شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۵۲ - Jul 31, 2004
شهردار تهران اعلام كرد:
شمار ميادين ميوه و تره بار تهران تا پايان امسال دوبرابر مي شود
مهلت مراجعه شهروندان براي تثبيت واحدهاي تجاري تمديد شد
بخش نخست نمايشگاه جديد تهران سال آينده در «وردآورد» گشايش مي يابد
گروه شهري: شهردار تهران از صاحبان املاك تجاري مشمول ضوابط كميسيون ماده ۵ در ارتباط با تثبيت واحدهاي تجاري خواست با توجه به تمديد مهلت تثبيت واحدهاي تجاري ايجاد شده از تيرماه سال ۸۰ توسط شوراي اسلامي شهر تهران اينگونه واحدها هر چه سريعتر و تا قبل از پايان آبان ماه امسال براي تعيين تكليف واحدهاي تجاري خود به شهردار هاي مربوطه مراجعه كنند و از تخفيف ۴۵ درصدي عوارض متعلقه برخوردار شوند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان ملاقات مردمي پنجشنبه گذشته خود از منطقه ۸ تهران گفت: بنابراين كساني كه از اول مرداد ماه امسال تا پايان آبان ماه براي تثبيت واحدهاي تجاري خود براساس ضوابط شهرسازي مراجعه كنند صرفاً ۵۵ درصد عوارض متعلقه را بايد پرداخته و از ۴۵ درصد بخشودگي برخوردار مي شوند.
احمدي نژاد خطاب به اين گروه از شهروندان گفت: معلوم نيست اينگونه مهلت ها مجدداً از طرف شوراي اسلامي شهر تهران تمديد و صادر شود.
وي افزود: شهرداري تهران بايد ظرف ۳-۴ سال آينده تكليف كاربري هاي گذشته را معلوم كند چرا كه در حال حاضر با توجه به نبود اطلاعات دقيق و روشن در مورد تعداد واحدهاي مسكوني، اداري و تجاري شهر برنامه ريزي هاي كلان شهري منطبق با واقعيت هاي موجود ميسر نيست.
وي در مورد بحث گراني ميوه و تره بار و مسئوليت شهرداري تهران در اين باره گفت، گر چه به لحاظ قانوني مسئوليت كنترل نرخ ميوه در سراسر كشور و شهر تهران بر عهده شهرداري نيست و مربوط به سياستگذاري هاي دولت و سازمان هاي عريض و طويلي است كه به منظور كنترل بازار تشكيل شده  اند اماوقتي مردم تحت فشارند و تقريباً كسي هم دنبال رفع مشكلات آنها نيست و زمان با مصاحبه ها و گفتگوهاي بي حاصل در حال از
دست رفتن است لذا شهرداري تهران سياست توسعه ميادين ميوه و تره بار كه كار توزيع ميوه را در سطح شهر بر عهده دارد در دستور كار خود قرار داده است.
وي گفت: به همين دليل در هفته گذشته ۲۵ ميدان ميوه و تره بار افتتاح شد و تا پايان سال هم بيش از اين تعداد به بهره برداري خواهد رسيد به طوري كه تا آخر امسال تعداد ميادين ميوه و تره بار ثابت و سيار هر كدام به ۲ برابر افزايش خواهد يافت.
به اعتقاد وي هر آنچه از دست شهرداري تهران بر مي آيد همين است چرا كه مصرف ميوه و تره بار ميادين شهرداري ۳ درصد مصرف ميوه در كل كشور است لذا اعمال مقررات روي ۳ درصد تأثيرش در همين محدوده است. وي قيمت محصولات عرضه شده در اينگونه ميادين را حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد ارزانتر از مشابه توزيع شده در خارج از ميدان دانست .

ستاد مديريت بازيافت زباله در مناطق ۲۲گانه تشكيل مي شود
ميزان زباله تفكيك شده در تهران تا پايان سال به ۱۵ درصد مي رسد
008001.jpg
008004.jpg
گروه شهري: با تشكيل ستاد مديريت بازيافت زباله در ۲۲ منطقه شهري تهران، عمليات تفكيك زباله در مبدأ با همكاري و مشاركت شهروندان و بخش خصوصي به زودي با مديريت شهرداري تهران آغاز مي شود.
مهندس حسن كاظم پور دهكردي - مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران -در اين باره گفت: با توجه به يكي از محوري ترين شعارهاي مديريت شهري در دوره جديد مبني بر رعايت بهداشت محيط شهري و ارتقاء كمي و كيفي آن، جمع آوري بهينه و مطلوب زباله در نقاط مختلف شهر و كاهش ماندگاري زباله در مقابل واحدهاي مسكوني، اداري، تجاري و صنفي، نوسازي ناوگان حمل و نقل زباله و تفكيك زباله هاي خشك از زباله هاي  تر از مواردي است كه چنانچه به درستي و اصولي انجام شود، مديريت شهري را به استانداردهاي بهداشت محيط شهري نزديك كرده و رضايت شهروندان را در پي خواهد داشت.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به اينكه تشكيل ستاد مديريت بازيافت زباله در مناطق ۲۲گانه تهران، حركت به سوي تفكيك زباله در مبدأ متناسب با مختصات جغرافيائي، شهرسازي و رفتاري هر منطقه شهري است، افزود: در اين طرح مديريت شهري و ستاد فعال در هر منطقه، متناسب با مشخصات بومي، انساني و فرهنگي شهروندان، كار آموزش چهره به چهره را با شهروندان و پيمانكاران جمع آوري زباله انجام مي دهند و در نهايت با بهره مندي از مشاركت شهروندان، انجمن هاي شوراياري و ساير تشكل هاي محلي و مساجد، اين طرح را اجرايي و عملياتي مي كنند.
دهكردي از تفكيك ۱۵ درصدي زباله تا پايان سال در تهران خبر داد و افزود: هر سال شهرداري حدود ۲۰ ميليارد تومان صرفا براي جمع آوري زباله هزينه مي كند و چنانچه ۱۵ درصد از اين ميزان در مبدأ تفكيك شود، ضمن آنكه سالانه ۳ ميليارد تومان از هزينه جمع آوري زباله كاسته مي شود و هر شهروند به ميزان تقريبي ۵۰۰ تومان از اين صرفه جويي، سهم خواهد برد، بهداشت محيط شهري و خانوار را موجب مي شود و علاوه بر آن به عنوان يك منبع درآمدي براي مديريت شهري، نقش آفريني خواهد شد تا از رهگذر آن خدمات شهري با كيفيت و كميت مناسب تري در اختيار شهروندان قرار گيرد.
مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران همچنين با تأكيد بر اين مطلب كه هر سال در تهران حدود ۴۰ ميليارد تومان صرف جمع آوري، حمل ونقل و دفن زباله مي شود، افزود: به غير از طرح بازيافت زباله در مبدأ كه به جاي خود از اين هزينه ها به ميزان قابل توجهي كم  خواهد كرد، اگر شهروندان بتوانند زباله هاي خود را به موقع در مقابل واحدهاي مسكوني، اداري، تجاري و صنفي خود قرار دهند، يك چهارم از هزينه جمع آوري زباله كاسته خواهد شد، چرا كه هم اكنون حدود ۱۰ ميليارد تومان از بودجه شهرداري فقط صرف جمع آوري زباله هايي مي شود كه خارج از ساعات مقرر در مقابل واحدهاي ياد شده قرار مي گيرد.

عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر:
دارندگان پروانه ساخت براي اشغال پياده روها بايد عوارض بپردازند
008010.jpg
بر اساس پيشنهاد كميسيون عمران و شهرسازي و تصويب شوراي شهر تهران بايستي از افرادي كه به هنگام ساخت و ساز بخشي از معابر عمومي را اشغال مي كنند عوارض دريافت شود.
عضو كميسيون عمران وشهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در ارتباط با عدم حفظ حريم پياده روها از سوي كساني كه مبادرت به ساخت وساز مي نمايند، به خبرنگار اجتماعي مهر گفت: برابر قوانين و مقررات هر كسي كه پروانه ساخت از شهرداري دريافت مي كند مي تواند يك سوم از معبر پياده رو را اشغال بكند.
دكتر خسرو دانشجو با انتقاد از وضع چنين قانوني افزود: اين قانون داراي چند اشكال اساسي است كه از جمله مي توان به تعرض بيش از حق قانوني دارندگان ساخت و ساز اشاره كرد وبسيار مشاهده مي شود بعضا تمام پياده رو به اشغال درمي آيد.
وي همچنين اظهار داشت: متاسفانه مشاهده مي شود اين افراد نسبت به زمان در اختيارشان نيز بي اعتنا بوده و ماهها اين پياده روها در اشغال مصالح ساختماني آنها قرار دارد.
دانشجو افزود: بر همين اساس شوراي شهر تصميم گرفت براي حل اين مشكل شهروندان نسبت به تعيين عوارض و تعيين سقف زماني براي كساني كه داراي پروانه ساخت از سوي شهرداري هستند اقدام كند.
معاون گروههاي نظارت بر شوراي شهر تهران با تاكيد بر اين موضوع كه ما به دنبال راهكاري هستيم تا فضاي اشغال شده از سوي سازندگان به حداقل ممكن در فضا و زمان برسد، گفت: شوراي شهر در حال طراحي مكانيزم هايي است كه معابر عمومي به اشغال مصالح ساختماني و سازندگان ساختمان ها درنيايد و اگر چنين امري امكان پذير نباشد براي آن سقف زماني تعيين گردد و فراتر از يك سوم قانوني نيز اشغال نشود.
عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر افزود: بر اساس همين پيشنهاد كه به تصويب شوراي شهر رسيد شهرداري مي بايست نسبت به تهيه دستورالعمل اجرايي براي اين موضوع در زمان تعيين شده اقدام كند.

زيان خودروهاي فرسوده
008007.jpg
حداقل ۲ ميليون و هفتصد هزار دستگاه اتومبيل در ايران فرسوده محسوب مي شوند.
به گزارش آسمان آبي ايران، آخرين بررسي ها نشان مي دهد ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در كشور فرسوده محسوب مي شوند و قادر به احراز شرايط لازم از نظر ميزان مصرف سوخت و آلاينده هاي توليدي نيستند.خودروهاي فرسوده در حال تردد هم ميزان مصرف سوخت بالاتري نسبت به استانداردهاي بين المللي دارند و هم ميزان آلاينده هاي بيشتري نسبت به استانداردهاي تعريف شده توليد مي كنند.
بالا بودن مصرف سوخت اين خودروها روزانه ۸۰۰ ميليون دلار به اقتصاد ملي ضرر مي زند.

پيكان ۲۵ برابر استاندارد منواكسيد كربن توليد مي كند
007998.jpg
پيكان ۳/۳ برابر خودروهاي استاندارد كشور منواكسيد كربن توليد مي كند. به گزارش قلم سبز ايران، بررسي ها نشان مي دهد خودروهايي كه توانسته اند ۱۵۰۴ ECE را پاس كنند به ازاي طي هر كيلومتر ۵/۱۶ گرم منواكسيد كربن توليد مي كنند در حالي كه پيكان با طي همين مسافت ۵۵ گرم منواكسيد كربن توليد مي  كند. براساس محاسبات صورت گرفته از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت خودروهايي كه بتوانند استاندارد يورو ۲ را پاس كنند به ازاي طي هر كيلومتر تنها ۲/۲ گرم منواكسيد كربن توليد مي كنند به اين ترتيب پيكان، قديمي ترين خودروي ايران حدود ۲۵ برابر خودروهاي روز دنيا منواكسيد كربن توليد مي  كند.

حساسيت نوزادان به آ لودگي هوا
008013.jpg
براساس مطالعه جديد دانشمندان، نوزادان بيش از مادرانشان در برابر آلوده كننده هاي هوا حساس هستند. به گزارش پايگاه خبري آسمان آبي ايران، محققان مي گويند اين آلودگي حتي بر جنين موجود در رحم مادران باردار بيش از خود مادر تاثير منفي مي گذارد.اين مطالعه نشان مي دهد سطوح صدمات دي ان اي در نوزادان شبيه چيزي است كه در مادران مشاهده مي شود.بنابراين با وجود كم شدن غلظت اين آلاينده ها، حساسيت بدن نوزادان در برابر آلودگي هوا بسيار بيشتر از مادران است.اين محققان نمونه خون ۲۶۵ مادر و نوزاد آنان را كه در شهر نيويورك زندگي مي كردند جمع آوري كردند و به نتايج ياد شده دست يافتند.

امسال ، آخرين سال شهربازي است
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  در گفت و گويي با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرد: شهربازي تهران تا آخر امسال از محل كنوني در تقاطع چمران - سئول منتقل مي شود. وي افزود: شهرداري تهران هفت نقطه را براي احداث شهربازي جديد پيشنهاد داده است و آماده سرمايه گذاري در اين بخش است. وي با بيان اينكه شهربازي به عنوان محلي براي گذراندن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان مورد نياز جامعه است اما محل فعلي شهر بازي در اوين مناسب نيست، افزود: محل كنوني شهر بازي در مسير طرح كندگذر ورودي سئول به چمران قرار داردو قطعا ً در تعريض خيابان سئول و خيابان شهيد چمران اين محل بايد تخريب شود.

بخش نخست نمايشگاه جديد تهران سال آينده گشايش مي يابد
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  اعلام  كرد: بخش  نخست  نمايشگاه  جديد بين المللي  تهران  سال  آينده  به  بهره برداري  مي رسد.
محمد جواد محمدي زاده  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با بيان  اينكه  اين  نمايشگاه  در زميني  به  مساحت ۳۵۰ هكتار واقع  در منطقه  وردآورد در منطقه  ۲۲ تهران  كيلومتر ۲۰ بزرگراه  تهران ، كرج  احداث  مي  شود ،گفت  :كار طراحي  اين  نمايشگاه  هم  اكنون  آغاز شده  است  و تا دو ماه  ديگر به  پايان  مي رسد. وي  افزود: از مساحت  ياد شده ۱۰۰ هكتار به  ساخت  سالنهاي  نمايشگاهي  اختصاص  خواهد يافت. 
مساحت  محل  كنوني  نمايشگاه  بين المللي  تهران  در مجموع  ۹۰ هكتار است.
 محمدي زاده  درباره  اعتبار لازم  براي  ساخت  نمايشگاه  توضيحي  نداد ولي گفت  :سرمايه  اين  كار را شهرداري  با مشاركت  بخش  خصوصي  تأمين  مي  كند. وي  درباره  مزاياي  محل  جديد نمايشگاه  بين المللي  تهران  افزود: دسترسي  مناسب  به  زير ساخت هاي  شهري  مانند آب ، برق ، گاز و تلفن ، قرار داشتن  در مسير شبكه هاي  بزرگراهي  و متروي  تهران  -كرج ، دسترسي  به  مراكز بزرگ  توليدي ، صنعتي  و بازرگاني  از جمله  اين  مزاياست .  محمدي زاده  در ادامه  گفت:  نمايشگاه هاي  مشهد و تبريز رسما براي  برگزاري  نمايشگاه هاي  بين المللي  تهران  تا زمان  بهره برداري  از نمايشگاه  جديد اعلام  آمادگي  كرده اند. وي  افزود: شهرداري  تهران  نيز براساس  توافق  انجام  شده  با وزارت  بازرگاني  محل هاي  لازم  را كه  قابليت  برگزاري  نمايشگاه  دارد، تا زمان  ساخت  نمايشگاه  جديد در اختيار اين  وزارتخانه  براي  برپايي  نمايشگاه  قرار مي دهد. معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  به  تعهد وزارت  بازرگاني  درباره  برگزار نكردن  هيچ  نمايشگاهي  در محل  كنوني  اشاره  و تصريح  كرد: از اين  پس  هيچ  نمايشگاهي  اعم  از پر ازدحام  يا كم  ازدحام  در محل  كنوني  نمايشگاه  بين المللي  تهران  برگزار نمي شود.
وي درباره  استفاده  از محل  كنوني  نمايشگاه  گفت  :براي  كاربري  اين  محل  پيشنهادهاي  مختلفي  شده  است  اما مرجع  صالح براي  تصميم  گيري  در اين  باره  كميسيون  ماده  پنج  به  مسئوليت  شهرداري  است . محمدي زاده  با بيان  اينكه  اگر وزارت  بازرگاني  نيز در اين  باره  نظري  دارد بايد به  اين  كميسيون  ارائه  كند، تصريح  كرد : شهرداري  هنوز پيشنهاد مشخصي  در اين  باره  ندارد. وي  تأكيد كرد :تمام  سوله ها و تجهيزات  نمايشگاهي  پس  از تصميم گيري  درباره  كاربري  جديد محل  نمايشگاه ، به  محل  جديد نمايشگاه  بين المللي  تهران  منتقل  مي شود و چيزي  اسقاط نخواهد شد. محمدي زاده  يادآور شد مالكيت  محل  كنوني  نمايشگاه  بين المللي  با آستان  قدس  رضوي  است  كه  به  صورت  ۹۹ ساله  در اختيار وزارت  بازرگاني  قرار گرفته  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |