شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۲ - Jul 31, 2004
خردمندي
امام علي(ع): حد اعلاي خردمندي، اعتراف به ناداني است.
(غررالحكم / ۲۲۲)
امروز با حافظ
من و شراب فرح بخش و يار حورسرشت
كنون كه مي دمد از بوستان نسيم بهشت
نه عاقل است كه نسيه خريد و نقد بهشت
چمن حكايت ارديبهشت مي گويد
بهارستان
شعر انديشه اي مرئي است
واژه اي نامرئي است:
در رفت و آمد است
ميان هستي و نيستي.
اوكتاويو پاز- ترجمه حسن فياد

پاسخ به پرسش پزشكي
الكليسم يك بيماري است
از دكتر روزنفلد در باره قرص كامپرال كه اخيراً براي آرام شدن پس از مصرف الكل ساخته شده است سئوال شده و وي گفته است كه نمي خواهد وارد چنين بحثي شود زيرا چنين قرص هايي باعث مي شود كه افراد توسط آنها به مصرف الكل ادامه دهند؛ در حالي كه الكليسم يك بيماري است. بايد از مصرف چيزهايي از قبيل دخانيات، الكل و مواد مخدر كه براي تندرستي زيان آور و عامل انواع بيماري هاي جسماني و رواني هستند مطلقاً خودداري شود نه اين كه به اين حساب كه پس از مصرف الكل مي شود اين قرص را خورد و به حالت عادي باز گشت و به كار ادامه داد الكلي شد. اين قرص ممكن است فرد را به حالت عادي باز گرداند ولي سلامت او را باز نمي گرداند. اين قرص تخريب كبد ناشي از الكل را درمان نخواهد كرد.

عصر « شعر معاصر ايران» برگزار مي شود
با حضور تعدادي از شاعران معاصر، عصر شعري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست چند نفر از شاعران مجموعه شعر معاصر ايران از جمله اسماعيل جنتي، علي عبداللهي، ناهيد كبيري، نازنين بهادري، محمدهاشم اكبرياني، رضا چايچي، حافظ موسوي، پگاه احمدي و عليرضا حسني آبيز به شعر خواني خواهند پرداخت.
شعر معاصر ايران مجموعه اي است از شعر شاعران معاصر كه توسط نشر ثالث تاكنون ۳۴ جلد از آن منتشر شده است.
 اين نشست ساعت ۱۷ روز دوشنبه دوازدهم مردادماه در فروشگاه نشر ثالث واقع در پل كريمخان برگزار مي شود.

حاتمي كيا:
سينما نسبت به بقيه هنرها وضعيت بهتري دارد
سينما، نسبت به بقيه هنرها سرش بالاست و تنها ويتريني است كه چراغش روشن است.
به گزارش ايسنا ،حاتمي كيا در همايش «هنر و تعهد هنرمند» كه به همت اتحاديه انجمن هاي اسلامي و با همكاري اداره آموزش و پرورش استان خراسان برگزار شد، در خصوص واژه تعهد گفت: هنرمند متعهد، درون خود را باور دارد و اگر اين باور را بروز دهد، اثرش براي مخاطب قابل باور و قابل هضم است. بايد هنر را ظرفي بدانيم كه مي تواند اين محتوا را در خود داشته باشد و ثابت شده كه اين ظرف و محتوا قابل تفكيك نيستند.
وي معتقد است كه صدا و سيما در ابتدا اين تعريف را داشته و ارزش ها را از طريق رسانه به مخاطب منتقل مي كرده است، اما بعد اين رسانه نشان داده كه خود، پيام است و ديگر نيازي نيست چيزي را در درون آن ريخت.او هنرمندان متعهد كه به تعهد خود ايمان دارند را به گلستاني تشبيه كرد كه رايحه آن جامعه را معطر مي سازد.
حاتمي كيا تاكيد كرد: بدنه تبليغ كشور و رسانه ازديكته شدن اين ارزش رنج مي برد. تلويزيون روز به روز از تعاريف خود كه به عنوان ارزش براي او بودند عقب نشيني كرده است.
وي در پاسخ به سوال يكي از حاضرين در خصوص عدم كار در زواياي پنهان سينماي دفاع مقدس گفت: متاسفانه اين ضعف به فيلمسازان ما برمي گردد كه نمي توانند از اين درياي عظيم حرفي براي گفتن پيدا كنند. اگر سينماي جنگ، سينماي دفاع مقدس يا تاريخ هر كشوري طرحش مفيد نباشد حرف غير مفيد زدن است. يك تاريخ در اين كشور وجود دارد كه مي تواند تفسير آن در ذهن مردم خوب يا بد باشد و بايد از  آن به عنوان تجربه بشري حرف زد و هر جا كه بحث بشر است جاي حرف زياد دارد .اين فيلمساز در خصوص نقش كارگردانان در بالا بردن سطح سليقه جامعه خاطرنشان ساخت: يك كارگردان شخصاً نمي تواند موثر باشد و تنها مي تواند قياسي در ذهن مخاطب بوجود آورده تا ايجاد سوال شود و بالا بردن سطح سليقه جامعه وظيفه مديران فرهنگي است كه اين سلايق را تنظيم كنند و به نوع متعالي آن برسانند.

۲۵ سال فعاليت كامكارها در كاخ نياوران
بيست و پنجمين سال فعاليت گروه كامكارها، اواخر شهريور امسال و با اجراهاي برگزيده اي از اين گروه شاخص در كاخ نياوران جشن گرفته مي شود.
به گزارش همشهري، گروه كامكارها كه همگي آنها از منطقه كردستان هستند، توانستند در اين مدت، خود را گروهي منسجم و كارآمد در داخل و خارج كشور معرفي كنند.
اعضاي اين گروه عليرغم توانمندي تك تك آنها و دانش بالايشان، هيچگاه از يكديگر جدا نشده و اين در سنت موسيقي و به خصوص گروه نوازي موسيقي در ايران تقريباً امري منحصر به فرد بوده است. چرا كه گروه هاي شاخصي چون، چاووش، عارف، شيدا و ... عليرغم حضور چهره هايي چون محمدرضا لطفي، حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان، دوام چنداني نياورد و به دليل اختلافات داخلي در كوتاه زماني از هم گسيخت.

برگزيدگان جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس
۴ نمايش پوتين هاي پايدار، يزرا، معلمي به نام صفر و بخند عشق نمك گير شود بعد برو، به يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس - مشهد راه يافتند.
به گزارش خبرگزاري مهر هيات داوران اين جشنواره متشكل از دكتر فردوس حاجيان، سيد كاظم علوي و حميد صنيعي پور علاه براين اسامي برگزيدگان خود را در كنار بيانيه اعضا اعلام كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: اگر هنر را زبان همدلي بدانيم به راستي آيا رسالت و وظيفه  دست اندركاران هنر تئاتر جز اين است كه لايه هاي واقعيت را كنار زنند تا حقيقت هاي ناب اما پنهان به فرد فرد مردم جهان بويژه به نسل سوم معاصر ميهنمان معرفي شود؟ اين همان هدف غايي و متعالي تئاتر جهان است كه به كشف حقيقت مي انديشد.
آراء داوران دومين جشنواره  منطقه اي تئاتر دفاع مقدس - كرمان در هفت بخش به شرح زير اعلام شد:
بروشور
رتبه سوم: پرويز سليماني اقدام براي نمايش قطار عشق (اروميه)
رتبه دوم: آيدين خانكشي پور براي نمايش معلمي به نام صفر (زاهدان)
رتبه اول: اميد ميثمي براي نمايش وارثان (خوي)
موسيقي
رتبه سوم: علي اميدي براي نمايش يزرا (اهواز)
رتبه دوم: حميد خجندي براي نمايش نقش پنهان (اهواز)
رتبه اول: كيوان صباغ براي نمايش پوتين هاي پايدار (مشهد)
طراحي صحنه
رتبه سوم: مشتركا به آقايان اسماعيل بايگي براي نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد) و نيما اسلامي براي نمايش قطار عشق (اروميه)
رتبه دوم: سيد صادق فاضلي براي نمايش يزرا (اهواز)
رتبه اول: محمد الهي براي نمايش پوتين هاي پايدار (مشهد)
بازيگري زن
رتبه سوم: مشتركا به خانم ها مرجان بني سعيد براي نمايش يك روز رنگي (خرمشهر) و معصومه داغدري باي نمايش يزرا (اهواز) و آناهيتا ريسباف براي نمايش روحي (زاهدان)
رتبه دوم: مشتركا به خانم ها فرخنده زاهدي براي نمايش يزرا (اهواز) و الهه دولتمند براي نمايش قطار عشق (اروميه)
رتبه اول: خانم يگانه سيفي براي نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد)
بازيگري مرد
ضمن تقدير از آقايان احمد طاهونچي براي نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد) و حميد زاهدنمازي براي نمايش يزرا (اهواز) و مجيد كاظم زاده براي نمايش معلمي به نام صفر (زاهدان)
رتبه سوم: مشتركابه آقايان حشمت الله قاسمي براي نمايش نقش پنهان (اهواز) و حسين پوريده براي نمايش يك روز رنگي (خرمشهر)
رتبه دوم: مشتركا به آقايان آرش ساربان براي نمايش نقش پنهان (اهواز) و علي رجايي براي نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد)
رتبه اول: مشتركا به آقايان امين ميري براي نمايش روحي (زاهدان) و محمد الهي براي نمايش پوتين هاي پايدار (مشهد)
جايزه ويژه بازيگري: به آقاي قاسم اميري براي نمايش يك روز رنگي (خرمشهر)
كارگرداني
ضمن تقدير از آقايان نيما اسلامي كارگردان نمايش قطار عشق (اروميه) و حميدرضا سالاروند كارگردان نمايش يك روز رنگي (خرمشهر)
رتبه سوم: اسماعيل بايگي براي كارگرداني نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد)
رتبه دوم: مشتركا به آقايان سيدصادق فاضلي كارگردان نمايش يزرا (اهواز) و عليرضا ارجويي كارگردان نمايش معلمي به نام صفر (زاهدان)
رتبه اول: محمد الهي كارگردان نمايش پوتين هاي پايدار (مشهد)
نمايشنامه نويسي
رتبه سوم: مشتركا به آقايان نيما اسلامي نويسنده نمايش قطار عشق (اروميه) و محمدرضا آريان فر نويسنده نمايش يزرا (اهواز)
رتبه دوم: مشتركا به آقايان بهرام اميدعلي نويسنده نمايش يك روز رنگي (خرمشهر) و اسماعيل بايگي نويسنده نمايش بخند عشق نمك گير شود بعد برو (مشهد)
رتبه اول: علي حاتمي نژاد نويسنده نمايش پوتين هاي پايدار (مشهد)

تازه  هاي دنياي رسانه ها
چرا اين بار تا اين حد جهانيان به مبارزات انتخاباتي آمريكا
توجه مي كنند ـ در آخرين جلسه كنوانسيون دمكرات ها چه گذشت؟
پذيرش نامزدي حزب دمكرات آمريكا از جانب جان كري سناتور ماساچوست براي انتخابات رياست جمهوري كه حدود سه ماه ديگر انجام خواهد شد ساير اخبار اين كشور را تحت الشعاع قرار داده و در ساير كشورها به اين رويداد از اين لحاظ توجه شده بود كه ببينند سران دو حزب اصلي آمريكا كه سياست خارجي و امور نظامي اين فدراسيون پنجاه ايالتي را به دست دارند بر ضد هم چه مي گويند و چگونه يكديگر را رسوا مي كنند، و مسائل آمريكا كه گفته نشده است كدام است.
كنوانسيون دمكرات ها كه اين بار از يكپارچگي بي سابقه برخوردار بود چهار روز طول كشيد و پنجشنبه شب پايان يافت. جان كري با پذيرفتن نامزدي حزب، خود را از دريافت كمك مالي از مردم و مؤسسات محروم كرد زيرا كه طبق قانون آمريكا، پس از پذيرش نامزدي، يك نامزد تنها مي تواند از پول معيني براي تبليغات استفاده كند كه كميسيون مستقل انتخابات كه وابسته به سه قوه حكومتي نيست در اختيارش مي گذارد. جورج بوش تا قبول نامزدي حزب كوچكتر ولي متعلق به ثروتمندان (جمهوري خواه) در سپتامبر، هنوز يك ماه فرصت جمع آوري پول براي تبليغ دارد. به نظر مقاله نويسان آمريكايي، كري با قبول نامزدي در اين زمان، در حالي كه مي توانست آن را موكول به يك ماه ديگر كند نشان داد كه به پيروزي اش اطمينان بيشتري دارد.
در حال حاضر، كري از محبوبيت بيشتري در ميان آمريكايي ها برخوردار است. نه تنها ايالات ليبرال چون كاليفرنيا، نيويورك، ايالت هاي معروف به نيوانگلند، ايلي نويز و... به او رأي خواهند داد، بلكه ۹۲ درصد سياهپوستان، اكثريت يهوديان، مهاجران تازه تا دو نسل، اسپانيايي زبان ها و كاتوليك ها نيز آراء خود را به نام او به صندوق ها خواهند ريخت. تبليغات، تنها براي جلب كساني است كه هنوز تصميم قطعي نگرفته اند. با وجود اين، در آمريكا نتيجه انتخابات به درستي قابل پيش بيني نيست و مردم دنباله روي حوادث روز و گزارش رسانه ها هستند. به آمريكايي ها تلقين شده است كه رئيس جمهوري را، هنگامي كه كشور در حال جنگ و بحران است نبايد تغيير داد. مهاجران تازه به اين دليل به جان كري رأي خواهند داد كه همسر او «تريسا» پرتغالي و متولد موزامبيك آفريقا است و خود او نيز فرزند يك يهودي چك است كه به آمريكا مهاجرت كرده و در اينجا كاتوليك شده بود.
موضوعي را كه مفسران ساير كشورها به آن توجه كرده و بازتاب داده اند تأكيد دو نامزد رقيب به اين بوده است كه مي توانند فرمانده شايسته اي براي نيروهاي مسلح آمريكا باشند و به تشريح سابقه و مطالعات نظامي خود پرداخته اند. اين مفسران گفته اند: اين اطمينان ها كه در كشورهاي ديگر سابقه ندارد نشان مي دهد كه تا چه اندازه آمريكايي ها به نظاميگري توجه دارند، زيرا اين كشور از لحظه پيدايش تاكنون، هر چه را كه به دست آورده از راه جنگ و از پرتو قدرت نظامي و اتكاء به آن بوده است. به همين دليل است كه نمي خواهد كشور ديگري را از لحاظ نظامي نيرومند ببيند. پيش از طرح پيشنهاد نامزدي، در كنوانسيون اعلام شده بود كه ده ژنرال معروف از جمله «جان شالي كشويلي» ژنرال گرجستاني تبار و رئيس سابق ستاد مشترك از انتخاب جان كري و نامزد معاونت او جان ادواردز سناتور ايالت كاروليناي شمالي حمايت مي كنند. سناتور جان كري چند ساعت پيش از پذيرش نامزدي حزب خود، از آمريكايي ها خواسته بود كه به او اين فرصت را بدهند تا برايشان كشوري بسازد كه در داخل از نظر اقتصادي قوي تر و امن تر و در خارج مورد اعتماد و احترام باشد. او اطمينان داد كه آمادگي آن را دارد كه در عصر تروريسم از آمريكا محافظت كند.

برگي از تاريخ
سياستنامه خواجه نظام الملك طوسي
۳۰ و ۳۱ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر سالگرد انتشار ترجمه فرانسه «سياستنامه» در پاريس كه شرح آن در زيرخواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: ۳۰ ژوئيه: در سال ۷۷ ميلادي بلاش اول شاه اشكاني ايران كه دستور كتاب شدن «اوستا» را داده بود درگذشت. در سال۱۷۸۴ ديدورو فيلسوف، روشنگر و نويسنده فرانسوي و سردبير نخستين دائرةالمعارف جهان فوت كرد. در سال ۱۸۹۸ «اتو فن بيسمارك» كه با سه جنگ محدود، وحدت آلماني ها را تأمين و «رايش» را احياء كرد درگذشت. ۳۱ ژوئيه: در سال ۷۴۵ ابومسلم خراساني وارد خراسان شد تا قيام بر ضد امويان را سازماندهي كند. درسال ۱۳۳۲ دكتر مصدق بانك انگلستان در ايران به نام بانك شاهنشاهي را كه روزگاري ناشر اسكناس هاي ما بود تعطيل كرد و در سال ۱۹۹۱ گورباچف پنج ماه مانده به انحلال شوروي با جورج بوش (پدر) يك پيمان محدود كردن تسليحات امضاء كرد كه اينك براي روسيه دردسر ساز شده است.
اينك برگ امروز: ترجمه كتاب سياستنامه (سير الملوك) تأليف خواجه نظام الملك (ابوعلي حسن طوسي) كه محصول تجربه ۳۰ سال وزارت او بود در ژوئيه ۱۸۹۱ ميلادي به زبان فرانسه در پاريس انتشار يافت. سبك نگارش وي تفاوتي با سبك هاي پيشرفته امروز ندارد. به اين ترتيب كه اندرز را در پاراگراف اول بيان داشته و در اثبات آن متوسل به روايات و حكايات و امثله شده است. خواجه هر يك از فصول كتاب خود را به يك اندرز اداري (سياسي) اختصاص داده از جمله لزوم دادن وقت ملاقات از جانب يك مدير ارشد به متقاضيان (بدون تبعيض)، و شنيدن درد دل آنان «بدون واسطه»، و در ملاقات عمومي (به اصطلاح آن زمان «بار عام») و به يك چشم نگاه كردن حاضران.
در فصلي ديگر، خواجه به سران و مديران تراز اول و عمدتاً رئيس كشور اندرز داده است كه در انتخاب معاشران و نزديكان (به اصطلاح آن زمان «نديمان») نهايت دقت را به عمل آورند كه از اين منزلت سوء استفاده نكنند و در هر حال نديمان رئيس كشور نبايد از مقامات دولتي باشند كه گستاخ خواهند شد و اجحاف خواهند كرد. فصول ديگر درباره عجله نكردن در تصميم گيري هاي مهم، رعايت نظم و نسق، نگماردن يك فرد براي انجام دو كار، لزوم تشويق و تنبيه كاركنان، داشتن دستگاه جمع آوري خبر از معضلات جامعه و نظرات مردم كه خواجه از ايشان به عنوان «جاسوسان» نام برده كه مي توانند به لباس درويش، سياح و بازرگان درآيند، به جمع آوري اطلاعات دست بزنند و يافته هاي خود را به رئيس كشور گزارش كنند تا مسائل، پيش از آن كه بزرگ و پيچيده شوند حل گردند.
خواجه تأكيد بر منصف و عادل بودن مديران ارشد دارد و توصيه به استفاده بهينه از مهارت «تجربه آموختگان» و از دست ندادن آنان مي كند كه ثروت ملي بزرگي هستند. خواجه توصيه هاي متعدد در انتخاب و چگونگي كار قضات و سپاهيان كرده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
سوغات
خيلي وقت بود ازش بي خبر بودم تا اينكه نامه اي ازش دريافت كردم در نامه نوشته بود كه به بيماري سختي دچار است و اضافه كرده بود ديدي بالاخره آرزو به دل از دنيا رفتم.
خواستم با او تماس بگيرم ولي ديگر دير شده بود.
يك شب به خوابم آمد.
تا او را ديدم از او پرسيدم: چرا آرزو به دل؟
خنديد و گفت: انگار اينجا رسمه! هر كس را ديدم كه به اين دنيا آمده علاوه بر خوبي ها و بدي هايش، سوغات ديگري هم به همراه داشته و اون دست كم يك آرزو در گوشه اي از قلبش بوده است. آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
گوشي ويژه كودكان و نوجوانان
سئول: از اين پس والدين در كره جنوبي قادر خواهند بود، در هر لحظه موقعيت مكاني فرزندانشان را كنترل كنند.
اخيراً بزرگترين اپراتور تلفن همراه در كره جنوبي، يك گوشي به بازار عرضه كرده كه آنتن آن به شكل گوش انسان است و درون آن دستگاه فرستنده نصب شده است. قيمت اين گوشي ۸۶ دلار است. در صورتي كه والدين اين گوشي را براي فرزندان خود خريداري بكنند، قادر خواهند بود در هر لحظه موقعيت مكاني آنها را كنترل نمايند.
جالب اين كه گوشي موردنظر حتي در صورت خاموش بودن نيز به والدين سرويس مي دهد.
همسر خشمگين
برلين: ديروز يك خانم ۴۳ ساله در آلمان پشت خط تلفن با شوهرش درگيري لفظي پيدا كرد و بسيار عصباني شد. وي پس از قطع كردن تلفن نتوانست خشم خود را كنترل كند به همين دليل با تبر به تخريب خودرو همسرش كه در پاركينگ خانه قرار داشت پرداخت و بيش از ۱۲۰۰ دلار خسارت به آن وارد كرد.
اما هنگامي كه عمليات تخريب به پايان رسيد، تازه متوجه شد كه به اشتباه خودرو همسايه را خرد كرده است. اين خانم پس از مشاجره با شوهرش به حدي خشمگين شده بود كه نتوانست خودرو قرمزرنگ همسايه را از خودرو آبي همسر خود تشخيص بدهد.
ترين هاي اروپا
بروكسل: اخيراً نظرسنجي جالبي از شهروندان ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا به عمل آمده كه برخي از نتايج به دست آمده به اين شرح است:
- مردان فرانسوي كمتر از سايرمردان اروپا در انجام امور خانه به همسرانشان كمك مي كنند. هر مرد فرانسوي به طور متوسط يك ساعت و ۵۳ دقيقه در روز كارهاي خانه را انجام مي دهد در حالي كه همسران آنها دو برابر اين زمان كار مي كنند.
- مردان سوئدي به طور متوسط ۲ ساعت و ۲۳ دقيقه در روز به همسر خود كمك مي كنند. در حقيقت مردان سوئدي پركارترين مردان اروپايي در زمينه كمك به همسران خود هستند.
- زنان كشور اسلووني پركارترين زنان قاره اروپا به شمار مي آيند كه به طور متوسط در هر روز ۴ ساعت و ۲۴ دقيقه كار مي كنند در حالي كه زنان آلماني كم كارترين زنان قاره سبز معرفي شده اند.
- شهروندان فرانسوي بيش از ساير شهروندان اروپايي مي خوابند.
- مردم كشور مجارستان بيش از مردم ساير كشورهاي اين قاره تلويزيون تماشا مي كنند.
اقتصاد و باورهاي مردم
واشنگتن: اقتصاددانان از مدتها قبل اين پرسش را مطرح مي كردند كه به چه دليل، برخي از كشورها از برخي ديگر ثروتمندتر هستند.اين اقتصاددانان علاوه بر بررسي پارامترهاي اقتصادي به بررسي باورهاي دروني مردم نيز پرداختند و به اين نتيجه رسيدند، كشورهايي كه مردم آن به معاد اعتقاد دارند، از وضعيت اقتصادي مطلوب تري بهره مند هستند. به دليل همين باور، در اين كشورها فساد مالي كمتر به چشم مي خورد و استانداردهاي زندگي افزايش مي يابد.
ناراحتي پوتين از بازيكنان تيم ملي روسيه
مسكو: ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در جريان برگزاري رقابتهاي جام ملتهاي اروپا از بازيكنان تيم ملي فوتبال اين كشور بسيار گله مند بود. وي از رئيس كميته المپيك روسيه خواست از بازيكنان تيم ملي فوتبال اين كشور بخواهد در زمان نواخته شدن سرود ملي روسيه، آدامس نجوند و به جاي آن سرود ملي را بخوانند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
گل كاغذي
007950.jpg
نام علمي: Bougainvillea glabra شSnow White'
خانواده: NYCTAGINACEAE
گياه رونده هميشه سبز به بلندي ۵ متر است داراي برگهاي گرد تخم مرغي بوده و گلهاي كوچك آن قابل توجه نيست ولي براكته هاي سفيد رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان و قلمه چوب در دوره خواب گياه امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |