دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۰ - Mar 14, 2005
آمريكا براي اثبات حسن نيت خود،
اموال بلوكه شده ايران را آزاد كند
ايرنا:دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد كه اگر در جلسه آتي كميته راهبري جمع بندي كار كميته هاي كاري سياسي- امنيتي، همكاري اقتصادي - فن آوري و هسته اي حاكي از پيشرفت هاي ملموس باشد، ايران براي ادامه مذاكرات آمادگي خواهد داشت، در غير اين صورت احتمال تجديد نظر در روند مذاكرات با طرف هاي اروپايي جدي است.
سخنگوي هيات مذاكره كننده ايران با طرف هاي اروپايي ( آلمان، انگليس و فرانسه) درخصوص مساله استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي در پاسخ به اين پرسش كه ارزيابي شما از اين مطلب «برخي در داخل معتقدند كه چهار تضمين ايران در برابر اروپا، نوعي عقب نشيني تلقي مي شود،» چيست؟ ، گفت: ما هيچ تضمين جديدي نپذيرفته ايم.
موسويان در عين حال تصريح كرد: ما يك تضمين را در توافقنامه پاريس پذيرفته ايم، اين كه تضمين هاي عيني جهت اطمينان از عدم انحراف چرخه سوخت به سمت ساخت سلاح هسته اي را متعهدشويم و البته اين تضميني كه پذيرفته ايم در چارچوب سياستهاي نظام، فتواي مقام معظم رهبري و معاهده (ان.پي.تي) است.
وي درباره ارزيابي خود از پيشنهادآمريكا درخصوص اعطاي امتيازات اقتصادي در ازاي دست برداشتن از برنامه هسته اي، اظهار داشت: به يك معني منفي و به يك معني مثبت است.
البته بايد تصريح كنم كه پيشنهادهاي فعلي آمريكا ارزش چنداني ندارد.
رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي افزود: در عين حال اگر پيشنهادهاي آمريكا درخصوص اعطاي امتيازات اقتصادي در مقابل اطمينان از عدم انحراف چرخه سوخت ايران به سمت ساخت بمب هسته اي باشد، ما آن را مثبت تلقي مي كنيم.
چون ايران آماده است اطمينان هاي لازم را به جامعه جهاني بدهد كه بدنبال سلاح هسته اي نيست.
موسويان ادامه داد: اما اگر پيشنهادهاي آمريكاي يا حتي پيشنهادهاي اروپايي ها براي محروميت ايران از حقوق مشروع و قانوني اش باشد، منفي ارزيابي خواهد شد. ايران بدنبال سلاح هسته اي نيست.
ايران توليد سوخت هسته اي را بعنوان بخشي از سياستهاي خودكفايي و استقلال خود دنبال مي كند و لاغير.
سخنگوي هيات مذاكره كننده با طرف هاي اروپايي خاطرنشان كرد: اگر سياست اروپا و آمريكا اين است كه ايران بدنبال بمب هسته اي نباشد، ما براي مذاكره و تفاهم آماده ايم و با آغوش باز برخورد خواهيم كرد، اما اگر بدنبال محروميت ايران از توليد سوخت مورد نياز نيروگاه هاي هسته اي خود مي باشند، اين مذاكرات و امتيازات مورد استقبال تهران قرار نخواهد گرفت.
موسويان، همچنين به بي.بي.سي گفت: اگر آمريكايي ها مي خواهند حسن نيت نشان دهند، بايد دارايي هاي بلوكه شده ي ايران را آزاد كنند، تحريم هايي را كه عليه ايران اعمال كرده اند، لغو كنند و دست از دشمني با ايران در منطقه و ديگر نقاط جهان بردارند.
وي گفت: ايران مصمم است، دست كم بخشي از سوخت هسته يي لازم براي نيروگاه هاي برق خود را توليد كند.
وي افزود: اگر اين موضوع پذيرفته شود، بحث بر سر امتيازات اقتصادي و امنيتي صورت جدي به خود خواهد گرفت.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه به نقل از سيروس ناصري گزارش داد كه اروپا در مذاكرات با تهران براي رها كردن غني سازي اورانيوم در ايران اصراري ندارد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از سيروس ناصري، رئيس هيات مذاكره كننده ي ايراني در مذاكرات با اروپا كه با اين خبرگزاري گفت وگو مي كرد، افزود: براي اروپا كاملا روشن است كه رها كردن و يا توقف (غني سازي اورانيوم) بر روي ميز مذاكره قرار ندارد.
ناصري هم چنين گفت كه ايران و اتحاديه ي اروپا مي كوشند درخصوص مساله ي غني سازي به توافقي بينابيني دست يابند.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات غربي كه نامي از وي نبرد، نوشت: اروپايي ها به ايران اطلاع داده اند كه اگربرغني سازي اورانيوم اصرار ورزد بايد در عوض، تضمين هايي را كه مشابه رها كردن چرخه ي سوخت باشد، نيزارايه دهد.
اين گزارش به نقل از رئيس هيات مذاكره كننده ي ايران نوشت: توقف موقت، غيرممكن و نابجاست و دليلي براي انجام چنين كاري وجود ندارد.
هيچ كشوري چنين كاري را انجام نخواهد داد.
اين گزارش به نقل از ديپلمات ها افزود: احتمالا مذاكرات ايران - اروپا هفته ي آينده در ژنو دنبال خواهد شد و جلسه اي نيز در اواخر ماه جاري (ميلادي) احتمالا در پاريس براي بررسي كلي پيشرفت مذاكرات تشكيل خواهد شد.
نشانه اي از گرمي
روابط با تهران وجود ندارد
كاندوليزارايس گفت كه به رغم صرف نظر آمريكا از مخالفت با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، هيچ نشانه اي از گرمي روابط با تهران وجود ندارد.
خبرگزاري شينهوا با مخابره اين خبر افزود، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ي آمريكا در گفتگو با روزنامه ي واشنگتن تايمز گفت: هيچ نشانه اي از گرمي روابط با ايران وجود ندارد.
رايس همچنين گفت: ما مسايل بسياري در ارتباط با ايران داريم و تنها مساله ي هسته اي مطرح نيست.

رئيس مجلس:
در مذاكره با ايران اروپايي ها دنباله رو آمريكا نباشند
002607.jpg
گروه سياسي: غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخنان خود در صحن علني  مجلس گفت: با گذشت سه ماه از امضاي موافقت نامه پاريس بايد گفت مذاكراتي كه تابه امروز با سه كشور اروپايي صورت گرفته است رضايت بخش نبوده است.وي افزود: در مذاكرات اوليه خواسته شده بود تا ايران اقدامات خود را براي غني سازي متوقف سازد تا به منظور حصول اطمينان از آن تضمين عيني به دست آيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در مذاكرات بعدي سه كشور اروپايي تضمين عيني را در توقف كامل غني سازي دانستند كه مسلماً چنين پيشنهادي با روح اساسنامه آژانس بين المللي انرژي هسته اي مغايرت دارد.حدادعادل گفت: پيشنهاد سه كشور اروپايي آشكارا به معني ناديده گرفتن حق مسلم ايران است و حاكي از اين است كه اروپا درخصوص ايران تحت فشار آمريكا قرار گرفته است.
وي تاكيد كرد: مسلم است كشور ايران با دادن صدهزار شهيد و تمامي ظلمها و سختيهايي كه تحمل كرده اند چنين تحميلي را نمي پذيرند.
رئيس مجلس افزود: مجلس مظهر اراده ملت است و نمايندگان خواستار فعاليتهاي صلح آميز هسته اي هستند و ما صرف عضويت خود را در آژانس به معناي داشتن حق مشروع برخورداري از فعاليتهاي صلح آميز هسته اي مي دانيم. حداد عادل گفت: اين امتياز حقي نيست كه آمريكا آن را به ما داده باشد و حال بخواهد آن را از ما سلب كند. خطاب ما به اروپاييها اين است كه در مذاكره با ايران دنباله رو آمريكا نباشيد. آمريكا از روز اول پيام ايران كه همان استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بوده است را درك نكرده و هنوز هم مي خواهد گوشهاي خود را بسته نگه دارد.تحقيق و تفحص از مركز امور مشاركت زنان تصويب شد.ارايه گزارش كميسيون فرهنگي مجلس از بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از مركز امور مشاركت زنان نخستين دستور جلسه علني ديروز بود كه با ۱۲۴رأي موافق و ۲۹ رأي مخالف از ۱۱۹ نماينده حاضر به تصويب مجلس رسيد.
همچنين در جلسه علني ديروز طرح يك فوريتي اعطاي مجوز استخدام نيروي انساني بهداشتي و درماني به منظور استخدام سالانه ۶ هزار پزشك، دندانپزشك، بهورز، پيراپزشك و پرستار، ماما و نيروي انساني مورد نياز فوريتهاي پزشكي پيش بيمارستاني به تصويب نهايي مجلس رسيد.

۷ هزار راهنما مسافران نوروزي را هدايت مي كنند
گروه اجتماعي: رئيس ستاد تسهيلات نوروزي گفت: در ايام نوروز ۴هزارو ۵۰۰ راهنما و بلد محلي كه با جاذبه هاي گردشگري كشور آشنايي كامل دارند ، اين اماكن را به مسافران معرفي مي كنند و همچنين ۲ هزار و ۴۰۰ راهنماي ايرانگردي و جهانگردي نيز در بخشهاي مختلف دفاتر خدمات مسافرتي عمليات هدايت گردشگران را بر عهده دارند.
علي رحيم پور در نشستي درجمع خبرنگاران با اشاره به اينكه امسال هيچ مسافري در خيابان نخواهد ماند ، گفت: به منظور ايجاد رفاه و تسهيلات براي مسافران و گردشگران در ايام نوروز در هتلها ، هتل آپارتمان ، مهمانپذير ، مهمانسرا و... ۱۵۴ هزار تخت براي اقامت مسافران آماده شده كه اين مراكز در طول مدت تعطيلات نوروز ۳ ميليون و ۸۰ هزار مسافر را اسكان خواهند داد.وي افزود: امسال براي اولين بار با همكاري وزارت آموزش و پرورش مهمانسراهاي خانه معلم با ظرفيت ۱۸۵ هزار و ۲۸۰ نفر و همچنين ۱۷ هزار كلاس درس ، ۹ هزار چادر و ۱۳ هزار كمپينگ نيز براي پذيرايي از گردشگران در طول مدت نوروز آماده شده است.
وي خاطرنشان كرد: به منظور ارايه اطلاعات مورد نياز در رابطه با مراكز اقامتي ، پذيرايي ، تاريخي ، ديدني و جاذبه هاي فرهنگي استانهاي مختلف ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار بروشور و نقشه تهيه شده و همچنين در ورودي هاي شهرها نيز ۳۰۰ تابلو تبليغاتي و ۲هزار و ۱۰۰ كيوسك و چادر اطلاع رساني نصب مي شود. رحيم پور درخصوص اقدامات نظارتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ايام تعطيلات گفت : ۳هزارو ۲۰۰ بازرس سيار ، ۶۲۰ بازرس نامحسوس و ۲۱۰ بازرس عالي با عنوان ميهمانان مرموز بر ارايه خدمات و كيفيت آنها در جهت اقامت بر واحدهاي اقامتي ، پذيرايي، بين راهي، دفاتر خدمات مسافرتي ، موزه ها و محوطه هاي تاريخي نظارت مي كنند.
وي به تشكيل ۳۰ كميته استاني اشاره كرد و گفت: در نوروز كميته هايي به منظور رسيدگي به شكايات مسافران نوروزي تشكيل شده كه از ۲۷ اسفند ماه آغاز به كار خواهند كرد. وي از آماده شدن ۳۰۰ واحد موزه ، كاخ موزه و محوطه تاريخي و باستاني در نوروز خبر داد و گفت: اين واحدها در استانهاي مختلف به منظور بازديد مردم آماده و احيا شده كه هر روز از ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه صبح تا ۸ شب براي بازديد عموم باز هستند و همچنين ۱۱ هزارو ۳۸۰ اثر ثبت شده نيز براي بازديد گردشگران داخلي و خارجي در كشور وجود دارد.

اعتراض به پيش نويس تأييد نشده
تبديل دانشكده خبر به مركز آموزش سازماني
ايرنا: دانشجويان و استادان دانشكده خبر ديروز در تجمعي نسبت به پيش نويس تاييد نشده شوراي عالي اداري مبني بر تبديل «دانشكده خبر و آموزش رسانه اي» به يك مركز آموزش سازماني در محدوده ايرنا واكنش نشان دادند.
بنابراين گزارش رئيس دانشكده خبر از دانشجويان خواست كه خواسته هاي خود را با متانت و آرامش پيگيري كنند.
گفتني است، دانشكده خبر طي سال هاي فعاليت خود بيش از يكصد و ۵۰ نيروي حرفه اي در سطح كارداني و كارشناسي براي رسانه هاي مختلف تربيت كرده است و با تصويب مراجع قانوني آموزش عالي كشور، دوره كارشناسي ارشد خبرنگاري بين المللي نيز از مهرماه سال ۸۴ راه اندازي مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |