سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۹
افزايش قيمت بر اساس ظاهر خريدار
دقت كنيد؛ كلا ه سرتان نمي رود
قديم الا يام رسم بر اين بود كه مردم براي خريد كالا ي مورد نيازشان به بازار و مراكز خريد مراجعه مي كردند چرا كه در چنين فضايي فروشندگان نمي توانستند قيمت پرت به مشتريان بدهند و خريداران از نظر قيمتي مطمئن بودند كه كلا ه سرشان نرفته است. ولي امروزه قضيه فرق كرده چرا كه معمولا ً در بازارها و مراكز خريد فروشندگان به نوعي براساس ظاهر خريدار قيمت مي دهند و او را دچار سردرگمي مي كنند. يكي از مراكزي كه اين گونه رفتار در آن موج مي زند بازار بزرگ فردوسي در چهارراه استانبول تهران است.
در اين مركز خريد كه اكثر فروشندگان آن جوانان كم سن و سال هستند، محض نمونه يك كالا ي اتيكت قيمت دار مشاهده نمي كنيد به همين دليل فروشنده اين اختيار را دارد كه بسته به نوع پوشش و ظاهر خريدار به وي قيمت دهد.
گزارش خبرنگار ما از وضعيت اين بازار حكايت مي كند كه در بازار بزرگ فردوسي علا وه بر قيمت هاي گزاف بعضاً اجناس بي كيفيت ايراني به عنوان اجناس خارجي عرضه مي شود كه اين موضوع نيز بر مشكلا ت خريداران  افزوده است.
البته در چنين شرايطي اين موضوع مطرح مي شود كه خريدار بايد با دقت نظر كافي مانع از فريب خوردن خود شود ولي آيا همه اقشار جامعه مي توانند دقت نظر لا زم را در خريد اجناس در اين مركز به كار گيرند.
يك خريدار بازار بزرگ فردوسي درباره وضعيت اين بازار به خبرنگار ما گفت: فضاي بازار بزرگ فردوسي به گونه اي كه خريدار بعد از قيمت گرفتن در اين بازار قدرت انتخاب خود را از دست مي دهد.
علي پيروي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين مكان را براي خريد خود انتخاب كرده اي، گفت: تنوع محصولا ت باعث شده براي خريد به اين مركز مراجعه كنم ولي اختلا ف قيمت هاي فاحش باعث شده دچار ترديد شوم.
وي ادامه داد: يك مغازه شلواري را ۳۸ هزار تومان قيمت مي دهد و مغازه بعدي همان مدل را ۴۵ هزار تومان. مغازه دار دومي در پاسخ به اعتراضم مدعي مي شود آن شلوار ۳۵ هزار توماني دوخت ايران است ولي اين شلوار مدل اصلي است و به قول معروف «اورژينال» است. وي ادامه داد: اگر كمي در اين بازار سر به هوا باشي به سرعت چند كلا ه چند ۱۰ هزار توماني بر سرت خواهد رفت.
به راستي وقتي فضايي يك بازار خريد اينگونه است چه دليلي دارد كه خريداران اين محل را براي خريد خود انتخاب مي كنند.
عليرضا گنجي كه خود را يكي از مشتريان پر و پا قرص اين مركز معرفي مي كند درباره وضعيت اين بازار گفت: در بازار بزرگ فردوسي خريدار هر چقدر سمج تر باشد به نفعش است. وي ضمن تأييد اين موضوع كه برخي از مغازه هاي اين بازار قيمت هاي پرت به مشتريان ارائه مي دهند گفت: با شيوه هاي خاص مي توان قيمت پرت فروشنده را به قيمت اصلي نزديك كرد.
گنجي افزود: يك بار در بازار فردوسي نزديك به ۲۵۰ هزار تومان براساس قيمت فروشنده خريداري كردم ولي پولي كه بابت اين خريد پرداختم ۱۵۵ هزار تومان بود يعني ۹۵ هزار تومان تخفيف گرفتم.
وي تأكيد مي كند با كمي دقت مي توان محصولا ت خوب و با كيفيت را با قيمت مناسب از اين بازار خريداري كرد.

بازارچه آخر هفته
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |