شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۲ - Jul 31, 2004
۵۵ كشته و زخمي در تصادف اتوبوس با كاميوني در تركيه
به گزارش ايسنا، در تصادف اتوبوس در تركيه، ۲۵ تن كشته و ۳۰ تن ديگر زخمي شدند.
بنابر گزارش مقامات تركيه، اين اتوبوس با يك كاميون باري كه از مقابل مي آمد، برخورد كرد.
در اثر اين تصادف يك ميني بوس نيز با يك دستگاه اتوبوس برخورد كرد.
همچنين بنابر گزارش ديگري از ايسنا به دليل قطع برق در آلمان، دو اتاقك تله كابين با يكديگر برخورد كردند كه ۱۷ زخمي بر جاي گذاشت.
پليس اعلام كرد :علت اصلي اين حادثه خرابكاري چند تن بود كه منجر به قطع ناگهاني برق شد.

انفجار گاز در بلژيك ۲۱۴ كشته و مجروح برجاي گذاشت
سخنگوي وزارت بهداشت بلژيك: تلفات افزايش خواهد يافت
007965.jpg
وزارت بهداشت بلژيك اعلام كرد: بر اثر انفجار خط لوله گاز در نزديك يك منطقه صنعتي در جنوب اين كشور كه ديروز جمعه روي داد، تاكنون حداقل ۱۴ تن كشته و ۲۰۰ تن زخمي شده اند.
به گزارش ايسنا، شدت انفجار به حدي بود كه شعله هاي آتش تا دهها كيلومتر به هوا برخاست و جسد افرادي كه در اين انفجار كشته شده اند، تا صدها يارد از محل اين انفجار پرتاب شده اند.
سخنگوي وزارت بهداشت بلژيك اعلام كرد كه آمار اعلام شده درباره تلفات اين انفجار هنوز نهايي نيست و افزايش خواهد يافت.
براساس گفته هاي وي، ۲۰۰ مجروح اين حادثه نيز در شرايط بدي به سر مي برند.
اين انفجار باعث شد كه دو كارخانه اي كه در نزديك اين خط لوله بودند، منفجر شده و قطعات آن ها به هوا پرتاب شوند.
تيم هاي نجات از فرانسه و بلژيك به محل حادثه شتافته اند و هلي كوپترهاي ارتش نيز براي نجات مصدومان تلاش مي كنند.

بر اساس طرحي از سوي معاونت وظيفه عمومي ناجا
مدت خدمت سربازي تغيير مي كند
معاون وظيفه عمومي ناجا با اعلام ارائه طرح جديد اصلاح قانون نظام وظيفه ظرف سه ماه آينده به مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين طرح، مسائل سربازان دانش آموخته، شروع مشموليت، مشموليت دانش آموختگان خارج از كشور، تغيير مدت زمان سربازي و... بررسي مي شود.
سردار كارگر در گفتگو با ايسنا افزود: به منظور افزايش جذابيت دوره سربازي براي جوانان، بايد امتيازات خاصي همچون در نظر گرفتن سهميه كنكور و اولويت بخشي به استخدام كساني كه دوره سربازي را طي كرده اند، در نظر گرفته شود.
وي با بيان اين كه پيشنهادهاي فوق، در طرح جديد اصلاح قانون نظام وظيفه بررسي خواهد شد، همچنين از همشكل شدن كارتهاي پايان خدمت در آينده خبر داد.
معاون وظيفه عمومي ناجا در ادامه با اعلام اين كه كليه افراد مشمول شرايط عفو رهبري، بايد كارت معافيت دريافت كنند، افزود: اين افراد بدون دريافت كارت معافيت، حق خروج از كشور و بر اساس ابلاغ جديد به دفاتر ثبت اسناد، حق انجام معامله و ثبت آن را ندارند.
سردار كارگر تصريح كرد: همچنين متعهدين خدمت به نهادها، ارگانها، سازمانهاي دولتي، دانشگاهها و... كه مشمول معافيت نشده اند، براي خروج از كشور و ثبت معاملات بايد گواهي يا برگه اي دال بر انجام تعهد خود يا استخدام در سازمانهاي فوق را ارائه دهند؛ در غير اين صورت اين افراد نيز، حق خروج از كشور را نداشته و معاملات آنها ثبت نخواهد شد.
به گفته وي دفاتري كه اقدام به ثبت معاملات افراد مذكور كنند، خلاف قانون عمل كرده و به مراجع قضائي معرفي مي شوند.
سردار كارگر به ايسنا اعلام كرد: تنها ۲۰ درصد مشمولان عفو رهبري براي دريافت كارت معافيت مراجعه كرده اند.
وي همچنين در مورد خروج افراد مشمول از كشور گفت: وثيقه مشمولان براي خروج از كشور، لزوما نقدي و به ميزان ۵ ميليون تومان براي دانشجويان و ۱۵ ميليون تومان براي سايرين است.
معاون وظيفه عمومي ناجا با بيان اين كه هيچ وثيقه اي به جاي وجه نقد پذيرفته نمي شود، افزود: البته معاونت وظيفه عمومي در بسياري از موارد همچون سفرهاي زيارتي و علمي به دانش آموختگان كمك كرده و ضمانت نامه برخي از رؤساي دانشگاهها را براي خروج دانشجويان پذيرفته است.

معاون باليني پزشكي قانوني:
روند رسيدگي به بيماران در بيمارستان ايرانمهر دچار اشكال بوده است
معاون باليني پزشكي قانوني گفت : تحقيقات انجام شده نشان مي دهد روند رسيدگي به بيماران در بيمارستان ابرانمهر دچار اشكال بوده است .
محمدحسن عابدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: نتايج بررسي هاي كميسيون تحقيق پرونده بيمارستان ايرانمهر در پزشكي قانوني يكسري اشكالات را در روند رسيدگي به بيماران نشان مي دهد كه با توجه به اعتراض طرفين دعوا مجدداً مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: طرفين دعوا اعم از مسئولان بيمارستان ايرانمهر و بازماندگان قربانيان نسبت به نتايج تحقيق اعتراض كرده اند به همين علت با وجود ارائه گزارش اين تحقيق به دادسرا پرونده براي بررسي مجدد به كميسيون تحقيق بازگردانده شده است.
وي گفت: با توجه به روند رسيدگي اين پرونده مجاز نيستيم در مورد محتويات آن سخن بگوييم اما تلاش مي كنيم نتايج بررسي مجدد را براي صدور رأي نهايي دادگاه در اسرع وقت در اختيار قاضي قرار دهيم.
عابدي اضافه كرد: اعلام نتايج نهايي بررسي مجدد پرونده به نحوه برخورد طرفين دعواي اين پرونده بستگي دارد با اين حال پزشكي قانوني در صورت همكاري طرفين دعوا آمادگي دارد تا هفته  آينده نتايج بررسي مجدد خود را به دادگاه ارائه كند.

صحفي در گفت وگو با ايسنا خبر داد:
بررسي طرح نظام جامع رسانه اي در چهار بخش
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارزيابي خويش از فضاي رسانه اي كشور و ميزان آزادي هاي موجود رسانه ها ابراز عقيده كرد: اگرچه اين توليدات نيازها و تقاضاها بويژه در شاخه روزنامه نگاري سياسي را به كلي پاسخ نداده است، اما صراحتا بايد اذعان داشت كه علي رغم همه مشكلات و تنگناها، ميزان قابل قبولي از تكثر و تنوع در عرصه رسانه مكتوب كشور ايجاد شده است.
صحفي مضيقه و تنگناهاي موجود را بيشتر متوجه روزنامه نگاري سياسي دانست و خاطرنشان كرد: متاسفانه روزنامه نگاري سياسي در جامعه با حساسيت هايي مواجه است، چراكه متاسفانه دستگاه هاي مختلف نظام هنوز نسبت به مفهوم آزادي و مقوله حيات بخش آزادي قلم و مطبوعات به يك وفاق و برداشت واحد دست نيافته اند و نتايج اين امر در ابراز سلايق شخصي و برداشت هاي سليقه اي افراد و دستگاهها مشهود است.
صحفي درباره نظام جامع رسانه اي و فعاليتهايي كه در اين زمينه به انجام رسيده است؛ افزود: در ارتباط با اين نظام، كاري موازي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت امور حقوقي رياست جمهوري صورت گرفته كه از قضا محصول هر دوي اينها با هم آماده شده است.
وي با اشاره به اينكه از يك سال و نيم پيش اين قضيه كليد خورده است و هم اكنون در چهار بخش ۱- تشكيل شوراي مطبوعات ۲- ميثاق اصول اخلاقي حرفه  روزنامه نگاري ۳- نظام حقوقي حرفه اي روزنامه نگاري ۴- پيمان جمعي كار روزنامه نگاران براي رئيس جمهور ارسال شده است؛ يادآور شد: رئيس جمهور اين طرح را مطالعه كرده و مجددا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگردانده است و در اين راستا گروهي را براي رسيدگي به آن و انجام برخي اصلاحات؛انتخاب كرده كه اين گروه با توجه به توصيه هاي رئيس جمهور در حال بررسي طرح هستند، بعد از اينكه اين گروه نظر خود را اعلام كرد؛آن بخش ها كه نياز تبديل شدن به قانون را دارد، مراحل خود را طي مي كنند و بخش هاي ديگر آن توسط اعضاي صنف به سرانجام خواهد رسيد.

تغذيه با شيرخشك كودكان را در معرض آسم و آلرژي قرار مي دهد
گروه اجتماعي - مريم غفاري: ۱۴ درصد كودكان زير يك سال شهري و ۱/۹ درصد كودكان روستايي با شيرخشك تغذيه مي شوند كه اين امر خطر بروز، آلرژي، آسم و پوسيدگي دندان هارا افزايش مي دهد.
دكتر ناهيد عزالدين زنجاني، متخصص اطفال و مديرعامل انجمن ترويج تغذيه با شير مادر در گفت وگوي اختصاصي با همشهري گفت: تغذيه انحصاري با شير مادر كه زماني در كشور ما ۷ درصد بوده، خوشبختانه اكنون به ۵۰ درصد رسيده است. وي دليل متوقف ماندن در اين سطح را، ايجاد و تبليغ كارخانه هاي شير مصنوعي ذكر كرد و افزود: تمايل مادران به تغذيه كودكشان با شير مادر به جاي شيرخشك مستلزم حمايت پرستاران، همسر و همراه بيمار در موقع زايمان است. دكتر عزالدين با رد اينكه سزارين موجب كاهش و يا نداشتن شير مادر مي شود گفت: با توجه به افزايش آمار سزارين در كشورمان ،مادر و يا همراهان آن اينگونه تلقي مي كنند كه به دليل عمل سزارين ،مادر شير كافي ندارد در حالي كه چنين نيست و در مقطع پس از عمل سزارين حمايت و كمك پرستاران و پرسنل بيمارستان و نيز همراه مادر در ايجاد انگيزه شيردهي به فرزند توسط مادر بسيار مهم است.آمارها نشان مي دهند حمايت همسر در اين خصوص بسيار مؤثر است .وقتي پدر كودك در امور ديگر خانه و فرزند همكاري داشته باشد مادر مي تواند با وقت و حوصله بيشتري اقدام به شيردادن كودك كند.
دكتر عزالدين گفت: شير مادر حاوي مواد معدني و مغذي كافي براي ۶ ماه اول زندگي است. شير مادر همچنين حاوي اجزاي ايمني، عناصر سلولي و ساير عوامل دفاع ميزباني است كه محافظت ضدباكتري، ضدويروسي و ضدانگلي را براي فرد تأمين مي كند. محتويات شيرمادر، محرك تكامل مناسب دستگاه ايمني نوزاد نيز مي باشد.وي افزود: توصيه سازمان جهاني بهداشت اين است كه نوزادان بايد در ۶ ماه اول زندگي، منحصراً از شير مادر تغذيه شوند و در باقي مانده سال اول و دوم زندگي خود نيز به خوردن شير مادر ادامه دهند.
تغذيه انحصاري با شيرمادر به معناي آن است كه هيچ آب يا مايعات ديگر نبايد به كودك داده شود. تقريباً در تمامي شرايط تغذيه با شير مادر ساده ترين، سالم ترين و كم هزينه ترين روش براي تغذيه نوزاد است كه با نيازهاي تغذيه اي نوزاد نيز مطابقت دارد.دكتر عزالدين افزود: عدم تغذيه با شير مادر بخصوص در ۶ ماه اول زندگي، از عوامل مهم ناتواني و مرگ و ميرهاي دوران نوزادي و كودكي است كه در كشورهاي در حال توسعه، عمدتاً به شكلي از بيماريهاي اسهالي و عفونت هاي حاد تنفسي خود را نشان مي دهد.وي خاطرنشان كرد: تغذيه با شير مادر براي تكامل دستگاه عصبي بخصوص در نوزادان نارس، با وزن پايين بسيار اهميت دارد.
وي در پايان ،دوره هاي آموزشي و بازآموزي پزشكان و پرسنل بهداشتي، همچنين كلاس هاي آموزشي خانم هاي باردار با مشاركت همسرشان در جهت ترويج تغذيه با شير مادر را از مهمترين اقدامات انجمن ترويج تغذيه با شير مادر دانست و گفت: در اين زمينه جزوات و كتبي درخصوص تغذيه با شير مادر و شروع غذاهاي كمكي از ۶ ماهگي به بعد تهيه شده .همچنين ارائه خدمات مشاوره و پاسخ به سئوالات مادران با تلفن هاي ۷۰ و ۸۸۹۱۱۶۹ را از ديگر فعاليت هاي انجمن ترويج تغذيه با شير مادر دانست.
بر اساس اين گزارش يك كارشناس اداره كودكان وزارت بهداشت نيز با بيان اين كه  ۱۴ درصد كودكان زير يكسال شهري با شير خشك تغذيه مي شوند، گفت: تغذيه مصنوعي در كودكان خطر بروز آسم، آلرژي و پوسيدگي دندان را افزايش مي دهد.

سازمان المپياد دانشجويي تشكيل مي شود
معاون سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: سازمان المپياد دانشجويي كشور تشكيل مي شود.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: تشكيل سازمان المپياد دانشجويي يكي ديگر از بحثهايي است كه در سازمان سنجش مطرح شده است، هر چند كه توسعه كيفي المپيادهاي علمي از جمله اهداف سازمان است، اما تشكيل يك سازمان مستقل براي استعدادهاي درخشان، نيازمند يك اساسنامه قانوني، تصويب در هيات دولت و مراجع ذيصلاح است، لذا نيازمند يك زمان طولاني است.وي تصريح كرد: تشكيل سازمان المپياد دانشجويي باعث علاقه مندي دانش آموزان، دانشجويان و همچنين ارتقاي سطح علمي و كيفي المپيادهاي علمي مي شود. دكترپوركاظمي در ادامه با اشاره به ارايه تسهيلات به نفرات برتر المپيادهاي علمي، خاطرنشان كرد: بر اساس آيين نامه تسهيلات استعدادهاي درخشان، نفرات اول تا سوم المپياد بين المللي رياضي از خدمت نظام وظيفه معاف هستند اما برگزيدگان ساير رشته ها شامل اين آيين نامه نمي شوند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |