانديداهاي رياست جمهوري براي انجام تحركات تبليغي و استفاده بهينه از رسانه ها باشد. پس از آن خواب بهاري مطبوعات را فرا مي گيرد تا شايد در اواسط فروردين با مستي حاصل از تقريبا دو ده روز استراحت و استشمام هواي بهار، بار ديگر هريك فعاليت تبليغي را آغاز كنند.استفاده از آخرين فرصت هاي سال ۸۳ باعث شد روز گذشته روز پرجنب و جوشي درخصوص اخبار انتخاباتي باشد.
در جناح اصولگرا بحث تلاش براي اجماع بسيار جدي است. روز گذشته دو جلسه مهم از سوي اين گروه در خصوص انتخابات برگزار شد. صبح ديروز نشست سراسري شوراهاي هماهنگي استانها با حضور اعضاي كميته منتخب شوراي هماهنگي و اعضاي هيأت اجرايي در تهران برگزار شد. در اين جلسه، گزارش جامعي از نحوه نهايي شدن نامزد اصولگرايان و معيارهاي كارآمدي و مقبوليت و روش امتيازدهي به نامزدها قرائت شد. هرچند در اين جلسه تصميم گيري خاصي صورت نگرفت و اعلام شد كه تاكنون ۵۰ نظرسنجي در سطح كشور انجام شده و نتايج آن مورد بررسي قرار گرفته است. اما احمد بلوكيان يك عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان گفت:  لاريجاني در نظرسنجي ها بالاترين راي را دارد و شوراي هماهنگي به زودي اين را اعلام خواهد كرد. ترقي عضو شوراي مركزي مؤتلفه هم از تشكيل ستادهاي انتخاباتي اصولگرايان زير نظر محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس خبر داد و گفت: مسئول ستاد و سخنگوي آن به زودي مشخص و اعلام مي شود.
* هاشمي رفسنجاني :هرچه به انتخابات نزديك مي شويم
احساس مي كنم مسئوليت من سنگين تر است و نمي توانم كنار بمانم

محسن رضايي كانديداي احتمالي اصولگرايان در همايش هم  انديشي فرزندان زاگرس شركت كرد. چند تن از نمايندگان مجلس نيز در اين همايش شركت كردند. الياس نادران هم كه روز شنبه رياست و سخنگويي ستاد انتخابات احمد توكلي را بر عهده گرفته است در مصاحبه خود با ايسنا از انجام نظرسنجي در بين كانديداهاي اصولگرا حمايت كرد. علي اكبر ولايتي ديگر كانديداي انتخابات هم روز گذشته دو مصاحبه مفصل داشت او در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان شالوده برنامه هاي خود را اخلاق گرايي دانست كه نياز زمانه ما به يك دولت بااخلاق را پاسخ  مي دهد. وي گفت:  هدف من تشكيل دولتي كارآمد است كه پايه گذاري تمام امور دولت براساس اصول اخلاقي است و در نهايت دستيابي به آرامش و امنيت اجتماعي.ولايتي در مصاحبه ديگر خود پا را فراتر از مرزهاي ملي گذاشت و در گفتگويي مفصل و مناظره مانند با شبكه الجزيره با حضور سه كارشناس مصري و اردني و عراقي مواضع خود و جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل سياست خارجي را تشريح كرد. وي برنامه خود در اين مورد را توسعه روابط با كشورهاي جهان و اعتماد سازي با آنها دانست و گفت: روابط ايران با كشورهاي اسلامي حسنه است و ما با اين كشورها در يك سنگر قرار داريم. توانايي و عزت  ايران به معناي توانايي و عزت اعراب و مسلمانان است. ولايتي در مورد اختلافات سياسي در ايران هم گفت: آنچه در ايران وجود دارد تنها اختلاف سليقه در ميان گروههاي مختلفي است كه براساس قانون اساسي عمل مي كنند و اين نشانه وجود دمكراسي در ايران است.در اردوگاه جبهه دوم خرداد با همه اختلاف نظرها اخباري از همگرايي و برخورد محترمانه كانديداهاي رقيب با يكديگر مي رسد. اسماعيل گرامي مقدم سخنگوي ستاد انتخابات كروبي از ارتباط نزديك ستاد كروبي و معين خبر داد و گفت: محتشمي پور و شكوري راد روساي دو ستاد جلسات مداومي را براي انسجام بيشتر گروه هاي دوم خردادي داشته اند كه به آنها ادامه خواهند داد.وي اعلام كرد كه برنامه هاي انتخاباتي كروبي ارديبهشت ماه اعلام مي شود كه محوري ترين موضوعات آن تقويت بنيان هاي اقتصادي و عنايت به فرهنگيان و ادامه اصلاحات سياسي است. اما خود كروبي كه پيشتر اعلام شده بود سفرهاي انتخاباتي اش را پس از عيد نوروز آغاز كند با كمي تعجيل سفرش به خوزستان و بوشهر را در آخرين هفته اسفند آغاز كرد. كروبي در دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: مجلس ششم قويترين مجلس جمهوري اسلامي بود البته برخلاف افرادي كه در آن مجلس شعار مي دادند و عمل نمي كردند و فقط ژست سياسي مي گرفتند من شعار نمي دادم و عمل مي كردم. او به خبرنگاران گفت كه تعبير «چپ ، سنتي» را در مورد ديدگاه هايش نمي پسندد و هميشه با قشر جوان و دانشجو و هنرمند و ورزشكار رابطه صميمي وخوبي برقرار كرده است.
اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي هم روز گذشته كانديداتوري خود را براي نهمين انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد. كانديداتوري اعلمي در پاسخ به دعوت دانش آموختگان دانشگاه هاي تبريز از وي براي اعلام نامزدي بود. به اين ترتيب با پيوستن اعلمي به جمع كروبي، معين، مهرعليزاده و كواكبيان تعداد كانديداهاي دوم خردادي به پنج تن مي رسد. البته طرح احتمال اعلام كانديداتوري اصغرزاده در آينده نزديك اين تعداد را به شش نفر مي رساند.دكتر معين كانديداي مورد حمايت جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب هم روز گذشته در جمع حاميان خود در شرق تهران حاضر شد و در پاسخ به سوالي، از كانديداتوري ابراهيم يزدي از سوي نهضت آزادي حمايت كرد. پيشتر در اخبار آمده بود كه موسوي خوييني ها از وي خواسته است به نفع كروبي انصراف دهد اما معين اين موضوع را هم شايعه دانست. الهه كولايي سخنگوي انتخاباتي دكتر معين در اين مراسم گفت: يك دانشمند را به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري انتخاب كرده ايم و جامعه جهاني بايد به اين موضوع توجه كند.
هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم كه تاكنون درخواستهاي برخي گروهها براي حضور در انتخابات را بي پاسخ گذاشته است، روز گذشته در جمع تعدادي از اهالي مطبوعات گفت: هرچه به انتخابات نزديك مي شويم، احساس مي كنم مسئوليت من سنگين تر است و نمي توانم كنار بمانم. اين موضع من سياسي كاري نيست. من همچنان تكرار مي كنم كه اگر فرد توانايي براي اداره كشور داوطلب شود و مردم او را بپذيرند ديگر وارد عرصه نخواهم شد وي بر اين فرض صحه گذاشت كه فرد توانا براي اداره كشور در ميان نامزدها هست. عطريانفر عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي ـ از احزاب جدي طرفدار حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات ـ گفت: رفسنجاني تا ارديبهشت ماه آينده نظر قطعي اش را اعلام مي كند و البته پيش بيني من مثبت است. نوبخت سخنگوي ائتلاف نهم براي فرداي بهتر (ائتلاف حاميان هاشمي) هم نظر عطريانفر در مورد زمان اعلام كانديداتوري هاشمي را تأييد كرد.
انتقاد شديد كواكبيان از تماميت خواهان
فارس: دبير كل حزب مردمسالاري فضاي نامطلوب در عرصه قدرت و مباحث سياسي را مربوط به دو جناح مدعي ارزشگرايي و اصلاح طلبي دانست و گفت: تماميت خواهي و انحصارطلبي در ذات افراطيون هر دو جناح است.مصطفي كواكبيان در خصوص انحصارطلبان گفت: اين عده هيچ برنامه مشخصي براي حل مشكلات مردم ندارند و قدرت و حكومت را صرفاً وسيله اي براي رسيدن به مطامع شخصي و منويات جناحي خويش مي دانند.اگر اعتماد عمومي مردم تا حدودي به برخي از دست اندركاران كاهش يافته است به همين خاطر است كه مي بينند هر كسي كه پشت ميز قدرت قرار گرفت گويا يادش مي رود كه چنين قدرت متعلق به مردم است و او بايد با تمام وجود خودش را وقف خدمت آنان نمايد.
تشكيل گروه پنج نفره براي انتخاب كانديداي دوم خردادي
مهر: محمدرضا خباز از طرحي خبر داد كه بر اساس آن، خاتمي رييس جمهور، ميرحسين موسوي، موسوي خوييني ها، موسوي بجنوردي و موسوي تبريزي در ارديبهشت ماه كانديداي واحد اصلاح طلبان را تعيين خواهند كرد.قائم مقام حزب همبستگي در ادامه گفت: بر اين اساس اين افراد در ارديبهشت ماه كه فضا از هر جهت مناسب است و شفافيت لازم ايجاد شده، تصميم گيري قاطعي انجام خواهند داد و به يكي از آقايان تكليف مي كنند كه بمان و به ديگر كانديداها بگويند به نفع اين كانديداي واحد كنار بروند و بايد در كابينه نيز از وجود كانديداهايي كه به نفع كانديداي اصلي كنار رفته اند، استفاده شود.
جاي پاي كروبي محكم تر از معين است
مهر: امير محبيان فعال و صاحب نظر سياسي گفت: احتمال اجماع براي يك كانديداي واحد در جبهه دوم خرداد بعيد نيست.اين روزنامه نگار و صاحب نظر امور سياسي در خصوص احتمالات مختلف در تعيين كانديداي واحد در جبهه دوم خرداد گفت: هرچه احساس نگراني از پيروزي رقيب در جبهه دوم خرداد افزايش پيدا كند، انگيزه هاي رسيدن به وحدت هم در جريان دوم خرداد بيشتر خواهد شد. محبيان  ادامه داد: اين توافق ادامه خواهد يافت و نهايتا در يك شكل توافقي، كانديداهاي متعدد اين جبهه به نفع يك نفر كنار خواهند رفت. محبيان در خصوص كانديداي نهايي جريان اصلاح طلب گفت: البته بايد منتظر گذشت زمان بود، اما به نظر من جاي پاي آقاي كروبي محكم تر از معين است.
عكسم را برداريد
مهر: محسن رضايي نامزد احتمالي اصولگرايان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه چهار سال آينده، سالهاي مواجهه جديد ايران و آمريكاست كه اوج آن در سالهاي ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ميلادي خواهد بود، گفت: چنانچه دولت را بدست گيرم، با يك ديپلماسي شجاعانه و منطقي، كاري خواهم كرد كه حتي يك گلوله به سمت ايران شليك نشود. وي كه شنبه شب در همايش انتخاباتي ائتلاف بزرگ فرزندان زاگرس سخن مي گفت، با انتقاد از برگزاركنندگان اين همايش كه عكس بزرگي را از وي بر روي پلاكارد همايش چاپ كرده بودند، گفت: من به دنبال يك مساله جدي آمده ام و نيامده ام كه خود را تبليغ كنم. دغدغه مهم من آينده است، درعين حال كه نگران آينده هستم به آينده اميدوارم.
مهرعليزاده خواستار عدم سوءاستفاده از جوانان شد
ايسنا: يك كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري تأكيد كرد: استفاده از هر شعاري - كه شعار باشد -، ناپسند است.محسن مهرعليزاده با اشاره به آمار جوانان در كشور خاطرنشان كرد كه هيچ كس نبايد با سوءاستفاده چشم داشتي به جمعيت جوانان داشته باشد.وي با اشاره به ضرورت برنامه ريزي براي جوانان در راستاي جلب اعتماد آنها گفت: سوابق هركس نشان دهنده ميل و رغبت وي در امور جوانان است و اگر نتوانيم اعتماد جوانان را جلب كنيم در ذهن جوان يك شعار نقش مي بندد و بي اعتمادي به جوانان به بي اعتنايي آنها تبديل مي شود.

دولت پرداخت عيدي ۵/۳ ميليون توماني
به اعضايش را تكذيب كرد
ايسنا: سخنگوي دولت اعلام كرد كه عيدي امسال اعضاي هيات دولت همانند ساير كارمندان دولت پرداخت مي شود.
عبدالله رمضان زاده درباره خبر مربوط به اختصاص  ۵/۳ ميليون تومان به هر يك از اعضاي هيأت دولت به عنوان عيدي، گفت: مبلغ  ۵ /  ۳ ميليون توماني كه از جانب دولت به اعضاي اين هيأت پرداخت شده، نه عيدي است نه پاداش، بلكه رديف قانوني است كه محل خرج آن مشخص است و اسناد آن بايد در اختيار ذي حسابها قرار بگيرد.برخي از منابع از پرداخت  ۵/۳ ميليون تومان پاداش در هفته دولت و۵/ ۳ ميليون تومان عيدي به اعضاي كابينه خبر داده بودند.
وي ادامه داد: هر ساله در رديف بودجه رقمي براي هزينه هاي اضطراري و پيش بيني نشده گنجانده مي شود كه در اختيار همه وزراء قرار مي گيرد.
رمضانزاده كه اختصاص اين رقم به وزراء را عملي مرسوم كه هر ساله در بودجه لحاظ مي شود، مي خواند و تصريح كرد: اختصاص اين رقم مطابق قانون انجام مي شود و هيچ يك از وزراء حق ندارند تحت هر عنوان از جمله عيدي و پاداش از اين رقم استفاده كنند.
سخنگوي هيأت دولت رقم اختصاص يافته از طريق بودجه براي تأمين هزينه هاي پيش بيني نشده سازمانها و ادارات دولتي را شش ميليون تومان اعلام كرد و به ايسنا گفت: اين رقم در دو مرحله به وزراء پرداخت مي شود و اسناد هزينه آن نيز بايد تهيه و ارائه شود.
وي گفت: اين امر خلاف آن روندي است كه در مجلس اتفاق افتاده و از محل رقم اختصاص يافته براي هزينه هاي پيش بيني نشده، به نمايندگان مجلس پاداش و عيدي پرداخت شده است.
رمضانزاده كه اختصاص مبلغي را براي هزينه هاي اضطراري دستگاهها از بودجه، مختص همه دستگاههاي نظام مي دانست، مقدار اين رقم را براي مجلس  ۳ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: دولت هيچ مسأله مخفي در اين زمينه ندارد و اين امر جزو مصوبات قانوني دولت است كه بر روي سايت سخنگو نيز قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه مبلغ يادشده، عيدي و پاداش وزراء محسوب نمي شود و براي هزينه كردن در برخي بخشهايي كه پيش بيني نشده بود در اختيار وزراء قرار مي گيرد، همچنين كل مبلغ اختصاص يافته از رديف بودجه براي هزينه در بخشهاي اضطراري و پيش بيني نشده را  ۱۱۰ ميليون تومان اعلام كرد.

رئيس قوه قضائيه:
دستاوردهاي قضايي كشورمان در
اختيار سازمان هاي بين المللي قرار گيرد
ايسنا: در سومين جلسه ستاد حقوق بشر كه به رياست  هاشمي شاهرودي تشكيل شد، رئيس قوه قضاييه مقرر كرد كه كميته مطالعات حقوق بشر در معاونت حقوقي و توسعه قوه قضاييه تشكيل و مسايل حقوق بشر در سطح بين المللي را مطالعه و پيگيري كند.
رئيس قوه قضاييه در سومين جلسه ستاد حقوق بشر گفت: آنچه در مساله حقوق بشر موجب تاسف است، حاكم شدن اغراض سياسي بر اصل موضوع دفاع از حقوق انسان ها، حيثيت و كرامت انساني و در نتيجه ناديده گرفتن نقض هاي آشكار و عظيم حقوق بشر از سوي آمريكا و رژيم اشغالگر قدس است.
هاشمي شاهرودي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: دستاوردهاي قضايي و حقوقي كشورمان به ويژه در زمينه زندان ها، حقوق زنان، شوراهاي حل اختلاف، حقوق شهروندي و... بايد به نحو مناسب و مقتضي به اطلاع ارگان ها و سازمان هاي بين المللي برسد.
گفتني است در آغاز اين جلسه، لاريجاني، دبير اين ستاد، از تلاش هاي دستگاه قضايي و ستاد حقوق بشر براي گسترش تعامل با دستگاه هاي ذي ربط داخلي و خارجي و مسائل موجود در زمينه حقوق بشر گزارشي ارائه كرد.

اخبار كوتاه
هاشمي رفسنجاني: سلب حق مسلم مان را نمي پذيريم
ايسنا: امير وليد بن طلال شاهزاده سعودي، صبح ديروز با هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت وگو كرد.
بنا بر اين گزارش رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با اشاره به فاصله غيرمنطقي قيمت نفت حوزه خليج فارس با ساير مناطق دنيا گفت: لازم است حركتي بنيادي براي احقاق حق كشورهاي توليدكننده انجام گيرد.
وي با اشاره به نتايج توافق دو كشور در مسايل منطقه اي و بين المللي تصريح كرد: در صورت هماهنگي و اتحاد كشورهاي اسلامي، هرگونه فشار و تهديد بر كشورهاي منطقه بي تاثير خواهد بود.
وي در مورد روند مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي اظهار داشت: اروپا و آمريكا از ابتدا نظري واحد؛ اما ادبياتي متفاوت داشتند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: جمهوري اسلامي ايران مصمم است اعتمادسازي كند.
اگر طرح هاي مذاكره درصدد اعتمادسازي باشند، قابل پذيرش و حل شدني است؛ اما اگر درصدد سلب اين حق مسلم ملت ايران باشند، به هيچ وجه پذيرفتني نيست.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين ديدار گفت: همكاري هاي ايران و عربستان در بخش دولتي و خصوصي كمتر از ظرفيت هاي دو كشور است.بايد با اهتمام در بسط و توسعه همكاري ها همت گماشت.
امير وليد بن طلال نيز در اين ديدار با تشريح اوضاع سياسي، اقتصادي و اجتماعي عربستان سعودي گفت: ايران و عربستان دو كشور محوري در منطقه و جهان هستند.
وي گفت: مسئولان عربستان سعودي مصمم هستند تا با توسعه و تحكيم روابط اقتصادي براي گسترش روابط سياسي كمك نمايند.
امير بن طلال با اعتراض نسبت به كشورهايي كه به ايران فشار وارد مي كنند تا از حق خود در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي چشم پوشي كند، گفت: اين تبعيض بزرگي است كه به رغم تأكيد ايران بر مسالمت آميز بودن برنامه هاي هسته اي اش، به اين كشور فشار مي آورند؛ اما كشورهاي ديگر در منطقه آزادانه بر تعداد زرادخانه هاي خود مي افزايند و هيچ انتقادي نيز به آنها نمي شود.
خط توليد چاشني در وزارت دفاع راه اندازي شد
مهر: براي نخستين مرتبه در كشور، خط توليد چاشني طي مراسمي با حضور وزير دفاع در گروه صنايع تسليحاتي سازمان صنايع دفاع افتتاح شد.
براساس اين گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع اعلام كرد: با راه اندازي فاز اول اين پروژه، توليد چاشني بدون سندان كه به صورت گسترده اي در مهمات كاليبر كوچك بكار مي رود، به دو برابر افزايش مي يابد.
شمخاني در اين مراسم گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در جهت گسترش انواع محصولات نظامي سرمايه گذاري قابل ملاحظه اي صورت گرفته ولي در مورد چاشني به دليل پيچيدگي هاي فني و رعايت اصول ايمني، اقدام اساسي نشده بود.وي با اشاره به تدوين دانش فني، انجام كليه طراحيهاي ساختمان، تاسيساتي و صنعتي و ساخت ماشين   آلات خطوط توليد توسط كارشناس صنايع دفاعي تصريح كرد: چشم انداز توليد چاشني اميدواركننده و نويدبخش خودكفايي در آينده نزديك است.
هزينه اجراي پروژه فوق حدود ۴۵ ميليارد ريال بوده كه كمتر از نصف هزينه اجرا توسط شركت هاي خارجي است و بدين ترتيب، رقم صرفه جويي ارزي Know-How خريد،  نصب و راه اندازي تجهيزات مربوطه بالغ بر ۲۰ ميليون دلار برآورد مي شود.
از سوي ديگر، عمليات اجرايي و ساخت تجهيزات و ماشين آلات اين پروژه در كمتر از ۱۸ ماه انجام شده است كه از نظر زمان اجرا يك ركورد به شمار مي آيد.
گفتني است در حال حاضر قابليت توليد چاشني هاي مورد نياز ساير مهمات كاليبر بزرگ نيز در گروه صنايع تسليحاتي سامان صنايع دفاع وجود دارد.
استقبال وزير ارشاد از توصيه اخير رئيس قوه قضائيه
ايسنا: وزير ارشاد اظهار اميدواري كرد با سخنان اخير آيت الله هاشمي شاهرودي، فضاي خوبي براي فعاليتهاي مطبوعاتي شاهد باشيم و توصيه هاي وي از سوي دادگستري ها و محاكم قضايي مورد توجه اكيد قرار گيرد و به كار بسته شود.
احمدمسجدجامعي همچنين با مغتنم شمردن اين سخنان در فضاي كنوني و يادآوري نقش و تأثير رسانه در تبادل اطلاعات، شفاف سازي و پاسخگويي گفت: يك رسانه با ويژگي هاي مذكور، ذيل تجربه اي انباشته شده كه در اثر نهادينه شدن و استمرار يك امر حاصل مي شود، شكل مي گيرد.
وزير ارشاد در ارزيابي از وضعيت فعاليتهاي فرهنگي كشور، اين فعاليتها را محصول تلاشهاي سالهايي دانست كه در آن از تجربه مديران فرهنگي استفاده شده است و با بيان اينكه اين تلاشها چشم انداز روشني پيش  روي دارند، به افزايش كمي توليد در حوزه هاي مختلف فرهنگي اشاره و خاطرنشان كرد: با افزايش كمي توليد در بخشهاي مختلف فرهنگي به تدريج به سوي كيفيتهاي بالاتر سوق يافته ايم.اين در حالي است كه مصرف فرهنگي كشور بيش از اين است و توليد در اين بخش جوابگوي مصرف نيست.
عليزاده:
درحال تعامل با شوراي نگهبان هستيم
ايسنا: رئيس كل دادگستري استان تهران با تأكيد بر جايگاه رفيع شوراهاي حل اختلاف در كاهش ميزان ورودي ها به تشكيلات قضايي و ضرورت گنجاندن توسعه كمي و كيفي آنها در برنامه هاي آتي اظهار داشت: طي سال جاري، دادگستري استان تهران از حيث توسعه شوراهاي حل اختلاف و عملكرد مربوطه، رتبه اول را در كل كشور به دست آورده است كه جاي مباهات دارد.
عباسعلي عليزاده در آخرين جلسه شوراي معاونان دادگستري در سال جاري با اشاره به برخي اقدامات دادگستري در اين سال اظهار داشت: سال ۸۳ در حالي به پايان مي رسد كه علي رغم وجود تنگناهاي متعدد به ويژه در بعد اعتبارات مالي، همكاران قضايي و اداري ما توانستند با تلاش مضاعف و در حد ايثار، وظايف قانوني خود را انجام دهند.
عليزاده با بيان اين كه دستگاه قضايي از نظر بودجه، كمبودهاي شديدي دارد، ادامه داد: مسئولان ذي ربط در قوه قضاييه به شدت در حال تعامل با مجلس شوراي اسلامي  و شوراي نگهبان هستند تا اعتبارات لازم متناسب با شأن دستگاه قضايي تصويب شود.
همچنين عليزاده طي گزارشي از تعليق و انفصال ۸۵ نفر از قضات در طول ۵ سال اول ۵ سال اول دوران مديريت  هاشمي شاهرودي خبر داد.
ادعاي مطبوعات انگليسي:
وزارت دفاع اسراييل نمونه تاسيسات نطنز را
براي حمله احتمالي شبيه سازي كرد
ايسنا: ساندي تايمز مدعي شد، كابينه امنيتي آريل شارون مجوز مقدماتي طرحي براي حمله هوايي و زميني (!) به ايران را درصورت شكست اقدامات ديپلماتيك با اين كشور صادر كرده است.
به گزارش روزنامه هاآرتص، روزنامه ساندي تايمز، چاپ لندن گزارش داد وزارت دفاع اسراييل براي تمرين حمله به تاسيسات غني سازي اورانيوم نطنز نمونه اين تاسيسات را شبيه سازي كرده است.براساس اين گزارش، رژيم صهيونيستي احتمالا از جنگنده هاي اف-۱۵ و گروه هايي از واحد شالداگ، نيروي هوايي براي حمله به ايران استفاده خواهد كرد.
به گزارش ساندي تايمز، اسراييل درخصوص اين طرح با آمريكا نيز مذاكراتي داشته است و ظاهرا واشنگتن درصورت شكست اقدامات ديپلماتيك در رابطه با ايران از حمله تل آويو به ايران ممانعت نخواهد كرد.
ايران به عراق برق صادر مي كند
ايسنا: ايران طي توافق هاي انجام شده با وزارت خارجه عراق، آماده صدور ۱۰۰ مگاوات برق به عراق مي باشد.خبرگزاري عراق با مخابره اين خبر افزود: طبق اين توافق، طرف عراقي مي بايست خطوط انتقال برق و ۴۵ دكل برقي را نصب كند و بعد از آن ايران ۱۰۰ مگاوات برق به عراق صادر كند.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش داد: هياتي متشكل از نماينده هاي استانهاي بصره، ناصريه، سماوه و ميسان از ايران ديدن كرده اند.
خبرگزاري عراق از قول رحيم ساعدي، نماينده استاندار ميسان افزود: در اين ديدار كه به دعوت رسمي ايران انجام شد، چندين طرح عمراني به طرف ايراني پيشنهاد شد.ساعدي در ادامه گفت: در اين سفر با توانايي هاي ايران در زمينه توليد برق آشنا شديم و ايران با توجه به آبهاي رودخانه اي و سدهايي كه ساخته است مي تواند علاوه بر تامين انرژي مورد نياز خود در منطقه ، مازاد آن را به كشورهاي همسايه صادر كند.
حضور ۳۰ هزار دانشجو در مناطق عملياتي جنگ
فارس: سه هزار دانشجو از دانشگاه هاي سراسر كشور ديروز براي بازديد از مناطق عملياتي، راهي استان هاي جنوبي و غربي كشور شدند.
اسماعيل احمدي مسئول روابط عمومي سازمان بسيج دانشجويي با اعلام اين خبر افزود: اين تعداد از دانشجويان در قالب كاروان هاي جداگانه از دانشگاه هاي يزد، قم، مشهد، تهران، بيرجند، سيستان و بلوچستان، علوم قضايي تهران، اردبيل، دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه زنجان راهي مناطق عملياتي كشور شدند.به گفته احمدي قرار است دانشجويان اعزامي از مناطقي همچون فكه، شلمچه، دهلاويه، طلائيه، مسجد جامع خرمشهر، اروندكنار، منطقه عملياتي فتح المبين، دوكوهه و هويزه بازديد كنند.
در اردوي راهيان نور دانشگاه ها كه با نام طرح «از طلوع فجر تا حماسه فتح» از ايام الله دهه فجر تا سوم خرداد ادامه دارد، ۳۰ هزار دانشجو از مناطق عملياتي بازديد خواهند كرد.
مراسم سپاس از فخرالدين حجازي
ايسنا: مراسم تقدير از شخصيت سياسي و مبارزاتي فخرالدين حجازي با حضور برخي مسئولان عالي رتبه و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي صبح ديروز يكشنبه برگزار شد.
علي يونسي وزير اطلاعات طي سخناني در اين مراسم با بيان اينكه در آن دوران تاريك و خمود و خاموش و استبدادزده جامعه به فرياد و فريادگراني چون فخرالدين حجازي و قلم هاي سيرآسايي چون دكتر علي شريعتي نياز داشت تا نسل جوان ما را از دست شرق و غرب نجات دهد و در راه امام هدايت كند، افزود: فخرالدين حجازي احساسات ديني ملت را به راه انداخت.
در اين همايش تجليل آميز، وزراي آموزش و پرورش و مسكن و هم چنين رئيس سازمان بازرسي كل كشور حضور داشتند.
بررسي و معرفي جايگاه علمي - سياسي و مبارزاتي فخرالدين حجازي با ذكر خاطراتي از چگونگي شكل گيري روش مبارزاتي او و سرمشق دادن و سرمشق گرفتن وي از برخي چهره هاي مبارزاتي آن روز به ويژه شخصيت هايي مانند حضرت امام خميني(ره)، شهيد مطهري و آيت الله طالقاني و هم چنين دكتر علي شريعتي انجام شد. همچنين در اين مراسم همسر و دختر فخرالدين حجازي سخنراني كردند.
برنامه هاي لحظه تحويل سال
در جوار بارگاه امام رضا(ع) اعلام شد
ايرنا:رئيس  اداره  تبليغات  اسلامي  آستان  قدس  رضوي  گفت : امسال  برنامه هاي  لحظه  تحويل  سال  نو از ساعت  ۱۳ با قرائت  قرآن  كريم  آغاز مي شود.
حجت الاسلام  محمد تقي  رضايي  افزود: اين  مراسم  با مداحي  و قرائت  زيارت  امام  رضا(ع ) توسط مداحان  اهل  بيت  (ع )ادامه  مي يابد و سپس  دربانان  حرم  مطهر به  اجراي  سرود مي پردازند.
وي  ادامه  داد: سخنراني  حجت الاسلام  والمسلمين  راشد يزدي ، قرائت  زيارت وارث ، خواندن  شعر و قرائت  دعاي  توسل  از ديگر برنامه هاي  پيش  بيني  شده است .
او اظهارداشت : دربانان  آستان  قدس  رضوي  هم  به  صورت  دسته  جمعي  و همراه با خيل  زائران  حضرت  رضا(ع ) دعاي  تحويل  سال  را زمزمه  مي كنند. رضايي  به  برنامه هاي  اين  اداره  در ايام  نوروز اشاره  و گفت : در دهه  دوم ماه  صفر، هر روز مراسم  مختلفي  نظير سخنراني ، قرائت  زيارت  عاشورا، قرائت زيارت  امام  رضا(ع ) و مداحي  اهل  بيت  عصمت  و طهارت  در مسجد گوهرشاد، رواق دارالزهد، صحن  جمهوري  اسلامي و صحن  انقلاب  برگزار مي شود.

وزير اطلاعات:
پيشنهاد اخير آمريكا مسخره است
ايسنا: وزير اطلاعات تهيه مقدمات براي برگزاري يك انتخابات پر اهميت را اولويت اصلي فعاليت هاي اين وزارتخانه برشمرد.
علي يونسي در حاشيه مراسم تقدير از فخرالدين حجازي در جمع خبرنگاران درباره آخرين برنامه هاي وزارت اطلاعات در قبال انتخابات آتي رياست جمهوري افزود: ما همه مقدمات را فراهم كرده ايم و با اطلاع رساني ها و تصميم سازي هايي كه قرار است به انجام برسد، تلاش مي كنيم حداكثر حضور و مشاركت ملت ايران را در پاي صندوق هاي راي داشته باشيم.
معتقديم هرچه حضور و مشاركت ملت در پاي صندوق هاي راي بيشتر باشد، امنيت ملي بيشتر تضمين خواهد شد.وي درباره اظهارات وزير امور خارجه آمريكا كه ايران را حامي تروريسم خوانده بود، گفت: اينگونه حرف ها از خانم رايس كه ملكه خشونت و جنگ طلبي است بسيار طبيعي قلمداد مي شود.وي از زماني كه دستش به تريبون هاي بين المللي رسيده، از اينگونه حرف ها بسيار مي زند.رايس يك شخصيت تروريست است و بسياري از جنايت هايي كه در عراق و فلسطين صورت مي گيرد با كمك اوست.اگر دادگاه عادلي بود بايد خانم رايس و بوش و همدستانشان به دليل جناياتي كه در حق مردم انجام مي دهند در آن دادگاه بين المللي محاكمه مي شدند.وزير اطلاعات در پاسخ به سوالي درباره پيشنهاد اخير آمريكا به ايران مبني بر اينكه اگر ايران تعليق دائم غني سازي را بپذيرد آمريكا با عضويت كشورمان در سازمان تجارت جهاني موافقت خواهد كرد، اين پيشنهاد را مسخره، بي ربط و اهانت به شعور ملي ايرانيان دانست و افزود: اين پيشنهاد نه تنها منطقي نيست بلكه آنقدر مسخره است كه ما معتقديم بايد از اين اهانت بزرگي كه در حق ملت ايران روا داشته عذرخواهي كند؛ چراكه آمريكا توقع دارد با دادن چند قطعه هواپيما كه وظيفه اش است يا عضويت در يك سازمان بين المللي، ما از حق مسلم خود صرف نظر كنيم.همچنين يونسي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه آخرين وضعيت پرونده جاسوسان هسته اي را جويا شد، افزود: اين پرونده از نظر ما تكميل و به دادگاه ارايه شده است و ما منتظر محاكمه آنها هستيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |