يكشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۹ - Jun 6, 2004
مديركل دفتر امور انرژي سازمان مديريت و برنامه ريزي
بهره مالكانه، تنها روابط مالي دولت و شركت ملي نفت را اصلاح مي كند
گروه اقتصادي: مالكيت منابع و ذخاير زيرزميني نفت و گاز در اختيار دولت است و شركت ملي نفت ايران از سوي دولت عمليات اكتشاف و بهره برداري از آن را انجام مي دهد.
عوايد صادرات اين منابع به حساب دولت واريز مي شود و آنچه كه در داخل صرف توليد فرآورده هاي نفتي در پالايشگاه ها مي شود در حساب هاي دولت منعكس نمي شود.
احمد داوودي مديركل دفتر امور انرژي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اين مطلب به نشريه اين سازمان افزود: لايحه برنامه چهارم و آنچه كه به عنوان بهره مالكانه عنوان شده است، دولت را به عنوان مالك و دارنده ذخاير نفت و گاز در جايگاه حاكميت قرار داده و شركت ملي نفت رادر جايگاه متصدي امور توليد و بهره برداري.در اين طرح رابطه و وظايف هر بخش مشخص شده و امكان محاسبه رابطه مالي دو طرف فراهم مي شود.وي افزود: براساس ماده ۳ لايحه برنامه چهارم توسعه رابطه مالي دو طرف اصلاح مي شود و از يك سو براي شركت ملي نفت در افزايش توليد، صادرات نفت خام و بهره وري بالاتر انگيزه ايجاد مي شود و از سوي ديگر اين شركت نسبت به نرخ نفت خام در بازارهاي جهاني حساس تر و مسئولانه تر عمل مي كند .وي تاكيد كرد در حال حاضر قيمت نفت خام صادراتي هيچ اثري بر نحوه فعاليت شركت ملي نفت ندارد.وي افزود: با اجراي اين طرح شركت ملي نفت در عمليات توليد فرآورده هاي نفتي به سوي افزايش ارزش افزوده در توليد پيش مي رود و توليد پالايشگاه ها با انگيزه ايجاد شده بهبود مي يابد.با اجراي اين طرح منابع مالي و ارزي شركت ملي نفت براي تامين هزينه هاي جاري و سرمايه اي نيز افزايش مي  يابد.
داوودي در مورد نحوه محاسبه بهره مالكانه در برنامه چهارم گفت: ارزش ۵۰ درصد از كل توليدات شركت ملي نفت براساس قيمت فروش نفت خام در بازارهاي جهاني به خزانه دولت واريز مي شود. علاوه بر اين ۲۷ درصد نيز تحت عنوان حقوق ويژه تعيين شده كه در بودجه هاي سنواتي محاسبه و درج مي شود كه مجلس بايد تصويب كند. اين مبلغ براي تامين يارانه فرآورده هاي نفتي پيش بيني شده كه مازاد آن به خزانه واريز مي شود.
علاوه بر اين دو منبع مالي، ماليات عملكرد شركت و سود ويژه مربوط به سهام دولت در شركت ملي نفت ايران نيز كه معادل ۳۰ درصد تعيين شده جزو منابع درآمدي دولت تعيين شده است.
وي تاكيد كرد كه كل اين مبلغ به گونه اي تنظيم شده است كه عايدي دولت در نظام موجود را تامين مي كند و درآمد دولت كاهش نمي  يابد.وي در ادامه با اشاره به اينكه بهره مالكانه در حال حاضر تنها اصلاح روابط مالي دولت و شركت  ملي نفت ايران را هدف قرار داده است گفت: بحث انحصار شركت ملي نفت و خصوصي سازي و رقابت در بهره برداري از منابع نفت و گاز كشور مي تواند در مراحل بعدي مورد توجه قرار گيرد.
بهره مالكانه سهم شركت نفت را از درآمدهاي نفتي كاهش مي دهد
رئيس موسسه مطالعات بين المللي انژري گفت: در سيستم فعلي ۱۰ درصد از درآمد نفت نصيب شركت ملي نفت مي شود كه در سيستم بهره مالكانه اين ميزان به ۷/۹ درصد كاهش مي يابد.مهدي عسلي ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچه در لايحه سيستم بهره  مالكانه قرار است اجرا شود خيلي بهتر از آن چيزي است كه تاكنون در حال اجرا بوده است.
وي گفت: قبلا تمام درآمد شركت نفت به خزانه واريز مي شد و سپس بودجه سرمايه گذاري جاري و سرمايه اي شركت از بودجه دولت تخصيص مي يافت ولي در سيستم بهره مالكانه شركت نفت موظف است خودش بودجه مورد نياز خود را تامين نمايد.
وي بااشاره به اينكه لايحه فوق با فرض اينكه درآمد دولت از بابت نفت كاهش نيابد تنظيم شده است گفت:در لايحه سيستم بهره مالكانه مي توان نرخ بهره مالكانه را طوري تنظيم كردكه بيشترين برداشت صيانتي از مخازن نفت كشور صورت گيرد.

۴۰درصد ذخاير گاز جهان در منطقه درياي خزر قرار دارد
وزير انرژي تركيه گفت: ۴۰درصد ذخاير گاز جهان در منطقه درياي خزر قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري آذرنيوز، حلمي گولر، در مراسم افتتاحيه يازدهمين همايش نفت و گاز خزر در باكو گفت: در بين كشورهاي صاحب گاز منطقه خاورميانه و حوزه درياي خزر، چهار كشور ايران، عراق، مصر و جمهوري آذربايجان بيشترين تمايل را براي صادرات گاز به اروپا دارند.وي تصريح كرد: از آنجا كه تقاضاي انرژي در جهان طي ۲۰ سال آينده ۵۰درصد افزايش خواهد يافت، ايجاد يك كريدور شرق و غرب براي انتقال منابع انرژي خزر به اروپا مهم ارزيابي مي شود.
وي در پايان افزود: زمينه هاي ساخت خط لوله گاز بين تركيه و يونان فراهم شده است و فروش گاز به يونان تا سال ۲۰۰۶ ميلادي محقق خواهد شد.

گزارش خبري
كاهش تعرفه فولاد
گروه اقتصادي: مديرعامل مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران كاهش تعرفه براي واردات فولاد را كمك به صنعتگران كشور قلمداد كرده است.
اظهارات مصطفي كربلايي در حالي در حمايت از كاهش تعرفه واردات فولاد بيان مي شود كه برخي توليدكنندگان فولاد از اين امر ناراضي هستند و اين نارضايتي طبيعي است .تاثير كاهش قيمت فولاد وارداتي به طور طبيعي،كاهش قيمت فولاد توليد داخل است.
اما دولت تنها حامي توليدكنندگان فولاد نيست و بايد از مصرف كنندگان فولاد در بخش هاي صنعتي و ساختمان سازي نيز حمايت كند.در حال حاضر گفته مي شود كه همه ساله ۱۲ ميليون تن نياز مصرف فولاد كشور است كه ۶۰درصد آن از خارج وارد مي شود .طبيعي است كه در بازار فولاد كه امكان واردات آن به صورت قاچاق به دليل حجم و وزن زياد ممكن نيست تسهيل واردات مي تواند آثار مثبتي بر اقتصاد كشور داشته باشد، واردات علاوه بر كاهش هزينه توليد در صنايع داخلي موجب ايجاد رقابت در بازار داخلي فولاد و بهبود و بهينه سازي توليد اين محصول و افزايش بهره وري در اين صنعت مي شود.
علاوه بر اين دولت موظف است تا امكان سرمايه گذاري و توسعه صنايع فولاد كشور را نيز فراهم كند و با توجه به مزيت هاي اقتصادي كشور توليد برخي انواع فولاد را در كشور تشويق كند. اما حمايت هاي دولتي هيچگاه نبايد مطلق و بي برنامه باشد و اعمال هرگونه سياستي بايد براساس معيارهاي اقتصادي صورت گيرد. طبيعي است كه هر تصميم و اقدام دولت مخالفان و موافقاني دارد و تنها تصميم هايي قابل دفاع است كه براساس ساز و كارهاي اقتصادي آغاز شده باشد.

گفت وگوي امروز
تعويق تصميم گيري در خصوص برنامه چهارم
گروه اقتصادي: برنامه چهارم در حال حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام است و ميان كارشناسان و اهل نظر در مورد نحوه بررسي اين برنامه در مجمع و يا مجلس هفتم اختلاف نظر وجود دارد .در زمينه چگونگي روند اين امر در مجمع با دكتر داود دانش جعفري دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت نظام گفتگو كرده ايم.
***
* در حال حاضر برنامه چهارم در چه شرايطي است؟
- بحثي در مجمع شد در مورد راهكارهاي حقوقي دنبال كردن مراحل بعد از ارسال لايحه برنامه چهارم به مجمع كه چه مراحلي بايد دنبال شود.اعضاي اصلي مجمع ديدگاه هاي خود را مطرح كردند .ابتدا موافقان و مخالفان اينكه ارجاع لايحه از مجلس به مجمع خلاف ماده ۱۸۷ آئين نامه داخلي مجلس بوده يا نه سخن گفتند. از طرف ديگر در مورد عواقب رسيدگي به ابهامات و ايراداتي كه نسبت به شرعي بودن يا مطابق قانون اساسي بودن گرفته شده بحث شد. برخي بر اين عقيده بودند كه شايد لازم باشد كه ايرادها را در مجمع بررسي كنند اما ابهامات را به مجلس هفتم واگذار كنند. در مقابل عده اي نيز اين را مطرح مي كردند كه برنامه يك بدنه واحد است و امكان اينكه دوتكه شود و بخشي در مجمع و بخشي در مجلس بررسي شود وجود ندارد و ممكن است در اين روند انسجام برنامه از دست برود.
پيشنهاد آنان اين بود كه اگر قرار است مجمع يا مجلس هفتم برنامه را بررسي كنند هر دو مورد را رسيدگي و تصويب كنند.
اين بحث هايي بود كه ديروز مطرح شد و چون تعداد زيادي وقت گرفته بودند و فرصت نبود و دستور كار ديگري نيز در مجمع مطرح بود قرار شد كه جلسه ديگري باشد و راهكارهاي حقوقي مجدداً بررسي شود و تعيين تكليف شود،كه آيا مجمع مي تواند برنامه را بررسي كند يا بايد بفرستد به مجلس هفتم و يا اينكه بخشي را رسيدگي كند و بخشي را به مجلس هفتم ارسال كند. ان شاا لله در جلسه بعد در اين مورد تصميم گيري مي شود.
* در مورد تاخير احتمالي كه ممكن است رخ دهد و دولت بدون برنامه بماند نظر شما چيست؟
- كشور نبايد بدون برنامه باشد و اين يك اصل كلي است اما بايد توجه داشت كه شروع برنامه از سال ۸۴ است و تا آن زمان وقت هست، الا يك نكته كه مربوط به بودجه سال ۸۴ است. معمول است كه شاكله بودجه، مهر هر سال در سازمان مديريت تعيين مي شود و معمولاً در آذر ماه لايحه آن به مجلس ارسال مي شود. اگر در اين مقطع شكل نهايي برنامه مشخص نشده باشد ممكن است لايحه اي كه براي بودجه به مجلس داده مي شود.حالت واقعي پيدا نكند و اشكالاتي بوجود آيد ولي در هر صورت فكر مي كنم چه مجمع و چه مجلس هفتم اين موضوع را بررسي كنند، حداكثر زمان هم كه متصور باشد به اين امر اختصاص بدهند، در هر صورت با توجه به اينكه بودجه سال ۸۴ در بهمن هر سال بايد نهايي شود و روال آن در سال هاي گذشته بوده كه حتي آخر اسفند هم مي تواند رخ دهد، در صورتي كه پيش نويس بودجه با واقعيتي كه در برنامه تصويب شده تفاوت هايي داشته باشد اين تفاوت ها را مي توان در بودجه سال ۸۴ لحاظ كرد و در مجموع تاخيري ايجاد نمي كند. حتي اگر شش ماه در اين مورد در مجلس يا مجمع تشخيص در اين مورد بحث شود كه بنظر نمي رسد اين زمان به طول انجامد.

دو فقره وام براي ساخت يك واحد مسكوني
پرداخت دو فقره تسهيلات بانك مسكن بر روي يك واحد مسكوني براي احداث واحد جديد يا توسعه واحد موجود امكان پذير شد.
به گزارش روابط عمومي بانك مسكن، متقاضيان تسهيلات حسابهاي صندوق پس انداز مسكن مي توانند از محل حساب صندوق پس انداز مسكن ديگر خود و بر روي همان واحد مسكوني كه در رهن بانك قرار دارد تسهيلات با سپرده جهت احداث يا توسعه واحد مسكوني خود دريافت كنند.

آئين نامه اجرايي اتاق بازرگاني اصلاح مي شود
گروه اقتصادي: تا تصويب قانوني جديد براي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن كشور، آئين نامه اجرايي اتاق در چارچوب قانون فعلي تغيير مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري وزير بازرگاني در نشست روساي اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور با اعضاي شوراي عالي نظارت بر اتاق، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به ابهام هاي موجود در آئين نامه اجرايي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن كشور، اصلاح اين آئين نامه ضروري است، كه اين امر با استفاده از نظرها و پيشنهادهاي اعضاي هيات نمايندگان و هيات رئيسه اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور در شوراي عالي نظارت بر اتاق انجام مي شود.

سهام دولت در چهار كارخانه سيمان تا پايان امسال واگذار مي شود
گروه اقتصادي: مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: سهام چهار كارخانه سيمان دولتي تا پايان امسال از طريق بورس واگذار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، مهندس عباس صفاكيش ديروز به خبرنگاران گفت: سهام كارخانه هاي سيمان هرمزگان، داراب، بوشهر و بخشي از سهام سيمان اردبيل طبق برنامه تا پايان امسال واگذار خواهد شد.

توليد قويترين كاميون ايران به زودي آغاز مي شود
گروه اقتصادي: ۲۵۰۰ دستگاه انواع خودرو سنگين و نيمه سنگين تا پايان تيرماه به خريداران تحويل مي شود
عليرضا غمگسار مديرعامل شركت سايپا ديزل در اين باره گفت: به دليل برطرف شدن موانع شماره گذاري و مسايل مربوط به وام بانكي اين فرصت فراهم شد تا مشتريان بتوانند خودروهاي خود را تحويل بگيرند. دعوتنامه براي تمامي خريداراني كه قبلا ثبت نام كرده اند ارسال شده و ۲۵۰۰ نفر از خريداران محصولات اين شركت، خودرو خود را دريافت مي كنند.
وي افزود: اين شركت براي توليد ۱۵ هزار دستگاه انواع خودرو سنگين و نيمه سنگين برنامه ريزي كرد كه با تحقق آن ۱۲۰ درصد رشد توليد نسبت به سال قبل خواهد داشت. آمار توليد دو ماه نخست سال جاري حاكي از آن است كه هدفهاي ترسيم شده توليد امسال قابل دستيابي است. وي گفت: هم اكنون ۱۳ مدل از انواع خودرو سنگين و نيمه سنگين در اين شركت توليد مي شود.

تكليف برنامه چهارم در جلسه آينده مجمع تشخيص مصلحت مشخص مي شود
معاون امور حقوقي مجمع تشخيص مصلحت نظام به خبرگزاري «مهر» گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام در جلسه ديروز به جمع بندي نهايي درباره ارسال برنامه چهارم به مجلس نرسيد و قرار شد در جلسه آينده جمع بندي نهايي در اين خصوص انجام شود.
حسن واعظي معاون امور حقوقي وكميسيون هاي تخصصي مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در اين جلسه تمام اعضاي مجمع تشخيص مصلحت، اعضاي شوراي نگهبان، رئيس و نايب رئيس مجلس هفتم حضور داشتند و به علت طولاني شدن جلسه مجمع به جمع بندي نهايي در خصوص ارسال برنامه از مجمع به مجلس نرسيد و در جلسه آينده تكليف آن مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: در صورتي كه اعضاء و رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در هفته جاري مشخص شوند در جلسه آينده مجمع تشخيص مصلحت نظام از آنها نيز دعوت به عمل خواهد آمد تا تكليف برنامه چهارم مشخص شود.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۰۷۷
۱۶,۰۰۰
تكين كو
۹۶
۲,۰۱۶
سرمايه گذاري ملت
۱۹۷
۴,۱۴۰
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱۲۹۲
۲۷,۱۳۵
خدمات انفورماتيك
۳۸۴
۸,۰۷۱
توسعه صنايع بهشهر
۹۸
۲,۰۵۸
شيميايي سينا
۲۷۰
۵,۶۷۱
داروسازي زهراوي
۵۵۴
۱۱,۶۳۶
داروسازي سبحان
۷۸۲
۱۶,۴۲۴
كربن ايران
۲۰۶۸
۴۳,۴۶۷
گاز لوله
۱۷۶
۳,۶۹۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۰۰
۲,۱۰۱
پروفيل پارس
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۵۵۶
۱۱,۶۸۳
بانك كارآفرين
۲۰۱
۴,۲۳۰
ساختمان اصفهان
۴۱۸
۸,۷۸۹
نگين طبس
۱۷۹
۳,۷۶۳
معدني دماوند
۶۳۶
۱۳,۳۷۴
آلومتك
۱۱۷
۲,۴۶۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۷۹۸
۱۶,۷۷۵
پتروشيمي آبادان
۲۵۳
۵,۳۱۹
توسعه فارس
۱۸۹
۳,۹۷۶
سرمايه گذاري بازنشستگي
۹۵
۲,۰۰۴
توسعه صنعتي
۱۳۲
۲,۷۸۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۲۵۲
۵,۳۱۰
سامان گستراصفهان
۶۱
۱,۲۸۶
شكر شاهرود
۱۸۲
۳,۸۳۳
فرآورده هاي تزريقي
۲۸۶
۶,۰۲۵
كالسيمين
۲۰۴
۴,۲۹۹
كابل سازي ايران
۱۳۸
۲,۹۰۷
ماشين سازي اراك
۲۷۸
۵,۸۵۷
تكنو تار
۱۲۴
۲,۶۱۶
معادن بافق
۲۱۶
۴,۵۵۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۵۴
۳,۲۵۲
بهپاك
۱۰۴
۲,۱۹۵
لاستيك دنا
۱۴۳
۳,۰۲۲
ايتالران
۱۱۱
۲,۳۴۵
سرمايه گذاري بيمه
۱۰۴
۲,۲۰۰
لاميران
۱۱۲
۲,۳۶۸
قند قزوين
۸۴
۱,۷۸۱
شيشه همدان
۷۸
۱,۶۵۳
قند پارس
۲۴۰
۵,۰۹۰
آذريت
۷۶
۱,۶۱۳
بسته بندي ايران
۳۲
۶۹۱
پارسيلون
۴۷
۱,۰۳۴
توليدي بهمن
۱۸۳
۴,۲۰۰
سرمايه گذاري البرز
۱۰۶
۲,۶۶۹
سرمايه گذاري سپه
۹۶
۲,۴۹۰
ايرانيت
۲۸۴
۷,۴۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۱۶
۳,۰۵۰
كف
۱۷۰
۴,۴۹۵
صنعتي پارس مينو
۱۸۸
۵,۳۵۲
شهد ايران
۴۶
۱,۳۱۳
صنعتي پيام
۲۰۴
۶,۱۵۰
قند نقش جهان
۱۴۰
۴,۳۱۳
نيروي زنگان
۳۵۱
۱۰,۹۲۰
ايران ترانسفو
۲۲۹
۷,۳۴۳
سرمايه گذاري مسكن
۱۰۵
۳,۴۶۲
آبگينه
۸۹
۵,۱۳۸
سرمايه گذاري ملي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۴۹۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |