شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۲ - Jul 31, 2004
بسكتبال غرب آسيا
ايران و سوريه پيشا پيش صعود كردند
007962.jpg
گروه ورزشي: تيم ملي بسكتبال ايران با پيروزي سوم خود در مسابقات غرب آسيا به عنوان تيم برتر اين منطقه همراه با سوريه به مرحله نهايي جام ملت هاي آسيا صعود كرد. سومين برد پياپي ايران اين بار مقابل تيم عراق رقم خورد و تيم جوان كشورمان برخلاف دو بازي قبلي خود شروعي توأم با برتري داشت تا بتواند حريف سوم خود را نيز با نتيجه ۷۹ بر ۶۶ از پيش رو بر دارد. تيم ايران با اين پيروزي و قبل از رويارويي با لبنان در بازي آخرش صعودش را به عنوان تيم اول اين منطقه قطعي ساخت. سوريه با شكست لبنان و با كسب سه پيروزي و يك باخت مقابل ايران با عنوان دوم راهي مرحله نهايي شد.

ايران و كره جنوبي از نگاه آمار
در جام ملت هاي آسيا و بازي هاي آسيايي، ايران و كره  جنوبي تا كنون يازده بار به مصاف هم رفته اند.
ايران تا كنون در سه دوره متوالي  جام ملت هاي آسيا در سال هاي ۱۹۶۸ ، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، قهرمان شده است. اما از آن سال تا به حال، عنوان قهرماني نداشته است. افتخارات كره  جنوبي در جام ملت هاي آسيا به دهه هاي ۵۰ و ۶۰ بازمي گردد و اين كشور تا كنون دو بار در سال هاي ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ قهرمان جام ملت هاي آسيا شده است.
اين دو تيم تا كنون چهار بار در جام ملت هاي آسيا به مصاف هم رفته اند كه هر تيم دو بار پيروز شده است. اما كره اي ها هنوز طعم شكست تلخ ۶ بر ۲ در سال ۱۹۹۶ را فراموش نكرده اند. همچنين ايران و كره  جنوبي هفت بار در بازي هاي آسيايي برابر يكديگر صف آرايي كرده اند كه ايران توانسته در ۴ ديدار پيروز بشود.ايران تا كنون، در ۴ دوره  بازي هاي آسيايي، قهرمان و دو بار نايب قهرمان شده است. كره  جنوبي نيز ۲ بار به مقام قهرماني رسيده و ۵ بار بر سكوي دوم ايستاده است.نتايج ديدارهاي ايران و كره  جنوبي در جام ملت هاي آسيا به شرح زير است:
جام ملت هاي آسيا:
۱۹۷۲ تايلند: ۲ ـ ۱ به سود ايران
۱۹۸۸ قطر: ۳ ـ صفر به سود كره
۱۹۹۶ امارات: ۶ ـ ۲ به سود ايران
۲۰۰۰لبنان: ۲ ـ ۱ به سود كره

ايران و كره جنوبي، برخورد قدرتها
تاريخ تكرار مي شود؟
007992.jpg
گروه ورزشي: امروز براي فوتبال ايران دوره ديگري در جام ملت هاي آسيا رقم مي خورد. حريف پرسابقه و ديرينه ما در آسيا با تمام سرمايه هايش به ميدان مي آيد. كره جنوبي چون ژاپن به عنوان دو قطب بزرگ فوتبال قاره از مرزهاي آسيا گذشته اند و با برگزاري جام جهاني ۲۰۰۲ به طور مشترك به دستاوردهاي تازه اي رسيده اند. بازيهاي ايران با كره جنوبي از ديرباز حساس، پربرخورد، نزديك بهم و سخت بوده است. اما در سال ۱۹۹۶ در يازدهمين دوره بازيهاي جام ملت ها در امارات تيم ما بزرگترين شكست را نصيب كره جنوبي كرد. پيروزي شش بردو با درخشش علي دايي از ايران قدرت ديگري ساخت، هر چند در  آن دوره قهرمان آسيا نشديم، اما توانمندي خود را به خوبي نشان داديم و راه رفتن به جام جهاني را نيز هموار كرديم و چنين نيز شد. ايران با سه مقام قهرماني در جام ملت هاي آسيا همچنان يكي از ركوردداران قاره است، اما كره جنوبي تنها در دوره هاي اول و دوم توانسته است به مقام قهرماني برسد و پس از آن هرگز به آن چيزي كه استحقاقش را داشت نرسيد. كره اي ها در اين جام سعي دارند تا چون ايران، عربستان و ژاپن صاحب سه مقام قهرماني باشند.
جو بونفرر قصد دارد براي كره ايها چون گاس هيدينگ موقعيت تازه اي فراهم نمايد. به همين دليل از ۲۳ بازيكن جام جهاني ۲۰۰۲، جو بونفرر يازده بازيكن را با خود به چين آورده است.
لي وون جائه دروازه بان پر سابقه كره اي ها امروز در مقابل تيم ما درون دروازه قرار خواهد گرفت. او كاپيتان و يكي از باتجربه ترين مهره هاي كره است. چويي جين چول، كيم نام ايل و هيون يونگ مين سه مدافع ثابت كره در جام جهاني در كنار لي مين سانگ خط دفاعي را تشكيل مي دهند. در خط مياني كيم تائه يونگ، سئول كي هيون و آن يونگ هوان نيز با تجربه بازي در جام جهاني در اين بازي حضور دارند و لي يونگ پيو نيز به اين خط اضافه خواهد شد. چانگ كيونگ هو، لي دونگ گوك (بهترين گلزن كره) نيز خط حمله را تشكيل خواهند داد. كره اي ها با همان شاخص هاي هميشگي يعني بهره بردن از سرعت و قدرت بدني سه بازي خود را با موفقيت پشت سر گذاشتند. پيروزي چهار بر صفر در مقابل كويت و دو بر صفر بر امارات و تساوي با اردن چهره واقعي كره را كاملا مشخص كرده است. در مقابل اين كره، تيم ايران چگونه بايد به ميدان برود كه بتواند با استراتژي سنجيده حتي در وقت اضافي و يا
007995.jpg
ضربات پنالتي از سد كره جنوبي عبور كند. حركت كره اي ها طي سه بازي گذشته نشان داد كه با استفاده از سرعت چگونه قادرند خود را به پشت مدافعان حريف برسانند، لي دونگ گوك با شماره ۲۰ اين ويژگي را دارد كه در كوتاهترين زمان با ضربه اي دقيق گل بزند. براي مقابله با اين حركت بهتر است كاملي فرد و تقي پور به گل محمدي نزديك تر شوند و ستار زارع و كعبي نيز كمي از كنار خط طولي خود را جدا و به سه مدافع مياني نزديكتر شوند مهم تر از همه ايفاي نقش نكونام و علوي در زمان از دست دادن توپ است، زماني كه گل محمدي عقب  مي كشد، علوي و نكونام مي توانند به تناوب حفره ايجاد شده را پر كنند تا هافبكهاي كره نتوانند از ضربه هاي سوم استفاده كنند. در موقعيت مشابه كه با سانترهاي عرضي بلند كره اي ها صورت مي گيرد نيز اين استقرار بايد صورت پذيرد. مسلما برانكو احتياط لازم را خواهد كرد و دست به ريسك نخواهد زد و با همان شيوه قبلي سعي خواهد كرد كه با بازي فشرده در ميانه ميدان و سپردن توپ در زمان حمله به كريمي و مهدوي كيا، علي دايي را به تنهايي به داخل محوطه جريمه كره اي ها بفرستد. در اين بازي نيز ما بايد منتظر خلاقيت دايي، مهدوي كيا و كريمي باشيم تا شايد در زمانيكه كره اي ها از كار مي افتند، اين سه بازيكن  ما توانايي هاي خود را بروز دهند. پيروزي در مقابل كره جنوبي دور از دسترس نيست، اگر هر بازيكن وظيفه شخصي خود را به خوبي انجام دهد و دچار اشتباه فردي نشود. اين بازي را برخورد قدرت دو تيم آسيا مي دانند و چشمها به اين بازي دوخته شده است. چيني ها بيشتر از همه روي اين بازي، حساس خواهند بود. ايران قصد دارد تاريخ را تكرار كند و چون حادثه سال ۱۹۹۶ با شكست سنگين كره را بدرقه كند.

پايان واليبال ساحلي ايران در رودسر
گروه ورزشي: رقابت هاي واليبال ساحلي باشگاه هاي ايران كه به ميزباني شهر رودسر انجام شد، ديروز با قهرماني تيم الين كيش (رحمان رئوفي و رضا نائيني) به پايان رسيد.قهرمان اين دوره در بازي نهايي دو بر صفر از سد ستاره كوير يزد (پرويز فرخي و محمد كاظمي) گذشت. ستاره كوير دوم شد و تيم سايپا متشكل از ابراهيم سن سبيلي و يوسف دو بنده در جاي سوم ايستاد. عناوين چهارم تا هشتم به ترتيب نصيب شهرداري (ب) رودسر، شهرداري رودسر ۳، سايپا ۲، پيكان و شهرداري الف رودسر شد.
در خاتمه مبلغ شصت ميليون ريال جايزه به هشت تيم برتر اين مسابقات تعلق گرفت.

وزنه برداران اعزامي روز سه شنبه معرفي مي شوند
گروه ورزشي: ۶ ملي پوش وزنه بردار ايران براي شركت در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن روز سه شنبه همين هفته مشخص خواهند شد.
«علي مرادي»، در همين رابطه گفت: كادر فني تيم ملي وزنه برداري ايران به همراه دست اندركاران فدراسيون وزنه برداري روز سه شنبه نسبت به تعيين تركيب تيم ملي وزنه برداري كشورمان براي اعزام به بازي هاي آتن تصميم گيري خواهند كرد.

وردربرمن در فينال جام اتحاديه آلمان
تيم هاي وردربرمن و بايرن مونيخ ديدار پاياني مسابقات فوتبال جام اتحاديه باشگاه هاي آلمان را برگزار مي كنند.در مرحله نيمه نهايي اين مسابقات پنجشنبه شب تيم وردربرمن مقابل تيم اشتوتگارت به برتري ۲ بر صفر دست يافت تا در ديدار پاياني به مصاف تيم بايرن مونيخ برود.«كلاسنيك و والدز» در دقايق ۳۰ و ۸۶ دو بار دروازه تيم اشتوتگارت را باز كردند.تيم بايرن مونيخ در نخستين ديدار مرحله نيمه نهايي اين مسابقات با نتيجه ۳ بر صفر از سد تيم بايرلوركوزن گذشته بود.

داور ديدار ايران و كره جنوبي را بهتر بشناسيم
007956
نام: سعد كميل ماني
مليت: كويت
تاريخ تولد: ۶ ژانويه ۱۹۶۳
قد: ۱۷۳ سانتي متر
وزن: ۷۰ كيلو
شروع داوري: اول ژانويه ۱۹۹۴
اولين قضاوت بين المللي: قزاقستان- چين ۱۷ مارچ ۱۹۹۶
ورزش هاي مورد علاقه: فوتبال، شنا و تنيس
بهترين داوري: ديدار رده بندي جام جهاني ۲۰۰۲ بين كره جنوبي و تركيه

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |