پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۵ - Jan 27, 2005
نخستين ماهواره ايران به فضا مي رود
گروه انفورماتيك: نخستين ماهواره كشور با نام زهره، پس از انعقاد قرارداد بين مخابرات ايران و طرف روسي در آينده نزديك در مدار زمين قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما شركت مخابرات ايران با اعلام اين خبر افزود: ماهواره زهره، قابليت ارسال و دريافت تمامي سيگنال هاي آنالوگ، ديجيتال و زمينه هاي تلفني، تصوير و ديتا را دارد و با راه اندازي آن تأمين ارتباط نقاط كوهستاني صعب العبور و دور افتاده به منظور ارائه سرويس هاي پايه مخابراتي تلفن ثابت كددار، تلفن همراه و ارتباطات ديتا، با توجه به موقعيت جغرافيايي كشور و تعدد نقاط ويژه مناطق محروم، پخش صدا و تصوير در كل كشور و ارائه سرويس هاي تجاري به بخش خصوصي ميسر خواهد شد.
طول عمر اين ماهواره در مدار ۱۵ سال خواهد بود و ايستگاه هاي كنترل و مانيتورينگ ماهواره در دو نقطه متفاوت در خاك جمهوري اسلامي ايران نصب خواهد شد.
از سوي ديگر مديرعامل شركت زيرساخت در گفت وگو با ايسنا زمان انعقاد قرارداد مربوط به ساخت ماهواره زهره را يكشنبه آينده اعلام كرد.
به گفته عميديان طرف مديريت اين پروژه روسي ها هستند، اما بخش هاي مختلف پروژه اعم از نرم افزار، ارتباطات و كامپيوتر در كشورهاي اروپايي آلمان و فرانسه خواهد بود.
او افزود: اين قرارداد ميان سازمان فضايي روسيه و ايران منعقد مي شود و هزينه آن ۱۳۲ ميليون دلار براي ساخت و پرتاب خواهد بود كه از زمان امضاي قرارداد حدود ۳۰ ماه براي ساخت و در مدار قرار گرفتن آن زمان لازم است.
روابط عمومي شركت مخابرات ايران با اشاره به پوشش داخلي و قابليت تعميم منطقه اي اين ماهواره با دريافت مجوز از سازمان بين المللي ارتباطات دور (ITU) و هماهنگي هاي شبكه هاي ماهواره اي مجاور، در باره  كاربردهاي اين ماهواره و نقش آن در تقويت شبكه  زير ساخت گفت: با توجه به خواص سيستم هاي ماهواره اي اعم از عدم نياز به تكرار كننده، ضريب اطمينان بالا، برقراري ارتباطات ديتا، صدا و تصوير (TV - VOIC - DATA)، امنيت ارتباطات در مواقع اضطراري و بلاياي طبيعي؛ اين سيستم مي تواند در كنار فيبر نوري و راديو يكي از سيستم هاي شبكه زيرساخت بوده و نقش بستر موقت انتقال براي تلفن همراه و ديتا را نيز داشته باشد.
بنا بر اعلام مخابرات، پيش نيازهاي لازم براي آموزش نيروي انساني، تامين امنيت و بيمه ماهواره به ويژه در مرحله عبور از كسوف كامل و تحويل نهايي توسط بيمه گرهاي بين الملل در قرارداد لحاظ شده است.
شركت مخابرات ايران تا يكسال بعد از امضاي قرارداد، ماهواره دوم را با همان مشخصات و با قيمتي كمتر از ۷۴ درصد قيمت ماهواره اول سفارش خواهد داد.

ارتباط عوامل بيماري قلبي با اختلال مشاعر در سالخوردگي
001062.jpg
گروه دانش: نتايج تحقيقات جديد پژوهشگران نشان مي دهد چهار عامل بيماري قلبي يعني كشيدن سيگار، ابتلا به ديابت، فشار خون و كلسترول بالا، ممكن است در سنين پيري باعث تحليل شديد قواي مغزي شود.
اين عوامل در گذشته به ضعف قواي مغزي ارتباط داده شده بود اما اين تحقيقات كه نتايج آن در نشريه «نورولوژي» چاپ شده است براي اولين بار ارتباط جدي آنها با تحليل رفتن قواي مغزي در سنين پيري را نشان مي دهد.
به گزارش بي بي سي، دانشمندان از قبل مي دانستند كه ديابت، كلسترول بالا، فشار خون بالا يا كشيدن سيگار براي قلب زيانبار است و همچنين شواهدي وجود داشت كه نشان مي داد اين عوامل به علاوه مي تواند باعث ضعف قواي مغزي يا اختلال مشاعر شود.
براساس اين مطالعه تازه، كه طي ۲۷ سال به روي تقريباً ۹۰۰۰ نفر در كاليفرنيا انجام شده است، اگر كسي در فاصله ۴۰ تا ۵۰ سالگي از ديابت، كلسترول و فشار خون بالا رنج ببرد و سيگار هم بكشد، احتمال آنكه قواي مغزي در او در دوران سالخوردگي مختل شود تقريباً ۲۴۰ درصد افزايش پيدا مي كند.
اما اگر كسي تنها از يكي از آنها رنج ببرد احتمال اين مشكل در سالخوردگي در او ۲۰ درصد افزايش پيدا مي كند.
دانشمنداني كه اين مطالعه را انجام داده اند مي گويند افرادي كه به فكر سلامت قلبي خود هستند و به طرق مختلف با احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي مبارزه مي كنند، در واقع ضعف قواي مغزي را نيز پس مي زنند.
مجموعه شواهد علمي تاكنون نشان داده است كه داشتن سبك زندگي ناسالم به بسياري از بيماري ها از جمله اختلال مشاعر، بيماري قلبي و سرطان ارتباط دارد و مطالعات تازه نيزاين نظريه را تاييد مي كند.

مدل هاي كامپيوتري
001056.jpg
اين عكس يكي از اولين مدل هاي كامپيوتري خانگي شركت آي.بي.ام را نشان مي دهد كه در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شده است.
آي.بي.ام كه جزو اولين سازنده هاي كامپيوترهاي خانگي محسوب مي شود علي رغم مخالفت هاي دولت آمريكا، تمام اختيارات و ابداعات خود را در زمينه ساخت اين كامپيوترها به شركت چيني لنووي واگذار كرده است.
001059.jpg
فروشنده چيني در حال به نمايش گذاشتن كامپيوترهاي شركت بزرگ لنوو است؛ اين شركت كه اخيراً با خريد فناوري ساخت كامپيوترهاي خانگي آي.بي.ام از اهميت خاصي برخوردار شده قرار است با مقامات آمريكايي در مورد وضع قوانين تجاري و بازرگاني محصولات خود وارد مذاكره شود. اين شركت تعهد كرده فعاليت هايش با موازين دولت ايالات متحده تناقض نداشته باشد.

تلفن
استفاده از امكانات تلفن همراه براي نابينايان
گروه انفورماتيك: نرم افزار جديد گفتگو از طريق تلفن موبايل براي كمك به بسياري از افراد و كاربران نابينا ارايه شده است و امكان دسترسي به سرويس SMS، ايميل، خدمات Wap، فهرست هاي تماس و ساير برنامه هاي كاربردي موبايل را براي آن ها فراهم مي سازد.
به گزارش system group، نرم افزار جديد ScanSoft’s Talks مي تواند اين دسته از كاربران را از وجود ايميل و يا پيام جديد و نيز تماس هاي تلفني مطلع سازد و موجب مي شود كه تمامي فهرست ها و دستورالعمل هايي كه بر روي صفحه موبايل نمايش داده مي شوند، از طريق بلندگوهاي اينترنتي و يا هدست هاي مبتني بر بلوتوث به اطلاع كاربران نابينا رسانده مي شود.
همچنين يك عملكرد caller ID وجود دارد كه كاربر مي تواند بدون آنكه به تماسي پاسخ گويد، بفهمد كه كه چه كسي با وي تماس گرفته است.
ودافون نخستين شركتي است كه نرم افزار Talks را بر روي موبايل هاي خود در دسترس قرار داده است. شركت اورنج در فرانسه و ايتاليا تلكام نيز بسته هايي مبتني بر اين نرم افزار جديد ارايه خواهند داد اما توزيع كننده اصلي اين نرم افزار، انستيتوي ملي نابينايان رويال خواهد بود.
استيو تايلر، مدير استراتژيك تكنولوژي ديجيتال RNIB گفته است: «هدف ما ايجاد دگرگوني و تحولي بزرگ در دسترسي به تلفن هاي موبايل بوده است.»
پيتر رايان، تحليلگر مركز تماس در شركت تحقيقاتي ديتا مانيتور نيز معتقد است كه سرانجام بازار فناوري هاي گفتگو به ويژه در شناسايي و تشخيص صدا رشد خواهند يافت.

سخت افزار
عرضه محصولات هيولت پاكارد مبتني بر ايتانيوم
هيولت پاكارد قصد دارد محصولات مبتني بر ايتانيوم را براي تمامي كسب و كارها اعم از كوچك و بزرگ ارايه دهد.
هيولت پاكارد گفته است كه مجموعه سرورهاي ۳۲ بيتي زئون توانايي اجراي تمامي تقاضاهاي مراكز داده بزرگ را ندارد. استفاده از ايتانيوم براي ايجاد اصلاحات و بهبود در محصولات، لازم و ضروري است.
يكي از اشكالات سرور زئون، محدوديت ميزان حافظه مورد استفاده است. حتي با وجود تكنولوژي حافظه توسعه يافته اينتل، كاربران مي توانند تنها به يك گيگابايت حافظه بر روي سرور زئون دسترسي داشته باشند، در حاليكه اين ميزان بر روي سيستم هاي ايتانيوم، ۵۰۰ گيگابايت است.
از آن جايي كه كاربران استفاده از برنامه هاي كاربردي مبتني بر سرور را به كار گرفته اند، ارايه حافظه اي با گنجايش بيشتر براي بهبود عملكرد و كارايي از اهميت و ضرورت بيشتري برخوردار مي شود.

نرم افزار
مانيتورينگ كارمندان
موج: نرم افزاري نوين به مسئولان شركتها ارائه مي شود تا بتوانند با بكارگيري آن عملكرد كاركنان شركت خود را زير نظر داشته باشند.
مسئولان شركت ها مي توانند با استفاده از اين نرم افزار از هرگونه تخلف به عنوان مثال كپي گرفتن از اطلاعات ذخيره شده در رايانه ها، استفاده شخصي از اينترنت به جز زماني كه براي آنها در نظر گرفته شده و در كل سهل انگاري كارمندان جلوگيري به عمل آورند.
هدف اصلي از ارايه اين نرم افزار مقابله با جرايم اينترنتي ونيز جلوگيري از ورود كارمندان اداره به سايتهاي غير اخلاقي و در نهايت مقابله با كم كاري آن ها عنوان شده است.

همكاري روس ها با ايرباس
گروه انفورماتيك: شركت هواپيما سازي ايرباس قصد دارد نرم افزارهاي مورد نياز خود را از مؤسسات تحقيقاتي روسيه بخرد.
ايرباس از برنامه نويسان روسي براي تكميل كردن پروژه هاي هوايي خود كمك خواهد گرفت.
به گزارش اي تايمز، در حال حاضر سيستم نرم افزاري اسپلن كه برنامه نويسي آن توسط روس ها انجام شده است، در توليد قطعات هواپيماي خط توليد ايرباس به مهندسان اين شركت كمك مي كند.
شركت هواپيماسازي ايرباس در حال حاضر نزديك به   پروژه علمي و تحقيقاتي خود را در فدراسيون روسيه در دست انجام دارد.
مؤسسه بوئينگ كه رقيب اصلي ايرباس محسوب مي شود، مدت پنج سال است با برنامه نويسان و رياضيدانان روسيه مشغول به همكاري است.

دردسرهاي اينترنت بي سيم
ايرنا: اين روزها بازار خبر مربوط به اينترنت بي سيم كه يكي از كاربردهاي شبكه هاي بيسيم است داغ است.
اينكه ديگر كاربردهاي اينگونه شبكه ها براي ما ايرانيها كمتر شناخته شده است ، قصه اي است كه همه مي دانيم و شايد مهمترين علت آن علاقه ما به اينترنت باشد شبكه هاي بي سيم مزاياي زيادي از قبيل عدم نياز به سيم ، پياده سازي سريع و دسترسي آسان دارند.
اين مزايا باعث رشد روزافزون اين نوع شبكه ها در سراسر جهان شده است ، به گونه اي كه امروزه از شبكه هاي بي سيم در كاربردهاي فراواني نظير دسترسي به اينترنت ، ارايه سرويس هاي وب و پست الكترونيكي و كاربردهاي تجاري و حتي مديريت ترافيك شهري، استفاده مي شود.
در اينترنت بي سيم مودمي ( CPU) وجود دارد كه داخل كيس كامپيوتر قرار نمي گيرد و كاربران بدون خط تلفن به صورت نامحدود از اينترنت استفاده مي كنند و در واقع افراد هر زمان كه رايانه خود را روشن كنند به اينترنت وصل هستند.
به همين دلايل، براي كاربر ايراني جالب خواهد بود كه بتواند از درون ماشين خود و با استفاده از فن آوري شبكه بي سيم ، ايميل، و يا پيام هاي آف لاين خود را چك كرده و يا حتي چت كند؛ اما در عين حال اين شبكه ها ايراداتي نيز دارند از جمله اينكه هر چند سرعت اينترنت بي سيم نسبت به اينترنتي كه از طريق Dial upوصل مي شود بسيار بالا است ، اما اگر پهناي باند گسترده داشته باشيم ، شبكه بيسيم ، سرعت آن را نسبت به شبكه سيمي كاهش مي دهد. به همين دليل در استفاده از اين فن آوري بايد حوصله بيشتري به خرج داد.
در اتصال به اينترنت از طريق بي سيم ، هر نود(گره) مي تواند بطور مستقيم به هر جا حركت كند كه به اين روند اصطلاحا رومينگ گفته مي شود. اين مساله شايد باعث قطع ارتباط هاي مكرر شود.
اين امر علاوه بر اينكه مشكلاتي در قابليت دسترسي سرويس در سطح شبكه ايجاد مي كند، منجر به عدم حفاظت فيزيكي مناسب از شبكه اينترنتي مي شود.
عدم حفاظت فيزيكي مناسب، ميزبان ها را در معرض دزدي يا هاي جك شدن، قرار مي دهد.
مشكل ديگر اين شبكه بيسيم ، محدوديت منبع تغذيه و عمر باتري نودها است كه به دليل حركت نودها وجود دارد، زيرا نودها به دليل سيار بودن مجبور به استفاده از باتري هستند.
اين باتريها معمولا به شارژ متناوب نياز دارند و داراي عمر كوتاهي هستند.
محدوديت عمر باتري نودها يكي از هدف هاي معمول مهاجمان در از كاراندازي سرويسي كه شما در اينترنت از آن استفاده مي كنيد، محسوب مي شود.

عقب نشيني مايكروسافت
ويندوز بدون مديا پلير عرضه مي  شود
گروه انفورماتيك: مايكروسافت با انصراف از درخواست حكم تجديد نظر اتحاديه اروپا نسخه جديد سيستم عامل ويندوز بدون مديا پلير عرضه خواهد كرد.
كميسيون ويژه اتحاديه اروپا بزرگ  ترين توليدكننده نرم  افزار جهان را به دليل انحصار طلبي تحريم كرده است.
به گزارش سي نت، اروپا ضمن محكوم كردن انحصار طلبي مايكروسافت ، اين شركت را موظف كرده بود نسخه  اي از سيستم عامل ويندوز خود را بدون مدياپلير از قبل نصب شده به بازار عرضه كند.
اكنون تحريم  هاي اتحاديه، مايكروسافت را وادار كرده است كه نمونه  اي باز شده از سيستم عامل ويندوز را ارايه دهد و به گفته سخنگوي مايكروسافت، نسخه جديد سيستم عامل ويندوز در هفته  هاي آتي وارد بازار مي شود.
دادگاهي در بروكسل در دسامبر سال گذشته، مايكروسافت را به خاطر انحصاري كردن بازار به پرداخت ۶۱۳ ميليون دلار محكوم كرد؛ اين سنگين  ترين جريمه  اي است كه عليه يك شركت الكترونيكي اعمال مي  شود.
مايكروسافت در همان ماه از اتحاديه درخواست كرد كه اجراي تحريم  ها را به تعويق بيندازد اما دادگاه مسوول پرونده اين درخواست را رد كرد.

نانو فناوري
ساخت پليمر نانولامپ با قابليت واكنش سلولي
گروه دانش: گروهي از محققان پس از سه سال تحقيق موفق به ساخت پليمري شدند كه به ديواره سلول ها متصل مي شود و در پاسخ به رويدادهاي درون سلولي تغيير رنگ مي دهد.
پروفسور ژلينك و همكارانش با به كارگيري يك مدل غشايي نشان دادند كه رنگ پليمر مستقيما با فرآيندهاي غشايي تغيير مي يابد. ايده بعدي به كارگيري اين پليمرها بر روي غشاء سلول هاي زنده و مطالعه فرايندهاي غشايي اين سلول ها بود.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، مشكل اساسي در اين راه، تكنولوژي اتصال پليمر به غشاء سلول ها، بدون از بين  رفتن اين سلول ها بود.
اگرچه اين كار در ظاهر ساده به نظر مي رسد ولي حدود سه سال طول كشيد تا آنها توانستند اين پليمر را به سطح سلول ها متصل كنند، بدون آن كه به سلول آسيبي وارد شود.
آن ها توانستند ثابت كنند كه پليمر نسبت به وقايع غشايي تغيير رنگ مي دهد و علاوه بر آن اين افراد با استفاده از يك پليمر فلورسانس توانستند نشان دهند كه پليمر به غشاي سلول متصل شده و نسبت به تغييرات غشايي تغيير رنگ مي دهد و به همين دليل آن ها پليمر مذكور را نانو-لامپ نامگذاري كردند.
اين گروه هم اكنون در حال بررسي نحوه استفاده از اين اكتشاف در مطالعات داروسازي مي باشند. به عنوان مثال آن ها با به كارگيري اين پليمر بر روي سلول هاي سرطاني مختلف نحوه پيشرفت اين سلول ها را مطالعه مي كنند.

جامعه اطلاعاتي
نخستين نشست كارگروه جوانان WSIS
گروه انفورماتيك: نخستين نشست رسمي كارگروه جوانان كميسيون ملي WSIS در شوراي عالي  اطلاع رساني برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما،محمود حاجيلي، مسؤول كارگروه جوانان، در اين نشست هدف از تشكيل كميسيون ملي تداركات مشاركت ايران در اجلاس WSIS با ۱۴ كارگروه تخصصي را هماهنگي و آماده سازي سازمان ها و نهادهاي دولتي و مدني ايران متشكل از نمايندگان دستگاه هاي مختلف دولتي و نهادهاي مدني در وزارت امور خارجه زير نظر معاونت حقوقي و بين المللي به منظور رسيدن به اهداف WSIS اعلام كرد.
به گفته وي تهيه و تصويب گزارش ملي در خصوص اعلاميه اصول و برنامه عمل مصوب اجلاس سران در ژنو، سازماندهي گروه هاي تخصصي براي بررسي اهداف جامعه اطلاعاتي در تونس، هماهنگي در برگزاري كنفرانس هاي ملي،  منطقه اي و شركت در كنفرانس هاي بين المللي، هماهنگي گروه هاي شركت كننده در اجلاس نهايي، تدوين سند ملي قابل ارائه به اجلاس تونس از جمله اهداف كميسيون ملي WSIS است.
او افزود: اين كارگروه در تلاش است با مشاركت سازمان هاي مرتبط با مسائل جوانان سند ملي IT كشور را در حوزه جوانان تدوين كند كه از جمله اين سازمان ها مي توان به وزارت علوم،  آموزش و پرورش، آموزش فني و حرفه اي، شوراي عالي جوانان، مجتمع ملي جوانان، سازمان ملي جوانان، مديريت و برنامه ريزي و شوراي عالي اطلاع رساني اشاره كرد.

جستجوگر تلويزيوني گوگل راه اندازي شد
گوگل موتور جستجوگر جديدي را عرضه كرده است كه كاربران را قادر مي سازد به وسيله آن به برنامه هاي تلويزيوني دسترسي پيدا كنند.به گزارش رويترز، موتور جستجوي جديد گوگل دسترسي آسان به برنامه هاي تلويزيوني و آگاهي يافتن از زمان نمايش برنامه هاي تلويزيوني را براي كاربران امكان پذير مي كند.سخنگوي گوگل در اين باره گفت:گوگل اطلاعات كاملي از تمام برنامه هاي تلويزيوني و نيز زمان نمايش آنها و در كل كليه اطلاعات در رابطه با برنامه هاي تلويزيوني در اختيار دارد.

كاهش درد سرطان به كمك هيپنوتيزم
يافته هاي دانشمندان نشان مي دهد كودكان مبتلا به سرطان، پس از هيپنوتيزم ،درد كمتري را احساس مي كنند.دانشمندان دانشگاه ويلز، سواسني معتقدند هيپنوتيزم با تاثير شگرفي كه در افزايش طول عمر بيماران سرطاني دارد، مي تواند درد ناشي از سرطان را نيز در كودكان سرطاني كاهش دهد.به گزارش خبرگزاري سلام، نتايج اين پژوهش كه پس از بررسي برروي ۸۰ كودك در جشنواره علمي BA در آكيتر ارائه شده است، حاكي از آن است كه تمام كودكان پس از طي فرآيند هيپنوتيزم درد كمتري را اعلام كردند.

آف لاين
چيني ها شهر فضايي مي سازند
گروه دانش: مقامات شهر شانگهاي در شرق چين اعلام كردند كه با هزينه اي بالغ بر۱۲۰ميليون دلار شهر فضايي چين را در چند سال آينده احداث خواهند كرد.
به گزارش روزنامه خلق چين ، هدف از ساخت اين شهر فضايي مساعدت به پيشبرد برنامه فضاپيماي سرنشين دار چين اعلام شده است.
مراحل اوليه تحقيقاتي اجراي اين طرح آغاز شده است و انتظار مي رود تا سه سال ديگر تكميل شود.
ساخت اين شهر فضايي براي پيشبرد برنامه ساخت فضاپيماهاي سرنشين دار چين در آينده از اهميت زيادي برخوردار است و شبيه سازيهاي آن مي تواند فضانوردان چيني را براي اجراي موفق ماموريت خود كمك كند.
چين نخستين فضاپيماي سرنشين دار خود را در سالي۲۰۰۳ ميلادي به فضا پرتاب كرد و قصد دارد پاييز امسال دومين سفينه سرنشين دار را با دو فضانورد و به مدت پنج روز به آسمان بفرستد.
كشف ارتباط سيگار و نوعي پروتئين سرطان زا
ايسنا: دود سيگار موجب افزايش توليد نوعي پروتئين سلولي سرطانزا در مخاط دهان افراد سيگاري موسوم به كاكس دو مي شود.
نتيجه تحقيقات پژوهشگران در دانشگاه كورنل آمريكا نشان مي دهد ميزان پروتئين سلولي كاكس دو در مخاط دهان افراد سيگاري در مقايسه با غير سيگاريها ۴برابر بيشتر است.
به موجب اين تحقيقات دود سيگار موجب مي شود سرعت انتشار عوامل مؤثر در توليد اين پروتئين در سلولهاي مخاط دهان افراد سيگاري به شدت افزايش يابد.
اين پژوهش اطلاعات جديدي را درباره مكانيسم ارتباط مصرف سيگار با احتمال ابتلا به انواع سرطان در اختيار دانشمندان قرار داده است.
كشف داروي جديد درمان تكرر ادرار
سلام: دانشمندان انگليسي موفق شده اند اولين داروي درماني اختلالات ادراري كه از استرس ناشي مي شود را كشف كنند.
داروي Yentreve duloxetine با استقامت بخشيدن به ماهيچه اي كه مسئول كنترل دفع ادرار از مثانه است، عمل مي كند.
آمارها نشان مي دهد قريب به ۴ ميليون زن انگليسي، در نتيجه عواملي چون زايمان، چاقي يا يبوست، دچار اختلالات ادراري هستند و حتي به منظور رفع مشكل خود ناچار مي شدند كه تحت عمل جراحي قرار گيرند.
همچنين بر اساس تحقيقات صورت گرفته يك چهارم زناني كه به استرس دفع ادرار دچارند، زير۳۰ سال سن دارند.
ساخت باتري تلفن همراه و رايانه در ايران
ايسنا: رييس آزمايشگاه الكتروشيمي پژوهشگاه مواد و انرژي از ساخت باتري ليتيوم در اين مركز تحقيقاتي خبرداد.
اين باتري با كارايي بالا و حجم كم در بسياري از دستگاههاي الكترونيكي مانند تلفن همراه و رايانه هاي قابل حمل كاربرد دارد.
علي افتخاري با بيان اين مطلب افزود: ساخت باتري ليتيوم با ساختار جديد حاصل شش سال كار پژوهش علمي در اين آزمايشگاه است.
احداث نخستين ايستگاه توليد برق از امواج در چين
گروه دانش: دانشمندان چيني قصد دارند نخستين ايستگاه توليد برق با استفاده از امواج در جهان را با قابليت تامين برق يك روستاي كوچك ساحلي احداث كنند.
به گزارش شين هوا، شماري از دانشمندان آكادمي علوم چين تحقيقات خود را بر روي اين سيستم پيشرفته توليد برق با استفاده از امواج تكميل كرده و آزمايش هايي را با موفقيت انجام داده اند؛ با ساخت اين ايستگاه مي توان با استفاده از امواج ، برق توليد كرد.
دانشمندان چيني گفته اند كه ژنراتور توليد برق با استفاده از امواج كه آنها خواهند ساخت مي تواند شش كيلووات برق توليد كند كه در مقايسه با ژنراتورهاي ديزلي ظرفيت بالاتري دارد.
اين ژنراتور مي تواند برق لامپ ها ، رايانه ها و دستگاه هاي تهويه هوا را تامين كند.
چيني ها اميدوارند نخستين ايستگاه توليد برق با استفاده از امواج در جهان ، سال جاري ميلادي در اين كشور احداث شود.

آن لاين
امكان ايجاد ديتاسنتر متمركز و هاب منطقه اي را داريم
ايسنا: معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني معتقد است بهترين سياستي كه در بخش انفورماتيك كشور بايد اتخاذ شود سياست خودكفايي دراين بخش است.
خسرو سلجوقي با بيان اين مطلب درباره تحريم هاي اينترنتي آمريكا عليه ايران گفت: براي كشور ما اين امكان وجود دارد كه خود يك ديتاسنتر متمركز و هاب منطقه اي ايجاد كند و از طرف ديگر ضرورت اين امر هم بسيار احساس مي شود.
به گفته وي نقشي كه هاب منطقه اي ايفا مي كند مثل نقش منطقه آزاد دوبي است و به دليل اينكه دوبي پاسخگوي نيازهاي اقتصادي، تبادل تجاري منطقه بوده توانسته جايگاه خود را پيدا كند.
سلجوقي با تاكيد براينكه كشور ما از نظر تجهيزات انفورماتيكي وابستگي زيادي به آمريكا ندارد افزود: از آنجايي كه بخش عمده اي از تجهيزات در اين بخش بين المللي است بنابراين نگراني چنداني در مورد تحريم آمريكا در اين بحث نخواهيم داشت.
او همچنين با تاكيد بر اينكه در بخش انفورماتيك از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري نبايد مشكل خاصي وجود داشته باشد، گفت: تجهيزات مورد نياز در اين بخش را مي توانيم از كشورهاي ديگر تهيه كنيم بنابراين به نظر من تحريم آمريكا دراين بخش نمي تواند تاثير چنداني در بخش انفورماتيك كشورمان داشته باشد.
تعيين استاندارد جديد حقوق رسانه اي
گروه انفورماتيك: چهار شركت بزرگ توليدكننده ابزارهاي الكترونيكي با استفاده از يك استاندارد مشترك موافقت كرده اند كه كاربرد آن مانع از كپي برداري غيرقانوني و نقض حقوق مالكيت تصاوير و اصوات ديجيتالي مي شود.
به گزارش تراشه، مقامات ۴ شركت مي گويند اين اقدام را با اين هدف انجام داده اند كه موسيقي و فيلم هاي پخش شده روي وسايل ساخت آنان از ليسانس مناسب و معتبر برخوردار باشد.
كارشناسان معتقدند كه تاكنون سابقه نداشته كه شركت هاي توليدكننده تجهيزات الكترونيكي براي حفظ قانون كپي رايت با هم همكاري كنند و اين اولين نمونه از چنين اقدامي است.
شركت هاي ژاپني سوني، ماتسوشيتا (مالك پاناسونيك)، شركت كره اي LG و شركت هلندي فيليپس، ۴ موسسه اي هستند كه اين اتحاد را شكل داده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |