پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۵ - Jan 27, 2005
اميرالمؤمنين علي(ع) از فرزندش حسن(ع) پرسيد: عقل چيست؟
پاسخ فرمود: اينكه قلبت آنچه را به آن سپرده اي نگاه دارد.
پرسيد:دورانديشي و حزم چيست؟ فرمود: اين كه منتظر
فرصت بماني و هرجا ممكن باشد شتاب كني. پرسيد: جهل و ناداني چيست؟
فرمود: فرصت نارسيده را رسيده پنداشتن و در اقدام شتاب كردن.
معاني الاخبار / ۳۸۱-۳۸۰
امروز با حافظ
زانرو كه مرا بر در او روي نياز است
المنة للّه كه در ميكده باز است
وان مي كه در آنجاست حقيقت نه مجاز است
خم ها همه در جوش و خروشند ز مستي
داوران سينماي آسيا در جشنواره معرفي شدند
ايرنا: تركيب  هيات  داوران  بخش  مسابقه  سينماي  آسيا بيست  و سومين  جشنواره  فيلم فجر مشخص  شد.
در بخش  مسابقه  سينماي  آسيا كه  براي  نخستين  بار در جشنواره  فيلم  فجرگنجانده  شده ، ۱۷ اثر روي  پرده  مي رود.
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجر، محمد آل  احمد(سوريه )،شهريار بحراني  (ايران )، يوسف  رازقف (ازبكستان )، فيليپ  ژالادو(فرانسه ) و كمارل  عارفين  از مالزي  داوري  بخش  مسابقه  سينماي  آسيا رابرعهده  دارند.
محمد آل احمد دانش  آموخته  رشته  روش شناسي  آموزش  زبان  انگليسي  و مباني دانشگاه  بنگور ايتاليا از منتقدان  مشهور سينماي  عرب ، رئيس  هيات  اجرايي سازمان  ملي  فيلم  سوريه  و دبير جشنواره  بين المللي  فيلم  دمشق  است .
شهريار بحراني  دانش  آموخته  رشته  نقاشي  متحرك  از مدرسه  سينمايي  لندن كه  فعاليت  هنري  خود را از سال  ۵۹ در رشته  فيلم نامه  و نمايشنامه  آغاز كرد، تاكنون  توليد چند اثرانيميشن  به  همراه  عنوان  بندي هاي  مختلف  برنامه هاي تلويزيوني  و كارگرداني  فيلم  سينمايي  را برعهده  داشته  است .
يوسف  رازقف  ديگر عضو هيات  داوري  بخش  مسابقه  سينماي  آسيا نمايش نامه نويس ،كارگردان  و رئيس  استوديو ازبك  فيلم  كه  با آثارش  در جشنواره هاي  مختلف خوش  درخشيده  است .
فيليپ  ژالادو ازپايه  گذران  جشنواره  سه  قاره  نانت  و مشاورسينمايي  وزارت امور خارجه  فرانسه  در زمينه  سينماي  آمريكا لاتين ، خاور دور و آسياي  ميانه است .
كمارل  عارفين  نويسنده ، وكيل  و سناتور پارلمان  مالزي  به  مدت  ۱۵ سال رياست  اتحاديه  توليدكنندگان  فيلم  مالزي  را برعهده  داشته است  و توليدچهار فيلم  و كارگرداني  دواثر را در كارنامه  هنري  خود ثبت  كرده  است .

۲۵۰ هنرمند در جشنواره خليج فارس
نماينده  سازمان  ملي  جوانان  در استان  بوشهر گفت : ۲۵۰ هنرمند از پنج  استان  جنوبي  كشور در جشنواره  «فرهنگ  جوانان  خليج  فارس » كه  به  مناسبت  عيد غدير و ايام  الله  دهه  فجر در بوشهر برگزار مي شود، شركت  خواهند كرد.
دكتر «محمد بهروزي»  در گفت  و گو با ايرنا هدف  از برگزاري  اين  جشنواره  را تأكيد بر عبارت  خليج  هميشه  فارس ، تبادل  فرهنگي  و هنري  و فراهم  شدن  زمينه  بالندگي  و بلوغ  فرهنگ  و هنر جوانان  ذكر كرد.
وي  اظهار داشت : اين  جشنواره  با حضور هنرمندان  و شاعران  استانهاي  بوشهر، هرمزگان ، فارس ، خوزستان  و كهكيلويه  و بويراحمد نهم  ودهم  بهمن  ماه  برگزارمي شود.
وي  تصريح  كرد: جشنواره  فرهنگ  جوانان  خليج  فارس  در رشته هاي  موسيقي ، تئاتر، عكس ، نقاشي  و معرق  كاري  برگزار خواهد شد.
بهروزي  يادآورشد: با توجه  به  اين كه  شادي  آفريني  تأثير جدي  بر روحيه  مردم  دارد، برگزاري  اين  جشنواره  در راستاي  ترويج  برنامه هاي  فرهنگي  و فراهم شدن  زمينه  شادي  جامعه  يك  ضرورت  بود.

رونمايي از فرهنگنامه موضوعي قرآن كريم
جشن رونمايي از كتاب سه جلدي فرهنگنامه موضوعي قرآن كريم سه شنبه شب در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
به گزارش همشهري، در اين مراسم كه با حضور اشعري، مسئول شوراي نشر سازمان فرهنگي هنري سازمان شهرداري تهران و دكتر احمد خاتمي (مولف كتاب) و جمعي از اهل فرهنگ و قلم برگزار شد، از ويژگيهاي كتاب يادشده، سخن رفت و سپس هديه اي به رسم يادبود به مولف اهدا شد.
فرهنگنامه موضوعي قرآن كريم دومين كتابي است كه در برنامه رونمايي كتاب معرفي مي شود. پيش از اين كتاب كشف المحجوب هجويري (به تصحيح دكتر عابدي از سري انتشارات سروش) رونمايي شده بود.

تصوير تماشايي!
محمدعلي مجاهدي (پروانه)
چشمه ها جوشيد و جاري گشت دريا در غدير
باغ عشق و آرزوها، شد شكوفا در غدير
فصل باران بود و رويش، فصل سبز زيستن
خنده گل مي كرد بر لب هاي صحرا در غدير
بود پيدا در زلال جاري تكبيرها
نقطه پايان عمر تشنگي ها در غدير
كهكشان در كهكشان اشراق بود و روشني
از طلوع آفتاب عالم آرا در غدير
عرشيان در اشتياق خاكيان مي سوختند
تا علي(ع) با دست احمد(ص) رفت بالا در غدير
تا كه بردارد پيمبر پرده از رازي بزرگ
كرد بيرون زآستين دست خدا را در غدير
خم بجوش آمد كه ساقي، ساقي كوثر شده ست
مي ز چشم مست ساقي باده پيما در غدير
هرچه پيموديد ياران! باده، بادا نوشتان!
گفت ساقي با حريفان نوش بادا! در غدير

تازه هاي دنياي رسانه ها
چند مثال ملي و بين المللي در اهميت توجه به زنگ هاي خطر (مطالعه تاريخ)
از اواخر قرن نوزدهم به دلايلي «۲۵ ژانويه» هر سال روز اهميت مطالعه تاريخ (درس گرفتن از نتايج رويدادها و توجه به زنگ هاي خطر) در نظر گرفته شده و رسانه ها هر سال با ذكر موارد و مثال هايي، آن را ياد آور مي شوند تا آويزه گوش قرار گيرند. در طول جنگ سرد اين يادآوري هاي به غايت مفيد كمرنگ شده بود كه از دهه ۱۹۹۰ بار ديگر در سطح بين المللي مورد توجه قرار گرفته اند. در زير به چند مورد ملي و خارجي از اين گوشزدها كه مورد توجه قرار نگرفته و در همان روز اتفاق افتاده اند اشاره مي كنيم:
۱- ۲۵ ژانويه ۱۹۶۸ (بهمن ۱۳۴۶) در سومين روز كنگره انقلاب اداري ايران، سخنرانان دست از ملاحظه كاري و ترس از ساواك برداشتند و خواستار يك انقلاب اداري واقعي در ايران شدند و گفتند كه از طريق متعارف، مسائل اداري (بوروكراسي) ايران را كه از زمان قاجاريه رو به وخامت گذارده و دارد از كنترل خارج مي شود، نمي توان حل كرد و براي رفع دشواري هاي اداري بايد به صورت انقلابي عمل شود همان گونه كه در دهه۱۳۳۰ بر در ورودي سازمان ثبت اسناد كشور قفل زدند و آن را كه به صدور اسناد تملك براي مسيل ها و... دست زده بود نوسازي كردند. توصيه هاي اين كنگره مورد توجه قرار نگرفت و بوروكراسي بد كه مردم را كلافه كرده بود از علل انقلاب ۱۳۵۷ بود كه به نظر مي رسد به زدن ريشه آن باز هم توجه نشده است.
۲- ۲۵ ژانويه ۱۹۷۳ دولت آمريكا پس از اين كه رقم تلفات آن كشور در جنگ ويتنام از ۵۸ هزار كشته و هزينه مالي اش از رقم يكصد ميليارد دلار گذشت غرور خود را فرو برد و اعلام آتش بس داد و ظرف دو سال ويتنام را تخليه كرد و قرار شد كه چنين اشتباهي كه به آمريكا آسيب همه جانبه زده بود تكرار نشود كه ديديم پس از گذشت ربع قرن و اندي در عراق تكرار شد و هزينه آمريكا ظرف دو سال به سه برابر جنگ ويتنام رسيده است و هنوز هم حاضر به قبول اشتباه نيست كه گفته اند ضرر را از هر لحظه كه قطع كنند، منفعت است.
۳ - ۲۵ ژانويه ۱۹۸۰ (بهمن ۱۳۵۸) به شكايت وزارت دارايي و بانك مركزي، يك بازپرس دادسراي تهران قرار توقيف اموال شاه سابق و خانواده او را صادر كرد. دراين پرونده كه چند ماه پيش از آن طبق اعلام جرم وزير دارايي وقت تشكيل شده بود شاه سابق متهم شده بود كه از طريق عوامل خود با ايجاد شركت ساختماني ، شركت هاي سيمان ، شركت توليد شاسي و بدنه خودرو، دريافت چند وام بدون وثيقه از سيستم بانكي كشور و نيز از طريق انتقال مال غير (برخي اراضي دولتي متعلق به عموم) دست به سوء استفاده مالي كلان از سمت خود زده بود.
يارگيري هاي بدون سر و صداي چين
تحليلگران روزنامه هاي اروپاي غربي و آمريكا پريروز تقريباً با يك مضمون نوشته بودند در حالي كه آمريكا در باتلاق عراق دست و پا مي زند و ظاهراً فرصت پرداختن به جزئيات ديگر را ندارد و تلاش اتحاديه اروپا به بسط نفوذ هرچه بيشتر در قلمرو شوروي سابق است و روسيه پس از فروپاشي شوروي تازه متوجه اين خطر و خطرات مشابه شده است، دولت چين بدون سروصدا سرگرم يارگيري و نفوذ در حوزه هاي هر سه قدرت است. از يك سوي مقام عالي رتبه به هند مي فرستد و از سوي ديگر به مكزيك، همسايه ديوار به ديوار آمريكا. چين بيشتر شريك اقتصادي سياسي مي خواهد تا متحد نظامي، زيرا نياز به متحد نظامي ندارد و در اين زمينه مشاركتش با روسيه كافي است.
براي چين كفايت مي كند كه مطمئن شود هند مخالفت سابق را با آن ندارد. تحليلگران، مذاكرات جاري و ژست هاي دوستانه «زنگ كينگ هونگ» معاون رئيس جمهور چين در مكزيك را بررسي كرده و نوشته اند: زنگ در مكزيك كه مردمش متمايل به دوستي با چين هستند انگشت روي دردها و نقاط حساس گذاشته و گفته است كه چين و مكزيك در جهان امروز داراي مشكلات و منافع مشترك هستند، لذا بايد مساعي مشترك به كار ببرند.
سياست و هدف چين شريك و همكار ملل ديگر شدن است، نه رقيب، كه براي شكست ديگران وارد مسابقه و مبارزه با آنها شود. مكزيكي ها كه از آمريكا و ژاپن خاطره خوب ندارند و خشنود نيستند مستمعان خوبي براي حرف هاي «زنگ» بوده اند.

همايش جنبش نرم افزاري
همايش جنبش نرم افزاري با رويكرد شهر اسوه مدينه سعادت برگزار مي شود اين همايش با پيام آيت الله نوري همداني، آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله مصباح يزدي آغاز و مباحث مطروحه با هدف بررسي ابعاد مختلف جنبش نرم افزاري با رويكرد شهر اسوه ادامه خواهد يافت.
در اين همايش سخنرانان پيرامون حكومت و سياست، آموزش و تربيت، خانواده، اقتصاد و حقوق بحث خواهند داشت.
سردار حجازي، فرمانده نيروي مقاومت بسيج، در پيامي  كه براي اين همايش ارسال كرده آورده است: همايش شهر اسوه، شهر سعادت، آرمانشهر علوي، يعني تلاش براي اجتهادي دوباره به منظور توليد علم و تفكر در جهت كسب راهكارهاي علمي  به سمت تحقق طراحي جامعه اسلامي  است.
تلاش انديشمندان و متفكران و همه كساني كه در اين راه مساعدت كردند در واقع سعي در مسير عملي كردن مفهوم انتظار و مقدمه اي بر آرمان شهر علوي خواهد بود.

۳ فيلم جديد در جشنواره فجر
خبرگزاري فارس: سه فيلم به فيلم هاي شركت كننده در بخش مسابقه سينماي ايران، خارج از مسابقه و ميهمان جشنواره اضافه شد.
به گزارش روابط عمومي بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، فيلم هاي «كافه ترانزيت» ساخته كامبوزيا پرتوي در بخش مسابقه سينماي ايران، «گيلانه» ساخته رخشان بني اعتماد در بخش خارج از مسابقه و «در به درها» ساخته اميرحسين صديق در بخش ميهمان جشنواره به نمايش در خواهند آمد.

پيش فروش بليتهاي جشنواره موسيقي فجر
گروه ادب و هنر: بليتهاي بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر تا ۱۱ بهمن در گيشه تالار وحدت به فروش مي رسد.
روابط عمومي مركز موسيقي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: علاقه مندان به تهيه بليت اجراهاي موسيقي همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ بعدازظهر مي توانند به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند.
بهاي بليت ها ۵ هزار تومان (تالار وحدت) ۴ هزار تومان (تالار فرهنگ)، ۳ هزار تومان (فرهنگسراي نياوران)، ۲ هزار تومان (مجموعه آزادي) و هزار تومان سالن رودكي در نظر گرفته شده است.

تازه ترين ترجمه اسدالله امرايي منتشر شد
گروه ادب و هنر: تازه ترين ترجمه اسدالله امرايي مترجم صاحب نام با عنوان «خانه خيابان مانگو» از سوي نشر نقش و نگار به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري، نويسنده اين رمان كم حجم ۴۴ بخشي، ساندرا سيسفروس است كه پيش از اين امرايي چند داستان از وي را ترجمه و انتشار داده است.

سخنراني معماران برجسته ايتاليايي در تهران
دو استاد برجسته معماري و طراحي صنعتي از ايتاليا روز يكشنبه ۱۱ بهمن در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران سخنراني مي كنند.
به گزارش روابط عمومي موزه، سخنراني «لوكا اسكاكتي» كه استاد معماري دانشگاه پلي تكنيك ميلان است، «معاصربودن و سنت؛ روش هاي طراحي صنعتي اروپايي» نام دارد و «چنسيا انگويتسو لادآلتو» با عنوان «تكنيك، خاطره؛ درس هاي طراحي صنعتي معاصر» به ايراد سخن خواهد پرداخت.
او استاد دانشگاه ميلان، استاد مؤسسه طراحي اروپا، استاد مؤسسه عالي معماري و طراحي و مديرعامل انجمن طراحان صنعتي ايتالياست.

نگارستان
001140.jpg
۱. نام اثر: حضرت يوسف (ع)
۲. هنرمند: علي محمد نقاش؛ از زندگي هنرمند اطلاعي در دست نداريم.
۳. مشخصات اثر: حضرت يوسف(ع) / آبرنگ روي كاغذ/ نيمه دوم قرن سيزدهم ه . ق/ ۱۷* ۱۳ سانتي متر اين اثر از آخرين نمونه هاي آثار نقاشي قاجاري عصر فتحعلي شاه است. بالا و پايين اثر دو مصرع شعر به خط نستعليق عماد الحسني نوشته شده است: «بيا جامي كه تا همت گماريم زكنعان ماه كنعان را بياريم/ زليخا با دلي اميدوار است نظربر شاه راه و انتظار است دواجويي كنيم از وصل يارش» . نقاش پايين اثر اين طور امضاء كرده است: «عمل ماني عصر استاد علي محمد نقاش» امضاء ميرعماد هم كه جعلي به نظر مي رسد در بالاي آخرين مصرع شعر نيز چنين آمده است: «مشقه فقير حقير عماد الحسني غفرذنوبه» .
۴. سبك اثر: مكتب قاجار.
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

بهارستان
خوب مرغي بود پرشكسته. يك شب طوفاني او را گرفتم، به خانه آوردم. چندي كه گذشت پر زد و روي بام خانه من پريد. بايد حالا آن را از دور تماشا كنم.
دنيا، خانه من است - نيما يوشيج

برگي از تاريخ
روزي كه محاصره طولاني و پرتلفات لنينگراد شكسته شد
۲۷ ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: درسال ۱۷۵۵ پس از شمارش كشته شدگان زلزله شهر ليسبون پايتخت پرتغال كه روز پيش از اين (۲۶ ژانويه) رخ داده بود اعلام شد كه بيش از سي هزار تن جان باخته اند.
اينك برگ امروز: ۲۷ ژانويه سال ۱۹۴۴ پس از ۳۰ ماه و نزديك به يك ميليون تن تلفات، محاصره شهر لنينگراد (سن پترزبورگ)، دومين شهر بزرگ روسيه شكسته شد. نيروهاي آلمان از دهم ژوئيه ۱۹۴۱ محاصره لنينگراد را به منظور تضعيف روحيه روس ها آغاز كرده بودند. حمله به لنينگراد با ۳۸ لشكر آلماني از طريق منطقه بالتيك آغاز شده بود. نيروهاي فنلاندي هم در اين حمله به آلماني ها كمك مي كردند. ۸۳ روز طول كشيد تا نيروهاي آلماني از حومه شهر بگذرند و آن را از همه سوي محاصره كنند. تا نوامبر سال بعد ۶۴۰ هزار و ۸۰۳ تن از ساكنان شهر عمدتاً از گرسنگي و سرما جان سپرده بودند. در اين ماه (نوامبر۱۹۴۲) روس ها با ايجاد يك جاده روي درياچه منجمد موفق به رساندن خوراك و سوخت و نيروي تازه نفس به شهر شدند و ۵۵۰ هزار تن از ساكنان غير نظامي را تخليه كردند. از اين شهر جمعاً ۵۱۷ هزار سرباز روس دفاع كردند و بسياري از آنان كشته شدند. سرانجام ۲۷ ژانويه نيروهاي آلماني تحت فشار ارتش سرخ دست از محاصره لنينگراد برداشتند و كار عقب نشيني را آغاز كردند كه تا برلن ادامه يافت.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
نورودرماتيتيس
بانويي به دكتر روزنفلد گفته است كه دكترش بيماري پوستي او را «نورودرماتيتيس» تشخيص داده است، اين بيماري از چيست؟. اين بود پاسخ او: عامل عمده بيماري «نورودرماتيتيس» استرس و فشارهاي روحي است. بارها گفته شده كه استرس مادر زاينده بسياري از بيماري ها است از بيماري هاي قلبي، عصبي، گوارشي تا پوستي. قرن ما عصر استرس است كه عادي ترين به وجودآورنده آن ترافيك ، ايستادن در صف هاي طولاني، افزايش بدهي هاي شخصي، مرافعات خانوادگي و در محل كار و يا ناشي از آن است. براي رهايي ازعوارض استرس، بهتر است كه خود را وارد آن نسازيد، با چشم بسته ازدواج نكنيد، سعي كنيد شغلتان مطابق ميلتان باشد و استعداد و ظرفيت انجام آن را داشته باشيد، همكاران و همسايگان مطابق ميلتان داشته باشيد، از خريد وسائل نامرغوب و دست دوم كه عامل استرس هستند خودداري كنيد، اگر يك خبر روز مطابق ميلتان نيست در آن روز به سراغ تلويزيون و روزنامه نرويد، بيش از يكي دو فرزند نداشته باشيد، امروز و فردا كردن را كه نهايتاً مشكل ساز است عادت خود نكنيد، حل مسائل خود را به وكيل بسپاريد، در امور خسته كننده و معاملات از واسطه استفاده كنيد و مستقيماً درگير چانه زني نشويد و بالاخره از همه مهمتر برنامه رفت و آمد خود را طوري تنظيم كنيد كه گرفتار ترافيك نشويد. همه اينها در دست خودتان است. داروي خنثي كردن عوارض استرس و فشارهاي روحي وجود دارد، ولي عاري از عوارض جانبي نيستند و به علاوه با مصرف آنها ديگر خودتان نيستيد و گاهي زيادي بي خيال و آسانگير مي شويد كه آن هم زيان هاي ديگري دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
ياد علي(ع)
در ميان قوم خود تنها بود؛ اما عاشقان بي شمارش تا هنوز هرگاه از خداوند قدرتي فراتر از توان خود مي خواهند نام او را به زبان مي آورند: يا علي مدد!
و مي دانيم چه اعجازي مي كند نامش.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
علاقه مندان گور هري
001134.jpg
بيت المقدس - گور يك سرباز انگليسي كه ۶۶ سال پيش در نزديكي الخليل كشته و در گورستاني در بيت المقدس دفن شده بود، اين روزها مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است. به گفته ابراهيم حوري، سرايدار گورستان، هر روز عده زيادي از مردم به ديدار گور اين سرباز انگليسي مي آيند. حوري به خبرگزاري فرانسه گفت ابتدا نمي دانستم چرا اين قبر در سه _ چهار سال اخير اينقدر مورد توجه قرار گرفته است، ولي بعد شنيدم كتاب ها و فيلم ها باعث اين اقبال شده اند.سرباز انگليسي مورد اشاره، «هري پاتر» نام دارد و طرفداران شخصيت داستاني هري پاتر علاقه مند به ديدار گور او هستند. شوراي محلي كه گورستان در آن قرار دارد، تصميم گرفته است گور هري پاتر را در راهنماي جهانگردان معرفي كند. آنها همچنين تحقيقاتي درباره ماجرا و علت مرگ اين سرباز ۱۹ ساله آغاز كرده اند تا جاذبه توريستي گور هري پاتر را افزايش دهند.
عذرخواهي راديو
نيويورك _ يك ايستگاه راديويي به خاطر پخش مكرّر برنامه اي كه در آن قربانيان تسونامي اخير جنوب شرق آسيا مورد استهزاء قرار مي گرفتند، از شنوندگان خود عذرخواهي كرد. اين شبكه راديويي يك قطعه ترانه هجوآميز را چند بار پخش كرده بود كه در آن با استفاده از كنايات نژادپرستانه قربانيان تسونامي مسخره مي شدند. متن اين ترانه به توصيف هجوآميز كساني كه امواج مرگبار آنها را با خود برد و كودكاني كه شاهد مرگ مادرانشان بودند پرداخته بود.ايستگاه راديويي «آر اند بي» روز دوشنبه در وب سايت خود نوشت: «ما از پخش برنامه اي كه يك حادثه جدي و تراژيك را هجو كرده متأسفيم و از شنوندگان خود و همه كساني كه پخش اين برنامه مايه رنجش آنان شده است معذرت مي خواهيم» . كارگردان و مجري برنامه اي كه اين ترانه را پخش كرده بود نيز در راديو عذرخواهي كرد و گفت اين برنامه نبايد پخش مي شد.
پخش ترانه مذكور اعتراضات گسترده اي را در سراسر ايالت نيويورك برانگيخت. از جمله يك نماينده دمكرات مجلس ايالتي خواستار واكنش جدي و فوري كميسيون ارتباطات فدرال (نهاد ناظر بر فعاليت شبكه هاي تلويزيوني و راديويي آمريكا) نسبت به موضوع شد. انجمن ارتباطات آمريكايي - اسلامي نيز به پخش اين برنامه اعتراض كرد. هفت كارمند ايستگاه راديويي كه در توليد و پخش اين ترانه نقش داشتند، پذيرفته اند براي جبران اشتباه خود، هركدام يك هفته دستمزد خود را به قربانيان تسونامي اهداء كنند.
تبليغ بر پيشاني
001137.jpg
اوماها (آمريكا) _ يك جوان طراح صفحات وب پيشاني خود را براي تبليغات به مزايده گذاشت. او كه «اندرو فيشر» نام دارد و بيست ساله است از مدتي قبل پيشاني خود را به عنوان فضاي تبليغاتي در سايت eBay به مزايده گذاشته بود و سرانجام پيشنهاد يك شركت توليدكننده داروي ضد خروپف را به مبلغ ۳۷۳۵۷ دلار پذيرفت. فيشر بايد لوگوي شركت SnoreStop را به مدت يك ماه بر پيشاني داشته باشد. او عنوان مزايده خود را چنين انتخاب كرده بود: مردم چيزهاي عجيب را دوست دارند.
سرقت با بطري شكسته
نوركراس - يك مرد ۴۵ ساله آمريكايي با استفاده از يك بطري شكسته از بانك سرقت كرد. او كه «بابي تايرون هيل» نام دارد روز سه شنبه به يك شعبه بانك وارد شد، بطري اي را كه در دست داشت به لب ميز كوبيد و با تهديد متصدي باجه با بطري شكسته از او پول خواست. كارمند بانك مبلغي پول را بدون اينكه بشمارد از صندوق بيرون آورد و به او داد. «هيل» به سوي پاركينگ رفت، يك اتومبيل دزديد و پا به فرار گذاشت. اما او ساعتي بعد خود را بدون مقاومت به پليس، كه در تعقيب او بود، تسليم كرد.تحقيقات پليس نشان مي د هد «هيل» در هنگام ارتكاب جرم تحت تأثير مواد مخدر بوده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۷ دقيقه

گل و گياه
گياه پلنگ كش
001131.jpg
نام علمي: Doronicum orientale ,Frublingspracht
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي و گستردگي ۹۰ سانتي متر است. داراي برگهاي كركدار و تخم مرغي شكل بوده و گلهاي زرد طلايي رنگ آن از اواسط تا اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و ترجيحا خاك  شني، غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و تقسيم گياه در اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |