پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۵
دو مركز با ظرفيت 30نفر براي همه دختران فراري
شب ها كجا مي  خوابند؟
هم اكنون بودجه اي كه براي نگهداري يا حمايت از افراد آسيب ديده به كميته امداد يا بهزيستي اختصاص يافته بسيار اندك است به نحوي كه مي توان با اختصاص سهميه سازمان هايي كه نياز به افزايش بودجه نداشته اند، سهميه اين مراكز را اضافه كرد
028638.jpg
يك عكس دزدكي از خانه ارشاد، پناهگاهي كه ديگر نيست.
عكس : گلناز بهشتي 
سعيده امين 
خانه ارشاد در آستانه تعطيلي است. گفته مي  شود قرار است دختران فراري را كه در اين خانه نگهداري مي  شوند به خانه اميدوار ببرند؛ جايي كه زنان آسيب ديده زندگي مي  كنند و همين مساله باعث نگراني كارشناسان بخصوص انجمن مددكاران اجتماعي ايران شده است.
دكتر اقليما، رئيس انجمن مددكاري علمي ايران مي  گويد: انتقال دختران به مركز اميدوار و نگهداري آنها در كنار زنان آسيب ديده، باعث بروز آسيب هاي جدي براي دختران مي  شود.همچنين فاطمه آليا عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اعلام مخالفت نسبت به انتقال دختران فراري به مركز نگهداري زنان آسيب ديده گفت: نبايد به بهانه كمبود بودجه كاري غيرفرهنگي و غير معقول انجام داد.
آليا معتقد است:اين كار در كوتاه مدت عاقلانه نيست و در دراز مدت هم بايد به فكر ايجاد مراكزي باشيم كه افراد آسيب ديده در آنجا آموزش ببينند و از نظر فرهنگي بازسازي شوند تا هنگام ورود به جامعه دچار مشكل نشوند.
مركز ارشاد و اميدوار از تنها مراكزي هستند كه به صورت خانه و مامن دختران فراري يا در معرض آسيب درآمده اند. ساختمان ارشاد كه در حال حاضر 13 دختر در معرض آسيب را در خود جا داده است، 25 سال قبل درست پس از انقلاب در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفت اما 2 سال قبل به موازات ادعاي مالكيت بنياد امور جانبازان و معلولان، مسوولان سازمان بهزيستي ناچار به واگذاري اين ملك 18 هزارمتري به بنياد شدند. مركز ارشاد با وسعتي حدود 18 هكتار و دو بناي 250 متري يكي از فعال ترين مراكز سازمان بهزيستي براي ساماندهي دختران در معرض آسيب بوده است.
ساكنان اين مركز بين 14 تا 27 سال سن دارند. 11 نفر از آنان محصل و 2 نفر ديگر شاغل هستند. خانم يزداني، مدير اين مركز خود جواني است كه از دو سال قبل مديريت اين مركز را بر عهده گرفته است.
يزداني مي  گويد: حداقل زمان نگهداري اين دختران 6 ماه است تا زماني كه فرد ترخيص شود. به گفته وي، اين مركز از سه طريق مددجويان خود را ترخيص مي  كند؛ راه اول ترخيص به خانواده است كه مددكاران براي مدت طولاني با خانواده اين دختران گفت وگو كرده و آنها را براي پذيرش فرزند خود يا مداراكردن با آنها ترغيب مي    كنند. در بسياري از اين موارد اين خانواده ها مشكل مالي دارند كه بهزيستي با پرداخت مقداري كمك هزينه يا معرفي آنها به مراكز تامين اجتماعي تلاش خود را براي برطرف كردن مشكلات آنها انجام مي  دهد.
سازمان بهزيستي استان تهران مي  گويد: قرار نيست چنين اتفاقي بيفتد و زنان آسيب ديده كنار دختران فراري نگهداري شوند. در مركز اميدوار فقط 4 زن آسيب ديده نگهداري مي  شوند و قرار است قبل از انتقال دختران مركز ارشاد به آنجا اين تعداد زنان به جاي ديگري منتقل شوند
يزداني ادامه مي  دهد: راه دوم رساندن مددجو به مرحله استقلال است. دختران تا زماني كه از درس و دانشگاه فارغ التحصيل   شوند در اين مركز مي  مانند و پس از يافتن يك شغل مناسب محل مناسب تري براي زندگي پيدا كرده و از مركز ترخيص مي  شوند. راه سوم نيز ازدواج كردن اين دختران است. البته كمتر اتفاق مي  افتد. به گفته مدير اين مركز اغلب دختران پس از مدتي به خانواده بازگردانده مي  شوند.اغلب اين دختران خودمعرف هستند كه داوطلبانه به اين مراكز مراجعه كرده اند و تعداد كمي از آنها را نيروي انتظامي به اين مركز تحويل داده. اين دخترها افرادي در معرض آسيب يا آسيب ديده هستند كه به علت مشكلات خانوادگي حاضر به ادامه زندگي با آنها نيستند.حالا قرار است اين مركز تخليه شده و 13 دختر به ساختمان همسايه به نام ساختمان اميدوار كه آن هم از قضا متعلق به بنياد جانبازان است منتقل شوند.دكتر اقليما با انتقاد از اين موضوع مي  گويد: مركز ارشاد متعلق به بهزيستي بوده و هيچ كس حق ندارد زمين را خريداري كرده و دختران فراري را آواره كند.وي تصريح مي  كند: در اين مدت گفته شده براي اينكه بهزيستي هر چه زودتر ساختمان را تخليه كند، به درختان و گياهان مركز آب داده نشود تا باغ آنجا خشك شده و بهزيستي ناچار به تخليه شود.به گفته وي در قانون تصريح شده است كه تمام زمين هاي بدون مالك بايد در اختيار بنياد امور جانبازان قرار گيرد اما اين ساختمان متعلق به بهزيستي بوده و جزو اموال بيت المال محسوب مي  شود.در مورد اينكه آيا اين مركز تحت مالكيت بهزيستي بوده است يا خير، دكتر صمدي، مدير كل بهزيستي استان تهران به خبرنگار همشهري گفت: بنده ضمن رد اين مطلب كه به درختان باغ مركز ارشاد آب داده نمي  شود، خاطر نشان مي  كنم اصلا چنين موضوعي صحت ندارد و از طرفي در فصل زمستان به دليل بارش برف و باران چندان نياز به آبياري نيست.وي معتقد است كه تخليه آسايشگاه تصميمي بود كه در پي توافق سازمان بهزيستي و بنياد امور جانبازان صورت گرفته است، چون اين ساختمان از ابتدا متعلق به بنياد امور جانبازان بوده است.دكتر صمدي در پاسخ به اينكه به چه علت مراكز اسكان دختران فراري كه بسيار نيز معدود است واگذار مي  شود، ياد آور شد: بهزيستي استان تهران تعداد 10 ساختمان متعلق به بنياد جانبازان را در اختيار داشت. بنياد 9 ساختمان را به بهزيستي بخشيد و فقط ساختمان ارشاد را پس گرفت. بنياد نيز به عنوان مالك واقعي اين املاك از دو سال قبل به طور قانوني به دنبال پس گرفتن اين ساختمان ها بوده است. پس از دو سال طبق مذاكراتي كه با رئيس بنياد امور جانبازان انجام شد و تشريح فعاليت هاي اين مراكز، سرانجام بنياد جانبازان موافقت كرد كه در سند مالكيت، 9 عدد از اين ساختمان ها را به سازمان بهزيستي واگذار كند اما در مقابل، ساختمان ارشاد كه در فرمانيه قرار دارد و مساحتي حدود 18 هزار مترمربع دارد را تخليه و به بنياد واگذار كند.
دختران مركز ارشاد سلامت جسمي شان از طريق پزشكي قانوني بارها اعلام شده است اما مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران در اين مورد مي  گويد: قرار نيست چنين اتفاقي بيفتد و زنان آسيب ديده كنار دختران فراري نگهداري شوند. در مركز اميدوار فقط 4 زن آسيب ديده نگهداري مي  شوند و قرار است قبل از انتقال دختران مركز ارشاد به آنجا اين تعداد زنان به جاي ديگري منتقل شوند. ما صلاح مددجويان را بهتر مي  دانيم و بيشتر نگران آنها هستيم، طبيعتا ما نيز مايل نيستيم كه آنها را در كنار زنان آسيب ديده نگهداري كنيم. اين دختران محصل بوده و زندگي با شرافتي را مي  گذرانند، قطعا تازمان تخليه مركز اميدوار، دختران از مركز ارشاد تكان نخواهند خورد.

انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران وابسته به دانشگاه بهزيستي و توانبخشي تهران اعلام كرده است كه تعداد 4 هزار دختر فراري در سطح تهران وجود دارد. اين در حالي است كه مدير كل سازمان بهزيستي استان تهران معتقد است كه تعداد آنها به هزار نفر مي  رسد. حتي اگر حداقل اين آمار را در نظر بگيريم سازمان بهزيستي براي نگهداري اين دختران فقط دو ساختمان با ظرفيت پذيرش 14 نفر را دارد كه يكي از اين ساختمان ها نيز در آستانه تخليه شدن قرار دارد.حتي اگر خانه  اميدوار از زنان آسيب ديده خالي شود و تنها دختران فراري در آن اسكان داده شوند، وجود دو خانه كه به آنها عنوان مركز اطلاق مي  شود با گنجايش 15 نفر بسيار نگران كننده است. در شرايطي كه به گفته مسوولان بهزيستي تعداد دختران فراري هزار نفر و به گفته منابع غيررسمي بيش از 4 هزار نفر تخمين زده مي   شود.
مابقي اين دختران شب ها را در كجا مي  گذرانند؟
فاطمه آليا، نماينده مجلس مي گويد: هم اكنون بودجه اي كه براي نگهداري يا حمايت از افراد آسيب ديده به كميته امداد يا بهزيستي اختصاص يافته بسيار اندك است به نحوي كه مي توان با اختصاص سهميه سازمان هايي كه نياز به افزايش بودجه نداشته اند سهميه اين مراكز را اضافه كرد.
آليا اضافه كرد: متاسفانه در لايحه بودجه سال 84 دولت نسبت به زنان آسيب ديده و دختران فراري كم لطفي نشان داده كه بايد از محل بودجه هاي پيش بيني نشده براي رفع مشكلات مالي كميته امداد و بهزيستي به منظور حمايت بيشتر اين اقشار اقداماتي صورت گيرد.

سرگرمي جديد پاي تلويزيون
سه شبكه جنگي در آمريكا
028647.jpg
عكس : حسن قائدي 
تحليلگران سياسي دليل پيروزي اخير جورج بوش را به رقم بالا  بودن جو مخالفت با سياست هاي افراطي نظامي گري او بود ناشي از ايجاد فضاي امنيتي در جامعه آمريكا توسط تشكيلا ت تبليغاتي او مي دانند القاء خطرات امنيتي به دليل اقدامات تروريستي در ميان آمريكاييان و توجيه حمله به عراق در پاسخ منتقدان بخشي از سياست هاي تبليغي است. براي اجراي اين سياست يكي از راه ها تبليغ نظامي گري است براي عملي كردن آن با  آغاز سال جديد ميلادي، سه شركت عمده رسانه اي آمريكا با عرضه سه كانال تلويزيوني مجزا، به پخش برنامه، بحث و گزارش و فيلم هاي مستند درباره ارتش و جنگ افزار و سياست هاي وزارت دفاع پرداخته اند و اميدوارند با جلب ميليون ها بيننده، آگهي دهندگان را به اين بازار رسانه اي جلب كنند!
اين سه كانال عبارتند از كانال نظامي Military channel، كانال تاريخ نظامي Military History channel و كانال پنتاگون، اما هر كدام از اين كانال ها، با برنامه ريزي متفاوت، درصدد جلب بخشي از تماشاگران هستند، با علاقه ها و تمايلات جداگانه.
كانال نظامي يا ميليتاري چنل، به گفته ديويد كارپ معاون ارشد و مدير كل آن، برخوردي جامع تر به موضوع جنگ و ارتش دارد و هم از نظر تاريخي و هم از نظر نقش آن در زندگي امروز، به ارتش مي نگرد و حتي برنامه هايي درباره آينده ارتش پخش مي كند. اين كانال در حال حاضر در 37 ميليون خانه متصل به شبكه كابلي قابل دريافت است. از جمله برنامه هاي آن، مستندهاي خيره كننده درباره سيستم هاي دفاعي و تهاجمي پيشرفته آمريكا است.
كانال نظامي را شبكه مشهور Discovery راه انداخته است كه در كانال هاي ديگر خود به نمايش مستند هايي درباره علوم و تكنولوژي و سرزمين ها و مردم جهان مي پردازد. اين كانال از 10 ژانويه، يعني حدود 2 هفته پيش شروع به كار كرد و از جمله برنامه هاي آن مستندي دو ساعته است درباره Delta Company كه طي آن فيلمبرداران لشگر شماره يك زرهي واحد دلتا نيروي دريايي آمريكا را در عمليات نظامي در بغداد دنبال مي كنند. ميليتاري چنل طي سال 2005 بيش از 200 ساعت برنامه را پيش بيني كرده است.
كانال تاريخ نظامي يك سرويس جديد از كانال مشهور History Channel است كه در كانال هاي ديگر خود فيلم هايي مستند يا داستاني درباره تاريخ آمريكا و جهان پخش مي كند و صاحب آن شبكه هنر و سرگرمي است كه كانال هاي متعدد ديگري را براي دريافت كابلي يا ماهواره اي توليد مي كند. اين كمپاني اخيرا كانال ديگري هم به مجموعه خود اضافه كرد به نام تاريخ نظامي به زبان اسپانيايي. برنامه هاي كانال تاريخ نظامي منحصرا به پخش فيلم هاي مستند و داستاني اختصاص خواهد داشت درباره عمليات نظامي نيروهاي زميني، هوايي، دريايي و واحد گشتي هاي دريايي و برنامه هاي ويژه اي درنظر دارد مثل برنامه 2 ساعتي ويژه درباره واحد كلاه سبزهاي نيروي دريايي آمريكا. كانال تاريخ نظامي فعلا مجاني است اما قرار است از ماه آوريل پولي بشود.
سومين كانالي كه براي پخش برنامه درباره عمليات نظامي به راه افتاده است كانال پنتاگون نام دارد و آنرا وزارت دفاع به راه انداخته است. در ميان 3 كانال،  اين تنها كانال دولتي است و برنامه ها انحصارا براي نيروهاي مسلح آمريكا و خانواده هاي آنها پخش مي شود و در برگيرنده اطلاعاتي است كه به آنها در زندگي در پايگاه هاي نظامي و ماموريت هاي خارج از كشور كمك مي كند.
اما بخش تلخ ماجرا جاي ديگري است؛ يك خريدار وقت آگهي براي آگهي دهنده ها، جان مدنل گفت تصور نمي كند بيننده كافي براي كانال هاي نظامي و تاريخ نظامي وجود داشته باشد. گرچه شركت هاي AE و Discovery توليدكنندگان كانال هاي نظامي و تاريخ نظامي نزد آگهي دهندگان اعتبار دارند و فعلا آنها روي اعتماد به اين شركت ها در كانال هاي جديد آگهي مي خرند... اما تا كي؟
وقتي اين خبر را مي خوانيم ياد بعضي از منتقدان ايراني مي افتيم كه توجه به فيلم هاي مربوط به دفاع مقدس و برنامه هاي مربوط به حماسه سازان آن دوران در سيما را غير ضروري ، غير حرفه اي و غير هنري مي خوانند. اما نمي دانيم چرا اين جماعت كه الگوهاي آمريكايي را در صنعت فيلم و رسانه الهام بخش مي دانند، اين حركت ها را در ميان فيلم سازان و ارباب رسانه را الهام بخش نمي دانند.

موبايل ركورد مي شكند
028644.jpg
سيد حسين غضنفري تا پايان امسال نزديك به 2 ميليارد تلفن همراه در سراسر كره زمين مورد استفاده مردم جهان قرار گرفت در حالي كه در برخي از كشورهاي جهان همچون سوئد و فنلاند، تعداد خطوط تلفن فعال همراه از تعداد مردم آن كشورها نيز بيشتر شد. اين آمار جالب بر اساس تحقيقي است كه شركت Deloitte انجام داده است. استفاده روزافزون از خطوط تلفن همراه در چين، روسيه و سراسر آسيا طبق تحقيقات به عمل آمده، بيش از ديگر نقاط جهان است. نتايج تحقيق Deloitte حاكي از آن است كه تنها در چين، هر هفته يك ميليون خط جديد تلفن همراه واگذار مي شود.
اين تحقيق مي افزايد: استفاده از خدمات و سرويس هاي جديد چون خدمات تصويري و ارسال فايل رو به افزايش است، اما هنوز هم مكالمات مستقيم از طريق تلفن همراه بيش از 80 درصد هزينه استفاده از تلفن هاي همراه را از آن خود كرده؛ بازاري كه در سال بيش از يك تريليون دلار 530 ميليارد پوند ارزش دارد. توني كوپر همكار تجاري بخش تكنولوژي، رسانه  و ارتباطات Deloitte مي گويد: پيش بيني مي شود بازار زنگ هاي تلفن هاي همراه Ringtones امسال 5/3 ميليارد دلار ارزش مالي داشته باشد.
كوپر مي گويد: فقط 10 تا 15 درصد كساني كه گوشي هاي دوربين دار دارند، از سيستم ارسال عكس استفاده مي كنند. 
از ديگر تكنولوژي هاي نوين و رو به رشد، استفاده از برچسب هايي است كه به كمك آنها مي شود اجناس دستگاه ها و محتويات آنها را رديابي كرد. اين برچسب ها با امواج راديويي كه از خود منتشر مي كنند اين قابليت را به نيروهاي پليس مي دهند تا اجناس دزدي را به راحتي رديابي كنند Deloitte. پيش بيني كرده است، امسال تعداد زيادي از اين برچسب ها از سوي فروشگاه هاي بزرگ استفاده خواهند شد با اين حالRFID ها تاكنون بحث هاي زيادي را در محافل غرب به راه انداخته اند. گروه هاي حامي آزادي هاي اجتماعي با مخالفت با استفاده ازRFID ها در كالاهاي مورد استفاده مردم بر اين باورند كه اين برچسب ها براي جاسوسي از مردم استفاده خواهند شد. نتايج تحقيق ديگري كه از سوي انجمن موبايل ديتا صورت گرفت، نشان مي دهد استفاده از سيستم SMS كه در انگلستان با استقبال گسترده اي رو به رو شد، با شدت هر چه تمامتر در انگلستان رو به افزايش است. تحقيقات انجمن موبايل ديتا نشان داد كه تنها در دسامبر گذشته در انگلستان استفاده كنندگان از تلفن همراه بيش از 4/2 ميليارد SMS به يكديگر فرستادند، به عبارتي 78 ميليون SMS در روز كه نسبت به سال قبل 2003 رشد 26 درصدي داشته است و اين خود ركورد تازه اي براي انگليسي ها محسوب مي شود.
البته از همه اين حرف ها كه بگذريم، مهمترين مساله رعايت نكات فرهنگي از خدمات تلفن همراه است.
براي مثال در كشور انگلستان معمولا مردم در اتوبوس يا قطار به كسي كه با تلفن همراهش بلند بلند صحبت كند روي خوش نشان نمي دهند يا حتي از اينكه صداي زنگ تلفن همراه همسفرشان مدام صدا دهد خشمگين مي شوند. البته با توجه به استفاده رو به گسترش تلفن هاي همراه نكاتي چون صحبت نكردن بلند با تلفن همراه و نگذاشتن زنگ هاي گوشخراش و بلند روي گوشي هاي موبايل از جمله مسايلي است كه تمام كساني كه از اين دستگاه مفيد استفاده مي كنند بايد در نظر بگيرند.

مين در كابل
اگر گذارتان به فرودگاه كابل افتاد، مراقب باشيد و درست پايتان را روي جاي پاي نفر جلويي بگذاريد كه خبر رسيده در يك هفته 160 مين در اطراف فرودگاه كابل كشف شده است. به هر حال 23 سال جنگ بوده ديگر، برادر. مراقب باشيد خداي نكرده قسمت شما نشود!

اجساد ايرانيان، به زودي
گفته مي شود 8 ايراني در حادثه سونامي كشته شده اند. يك سايت اينترنتي به نقل از يك منبع آگاه در سفارت ايران در جاكارتا نوشت: 4 نفر از اين جمع به فعاليت هاي توريستي مشغول بوده و 4 نفر ديگر براي گشت وگذار به سوماترا آمده بودند. اجساد اين 8 ايراني به زودي از طريق امارات به ايران منتقل مي شوند... با توجه به جمعيت حدود 220 هزار نفري كشتگان، ضمن تسليت به بازماندگان درگذشتگان، ظاهرا ايران قرباني چنداني نداده است.

رم در تسخير
واحد مركزي خبر رئيس كرسي زبان و ادبيات فارسي دانشكده شرق شناسي رم از استقبال خوب دانشجويان ايتاليايي از واحد زبان فارسي خبر داد كه اميدواريم تبديل به عالي شود و كار به جايي برسد اگر به رم رفتيم، احساس غريبي نكنيم!
پرفسور آنجلو ميكله پيه مونتزه گفت: زبان و متون ادبي و علمي فارسي از زمان شاه طهماسب صفوي در ايتاليا تدريس مي شده است، ولي در نيمه دوم قرن بيستم شاهد تقويت زبان و ادبيات فارسي در ايتاليا بوده ايم.
در حال حاضر در دانشكده زبان فارسي نزديك به 30 دانشجو كه در ميان آنها تعدادي از اتباع ديگر كشورهاي جهان نيز ديده مي شوند مشغول به تحصيل هستند.

زندگي با سوزن
بعد از پخش خبر مردي كه در آمريكا ناگهان متوجه شد يك ميخ بزرگ در كله مباركش وول مي خورد، يك مرد 42 ساله مياندوآبي يكهو فهميد 2 سوزن خياطي در سرش موجود است!
رئيس بخش جراحي مغز و اعصاب بيمارستان شهيد مطهري اروميه گفت: اين بيمار كه به علت سردردهاي شديد به اين مركز درماني مراجعه كرده بود، پس از معاينه و عكسبرداري از جمجمه و مغز معلوم شد دو سوزن خياطي هر كدام به طول 5 سانتيمتر و قطر 3 ميليمتر در عمق مغز اين بيمار وجود دارد.
نكته جالب اين بود كه ممكن است اين دو سوزن در دوران زير يكسالگي اين فرد از ناحيه ملاج جلويي سر كه نرم و نفوذپذير است به داخل مغز فرو رفته باشد.
وي در خصوص نحوه درمان اين بيمار گفت به علت اينكه مغز انسان مي تواند خود را با قطعات فلزي تطبيق دهد و با توجه به بررسي هاي باليني و پاراكلينيكي، عوارضي همچون عفونت داخل مغز و صرع در اين بيمار مشاهده نمي شود، بنابراين نيازي به عمل جراحي براي خارج كردن اين دو سوزن خياطي نيست و براي درمان سردردهاي موقت وي، دارو تجويز مي شود.

پلمپ منزل
خب، اين خبر را بخوانيد تا بفهميد بعضي چيزها فقط مختص ما نيست.
پليس اسكاتلند روز دوشنبه منزل جواني را كه با ايجاد سروصدا براي همسايگانش مزاحمت ايجاد مي كرد، پلمپ كرد.
اسكات والاس 18 ساله با دعوت از دوستان و پخش موسيقي با صداي بلند در منزلش، سبب آزار همسايگانش مي شد.پيرزن 94 ساله اي كه در همسايگي اين جوان زندگي مي كرد، از وي شكايت و اعلام كرد كه وجود سروصداي زياد در منز والاس، سلامتي اش را به خطر انداخته است.
پليس به استناد قانون مقابله با رفتارهاي ضداجتماعي كه در سال 2004 در اسكاتلند به اجرا گذاشته شد، منزل والاس را به مدت 3 ماه پلمپ كرد.
والاس در اين مدت حق ورود به منزلش را ندارد و موظف است براي خارج كردن منزلش از پلمپ، رفتار اجتماعي اش را تغيير دهد.
خب، اگر مي خواستيد براي نوار گوش دادن با صداي بلند به اسكاتلند برويد، مقصدتان را عوض كنيد!

پدر، مادر، مصرف نكن!
ايرنا حسين خنيفر مديريت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش گفت: 200 هزار نفر از اولياي دانش آموزان امسال در سراسر كشور در زمينه پيشگيري از مصرف مواد مخدر آموزش مي بينند.
او با بيان اينكه براي اجراي طرح، كارگاه هاي آموزشي براي اولياي دانش آموزان تشكيل مي شود، ادامه داد: سال گذشته 35 هزار و 528 نفر از اولياي دانش آموزان در سراسر كشور آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر را طي كردند.
اين طرح با توجه به اثرات منفي كاركنان معتاد بر ساير همكاران و دانش آموزان به خصوص الگوپذيري دانش آموزان در گرايش به رفتارهاي پرخطر از جمله اعتياد، اجرا مي شود.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
028641.jpg
۱۰۱۱ راندن دوچرخه پايي، اسكيت، اسكوتر و نظاير آن در وسط خيابان و جاده ممنوع است.
دوچرخه پايي و نظاير آن وسايلي كم سرعت و فاقد تجهيزات ايمني كافي و هشدار دهنده است. كنترل اين وسايل نيز بسيار دشوار است. بنابراين ورود اين وسيله ها را به خطوط مياني راه هاو جاده ها هم براي رانندگان خود آن وسايل هم براي ساير وسايل نقليه همجوار آنها خطرساز است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |