يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۹ - Jun 6, 2004
در گفت و گو باخبرگزاري فارس مطرح شد:
گزارش تازه كروبي درباره مجلس ششم
مهدي كروبي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در يك مصاحبه مفصل با خبرگزاري فارس به سئوالاتي در خصوص رايزني هاي وي در طول مجلس ششم و نيز نقاط اشتراك و افتراق انديشه هاي او و مجمع روحانيون مبارز با ديگر تشكل هاي سياسي پاسخ داد.وي در اين مصاحبه با بيان اينكه گروه هاي دوم خردادي داراي اختلاف نظرهايي با يكديگر هستند گفت: بعيد مي دانم اين گروه ها بتوانند در يك جهت كار كنند.
كروبي در اين خصوص به موضوعاتي مانند طرح رفراندوم، خروج از حاكميت، استعفا و انتخابات اشاره كرد و گفت: در اين زمينه ها اختلاف نظرهايي وجود داشت و در آينده هم وجود خواهد داشت.
وي در پاسخ به يكي از سئوالات خبرگزاري فارس با بيان اينكه اعلام كرده بوديم اگر نماينده اي به زندان برود ديگر پا به مجلس نخواهم گذاشت، گفت: از سوي ديگر همواره از اصل نظام، ولايت فقيه ومباني امام و آرمانها و شهدا به شدت دفاع مي كردم. وي همچنين بار ديگر مخالفت خود را با شيوه تعيين صلاحيت هاي نمايندگان مجلس هفتم ابراز داشت.
كروبي در مورد تحصن نمايندگان مجلس ششم و نتايج حاصل از آن گفت: متاسفانه برخي از دوستان ما اشتباهاتي كردند و فكر كردند از روش آنها حمايت مي شود اما همين تحصن، تداوم و استمرار آن اشتباه بود و كار را به شدت پيچيده كرد و حتي مسيري را كه من و خاتمي براي حل مسئله طي مي كرديم را با مشكل روبرو ساخت.كروبي در ادامه با اشاره به برخي اقدامات اعضاي جبهه دوم خرداد گفت: دوستان ما خواستند جنگ كنند، پيروز شوند ولي هيچ كس هم در اين جنگ از بين نرود. معلوم است كه چنين جنگي چه ثمره اي دارد همين مي شود كه حالا به آن دچار شده ايم.
دبير كل مجمع روحانيون مبارز گفت: تلاش ما همواره براي حل مساله بود اما دوستان تندرويهايي كردند كه مشكل حل نشد.
وي تصريح كرد: آن مواردي هم كه حل شد فقط بر اساس گفت وگو، تعامل و رايزني و مذاكره بود اما شيوه هاي تند و تصميم گيري در غياب افراد اجازه به هدف رسيدن را به ما نداد. وي افزود: ما حتي در مواردي مانند نظارت استصوابي و قانون انتخابات داشتيم نتايج خوبي را از طريق رايزني كسب مي كرديم اما اقدامات دوستان كار را خراب كرد.
كروبي در ادامه اين گفت وگو با اشاره به تشريح تحصن نمايندگان دوره ششم مجلس در اعتراض به رد صلاحيت ها پرداخت و گفت: همان روز اول تحصن من با آقاي خاتمي قرار داشتم، آمدم دفتر گفتند آقاي جنتي دوبار زنگ زده. من گفتم حتماً ايشان مي خواهد گله كند، تلفن كردم گفتند آقاي جنتي نماز مي خواند، دوباره خودش زنگ زد و بعد از كلي خوش و بش گفت، به خاطر جلسه با آقا ملاقات با شما به تاخير بيفتد، من گفتم شما از ايشان خواستيد جلسه باشد كه او گفت نه، رهبري خواستند من فهميدم مشكل رد صلاحيت ها مي خواهد حل شود.
كروبي ادامه داد: شب رفتم منزل آقاي حسن صانعي، شام آنجا بودم، سيد حسن خميني، كيان ارثي و محتشمي هم بودند، من اخبار را خودم گوش نكرده بودم اما رهبري آن شب صحبت كرده بودند و همه دوستان آنجا به اتفاق گفتند، با صحبت هاي رهبري قضيه حل شده است شما هم به دوستان بگوئيد تحصن را جمع كنند كه من گفتم وارد اين مقوله نمي شوم.
كروبي اضافه كرد: قرار شد آقايان كيان ارثي و محتشمي با بعضي از دوستان (متحصن) صحبت كنند كه با توجه به سخنان رهبري تحصن را جمع كنند كه آقايان نپذيرفتند. فرداي آن روز جمعي از دوستان در دفتر من بودند كه مجدداً گفتند شما بخواهيد آقايان تحصن را جمع كنند كه من نامه اي نوشتم تحصن را جمع كنيد حضوري هم از آنها خواستم ولو يك هفته تعطيل كنيد، در آنجا مطالبي گفتند كه از ذكر آن خودداري مي كنم و بايد در وقت ديگر گفته شود. وي در ادامه خاطر نشان كرد: عصر آن روز با آقاي خاتمي ديدار داشتم خاتمي گفت، من هم پيرو اقدام شما تلفن مي كنم كه تحصن را جمع كنند .آقاي خاتمي تلفن كرد بعضي ها پذيرفتند، بعضيها زير بار نرفتند، بعضي ها حرفهايي زدند كه ما گفتيم، اختيار با خودتان است و لذا ما خودمان را كنار كشيديم. كروبي تصريح كرد: من نظر خاصي نداشتم كه تحصن بشود يا نشود و البته ابتدا مخالف تحصن نبودم، وقتي مخالفت كردم كه رهبري وارد قضيه شدند .من هم به شدت پيگير حقوق نمايندگان بودم ولي آنها گوش نكردند. آنها فكر مي كردند كه از تحصن مي توانند به عنوان يك اهرم فشار استفاده كنند. كروبي همچنين درباره اعتراض خود به رد صلاحيت ها گفت: من معتقدم كه انصافاً در اين قضيه حقوق عده اي پايمال شده و مكرر گفته ام كه هياتي بايد قضيه را بررسي كند و آناني كه سزاوار هستند و آنهايي كه ناعادلانه رد شدند بايد اعاده حيثيت شوند و اگر نشود عده اي در برابر خداوند بايد جوابگو باشند.
كروبي در ادامه اين گفت وگو به تشريح رايزني ها و فعاليت هاي خود براي حل مشكلات برخي از چهره هاي دوم خرداد اشاره كرد و گفت: براي مدير يكي از روزنامه ها كه از دوستان ما بود مشكلي پيش آمد كه باز يكي از دوستان آمد گفت، فلاني در دادگاه مي خواهد حرفهاي تندي بزند تو برو به آقاي هاشمي رفسنجاني بگو كه به فلاني بگويد اين كار را نكند، تلفن كردم به محسن هاشمي گفتم مي خواهم پدرت را ببينم. شب، با آقاي موسوي خوئيني رفتيم منزل آقاي هاشمي قضيه را گفتم، قرار شد حسين مرعشي برود و به طرف بگويد. او رفت اما آقايان باقي و گنجي تا او را مي بينند مي  گويند سازشكار آمد، مرعشي با آن دوستمان صحبت مي كند كه راضي نمي شود و كار خودش را مي كند. كروبي افزود: دوستان نمي دانستند كه اين كارهادر كشور به نتيجه اي نمي رسد و اگر خداي ناكرده اين نظام آسيب ببيند چه بلائي بر سر كشور مي آيد. وي تاكيد كرد: من خودم ولي فقيه و آقاي خامنه اي را قبول دارم حتي ايشان را بهترين روحاني كشور مي دانم و معتقدم ما بايد تلاش كنيم نظام محفوظ بماند اما انتقاد هم در كشور بايد وجود داشته باشد.

وزير دادگستري عربستان به ايران مي آيد
عبدالله بن محمد بن ابراهيم آل شيخ وزير دادگستري عربستان سعودي در رأس يك هيأت ۴۵ نفره از مقامات قضايي و دانشگاهي اين كشور فردا به تهران سفر مي كند.به گزارش ايرنا آل شيخ در ديدار سه روزه خود از تهران با جمعي از مقامهاي قضايي ايران از جمله آيت الله شاهرودي، رئيس قوه قضائيه ديدار و در زمينه همكاري هاي مشترك قضايي ميان دو كشور تبادل نظر خواهد كرد.وزير دادگستري عربستان همچنين قرار است با سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري و آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كند.اين سفر در پاسخ به سفر سال گذشته آيت الله شاهرودي، رئيس قوه قضائيه كشورمان به عربستان سعودي انجام مي شود.

آرميتاژ: ايران منافع خود در عراق را بايد به صورت ديپلماتيك پيگيري كند
الاتحاد به نقل از ريچارد آرميتاژ درباره اتهامات اخير آمريكا عليه ايران و سوريه در حمايت از برخي جنبش هاي عراقي نوشت: ايران به خوبي مي داند كه در عراق منافعي دارد، اما چگونگي حفظ اين منافع براي ما مهم و حايز اهميت است.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ امارات متحده عربي به نقل از معاون وزير امور خارجه آمريكا افزود: اگر ايران منافعش در عراق را به صورت ديپلماتيك حفظ كند، كار بسيار زيبايي خواهد بود، اما اگر بخواهد در نجف، كربلا و يا هرمكان ديگري مشكلات ايجاد كند،  اين امر ما را بر آن مي دارد كه اقدام ديگري در قبال اين كشور انجام دهيم.وي اضافه كرد: اين مسأله به معني تهديد از جانب من نيست، بلكه تنها اشاره اي بر اين مطلب است كه ما كاملا مواظب اقدامات ايران هستيم.

تحولات گسترده در مسئوليت هاي اداري مجلس هفتم
با آغاز به كار رسمي مجلس هفتم، مطابق رسم معمول در ايران، بسياري از مسئوليت هاي مجلس، دستخوش تغيير و تحول شده اند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، با قطعي شدن انتخاب دكتر حداد عادل به سمت رئيس مجلس، شميراني از مسئولان اصلي دفتر سياسي آبادگران، به عنوان رئيس دفتر او منصوب مي شود.
شميراني در سابقه خود، سردبيري روزنامه «فردا»، به مديرمسئولي دكتر احمد توكلي و نيز رياست ستاد انتخاباتي توكلي در انتخابات رياست جمهوري را دارد.
بر اساس گزارش خبرنگار «بازتاب»، همچنين شنيده هاي موثق حاكي است، علي عسگري، رئيس سابق فروشگاه هاي رفاه و مديرعامل كنوني بنياد غربشناسي و زائري، نماينده سابق بندرعباس، از كانديداهاي رياست سازمان اداري مجلس به شمار مي روند.
همچنين از مصلحي، مختاري و كريمي فيروزجايي به ترتيب به عنوان مديركل قوانين، مديركل مالي ـ اداري و مديركل فرهنگي و روابط عمومي در آينده نام برده مي شود.
همچنين بهمن اخوان، نماينده تفرش در مجلس ششم، قرار است به عنوان مديركل تشريفات مجلس، انتخاب شود.
البته احتمالا اين افراد پس از انتخاب اعضاي دائم هيأت رئيسه معرفي مي شوند كه انتخابات آن در جلسه علني فردا، انجام مي شود.
اين در حالي است كه اكثر مديران قبلي در حال رايزني هستند تا در صورت امكان مسئوليتشان ادامه پيدا كند.
از سوي ديگر علي باقري، معاون پارلماني وزارت اطلاعات، جاي خود را به حجتي ـ كه سابقه معاونت در وزارت اطلاعات را در كارنامه خود دارد ـ داده است. اين در حالي است كه عملكرد باقري در مجلس ششم، همواره با انتقاد اقليت آن مجلس همراه بود.

نشست وزيران امور خارجه شوراي همكاري خليج فارس در جده
نشست وزيران امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس ديروز در شهر جده عربستان سعودي با محوريت موضوع مبارزه با تروريسم و مسائل منطقه اي آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جده (عربستان) شيخ محمد المصباح وزير امور خارجه كويت كه آخرين نشست وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس در اين كشور برگزار شد خواستار حمايت از مردم عراق و كمك به آنها براي سپري كردن شرايط دشواري شد كه با آن روبه رو هستند.
وزير امور خارجه كويت از نهادهاي جديد عراق حمايت كرد و گفت :به شيخ غازي عجيل الياور رئيس جمهور و نخست وزير و اعضاي دولت عراق تبريك مي گوييم و براي آنها آرزوي موفقيت مي كنيم.
از سوي ديگر شيخ الصباح عمليات تروريستي را كه عربستان سعودي با آن گريبانگير است محكوم كرد و گفت: عمليات تروريستي خطري براي همه جهان است و بايد شوراي همكاري خليج فارس به همراه جامعه جهاني براي مبارزه با اين آفت تلاش كند.

پليس عربستان در تعقيب شبه نظاميان در جده
منابع امنيتي عربستان سعودي روز جمعه از وقوع درگيري ميان نيروهاي پليس عربستان و شبه نظاميان در شهر جده خبر دادند.
به گزارش رويترز از جده، اين درگيري در حالي آغاز شد كه تنها يك هفته از حمله تروريستي شبكه القاعده به شهر نفتي الخبر در شرق عربستان كه ۲۲ كشته نيز در پي داشت مي گذرد. يك منبع دولتي گفت: نيروهاي پليس، شبه نظاميان را كه از خودرويي در حال حركت شليك مي كردند، تعقيب كردند اما آنها موفق به فرار شدند. اما نيروهاي پليس همچنان به دنبال اين افراد هستند.
اين در حالي است كه عبدالعزيز المقرن سركرده شبكه القاعده در عربستان سعودي روز جمعه از مردم اين كشور خواست از مبارزه شبه نظاميان براي سرنگوني رژيم سلطنتي تحت حمايت آمريكا حمايت كنند.

تجاوز ناو اماراتي به آب هاي ايران
پايگاه اينترنتي ايلاف به نقل از مقامات ايراني كه نامي از آنها نبرد، نوشت كه يك ناو اماراتي با تجاوز به آبهاي منطقه اي ايران در نزديكي جزيره ابوموسي يك لنج ايراني در حال صيد ماهي را ربود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پايگاه اينترنتي به نقل از مقامات ياد شده افزود كه اين حادثه اواخر هفته گذشته اتفاق افتاده و ناو اماراتي به سوي لنج «قاسمي» تيراندازي كرده و سپس مسافران لنج را دستگير و لنج را به دبي منتقل كرده است.پايگاه اينترنتي ياد شده ادامه داد كه هنوز هيچ بيانيه رسمي در اين باره از ايران يا امارات منتشر نشده است.
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور در گفت وگو با ايسنا با عادي توصيف كردن اين اتفاق گفت: چهارشنبه هفته گذشته يك قايق  ماهيگيري كه در آن طرف آبهاي ابوموسي مشغول ماهيگيري بود و به ادعاي اماراتي ها وارد آبهاي اين كشور شده بود، توقيف و افراد حاضر در آن بازداشت شدند.وزارت خارجه اين امر را پيگيري مي كند.

درخواست عنان براي برگزاري همه پرسي آرام در ونزوئلا
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد خواستار برگزاري يك همه پرسي آرام و دور از جنجال در ونزوئلا شد.
شبكه تلويزيوني يورونيوز ديروز با اعلام اين خبر افزود: دبيركل سازمان ملل متحد از مردم ونزوئلا خواسته است تا در آستانه انتخاباتي كه ممكن است منجر به بركناري «هوگو چاوز» رئيس جمهوري اين كشور شود، آرامش و نظم كشور را حفظ كنند.
سخنگوي كوفي عنان طي بيانيه  اي در همين خصوص گفت: «دبيركل سازمان ملل متحد همچنين خواستار آن شده است كه مردم ونزوئلا در چهارچوب قانون اساسي كشور، انتخاباتي آرام برگزار كنند و براي پايان دادن به بحران سياسي فعلي راه حلي قانوني پيدا كنند.» در اين ميان كميسيون ملي انتخابات ونزوئلا نيز اعلام كرد: مخالفان چاوز حدود ۵/۲ ميليون امضا كه نشانگر موافقت مردم با برگزاري يك همه پرسي عليه رئيس جمهور چپ گراي اين كشور بود را جمع آوري كرده است.

پرونده چاي به مجمع تشخيص مصلحت نظام كشيده شد
در پي ناكامي دستگاههاي ذيربط در حل مسئله چاي و افزايش بحران در اين صنعت، پرونده صنعت چاي كشور براي بررسي بيشتر به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفته است.
يك منبع آگاه در گفت وگو با خبرنگار مهر، با بيان اين مطلب افزود: اخيراً طي دستور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي و مطالعات زيربنايي و ريشه اي صنعت چاي در دستور كار كميته هاي توليدي و برنامه ريزي اين مجمع قرار گرفته است.
وي افزود: تاكنون يك جلسه هم با حضور كارشناسان، تشكلهاي توليدي و چايكاران و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شده است.اين منبع آگاه تاكيد كرد: تصميم گرفته شده است در جلسات بعدي با در نظرگرفتن صحبتها و پيشنهادهاي تك تك افراد و در نهايت جمع بندي پرونده چاي، مسائل و مشكلات اين صنعت بصورت ريشه اي حل شود.

كوتاه از سياست ايران
آمريكاباز هم ايران را به پنهان كاري هسته اي متهم كرد
شبكه خبري  اي.بي.اس به نقل از نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت: گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص برنامه هسته اي تهران نشان مي دهد كه ايران تلاش مي كند برنامه تسليحاتي هسته اي را پنهان كند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شبكه خبري آمريكايي به نقل از كنث بريل، نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي بار ديگر با ادعاي همكاري نكردن ايران با آژانس ادامه داد: امتناع مستمر ايران از همكاري كامل با بازرسان آژانس هماهنگ با يك الگوي بلندمدت تكذيب و فريبكاري است كه مي تواند فقط براي پنهان كاري برنامه هسته اي نظامي ايران به كار رود.طبق گزارش ياد شده، نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه   اين ادعا افزود: هنوز هم پرسش هاي بي پاسخ، نشان دهنده سطح همكاري ايران با آژانس است. بريل در ادامه ادعاهايش افزود: هرچه آژانس بيشتر كندوكاو مي كند، مشكلات بيشتري پيدا مي شود. اين واضح است كه آژانس توضيحات ايران درباره مسايل حساس را نپذيرفته و فهرست مسايل مورد بحث، بيش از مسايلي است كه در ماه مارس بررسي شده است.
وزير كشور چهار مشاور جديد منصوب كرد
موسوي لاري وزير كشور، با صدور حكمي، جواد اطاعت، غلامرضا گرزين، بهيار سليماني و سيد افضل موسوي را به سمت مشاورين خود منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، موسوي لاري همچنين حجت الاسلام نصرت الله واحدي دامغاني مشاور پيشين استاندار فارس در امور ائمه جمعه و جماعات را نيز به سمت سرپرستي هسته گزينش اين وزارتخانه منصوب كرد.
اطاعت، گرزين، سليماني و موسوي پيش از اين به ترتيب نمايندگي حوزه هاي انتخابيه داراب، قائم شهر، فسا و زنجان در مجلس ششم را برعهده داشتند.

۸ درصد درآمدهاي دولت در سال ۸۲ محقق نشد
كل درآمدهاي دولت در سال گذشته به رقم ۳۶۷ هزار و ۲۶۱ ميليارد ريال رسيده است كه نسبت به قانون بودجه از عدم تحقق ۳۵ هزار و ۴۴۸ ميليارد ريال از درآمدهاي پيش بيني شده حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، كل دريافتهاي پيش بيني شده دولت در بودجه سال گذشته، بالغ بر ۴۰۲ هزار و ۷۰۹ ميليارد ريال بوده است كه به اين ترتيب حدود ۹ درصد از درآمدهاي پيش بيني شده محقق شد.
بنا بر اين گزارش، كل دريافتهاي بودجه شامل سه بخش: درآمدهاي عمومي، واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و واگذاري دارايي هاي مالي است كه در سال گذشته دريافتهاي دولت از اين سه منبع به ترتيب ۱۸۲ هزار و ۷۲۳ ميليارد ريال، ۱۲۹ هزار و ۳۱ ميليارد ريال و ۵۵ هزار و ۵۰۷ ميليارد ريال بوده است.
يكي از نكات با اهميت در دريافتهاي دولت در سال گذشته، گنجاندن رقمي در حدود ۱۰۳ هزار و ۸۸۶ ميليارد ريال بابت شفاف سازي قيمت انرژي است كه جهت بدست آوردن دريافتهاي حقيقي دولت بايد اين ميزان از دريافتهاي كل كسر شود. اين گزارش حاكي است: با كسر ميزان دريافتهاي شفاف سازي قيمت انرژي كل دريافتهاي حقيقي دولت در سال ۸۲ بالغ بر ۲۹۸ هزار و ۸۲۳ ميليارد ريال است. اين ميزان، در سال ۸۱ در حدود ۲۲۹ هزار و ۹۶۳ ميليارد ريال بوده است و معادل ۶۸ هزار و ۸۶۰ ميليارد ريال رشد داشته است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |