پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۹ - Mar 18, 2004
در آخرين گفت وگوي مطبوعاتي خاتمي در سال ۸۲ مطرح شد
انتخابات ،برنامه هسته اي ...گزارش رئيس جمهور به مردم
برخورداري از فناوري هسته اي چرخه سوخت را حق خود مي دانيم و كسي نمي تواند براساس قوانين بين المللي ما را از آن محروم كند
004017.jpg
هر چند كساني كه حقشان بود در انتخابات شركت كنند از اين حق محروم شدند و بسياري از مردم در انتخابات شركت نكردند اما كساني كه آمده اند با راي مردم و با برگزاري انتخاباتي قانوني بوده است و ما به رأي مردم احترام گذاشته و با مجلس آينده مشكلي نداريم
دولت- خبرنگار همشهري: سيدمحمد خاتمي روز گذشته در حالي كه عباي نو خاكستري به تن داشت در محوطه ساختمان دولت و زير باران با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.
رئيس جمهور پيشنهاد كرد محل مصاحبه به جاي مسقف منتقل شود اما با مخالفت خبرنگاران روبرو شد و پيشنهاد آنها را براي آغاز مصاحبه در زير باران پذيرفت. خبرنگاران بيم آن داشتند كه با برهم خوردن نظم هميشگي در مصاحبه با رئيس جمهور ديگر آرامش طرح سئوال و دريافت پاسخ از وي از بين برود.رئيس جمهور از زحمات يكساله خبرنگاران حوزه دولت تشكر كرد و گفت: پيش از اينكه يك دولتمرد باشم آدم كوچكي هستم و اميدوارم هر چه زودتر در ميان شما و مانند يك فرد عادي باشم.
خبرنگاران از رئيس جمهوري در مورد شايعه نوشتن نامه استعفايش پرسيدند، همچنين از وضعيت كشورمان در آ ژانس بين المللي انرژي اتمي و آن گاه انتخابات مجلس هفتم.رئيس جمهوري گفت كه ابتدا به پرسش شما راجع به قطعنامه آ ژانس پاسخ مي دهم. قطعنامه اي كه آمريكا در آن ناكام ماند و وجهه ايران بهتر از گذشته حفظ شد.
وي با اشاره به فشارهاي زياد آمريكا به آژانس براي صدور قطعنامه اي تند عليه ايران گفت: اين بار دو كشور كانادا و استراليا با آمريكا همكاري كردند و سپر اين كشور شدند.رئيس جمهور عملكرد هيات ايراني در آژانس را بسيار خوب توصيف كرد و گفت: اروپايي ها هم به ما كمك كردند گرچه از آنها گله هايي داريم. همچنين كشورهاي غيرمتعهد تلاش كردند تا قطعنامه بهتري تصويب شود.
سيدمحمد خاتمي با تاكيد بر نارضايتي ايران از قطعنامه اخير آژانس گفت: ما اين قطعنامه را قبول نداريم و با توجه به وجود اختلاف نظر در مورد اين قطعنامه راي گيري هم به عمل نيامد و در اسناد آژانس ثبت شده كه اين قطعنامه با اختلاف نظر صادر شده است.خاتمي بر عزم جدي كشور ايران براي همكاري با آژانس خبر داد و گفت كه ما برخورداري از فناوري هسته اي چرخه سوخت را حق خود مي دانيم و كسي نمي تواند براساس قوانين بين المللي ما را از آن محروم كند.
رئيس جمهوري تعليق غني سازي اورانيوم، امضاي پروتكل الحاقي و صدور مجوز براي ورود بازرسين آژانس به ايران را داوطلبانه خواند و گفت: توطئه  هاي آمريكا كارگر نيست و اميدواريم به جايي برسيم كه اعضاي شوراي حكام و كشورهاي اروپايي پرونده ايران را از حالت غيرعادي خارج و ما روي روال عادي كار كنيم.
خاتمي گفت كه از عادي شدن اوضاع ايران در آژانس نااميد نيست هر چند كه اين مساله به مواضع آمريكا و قوت و حمايت دوستان ايران بستگي دارد.
خاتمي در مورد احتمال خروج ايران از آژانس گفت: بناي ما عدم همكاري با آژانس نيست و هدف ما از تعويق سفر بازرسان جلوگيري از كار آژانس نبوده است.
در باره انتخابات
سيدمحمد خاتمي آن گاه به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: نظر من در مورد انتخابات صريح و آشكار است و حتي در اطلاعيه اي كه مردم را براي شركت در انتخابات دعوت كردم گفتم كه چه اشكالاتي بر روند انتخابات وارداست و ما چه خواسته هايي داشتيم كه برآورده نشد.
خاتمي گفت: اكنون با مجلس هفتم مشكلي نداريم هر چند كساني كه حقشان بود در انتخابات شركت كنند از اين حق محروم شدند و بسياري از مردم كه مي توانستند در انتخابات شركت كنند ولي اين كار را نكردند. ضمن اينكه رفتارهاي نادرستي كه در جريان انتخابات از سوي معترضان انجام گرفت نيز موثر بود و در مشاركت مردم تاثير منفي گذاشت.
خاتمي با تاكيد بر اينكه بسياري كه شايسته بودند نيامدند و ردصلاحيت شدند گفت: كساني كه آمده اند با راي مردم و با برگزاري انتخابات قانوني بوده است و ما به راي مردم احترام گذاشته و با مجلس آينده مشكلي نداريم به خصوص آن كه چهره ها و شعارهاي جديدي آمدند.
رئيس جمهوري افزود: اگر اين چهره  ها شعارهاي قبل از دوم خرداد را مي دادند احساس مي كردم راهم غلط است و اشتباه كرده ام ولي تغيير و تحول چهره ها و شعارها پيروزي اصلاحات در ايران بود.وي ابراز اميدواري كرد كه راه يافتگان به مجلس هفتم به قول خود وفادار باشند.
سيدمحمد خاتمي تصريح كرد: اگر مسير درستي توسط انتخاب شده ها طي شود مشكلي پديد نمي آيد، چرا كه مشكل اصلي در جاي ديگري است.اگر قيموميت جاي نظارت ننشيند، اگر كسي كه مسئول نظارت است به دستگاههاي رسمي كشور اعتماد كند و براي تامين نظرات خود دفاتر اطلاعات موازي درست نكند تا از ماهها قبل روي افراد كار كند مشكلي بوجود نمي آيد.
رئيس جمهوري با اشاره به اهميت شوراي نگهبان در حفظ اسلاميت و نظام و قانون اساسي گفت: اعضاي شوراي نگهبان نبايد تضعيف كننده نظام باشند.
رئيس جمهوري تاكيد كرد براي اينكه قيموميت جاي نظارت را نگيرد دو لايحه خود را به مجلس دادم كه با سد محكم شوراي نگهبان روبرو شد و حتي اين شورا نظر قبلي خود را كه رئيس جمهور مسئول اجراي قانون اساسي است تغيير داد. در حالي كه اگرچه همه بايد قانون اساسي را اجرا كنند در قانون اساسي تنها مسئول اجراي اين قانون رئيس جمهوري ذكر نمي شد.
خاتمي تاكيد كرد كه قطعا لايحه مربوط به اختيارات رئيس جمهوري را از مجلس پس مي گيرد و اعلام مي كند كه در اين مورد با شكست مواجه شده است تا اختيارات گذشته نيز از دست نرود.وي گفت: اگر من باشم كه حتما خواهم بود و يا رئيس جمهور ديگري آمد و همين اختيارات نيم بند را هم حذف كردند مردم بدانند رئيس جمهورشان كيست و چقدر اختيارات دارد. بدانند او آن كسي نيست كه قانون اساسي وي را نفر دوم بعد از رهبري و مسئول اجراي قانون اساسي مي داند، بلكه رئيس جمهوري است كه تداركاتچي  دستگاههاي ديگر است.
خاتمي يكبار ديگر تاكيد كرد كه لوايح را پس خواهد گرفت. ضمن اينكه قصد استعفا ندارد و مي خواهد كارهاي خوب دولت در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي را ادامه داده و از حقوق مردم دفاع كند.
خاتمي همچنين از احضارهاي جديد فعالان سياسي ابراز نگراني كرد و از رئيس قوه قضائيه خواست كه با توجه به مذاكرات انجام شده ايشان دخالت كرده و جلوي احضارها را بگيرد و از آنچه مربوط به شكايت هاي مدعي العموم است صرفنظر شود.
رئيس جمهوري همچنين افزود: از دوستان محترم و معقولي كه در اين انتخابات پيروز شدند و شعار امنيت و آرامش دادند مي خواهم براي رفع هر گونه شائبه انتقام گيري سياسي خودشان وارد صحنه شده و جلوي روند احضارها را بگيرند.

پايان نشست گروه كاري درياي خزر در باكو
سيزدهمين نشست گروه كاري درياي خزر در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان ديروز به كار خود پايان داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو معاونان وزيران امور خارجه پنج كشور ساحلي درياي خزر ديروز در پايان اين نشست با انتشار بيانيه اي اعلام كردند با ادامه بررسي پيش نويس متن كنوانسيون درياي خزر به برخي توافق هاي اصولي نيز دست يافته اند.
خلف خلف اف نماينده ويژه جمهوري آذربايجان در امور درياي خزر ضمن با اهميت خواندن نتايج نشست باكو اعلام كرد: در زمينه كشتيراني محيط زيست و بازرگاني دريايي توافق هايي حاصل شده است.وي بر ادامه تلاش هاي كشورهاي ساحلي براي تدوين نهايي كنوانسيون و تعيين رژيم حقوقي درياي خزر تأكيد كرد و مذاكرات كشورش با جمهوري اسلامي ايران را براي رفع مسائل موجود ميان دو كشور در خزر مهم خواند.
مهدي صفري نماينده ويژه كشورمان در امور خزر نيز با اعلام اين كه در نشست باكو پيشرفت هاي خوبي براي تدوين كنوانسيون خزر حاصل شده است گفت: جمهوري اسلامي ايران علاقمند است كه رژيم حقوقي جديد درياي خزر با در نظر گرفتن منافع تمامي كشورهاي ساحلي و مبتني بر موازين رايج بين المللي تعيين شود.
ويكتور كاليوژني نماينده ويژه روسيه در امور خزر نيز تصريح كرد مشكلات درياي خزر نمي تواند بدون تعيين رژيم حقوقي جديد درياي خزر حل و فصل شود.وي بر لزوم حل سريع اين مسئله و گسترش مذاكرات در سطوح بالا تأكيد كرد. همچنين صفري در يك مصاحبه مطبوعاتي با تأكيد بر اين كه ايران مخالف هرگونه توافق دوجانبه و سه جانبه در درياي خزر است بر لزوم توافق پنج جانبه در اين دريا تأكيد و تصريح كرد ايران خواهان تقسيم درياي خزر همچون تجارب موجود بين المللي توجه به شكل و طول سواحل، عمق آب و موازين حقوقي رايج در جهان بوده و براساس اين عوامل معتقد است كه سهم ايران در اين دريا بيست درصد است.
صفري ضمن اعلام مخالفت كشورمان با نظامي شدن درياي خزر حضور نيروهاي فرامنطقه اي در اين پهنه آبي را مانعي براي توافق همه جانبه كشورهاي ساحلي درياي خزر توصيف كرد و گفت: ثبات در خزر را تنها كشورهاي منطقه تأمين خواهند كرد.

نخست وزير ژاپن در ديدار با روحاني:
سياست هسته اي ايران در رفع نگراني هاي جهاني بسيار عالي است
جونيچيرو كويزومي نخست  وزير ژاپن  ديروز در يك  ديدار يكساعته  با حسن  روحاني  دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  ايران قرارداد اخير دو كشور در زمينه  توسعه  ميدان  نفتي آزادگان  را موجب  تقويت  روابط دو جانبه  خوانده  و روابط تهران  توكيو را بااهميت  توصيف  كرد.
به گزارش ايرنا نخست  وزير ژاپن  سياستهاي  هسته اي  ايران  براي  رفع  نگرانيهاي  جامعه  جهاني را بسيار عالي  خوانده  و همكاريهاي  ايران  و آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي را موجب  توسعه  و شكوفايي  روابط دو كشور دانست .
نخست  وزير ژاپن ، ايران  را يكي  از كشورهاي  مهم  جهان  از نظر سياسي ،اقتصادي  و جغرافيايي  دانسته  و گفت : ايران  از پتانسيل  عظيمي برخوردار است كه  با توسعه  همكاريهاي  بين المللي  مي تواند در توسعه  و ثبات  منطقه ، نقش كليدي  ايفا كند.
وي  ايران  را بزرگترين  كشور منطقه  دانسته  و براي  گسترش  روابط دو كشوراعلام  آمادگي  كرده است .
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  نيز در اين ديدار با استقبال از تحولات  چشمگير در روابط سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  ايران  و ژاپن ، خواستارهمكاريهاي  گسترده  دو كشور گرديد.
روحاني، امنيت  و ثبات  خليج  فارس  و امنيت  انتقال  انرژي به  جهان  را از اولويتهاي  سياست  خارجي  خوانده  و ايران  را دروازه  مناسبي براي  همكاريهاي  منطقه اي  در آسياي  مركزي ، قفقاز، افغانستان  و عراق  دانست .
دكتر روحاني  سياستهاي  هسته اي  ايران  را در راستاي  تقويت  صلح  و امنيت منطقه  و بين الملل  دانسته  و تصريح  كرده  كه  ايران  مصمم  است  با پايبندي  به معاهدات  هسته اي  و جلب  اعتماد جهاني ، از تكنولوژي  صلح  آميز هسته اي  برخوردار گرديده  و بدون  ترديد از حقوق  حقه  خود در بهره مندي  از تكنولوژي  صلح آميز دست  بر نخواهد داشت .

وزير امور اقتصادي و دارايي:
دولت براي معقول شدن سود ثبت نام تلفن همراه برنامه دارد
با پايان ثبت نام تلفن همراه و فروكش كردن تب و تاب ناشي از آن در روزهاي پاياني سال، و همچنين با آشكار شدن ميزان تلفن ثبت نامي و عدم امكان تحويل به موقع ۶/۵ ميليون خط در عرض يكسال از سوي شركت مخابرات، واكنش هاي متفاوتي از سوي مقام هاي دولتي، كارشناسان و مردم بروز كرده است. شركت مخابرات قبل از انجام ثبت نام با تأخير تلفن همراه از آمادگي ساختارها و تجهيزات اين شركت حداكثر براي ۲/۲ ميليون خط خبر داده بود و در عين حال در حين ثبت نام نيز محدوديتي براي ثبت نام قائل نشده بود. به نظر مي رسد با اين ميزان ثبت نام شركت مخابرات و دولت با چالشي بزرگ براي عمل به تعهدات خود در سال آينده و سال پس از آن مواجه خواهد شد.
جداي از مسأله زمان تحويل اين ميزان خط، بحث كميت و كيفيت پرداخت سود به ثبت نام كنندگان در صورت عدم تحويل به موقع خطوط نيز مسئولان شركت مخابرات و دولت را به چالش كشيده است.
در تازه ترين اظهارنظر، وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان آخرين جلسه هيأت دولت به خبرنگاران گفته است: بايد كاري كرد كه سود مردم در ساير بخش ها مثل صنعت و مسكن نيز افزايش پيدا كند و از طرفي اگر در خريد تلفن همراه سود زياد و غيرطبيعي وجود دارد، بايد اين سود را نه با محدود كردن اداري سرمايه گذاري، بلكه با افزايش عرضه خط تلفن همراه به صورت مستقيم و يا به كارگيري اپراتور دوم معقول كرد كه براي اين كار دولت برنامه هايي در دست اقدام دارد. به گزارش ايسنا، مظاهري در عين حال گفت: مردم بر اساس پيش بيني كه براي كسب سود بيشتر دارند در مورد سرمايه گذاري شان تصميم مي گيرند.

ادعاي جديد آمريكا درباره فعاليت هسته اي ايران
آدام  ارلي ، معاون  سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا، روز سه شنبه  ادعا كرد: تصميم  جمهوري  اسلامي در تعويق  دو هفته اي  بازديد بازرسان  بين المللي  سازمان انرژي  اتمي از آن كشور نشانگر ادامه  الگوي  تاخير، پنهان كاري  و تكذيب  ازسوي  ايراني ها است .
به گزارش ايرنا، اين  اظهارات  درحالي  در رسانه هاي  آمريكايي  بازتاب  يافت  كه حسن  روحاني دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  ايران ، روز سه شنبه  در جريان  سفر به  ژاپن  گفته بود كه  بازرسان  آژانس  براي  حضور در ايران  مشكلي  ندارند و موضوع  تعويق سفر بازرسان  نيز بخاطر مناسب  نبودن  زمان  سفر است  كه  با تعطيلات  نوروزي در ايران  همزمان  مي شد.
وي وجود هرگونه  اختلاف  نظر جدي  درباره  قطعنامه  نشست  اخير شوراي  حكام  آژانس  درباره  ايران  را رد كرد و درباره مذاكرات ريچارد آرميتاژ معاون وزير خارجه آمريكا با محمد البرادعي در واشنگتن گفت كه آنها جلسه خيلي خوبي داشتند.
گزارش  خبرگزاري ها حاكي  است  آنها در ديدار خود درباره  ايران ، ليبي  ونيز ابتكارات  جورج  بوش ، براي  آنچه  كه  جلوگيري  از اشاعه  سلاح هاي  هسته اي  خوانده  شده  بود، مذاكره  كردند.

ايران، شريك مهم روسيه
سرگئي  لاوروف  وزير امورخارجه  روسيه  ديروز در نخستين  مصاحبه  مطبوعاتي  خود با خبرنگاران  داخلي  و خارجي  بر اهميت  همكاريهاي  اين  كشور با جمهوري  اسلامي ايران  تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا، لاوروف  از ايران  به  عنوان  مهمترين  شريك  روسيه  در زمينه هاي  مختلف  و به ويژه  مبارزه  با تروريسم  بين المللي  نام  برد. وي  با تأكيد برلزوم  گسترش  همكاريهاي  دو كشور در زمينه هاي  مختلف  از جمله استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  آن را حق  مسلم  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  توسعه  برنامه هاي  خود دانست .
وزير امور خارجه  روسيه  خاطرنشان  ساخت  كه  به  منظور گسترش  همكاريهاي  ايران و روسيه  در زمينه هاي  مختلف  با كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  مذاكراتي تلفني  انجام  داده  است .

يادمان
اندوه حقيقت
004014.jpg
سيد جواد جلال زاده
به گذشته مي نگرم. صبحگاه روز ۲۷اسفند سال را به خاطر مي آورم ؛ روزي كه نااميدي پزشكان از بهبودي وضعيت مرحوم حاج سيد احمدآقا رسما اعلام مي شود. اين، يعني پذيرش آن كه بايد با آقا سيد احمد نيز وداع بگوييم.من در درون خود و در چهره هاي بسياري از مردم پيرامون خود، نمونه اي از همان بهت و حيرتي را مي بينم كه در سپيده دمان رحلت امام در چهره مردم كوچه و بازار وجود داشت. اما من در خود، چيزي فراتر از آن احساس مي كنم. غمي سنگين و عميق بر قلبم فشار مي آورد؛ با رفتن او احساس مي كنم بازمانده اي از يك حقيقت بزرگ،  ناگهان از ميانه ما كنده شد. با رفتن آقا سيداحمد همان احساسي به ما دست داد كه با رفتن امام (ره) به خود احمد آقا دست داده بود. پس از رحلت امام، افسردگي و اندوه خاصي در چهره سيداحمد وجود داشت كه اطرافيان آن را حس مي كردند. احمد آقا خودش نيز مي گفت: «وقتي به ياد امام مي افتم، مي سوزم...» آيا سوختن و جان كاستن احمد به دليل رابطه پدر- فرزند ي اش با امام بود؟ قطعا چنين نبود.
سيداحمد در اندوه به آسمان رفتن حقيقتي مي سوخت كه زماني در ميان ما بود و در غربت بازماندگان آن حقيقت. بازماندگان غريب، بسيجيان خميني بودند. در چشم يك بسيجي، امام با رفتن خود اراده مجسم خداوند را به آسمان مي برد. از آن پس، تقدير غمبار و سوگناك ما آن بود كه به جاي نماينده حاضر نماينده غايب حقيقت بر روي زمين، مي  بايست با نام او بسر مي برديم... اندوه سخت بسيجي، در سيد احمد در كمال يافته ترين صورت خود وجود داشت.
بنابراين رابطه سيد احمد آقا با امام، رابطه پدر- فرزندي نبود. يك دليل روشن آن، عبادتي است كه حجت الاسلام مسيح بروجردي ازاحمد آقا نقل مي كند: «من با اين كه سالهاست از نزديك در خدمت امام هستم، اما هنوز وقتي ايشان براي انجام كار يا صحبتي مرا صدا مي زنند، تمام وجودم از هيبت و صلابت ايشان به لرزه درمي آيد». احمد آقا فراتر از يك فرزند، يك مؤمن به خط روشن امام بود. او همانگونه به امام مي نگريست كه بسيجيان مي نگريستند؛ يعني خميني همچون ادامه حقيقت انبياء ابراهيمي؛ حقيقتي كه چندين هزار سال از همراهي واقعيت بي بهره بود.!! بسيجي معتقد بود كه حقيقت هزاران سال در مظلوميت بسر مي برد اما با ظهور امام زمان ، قرار است تاريخ مظلوميت به سر آيد و حقيقت مالك زمين گردد. در چشم بسيجي، خميني پيش درآمدي بر پيروزي حقيقت بود. حقيقت بسيجي در همين ذهنيت ويژه وي خلاصه مي شود. همه جانبازي ها و شجاعت هاي او در جنگ تحميلي از اين رو اهميت فرعي دارد كه چيزي بيشتر از نتيجه همين فلسفه ديني نوظهور نيست. بسيجي به صرف همين تفكر، بسيجي بود؛ حتي اگر در جبهه حضور نداشت. هركس كه به ايمان خميني (ره) ايمان داشت بسيجي بود. احمد آقا نيز مي گفت: «من به ايمان پدرم ايمان دارم».همچون خميني، بسيجي او نيز از نان و حتي از نام استغنا مي ورزيد. همچون هر بسيجي ديگري، اين صفت احمد آقا نيز بود.سيدحسن خميني به درستي، اين ويژگي پدرش را دريافت: «پدرم همواره با اين كه مي توانست مثل اشخاص ديگر از سايه امام خارج شود و شخصيت سياسي مستقلي داشته باشد اما هيچ گاه نخواست كه اين گونه باشد». خداوند از گناه بزرگ آناني كه مفهوم ذوب شدن را به مسخرگي گرفتند، در گذرد؛ كساني كه نخواستند بفهمند «ذوب شدن» حركتي ارادي از سوي فردي خودآگاه است. فرد حقير كه ذوب نمي شود؛ فقط انساني ارزنده و هشيار و آگاه «ذوب شدن» را بر مي گزيند. ظرافت، در فرق بين ذوب شدن و ذوب بودن است؛ چيزي كه برخي آن را نفهميدند. اما آيا آنان چيزهاي ديگر را فهميدند؟...
احمد آقا، بنده خوب خدا، مي گفت امام در قله اي رفيع، تنهاست. اما بي ترديد، آن قله آن قدر جاي داشت كه احمد و بسيجيان خالص خميني، بسيجيان شبهاي مرگ را نيز در خود جاي مي دهد.سيداحمد آقا بازمانده اي از نماينده مجسم حقيقت بود. به ياد داريم در روزهاي آغازين رحلت امام (ره) حضور توامان اندوهبار- تسكين بخش او در ميان ياران جوان خميني و نگاه هاي عميقش به آنان آرامش مي بخشيد. در آن روزهاي پراندوه ، از تلاقي نگاهها، آرامش برمي خاست.
بسيجيان به چهره او، اندوه آرام و غم نجيبانه او مي نگريستند و به يمن آن، حقيقت را همچنان حاضر و در دسترس مي انگاشتند. اما با رفتن او ديگر...
احمد آقا! احمد آقا! تحمل جهان بدون امام براي تو سخت بود. بي  تو نيز تحمل جهان براي مومنين به ايمان خميني سخت است. مرگ تو اندوه سخت شهادت زهرا (س) و علي (ع) را در دل محبين اهل بيت بازآفريني كرد. احمد آقا! در اندوه حقيقت، در اندوه تو، همچنان مي سوزيم و اين سوختن تا زماني است كه حقيقت غايب (عج) حاضر شود و بر اندوه هزارگي حقيقت مهر ختم نهد.
سخني را از حضرت تو به خود و برادرانم يادآوري مي كنم: «خميني روح خدا بود در كالبد زمان و روح خدا جاودانه است و اين سنت تغيير ناپذير ربوبيست كه مردان بزرگ كه مظهر حقيقت ناب اند، چون درگذرند، خورشيد وجودشان در افقي بالاتر بر آسمان جان انسانهاي حقيقت جو طلوع خواهد كرد و انديشه و آرمانشان سلسله جنبان تاريخ خواهد شد.» خميني رفت تا خط امام بهتر بتواند به كار تغيير جهان بپردازد؛ جسم رفت تا روح و نام آزادتر شود. جهان در حال تغيير سياست، هر كس هر تفسيري كه داشته باشد، عرصه جولان روح خميني است؛ روحي كه قرار است قرن حاضر را قرن غلبه مستضعفان جهان بر مستكبران بسازد.

تايمز مالي و رويتر:
البرادعي بين ايران و آمريكا ميانجيگري مي كند
روزنامه تايمز مالي چاپ لندن ديروز گزارش  داد: به  دليل  دودستگي  در دولت  بوش ، آمريكا ده  ماه  است  كه  در مورد پيشنهاد ايران  براي مذاكره  درباره  سلاحهاي  هسته اي ، تروريسم  و اسرائيل  اقدامي صورت  نداده است .
به گزارش ايرنا اين  روزنامه  نوشت : كالين  پاول  وزير امورخارجه  آمريكا اخيرا در يك نشست  داخلي  گفته  است : جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا كه  در ژانويه  ۲۰۰۲ايران  را بخشي  از محور شرارت  دانست  اكنون  درصدد گشايشي  با تهران  است، ولي  بگفته  مقامات  آمريكايي  و ميانجيگران ، اين مذاكرات  كه  ممكن  است  به  عادي سازي  روابط ديپلماتيك  بين  دو كشور منجر شود، با مقاومت  جناح  بازها (تندروها) در واشنگتن  روبرو شده  است .
در گزارش  آمده  است : اين  پيشنهاد كه  در محافل  ديپلماتيك  به  معامله بزرگ  ايران  شهرت  يافته  نخستين  بار در ماه  مه  ۲۰۰۳ از طريق  ديپلماتهاي سوئيسي  به  وزارت  امورخارجه  آمريكا ابلاغ  شد. به نوشته  تايمز مالي ، براساس  اين  طرح ، ايران  به  نگرانيهاي  آمريكا در مورد سلاحهاي  هسته اي ، تروريسم ، سياست  هماهنگ  در مورد عراق  و راه  حل تشكيل  دو كشور براي  مناقشه  اسرائيلي  ها- فلسطيني ها خواهد پرداخت .
در عوض ، ايران  انتظار لغو تحريمها، به  رسميت  شناختن  منافع  امنيتي ، از برنامه  كار رسمي آمريكا و در نهايت  برقراري  مجدد روابط را خواهدداشت . تايمز مالي  از يك  آمريكايي  آشنا به  اين  پيشنهاد نقل  كرد: جزئيات زيادي  است  كه  بايد مشخص  شود. آمريكا هيچگونه  پاسخ  رسمي به  پيشنهاد ايران  نداد و وزارت  امور خارجه  سوييس  به  دليل  آن كه  در انجام  ماموريت  محوله  پا را از گليم  خود فراتر نهاده  از جانب  واشنگتن  مورد سرزنش  قرار گرفت .پس  از انقلاب  اسلامي سال ۱۹۷۹، سوئيس  حافظ منابع  آمريكا در ايران  شد.
در همين حال خبرگزاري  رويتر به نقل از منابع  آمريكايي  گزارش داد: دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز سه شنبه  در جريان  ملاقاتهايش  در واشنگتن  پيشنهاد مذاكره  آمريكا با ايران  را به  عنوان  راهي  براي  حل  اختلاف  فزاينده  بر سر برنامه  هسته اي  تهران  مطرح  ساخته  است .
يك  شركت كننده  در يكي  از اين  ملاقاتها به  رويتر گفت : محمد البرادعي  مدير كل  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  معتقد است  كه  ايرانيان  باب  يك معامله  در مورد مسئله  هسته اي  را باز گذاشته اند ولي  اين  امر نياز به  يك حركت  به  سمت  عادي سازي  مناسبات  بين  آمريكا و ايران  دارد.يك  مقام  آمريكايي  گفت : البرادعي  در گفت وگوهايش  با ريچارد آرميتاژ معاون  وزير امور خارجه  پيشنهاد مذاكره  آمريكا و ايران  را مطرح  ساخت  و آرميتاژ اين  پيشنهاد را تحت  مشورت  گذاشت .اين  مقام  آمريكايي  گفت : آمريكا در صورتي مايل  به  مذاكره  با ايران  است  كه  اين  كار را به  نفع  خود ببيند. براي  آمريكاييها مشخص نيست  كه  آيا البرادعي  در حال  ارسال  پيامي از جانب  تهران  بود يا اين  كه ديدگاههاي  خود را مطرح  مي كرد.اين  مقام  اظهار داشت : البرادعي  همان چيزهايي را كه  پيشتر ديگران  در مورد علاقه  ايرانيان  به  مذاكره  گفتند تكرار كرد، ولي  روشن  نيست كه  اين  پيشنهاد از كجا نشأت  گرفته  است .
يك  ديپلمات  غربي  مستقر در وين  گفت : رئيس  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي به  آرميتاژ گفته  است : زمان  مذاكره  فرارسيده  و وي  در حال  انعكاس نظراتي  است  كه  ايران  مايل  است  آمريكاييها آن را بشنوند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |