چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۴ - Oct 13, 2004
آسيا و اروپا در تب فوتبال
روز سرنوشت براي فوتبال ايران
003588.jpg
امروز براي فوتبال ما روز ديگري است. يك گل و يك پيروزي صعود ما را به مرحله دوم مسابقات مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ هموار مي  كند.
شرايط تيم ملي فوتبال ايران براي اين بازي به گونه اي است كه انتظار مي رود ، آمادگي جسماني و رواني تيم با داشتن مهره هايي توانا قادر باشد در لحظاتي كوتاه بازي را بسود ما تمام كند .وحيد هاشميان، مهدوي كيا، كريمي و نيك بخت با پشتوانه نكونام و گل محمدي در دوحه بر قطر غلبه خواهند كرد. امروز روز سرنوشت براي فوتبال ماست.امروز تب فوتبال در قاره اروپا نيز با انجام بازيهاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ احساس خواهد شد.
خبرنگار همشهري: دوحه قطر امروز براي ما حكم ديگري دارد. امروز براي فوتبال ما روز ديگري است. روز موعود، روز پيروزي و روز صعود از گروهي كه زخم هاي بسياري بر فوتبال ما زد. اردن و قطر اين بار آسيب پذير نبودند، اين دو، سال ها در زير سايه فوتبال ما گم شده بودند، اما امروز سد بزرگ رسيدن ما شايد به جام جهاني اند. بحران بازي با اردن را در امان به بهترين شيوه مبارزاتي رفع كرديم و حالا در دوحه قطر بايد سد دوم و نيروي بازدارنده فوتبال كشورمان را در هم شكنيم. دوست نداريم از واژه هايي اينچنيني استفاده كنيم، اما اين قطر در تمام رده ها ما را اذيت كرده است، نه با فوتبال خوب و جوانمردانه، بلكه با استفاده از حربه هايي كه ديرزماني است منسوخ شده است.
در بازي رفت خيلي آسان قطر را با سه گل شكست داديم. بازي كاملاً در اختيار ما بود و قادر بوديم با گل هاي بيشتر پيروز شويم سه گل در فاصله هاي متناسب با هجوم هاي ايران. در تيم امروز دايي جاي خود را به هاشميان داده است. اي كاش اين دو مهره ارزشمند را در كنار هم داشتيم، اگر اين مسأله عملي شود، قطر را چون يك تيم درجه سه آسيا درهم خواهيم شكست، اما اين هاشميان جوان و آماده نيز قادر خواهد بود خط دفاعي قطر را به هم بريزد، اگر هجوم تيم ما در زمان حمله مبتني بر استقرار صحيح در نقاط مختلف محوطه جريمه حريف باشد. هاشميان، كريمي و نيك بخت و حتي نكونام در زماني كه از راست حركت مي كنيم بايد روي خط خطر حريف استقرار پيدا كنند. قطر چون آلمان نيست كه بتواند سانترهاي مهدوي كيا را كاملاً دفع كند و اين موقعيت را با وجود هاشميان، كريمي و نيك بخت خواهيم داشت كه از توپ هاي مهدوي كيا بهترين بهره را بگيريم. بر عكس اين مسأله در خط دفاعي خودمان وجود دارد كه فواصل ايستادن در مواقعي كه حريف سانتر مي كند را رعايت نمي كنيم، اين اشكال بارها در بازي با آلمان به چشم خورد كه يكي از آنها منجر به گل دوم آلمان شد.
در بازي رفت در تهران دو بار روي سانترهاي وليد حمزه و مصطفي مبارك احساس خطر كرديم چون رحمان رضايي و نصرتي جاگيري غلطي داشتند، تقسيم بندي مناطق داخل محوطه جريمه اگر تمرين نشده باشد، تيم را در زمان دفع توپ دچار اشتباه مي كند. يارگيري نفر به نفر روي ضربات آزاد و كرنر بايد صورت پذيرد تا جاي هيچگونه ريسكي باقي نماند.
003591.jpg
قطر پس از ناكامي «تروسيه» كه يكي از پرمدعاترين مربيان فرانسوي است، او را اخراج و از موسيويچ مربي بوسنيايي استفاده كرد. او قطر را نسبت به تروسيه بهتر شناخته است و روي قدرت بدني اين تيم به خوبي كار كرده است. موسيويچ نيز با «محمد ساغر» درون دروازه و عبدالرحمان مصباح، سودغانم، عبدالله گاني و يوسف آدم در خط دفاع بازي مي كند.
سعدالشماري، سلمان مصابي معمري، مبارك رشيد البوليشي و وليد محمدين در خط مياني و وليد حمزه و مصطفي مبارك در خط حمله بازي مي كنند. سعيد بشير، علي رحمان المادي و مجيد عبدالله صديق نيز بازيكن بعدي موسيويچ براي زمان هاي مناسب هستند كه به ميدان مي آيند  و تيم ايران با ميرزاپور، بداوي، نصرتي، رضايي، كعبي، نكونام، مهدوي كيا، نيك بخت، نويد كيا، كريمي، و دايي بازي كرد كه سيد عباسي و رجب زاده و تقي پور نيز به ترتيب جانشين نكونام، نيك بخت و كريمي شدند.
در بازي امروز علي دايي، بداوي و نويدكيا غايب خواهند بود و هاشميان، علوي و گل محمدي در ميدان خواهند بود.
اين تيم شايد به نوعي از تيم بازي رفت قويتر و آماده تر باشد و نيروي تيمي ما نيز به مراتب بهتر از بازي رفت شده است. امروز روز وحيد هاشميان خواهد بود، اين را در دوحه خواهيد ديد.

نشان هاي لياقت و مديريت و شجاعت
براي نمايندگان ورزش ايران
عكس: عليرضا بني علي
003594.jpg
گروه ورزشي: حسب موافقت و دستور رئيس جمهور و در اجراي اصل ۱۲۹ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران برجستگان كشور در زمينه هاي گوناگون كه منشا خدمات و آثار ارزشمند در بخش هاي علمي، فرهنگي، هنرِي، اجتماعي و مديريتي گرديده اند، به دريافت نشان هاي دولتي از رياست جمهوري اسلامي ايران مفتخر شدند.
محمدرضا يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال با پشتوانه مديريت در شركتهاي پارس خودرو و دخانيات ايران و نيز سازمان هاي بنياد جانبازان و مستضعفان از سال ۱۳۶۸ تاكنون رياست فدراسيون واليبال را در سازمان تربيت بدني به عهده دارد.
اين فدراسيون در سايه مديريت ايشان با تحول جدي روبه  روگرديد به نحوي كه علاوه بر كسب عنوان بهترين فدراسيون ورزشي در سالهاي ۷۸ و ۷۹ و ۸۱ عناوين مهم قهرماني و نايب قهرماني در رده نوجوانان و جوانان در سطح بازيهاي آسيايي و جهاني را براي رشته  واليبال كشور به دنبال آورد. از اين رو نشان لياقت و مديريت درجه سه به وي تعلق يافت.
علي دايي نيز يكي از ورزشكاران به نام كشور در رشته فوتبال به شمار مي آيد. اين شهرت بيش از هر چيز مديون اخلاق ورزشي و منش جوانمردانه وي در طول سالها حضور در ميدان هاي ورزشي است.
وي در طول اين سالها علاوه بر كسب عنوان هاي شايسته تيمي از قبيل مقام سومي مسابقات آسيايي ۱۹۹۶ ، مقام قهرماني المپيك آسيايي در سالها ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ توانست عنوان هاي ارزنده فردي از قبيل بهترين گلزن آسيا در سالهاي ۱۹۹۳ و ،۱۹۹۶ بهترين گلزن جهان در سال ۱۹۹۶ و بهترين بازيكن آسيا در سالهاي ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ را از آن خود كند.
با توجه به استفاده شايسته از مجموعه نيروها و مهارت هاي بدني در جهت كسب افتخارات فردي و ملي، نشان شجاعت درجه سه به وي اعطا شد.

فولاد مباركه سپاهان نايب قهرمان هندبال باشگاه هاي آسيا
خبرنگار همشهري: تيم هندبال الفهيل كويت قهرمان جام باشگاه هاي آسيا شد. ديدار پاياني اين مسابقه ها شامگاه ديروز بين تيم هاي الفهيل كويت و فولاد مباركه سپاهان در سالن اختصاصي هندبال در تهران برگزار شد كه در پايان نماينده كويت با برتري (۲۳-۲۵) برابر فولاد مباركه سپاهان قهرمان اين رقابت ها شد. نيمه اول اين بازي نيز (۱۰- ۱۱) به سود الفهيل بود. تيم فولاد مباركه سپاهان هم صاحب عنوان نايب قهرماني شد. در ديدار رده بندي اين مسابقه ها نيز تيم باربار بحرين با پيروزي (۴۴- ۴۶) برابر السد قطر به مقام سوم دست يافت.

برانكو ايوانكوويچ: پيروز مي شويم
سرمربي  تيم  ملي  فوتبال  ايران  گفت : من  هميشه  به  پيروزي  فكر مي كنم  و براي  اين  كار همه  راه هاي  ممكن  را قبل  از بازي  در ذهن  خود مرور مي نمايم .
برانكو ايوانكوويچ  گفت : يك  مربي  بايد خودش  را براي هرگونه  اتفاقي  كه  ممكن  است  در بازي  رخ  دهد، آماده  كند.
اين  اتفاقات  هم مي تواند مثبت  و هم  منفي  باشد، اما مهم  راهكارهايي  است  كه  مربي  براي  موفقيت  تيمش  در نظر مي گيرد.
وي  افزود تيم  ما داراي  نقاط ضعف  و قوت  فراواني  است  و در جريان  ديدارهايي  كه  با تيم هاي  آسيايي  و به ويژه  عربي  داشته ايم ، تنها در دو بازي  مقابل  عمان  در جام  ملتهاي  آسيا و اردن  در تهران ، نتوانستيم  از توانمندي هاي  خود در حد لازم  استفاده  كنيم ، اما در ساير مسابقات ، موفق  عمل  كرده ايم .

يازده بازيكن غير قطري امروز مقابل تيم ملي ايران
گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال قطر براي ديدار امروز مقابل تيم ملي فوتبال ايران از يازده بازيكني استفاده مي كند كه مليتي ديگر دارند، اما مقيم و تابع اين كشور هستند.
به گزارش خبرنگار مهر مسئولان فدراسيون فوتبال قطر براي آنكه تيم قدرتمندتري را به مسابقات آسيايي اعزام كنند، در طول ساليان گذشته اقدام به جذب بازيكناني از مليت هاي گوناگون كرده اند.
درتيمي كه قرار است ساعت ۲۰ امشب به وقت تهران مقابل تيم ملي فوتبال كشورمان به ميدان برود، يازده بازيكن از مليت هاي مختلف حضوردارند.
سيد بشيرعلي بابا و پسر سفير سابق موريتاني، ولي حمزه از استان سيستان و بلوچستان ايران، مبارك مصطفي از بندر جاسك بندرعباس ايران، يوسف آدم از سومالي، وليد محيي الدين از سودان، مسعود فتح از عمان، حسين ياسرازمصر، مسعود قانم بازيكن ايراني الاصل اخراجي از تيم كويت، قاسم برهان از نيجريه، عبدالله گوني از كنگو و ناصر كميل از نيجريه يازده بازيكني هستند كه از مليت هاي مختلف به عضويت تيم ملي قطر درآمده اند و در ديدارهاي گذشته نيز براي اين تيم به ميدان رفته اند.

برنامه بازي ها در منطقه آسيا
گروه اول
لائوس _ اردن
قطر _ ايران
گروه دوم
عراق _ ازبكستان
تايوان _ فلسطين
گروه سوم
عمان _ ژاپن
سنگاپور _ هند
گروه چهارم
هنگ كنگ _ مالزي
كويت _ چين
گروه پنجم
تايلند _ امارات
كره شمالي _ يمن
گروه ششم
تاجيكستان _ قرقيزستان
سوريه _ بحرين
گروه هفتم
لبنان _ كره جنوبي
مالديو _ ويتنام

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |