پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۵
شهرداري در ساماندهي حمل و نقل عمومي تنهاست
گيشه اتوبوسراني خالي نمي ماند
شهرداري تهران در شهري كه دولت و ديگر دستگاه ها هم به عنوان پايتخت در آن تمركز دارند، بدون حمايت هاي دولتي موظف به تجهيز حمل و نقل عمومي و توسعه خدمات دهي به شهروندان است 
028650.jpg
۱ روزانه 3 ميليون نفر براي رفت وآمد درون شهري از اتوبوس هاي شركت واحد استفاده مي  كنند كه روز به روز به تعداد آنها افزوده مي  شود.
۲ در 100 و بيستمين جلسه شوراي شهر تهران لايحه تثبيت نرخ بليت اتوبوس به رغم ميل باطني اعضاي شوراي شهر به تصويب رسيد.
۳ در حال حاضر شركت واحد اتوبوسراني تهران با كسر بودجه 600 ميليارد ريالي مواجه است.
اگر اين 3 مورد را كنار هم بگذاريم، به مشكلات شهرداري و شركت واحد در ارايه خدمات حمل و نقل عمومي در سال آينده بيشتر پي مي بريم.شوراي شهر تهران به عنوان يكي از نهادهاي ناظر بر كار شركت واحد اتوبوسراني قبل از ورود به تعطيلات زمستاني لايحه تثبيت نرخ بليت اتوبوس هاي شركت واحد را به تصويب رساند، اما با اين اعتقاد كه دولت از شبكه حمل و نقل همگاني حمايت نمي  كند. حبيب كاشاني، عضو شوراي شهر تهران مي  گويد: با توجه به كسري بودجه 60 ميليارد توماني شركت واحد تهران و حومه كه حدود 20 ميليارد تومان آن مربوط به بدهي گذشته است، همچنين عدم حمايت جدي دولت از بخش خدمات دولتي، طبيعي است كه سازمان در راه اجراي برنامه هايش با مشكلاتي مواجه شود.
اين عضو شوراي شهر بر اين اعتقاد است كه مشكلات دست به دست هم خواهد داد و مانع از تحقق برنامه هاي مديريت جديد براي تامين رفاه و آسايش شهروندان تهراني مي  شود.
البته اين اظهارنظر كاشاني در حالي است كه پس از تصويب مصوبه ثابت ماندن نرخ بليت اتوبوس هاي واحد، احمدي نژاد، شهردار تهران اعلام كرد با وجود همه مشكلات، شهرداري نخواهد گذاشت سازمان اتوبوسراني با كمبود و كاستي مواجه شود.
شركت واحد اتوبوسراني كه از سازمان هاي زيرمجموعه شهرداري تهران محسوب مي شود در طول سال هاي گذشته با فراز و نشيب هاي فراواني در نحوه مديريت و ارايه خدمات به شهروندان مواجه بوده است به طوري كه همزمان با آغاز فعاليت شوراي شهر دوره اول تهران، مشكلات عديده اي براي گزينش مديريت اتوبوسراني و نحوه اداره اين سازمان به وجود آمد و همين امر موجب شد حجم زيادي از اعتبارات تخصيص يافته به اين مجموعه به شيوه صحيح و درست هزينه نشود.حبيب كاشاني مي  گويد: بدهي هاي معوقه سازمان ناشي از سوء مديريت دوره هاي گذشته بوده است و امروز اين هزينه ها را نبايد بر شهروندان تهراني تحميل كرد. اين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه علاوه بر تثبيت نرخ خدمات اتوبوسراني براي سال آينده اعتبار كلاني متوجه شبكه حمل و نقل همگاني شهر تهران مي كنيم، خاطرنشان كرد: شهردار تهران به تنهايي و بدون حمايت دولت و مجلس نمي  تواند پاسخگوي توسعه حمل و نقل همگاني باشد و همين مساله منجر به تحميل هزينه هاي ميلياردي بر بودجه شهرداري در حوزه حمل و نقل مي شود.
حتي اگر ارگان هايي مثل وزارت نفت يا حتي سازمان برنامه و بودجه در حمل و نقل عمومي تهران سرمايه گذاري كنند، از محل صرفه جويي در سوخت به سوددهي خواهند رسيد
در حال حاضر حجم زيادي از ترددهاي روزانه و سفرهاي درون شهري توسط شركت واحد صورت مي  گيرد كه به دنبال تصويب لايحه عدم افزايش نرخ بليت براي سال 84 باعث خواهد شد اين سازمان تا حدودي در تامين منابع مالي خود با مشكل مواجه شود.
رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران معتقد است: بدون مشاركت بخش خصوصي امكان تحقق برنامه هاي شهرداري ميسر نخواهد بود. اگر نرخ ها تثبيت شود و بخش خصوصي وارد عرصه همكاري با سازمان اتوبوسراني نشود تامين هزينه هاي شركت واحد با توجه به كسر بودجه اي كه يك سوم آن نيز مربوط به بدهي هاي معوقه سازمان است امكان پذير نخواهد بود.اصولا در كشورهاي ديگر اعم از توسعه يافته و در حال توسعه اين روند مورد تاكيد قرار داشته و دارد كه شهرداري پايتخت به لحاظ موقعيت استراتژيك خود براي تامين منابع مالي بايد از حمايت هاي دولت برخوردار   شود.
در واقع مشكلاتي كه در تامين منابع مالي شركت واحد وجود دارد و شهرداري سعي دارد با برنامه ريزي هاي ويژه آنها را حل كند، تنها به تثبيت نرخ بليت مسافران بازنمي گردد. مشكل اصلي اينجاست كه شهرداري تهران در شهري كه دولت و ديگر دستگاه ها هم به عنوان پايتخت در آن تمركز دارند، بدون حمايت هاي دولتي موظف به تجهيز حمل و نقل عمومي و توسعه خدمات دهي به شهروندان است.
اين در حالي است كه بارها كارشناسان شهري به اين واقعيت اشاره كرده اند كه حتي اگر ارگان هايي مثل وزارت نفت يا حتي سازمان برنامه و بودجه در حمل و نقل عمومي تهران سرمايه گذاري كنند، از محل صرفه جويي در سوخت به سوددهي خواهند رسيد تا حدي كه اگر اتوبوس ها رايگان به شهروندان سرويس دهند، باز هم دولت ضرر نخواهد كرد. همين نظر كارشناسي هم باعث شد تا شهردار تهران در آغاز پاييز امسال به مجلس پيشنهاد دهد كه دولت را ملزم كنند تا با استفاده از بخشي از پس انداز صندوق ذخيره ارزي، حمل و نقل عمومي تهران و كلانشهرها را سامان دهد و در نهايت از سود صرفه جويي در مصرف بنزين بهره ببرد. دولت در آخرين برداشت از صندوق ذخيره ارزي، 3/1 ميليارد دلار براي واردات بنزين و عرضه يارانه اي آن به مصرف كنندگان براي 4 ماه پاياني سال 83 برداشت كرد.

امكانات بازار گل تهران با همكاري شهرداري منطقه۱۵ اضافه مي شود
مريم و گلايل در انتظار سردخانه 
028665.jpg
حسين اسدي 
نماي سياه و سفيد و خاكستري تهران، در گوشه جنوب شرقي، جايي كه شايد روي نقشه به اندازه يك نوك انگشت وسعت داشته باشد، رنگي مي شود، آن هم با رنگ هاي شاد و دلچسب طبيعت.
گوشه اي در منطقه 15 شهرداري تهران، هر روز صبح از جشن طراوت و رنگ زيبا مي شود و حتي اگر سرما و بارندگي جشن روزانه را بر هم بزند، سقف و روكشي وسيع از پلاستيك كافي است تا دوباره آنها را گرد هم بياورد. جايي است كه اگرچه بازار نام گرفته است، اما اگر به چشم خريدار به ديدنش نروي هم، از بازي عطر و رنگ در آنجا لذت مي بري؛ آنجا بازار گل و گياه امام رضاع است.
اگرچه اولين گلخانه هاي توليد گل و گياه در ايران، بيش از يكصد سال پس از آغاز به كار اولين نمونه هاي خود در جهان فعاليت خود را شروع كردند، اما تنوع گونه هاي گل و گياه و تنوع شرايط آب و هوايي باعث شد تا خيلي زود توليد گل هاي تزئيني و دارويي در ايران رونق بگيرد. با وجود اين از آنجا كه داشتن استعدادها و نياز بازار هيچ وقت نتوانسته است به تنهايي يك چرخه اقتصادي را پايدار نگه دارد، رونق توليد گل و گياه در ايران هم به توجه، بازاريابي، پرورش، نگهداري و بسته بندي علمي و با كيفيت و به طور كلي صنعتي شدن نياز پيدا كرد. امروز در اين قطب اقتصادي جنوب شرق تهران حدود 40 نوع گل و گياه عرضه مي شود و گل ها از جنوبي ترين مراكز توليد در كشور براي فروش يا صادرات به اين بازار 6/7 هكتاري وارد مي شوند. بازار گل امام رضاع در توليد، فروش و صادرات گل و گياه در 12 سال فعاليت خود توانست براي 30 هزار نفر به طور مستقيم شغل فراهم كند و رئيس هيات مديره اين مجتمع مي گويد كه اگر مشكلات آن رفع شود، مي تواند بيش از اين تعداد را هم جذب بازار كار كند. ايران در بازار گل و گياه پيشينه زيادي ندارد، اما به گفته بهروز سلطانمحمدي توليد كنندگاني كه در مجتمع امام رضاع فعالند در سال 79 توانسته اند در بازارهاي جهاني هلند رتبه اول توليد گلايل و مريم را به دست آورند و به مقام هفتم جهان در توليد بيش از 30 نوع گل و گياه دست پيدا كنند.
اما اين همه توانمندي هاي اين مجتمع عرضه گل و گياه نيست. مجتمع گل و گياه امام رضا در منطقه 15 شهرداري تهران روزانه ميزبان حدود 5 ميليون شاخه گل از سراسر كشور است، اما از آنجا كه مصرف بازار داخلي روزانه 2 ميليون شاخه است و اين مجتمع هم امكانات سردخانه اي و نگهداري مناسبي ندارد، توليدكنندگان ناچار به نابود كردن اين گل ها يا فروش آنها به واسطه ها با قيمت بسيار نازل هستند. به گفته سلطانمحمدي رئيس هيات مديره اين مجتمع حمايت كافي توسط دولت از اين بازار سودآور نمي شود و به همين دليل امكانات آن در ارايه خدمات به غرفه داران به ويژه در بخش بسته بندي در سطح پاييني قرار دارد.
با اين حال سهامداران و مسوولان بازار تصميم به گسترش بازار گرفته اند: قصد داريم با همكاري شهرداري منطقه 15 علاوه بر ساخت سردخانه و ساختمان هاي اداري، پاركينگ، نمازخانه و سرويس هاي بهداشتي و خدماتي، تعداد غرفه هاي بازار را از 570 غرفه به 850 غرفه افزايش دهيم.
به نظر مي رسد در ميان بخش هايي كه قرار است به بازار اضافه شود، سردخانه مدرن و مجهز براي نگهداري گل هاي مازاد مصرف فروش مهمترين بخشي باشد كه با همكاري شهرداري منطقه 15 ساخته خواهد شد، چرا كه اين سيستم سردخانه اي باعث جلوگيري از نابودي و از بين رفتن محصولات مازاد فروش توليدكنندگان و در نهايت جلوگيري از هدر رفتن ميليون ها تومان سرمايه فعالان اين بخش مي شود.
البته اين برنامه ها براي توانمند كردن صنعت توليدگل و گياه ايران قطعا كافي نيست و به گفته سلطانمحمدي به حمايت هاي مالي و اعتباري دولت نياز دارد تا به امكانات مدرن صنعت پرورش گل دست پيدا كند: بيش از 90 درصد گلخانه هاي كشور از ابزارهاي توليد سنتي گل و گياه استفاده مي كنند و همين امر باعث عقب افتادگي در توليد محصولات با كيفيت جهاني مي شود كه براي رفع اين معضل به حمايت هاي دولتي نياز است.
در حال حاضر درآمد جهاني بازار گل و گياه سالانه 60 ميليارد دلار است كه سهم ايران از اين بازار تنها 2 ميليون دلار است.
به گفته سلطانمحمدي ضعف هاي متعدد در صنعت گل و گياه ايران باعث شده است تا رقباي ايران و به ويژه امارات، پاكستان، تركيه و هندوستان خلاء وجود ايران را در تجارت جهاني پر كنند: در حالي كه در يكي از 7 امارت كشور امارات متحده عربي، اعراب با احداث گلخانه هاي وسيع و پيشرفته و برنامه ريزي مناسب اقدام به توليد گل و گياه كرده اند، ما هنوز با مشكلات ابتدايي مانند بسته بندي، صادرات، حمل و نقل و سموم دفع آفات نباتي روبه رو هستيم. در ايران فاكتورهاي توليد مانند آب، زمين و انرژي در دست دولت است و حمل و نقل هوايي هم در انحصار دولت قرار دارد، به همين دليل اتلاف وقت در چرخه  اداري خود يكي از معضلات صادرات اين صنعت است. به گفته عبدالحسين كشاورز، مديرعامل اتحاديه گل و گياه استان تهران هم سيستم گلخانه اي توليدكنندگان گل و گياه كشور سنتي و غيراستاندارد است و سالهاست كه در كشورهاي صاحب گل و گياه كنار گذاشته شده است و تزريق كارشناسان زبده و حمايت هاي دولتي براي پشت سر گذاشتن اين وضعيت ضروري به نظر مي رسد. يكي از غرفه داران هم با توجه به حجم بالاي معاملات گل و گياه در بازار گل امام رضاع معتقد است كه وجود چنين بازاري در تهران مي تواند براي ايجاد اشتغال و رونق اين صنعت امتياز مهمي براي شهروندان تهراني باشد.

هتل نداريم، هتل بيمارستان مي خواهيم
028662.jpg
صنم بياناتي تهران فقط 4 هتل 5 ستاره دارد.
محمد ابراهيم طريقت، مدير سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي از اين كمبود خبر مي دهد.
اين كمبود مي تواند در جذب توريسم به تهران مشكلاتي را ايجاد كند. تهران ، شهري پر از دود و غبار، شلوغ، پر سر و صدا، اما دوست داشتني براي اهالي اش است.
اما همين پايتخت پر از ايراد حتما جاذبه هايي را نيز در خود نهفته دارد كه 90 درصد توريست هاي ورودي و خروجي كشور را مي پذيرد.
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي استان تهران مي گويد: 90 درصد توريست هاي كشور از فرودگاه مهرآباد تهران وارد و خارج مي شوند، البته درست است كه تهران از آثار باستاني شهري چون اصفهان محروم است، اما آنقدرها هم در اين زمينه فقير نيست.
مجموعه كاخ موزه ها، تپه ازبكي و مجموعه باروي ري به همراه كاروانسراي صفويه كه از دوران صفويان به جا مانده، استان تهران امروز را با گذشته تاريخي خود پيوند مي دهد. علاوه بر اين حضور يكي از مهمترين حوزه هاي كشور يعني همان حوزه ملي ايران خلاء جاذبه هاي تاريخي تهران را تا حدودي پر مي كند.
اما به راستي آيا جاذبه هاي توريستي را بايد تنها در آثار باستاني جست وجو كرد؟ به طور حتم اينطور نيست. ابوالفضل باني معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي استان تهران هم نظر ما را تاييد مي كند.
ابوالفضل باني مي گويد: تهران قدمت چنداني ندارد و نهايتا به دوره قاجار باز مي گردد. اما آنچه درصد جذب توريست به پايتخت را افزايش داده، جاذبه هاي طبيعي استان تهران مثل دماوند و لواسانات و نظير اينها است. بنابراين نكته اصلي در بحث توريسم بيشتر بر سر گسترش توريسم با توجه به همين جاذبه هاي طبيعي و همچنين ايجاد طرح هاي متنوع تفريحي درون اين جاذبه ها است. از اين رو تهران در اين زمينه نياز به رسيدگي دارد و همين مساله لزوم ايجاد هتل هاي بين المللي مجهزتر در پايتخت را لازم مي كند. باني اساس كار در بحث گردشگري و ايجاد و ساخت هتل ها را جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي مي داند و مي گويد: ما بايد جاذبه هاي صنعت توريسم را از همين طريق افزايش دهيم.
به گفته اين مدير گردشگري: به عده اي از توريست ها كه به قصد تفريح سفر مي كنند توريست هاي تفريحي گفته مي شود.
تا آنجا كه اعتقادات ديني و مذهبي مان اجازه دهد امكانات تفريحي را براي اين افراد مهيا مي كنيم. عده اي هم به قصد بازديد از آثار تاريخي و آشنايي با فرهنگ ممالك ديگر سفر مي كنند كه توريست فرهنگي نام مي گيرند. به آن مسافراني كه به قصد تحقيق و كنكاش سفر مي كنند توريست هاي محقق گفته مي شود و افرادي هم كه براي زيارت اماكن مقدس ديگر ممالك سفر مي كنند، توريست هاي مذهبي هستند. اما در اين بين نكته جالب توجهي كه در دسته بندي انواع توريست ها مطرح مي شود، حضور هتل بيمارستان در پايتخت و برنامه ريزي براي آن است. او اين طرح را فعلا تنها در مرحله مطالعاتي مي داند و در اين خصوص مي گويد: از آنجا كه اعمال جراحي نظير جراحي هاي پلاستيك و پيوندهاي كليوي در كشور ما ارزانتر از ساير نقاط جهان است، از اين رو مي توانيم براي عده اي كه مايلند در كشور ما تحت اين عمل ها قرار گيرند هتل بيمارستان ها را تاسيس كنيم؛ به اين ترتيب سفر افراد مي تواند هم جنبه پزشكي داشته باشد و هم جنبه سياحتي، كما اينكه اين طرح در بعضي از كشورهاي اروپايي موجود است.

كلانشهر
از سوي شوراي شهر اصفهان مطرح شد:
تعديل جهان نما معطل تصميم مسوولان قبلي 
028659.jpg
اصفهان به عنوان يكي از شهرهاي تاريخي ايران، همواره در ساخت و سازهاي شهري از حساسيت هاي ويژه اي برخوردار بوده است. ساخت ساختمان هاي بلند به دليل لطمه اي كه به چشم انداز تاريخي آن وارد مي كند، در اين شهر ممنوع است.
احداث ساختمان تجاري جهان نما در جوار ميدان تاريخي نقش جهان و در مدخل چهار باغ عباسي اصفهان، طي سالهاي اخير به سبب نقض خط آسمان ميدان تاريخي نقش جهان، همواره مورد اعتراض سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد يونسكو و كارشناسان ميراث فرهنگي داخل ايران بوده است. كارشناسان يونسكو در پي ديدار از اصفهان و نيز 2 اجلاس اخير اين سازمان، خواهان كوتاه كردن ارتفاع اين ساختمان شده اند.
شوراي اسلامي شهر اصفهان با صدور بيانيه اي اعلام كرده است: پروژه ارگ جهان نما به طور ناخواسته سر راه ما قرار گرفته است و مسوولان آغازكننده آن بايد پاسخگوي مشكلات باشند.
اين شورا خود را مطيع تصميماتي دانسته كه مراجع ذي صلاح قضائي با توجه به مصالح شهر و شهروندان اتخاذ كنند. عباس حاج رسوليها، رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز 16 دي ماه در جمع خبرنگاران گفته بود: بحث تعديل برج جهان نما ارتباطي به شهرداري  و شوراي شهر ندارد.
به گفته وي پروانه ساخت اين ساختمان در سال 1375 صادر شده و شوراي اسلامي شهر و شهردار فعلي نمي تواند دستور تعديل يا خرابي آن را بدهد.
پيش از اين نيز حاج رسوليها گفته بود: شوراي شهر اصفهان اجازه نمي دهد، عوامل داخلي و خارجي براي شهر اصفهان تصميم  بگيرند و بدين جهت ساختمان تجاري جهان نما تعديل نمي شود. حاج رسوليها افزود: شوراي شهر اصفهان نمي پذيرد كه يونسكو يا هر كسي بخواهد در مسايل شهري اصفهان دخالت كند. يونسكو در اجلاس تيرماه اين سازمان در پكن به مسوولان ايراني فرصت داد تا 13 بهمن ماه نسبت به تعديل اين ساختمان اقدام كنند، در غير اين صورت اين ميدان از فهرست آثار تاريخي جهاني حذف خواهد شد. يونسكو به مسوولان ايراني هشدار داده است در صورتي كه تعديل ساختمان چندين طبقه جهان نما محقق نشود، ميدان نقش جهان اصفهان از فهرست ياد شده حذف و در فهرست آثار در معرض تهديد قرار خواهد گرفت.
از مجموعه آثار تاريخي بي شمار ايران تاكنون معبد چغازنبيل در استان خوزستان به شماره 113، تخت جمشيد در استان فارس به شماره 114، ميدان نقش جهان اصفهان به شماره 115 و نيز پاسارگاد در نزديكي شيراز در فهرست آثار جهاني ثبت شده است.

تشكيل شوراي حل اختلاف موتورسواران
028653.jpg
ايام دهه فجر هم بهانه خوبي است براي پرداختن به مشكلات مختلفي كه گريبانگير كلانشهري به نام تهران است. قرار است در اين ايام ، شوراي حل اختلاف در ستاد تشديد مجازات موتورسواران استقرار يابد تا به كاهش سفرهاي درون شهري و جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان كمك كند. رئيس اداره كل شوراي حل اختلاف استان تهران در مراسم افتتاح اين شورا كه با حضور جمعي از مسوولان سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، قوه قضائيه و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ برگزار شد، استقرار شوراهاي حل اختلاف در مبادي تشكيل پرونده را از محورهاي به كار گرفته شده در زمينه تامين سريع مطالبات مردم ذكر كرد و ايجاد تسهيل در بررسي، رسيدگي و اعمال نظر نسبت به شكايات شهروندان را از اهم اهداف مسوولان در اين زمينه دانست.
به نظر مي رسد با تشكيل اين شورا يكي از وسايل نقليه كه هم آلايندگي ويژه داشته و هم به افزايش ترافيك كمك مي كند، ساماندهي  يابد.

نتيجه معكوس يك ممنوعيت
ممنوعيت استفاده از تلفن همراه حين رانندگي در انگليس تاثير چنداني در كم شدن اين استفاده مضر نداشته است. نتايج يك تحقيق نشان مي دهد از آنجا كه پليس تنها مي تواند تعداد محدودي از رانندگان را جريمه كند، تعداد بيشتري از رانندگان انگليسي از زمان ممنوع شدن استفاده از تلفن همراه حين رانندگي، از تلفن همراه استفاده مي كنند. پايگاه اينترنتي ديلي ميل نوشت: در دسامبر گذشته كه استفاده از تلفن همراه حين رانندگي ممنوع شد، 10درصد از رانندگان حين رانندگي از تلفن همراه استفاده مي كردند در حالي كه اين ميزان هم اكنون به 40درصد رسيده است. يكي از كارشناسان ترافيك انگليس در گفت و گو با شبكه ۴ بي .بي.سي گفت: رانندگان تا مدتي مي خواستند از عملكرد پليس در اين باره مطمئن شوند و وقتي مطمئن شدند كه نيروهاي پليس در بزرگراه ها و جاده ها كافي نيست با خيال راحت از تلفن همراه استفاده كردند. قرار است در سخنراني سالانه ملكه انگليس برشدت عمل پليس تاكيد شود و احتمالا جريمه استفاده از تلفن همراه حين رانندگي به 60 پوند افزايش خواهد يافت.

تحويل 84 دستگاه آمبولانس به اورژانس كشور
028656.jpg
قرار بود تا پايان امسال يكهزار و 800 دستگاه آمبولانس در دو نوبت در اختيار اورژانس كشور قرار گيرد اما در نوبت اول به جاي 900 دستگاه، فقط 84 دستگاه در اختيار اورژانس كشور قرار گرفته است.
شهرام علمداري، رئيس اورژانس كشور مي گويد: همين تعداد آمبولانس وارداتي كه به تازگي در اختيار اورژانس كشور قرار داده شده به علت نداشتن پلاك، مجوز ندارند بنابراين غيرقابل استفاده هستند.
دكتر علمداري با اشاره به اينكه هيچ يك از اين دستگاه ها سند ندارند و در صورت استفاده از آنها نيروي انتظامي جلوي فعاليت آنها را خواهد گرفت، گفت: نه تنها تعداد مورد نياز از دستگاه هاي آمبولانس در اختيار اورژانس كشور قرار نگرفت بلكه خط توليد دستگاه هاي آمبولانس هم در كشور راه اندازي نشد و اين نشان از آن دارد كه بعضي ها سلامت مردم را به بازي گرفته اند.

جهانشهر
شهرهاي زيرزمين هم خطرناكند
028668.jpg
ساخت شهرهاي زيرزميني به دليل حوادث و بلاياي طبيعي كه روي زمين اتفاق مي افتد در سالهاي آينده اجتناب ناپذير است، اما در عين حال نمي توان از خطرات ناشي از زندگي در زيرزمين چشمپوشي كرد. كارشناسان جهاني معتقدند بايد با برنامه ريزي دقيق و حساب شده به سمت ساختن شهرهاي زيرزميني با همه امكانات زندگي شهري حركت كرد.
اين نظريه علمي كه در پژوهشي در دانشگاه سازمان ملل مطرح شده، ضمن آنكه ساخت شهرهاي زيرزميني را اجتناب ناپذير عنوان مي كند در عين حال محقق ساختن احداث اين شهرها را با در نظر گرفتن همه جوانب امر وحساب كردن روي همه خطراتي كه زندگي در زيرزمين در پي دارد، مي داند.
در آستانه برپايي كنفرانس جهاني كاهش اثرات زيانبار حوادث طبيعي از 18 تا۲۲ژانويه دركوبه، رشد وقوع اينگونه حوادث، تفكر ايجاد شهرهاي زيرزميني را ناممكن كرده است. كارشناساني كه روي اين تحقيق علمي كاركرده اند معتقدند كه رشد شهرهاي زيرزميني نيازمند توسعه امكانات شهري است؛ دقيقا مشابه آنچه كه در روي زمين وجود دارد. به عنوان نمونه در زيرزمين هم نياز به توقفگاه هاي خودرو، مراكز خريد، ايستگاه هاي قطار و ساير امكانات و خدمات ديگر شهري است.
دكتراسريكانتا هرات استاد دانشگاه سازمان ملل در نيويورك معتقد است: براي ساخت شهرهاي زيرزميني كه امري اجتناب ناپذير است، بايد مطالعه دقيق و كارشناسانه صورت گيرد.
يكي از امكانات مهم براي محقق ساختن اين طرح، بررسي دقيق همه انواع بلاياي طبيعي است. به عنوان نمونه ساخت اين شهرها براي پديده اي همچون سيل كارايي چنداني ندارد، زيرا آب به راحتي مي تواند به لايه هاي دروني زمين نفوذ كند.
يكي ديگر از مشكلات اين طرح، نحوه هدايت كردن مردم به اين شهرهاي زيرزمين در اسرع وقت و هنگام مواقع اضطراري است.
دكتريانوس بوگاردي مدير موسسه مطالعات محيط زيست و امنيت انساني وابسته به دانشگاه سازمان ملل در شهربن آلمان نيز معتقد است: زندگي زيرزميني خطراتي دارد و بايد اين شهرها به نحوي ساخته شوند كه تحمل هر نوع خطر ممكن از قبيل آتش سوزي را داشته باشند.
پس از واقعه سونامي در جنوب شر ق آسيا، سازمان ملل در يك پروژه تحقيقاتي با استفاده از رايانه اقدام به شبيه سازي حوادث طبيعي و اثرات زيانبار آنها بر طبيعت انساني كرده است.
هم اكنون اين كار مطالعاتي روي اثرات بر جاي مانده از سونامي در شهر ساحلي اوساواي ژاپن در حال انجام است.
همين كار مطالعاتي روي ساير شهرهاي خسارت ديده از سونامي در دست تهيه است و قرار است دركنفرانس كوبه به نمايش گذاشته شود.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |