دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۰ - Mar 14, 2005
تا پايان دي ماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل
متوسط قيمت سكه ۱۹ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: براساس گزارش هاي بانك مركزي متوسط قيمت فروش سكه در تهران تا پايان دي ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما متوسط قيمت فروش هر سكه طرح جديد در بازار تهران در ۱۰ ماهه سال جاري حدود ۸۸۸ هزار و ۶۶۷ ريال بوده است و اين درحالي است كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل ۷۴۹ هزار و ۷۲۰ ريال مي باشد.
اين گزارش همچنين حاكي است كه متوسط قيمت هر سكه طرح قديم در بازار تهران در ده ماهه سال جاري يك ميليون و ۱۴ هزار و ۷۵۹ ريال بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد افزايش را نشان مي دهد.
بنابراين گزارش قيمت هر سكه طرح جديد در ابتداي سال جاري ۸۷۷ هزار و ۸۹۵ ريال بوده است كه با روندي روبه رشد در دي ماه به حدود ۹۵۳ هزار و ۵۸۱ ريال رسيده است.
بيشترين قيمت سكه در آذرماه سال جاري با قيمت هر سكه طرح جديد ۹۷۴ هزار و ۷۲۷ ريال ثبت شده است.
گزارش خبرنگار ما حاكي است ركود در بازار مسكن و افت شاخص قيمت سهام در بازار بورس باعث ورود سرمايه هاي سرگردان به بازار طلا و سكه و در نتيجه افزايش قيمت آنها شده است.
البته در اين بين نبايد از افزايش قيمت جهاني طلا چشم پوشي كرد.
جدول قيمت سكه در بازار تهران
افزايش نسبت به سال قبل (ريال)
طرح جديد
افزايش نسبت به سال قبل
طرح قديم
دوره
۱/۲۳
۸۳۰۷۴۲
۸/۲۳
۹۰۹۰۹۲
دي ۱۳۸۲
۷/۲۲
۷۴۹۷۲۰
۲۵
۸۴۶۴۶۹
۱۰ ماهه ۱۳۸۲
۸/۱۴
۹۵۳۵۸۱
۹/۲۵
۱۱۴۱۱۰۴
دي ۱۳۸۳
۵/۱۸
۸۸۸۶۶۷
۹/۱۹
۱۰۱۴۷۵۹
۱۰ ماهه ۱۳۸۳

براي تأثير بر بازار نفت
اوپك در اجلاس اصفهان تنها مي تواند توليد خود را ثابت نگه
براي تأثير بر بازار نفت اوپك در اجلاس اصفهان تنها مي تواند توليد خود را ثابت نگه دارد
گروه اقتصادي: در پي افزايش فشار بر اوپك براي اقدام به كنترل بازار، برخي منابع نزديك به اين سازمان اعلام كردند كه اين سازمان در حال حاضر نزديك به حداكثر ظرفيت خود توليد مي كند و اين سازمان ها بيش از اين توان تاثير بر شرايط جاري بازار ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، يازده عضو اوپك به همراه عراق در حال حاضر حدود ۵/۲۹ميليون بشكه نفت به بازار عرضه مي كنند و ظرفيت مازاد ديگري در اين سازمان وجود ندارد.
در حاليكه اعضاي اوپك در اجلاس قبلي خود به كاهش توليد خارج از سقف تعيين شده تا مركز يك ميليون بشكه راي داده بودند اين امر به طور عملي اجرا نشده و اعضاي اوپك از جمله عربستان سعودي، كويت و امارات متحده عربي بيش از ظرفيت هاي تعيين شده نفت عرضه كردند.
ديروز در مقابل انتشار گزارشهاي مختلف از سوي منابع غربي ديروز برخي اعضاي اوپك تنها با اعلام اينكه اين سازمان در اجلاس اصفهان ميزان توليد را ثابت نگه خواهد داشت، تلاش كردند تا اين فشارها را كاهش دهند.
در حال حاضر بسياري از اعضاي اوپك سرمايه گذاري هاي گسترده اي را براي افزايش ظرفيت توليد آغاز كرده اند ولي اكثر اين سرمايه گذاري ها حداقل تا دو سال ديگر آثار خود را در بازار نشان خواهند داد.
در حال حاضر كشورهاي توليدكننده نفت غير عضو اوپك از جمله روسيه كه توان حضور در بازار و عرضه نفت بيشتر دارند در اين زمينه واكنشي نشان نمي دهند و مصرف كنندگان غربي فشاري براي عرضه بيشتر نفت از سوي اين كشورها اعمال نمي كنند.
در سالهاي اخير عدم سرمايه گذاري كشورهاي صنعتي در منابع نفت خاورميانه موجب شده است ظرفيت مازاد توليد نفت در جهان كاهش يابد و بازار نفت با عدم تعادل عرضه و تقاضا روبرو شود.

طرح تثبيت قيمت ها محدود به ۹ قلم كالا نمي شود
فارس: دبير شوراي اقتصاد گفت: بعيد است تا خرداد ماه سال آينده قيمتها افزايش داشته باشند و پس از آن نيز محدوديت شديدي براي كنترل قيمت كالاها و خدمات اعمال خواهد شد.
مهدي اخلاقي مصوبه مجلس براي تثبيت قيمتها در سال آينده را قانوني و براي تمامي دستگاه ها لازم الاجرا دانست و افزود: شوراي اقتصاد در نظر دارد علاوه بر ۹ قلم كالايي كه قيمتشان توسط مجلس براي سال آينده تثبيت شده است، قيمت كالاهايي كه سهم اين ۹ قلم در آنها بالا است را نيز براي سال آينده تثبيت كند.
وي خاطرنشان كرد: بررسي هاي لازم براي اجرايي شدن اين تصميم در وزارت بازرگاني در حال انجام است و شوراي اقتصاد با اعمال محدوديت، افزايش قيمت چنين كالاهايي را بررسي خواهد كرد.
اخلاقي در پاسخ به اين پرسش كه كالاهايي كه قيمتشان در ارتباط با طرح تثبيت قيمت محدود خواهد شد چه كالاهايي هستند، گفت: فعاليتهاي خدماتي، مواردي كه مربوط به چاپ و نشر دولت است، كاغذ و خدمات مربوط به حسابرسي مواردي هستند كه به عنوان مثال قيمتشان تثبيت مي شود.
وي تأكيد كرد: به طور كلي شوراي اقتصاد اقلام و كالاها و خدماتي كه شركت هاي دولتي توليد مي كنند و در ارتباط با ۹ قلم كالا و خدمات مذكور هستند را با لحاظ قيمت كالاها و خدمات مذكور قيمت گذاري خواهد كرد.
وي بخشي از تثبيت قيمت هاي سال آينده را مربوط به كالاهاي يارانه اي دانست و افزود: قيمت كالاهايي چون قند و شكر، پودر لباسشويي و كود و سم، افزايش نخواهد داشت.

۸۰ ميليون مترمربع ظرفيت مازاد كاشي و سراميك دركشور وجود دارد
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: با وجود رشد ۳۰درصدي صادرات كاشي و سراميك در سال جاري و افزايش ۱۰۰درصدي ظرفيت توليد طي ۲ سال اخير، هم اكنون بيش از ۸۰ ميليون مترمربع ظرفيت مازاد در صنعت سراميك كشور بلااستفاده مانده است.
اين در حاليست كه ظرفيت موجود اين صنعت ۱۷۰ ميليون مترمربع برآورد شده و ظرفيت امسال نيز ۱۳۰ ميليون مترمربع است كه با اين وجود ميزان صادرات سال جاري فقط ۹ ميليون مترمربع بوده است.
دبير انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك ايران علت بروز اين بحران را ناشي از سياست گذاري هاي نادرست وزارت صنايع مي داند و مي گويد: اين وزارتخانه براي ايجاد واحدهاي جديد و توسعه صادرات اقدامات سازنده اي انجام نداده است.
سيد كمال سيد محسني بر اين باور است كه با وجود ۸۰ ميليون مترمربع ظرفيت مازاد در اين بخش از صنعت چرا بايد فقط در سال جاري حدود ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار مترمربع كاشي به كشور وارد شود و قراردادهاي جديدي نيز براي واردات ۱۰ ميليون مترمربع كاشي براي سال آينده منعقد گردد.
سخنان محسني در شرايطي بيان مي شود كه رئيس سازمان نظام مهندسي كشور نيز چندي پيش بر ضرورت برنامه ريزي دقيق و توجه خاص مسئولان صنعتي كشور به اين بخش از صنعت تاكيد كرده بود.
ظرفيت توليد كاشي و سراميك در كشور كه در سال ،۱۳۸۰ ۹۲ ميليون مترمربع بوده و در سال ۱۳۸۱ به ۱۱۷ ميليون مترمربع رسيد و سال ۱۳۸۲ ۱۳۰ ميليون مترمربع را تجربه كرد هم اكنون به ۱۷۰ ميليون مترمربع افزايش يافته است.
با توجه به اينكه در برخي از كشورهاي همجوار ايران هنوز هم روند بازسازي ادامه دارد (عراق و افغانستان) به نظر مي رسد با برنامه ريزي مطلوب دولت امكان صادرات كاشي و سراميك بيشتر مهيا شود، صادراتي كه علي رغم كسب درآمد ارزي براي كشور موجب استفاده از ظرفيت مازاد اين صنعت نيز خواهد شد.
براساس آمار گمرك ايران، طي ۱۰ ماهه امسال فقط كشور عراق ۳۱ ميليون و ۶۵۴ هزار دلار مصالح ساختماني از ايران خريداري كرده است و ميزان خريد افغانستان نيز ۲۶ ميليون و ۶۱۴ هزار دلار بوده است كه كاشي و سراميك در اين ميان قسمتي از درآمد فوق را (۲۷ ميليون و ۴۸۷ هزار دلار) به خود اختصاص داده اند.

براساس مصوبه هيأت وزيران انجام مي شود
اختصاص ۴۰ درصد سرمايه گذاري هاي سازمان هاي
توسعه اي وزارت صنايع به مناطق محروم
گروه اقتصادي: قائم مقام معاونت امور معادن وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: براساس مصوبه هيأت وزيران، سازمان هاي «گسترش و نوسازي صنايع ايران» و «توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران» مكلفند حداقل ۴۰ درصد از سرمايه گذاري هاي جديد خود را به سرمايه گذاري مشترك با بخش غيردولتي در مناطقي كه شاخص هاي توسعه آنها زير شاخص ميانگين كشور است، اختصاص دهند.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، مهندس شمس الدين سياسي راد گفت: پيگيري اجراي مصوبه يادشده در وزارت صنايع و معادن با مسئوليت معاونت برنامه ريزي، توسعه و فناوري و همكاري ساير معاونت هاي ذيربط است.
وي افزود: همچنين طبق مصوبه هيأت وزيران به منظور جبران عقب ماندگي استان ها و مناطقي كه شاخص هاي توسعه آنها زير شاخص ميانگين كشور است، نرخ كارمزد وام حساب ذخيره ارزي براي اين مناطق ۷۵ درصد نرخ مصوب تعيين شده است.

مديرعامل سازمان توسعه برق ايران خبر داد:
نيمه دوم سال آينده خاموشي داريم
فارس: مديرعامل سازمان توسعه برق ايران از خروج غول خاموشي از حصار روشنايي از نيمه دوم سال آينده با توجه به اعتبارات تخصيص يافته به احداث و راه اندازي نيروگاههاي جديد خبر داد.
حسين محمودزاده با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: با وجود اين كه غول خاموشي در كشور مهار شده، اما بايد اذغان كرد كه اختصاص تنها ۲۵ درصد مورد اعتبارات نياز سازمان توسعه برق ايران در بودجه ۸۴ اين مهار تنها يكسال ادامه داشته و باز هم خاموشي سراسر كشور را فرا خواهد گرفت.
وي با اشاره به اين كه در لايحه بودجه هشتاد و چهار ۴۳۰ ميليارد تومان اعتبار سازمان توسعه برق ايران پيش بيني شده است، گفت: با توجه به اين كه براي تأمين انرژي برق مصرفي در سال ۸۴ نزديك به ۱۷۰۰ ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است، حاكي از تأمين تنها ۲۵ درصد اعتبارات مورد نياز است.
به گفته وي، سازمان توسعه برق ايران از ۸۹۰ ميليارد تومان اعتبار تصويب شده در سال ،۸۳ ۵۲۳ ميليارد تومان دريافت كرده است.
محمودزاده در خصوص راه اندازي نيروگاه هاي جديد گفت: در طول برنامه پنج ساله چهارم سالانه به طور ميانگين ۳۵۰۰ مگاوات بايد نيروگاه جديد به بهره برداري برسد.
وي افزود: براي راه اندازي ۳۵۰۰ مگاوات نيروگاه جديد سالانه ۲۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي ساخت تاسيسات توليد برق مورد نياز است.

گفت وگوي امروز
فرودگاه امام بدون هيچ شرطي قطعاً در ارديبهشت ماه
راه اندازي مي شود
گروه اقتصادي : به رغم وعده هاي وزير راه و ترابري در زمان كسب رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي اخبار متناقضي پيرامون زمان و چگونگي راه اندازي اين فرودگاه مطرح مي شود. با محمد رحمتي وزير راه و ترابري در اين زمينه گفت و گو كرده ايم.
***
* فرودگاه امام چه زماني راه اندازي خواهد شد؟
- همانطور كه قبلاً نيز عنوان كرده ام فرودگاه امام در اوايل ارديبهشت ماه سال آينده راه اندازي خواهد شد.
* آيا اعتبار لازم براي راه اندازي فرودگاه تأمين شده است؟
- هيچ مشكلي در زمينه تأمين اعتبار براي راه اندازي فرودگاه امام نداريم و هيچ وقت نگفته ام در صورت عدم تأمين اعتبار فرودگاه امام در ارديبهشت ماه راه اندازي نخواهد شد.
* آيا با وجود بدهي ۳۳ ميليارد توماني فرودگاه و عدم تخصيص اعتبار در بودجه سال آينده، اين فرودگاه در ارديبهشت ماه راه اندازي خواهد شد؟
- فرودگاه امام در هر شرايطي در اوايل ارديبهشت ماه سال آينده قطعاً راه اندازي خواهد شد و حتي در صورتي كه ۱۸ ميليارد تومان اعتبار ضروري راه اندازي فرودگاه نيز تأمين نشود فرودگاه امام در موعد اعلام شده راه اندازي مي شود. گرچه در بودجه سال آينده اعتباري براي فرودگاه امام ديده نشده است اما در شركت فرودگاه از محل منابع داخلي وزارت راه و ترابري بودجه مورد نياز براي پرداخت مطالبات پيمانكاران و راه اندازي فرودگاه را تأمين خواهيم كرد. براساس برآوردهاي انجام شده براي آغاز به كار فرودگاه امام نيازمند ۲۰ ميليارد تومان اعتبار هستيم. در اين زمينه از دولت تقاضاي تأمين اعتبار لازم را كرده و از مجلس نيز خواسته ايم تا رديفي در بودجه سال آينده براي فرودگاه امام خميني در نظر گرفته شود تا اين كار آسانتر و بهتر انجام شود، اما با اين وجود براي راه اندازي فرودگاه امام در موعد مقرر هيچ شرطي قايل نيستم چرا كه فرودگاه امام طرحي ملي و مورد انتظار مردم و مسئولان است. اگر اين اعتبارات توسط دولت و مجلس تأمين نگردد نيز در هر شرايطي حتي از طريق وام، قرض يا هر منبع ديگري نسبت به راه اندازي فرودگاه امام اقدام خواهيم كرد.
* آيا مشكلي در زمينه ارائه خدمات براي راه اندازي فرودگاه امام وجود نخواهد داشت؟
- ارائه خدمات مورد نياز براي راه اندازي فرودگاه امام از طريق قرارداد با شركت هاي داخلي صورت خواهد گرفت و هيچ مشكلي براي راه اندازي فرودگاه امام كه بخواهد در سطح جامعه مطرح شود وجود ندارد گرچه مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد كه بايد در دولت نسبت به حل و فصل آن اقدام كنيم.
* نامه شما به شوراي امنيت كشور و وزارت اطلاعات در زمينه فرودگاه امام ناشي از چه مسايلي بوده است؟
- ارسال اين نامه صحت دارد. با توجه به موقعيت مكاني فرودگاه امام و ضرورت تأمين ايمني لازم براي مسافران پس از خروج از فرودگاه و در مسير، بايد اين امنيت فراهم شود. مسايلي در اين زمينه با نيروي انتظامي و شوراي امنيت كشور مطرح شده تا امنيت لازم در مسير اتوبان ساوه و قم براي تردد مسافران در ساعات مختلف شبانه روز فراهم شود.همچنين در رابطه با تأمين نظم و امنيت داخلي فرودگاه امام نيز بايد نيروي انتظامي اقدامات معمول كه در ساير فرودگاه ها اعمال مي شود را در فرودگاه مذكور نيز انجام دهد. اما مشكلي در زمينه امنيت خاص فرودگاه يا مسايل پرواز مطرح نمي باشد بلكه بيشتر تأمين ايمني و سلامتي مسافران در طول مسير رفت و برگشت به فرودگاه امام مدنظر بوده است.
* چرا مطالبات پيمانكاران فرودگاه امام پرداخت نشده است؟
- اين موضوع از جمله مسايل معمول در طرح هاي عمراني است، طرح هاي مذكور برخي بدهي ها را دارند كه دولت پرداخت آن را در قالب ديون درنظر مي گيرد. ريزبدهي فرودگاه امام به پيمانكاران را نمي دانم اما معمولاً پيمانكاران مطالباتي دارند كه در قالب ۲۰ ميليارد تومان اعتبار مورد نياز فرودگاه مطرح است.
* سرنوشت قرارداد تاو چه شد؟
- موضوع قرارداد تاو در دستور كار دولت است بايد اين قرارداد از دولت به مجلس ارسال شده، در دستور كار قرار گيرد و روال طبيعي خود را طي كند. از روند بررسي يا زمان اظهارنظر نهايي مجلس در زمينه اين قرارداد اطلاع دقيقي ندارم و بايد موضوع را از مجلس پيگيري كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۹۲۳


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |