پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۹ - Mar 18, 2004
امروز با حافظ
وز فلك خون خم كه جويد باز
حال خونين دلان كه گويد باز
سرّ خكمت به ما كه گويد باز
جز فلاطون خم نشين شراب
فانوس هاي روشن در آسمان بم
رئيس جمهور از نمايشگاه بام شكسته بم بازديد كرد
004005.jpg
جمعي از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر كشورمان، همزمان با تحويل سال نو در ميان بازماندگان بم حضور مي يابند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به منظور پاسداشت و گراميداشت ياد كشته شدگان زلزله بم و بزرگداشت ايرج بسطامي و ابراز همدردي با بازماندگان اين حادثه جمعي از هنرمندان كشور در لحظه تحويل سال در كنار مردم بم خواهند بود.
طبق اعلام روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم كه از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان در محل مجتمع فرهنگي و هنري ايرج بسطامي بم برگزار مي شود سحرگاه روز شنبه، اول فروردين ماه تعداد زيادي بالن حامل فانوس روشن از محل ارگ قديم و بهشت زهراي بم به احترام روح درگذشتگان اين حادثه به آسمان فرستاده مي شود.
بازديد رئيس جمهور
از نمايشگاه بام شكسته بم
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي - رئيس جمهوري اسلامي ايران- با حضور در فرهنگسراي نياوران، از نمايشگاه عكس «بام شكسته بم» بازديد كردند.
در بخش مسابقه «بام شكسته بم» بيش از چهار هزار عكس از ۱۷۹ عكاس شركت داشتند كه آثار منتخب ۱۵۲ عكاس خبري و هنري كشورمان از ۲۳ اسفندماه جاري توسط اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران، در نياوران تهران به نمايش گذاشته شده است.
اين نمايشگاه كه بنا بود تا ۲۱ فروردين ۸۳ برپا باشد، تا ۱۳ ارديبهشت ماه براي بازديد هموطنان برپا خواهد بود. پس از آن هم احتمالاً در ۳۰ كشور ديگر برپا خواهد شد.
يك روز از نمايشگاه، براي بازديد سفيران و رايزنان فرهنگي كشورهاي مختلف اختصاص داده شده است.
نمايش سيمرغ در شهر زلزله زده بم
گروه نمايش «سيمرغ» از اول تا ششم فروردين ۸۳ با همكاري موسسه پژوهشي كودكان دنيا وابسته به سازمان جهاني يونيسف دو نمايش عروسكي خود را در شهر زلزله زده بم اجرا مي كنند.
«محمد برومند» نويسنده و كارگردان اين نمايشها و مسئول گروه نمايشي«سيمرغ» به خبرگزاري «مهر»گفت: دو نمايش «كاكلي» و «گلناز» نمايشهاي عروسكي است كه براي گروه سني كودكان تهيه شده است، ما اين نمايشها را در هفته اول فروردين ۸۳ اجرا و در يك چادر بزرگ كه از قبل به همين منظور از طرف يونيسف تهيه شده،  براي كودكان آسيب ديده شهر زلزله زده بم اجرا مي كنيم.
وي افزود: گروه نمايش ما پنجشنبه ۲۸ اسفند، راهي بم مي شود و در چادرهايي كه از طرف يونيسف براي اقامت ما در نظر گرفته شده، سكني مي كند. هنرمنداني كه در اين سفر ما را همراهي مي كنند عبارتند از ، «منيره امير يوسفي» عروسك ساز، «مهدي كلبعلي»  آهنگساز، «سعيده امين زاده»، «محمود پاداش» ، «احمد خيرآبادي» و «تقي خداد» عروسك گردانان هستند.
تماشاي اين نمايشها،  رايگان است.

انتشار عكس هاي «بم» قبل و بعد از زلزله
003999.jpg
مجموعه عكس هاي «جاسم غضبانپور» از بم منتشر شد. به گزارش همشهري ويژگي اين كتاب در آن است كه عكاس چند ماه قبل از حادثه، عكس هاي بسياري را از هوا و زمين از شهر بم تهيه مي كند و در تدارك انتشار مجموعه عكس ها بود كه حادثه زلزله اتفاق مي آفتد. لذا وي اين بار تصميم مي گيرد عكس هايي از همان نقاط و زوايا از شهر ويران شده بم تهيه كند. بر همين اساس خواننده در كتاب با دو بم متفاوت روبه رو مي شود بمي شكوهمند و اساطيري با بناهاي تاريخي و نخل هاي استوار و در مقابل بمي درهم كوبيده و ويران. اين كتاب در هيأتي شكيل از سوي انتشارات تيس به بازار كتاب عرضه شده است. غضبانپور از جمله عكاسان شناخته شده و صاحب سبك در عكاسي بناهاي فرهنگي و باستاني به شمار مي رود.

«نورا» براي دومين بار در آمريكا
004038.jpg
نويسنده  و كارگردان  فيلم  سينمايي  نورا از راهيابي اين فيلم  به  جشنواره بين المللي  فيلم  ايست  لنسينگ  در ايالت  ميشيگان  آمريكا خبر داد.
محمود شوليزاده  كه  هم اكنون  در لندن  بسر مي برد در گفت  وگو با ايرنا گفت : اين  فيلم  تاكنون  در بيش  از بيست  جشنواره  بين المللي  فيلم  دركشورهاي  مختلف  به  نمايش  درآمده  و براي  دومين  بار است  كه  در آمريكا به نمايش  درخواهد آمد.
جشنواره  بين المللي  لنسينگ  آمريكا   از ۲۷ اسفند تادوم  فروردين  ماه  با نمايش  فيلمهايي  از كشورهاي  آمريكا، انگليس ، فرانسه  وايتاليا برگزار خواهد شد. قرار است شوليزاده    ضمن  سخنراني  درباره  اين  فيلم  وسينماي  ايران  به  پرسشهاي  تماشاگران  نيز پاسخ  بگويد.
فيلم  نورا كه  داراي  مضموني  پاك ، ساده  و انساني  است ، تلاش  ستودني  پسرنوجواني  را نشان  مي دهد كه  براي  بازگرداندن  سلامتي  و زندگي  در مسير تجربه قرار مي گيرد و درپروسه  فيلم  به  بزرگي  و آرامش  مي رسد.
شوليزاده  در مورد فيلم  بعدي  خود گفت : هم  اكنون  درحال  ساخت  فيلمي هستم كه  داستان  زندگي  يك  مرد انگليسي  را بازگو مي كند كه  بيش  از هزار روز است در اعتراض  به  جنگ  و در دفاع  از صلح  وآزادي  براي  انسانها زندگي  خود رافداي  دستيابي  به  صلح  و آزادي  كرده  و بيش  از سه  سال  است  كه  در مهمترين مركز لندن  به  تحصن  نشسته  است .

وسايل «آدري هپبورن» چوب حراج مي خورد
004008.jpg
عكسها و وسايلي كه متعلق به دوران كودكي «آدري هپبورن» هنرپيشه قديمي سينما هستند، در حراجي نيويورك به فروش مي رسد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» اين حراج در ماه ژوئن در نيويورك برگزار مي شود و شاهد فروش وسايل اين هنرپيشه نام آور است.صاحب نظران ارزش اين وسايل را بالغ بر يك ميليون دلار ارزيابي كردند. تلگرامي كه از تولد اين هنرپيشه خبر مي دهد نيز در ميان اين وسايل است و ارزش آن بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار برآورد شده است.
از ديگر اشياي اين حراجي مي توان به نقاشي و طراح هايي اشاره كرد كه توسط هنرپيشه نامي فيلمهاي «قايق آفريكن كوپين» و «زن كوچك» شكل گرفته اند.
«ليلا دونبار»، مدير دپارتمان فروش سوتيباي در اين مورد گفت: «ما بسيار خوشحال هستيم كه مي توانيم ميراث هپبورن را دراختيار دوستداران وي قرار دهيم.»
هپبورن در ماه ژوئن ۲۰۰۳ در سن ۹۶ سالگي درگذشت. او وصيت كرد كه تمامي تنديسهاي اسكارش به مؤسسات خيريه اهدا شود و تمامي ثروتش را براي خويشاوندانش برجاي گذاشت.
بيشتر مايملك وي در «اولد سي بروك»، آمريكا به فروش مي رسد و ساير قسمتهاي آن در اختيار مردم قرار مي گيرد تا از آن ديدن به عمل آورند.
ديگر دارايي هاي اين هنرپيشه افسانه اي نيز به فروش مي رسد و ارزش آن بالغ بر ده تا بيست ميليون دلار برآورد شده است.
عوايد حاصل از فروش ميراث وي به خواهرش «مارگارت» و برادرش «رابرت» مي رسد.

جشنواره ايران زمين در ۱۲ استان برگزار مي شود
نخستين جشنواره فيلم، عكس و موسيقي «فرهنگ ايران زمين» با هدف تقويت مباني وحدت ملي از طريق شناخت اقوام ايراني، ۱۸ ارديبهشت ماه ۸۳ در تهران و ۱۱ استان كشور برگزار مي شود.
آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان، گلستان، گيلان، لرستان و هرمزگان ميزبان جشنواره فرهنگ ايران زمين هستند.
به گزارش روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، آثار ارايه شده بايد در برگيرنده وجوه مختلف فرهنگ قومي از جمله ويژگيهاي ديني، مذهبي، نژادي، گستره جغرافيايي، زبان، ادبيات، مراسم و باورهاي آييني، موسيقي، نقاشي، معماري، صنايع دستي و ساير عناصر فرهنگ قومي باشند.
بخش موسيقي در جشنواره فرهنگ ايران زمين به صورت غيرقانوني برپا مي شود و گروههاي موسيقي هر استان به اجراي برنامه در استان ديگر مي پردازند.
همچنين در ادامه بخش مسابقه سينماي بلند جشنواره فرهنگ ايران زمين، بخش مسابقه فيلمهاي مستند ميراث فرهنگي و قوم نگارانه در قالب سومين دوره جشنواره «يادگار» از ۲۸ ارديبهشت تا چهارم خرداد ماه در تهران، كرمانشاه و شيراز برگزار مي شود.
هنرمندان فيلمساز و عكاسان مي توانند آثار خود را تا پانزدهم فروردين ۸۳ به مركز انجمن سينماي جوانان ارسال كنند.
اين جشنواره را مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با همكاري وزارتخانه هاي كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامي، شبكه اول سيما، سازمان ميراث فرهنگي كشور، شهرداري تهران و انجمن سينماي جوانان برپا مي كنند.
جشنواره فرهنگ ايران زمين، ۲۸ ارديبهشت ماه پايان مي ِيابد.

بازديد از موزه سينما در ايام نوروز
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما اعلام كرد: فعاليت هاي موزه سينما از روز چهارشنبه ۵ فروردين ماه آغاز خواهد شد و همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ پذيراي بازديدكنندگان خواهد بود.
از ابتداي سال آينده، فيلم هايي از آغازگران سينماي مستند و داستاني سينماي ايران در سالن اول ، بخش هايي از فيلم هاي علي حاتمي، سهراب شهيد ثالث، ساموئل خاچيكيان و... در سالن دوم و تصاويري از سينماي معاصر ايران نيز در سالن سوم موزه همزمان با بازديد علاقه مندان به نمايش درمي آيد.

ده فرمان در دانشگاه تهران
فيلم سينمايي «ده فرمان» به كارگرداني سيسيل، ب، دوميل چهارشنبه ۲۶ اسفند ساعت ۱۸ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش درمي آيد.
«ده فرمان» محصول سال ۱۹۵۶ آمريكا از نخستين فيلم هاي باشكوه تاريخ سينما محسوب مي شود. داستان فيلم درباره حضرت موسي است.
از ويژگي هاي منحصر به فرد «ده فرمان» مي توان به صحنه پردازي هاي پر زرق و برق، لباس هاي باشكوه و هنرپيشگان فراوان، كنترل وسواس آميز نور و حقه هاي سينمايي بي نظير صحنه شكافته شدن درياي سرخ كه اينك از نمونه هاي افسانه اي حقه هاي سينمايي به شمار مي روند اشاره كرد.

به زودي منتشر مي شود
عكس هاي تعزيه دوران قاجار در كتاب شبيه و آينه
كتابي شامل يكصد و يازده عكس از اجراهاي تعزيه و تكيه هاي معروف تهران كه به همت عليرضا قاسم خان گردآمده است، به زودي منتشر مي شود. عكس هاي تعزيه ايران در دوره قاجار با همكاري كاخ گلستان و از عكس هاي موجود در اين مجموعه انتخاب شده است و براي نخستين بار در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.گردآوري اين مجموعه نزديك يك سال به طول انجاميد و همه عكس ها داراي شرح است.

زندگينامه شهداي انتفاضه فلسطين كتاب شد
دفتر تحقيق و پژوهش بنياد شهيد در حوزه تأليف و ترجمه، زندگينامه شهداي انتفاضه فلسطين را در قالب كتاب منتشر مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نظري مسئول حوزه تأليف و ترجمه دفتر تحقيق و پژوهش بنياد شهيد درگفت وگويي ضمن بيان اين مطلب گفت: اين موضوع در چهار جلد با نام «ستارگان درخشان سرزمين فلسطين» ارائه شده كه آماده سازي آن بر عهده مجيد صفاتاج، كارشناس مسائل خاورميانه و فلسطين اشغالي بود. كتاب اكنون در مرحله چاپ است.
وي افزود: اين اداره در نظر دارد پس از انتشار كتاب «ستارگان درخشان سرزمين فلسطين» آن را به زبان هاي انگليسي و عربي ترجمه و در اختيار علاقه مندان قرار دهد تا از اين طريق فلسطين و مظلوميت مردم آن سرزمين را به جوانان بشناساند.
گفتني است از مجيد صفاتاج قبل از اين دانشنامه فلسطين روانه بازار شده است.

راهيابي ۱۸ عكاس ايراني به فستيوال عكاسي بلژيك
هجده عكاس ايراني به بيست و ششمين فستيوال بين المللي عكاسي كشور بلژيك راه يافتند.
به گزارش ايسنا آثار اين عكاسان در كنار آثار عكاسان ۳۳كشور جهان به اين فستيوال (كنوكه هايست) كشور بلژيك راه يافته است.
از جمله آثار عكاساني چون هاشم جوادزاده، نسرين شاه محمدي، علي كريمي رستگار، مسعود احمدزاده، محمدرضا چاي سروش، علي سامعي و داريوش اورانوس بخت مورد پذيرش هيأت داوران اين دوره از نماشگاه قرار گرفته است.
آثار هاشم جوادزاده و علي كريمي رستگار از سي و ششمين دوره نمايشگاه هاي هااوراي هند و اثر نسرين شاه محمدي از سي ونهمين نمايشگاه عكاسي جانز كشور برزيل به اين فستيوال راه يافته است.
اين نمايشگاه ماه آينده در مركز فرهنگي شارپورد كنوكه هايست بلژيك افتتاح خواهد شد و به مدت دو ماه در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

فعاليت فرهنگسراها از ۵ فروردين آغاز مي شود
تمامي فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ تهران، از پنجم فروردين ماه ۸۳ ميزبان شهروندان تهراني و مسافران است.
حسين هاتفي فارمد - مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: به جز كلاسهاي آموزشي و واحدهاي اداري، ساير واحدهاي مراكز فرهنگي سازمان آماده ارايه خدمات و برنامه هاي متنوع به شهروندان تهراني و ميهمانان و مسافران نوروزي هستند.
وي گفت: بيش از ۲۰۰ مركز فرهنگي شامل فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ، نگارخانه ها، كتابخانه ها، نمايشگاه ها، سالن هاي نمايش فيلم، آمفي تئاتر و ساير فضاهاي فرهنگي سازمان با امكانات موجود در آنها پذيراي عمومي شهروندان است.
به گفته هاتفي در ايام نوروز برنامه هايي همچون نمايش فيلم و تئاتر، نمايشگاههاي هنري و ساير برنامه  هاي فرهنگي و تفريحي براي گذراندن بهينه تعطيلات نوروزي شهروندان تدارك ديده شده است.

نگارستان
004002.jpg
قايق ها
۱- لئونل فاينينگر Lyonel Feininger
۲- تولد: نيويورك ۱۸۷۱ / وفات: نيويورك ۱۹۵۶
۳ سبك نقاش: كوبيسم (اين مكتب از دهه اول قرن بيستم، با آثار «پيكاسو» و «براكو»، متولد شد. هنرمندان پيرو اين سبك، از اشكال هندسي كه تعقر و تحدب آنها كاملاً مشخص نبود؛ در آفرينش آثارشان بهره مي بردند.)
۴- زندگينامه نقاش: اگرچه «فاينيگر» در نيويورك متولد شد؛ اما دوران رشد و بالندگي او؛ در اروپا آغاز شد. او در «پاريس» نمايشگاه هاي متعددي از آثارش برپا كرد و به اين ترتيب سبك «كوبيسم» را معرفي كرد. او «روبرت دلوني» را ملاقات كرد و اين آشنايي، سرآغاز دوستي و تأثيرپذيري متقابل اين دو از يكديگر بود. «دلوني» و «فاينينگر» توجهي خاص به «رنگ ها» و تأثير رنگ در نقاشي داشتند و به زيبايي از اين مشخصه در آفرينش آثارشان استفاده مي كردند. در سال ۱۹۱۳، «فاينينگر» و گروه «بلاريتر» نمايشگاهي برپا كردند كه در اين نمايشگاه آثار «فاينينگر» و «كاندنسكي» بسيار مورد توجه قرار گرفت. پس از مدتي او به «مدرسه باربيزون» رفت و زماني كه مدرسه «باربيزون» توسط «نازي ها» در سال ۱۹۳۵ تعطيل شد؛ او به زادگاهش آمريكا؛ بازگشت.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: قايق هاي بادباني / ۱۹۲۹ رنگ روغن روي بوم / ۷۲*۴۳ سانتي متر.مثلث ها، با ابعاد و رنگ هاي مختلف، يكديگر را همپوشاني كرده اند و گويي بازتاب يافته اند. اين بازتاب ها؛ قايق هاي بادباني را شكل داده است. زمينه كار و شكل ها، از فرمي خاص و نوعي نظم و قاعده پيروي مي كنند. استفاده از اين سبك، نوعي «حركت» و «بعد» در نقاشي ايجاد كرده است.
۶- محل نگهداري تابلو: مركز هنري ديترويت / ديترويت.

بهارستان
چون عود
بر آتشم نهاد
آن گاه خاكسترم كرد.
بر باد داد
نوروز بود و هيچ كسي از من
يادي نكرد
زنگي نزد
خاكسترم را بر باد داد.
ليلي رياحي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
هديه سال نو براي مادر
«ببي» زيرباران، گوشه حياط نشسته بود. دوست نداشت چكمه سوراخش را كه آب در آن مي رفت بپوشد. داشت با خودش كلنجار مي رفت كه براي سال نو چه هديه اي براي مادرش بخرد، اما بعد منصرف شد، چون اگر هم چيزي به فكرش مي رسيد، پول خريدنش را نداشت.
سال نو بدون پدر چقدر سخت بود. دلش مي خواست او زنده بود و سال نو با هم بودند. «ببي» از خانه بيرون زد. مادر تا ديروقت كار مي كرد و هنوز نيامده بود. «ببي» داشت ويترين مغازه ها را با حسرت تماشا مي كرد كه يك سكه ده سنتي روي زمين پيدا كرد. خوشحال شد. گويي گنجي يافته بود. اما هرچه در خيابان ها گشت، نتوانست با ده سنت، هديه اي پيدا كند. ناگهان چشمش به گلفروشي افتاد. مشتريان زيادي آنجا بودند. نوبت او كه شد گلفروش پرسيد: پسرم چه مي خواهي؟
پسر گفت: مي توانم با اين ده سنت فقط يك شاخه گل براي مادرم بخرم؟
گلفروش دست بر شانه «ببي» گذاشت و گفت: بگذار ببينم چكار مي توانم بكنم. بعد رفت و ۱۲ شاخه گل رز قرمز زيبا كه با روبان نقره اي تزئين شده بود را داخل جعبه اي سفيد گذاشت و گفت: اين ۱۲ شاخه را ده سنت حراج كردم؛ مي خري؟ «ببي» درحالي كه از خوشحالي اشك در چشمانش جمع شده بود خنديد و گفت: متشكرم. بعد پول را داد و درحالي كه به طرف خانه مي دويد فرياد زد: سال نو مبارك. همسر گلفروش از او پرسيد: جريان چه بود؟
گلفروش گفت: امروز صبح به دلم افتاد دسته گلي آماده كنم و كنار بگذارم. مي داني، وقتي ۱۲ ساله بودم مردي به من كمك كرده بود براي مادرم هديه سال نو بخرم.
رايان ارون
ترجمه الهام مودب

گشتي در دنياي خبرها
كاهش وزن ماموران پليس
جاكارتا: رئيس پليس يكي از مناطق اندونزي به ماموران چاق خود دستور داده است براي كاهش وزن در گرم ترين ساعات روز به دويدن بپردازند.
البته طي يكسال اخير، ماموران چاق از دستور رئيس خود سرپيچي كردند اما چند روز قبل جناب رئيس به ۷۶ نفر از ماموران چاق هشدار داد، در صورتي كه دوبار در هفته در هوايي شرجي ندوند آنان را توبيخ خواهد كرد.
محاكمه در فضاي باز
رم: يك قاضي در ايتاليا مجبور شد جلسه محاكمه يك مجرم را در فضاي آزاد برگزار كند. يكي از شاهدان پرونده كه به دستور قاضي به دادگاه فراخوانده شده بود پس از ورود به ساختمان دادگاه با افزايش فشار خون مواجه شد به همين دليل قاضي پرونده براي جلوگيري از منقلب شدن حال شاهد، جلسه محاكمه را در فضاي باز ادامه داد.
روانشناس قلابي
ليسبون: پليس پرتغال مردي را دستگيري كرده كه طي ۱۵ سال اخير به عنوان روانشناس در مدارس دولتي و مطب شخصي خود به درمان بيماران پرداخته است. نكته جالب اينكه، مرد مورد نظر تنها ۴ كلاس درس خوانده است.در صورتي كه اتهام وي در دادگاه ثابت شود به تحمل حداكثر ۲۰ سال حبس محكوم خواهد شد.
حلقه ازدواج در فاضلاب
آيووا: كارگران در فاضلاب آيووا با صحنه هاي عجيبي مواجه شده اند. در فاضلاب اين منطقه اسكناس، جواهرات،  پيراهن و دندانهاي مصنوعي به وفور يافت مي شود.
همچنين اسباب بازي كودكان نيز از جمله اجناسي است كه كارگران هر روز از داخل فاضلاب بيرون مي آورند. چند روز پيش، يك خانم با اداره فاضلاب تماس گرفت و گفت، پس از جر و بحث با شوهرش، حلقه ازدواج خود را به داخل چاه توالت انداخته اما در حال حاضر از اين اقدام خود پشيمان است و حاضر است براي دستيابي مجدد به حلقه خود، هر اندازه كه نياز است پول بپردازد.
سارق شكم پرست
آمستردام: يك سارق در هلند به دليل علاقه وافر به ماهي دستگير شد.
دو شب پيش اين سارق براي سرقت وارد خانه اي در شهر آمستردام شد. او ابتدا به سراغ يخچال رفت و با مشاهده يك ماهي بزرگ در يخچال،  از خود بي خود شد چون علاقه شديدي به ماهي داشت. به همين دليل با روشن كردن گاز به سرخ كردن ماهي پرداخت كه بوي ماهي سرخ شده، صاحبخانه را از خواب بيدار كرد. هنگامي كه او وارد آشپزخانه شد، با صحنه عجيبي مواجه گرديد سارق پشت ميز غذا خوري نشسته بود و به ميل كردن ماهي و نوشيدني مي پرداخت.
مشكلات ازدواج در افغانستان
كابل: ازدواج در كشور افغانستان به يك كابوس براي پسران مجرد تبديل شده است. براساس سنت هاي رايج در اين كشور،  هر جواني كه بخواهد ازدواج كند بايد حداقل ۳ هزار دلار به والدين عروس خانم بپردازد. آن هم در شرايطي كه متوسط در آمد يك شهروند افغان در سال بسيار كمتر از هزار دلار است. به همين دليل است كه اغلب جوانان قيد ازدواج را مي زنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
زنبق سيبري
003996.jpg
نام علمي: Iris sibirica
خانواده: IRIDACEAE
گياه ريزوم دار به بلندي ۵۰ سانتي متر و گستردگي ۲/۱ متر است كه گلهاي بنفش مايل به آبي يا آبي آن از بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب و غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه  سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم ريزومها در اواخر تابستان يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |