سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۹
سادگي، زيباتر و كم هزينه تر است 
پرداخت هزينه براي زيبايي يا بيمار شدن
اول فكر مي كردم چهره متفاوتي پيدا مي كنم، اما چشمانم بعد از دو هفته نسبت به اين لنزهاي رنگي واكنش نشان داد. سعي كردم مقاومت كنم تا چشمانم به اين وضعيت خو بگيرد، ولي اكنون به شدت درگير مداواي چشم آسيب ديده ام هستم و حداقل ۲۰۰ هزار تومان خرج آن كرده ام و مداوا هنوز هم ادامه دارد و به پايان نرسيده
002604.jpg

آيا تنوع طلبي ارزش آن را دارد براي آن قيمت گزاف حفظ سلا متي خود را بپردازيم. به حكايت بيني هاي عمل شده، موهاي رنگ شده و چشماني كه رنگ طبيعي شان را محو مي كنيم.
مطلبي كه چند ماه پيش در مورد عمل بيني بانوان يا رنگ كردن مو آقايان چاپ شده بود با واكنش برخي از خوانندگان كه اكثر آن ها مؤنث بودند، روبه رو شد. آن ها بر اين نكته تأكيد مي كردند كه بسياري از افرادي كه بيني خود را عمل مي كنند، مشكل تنفسي دارند ولي در آن مطلب دوغ و دوشاب تركيب شده و همه آن هايي كه بيني خود را به دست تيغ جراح مي سپرند افرادي در طلب ظاهرگرايي و زيبايي صرف قلمداد شده بودند.
نكته اين  است كه مجموعه مطالب چاپ شده در اين صفحه به مقوله اقتصاد خانواده، الگوي مصرف و اساساً فرهنگ مصرف باز مي گردد. چارچوب اصلي نگاه ما پرهيز از تجمل گرايي و ظاهرگرايي است.
هميشه تأكيد كرده ايم در «سادگي» صفايي است كه در پيرايه بستن نيست و همين سادگي به بهبود شرايط مالي خانواده ها برمي گردد.
بديهي است اشاره آن مطلب به سياهه افرادي بود كه در بند ظاهر خود مانده اند و با ترويج الگوي اسراف بر بار مالي خانواده مي افزايند. مطلب امروز نگاه ديگري به همين مقوله ظاهرگرايي است كه نقد اشاعه مصرف گرايي تجملا تي هم هست.
پديده لنز چشم 
رنگ روز چيست؟! سبز لجني دور مشكي هنوز هم در بورس هست؟ به نظر شما به پوست من چه رنگي ميآ يد و ...
اينها جملا تي بود كه از دهان يكي از خريداران كه براي خريد لنز به فروشگاه آمده بود، خارج مي شد. آنطرف تر خانم ديگري پارچه به دست ايستاده بود و به فروشنده مي گفت: به نظر شما لنز چه رنگي به اين پارچه ميآيد؟ جلوتر رفتم، لحظه اي متعجب به چهره او نگاه كردم چشمانش قرمز و پر از اشك بود و دفعات پلك زدنش نسبت به اطرافيان بيشتر بود وقتي چهره متعجب مرا ديد خنده اي كرد و گفت: به خاطر لنزه، زمان زياديه كه داخل چشمانم است... وقتي از فروشگاه خارج شدم اين سؤال دائماً در ذهنم تداعي مي شد كه آيا منطقي است براي زيباتر شدن و يا به قول برخي ايجاد تحول در چهره، دست به خودآزاري بزنيم!؟
دريچه اي رو به عالم 
چشم يكي از اندام هاي حساس و در عين حال بااهميت براي انسان به شمار مي رود. انسان تمام زيبايي هاي اطراف خود را با استفاده از چشم مشاهده مي كند. چشم راهنماي اصلي ما در محيط فيزيكي اطرافمان است. چشم يعني خواندن، نوشتن، درك كردن.
اين تصور  كه لحظه اي نتوانيم اين زيبايي ها را ببينيم و درك كنيم انسان را به وحشت مي اندازد. از صبح تا شب به اطراف خود مي نگريم و با استفاده از چشم محيط اطراف خود را شناسايي و با همه چيز ارتباط برقرار مي كنيم. اهميت فوق العاده چشم و حساسيت آن نسبت به ديگر اندام خارجي بدن مراقبت ويژه اي را طلب مي كند.
شايد يكي از خواسته هاي انسان كه موجب زيان هاي او مي شود ايجاد تنوع در چهره و زيبايي است. امروزه علم پزشكي به كمك اين خواسته انسان آمده و راه هاي بسياري را جهت زيبايي هاي چهره معرفي كرده است. از جمله اين روش ها كاشت نگين بر روي دندان، استفاده از لنز، انواع و اقسام جراحي هاي پلا ستيك و جراحي هاي زيبايي و ... است كه هر كدام از اين راه ها معايب و عوارضي را به همراه دارد.
با توجه به حساسيت ذكر شده در مورد چشم و كارآيي شبانه روزي آن آيا منطقي به نظر مي رسد براي تنوع و زيبايي و جذابتر شدن چهره از وسايلي استفاده كرد كه شناختي نسبت به آنها و عوارض آن نداريم؟
برخي جوان ها مي گويند از جمله راه هاي كم هزينه براي جذابتر شدن چهره علا وه بر انواع گوناگون لوازم آرايشي استفاده از لنزهاي رنگي است. آن چه كه عمدتاً در گروه هاي سني ۱۶ تا ۲۷ سال به چشم مي خورد. با اين وصف نمي توان استفاده از لنز را تنها مختص به اين سنين دانست؛ بلكه فراواني استفاده از لنز در اين سنين نسبت به ديگر گروه هاي سني بيشتر است.
در عين حال، نرخ اندك برخي از لنزها مصرف كنندگان را به يك قشر محدود نمي كند. محصولات ارزان قيمت ولو با كيفيت نازل خيلي ها را جذب اين زمينه كرده است. گرايش مصرف كننده هاي اقلا م مختلف لوازم آرايشي و زينتي به سمت لنزهاي رنگي ارزان است. براي مثال قيمت لنزهاي ارزان ۳-۵ هزار تومان است. به نظر مي رسد اين رقمي است كه افراد بسياري توانايي پرداختنش را دارند. ِِيا خود را مكلف به پرداخت آن مي كنند به همين دليل اساساً ماهيت «ظاهرگرايي» بيشتر و عميق تر قابل بحث و مجادله مي شود. آيا «ارزان بودن» بايد مترادف با «تشديد
ظاهر گرايي» شود؟
002601.jpg

زهرا رجبي دانشجو درباره علت استفاده از لنز مي گويد: برخي از جوان ها براي تغيير و تحول در وضع ظاهري و جذابيت بيشتر در چهره و تنوع از لنز استفاده مي كنند كه هزينه چنداني هم ندارد. اما به درستي نمي دانند چه بلا يي سر چشم خود ميآورند.
محمدي، يكي از فروشندگان لنزهاي رنگي در مورد تمايل دختران و پسران جوان به لنز مي گويد: بيشترين خريداران لنزهاي رنگي، دختران در محدوده سني 
۲۷-۱۸ سال و پسران در محدوده سني ۲۲-۱۶ سال هستند. پسران نسبت به دختران تمايل كمتري نسبت به خريد لنزهاي رنگي نشان مي دهند چون سن اين افراد اقتضا نمي كند مخارج خود را پرداخت كنند، اين هزينه ها به عهده خانواده ها است.
او در مورد رنگ لنزها مي گويد: تنها ملا ك براي انتخاب لنزهاي رنگي جنبه زيبايي آن است كه اين ملا ك براي افرادي كه اطلا عاتي در خصوص عوارض و معايب آن دارند چندان هم قابل توجه نيست و اهميت چنداني ندارد.
لنزها، همچون كالا هاي ديگر داراي مارك هاي گوناگوني هستند كه جملگي مارك هاي خارجي دارند و هنوز محصول ايراني وارد بازار نشده. برخي از مارك هاي معروف لنزهاي رنگي ۳۰ هزار تومان به فروش مي روند.
بنابراين در اين تجارت نيز تغيير قيمت ها بسيار زياد است.
هشدار
يكي از اپتومتريست ها در رابطه با لنزهاي رنگي مي گويد: تمامي لنزها (اعم از لنزهاي رنگي، طبي و طبي رنگي) بر روي چشم اثر سويي دارد؛ اما آن به اين معنا نيست كه كيفيت لنزهاي ارزان مثل لنزهاي گرانقيمت تر باشد و يا اين كه عوارض لنزهاي رنگي مثل لنزهاي طبي باشد؛ بلكه لنزهاي گرانقيمت با مارك هاي شناخته شده نسبت به لنزهاي ارزان با مارك هاي ناشناخته عوارض كمتري را به همراه دارد.
در همين قالب مريم . ر، كه نوزده سال دارد و چشم هايش به دليل استفاده از اين لنزها آسيب ديده اند و در حال حاضر دو ماهي است درگير پزشك و مداوا شده، مي گويد: «اول فكر مي كردم چهره متفاوتي پيدا مي كنم، اما چشمانم بعد از دو هفته نسبت به اين لنزهاي رنگي واكنش نشان داد. سعي كردم مقاومت كنم تا چشمانم به اين وضعيت خو بگيرد، ولي اكنون به شدت درگير مداواي چشم آسيب ديده ام هستم و حداقل ۲۰۰ هزار تومان خرج آن كرده ام و مداوا هنوز هم ادامه دارد و به پايان نرسيده.»
جمله نهايي او براي شيفتگان ظاهرگرايي هشداردهنده است: «... لنز را ۲۰ هزار تومان خريده بودم و تا امروز ده برابر آن براي مداواي چشم خرج كرده ام. چرا؟ واقعاً چرا؟»
عينك بهتر است يا لنزهاي طبي؟
همه مي دانيم چشم از جمله نقاط حساس در بدن انسان است كه باتوجه به آسيب پذيري بالاي آن نسبت به ديگر اعضاي بدن، مراقبت و نگهداري آن به مراتب بيشتر است. لنزها، خصوصا لنزهايي كه روشن نيست استانداردها را رعايت كرده اند يا نه اثر سويي بر روي چشم و اجزاي آن دارند. چه اين لنزها طبي باشند چه رنگي. در لنزهاي رنگي درصد آسيب رساني نسبت به نوع طبي آن بيشتر است. اما متأسفانه با روي كار آمدن لنزهاي طبي تقاضا نسبت به عينك كاهش و در مقابل روند گرايش افراد به سوي لنزها افزايش يافته.
جلا لي، يكي از مصرف كنندگان لنزهاي طبي در مورد مزاياي لنز نسبت به عينك مي گويد: مدت هفت سال بود از عينك استفاده مي كردم و دو سال است به جاي عينك از لنز استفاده مي كنم. يگانه خصوصيت مثبت در لنزها، نصب آسان آن در داخل چشم و نبودن جسم خارجي بر روي صورت است. بخصوص براي من كه در طول روز بايد عينك را بر روي صورت خود تحمل مي كردم. البته نمي توان ادعا كرد لنزها عيبي ندارند. شايد يكي از ساده ترين معايب آن هزينه هاي استفاده از اين لنزها باشد.
استفاده از لنز كه در تماس مستقيم با چشم است، مي تواند بيماري هاي چشمي را به ارمغان آورد.
دكتر سلا ح ورزي، متخصص چشم در خصوص بيماري هاي چشمي و عوارض لنز بر روي چشم مي گويد: در اكثر لنزها چه لنزهاي طبي و چه لنزهاي رنگي، عوارض و بيماري ها مشترك هستند و تفاوت آنها در اين است كه لنزهاي طبي منفعتي براي مصرف كننده دارد در حالي كه لنزهاي رنگي از بعد عمل هيچ فايده اي به همراه ندارد و علا وه بر بيماري مشترك كه خانواده لنزها انتقال دهنده آن هستند وجود مواد رنگ دانه در لنزهاي رنگي مانع رسيدن اكسيژن به چشم مي شود كه خود عوارض و بيماري هاي متعددي را به همراه دارد.
وي همچنين ادامه داد: عفونت هاي چشم از ديگر بيماري هايي است كه لنزها مسبب اصلي آن هستند. گاهي اين عفونت ها چنان شديد مي شوند كه بستري كردن بيمار الزامي است. او همچنين خشكي چشم، احساس جسم خارجي در چشم، رشد عروق غيرطبيعي در قرنيه را از ديگر عوارض استفاده از لنز نام برد.
البته سياهه امراض مربوط به چشم بسيار بيش از اين ها است و پرداختن به آن ها نياز به بررسي و تحليل جداگانه اي دارد.
بيانديشيد...
آيا تنوع طلبي ارزش آن را دارد براي آن قيمت گزاف حفظ سلا متي خود را بپردازيم. به سطر اول برمي گرديم. به حكايت بيني هاي عمل شده، موهاي رنگ شده و چشماني كه رنگ طبيعي شان را محو مي كنيم.
همه اين ها فشار مالي بر خانواده را در زمينه غير ضروري و در ادامه هزينه هاي درمان چشم شما را ضروري مي سازد، يعني مهم ترين عنصر جسم شما.

ِسوء تغذيه و تحميل هزينه به  خانوارها
احسان شمشيري 
تغذيه به عنوان اولين و اساسي ترين نياز انساني همواره مورد توجه بوده است ليكن در سالهاي اخير فقر و تغذيه رابطه مستقيمي پيدا كرده اند به طوري كه كارشناسان اقتصادي خطر فقر را براساس ميزان مصرف موادغذايي، حداقل كالري مورد نياز روزانه بدن و نيز پول لا زم براي خريد مواد غذايي تعيين مي كنند. در واقع اين موارد شاخص هايي براي سنجش ميزان فقر در جوامع مختلف محسوب مي شوند.
به عبارت ديگر، هرچه افراد درآمد كمتري كسب مي كنند ميزان مصرف موادغذايي شان نيز بيشتر كاهش مي يابد اما از سوي ديگر هرچه سلا مت تغذيه افراد بيشتر آسيب  مي بيند بر فقر آنان نيز افزوده مي شود به اين معني كه فقر غذايي، توانايي جسمي و فكري را كاهش مي دهد و به تبع آن فرد توانمندي خود را در انجام كار از دست مي دهد و به اين ترتيب است كه متخصصان معتقدند رابطه فقر و تغذيه رابطه اي دوسويه است. متأسفانه تحقيقات نشان مي دهد كه در سالهاي اخير سبد غذايي خانوارها كوچكتر و ارزان تر شده است به عبارت ديگر افراد سعي كرده اند براي جبران هزينه هاي غيرخوراكي از مصرف غذايي بكاهند.
براساس آمار موجود از كل هزينه هاي مصرف خانوار ۲۸ درصد آن صرف هزينه هاي خوراكي مي شود اين در حالي است كه جاي گوشت، ميوه و سبزيجات را در سبد غذايي خانوارها مصرف مواد نشاسته اي گرفته اند. اگرچه در كشورهاي صنعتي سهم هزينه هاي خوراكي خانوارها بين ۱۴ تا ۱۵ درصد است اما دكتر علي رشيدي علت پايين بودن اين سهم را بالا  بودن درآمد خانوار ذكر كرد.
وي معتقد است: وقتي درآمد شخصي ده برابر شود مطمئناً ده برابر غذا نمي خورد بنابراين سهم مصرف مواد خوراكي در قياس با هزينه هاي ديگر زندگي درصد پايين تري را به خود اختصاص داده است.
اما در كشور ما با وجود پايين بودن درآمد، سطح خوراك پايين آمده است در واقع مردم براي جبران هزينه هاي ديگر زندگي از هزينه خوراكشان كم مي كنند. در حالي كه اين مسأله هزينه هاي زيادي از جمله بيماري و هزينه درمان را به خانواده و جامعه تحميل مي كند و باعث افسردگي و ضعف قواي جسمي مي شود.
واقعيت اين است كه هر خبري كه از گران شدن موادغذايي به گوش مي رسد بيانگر به خطر افتادن سلا مت غذايي افراد جامعه است. در ماه هاي گذشته قيمت لبنيات رشدي معادل ۲۰ درصد را نسبت به سال گذشته داشته است. در روزهاي گذشته نيز با كمبود شير و نيز افزايش نرخ تخم مرغ مواجه بوده ايم كه بالطبع موجب استفاده كمتر افراد از اين مواد غذايي شده است. در حالي كه سرانه استفاده تخم مرغ در سال براي هر نفر در ژاپن ۳۶۵ تخم مرغ است اين رقم در ايران چيزي كمتر از نصف يعني ۱۶۰ عدد است. همچنين مصرف سرانه ماهي در ايران چهار كيلوگرم در سال است در صورتي كه اين مصرف در ژاپن ۶۵ كيلوگرم است. از طرف ديگر براساس آمار موجود نيمي از خانوارهاي ما از نظر كمبود ويتامينA و دو سوم آنها از نظر كمبود ويتامين ۲B در فقر شديد به سر مي برند.
دو سوم كودكان و زنان جوان ما از فقر آهن رنج مي برند و يك سوم آنها دچار نوع شديد اين كمبود هستند در حالي كه آهن يكي از ضروري ترين مواد مغذي در افزايش توان فكري و نيروي جسمي است و كاهش آن به طور چشمگير از ميزان بهره وري افراد مي كاهد و توان و نيروي كار را كاهش مي دهد.
بسياري از بيماري هاي جهان نيز به دليل سوء تغذيه است كه رقم آن حدود يك ششم كل بيماري هاي جهان را تشكيل مي دهد كه در مناطق محروم و فقير اين رقم به يك سوم نيز مي رسد. بنابراين بايد گفت سوءتغذيه علا وه بر كاهش بهره وري هزينه  درمان را نيز بر اقتصاد خانواده و جامعه تحميل مي كنند.
به اعتقاد يك متخصص تغذيه، سوءتغذيه از نوع فقر آهن چيزي حدود ۲۵ درصد از راندمان كار افراد را پايين ميآورد همچنين كساني كه دچار سوءتغذيه هستند در برقراري روابط اجتماعي با مشكل مواجه اند. همچنين سوءتغذيه روي بهره هوشي تأثير مي گذارد و كسي كه بهره هوشي لا زم را نداشته باشد از نظر ابتكار، خلا قيت و قدرت تصميم گيري با مشكل مواجه خواهد بود كه خود اين تاوان سنگيني است كه جامعه بايد بپردازد و از طرف ديگر تأثير آن بر كارآيي جسمي است كه بازهم آثار بعدي آن فرد و كل جامعه را متضرر خواهد كرد.
در حقيقت بايد گفت صرف ۲۸ درصد از كل درآمد براي كساني كه درآمد بالا يي دارند مناسب و حتي ممكن است زياد باشد؛ اما براي خانواده چهار نفري كه حدود ۲۰۰ هزار تومان در ماه درآمد دارند ۲۸ درصد يعني چيزي حدود ۵۰ هزار تومان در ماه صرف تغذيه مي شود كه اين خود نكته قابل توجهي است. متأسفانه بي توجهي به مسأله تغذيه حتي باعث شده است افرادي كه داراي درآمد مناسبي هستند نيز به دليل عدم آشنايي و آگاهي لا زم در زمينه علم تغذيه با سوءتغذيه مواجه باشند.

كسي بلد نيست مسواك بزند
همه ساله خانواده هاي ايراني مبالغ هنگفتي را صرف بازسازي و ترميم دندان هاي فرسوده خود مي كنند.
دبير انجمن دندانپزشكي ايران در اين باره گفت: بيش از ۹۰ درصد مردم كشور از طرز صحيح مسواك زدن و به كارگيري نخ دندان آگاهي ندارند كه متأسفانه اين ناآگاهي در ميان اقشار تحصيلكرده نيز به چشم مي خورد.
دكترعلي يزداني كه در آستانه برپايي «چهل وچهارمين كنگره ساليانه انجمن علمي دندانپزشكي» سخن مي گفت، با اعلا م اين مطلب افزود: بيشتر افراد از زمان و چگونگي مسواك زدن آگاهي نداشته و مهم ترين طرح ملي كه ضرورت دارد، توسط وزارت بهداشت اجرا شود، آموزش مسائل بهداشت دهان و دندان به اقشار مختلف جامعه به ويژه آموزش در سطوح پيش دبستاني و دبستاني است.
وي با اشاره به ا ين كه كمتر از ۵۰ درصد افراد به طور مرتب مسواك مي زنند، يادآور شد: از اين تعداد كمتر از يك سوم بيش از يك بار در روز و تعداد زيادي هم تنها صبح ها مسواك مي زنند.دكتر يزداني گفت: مناسب ترين زمان براي مسواك زدن شب ها قبل از خواب است و مسواك زدن در صبح، پيش از صبحانه تأثير چنداني در جلوگيري از پوسيدگي دندان ندارد.
وي اضافه كرد: باتوجه به افزايش مصرف نوشابه هاي با قند، انواع آب نبات ها، شكلا ت ها و به طور كلي مواد قندي چسبنده در جامعه، آمار پوسيدگي دندان در افراد به ويژه كودكان روبه افزايش است.رئيس انجمن دندانپزشكي ايران تصريح كرد: بسياري از بيماري هاي دريچه اي قلب از دهان و دندان سرچشمه مي گيرد و ناراحتي هاي گوارشي و روماتيسم قلبي همگي ناشي از دندان عفوني در دهان افراد است.وي با تأكيد بر نقش و اهميت رسانه هاي گروهي به ويژه صدا و سيما، خواستار توجه بيشتر اين رسانه به مسائل آموزش بهداشت دهان و دندان شده و آمادگي انجمن دندانپزشكي ايران را براي كمك هاي مشورتي در زمينه هاي علمي به اين رسانه اعلا م كرد.دكتر يزداني يادآور شد: در صورتي كه در مورد نحوه صحيح مسواك زدن اطلا ع رساني شود، به مرور زمان از هزينه هاي دندانپزشكي به ميزان قابل توجهي كاسته خواهد شد.
گفتني است چهل وچهارمين كنگره علمي سالا نه و يازدهمين كنگره بين المللي انجمن دندانپزشكي ايران، با حضور بيش از ۳۵۰۰ دندانپزشك ۲۵ تا ۲۸ فروردين ماه امسال در مركز همايش هاي جمهوري اسلا مي ايران (اجلا س سران كشورهاي اسلا مي) برگزار مي شود.

بيمه درمان انفرادي فروخته مي شود
با آغاز فروش بيمه درمان انفرادي از سوي شركت هاي بيمه خلا‡ عدم فروش اين نوع بيمه پر خواهد شد.به گزارش خبرنگار ما، عبدالرضا قاسمي، مديرعامل بيمه دانا درباره اين طرح گفت:
 بيمه دانا در سال ۸۳ به دنبال اجرايي كردن بيمه درمان انفرادي است كه مجوز آن از سوي بيمه مركزي ايران صادر شده و مراحل بررسي و ارزيابي شرايط بازار آن نيز به اتمام رسيده است.
وي در ادامه از صدور كارت هوشمند در سال جاري خبر داد و گفت: از ارديبهشت ماه براي همكاري با بيمارستان ها و ساير بيمه ها از كاست هوشمند استفاده خواهد شد.
در اين ارتباط يك كارشناس بيمه معتقد است فروش بيمه درمان انفرادي شرايط را براي اقشار مختلف جامعه به گونه اي فراهم مي كند كه بتوانند بيمه موردنظر خود را در بخش درمان خريداري كنند.عباس سليماني گفت: باتوجه به اين كه شركت هاي بيمه درماني معمولا ً بخشي از هزينه  هاي درمان بيمه شده را پرداخت مي كنند فروش بيمه نامه درمان انفرادي اين امكان را به مردم مي دهد كه براساس تشخيص خود بيمه نامه موردنظرشان را خريداري كنند.
به گفته وي، بيمه درمان انفرادي از جمله رشته هاي بيمه خواهد بود كه با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |