دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۷ - Jul 26, 2004
گفت وگوي امروز
حذف بهره مالكانه لايحه برنامه چهارم را به هم نمي زند
گروه اقتصادي: پس از ارسال لايحه برنامه چهارم به مجلس شوراي اسلامي كار بررسي ايرادات و ابهامهاي شوراي نگهبان به مواد اين لايحه در كميسيون تلفيق مجلس آغاز و پس از حذف و اصلاح برخي مواد براي تأمين نظر شوراي نگهبان، اين لايحه بعد از تعطيلات تابستاني در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد. با محمد كردبچه مدير كل دفتر برنامه ريزي و اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيرامون ميزان تغييرات لايحه برنامه چهارم در كميسيون تلفيق گفت  و گو كرده ايم.
***
* با پايان بررسي برنامه چهارم در كميسيون تلفيق آيا چارچوب و روح كلي اين برنامه دستخوش تغييراتي شده است؟
- تغييرات اعمال شده در لايحه برنامه پس از بررسي در كميسيون تلفيق مجلس گرچه مشكلاتي را به وجود مي آورد اما شاكله اصلي برنامه به هم نخورده و اين تغييرات به نحوي نبود كه روح كلي اين برنامه از دست رفته باشد.
* تغييرات صورت گرفته بيشتر در چه زمينه هايي بوده و چه آثاري را در پي خواهد داشت؟
_ اين مشكلات بيشتر در زمينه مواردي است كه مربوط به واگذاري بعضي از بخش ها به بخش هاي غيردولتي است. بخش هايي مانند بانك ها و بيمه ها و برخي از واگذاري هاي ديگر، براساس ايراد اصل ۴۴ حذف شده است مانند ماده ۳۸ كه بر اين اساس دستخوش تغيير شد و مهمترين مشكلي كه ايجاد شده مربوط به اصل ۴۴ است و در زمان بررسي اين موارد و در كميسيون تلفيق نيز عنوان شد كه چون مصاديق اصل ۴۴ و الزامات مربوط به آن در مجمع تشخيص نظام در حال بررسي است اين امر به تصميم مجمع تشخيص در خصوص اين موضوع موكول شد. مشكلي كه وجود دارد آن است كه اگر هم اين موارد در مجمع تشخيص به تصويب برسد قانون نيست و براي اجراي اين مواد نيازمند قانون جديد خواهيم بود و اگر اين موارد در برنامه چهارم گنجانده نشود دوباره با مشكل مواجه خواهيم شد و بايد براي هر كدام از اين موارد لايحه جداگانه اي را به مجلس ببريم تا تصويب شود، اين مشكلي است كه پيش آمده است.
* ديدگاه هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در بررسي لايحه برنامه چهارم تا چه حد لحاظ شده است؟
- در كميسيون تلفيق هر موردي كه مطرح مي شد به نماينده دولت نيز اجازه داده مي شد تا ديدگاه هاي خود را عنوان كند گرچه تصميم گيري در خصوص اين ديدگاه ها در كميسيون تلفيق براساس راي گيري انجام و برخي موارد پذيرفته يا رد شد اما پيشنهادهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي در بررسي اين مواد بي تأثيرنبوده و در برخي موارد نيز با راي اعضاي كميسيون تلفيق به تصويب رسيد.
* آيا حذف بهره مالكانه تأثيري بر ساير مواد برنامه خواهد داشت؟
- گرچه با حذف بهره مالكانه كه در قالب ماده ۳ ديده شده بود وضعيت غيرشفاف فعلي شركت ملي نفت و دولت كه شبهه غيرقانوني بودن را نيز دارد، ادامه پيدا خواهد كرد. اما استنباط برخي از نمايندگان مجلس و نماينده مركز پژوهش ها در تصميم نهايي كميسيون تلفيق موثر بوده و باعث شد ماده ۳ حذف شود. حذف ماده ۳ به هيچ وجه لايحه برنامه چهارم را به هم نمي زند و بايد جابجايي در ارقام منابع برنامه انجام شود كه فقط در جدول شماره ۴ و جدول شماره ۸ اثر داشته و در ساير جداول موثر نخواهد بود و بقيه جداول به همين شكل خواهد ماند و در كل منابع برنامه نيز تأثير نداشته و در واقع نوع جابجايي بين منابع صورت گرفته است. نمايندگان دولت در زمان مطرح شدن اين ماده در كميسيون تلفيق حضور نداشتند و صبح همان روز وزير نفت به طور جداگانه در جلسه حضور يافته و توضيحاتي را براي اعضاي كميسيون داده بود. همچنين مواردي كه در كميسيون تلفيق تصميم گيري شده نهايي نبوده و بايد در صحن علني مجلس مورد بحث و بررسي قرار گيرد. گر چه صحبت هايي در خصوص ارائه پيشنهاد برگشت لايحه دولت توسط برخي نمايندگان شنيده مي شود اما بستگي به تصميم جلسه علني مجلس خواهد داشت.

گراني ال۹۰ در ايران
به دليل نظام مالياتي و بالابودن كيفيت خودروست
گروه اقتصادي: شركت خودروسازي رنوپارس يكشنبه شب در مراسمي با حضور مديرعامل شركت رنو- نيسان و مديران دو شركت خودروسازي بزرگ كشور رسما فعاليت خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم لويي شوايتزر، مديرعامل شركت رنو-نيسان گفت:  اين شركت كليه مسئوليت هاي عملياتي يك شركت خودروسازي شامل مهندسي، تضمين كيفيت تامين خدمات، لجستيك، هماهنگي سياست هاي بازاريابي، فروش و خدمات پس از فروش رنو-پارس را به عهده خواهد داشت. وي با اشاره به اينكه ۲۰ درصد از توليد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو ال۹۰ به خارج از ايران صادر مي شود،  افزود: باتوجه به استقبالي كه از اين خودرو به عمل آمده، درحال بررسي فروش اين خودرو در فرانسه و ديگر كشورهاي غرب اروپا هستيم.
مديرعامل رنو-نيسان با بيان اين كه خودروي لوگان به نحو چشمگيري در سلامت بهبود وضع محيط زيست كمك خواهد كرد، گفت: يك نوع گازسوز اين خودرو به سرعت وارد بازار مي شود.
شوايتزر سهم قطعه سازان ايراني در توليد قطعات لوگان را ۵۰ درصد دانست و اعلام داشت: مجموعه هاي مهمي مثل داشبورد، سپرها و پرسكاري از سر آغاز توليد انبوه با رعايت استانداردهاي توليدي رنو توسط سازندگان قطعات و مجموعه هاي ايراني انجام مي گيرد.
مديرعامل رنوپارس در پاسخ به اين سوال كه چرا ال-۹۰ در ايران ۶ هزار و هفتصد يورو ولي در جهان ۵ هزار يورو قيمت دارد، گفت: گران تربودن ال-۹۰ در ايران به دليل نظام مالي و مالياتي ايران و تجهيزات اضافي اين خودرو در ايران است.وي سرمايه گذاري شركت رنو-نيسان در فاز اول اين طرح را ۳۰۰ ميليون يورو اعلام كرد و افزود: بابت انتقال دانش فني مبلغي را از طرف ايراني دريافت نكرده ايم.
رضا ويسه، رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در اين مراسم گفت: تمام محصولات طرح ال ۹۰ توانايي گازسوزشدن را دارد. وي افزود: مركز تحقيقات رنو با مركز تحقيقات ايران خودرو و سايپا براي ساخت خودروهاي جديد بر روي پلات فرم ۹۰x همكاري دارند كه يك خودروي سواري در سايپا و يك وانت در ايران خودرو براساس اين پلات فرم ساخته مي شود.

كسري بودجه قطعي است
گروه اقتصادي: پيش بيني كسري بودجه دولت در سال جاري از سوي حميد برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي تحولي است كه قطعاً بازنگري نظام برنامه ريزي در كشور را درپي خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ما، وي هفته گذشته ميزان كسري بودجه را معادل ۴ هزار ميليارد تومان اعلام كرد. اما با توجه به عدم تحقق واردات خودرو به ميزان مورد نياز براي تأمين بودجه انتظار كسري بودجه بيش از ۴ هزار ميليارد تومان است. نگاهي واقع بينانه به درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه سال جاري رقمي بيش از ۶ هزار ميليارد تومان كسري را به دست خواهد داد كه با توجه به موضع گيري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انتظار طبيعي پيش بيني تأمين اين كسري از منابع ديگر براي عدم بر هم خوردن تعادل اقتصاد كشور در روزهاي پاياني سال مانند سال هاي ديگر است.
همه ساله كسري بودجه آثار تورمي خود را همراه با افزايش تقاضاي فصلي در بازار بردوش مردم كشور تحميل مي كرد كه با اظهارات برادران شركاء انتظار طبيعي، اقدام جدي دولت براي مقابله با اين كسري بودجه است.در سال جاري البته وزارت اقتصاد و دارايي نيز كميته اي را براي نظارت بر تحقق درآمدهاي دولت و پيشگيري و رفع موانع موجود ايجاد كرده بود كه هنوز از اقدامات اين كميته نيز خبري منتشر نشده است.بااعلام نظر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انتظار مي رود كه مقامات وزارت اقتصاد و دارايي نيز در اين زمينه مواضع خود را روشن كنند.ديروز كردبچه مدير دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي در واكنش به اظهارات رئيس اين سازمان بار ديگر واژه عدم تحقق درآمد دولت به جاي كسري بودجه را به كار برد و تأكيد كرد كه منظور رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي از كسري بودجه  همان عدم تحقق درآمدهاست.

عربستان توان توليد روزانه ۱۶ ميليون بشكه نفت را دارد
وزير نفت عربستان سعودي گفت: عربستان سعودي توان توليد روزانه ۱۲ تا ۱۶ ميليون بشكه نفت را در ميان مدت دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه،  علي النعيمي افزود: ما از منابع نفتي كافي برخوردار هستيم و حاضريم در ميان مدت توليد نفت خود را افزايش دهيم.
بنابراين گزارش، توليد نفت عربستان سعودي در حال حاضر بيش از ۹ ميليون بشكه در روز است.
وي تصريح كرد: حوزه هاي نفتي عربستان سعودي در شمال كشور، درياي سرخ و منطقه ربع الخالي هنوز به طور جدي مورد بهره برداري قرار نگرفته اند.
النعيمي وقوع چند حمله اخير در تأسيسات نفتي اين كشور را موجب اختلال در توليد نفت عربستان ارزيابي كرد.
وي تأكيد كرد: تنها يك جنگ فاجعه آميز مي تواند تمامي سكوهاي توليد نفت، پايانه هاي نفتي و لوله هاي انتقال نفت عربستان سعودي را از كار بيندازد.

شاخصهاي توسعه ايران در گزارش سالانه بانك جهاني
براساس گزارش بانك جهاني از شاخصهاي توسعه ايران ۲۰۰۴، ايران با نرخ رشد ۲/۶ درصدي و رشد نقدينگي ۲۳ درصدي در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۷/۲۳ ميليارد دلار ذخاير بين المللي دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس،گزارش شاخصهاي توسعه جهاني ۲۰۰۴ با اعلام اين كه درآمد ناخالص ملي ايران در سال ۲۰۰۲ ميلادي برابر ۹/۱۱۲ ميلياد دلار و درآمد سرانه ملي براساس شاخص تورم در اين سال ۶۶۹۰ دلار بوده است، نرخ رشد اقتصادي ايران را در سال ۲۰۰۲ ميلادي
۷/۶ درصد اعلام كرد كه اين نرخ در سال ۲۰۰۳ ميلادي به ۲/۶ درصد كاهش يافته است.
اين گزارش حاكي است: نرخ رشد بخش كشاورزي در ايران از ۵/۴ درصد طي سالهاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ به ۲/۴ درصد در سالهاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ كاهش يافته است و نرخ رشد سالانه صنعت از ۳/۳ درصد در سالهاي ۹۰- ۱۹۸۰ به ۲ درصد در ۱۲ سال گذشته كاهش يافت، اين در حالي است كه رشد خدمات از ۱- درصد در سالهاي ۹۰- ۱۹۸۰ به ۱/۸ در سالهاي ۲۰۰۲- ۱۹۹۰ افزايش يافته است.
بانك جهاني با اعلام اين كه تراز حساب جاري ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي برابر ۵/۱- درصد توليد ناخالص داخلي بوده است، نرخ رشد واردات كالا و خدمات را درسال ۲۰۰۳ ميلادي برابر ۱/۱۳ درصد و نرخ رشد صادرات كالا و خدمات را دراين سال ۵/۳ درصد اعلام كرده است.
براساس گزارش شاخصهاي توسعه جهاني، ايران در سال ۲۰۰۲ ميلادي ۱/۲۲ ميليارد دلار كالا وارد كرده است كه از اين ميزان ۱۱ درصد مواد غذايي، ۲ درصد مواد خام كشاورزي، ۳ درصد سوخت و ۸۲ درصد محصولات صنعتي بوده است.
گزارش شاخصهاي توسعه جهاني ۲۰۰۴، اميد به زندگي را در ايران براي مردان ۶۸ سال و براي زنان ۷۰ سال اعلام كرده است.
بنابراين گزارش، سهم فقيرترين اقشار مردم ايران در مصرف يا درآمد طي سالهاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ هر ساله برابر ۸/۵ درصد بوده است، اين در حالي است كه كمتر از دو درصد مردم ايران روزانه كمتر از يك دلار و ۳/۷ درصد مردم نيز روزانه كمتر از دو دلار درآمد دارند.
در ادامه اين گزارش آمده است: بدهي خارجي ايران كه در سال ۱۹۹۰ برابر ۹ ميليارد دلار بوده است، در سال ۲۰۰۲ ميلادي به ۱۵/۹ ميليارد دلار رسيد كه ۸/۶ ميليارد دلار آن بدهي بلند مدت است.

رئيس كميسيون تلفيق:
كميسيون فقط ايرادات و ابهامات شوراي نگهبان را بررسي كرد
حذف بهره مالكانه تغييري در شاكله برنامه ايجاد نكرده است
گروه اقتصادي: ديروز رئيس كميسيون تلفيق رسيدگي به لايحه برنامه چهارم اعلام كرد كه مجلس علاقمند به اصلاح همه برنامه است و اين برنامه مورد نظر و تأييد همه نمايندگان نيست.
حسن سبحاني نماينده مجلس شوراي اسلامي و رئيس كميسيون تلفيق در پايان بررسي ايرادات شوراي نگهبان به برنامه چهارم در جمع خبرنگاران با اعلام آشكار علاقمندي خود به تغيير كامل برنامه خاطرنشان كرد، وفاداري به اجراي قانون و امانتداري حكم مي كند كه در اين مرحله فقط ايرادهاي برنامه رفع شود و اصلاحات مورد نظر به شيوه هاي شناخته شده قانوني بعدها مطرح شود.
وي افزود: بخشي از مواد برنامه از سوي شوراي نگهبان مبهم اعلام شده بود ، برخي موارد نيز خلاف اصول ۱۳۸ ، ۸۵ و ۴۴ قانون اساسي بود و ۴ تا ۵ مورد نيز مغايرت با شرع داشت.
نماينده مردم دامغان گفت: در كميسيون تلفيق تلاش شد تا همه ايرادها رفع شود و در ۲۵ ساعت جلسه عمومي و حدود ۳۰ ساعت جلسه به صورت كارگروه و درمجموع ۵۵ تا ۶۰ ساعت برنامه رسيدگي شد.
وي درمورد ابهام ماده ۳ كه به بهره مالكانه موسوم است، گفت: اين ماده حذف شد و تغييري در شاكله برنامه به وجود نيامده است. وي تأكيد كرد كه اين ماده روش هاي حسابداري روابط مالي دولت و شركت ملي نفت بود كه حذف آن نظام و قوام برنامه را برهم نريخت.
وي تأكيد كرد كه حذف اين ماده تأثيري در ديگر مواد لايحه ندارد. سبحاني علاوه بر اين وجود يارانه در قيمت حامل هاي انرژي را رد كرد و گفت: قيمت تمام شده بنزين حداكثر نصف قيمتي است كه در پمپ بنزين ها به فروش مي رسد.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي بعد از ابلاغ برنامه چهارم توسعه به دولت نسبت به اصلاح ماده چهار اين برنامه مبني بر محاسبه قيمت بنزين براساس قيمت خليج فارس اقدام خواهد كرد.
نماينده مردم دامغان همچنين افزود: شوراي نگهبان قانون اساسي به ماده چهار لايحه برنامه توسعه كه براساس آن قيمت بنزين افزايش چشمگيري خواهد يافت هيچ ايرادي وارد نكرده است و لذا كميسيون تلفيق برنامه نيز از نظر قانوني نمي توانست آن را اصلاح كند.
هفته گذشته حميد برادران شركا، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در واكنش به مجموعه تغييرات برنامه چهارم در كميسيون گفت: نسبت به چند نكته انتقاد داريم و اميدواريم كه با رايزني و گفت وگو با نمايندگان اين مسائل حل شود.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۳۵۹
۹,۹۰۸
نگين طبس
۳۳-
۹,۲۱۳
چادر ملو
۱۷۲-
۳,۳۰۲
معادن بافق
۷۸-
۵,۰۷۰
معادن روي
۴۲۴
۹,۴۰۰
معادن منگنزايران
۷۱۷-
۴,۵۰۰
تامين ماسه
۱۰
۵,۷۹۴
مارگارين
۸۶
۶,۳۲۱
صنعتي بهشهر
۲۳۴-
۴,۴۵۳
بهپاك
۵۵-
۶,۲۲۷
لبنيات پاك
۷۴۷
۱۵,۶۹۹
پگاه آذربايجان غربي
۱۱۷-
۲,۲۷۴
مهرام
۱۱۲-
۲۷,۵۳۴
نفت بهران
۱۶۱
۳,۳۹۴
نيروي زنگان
۱۹
۸,۳۰۶
صنايع شيميايي
۱۶
۳,۵۹۱
مواد الياف مصنوعي
۱۱-
۱۲,۶۶۴
پتروشيمي خارك
۶۳۳
۱۳,۳۲۴
پتروشيمي اصفهان
۴۹۲
۱۰,۳۳۵
پتروشيمي اراك
۸۶۱
۲۰,۸۳۵
پتروشيمي آبادان
۸۳
۱,۹۴۷
شيمي دارويي داروپخش
۲۸۵
۶,۰۰۴
تولي پرس
۷۳۵-
۳۱,۸۶۷
كربن ايران
۴۴۰
۲۴,۲۶۰
دوده صنعتي
۳۵۴-
۱۴,۴۷۷
لاستيكي سهند
۱۶۳۱
۳۴,۲۶۲
گاز لوله
۷۸
۱,۶۵۷
شيشه وگاز
۱۲۸
۲,۷۶۴
شيشه همدان
۱۴-
۳,۷۱۰
آبگينه
۱۷-
۳,۰۶۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۲-
۲,۷۶۲
چيني ايران
۱۸۵
۱۶,۵۱۷
سيمان فارس وخوزستان
۱۷۲۱
۴۴,۵۱۳
سيمان سپاهان
۱۱۰
۳۶,۱۴۴
سيمان شاهرود
۱۲۰
۱۷,۷۹۰
سيمان خاش
۱۸-
۸,۱۹۲
سيمان كارون
۲۹-
۱۹,۸۷۱
سيمان بجنورد
۱۷۵
۳,۶۷۵
ايرانيت
۷۴
۱,۵۶۱
فارسيت دورود
۶۲-
۷,۶۷۴
فولاد كاويان
۱۷۴
۹,۲۹۴
كالسيمين
۲۷۲-
۱۲,۲۱۸
فرآوري مواد معدني
۱۶-
۲,۱۱۸
لاميران
۴۸۷
۱۱,۷۶۰
تكنو تار
۱۲۲
۲,۵۷۵
ماشين سازي نيرو محركه
۴۳۴-
۹,۱۸۴
داده پردازي ايران
۱۶۲-
۳,۲۲۷
موتوژن
۴۱
۱,۵۵۸
كابلسازي تك
۷۰-
۴,۱۷۸
كابل سازي ايران
۴۹
۱,۶۲۷
صنعتي پيام
۱۰۱-
۶,۲۷۰
كنتورسازي ايران
۲۵
۳,۵۱۹
ايران خودرو ديزل
۶۳
۹,۸۰۵
سايپا ديزل
۳۷۲
۸,۰۵۴
زامياد
۲۰-
۸,۲۷۶
توليدي قطعات اتومبيل
۳۹
۲,۴۱۱
محور سازان
۸۱
۱,۷۲۵
فنرسازي خاور
۳۷۸
۸,۴۵۷
سايپا آذين
۱۳۴-
۳,۳۶۳
مهركام
۳۵۹-
۱۹,۷۰۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۲۸۴-
۷,۱۷۸
توسعه صنايع بهشهر
۱۷۵-
۳,۳۴۲
سرمايه گذاري ملت
۷۲۰
۱۵,۸۲۰
گروه صنعتي سديد
۴۶-
۱۰,۰۱۲
سرمايه گذاري ساختمان
۱۴۸-
۲,۸۳۷
توسعه صنعتي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۳۹

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |