چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۴ - Oct 13, 2004
عن جعفر بن محمد (ع) عن ابيه (ع) قال: العلم خزائن و المفاتيح السؤال ، فاسئلوا يرحمكم الله فانه يؤجر في العلم اربعه: السائل و المتكلم و المستمع و المحب لهم.
خصال، باب الأربعه، صفحه ۲۴۵
دانش، گنجينه و دفينه است و كليد آن، سؤال و پرسش مي باشد پس پرسشگرباشيد تا رحمت خدا رادريابيد. در مورد علم و دانش چهار دسته اجر مي برند:
۱- پرسش كننده ۲- پاسخ دهنده ۳- شنونده ۴- دوستدار اين سه گروه.
و از اين جا، تكريم و تعظيم علم از ديدگاه اسلام روشن مي شود كه اين شريعت مقدسه، چگونه فرهنگ عمومي دانش طلبي را در جامعه رواج مي دهد.
و سؤال، فقط پرسش از ديگران نيست بلكه دائره وسيعي دارد و شامل پرسشي كه در ذهن فرد پيدا شده و او را وادار به كنجكاوي و تفحص و جستجو مي كند، نيز مي شود همان گونه كه نيوتون هنگام افتادن سيب، اين سؤال به فكرش خطور كرد كه علت فرود آمدن آن چيست و به دنبال آن تحقيق نمود تا منجر به كشف قانون جاذبه شد.
امروز با حافظ
حال هجران تو چه داني كه چه مشكل حالي است
ما هم اين هفته برون رفت و به چشمم سالي است
عكس خود ديد، گمان برد كه مشكين خالي است
مردم ديده ز لطف رخ او در رخ او
پاسخ به پرسش پزشكي
درباره فوايد پياده روي سالخوردگان
از دكتر روزنفلد درباره فوايد پياده روي سالخوردگان سئوال شده و وي گفته است كه اين پياده روي روزانه و نيز قرار گرفتن در آفتاب، خواص متعدد دارد كه يكي از آنها تنظيم ضربان قلب و حفظ سلامت رگ ها است. با بالا رفتن سن، توان پمپ زني قلب كاهش مي يابد و خروجي از قلب كم مي شود كه رگ هاي پا اقدام مي كنند و جريان خون را تحت نظم درمي آورند تا سلول هاي بدن از لحاظ اكسيژن در مضيقه نمانند و سلامت اين رگ ها را بايد با پياده روي منظم و روزانه و ضمن آن بالا رفتن از پلكان و يا دوچرخه سواري حفظ كرد. بايد توجه داشت كه بدن سالخوردگان بمانند جوانان و ميانسال ها نمي تواند استرس را خنثي و آثار نامطلوب آن روي قلب و سلسله اعصاب را برطرف سازد كه پياده روي روزانه، تا حدي مانع از آن مي شود كه بدن با بالا رفتن سن، سريعاً توان خنثي سازي استرس را از دست بدهد و به عبارت ديگر آن را به تأخير مي اندازد. به همين دليل است كه به سالخوردگان توصيه مي شود وارد امور استرس زا و قبول كار ضرب الاجل نشوند و آرامش خود را از دست ندهند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دو رويي ديك چني
روزنامه آمريكايي «ميامي هرالد» در مقاله اي به قلم «مت كلي» نوشته است: ديك چني كه اين روزها در مبارزات انتخاباتي، ايران را يكي از صادر كنندگان ترور مي خواند، قبلاً هنگامي كه مدير كمپاني هاليبرتون بود اصرار داشت كه تحريم ايران لغو شود. هدف او در آن زمان اين بود كه راه براي گسترش فعاليت هاي شعب «آف شور» هاليبرتون در ايران هموار شود. يكي از شعبه هاي «آف شور» هاليبرتون سال گذشته حدود ۶۵ ميليون دلار با ايران كه در اين چند روزه چني آن را تروريست پرور مي نامد معامله داشته است. بيشتر معاملات هاليبرتون با ايران توسط «هاليبرتون پرادكتس اند سرويسز» كه در جزيره كايمان در منطقه كارائيب ثبت شده و در امارات عربي داراي دفتر است و به اين سبب «آف شور» خوانده مي شود انجام مي گرفته است. اين شعبه در زمان مديريت چني در تهران دفتر داير كرده بود. چني در حالي ايران را متهم مي كند كه يك هيأت منصفه فدرال (گراند ژوري) سرگرم بررسي فعاليت هاي تجاري هاليبرتون با ايران است. چني تا همين اخيراً از ادامه تحريم ايران و كشور نفت خيز ديگر، ليبي، انتقاد مي كرد كه چون فصل انتخابات رسيد ناگهان تغيير چهره داد. وي در سال ۱۹۹۵ كه كلينتون هرگونه معامله آمريكايي ها با ايران را ممنوع ساخت از عمل او شديداً انتقاد كرده بود و گفته بود كه اين نوع تحريم ها جز وارد ساختن زيان به كمپاني هاي آمريكايي ثمر ديگر نداشته است و در سال ۱۹۹۸ گفته بود كه تحريم ايران در حقيقت تحريم كمپاني هاي آمريكايي است.
روس ها هنوز آمريكا را يك دشمن مي دانند
بنياد ملي «سنجش افكار عمومي» روسيه نتايج نظر سنجي اخير خود را اعلام داشت كه در آن از روس ها سئوال شده بود: ۱۵ سال پس از اعلام پايان جنگ سرد، آيا باز هم خود را داراي دشمن خارجي مي دانند و اگر پاسخ مثبت است، اين دشمن چه كشوري است. طبق نتايج اين نظر سنجي، بيشتر روس هايي كه هنوز بر اين باورند كه وطنشان دشمن خارجي دارد، از آمريكا به عنوان اين دشمن نام برده اند و اين كشور را هنوز دشمن رديف اول روسيه پنداشته اند. شصت و هشت درصد روس ها گفته اند كه كشورشان داراي دشمن خارجي است و اين دشمن اگر فرصت به دست آورد دست به حمله نظامي مي زند.
دسته بندي تازه
تفسيرهاي ديروز رسانه ها عمدتاً به ديدارهاي ژاك شيراك و پوتين از چين و پيش بيني تبديل ويتنام به يك كانون اقتصادي مشابه كره جنوبي و هنگ كنگ اختصاص داشت كه بيشتر اين مفسران آن را دسته بندي جهاني تازه، البته تحت نام گسترش همكاري هاي اقتصادي دانسته اند. ديدار پوتين از چين در اين هفته متعاقب پايان ديدار شيراك انجام مي شود. تحليلگران چيني نوشته اند كه استقبال رهبر تازه چين از گسترش هرگونه مناسبات با روسيه و فرانسه، با ايجاد يك موازنه با آمريكا صورت مي گيرد. پوتين فردا براي يك ديدار سه روزه وارد پكن مي شود. وي كه همزمان به تحكيم مناسبات با هند پرداخته است مي كوشد كه با هر دو كشور بزرگ آسيا همكاري هاي اقتصادي، سياسي و نظامي داشته باشد. چين مي تواند بازاري براي همه نفت روسيه باشد و خريدار اسلحه آن و روسيه نيز جاي آمريكا را در واردات از چين بگيرد. كالاهاي ارزان چين در سال هاي اخير كمك بزرگي به اقتصاد آمريكا بوده تا مردمش احساس گراني قيمت كالاهاي ديگر را نكنند. اين تفسيرها در مورد ويتنام كه ژاپن را شريك بزرگ خود و فرانسه را شريك ديگر خوانده است نوشته اند كه تا پايان اين دهه، ويتنام از لحاظ اقتصاد و تجارت به صورت كره جنوبي و هنگ كنگي ديگر در خواهد آمد و مهاجران ويتنامي در آمريكا آماده كمك به گسترش اين اقتصاد هستند و هم اكنون نيز كالاي ويتنامي مخصوصاً پوشاك، بازارهاي آمريكا را پر كرده است. فرق ويتنام با دو منطقه ديگر اين است كه ويتنام از نظر محصولات كشاورزي خودكفاست.

بهارستان
مي خواهم از اين روستا
كه در جامه برفين خود آرميده است
تقليد كنم.
جوزپه اونكارتي - ترجمه نادر نادرپور

نگارستان
خوان ميرو
003552.jpg
«طلاي لاجورد» - ۱۹۶۷ / اكريليك روي بوم _ ۵/۱۷۳*۲۰۵ سانتي متر‎/ موزه خوان ميرو / بارسلونا
خوان ميرو گفته است: «من فرقي ميان شعر و نقاشي قائل نيستم.»
«شعر آبستره» كه گهگاه در نقاشي هاي كاندينسكي مطرح شده است، حقيقتا به نظر مي رسد زمينه اي مستعد و منحصربه فرد براي كارهاي ميرو بوده باشد.
اما آثار ميرو هرگز آبستره كامل نبوده اند. خوان ميرو به طور معمول، دست به خلق آثاري كه كاملا ساختارهاي زباني جديدي را دربر داشته باشد، نمي زد؛ اما در عوض از لغات مانوس و مفاهيم طبيعي شان براي مقايسه اشكال استفاده مي كرد. بنابراين علامات و حروف شناور و آزادانه خوان ميرو، همواره از جزئيات اساسي فرم هاي زنده استنتاج مي شوند.

موفقيت كاريكاتوريست هاي ايراني در چين
۱۲ كاريكاتوريست ايراني شركت كننده در مسابقه كاريكاتوري در پكن،  از ميان پنج بخش مسابقه، در سه بخش، رتبه هاي نخست و در ساير بخش ها، رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
به گزارش ايسنا، ششمين كنفرانس جهاني كاريكاتور، از دوم تا ششم اكتبر در كشور چين برگزار شد. كيانوش رمضاني _ نماينده فكو (فدراسيون جهاني كاريكاتور) در ايران _ سخنران كنفرانس و مسعود شجاعي طباطبايي _ رييس خانه كاريكاتور _ عضو هيات داوران نخستين دور مسابقه اي بودند كه در بخش جنبي اين كنفرانس برگزار شد.
۴۰ كاريكاتوريست ايراني نيز به دعوت خانه كاريكاتور در اين مسابقه شركت كرده بودند كه از ۱۲ كاريكاتوريست برگزيده ايراني، دو كاريكاتوريست شهرستاني حائز رتبه هاي اول شده اند.

برگي از تاريخ
كشف شبكه براندازي در تهران و گوشزدي كه از آن در تاريخ مانده است
سيزدهم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۵۳۹ پيش از ميلاد ارتش ايران «بابل» را كه دولت آن از زمان نبوكدنزر دوم (بخت النصر) راه ستمگري نسبت به مردم خود و ملل ديگر در پيش گرفته بود متصرف شد. در سال۵۴ ميلادي كلاديوس، امپراتور روم كه جزاير غرب اروپا را به نام پسرش بريتانيكوس «بريتانيا» نام نهاده بود هنگامي كه خود را براي جنگ با ايران آماده مي كرد به دست همسرش مسموم شد و ناپسري او «نرون» بر جايش تكيه زد. در سال ۱۸۹۰ «كنراد ريكتر» داستان نويس آمريكايي و نويسنده رمان هاي تاريخي به دنيا آمد. در سال ۱۲۹۹ هجري خورشيدي ژنرال آيرونسايد فرمانده تازه نظاميان تحت فرمان دولت انگلستان در ايران وارد تهران شد و با ورود او به ايران مطالعه براي انجام كودتا آغاز گرديد. در سال ۱۳۲۵ هجري عشاير استان فارس با استفاده از گرفتاري دولت در قضيه آذربايجان و كردستان بار ديگر آن منطقه را ناامن كرده بودند. در سال ۱۳۳۵ شوراي دانشگاه تهران با ايجاد رشته روزنامه نگاري در اين دانشگاه موافقت كرد. در سال ۱۳۴۳ پارلمان ايران به رغم مخالفت هاي شديد با تصويب ماده واحده اي مستشاران نظامي آمريكا در ايران را مشمول مصونيت ها و معافيت هاي ويژه قرار داد كه از اين اقدام، در تاريخ، به عنوان احياي كاپيتولاسيون ياد شده است. در سال ۱۹۶۷ دولت مصر دولت واشنگتن را متهم كرد كه در جريان جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل به اسرائيلي ها اطلاعات نظامي داده بود تا بتوانند نيروي هوايي مصر را روي زمين (فرودگاه ها) نابود كنند. در سال ۱۹۸۸ «نجيب محفوظ» داستان نويس مصري به عنوان نخستين نويسنده از منطقه خاورميانه برنده جايزه ادبي نوبل آن سال اعلام شد.
اينك برگ امروز: در اين روز در سال ۱۳۳۱ شبكه اي در تهران كشف شد كه اعلام گرديد هدف از ايجاد آن برانداختن حكومت دكتر مصدق بود. با كشف اين شبكه گروهي از افسران ارشد كه دكتر مصدق آنان را بازنشسته كرده بود از جمله سرلشكر حجازي دستگير و بازداشت شدند. برادران رشيديان و عده اي غير نظامي ديگر در ميان بازداشت شدگان بودند. برخي از نمايندگان مجلس و سنا از جمله سرلشكر بازنشسته فضل ا... زاهدي (سناتور انتصابي) نيز متهم به همدستي با اين شبكه شده بودند كه قرار بود پس از سلب مصونيت پارلماني توقيف و پس از تكميل پرونده، احراز مجرميت و صدور كيفرخواست محاكمه شوند. اعلام شده بود كه اين شبكه با نقشه و كمك دستگاه جاسوسي انگلستان ايجاد شده است. با اين كه درباره اين شبكه تبليغ زياد شد، به دليل وجود دوستان متهمان در شهرباني (پليس) و اطلاعات ارتش (ركن ۲) اقدام بيشتري صورت نگرفت. «تاريخ» نشان داد كه انگلستان و دولت تازه حزب جمهوريخواه آمريكا (ژنرال آيزنهاور) ده ماه بعد با كمك همين گروه كودتاي ۲۸ مرداد را به راه انداختند و به عمر حكومت دكتر مصدق پايان دادند. كل اين رويداد يك تجربه (گوشزد) تاريخي مهم خوانده شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

فيلم هاي مخاطب خاص از ماه رمضان اكران مي شود
«سيدضياء هاشمي» مسئول  گروه  سينمايي «آسمان  باز» (مخاطب  خاص ) گفت : گروه سينمايي  مخاطب  خاص  آبان  ماه  سال  جاري  راه اندازي  مي شود.
گروه  سينمايي  مخاطب  خاص  قرار بود اوايل  امسال  راه اندازي  شود كه  به  دليل برخي  مشكلات  و ناهماهنگي ها به  تعويق  افتاد.
سينماهاي «ايران  ۲» ، «فرهنگ  ۲» و «فلسطين  ۲» سالن هاي  نمايش  آثار سينمايي مخاطب  خاص  را تشكيل  مي دهند.
هاشمي روز سه شنبه  به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : فعاليت    گروه سينمايي  آسمان  باز آغاز شده  و طراحي  پوستر و مواد تبليغي  فيلم ها در حال انجام  است .
به  گفته  وي ، تبليغات  و اطلاع رساني  فيلم هاي  مخاطب  خاص  در آينده  گسترده  وتخصصي  مي شود. مسئول  گروه  سينمايي «آسمان  باز» (مخاطب  خاص ) گفت : فيلم هاي «كنار رودخانه» از عليرضااميني ، خواب  تلخ  ساخته  محسن  اميريوسفي ، باد مارا خواهد بردساخته  عباس  كيارستمي ، خاموشي  دريا از وحيد موساييان ، بهشت  جاي  ديگري است  ساخته  عبدالرسول  گلبن  در جدول  نمايش  اين  گروه  قرار دارند. وي  ادامه  داد: اكران  فيلم هاي  مخاطب  خاص  از ماه  رمضان  آغاز مي شود و فيلم مناسبي  براي  اكران  اين  ايام  در نظر گرفته  مي شود.

مدير موزه سينما تغيير كرد
دفتر امور رسانه اي موزه سينما اعلام كرد كه هيات مديره اين نهاد «مهدي سليمي» را به عنوان مسئول موزه سينما انتخاب كرد.«جمال اميد» نويسنده و محقق سينمايي پيش از اين مسئوليت موزه سينما را برعهده داشت.
سليمي مدير جديد موزه سينما همچنين سمت مشاور فرهنگي و هنري دبير مناطق آزاد كشور را عهده دار است.

با حضور رئيس مجلس
نخستين همايش چشم انداز شعر معاصر فارسي آغاز شد
نخستين همايش چشم انداز شعر معاصر فارسي صبح ديروز در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگي مهر، دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم با اشاره به ارتقاء جايگاه شعر و ادب فارسي در كشور، گفت: ديگر دوران تقابل شعر كهن و شعر نو به پايان رسيده است و اين فرصت مغتنمي براي شعر امروز است.
وي در ادامه با اشاره به وجود شاعران بزرگ در تاريخ ادب فارسي، يادآورشد: امروز بعد از ۲۵ سال، تقيدي در شعر معاصر به حفظ قالب هاي سنتي نيست، در ميان شاعران انقلاب كساني هستند كه شعر سپيد و نو نيز مي سرايند.
احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني با اشاره به اين كه نبايد از انحراف ها و توليد انبوه شعر فارسي نگران بود، گفت: امروز ۱۰۰ ميليون نفر از مردم جهان، فارسي مي نويسند و فارسي مي انديشند.
وي ارتباط بين شاعران فارسي زبان كشورهاي مختلف را، عاملي براي شكوفايي شعر فارسي اعلام كرد و افزود: اين امر تجربيات ارزشمندي را بدنبال خواهد داشت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآورشد: زمان آن رسيده است كه به مسئله شعر در سطح ملي و بين المللي توجه ويژه اي شده و با حضور شاعران كشورهاي مختلف، امكان تشكيل انجمن شعراي فارسي زبان، فراهم شود.
حجت الاسلام محمود محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز گفت: انديشمندان بزرگ ايراني از ديرباز، ژرفاي ماندگاري و جاودانگي شعر را به خوبي دريافته بودند كه پس از سيراب شدن از زلال انديشه، ايمان و عرفان اسلامي و قرآني، دريافت هاي عميق خود را در قالب شعر به يادگار گذاشته اند.
وي تأكيد كرد: حس آرمانخواهي، ظلم ستيزي، حق طلبي، استقلال جويي و عدالت خواهي مفاهيمي است كه در شعر شاعران دوران انقلاب اسلامي موج مي زند.
همايش دو روزه چشم انداز شعر معاصر فارسي با همكاري شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و دانشگاه تهران برگزار مي شود، بر اساس گزارش ها، ۶۰ مقاله به دبيرخانه همايش رسيده است.
طي همايش دو روزه چشم انداز شعر معاصر فارسي نشست هاي تخصصي برگزار شده و همچنين صاحبنظران داخلي و استاداني از كشورهاي تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان به تبادل نظر در مورد شعر معاصر فارسي و چشم انداز آن مي پردازند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
عزم
آب دهانش را قورت داد، نفس عميقي كشيد، عضلاتش را محكم كرد و براي بار آخر به خود نهيب زد: «محكم باش! خيلي راحت سؤالت را بپرس مثل بقيه كه سؤال مي كنند» . دستش را بالا برد. معلم بدون اينكه نگاهي به او بياندازد گفت: «پاسخ همه سؤالات بعد از كلاس» .
نجمه محمود آبادي

گشتي در دنياي خبرها
ترس از سوسك
لندن: ترس مردم انگليس از عقرب و سوسك بسيار بيشتر از ترس آنان از وقوع حملات تروريستي است. براساس نظرسنجي انجام شده، مردم انگليس بيش از هر چيز ديگر از سوسك و عقرب مي ترسند و ترس از حملات تروريستي، مار، ارتفاع، مرگ، دندانپزشك و آمپول در رده هاي بعدي قرار دارد.
دريافت خسارت آتش سوزي
واشنگتن: چندي پيش سهل انگاري يك جوان ۱۸ ساله در آمريكا باعث آتش گرفتن ۱۶ هكتار جنگل در مركز واشنگتن شد كه براي خاموش كردن اين آتش ۹/۱۴ ميليون دلار هزينه شد. يك سوم اين هزينه را اداره منابع طبيعي آمريكا پرداخت و سازمان جنگلداري اين كشور قصد دارد مابقي هزينه را (در حدود ۱۰ ميليون دلار) از جوان سهل انگار دريافت كند. ممكن است شركت بيمه اي كه جوان مورد نظر را تحت پوشش دارد، اين هزينه را پرداخت نمايد.
توقف عرضه چاي رايگان
لندن: دوران عرضه چاي و قهوه رايگان در وزارت دفاع انگليس به پايان رسيده است. وزارت دفاع اخيراً به تمام ادارات زير مجموعه خود دستور داده است به كارمندان خود چاي و قهوه رايگان عرضه نكنند مگر اينكه جلسات اداري آنان بيش از دو ساعت به طول انجامد. اين وزارتخانه معتقد است كه ماليات مردم را نبايد صرف عرضه چاي براي كارمندان كرد. چندي پيش اعلام شده بود كه اين وزارتخانه سه هزار صندلي هزار پوندي خريداري كرده است ولي مقامات اين وزارتخانه، قيمت هر صندلي خريداري شده را بسيار كمتر اعلام كردند.
سرقت مرده
يوكسال (انگليس): چند طرفدار متعصب حقوق حيوانات، قبر پيرزن ۸۲ ساله اي را كه در سال ۱۹۹۷ از دنيا رفته بود شكافتند و تمام اندام هاي جسد را به سرقت بردند.
با توجه به اينكه داماد و برادر اين پيرزن از ۳۰ سال قبل تاكنون در مزرعه خود آزمايشات پزشكي و تحقيقاتي روي خوك ها انجام مي دهند، طرفداران حقوق حيوانات با اين خانواده دشمني ديرينه دارند.
به همين دليل، دو تن از اين طرفداران متعصب پس از نبش قبر پيرزن، تابوت را شكستند و جسد را به سرقت بردند.
برق گرفتگي دختر نماينده مجلس
منچستر: دختر يكي از نمايندگان مجلس انگليس، بر اثر برق گرفتگي جان باخت. اين خانم ۳۴ ساله در حالي كه مشغول خالي كردن ماشين ظرفشويي بود، بر اثر برخورد قاشقي كه در دست داشت با بدنه ماشين ظرفشويي دچار برق گرفتگي شديد شد و در همان مكان از دنيا رفت. تحقيقات پليس نشان داد تكنسين هايي كه ماشين ظرفشويي را نصب كرده بودند، اتصالات برق را به درستي انجام ندادند و به همين دليل خانم نگون بخت دچار برق گرفتگي شد.
بلعيدن تيغ
سيدني: مرد ۳۲ ساله اي كه در استراليا، نامزدش را به قتل رسانده بود، در زندان دست به خودكشي زد. اين مرد پس از جرو بحث با نامزدش، وي را از بالاي يك پل مرتفع به پايين انداخت كه بر اثر اين سقوط جان باخت. به هر حال ديروز خبر رسيد كه وي قصد داشت با بلعيدن چند تيغ اقدام به خودكشي كند كه هم سلولي او نجاتش داد.
البته وي پيش از دخالت هم سلولي خود، دو تيغ ريش زني را بلعيده بود.
بحران املاء واژه يورو
بروكسل: روز گذشته ديپلمات هاي كشورهاي اروپايي براي پايان بخشيدن به بحران  املاي واژه يورو گردهم آمدند.
در اوايل دهه ،۱۹۹۰ كشورهاي عضو اتحاديه اروپا توافق كرده بودند كه املاء واژه «يورو» روي اسكناس هاي واحد پول اروپا ( بجز در زبان يوناني) يكسان باشد.
اما اخيراً ۵ كشور تازه وارد به اتحاديه از اين توافق سرپيچي كرده و هر يك املاي متفاوتي را روي اسكناس ها منتشر مي كنند. اين اختلاف نظر به حدي عميق شده كه امضاي قانون اساسي واحد اروپا را توسط ۲۵ كشور عضو به تعويق انداخته است.
قرار بود در جلسه شب گذشته توافق بر سر املاء واژه «يورو» حاصل شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۵۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
داوودي
003549.jpg
نام علمي: Chrysanthemum شPeach Brientner'
خانواده:COMPOSITAE
اين واريته از داوودي دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. گلهاي صورتي _ نارنجي آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |