دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۷ - Jul 26, 2004
عقل و خرد
امام رضا(ع): دوست هركس عقل و خرد اوست، دشمن هركس جهل و ناداني او.
(اصول كافي ۱/۱۱)
امروز با حافظ
كه كشم رخت به ميخانه وخوش بنشينم
حاليا مصلحت وقت در آن مي بينم
يعني ازخلق جهان پاكدلي بگزينم
جام مي گيرم و از اهل ريا دور شوم
بهارستان
اگر صلح دوستي يكي
باشدت تمام
به صلح دوستي ديگر
برخورد كند
جنگ درگير مي شود!
اريش فريد - ترجمه خسرو ناقد

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگذشت روزنامه نگاري كه تعريفي تازه از خبرنگاري ارائه داد
«الي ابل» روزنامه نگار قديمي و مدير دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه كلمبيا كه بر خبرنگاري تعريف تازه نوشت پريشب در ۸۳ سالگي درگذشت. وي كه در كانادا به دنيا آمده بود چند بار از تهران ديدن كرده بود از جمله براي پوشش نشست روزولت، استالين و چرچيل در جريان جنگ جهاني دوم و ميانجيگري آورل هريمن بين دكتر مصدق و دولت انگلستان در تابستان سال ۱۹۵۱. ابل در جريان جنگ جهاني دوم ، مامور پوشش جلسات سران، دادگاه نورنبرگ و پس از آن مبارزات استقلال هند، جنگ بر سر آبراه سوئز، بحران موشكي كوبا و از اين قبيل رويدادها بود و شش كتاب نوشت. وي در طول مديريت ده ساله خود بر دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه كلمبيا اصلاحيه اي بر تعريف خبرنگاري نوشت كه هنوز به قوت خود باقي است. طبق اين اصلاحيه، خبرنگاري را بايد مامور حوزه اي كرد كه علاوه بر مهارت حرفه  اي در روزنامه نگاري، در كار آن حوزه هم مهارت «نيم حرفه اي» داشته باشد. به اين ترتيب، هر دانشجوي روزنامه نگاري از سال دوم تحصيل بايد روشن سازد كه عمدتا مي خواهد در كدام حوزه، خبر تهيه كند: اقتصادي، سياسي، قضايي ، شهري و .... با اين انتخاب، بايد دروس مربوط را در دانشكده و گروه آموزشي ديگر بردارد و بگذراند. يعني خبرنگار اقتصادي بايد مقدمات اقتصاد را بداند. برپايه اصلاحيه الي ابل، تا بر سردبيري روزنامه روشن نشود كه يك خبرنگار فريب منبع خبر را نخواهد خورد و در نوشتن مطلب سادگي نخواهد كرد ، تحت تاثير احساس و عواطفش قرار نخواهد گرفت و افكار فلسفي ـ سياسي خود را در نوشتن خبر نفوذ نخواهد داد ،نبايد مستقلا تهيه خبر رابه او واگذار كند. در اين اصلاحيه شرط دبير خبر شدن دست كم سي سال سن و پنج سال تجربه تحريريه و نشان دادن توان رعايت بي طرفي و تشخيص اهميت خبر و درصد خواننده آن تعيين شده است. وي در اين «اصلاحيه» نوشته است: اگر يك مقام بتواند سر يك خبرنگار كلاه بگذارد و مطلب خود را به او تلقين (قالب) كند سر جامعه كلاه گذاشته است زيرا نگاه جامعه به قلم خبرنگار است و از او مي آموزد.
هشدار به دو رقيب انتخاباتي آمريكا
برخي از مقامات ارشد دو حزب اصلي آمريكا از مشاوران انتخاباتي دونامزد خواسته اند كه در جريان مبارزه جاري، مطالب حساس و وعده هايي در دهان آنان نگذارند كه درد سر ساز شود و يا نتوانند كه بعدا به آنها وفا كنند و بد قول شوند. رسانه هايي كه اين مطلب را منتشر ساخته اند به چند مورد، از جمله نوشته اخير روزنامه تايمز لندن اشاره كرده بودند . اين روزنامه از قول يك مقام آمريكايي كه نخواسته بود نامش ذكر شود نوشته بود كه جورج بوش در دور دوم (!) رياست جمهوري خود برنامه هايي براي ايران دارد. گفته شده است كه چنين مطلبي اگر هم در ميان بوده به منظور جلب آراء ايرانيان مقيم آمريكا و ايراني تبار هاي آمريكايي گفته شده است كه با چند صد هزار راي مي توانند در نتيجه انتخابات تاثير بگذارند. «رابين تونر» در نيويورك تايمز نوشته است كه انتخابات دوم نوامبر (۳ ماه و شش روز ديگر) از نظر شمار راي دهنده ، هيجان و شانه به شانه بودن دو رقيب بي سابقه خواهد بود. بيشتر راي دهندگان تمايل ضد جنگ و چپ دارند كه اگر جورج بوش بخواهد برنده شود بايد به اين دو واقعيت توجه كند.

برگي از تاريخ
نگاهي به رويدادهاي ۲۶ ژوئيه
۲۶ ژوئيه، امروز، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال۱۹۹ ميلادي بلاش چهارم شاه اشكاني ايران با امپراتور روم صلح كرد تا بتواند اقوام خزر را از مرزهاي ارمنستان دور سازد. در سال ۱۸۴۱ كشور ليبريا مركب از سياهپوستان آزاد شده از بردگي در آمريكا و باز گشته به آفريقا اعلام موجوديت كرد. در سال ۱۸۹۱ دولت فرانسه هائيتي را مستعمره خود اعلام داشت. در سال ۱۳۰۷ هجري اعلام شد كه تهران داراي ۱۵۸۹ وسيله نقليه از خودرو تا درشكه است. در سال ۱۹۰۸ دكتر سالوادور آلنده رادمرد بزرگ شيليايي و مبتكر عملي ترين «سوسياليسم» به دنيا آمد و در ۱۹۷۳به عنوان رهبر شيلي در جريان كودتاي «سيا» به قتل رسيد. در سال۱۹۲۹( ۱۳۰۸ هجري ) محاكمه دكتر ليندبلات نخستين مديركل بانك ملي ايران به اتهام دادن گزارش خلاف واقع در دادگستري تهران آغاز شد. در سال ۱۳۱۰ هجري لايحه ثبت اجباري نكاح و طلاق در ايران به مجلس داده شد. در سال ۱۹۴۵ انگليسيها بدون توجه به اين كه چرچيل آنان را در جنگ جهاني دوم پيروز كرده بود وي را با ندادن راي از كار بركنار كردند. در سال ۱۹۵۲ «اوا پرون» زن افسانه اي آرژانتين درگذشت. در سال۱۹۵۳ فيدل كاسترو انقلاب كوبا را با حمله مسلحانه به سربازخانه «مون كادا» آغاز كرد. در سال ۱۹۵۶ جمال عبدالناصر ناسيوناليست معروف عرب آبراه سوئز را ملي و دستور تخليه نيروهاي انگليسي ـ فرانسوي محافظ آن را صادر كرد. در سال ۱۹۵۷ دانشمندان شوروي با آزمايش يك موشك چند مرحله اي دولت آمريكا را مبهوت و نگران ساختند. در سال ۱۹۷۴ در پي بركناري دولت سرهنگها در يونان، كارامانليس رهبر تبعيدي يونانيان به آتن بازگشت و دولت تشكيل داد.
منبع:
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
كلودلورين
007452.jpg
سوار كشتي شدن ملكه شيبا ۱۶۴۸ - ۱۹۴*۱۴۹ سانتي متر
گالري ملي لندن
كلود لورين با نشان دادن علاقه اي وافر نسبت به آثار پوسين، به خلق تابلوهايش پرداخت. او زندگي خود را در رم سپري كرد و در آنجا آثاري را به تصوير كشيد كه هريك رويايي از طبيعت و فرهنگ را به نمايش مي گذاشتند. در تابلوهاي كلود لورين هر چيزي با نمايش نور، واقعي به نظر مي رسيد.شرح منظره اي از زندگي روستايي و نمايش گوشه اي از يك زندگي مسالمت آميز مردمان نواحي مختلف به همراه احساسات انساني ميان آنها، اغلب موضوعات نقاشي اين هنرمند را تشكيل مي دهند. موضوع اين تصوير «سوار بر كشتي شدن ملكه شيبا» است كه به نظر مي رسد از اهميت ثانوي برخوردار است.معرفي عناصر معماري تمامي اعصار به عنوان هدف برتر نقاش موردتوجه قرار گرفته و كانون اصلي اثر، مردمي را نشان مي دهد كه به شكلي مسالمت آميز به گذران امور روزمره خود در شهر ساحلي مي پردازند.
اما در نهايت، تمامي اين صحنه ها نيز در برابر وسعت بيكران دريا، آسمان و چشم انداز اسرارآميز نور خورشيد موضوعاتي فرعي به شمار مي آيند.

پاسخ به پرسش پزشكي
واكسن سرماخوردگي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه واكسن سرماخوردگي اثر محدود دارد. بايد هر سال در زمان معين تزريق آن تجديد شود و واكسن هايي كه تاكنون ساخته شده است تنها در برابر ويروس چند نوع سرماخوردگي مصونيت يك ساله مي دهد . سرماخوردگي و آنفلوآنزا دهها نوع دارد و داروي درمان هم ندارد، تنها با استراحت كامل و نوشيدن مايعات و مصرف قرص زينك و ويتامين «ث» و تدابير ديگر مي توان دوره آن را كوتاه كرد و مانع تضعيف بدن و هجوم بيماري هاي ديگري شد.

محمد پورثاني طنز نويس پيش كسوت درگذشت
007455.jpg
«محمد پورثاني» طنزنويس پيش كسوت و از چهره هاي نامي عرصه طنز جمعه شب گذشته و براثر سكته قلبي دار فاني را وداع گفت و پيكر وي در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
پورثاني كار مطبوعاتي را از روزنامه توفيق شروع كرد و بعدها در نشريات ترقي، تهران مصور، اميد ايران، روشنفكر، كاريكاتور، اطلاعات هفتگي و فكاهيون همكاري خود را استمرار بخشيد، وي پس از انقلاب و با انتشار نشريات گل آقا و به همراه مرحوم كيومرث صابري در زمره طنزنويسان ثابت اين نشريات درآمد و با نامهاي مستعاري چون م.پ.تلفنچي، پورپورخان، پدر سه بچه و بچه لواسان به نوشتن مطلب و طنز پرداخت.مراسم ختم مرحوم پورثاني از ساعت ۱۸ تا۱۹‎/۳۰ امروز (دوشنبه) در مسجد الجواد برگزار خواهد شد.همشهري در روز ۲۷ خرداد امسال گفت وگويي مفصل با پورثاني انجام داده بود .

بزرگداشت شيخ اشراق در فرهنگسراي دانشجو
نشست بزرگداشت حكيم اشراق شهاب الدين سهروردي، هشتم مرداد ماه در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي گردد.به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي دانشجو، در اين نشست كه با همكاري و مشاركت پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار مي شود، دكتر غلامحسين ديناني استاد دانشگاه تهران با موضوع لايه هاي عرفان در انديشه سهروردي، دكتر عليرضا قائمي نيا عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با موضوع فلاسفه جديد و گفت وگو با سهروردي به سخنراني خواهند پرداخت.
در ادامه اين نشست سيدحسام الدين سراج به اجراي موسيقي سنتي خواهد پرداخت.اين برنامه از ساعت ۳۰/۱۷ در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي دانشجو ، خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو برگزار خواهد شد.اين نشست به مناسبت ۸ مرداد روز بزرگداشت شيخ اشراق و در راستاي برنامه هاي نهضت فرهنگي تابستان تهيه و تدارك ديده شده است.
ديناني و دادبه از سهروردي مي گويند
دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني و دكتر اصغر دادبه در نشست بررسي آراء و افكار سهروردي كه در ساعت ۱۷ امروز در محل نشر ميراث مكتوب برگزار مي شود، سخنراني مي كنند. مركز نشر ميراث مكتوب در خيابان انقلاب، بين ابوريحان و دانشگاه ساختمان فروردين، طبقه دوم، واحد ۹ واقع است.
بررسي «مشروطه ايراني» در فرهنگسراي انقلاب
كتاب «مشروطه ايراني» ماشاءالله آجوداني (نشر اختران) در ساعت ۱۷ امروز و با حضور جمعي از اهل قلم و فرهنگ در فرهنگسراي انقلاب مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. «مشروطه ايراني» يكي از جدي ترين آثار پژوهشي درباره تاريخ معاصر ايران است كه تاكنون ۵ بار تجديد چاپ شده است.
حسين پاينده و «هزاردستان»
دكتر حسين پاينده، منتقد و مترجم صاحب بصيرت درباره «فراداستان» در محل خانه كتاب سخنراني مي كند. پاينده كه تجربه اي عملي و تئوريك در شناخت عناصر نقد و داستان و ادبيات غرب دارد، در باره اين سبك عصر پسامدرن داستان نويسي در ساعت ۱۷ فردا (سه شنبه) و در صد و سي و چهارمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه سخنراني مي كند.

آهنگساز پاپيون درگذشت
جري گلداسميت آهنگساز سينماي آمريكا در سن ۷۵ سالگي در خانه اش در لس آنجلس درگذشت.گلداسميت از مطرح ترين آهنگسازان و سازندگان موسيقي متن هاليوود بود كه در كارنامه هنري اش ساخت موسيقي فيلمهاي سياره ميمونها، محله چيني ها و پري ميسون، طالع نحس و پاپيون به چشم مي خورد.لويزكارت، دستيار شخصي اين آهنگساز گفت كه آقاي گلداسميت روز چهارشنبه ۲۱ ژوئيه به علت سرطان كه سالها با آن مبارزه مي كرد، درگذشت.گلداسميت بيش از پنجاه سال در رشته آهنگسازي فيلم در هاليوود فعاليت داشت و در مجموع هفده بار در اين رشته نامزد دريافت اسكار شد. او توانست اين جايزه را در سال ۱۹۷۶ براي ساخت موسيقي فيلم طالع نحس نصيب خود كند. او همچنين ۹ بار براي دريافت جايزه گلدن گلوب نامزد شد.گلداسميت براي بيش از ۳۰۰ فيلم و مجموعه تلويزيوني موسيقي ساخته است كه برخي از آنها مانند موسيقي متن فيلمهاي پاپيون، پيشتازان فضا و طالع نحس از ماندگارترين موسيقي هاي متن تاريخ سينما هستند.در ميان مجموعه هاي تلويزيوني كه گلداسميت برايشان آهنگ ساخته، موسيقي متن مجموعه پيشتازان فضا (Star Trek) از مطرح ترين آنهاست.در سالهاي اخير گلداسميت براي فيلمهايي مانند موميائي، رمبو ۳ و پرونده محرمانه لس آنجلس، موسيقي متن ساخت.از روي بسياري از كارهاي گلداسميت كه براي سينما نوشته شده، براي باله نيز اقتباس شده است.گلداسميت در سال ۱۹۲۹ به دنيا آمد و كار موسيقي را از شش سالگي آغاز كرد و بعدها آهنگسازي و رهبري اركستر را به صورت علمي در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي آموخت. ساز تخصصي او پيانو بود.

جشنواره فيلم و كيفيت در تهران برگزار مي شود
نخستين  جشنواره  فيلم  و كيفيت  به  منظور ايجاد رويكرد كيفيت  ساختاري  در سينما، ۲۹ آذر ماه  در تهران  برگزار مي شود. دبير اجرايي  جشنواره  فيلم  و كيفيت  روز يكشنبه  در گفت  و گو با خبرنگاران افزود: اين  رويداد هنري  در حاشيه  همايش  بين المللي  مديريت  كيفيت  برپامي شود. هومن  رازدار به  ساختار جشنواره  فيلم  و كيفيت  اشاره  كرد و افزود: اين رويداد در قالب  كميته هاي  فني  (سينمايي )، علمي ، اطلاع  رساني  و اجرايي  شكل گرفته  است . وي  توضيح  داد: اين  جشنواره  دربرگيرنده  فيلم هاي  كوتاه  تا سقف  ۲۰ دقيقه با موضوع  كيفيت  را شامل  مي شود. رازدار ادامه  داد: فراخوان  ارسال  آثار پس  از نشست  توجيهي  با حضوردست  اندركاران  علمي و اجرايي  جشنواره ، منتشر مي شود. همايش  توجيهي  جشنواره  فيلم  و كيفيت  قراراست ، ۲۰ مردادماه  جاري  در خانه هنرمندان  برگزار شود. دبير سينمايي  جشنواره  فيلم  و كيفيت  نيز اعلام  كرد كه  ۲۹ آبان  سال  جاري آخرين  مهلت  ارسال  آثار به  دبيرخانه  اين  رويداد است . سيد فريد چاوشي  ادامه  داد: ارزيابي  آثار ارسالي  پس  از انتخاب ، توسط هيات  داوران  صورت  مي گيرد.

ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر شد
عزت الله انتظامي، حميد سمندريان و بهزاد فراهاني به عنوان هيات امناي صندوق همياري خانه تئاتر انتخاب شدند.
اصغر همت، سخنگوي هيات مديره خانه تئاتر با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: آيين نامه اين صندوق در جلسه ديروز هيات مديره خانه تئاتر توسط بهزاد فراهاني خوانده شد كه قرار شد با پيشنهادها و اصلاحاتي بسط داده شود.
وي اظهار اميدواري كرد با كمك افراد حقيقي و نهادهايي كه تمايل به همكاري دارند، اين صندوق به حدي برسد كه هنرمنداني كه در شرايط اضطراري هستند، از وام هاي آن بهره مند شوند.
وي درباره آماده سازي خانه تئاتر گفت: تقريباً خانه تئاتر آماده استفاده است و احتمالاً اواخر مرداد ماه جشن افتتاحيه را برگزار مي كنيم البته قرار است براي جشن افتتاحيه از تعدادي از مسئولان مملكتي دعوت كنيم به همين دليل اول بايد هماهنگي هاي لازم صورت گيرد تا تاريخ جشن رسماً اعلام شود.
همت درباره ديگر موارد مطرح شده در جلسه ديروز گفت: آقاي ايرج راد به طور رسمي و به اتفاق آراء به عنوان مدير عامل خانه تئاتر منصوب شد اما از آنجا كه مديرعامل همان مدير اجرايي هم هست كه پيش از اين عبادالله كريمي در اين سمت فعاليت مي كرد، قرار شد كريمي همان فعاليت ها را به عنوان مدير داخلي ادامه دهد.همت همچنين اظهار اميدواري كرد با بودجه اي كه امسال به خانه تئاتر تعلق گرفته، اين تشكل بتواند اقدامات مثبتي همچون اجاره يك سالن نمايشي انجام دهد.
وي گفت: قرار شد سالن مناسبي پيدا كنيم و آن را به طور سالانه اجاره كنيم تا خانه تئاتر از نظر اجرايي هم بتواند تا حدي مستقل باشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
وجدان آسوده
همه شون اومده بودند در خونه من. با يه دسته گل بزرگ. رو دسته گل چه چيزايي نوشته بودند!
يه قسمتش رو كه تونستم بخونم اين بود: «همسري وفادار، فرزند و پدري مهربان»
خنده م گرفت. واقعا راست ميگفتن؟! آخه من يه عمر در حسرت شنيدن همين حرفا بودم!
بعد با وجداني آسوده چشمانم رو روهم گذاشتم و در گور خوابيدم.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
نگهداري ماهي در تنگ ممنوع
رم: شوراي شهر مونزا ايتاليا، نگهداري ماهي هاي قرمزرنگ را در تنگ و كاسه ممنوع اعلام كرد.براساس قانون جديد، فروش ماهي هاي قرمز ممنوع است و شهروندان مجاز به نگهداري اين ماهي ها در تنگ و يا كاسه نخواهند بود.نكته جالب اينكه در شهر ۱۲۰ هزار نفري مونزا، بيش از ۱۵ هزار سگ وجود دارد.ايتاليايي ها نيز مانند مردم ايران در مقاطع مختلف زماني، ماهي هاي قرمزرنگ در تنگ مي اندازند و در خانه نگهداري مي كنند.
گذشت از الماس
گينه: يك كارگر معدن در كشور آفريقايي گينه هفته گذشته يك قطعه الماس ارزشمند كشف كرد اما آنرا تقديم دولت كرد.اين الماس به اندازه يك ماوس كامپيوتر است و بسيار نادر مي باشد.البته وزارت معادن گينه براي تقدير از امانت داري اين مرد، نيمي از ارزش واقعي الماس را به يابنده آن پرداخت خواهد كرد.
شهروند سخاوتمند
توكيو: چند روز قبل يك شهروند ژاپني با خريد بليت بخت آزمايي صاحب ۸/۱ ميليون دلار پول نقد شد. اما وي به جاي عرضه بليت برنده و دريافت اين مبلغ هنگفت، آنرا داخل پاكت قرار داد و براي فرماندار استان فوكويي ارسال كرد.برنده بليت از فرماندار خواسته، پول جايزه را صرف كمك به سيل زدگان اخير ژاپن نمايد.درپي بارش هاي بي سابقه در استان فوكويي بيش از ۹۱۴۱ نفر از شهروندان خانه هاي خود را ترك كرده اند.
كبوتر هنردوست
آمستردام: كبوتري كه وارد موزه تاريخ شهر آمستردام شده بود، شكار شد.اين كبوتر كه از قضا علاقه زيادي به هنر داشت وارد اين موزه شد، روي يكي از تابلوهاي نقاشي نشست و بخشي از آنرا سوراخ كرد. اين تابلو متعلق به سال ۱۶۳۳ بود.درهمين حال، ماموران امنيتي موزه تلاش كردند تا كبوتر را به دام بياندازند اما موفق نشدند به همين دليل براي جلوگيري از واردشدن خسارت بيشتر به موزه، كبوتر هنردوست را با شليك دو تير از پاي درآوردند.
اردوگاه آموزش سرقت
ولادي وستوك: پليس روسيه در جزيره ساخالين يك اردوگاه تابستاني دانش آموزان را تعطيل كرد.در اين اردوگاه به دانش  آموزان، شيوه هاي نوين سرقت آموزش داده مي شد تا در آينده به سارقان ماهر تبديل شوند.همچنين تبهكاران به دانش آموزان آموزش مي دادند كه چگونه در حين دستگيري به پليس اطلاعات ندهند و خود را تبرئه بكنند.در اين اردوگاه ۳۰ دانش آموز تحت آموزش قرار داشتند.
انبار اسلحه در خانه
ريودوژانيرو: از چند روز پيش،  دولت برزيل طرحي را به اجرا گذاشت كه براساس اين طرح، شهروندان در ازاي تحويل سلاح گرم به پليس پول دريافت خواهند كرد و از آنان بازجويي به عمل نخواهد آمد.به گفته پليس به ازاي تحويل هر اسلحه، حداكثر ۱۰۰ دلار به شهروندان پرداخت مي شود. روز گذشته يك زن در شهر سائوپائولو، ۱۳۰۰ اسلحه به پليس تحويل داد و ۶۵۶۰۰ دلار دريافت كرد. پليس اين سلاح ها را با يك كاميون و با اسكورت از خانه زن به مركز پليس انتقال داد.
عاقبت پرواز در توالت هواپيما
دوبلين: شركت هواپيمايي ايرلند دو تن از كاركنانش را به دليل سفر در توالت هواپيما از كار بركنار كرد.چندي پيش پرواز بارسلونا به دوبلين مملو از مسافر شده بود به گونه اي كه حتي صندلي ويژه ميهمانداران نيز به اشغال مسافران درآمده بود. به همين دليل خلبان به دو تن از ميهمانداران اجازه داد در حين برخاستن و فرود هواپيما روي توالت بنشينند.بلافاصله پس از انتشار اين خبر، شركت هواپيمايي ايرلند دو ميهماندار متخلف را اخراج كرد و خلبان نيز از سمت خود استعفا داد.
پيرزن سارق
رم: پليس ايتاليا پيرزن ۸۰ ساله اي را به جرم سرقت از شهروندان دستگير كرد. اين زن كه علاقه وافري به شرط بندي داشت، براي تامين پول مورد نياز جهت شركت در شرط بندي به سرقت از مردم مي پرداخت.او در اماكن عمومي با مردم ارتباط برقرار مي كرد، يك ليوان قهوه داغ مملو از داروهاي بيهوش كننده به آنان مي داد و سپس پول موجود در جيب و كيف آنها را به سرقت مي برد.او كليه پول هاي سرقتي را در بنگاه هاي شرط بندي هزينه كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۹ دقيقه

گل و گياه
گل كيفي
007449.jpg
نام علمي: calceolaria waltershrimpton
خانواده: SCROPHULARACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۱۰ و گستردگي ۲۳ سانتي متر است .داراي برگهاي سبز تيره و براق بوده و گلهاي آن به رنگ زرد- برنزي با خالهاي قهوه اي و نوار سفيد رنگ به شكل كيسه اي در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك شني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در اواخر بهار يا تابستان امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |