چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۴ - Oct 13, 2004
تغيير بازارهاي صادراتي نفت ايران
گروه اقتصادي: افزايش شديد قيمت نفت طي ماه هاي اخير همه را متوجه درآمد كشور از محل صادرات نفت خام كرده اما در اين بين مسايل مهمتر ديگري نيز وجود دارد كه تاكنون كمتر از سوي مسئولين وزارت نفت و حتي رسانه ها به آن پرداخته شده است. يكي از اين مسايل مهم، توزيع جغرافيايي صادرات نفت خام ايران است.
به گزارش خبرنگار ما، آمار و ارقامي كه اخيراً منتشر شده حاكي از آن است كه سهم كشورهاي غربي از صادرات نفت خام ايران به شدت كاهش يافته و در عوض كشورهاي آسيايي و خاوردور جايگزين اين كشورها شده اند.
براساس آمار وزارت نفت سهم كشورهاي اروپاي غربي از صادرات نفت خام ايران در سال ۷۸ برابر ۶/۳۳ درصد بوده در حالي كه اين ميزان با كاهش بسيار زيادي در سال ۸۲ تنها ۵/۱۰ درصد بوده است. به عبارت ديگر، سهم كشورهاي اروپاي غربي از صادرات نفت خام ايران تنها طي پنج سال ۲۳ درصد كاهش يافته است.
نگاهي به اين آمار و ارقام حاكي از آن است كه سال ۸۰ را بايد اوج كاهش صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي دانست. در حالي كه در سال ۷۹ اين سهم برابر ۴/۳۱ درصد بوده با تغيير سياستهاي صادرات نفت خام سهم كشورهاي اروپاي غربي در سال ۸۰ از صادرات نفت ايران به ۱۴ درصد كاهش مي يابد.
اين گزارش حاكي است كه كشورهاي آسياي جنوب شرقي در سال ۷۸ داراي سهمي برابر ۲۶ درصد صادرات نفت خام ايران بودند كه اين ميزان طي سالهاي ۸۱ و ۸۲ برابر ۳۵ و ۸/۳۳ درصد بوده است.
از نكات قابل توجه در اين زمينه نگاه خاص ايران به كشورهاي آفريقايي است. سهم اين كشورها از صادرات نفت خام ايران درسال ۷۸ برابر صفر بوده كه اين ميزان در سال ۷۹ به ۱/۷ درصد و در سال هاي ۸۱ و ۸۲ به ترتيب ۲/۷ و ۶/۶ درصد بوده است.
ژاپن نيز سهم بالايي از صادرات نفت خام ايران را نصيب خود مي كند و اين سهم طي پنج سال گذشته تقريباً ثابت و معادل ۲۴ درصد بوده است.
به اين ترتيب، در پايان سال ۸۲ كشورهاي آسياي جنوب شرقي به جز ژاپن با سهم ۸/۳۳ درصد از صادرات نفت خام ايران رتبه اول را در اين زمينه داشته اند و بعد از اين كشورها ژاپن با ۹/۲۴ درصد و ساير كشورها با ۲/۲۴ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند. به عقيده صاحب نظران نفتي برنامه ريزي دقيق در توزيع جغرافيايي صادرات نفت خام تأثير به سزايي در افزايش درآمدهاي كشور دارد.

در نيمه نخست سال جاري
ترانزيت كالا از ايران ۶۹ درصد افزايش يافت
003648.jpg
گروه اقتصادي: ۵ ميليون و ۴۶۳ هزار و ۳۰۰ تن كالا به ارزش ۵ ميليارد و ۸۶ ميليون دلار در نيمه اول امسال از خاك كشور ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن
۲/۶۹ درصد و از حيث ارزش ۴/۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران در اين مدت ۶/۳ درصد از كل ميزان ترانزيت كالا از كشور در قالب كارنه تير بود كه در مقايسه با مدت مشابه قبل از نظر وزن و ارزش به ترتيب ۷/۶۸ و ۲۰ درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش مواد غذايي، خودرو، سوخت و ساير كالاها از عمده اقلام ترانزيت شده در نيمه اول امسال بود.
اين گزارش مي افزايد: در شش ماهه نخست سال جاري ۳۵ هزار و ۵۵۵ دستگاه انواع خودرو به وزن ۱۰۶ هزار و ۴۹۹ تن و به ارزش ۴۳۴ ميليون و ۶۰۷ هزار دلار از خاك ايران به صورت غيركارنه تير ترانزيت شد كه اين در مقايسه با شش ماهه نخست سال ۸۲ ازنظر ارزش ۲۳ درصد كاهش و از حيث وزن ۲۳ درصد افزايش داشته است.بيشترين ميزان ترانزيت ازنظر ارزش و وزن به سوخت اختصاص داشت اين درحالي است كه در شش ماهه اول سال گذشته بيشترين ميزان ترانزيت از لحاظ وزن مربوط به سوخت و از حيث ارزش مربوط به خودرو بود.
كشورهاي مبدأ
در شش ماهه نخست امسال ۱/۸۴ درصد كالاهاي ترانزيتي (به لحاظ وزن) از مبدا كشورهاي قزاقستان، امارات متحده عربي، روسيه، تركمنستان و ازبكستان ترانزيت شد. همچنين در بين كشورهاي مبدأ ترانزيت ازنظر ارزش اين كالاها بيشترين ميزان را كشورهاي امارات متحده عربي با
۶/۳۸ درصد، تركمنستان با ۸/۹ درصد، چين با ۴/۸ درصد، ازبكستان با ۴/۶ درصد و قزاقستان با ۶ درصد به عنوان كشورهاي مبدا ترانزيت به خود اختصاص دادند.
كشورهاي مقصد
امارات متحده عربي، افغانستان، تركيه، آذربايجان و تركمنستان به عنوان كشورهاي مقصد از لحاظ وزن و ارزش بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيت در نيمه اول سال جاري را دارا بودند.
گمركات مبدأ
در نيمه اول سال جاري گمركات اميرآباد با ۲/۵۱ درصد، شهيد رجائي با ۳/۱۵ درصد، سرخس با ۵/۱۳ درصد، بازرگان با ۳/۴ درصد و ساري با ۷/۳ درصد به عنوان گمركات مبدا ترانزيت (به لحاظ وزن) بيشترين ميزان ترانزيت را به خود اختصاص مي دادند.
در شش ماهه نخست امسال ۸۸ درصد از ترانزيت (به لحاظ وزن) از مبدا گمركات مذكور انجام شد.
گمركات مقصد
از فروردين تا شهريورماه سال ۱۳۸۳ گمركات خارك با ۸/۵۲ درصد، شهيد رجايي با ۴/۱۲ درصد، دوغارون با
۸/۶ درصد، آستارا با ۵/۳ درصد و بازرگان با ۳/۳ درصد به عنوان گمركات مقصد بيشترين ميزان ترانزيت را به خود اختصاص دادند.

بازار نفت همچنان قيمت هاي بي سابقه را تجربه مي كند
003642.jpg
سازمان جهاني انرژي در گزارشي با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت نفت آثار خود را بر اقتصاد جهان به تدريج نمايان خواهد كرد، از توجه به بهينه سازي انرژي در چين خبر داده و با تاكيد بر آثار افزايش قيمت در سال آينده برآورد تقاضاي جهاني نفت در سال آينده را ۳۲۰ هزار بشكه كاهش داد و ۸۵/۸۳ ميليون بشكه در روز اعلام كرد. به گزارش خبرنگار ما، اين سازمان ميزان افزايش تقاضاي انرژي در سال جاري را معادل ۷۱/۲ ميليون بشكه در روز اعلام كرده و كل تقاضاي سال جاري را ۴/۸۲ ميليون بشكه در روز برآورد كرده بود.

اوپك همه تلاش خود را انجام مي دهد
عبيد بن سيف الناصري وزير نفت امارات اعلام كرد كه كشورش حداكثر ظرفيت توليد خود را به كار گرفته و نفت به بازار عرضه مي كند.
وي در عين حال تاكيد كرد اكثر كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك در شرايط جاري بازار، نفت  كافي به بازار عرضه مي كنند.
وي در حاشيه كنفرانس بين المللي نفت ابوظبي از سرمايه گذاري شش كشور حاشيه خليج فارس در زمينه افزايش ظرفيت توليد نفت خبر داد و گفت كه امارات تا سال ۲۰۰۶ يك ميليون بشكه به توليد خود مي افزايد. در حال حاضر امارات ۵/۲ ميليون بشكه در روز توليد مي كند.
وزراي نفت عربستان، كويت و قطر نيز در اظهارات مشابهي بر تامين امنيت عرضه نفت تاكيد كردند.
عليرغم مواضع اعضاي اوپك، گزارش سازمان جهاني انرژي اعلام كرد كه بالابودن ميزان گوگرد نفت اكثر كشورهاي توليدكننده نفت عضو اوپك به افزايش روز افزون قيمت نفت كمك كرده است.
به اعتقاد اين سازمان اكثر پالايشگاه هاي موجود در پي نفت سبك براي تبديل به فرآورده هاي نفتي هستند و نفت عرضه شده از سوي اوپك اين تقاضا را تامين نمي كند.
با اين وجود، سازمان جهاني انرژي تاكيد كرده است كه اوپك در حال حاضر نزديك به ۳۰ ميليون بشكه نفت در روز توليد مي كند و به غير از عراق ۱۰ كشور عضو اين سازمان تنها ۴۱۰ هزار بشكه مازاد ظرفيت توليد دارند.
و اين مسئله به نگراني در بازارهاي نفت بويژه با فرارسيدن سرما در نيم كره شمالي مي افزايد.

حداكثر ظرفيت توليد ايران
ديروز مهدي ميرمعزي مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز در واكنش به شرايط جاري بازار نفت اعلام كرد كه ايران در حال حاضر با حداكثر ظرفيت نفت توليد مي كند و به طور متوسط روزانه ۴ ميليون بشكه از منابع موجود برداشت مي كند.
وي علاوه بر اين تاكيد كرد كه برنامه هاي اكتشاف و توسعه برداشت از مخازن موجود طبق برنامه قبلي ادامه دارد و شرايط جاري بازار به دليل عدم تداوم آن در طولاني مدت تاثيري بر برنامه ريزي هاي انجام شده نخواهد گذاشت.

جشن خودكفايي گندم ۲۶ آبان ماه برگزار مي شود
003645.jpg
مديركل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي گفت: جشن خودكفايي توليد گندم ۲۶ آبان ماه جاري برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، مجيد قاسمي فيض آبادي افزود: توليدات كشاورزي ظرف چهار سال گذشته ۲۰ ميليون تن افزايش يافته است كه نشان از رشد ۴۰ درصد دارد.
در همين حال معاون زراعت وزير جهاد كشاورزي نيز گفت: طرح ده ساله خودكفايي در توليد شكر تدوين شده است.
محمدحسين شريعتمدار در حاشيه گردهمايي روز جهاني غذا به خبرنگاران، گفت: توليد شكر از نيشكر در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن و از چغندر قند ۷۵۰ هزار تن بوده است.
وي افزود: برنامه ده ساله توليد برنج نيز تدوين شده است كه از حداكثر توان شاليزارهاي كشور استفاده شود و از تغيير كاربري شاليزارها جلوگيري شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي در مورد آمار دوهزار هكتار تغيير كاربري شاليزارهاي شمال گفت: اين مقدار ناچيزي است و در مقابل ۶۳۰ هزار هكتار شاليزار ناچيز است.

سكه ۵۰۰ ريالي از اول آبان به بازار مي آيد
بانك مركزي جمهوري اسلامي  ايران از روز چهارشنبه ششم آبان ماه سكه  جديد ۵۰۰ ريالي را به بازار عرضه مي كند. بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد اين سكه جديد را بر مبناي مطالعه جامع آخرين وضعيت مسكوكات در جريان در كشورهاي مختلف از نظر ابعاد، وزن، آلياژ و ارزش اسمي  آنها و نيز ايجاد تسهيلات بيشتر در حمل و نقل و نگهداري مسكوكات فلزي رايج توسط مصرف كننده و همچنين متناسب قيمت تمام شده سكه با ارزش اسمي  آن در ابعاد كوچكتر و سبكتر از سوي مسكوكات قبلي طراحي و اجرا نموده است و به جريان مي گذارد. مشخصات اين سكه جديد به شرح زير است: قطر سكه: ۲۵/۲۷ ميليمتر، ضخامت سكه: ۸۳/۱ ميليمتر، وزن سكه: ۹/۸ گرم، آلياژ سكه: قرص داخلي مس، نيكل و آلومينيوم و حلقه بيروني مس و نيكل و طرح روي سكه مبلغ اسمي(۵۰۰ ريالي) در وسط عبارت جمهوري اسلامي ايران در بالا، سال ضرب در پائين، حاشيه طرح قرص داخلي مينياتور و حاشيه حلقه بيروني طرح گل ۱۲ برگ، طرح پشت سكه: طرح انتزاعي سيمرغ و گل در نقاشي هاي مينياتور ايران و اجراي گل ۱۲ برگ در حاشيه درج گرديده است.

وزير بازرگاني خبر داد:
وضع قيمت پايه براي مقابله با دامپينگ كالاهاي چيني
وزير بازرگاني گفت: در حال حاضر علاوه بر اعمال تعرفه در واردات كالاهاي چيني به كشور، قيمت پايه اي را با توافق وزارت صنايع و گمرك بر كالاهاي چيني وضع كرديم تا از احتمال دامپينگ بازار ايران توسط اين كالاها جلوگيري شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد شريعتمداري در حاشيه مذاكره با وزير امورخارجه ساحل عاج در مورد نفوذ بيش از اندازه كالاهاي چيني به بازار ايران اظهار داشت: قاچاق كالاهاي چيني به معضلي تبديل شده كه بايد با آن مقابله كرد.
وي اضافه كرد: قيمت تمام شده كالاهاي چيني نسبت به تمامي كشورهاي دنيا پايين است و قدرت رقابتي بالايي در بازارهاي دنيا دارد.
وي تأكيد كرد: اجراي سياستهاي  تجاري از طريق اعمال نرخ تعرفه موثر در واردات، تعيين قيمت پايه براي جلوگيري از دامپينگ و برخورد قهر آميز با قاچاق كالا از جمله سياستهاي مقابله با ورود غيرقانوني كالاهاي چيني و جلوگيري از ضرر توليدكنندگان است.

كارخانه هاي خودروسازي كشور نوسازي مي شود
گروه اقتصادي: در نخستين همايش بهينه سازي مصرف انرژي در بخش حمل و نقل اعلام شد با تامين بخشي از هزينه هاي لازم از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور كارخانه هاي خودروسازي نوسازي مي شود.
مهدي هاشمي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور ديروز با اعلام اين مطلب تاكيد كرد براي جلوگيري از رشد بي رويه مصرف سوخت كشور كه همه ساله حدود ۱۲ درصد افزايش مي يابد نوسازي صنايع خودروسازي كشور در اولويت است.
وي بر اهميت اين اقدام پيش از خارج كردن خودروهاي فرسوده از چرخه مصرف در كشور تاكيد كرد و گفت: خارج كردن خودروهاي فرسوده بسيار مهم است؛ ولي بايد پيش از آن، توليد خودروهاي بي كيفيت را متوقف كرد.
وي تاكيد كرد كه درحال حاضر بسياري از خودروهاي توليدي كشور حداقل فن آوري بيست سال پيش را دارند و روند توليد اين خودروها بايد متوقف شود.
وي با اشاره به قراردادي كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با ايران خودرو امضاء كرده است گفت: براساس اين قرارداد علاوه بر نوسازي كارخانه توليد خودروهاي پيكان، آر.دي و وانت پيكان متوقف مي شود و ۳۱۰ ميليون دلار نيز به اين شركت پرداخت مي شود. همچنين در نظر است قراردادهاي مشابه اي با كارخانه سايپا و ساير خودروسازي ها منعقد شود.
وي افزود: در زمينه خودروهاي سنگين هم بررسي هايي انجام شده و طبق پيش بيني هاي انجام شده، قراردادهاي مشابهي در حال تدوين است.
هاشمي دوران گذر براي اصلاح و نوسازي كارخانجات خودروسازي را حدود ۲ سال دانست و گفت: در همين زمينه مقرراتي نيز مبني بر معافيت مالياتي ورود قطعات گازسوز به كشور، از دو هفته پيش تصويب و ابلاغ شده است كه مي تواند مفيد باشد.
مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با تاكيد بر لزوم وجود آزمايشگاه هاي معتبر خودروسازي در كشور گفت: در حال حاضر كليه آزمايشگاه هاي خودرو در انحصار خودروسازان است و سازمان بهينه سازي، طرح ساخت و راه اندازي ۱۷ آزمايشگاه سوخت و خودرو را در دست اجرا دارد.
وي از بخش خصوصي خواست تا در اجراي اين طرح مشاركت كنند.

برندگان نوبل اقتصاد ارائه كردند
نظريه سازگاري زماني سياستهاي اقتصادي و سياسي در چرخه تجاري
جايزه نوبل اقتصادي سال ۲۰۰۴ ميلادي به خاطر ارايه نظريه جديد سازگاري زماني سياستهاي اقتصادي و سياسي در نوسانهاي چرخه تجاري به فين كيدلند نروژي و ادوارد پرسكات آمريكايي تعلق گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني آكادمي علمي رويال سوئد، بررسي مسائلي از قبيل انتظارات از افزايش نرخ ماليات كه منجر به كاهش پس انداز خانوارها و افزايش هزينه سياستهاي پولي مي شود يا افزايش نرخ تورم كه منجر به افزايش سطح عمومي قيمتها و نرخ دستمزدها مي شود، منشأ به وجود آمدن مساله سازگاري زماني در سياستگذاري هاي اقتصادي و سياسي بود كه برندگان جايزه نوبل در قالب اين نظريه به اين مساله اساسي در اقتصاد كلان پرداخته اند.
بحث ادوار تجاري و سازگاري زماني بين سياستهاي اقتصادي و سياسي يكي از مباحث مهم در اقتصاد كلان به شمار مي رود كه در سياستگذاريهاي پولي و مالي بسياري از كشورها مورد استفاده قرار مي گيرد. در نظريه مشترك ارائه شده توسط كيدلند و پرسكات، معتبر بودن سازگاري همزمان بين سياستگذاريهاي اقتصادي و سياسي به عنوان يك فرضيه مطرح شده و سپس مورد اثبات قرار گرفته است.
گزارش آكادمي علمي رويال سوئد حاكي است، با ارايه اين نظريه اصلاح سياستگذاريهاي بانكهاي مركزي در سراسر جهان براي طراحي و ايجاد سياستهاي پولي مناسب ممكن مي شود.
بنابراين گزارش، در حالي كه تحقيقات قبلي صورت گرفته در اقتصاد كلان به هنگام ايجاد شوكهاي بزرگ اقتصادي از جمله شوكهاي نفتي دهه ۷۰ ميلادي بيشتر مبتني بر جانب تقاضا بوده است، بررسي جانب عرضه اين شوكها در نوسانهاي ادواري تجاري مهمترين مشخصه در نظريه جديد ارايه شده توسط دو پژوهشگر برنده جايزه نوبل سال ۲۰۰۴ ميلادي مي باشد كه به طور گسترده اي در اقتصاد كلان پويا و مدرن امروزي مورد پذيرش قرار گرفته است.

گفت وگوي امروز
پرداخت نقدي يارانه ها اتفاقات مهم اقتصادي را براي كشور درپي خواهد داشت
گروه اقتصادي: طرح پرداخت نقدي يارانه ها از جمله مباحثي است كه از چندي پيش مطرح شده و ديدگاههاي موافق و مخالفي را با خود همراه داشته است. برخي احتمال اجرايي شدن اين طرح را بسيار كم مي دانند و با انتقاد از اين شيوه پرداخت يارانه ها معتقدند اين طرح آثار منفي در زمينه چگونگي پرداخت و هزينه شدن يارانه ها به همراه خواهد داشت.
با داوود دانش جعفري رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي و از پيشنهاد دهندگان طرح مذكور گفتگو كرده ايم.
***
* طرح پرداخت مستقيم يارانه ها در چه مرحله اي است؟
- در حال مذاكره با دولت هستيم تا ميزان آ مادگي و عكس العمل دولت را مشاهده كنيم و سپس نسبت به نهايي كردن اين طرح اقدام خواهد شد.
هدف از مطرح كردن طرح پرداخت مستقيم يارانه ها آن بود كه بازتابي از منابع مختلف مانند مردم، رسانه ها، صدا و سيما، اقتصاددانان و... در خصوص اين طرح را دريافت كنيم كه با انجام اين كار نقاط ضعف طرح مشخص شده و در صدد پيشنهاد راهكارهايي براي رفع يا به حداقل رساندن اين نقاط ضعف هستيم. هنوز بحث تحويل طرح به كميسيون اقتصادي مطرح نبوده است.
* چه انتقاداتي به اين طرح مطرح شده است؟
- برخي معتقدند كه اين شيوه پرداخت يارانه ها از آنجا كه موجب افزايش درآمد روستائيان مي شود ممكن است باعث افزايش جمعيت در روستاها شود. موضوع چگونگي شناسايي اقشار آسيب پذير كه در انتقاد به اين طرح عنوان مي شود تنها در قالب طرح هدفمند سازي پرداخت يارانه ها مطرح است. اكنون چه در انرژي يا كالاهاي اساسي مبلغي يارانه  پرداخت مي شود كه معتقد به پرداخت همين يارانه به شكل نقدي هستيم؛ چرا كه پرداخت نقدي اين يارانه ها به صورت نقدي موجب ايجاد تحولات اقتصادي خواهد شد. منظور از طرح پرداخت مستقيم و نقدي يارانه ها آن است كه اين يارانه به همه افرادي كه اكنون يارانه دريافت مي كنند به شكل نقدي پرداخت شود.
بحث دوم كه در اين زمينه مطرح مي باشد آن است كه اين پرداخت يارانه ها را هدفمند نموده و به افرادي كه لازم است پرداخت نماييم. و اين همان موضوع هدفمند سازي پرداخت يارانه هاست كه از ۱۰ سال پيش تاكنون بايد انجام مي شده، اما كاري در خصوص آن انجام نشده است و نتوانسته ايم اين پرداخت را هدفمند نماييم. سازمان برنامه اظهار مي دارد كه شناسايي اقشار سخت است و هنوز اين كار انجام نشده است.
در طرح پرداخت نقدي يارانه ها چون اجراي آن آسانتر است و همه افرادي كه قبلا يارانه مي گرفته اند اكنون نيز يارانه نقدي به آنها پرداخت مي شود هيچ الزامي براي شناسايي اقشار آسيب پذير وجود ندارد ضمن اينكه قدرت خريد روستائيان را به بيش از دو برابر افزايش مي دهد.
* برخي معتقدند چگونگي هزينه شدن پرداخت يارانه نقدي به افراد تحت سرپرست خانوار از جمله چالش هاي اين طرح است، ارزيابي شما چيست؟
- اين مساله بخشي از تحول مورد نظر است؛ چرا كه روستايي يا هر شخصي كه اكنون سرپرست خانوار است همين الان نيز ممكن است كالابرگ كالاهاي اساسي را فروخته و با پول آن چيز ديگري خريداري كند. اين موضوع دليل نمي شود كه چون پرداخت يارانه ها نقدي صورت مي گيرد ممكن است براي هزينه هاي غيرضروري مصرف شود. اين اتفاق در هر دو شيوه پرداخت نقدي و غيرنقدي مصرف شود. اين اتفاق در هر دو شيوه پرداخت نقدي و غيرنقدي يارانه ها به صورت يكسان احتمال وقوع دارد. بحث اصلي آن است كه تحولي در قدرت خريد روستائيان اتفاق مي افتد اكنون روستائيان و عشاير كه ۴۰ درصد جمعيت كشور را دربر مي گيرند هيچ بهره اي از يارانه  حامل هاي انرژي ندارند و يا افراد فقير شهري كه از اتومبيل يا حتي گاز و شوفاژ استفاده نمي كنند بهره اي از يارانه انرژي و سوخت نمي برند.
تغيير آرايشي در ميزان بهره برداري از يارانه ها صورت خواهد گرفت و كساني كه قبلا از اين يارانه ها بهره مند نمي شد ه اند با شيوه پرداخت نقدي پول اين يارانه را دريافت مي كنند و قدرت خريد آنها براي ساير كالاها افزايش مي يابد. اما كساني كه مصرف زيادي داشته اند وقتي با وضعيت جديد مواجه گردند مجبور مي شوند تا قيمت بيشتري را پرداخت يا مصرف خود را كاهش دهند و اين از جمله نكات مثبت طرح پرداخت نقدي يارانه ها است.
* آيا اين شيوه پرداخت يارانه ها موجب افزايش نقدينگي و تورم نخواهد شد؟
- به هيچ وجه، موجب افزايش نقدينگي يا تورم نخواهد شد چرا كه مثلا اكنون قيمت بنزين ۸۰ تومان است و با شيوه پرداخت نقدي به ۲۰۰ تومان افزايش مي يابد كه معني آن پرداخت ۱۲۰ تومان هزينه اضافي توسط مصرف كننده اين فرآورده است كه از قبل نيز از يارانه سوخت بهره مند مي شده است. در واقع اين پول به روستائياني كه از بنزين استفاده نمي كنند داده خواهد شد و هيچ نقدينگي جديدي را به همراه ندارد. در شيوه پرداخت نقدي يارانه ها افزايش سطح عمومي قيمت ها را شاهد خواهيم بود كه اين موضوع نيز تنها براي يك بار خواهد بود اما در برابر آن پولي به مردم داده مي شود و در عين اين كه قيمت برخي كالاها افزايش مي يابد دريافت پول توسط مردم نيز افزايش مي يابد اما اين كار از محل افزايش نقدينگي صورت نمي گيرد بلكه از محل تغيير شيوه پرداخت ها خواهد بود.
* ذهنيت منفي مردم از پرداخت مستقيم يارانه مرغ از جمله موانع اجراي اين شيوه پرداخت است. آيا راهكاري براي رفع اين مشكل و تضمين پرداخت مداوم اين يارانه  ها در نظر داريد؟
- اين مساله مورد توجه خيلي از افراد است و حتي كساني كه موافق پرداخت نقدي يارانه ها هستند نيز نگراني هايي در اين خصوص داشتند. اين موضوع از جنبه هاي كليدي طرح است كه حتما بايد لحاظ شود. بايد از نظر اجرايي ساختاري را ايجاد كنيم كه اين اتفاق نيفتد. بايد ساختار اجرايي مقتدري وجود داشته باشد تا كليه منابعي كه از اين طرح حاصل مي شود را در داخل خود داشته و اختيار داشته باشد تا توزيع مجدد را خودش انجام دهد. اين سازمان كه خاص اين طرح طراحي مي شود مي تواند دولتي باشد و ساماندهي مجموعه يارانه ها را برعهده مي گيرد اما حق ندارد تا از اين درآمد بهره برداري مالي براي طرح هاي ديگر انجام دهد و فقط بايد به مردم پرداخت كند.
منابع حاصل از اين طرح به خزانه دولت نخواهد رفت و به عنوان طرح واحدي تلقي مي شود كه هر درآمدي را به خزانه نمي ريزد و سا زمان مستقلي خواهد بود كه وظيفه ساماندهي يارانه ها را برعهده دارد. قرار نيست اين سا زمان با صرفه جويي از اين محل كار ديگري انجام دهد و منابع جديد ايجاد شده با تغيير ساختار به مردم برگردانده و موجب مي شود تا تجربه هاي ناخوشايند گذشته تكرار نشود و حتي مي توان با هماهنگي با دولت ا ز سه ماه زودتر براي مردم قدرت خريد ايجاد كرد.
* آيا پرداخت نقدي يارانه ها در قالب طرح هدفمند سازي مطرح خواهد شد؟
- خير اصلا اين بحث هدفمندسازي مطرح نيست؛ چرا كه در هدفمندسازي مطرح مي شود كه يارانه ها به افراد نياز مند پرداخت شود، اما در شيوه پرداخت نقدي مطرح مي شود كه يارانه كنوني به شكل نقدي پرداخت شود و خود اين مساله موجب شكل گيري اتفاقات اقتصادي مي شود كه براي اقتصاد كشور مهم است. مثلاً اكنون قاچاق بنزين از كشورمان به دليل تفاوت قيمت اين فرآورده در كشورمان با ساير كشورهاي منطقه را شاهد هستيم كه در صورت كاهش تفاوت قيمت بنزين اين قاچاق نيز محل درآمدي براي قاچاقچيان نخواهد بود و موجب صرفه جويي ملي خواهد شد.
از سوي ديگر، با توزيع مجدد درآمد ناشي از يارانه ها، روستائيان و عشاير كه اكنون بهره اي از اين يارانه ها نمي برند از اين امر بهره مند مي شوند و افرادي كه مصرف بيشتري داشته اند نيز ناچار به كاهش مصرف به دليل بالارفتن هزينه مصرف براي اين افراد است. هدفمندسازي پرداخت يارانه ها بحث بعدي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

دولت روسيه بخشي از سهام يوكوس را مي فروشد
گروه اقتصادي: وزارت دادگستري روسيه قصد دارد بخشي از شركت نفتي يوكوس را به فروش برساند تا اينكه قسمتي از ماليات هاي معوقه شركت جبران شود. به گزارش خبرنگار ما، قرار است بخشي از شركت يوگانسك كه يكي از زيرمجموعه هاي شركت يوكوس است و ۶۲ درصد توليد نفت اين شركت را بر عهده دارد، به فروش برسد.
به گزارش منابع مطلع، ارزش يوگانسك در حدود ۷/۱۵ تا ۴/۱۷ ميليارد دلار تعيين شده كه قيمتي عادلانه است.
با توجه به اين مبلغ كلان، بعيد است كه يك شركت روسي به صورت يكجا بتواند اين شركت را خريداري كند و به همين دليل وزارت دادگستري مجبور است، شركت مورد نظر را در چند بخش به مشتريان مختلف بفروشد.
در حال حاضر، دارايي هاي شركت يوكوس مسدود مي باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع------------ فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۰۳۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۳۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۸۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |