پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۹ - Mar 18, 2004
آماده باش سازمان ها براي خدمت به مسافران نوروزي
003984.jpg
گروه اجتماعي: مراكز و سازمان هاي مختلف خدماتي براي ارائه خدمات ويژه به مسافران نوروزي اعلام آمادگي كردند.
راهنمايي و رانندگي، هلال احمر، وزارت بهداشت، سازمان هواپيمايي، وزارت دفاع، ميراث فرهنگي، سازمان ايرانگردي و جهانگردي از جمله ارگان هايي هستند كه در اين ايام به صورت ويژه به مسافران نوروزي ارائه خدمت مي كنند.
سرتيپ محسن انصاري معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در همين زمينه اعلام كرد: چهار هزار تيم در شهرها و جاده هاي سراسر كشور از ساعت ۷ صبح پنجشنبه تا روز ۱۵ فروردين طرح نوروزي ترافيكي راهنمايي و رانندگي را اجرا مي كنند. وي گفت يك هزار تيم در جاده ها و سه هزار تيم در شهرها مستقر مي شوند.
انصاري گفت: محدوديت هايي براي تردد كاميون ها در برخي جاده ها در روزهاي ۲۸ و ۲۹ اسفند و ۱۲، ۱۳ و ۱۴ فروردين در نظر گرفته شده است.
وي با اعلام اين كه ۶۵ ميليون سفر در طول نوروز انجام مي شود گفت: امسال پليس با به كارگيري دوربين هاي ليزري متحرك و ثابت اقدام به كنترل سرعت و تخلفات وسايل نقليه مي كند.
انصاري با اعلام تلفن ۸۲۵۵۵۵۵ گفت: مردم مِي توانند با اين تلفن از وضع راه ها قبل از سفر آگاه شوند.
از سوي ديگر رئيس سازمان جوانان هلال احمر گفت: ۴۶۷ پست راهنماي نوروزي متشكل از ۲۵ هزار و ۲۱۸ جوان در مدخل و خروجي هاي ۲۰۰ شهر مسافران را راهنمايي مي كنند.دكتر قوسيان گفت: پيش بيني مي شود ۲ ميليون نفر از خدمات اين پست ها استفاده كنند.
همچنين طرح امداد جاده اي هلال احمر نيز در راه ها آماده ارائه خدمات پزشكي به مسافران است.
وزارت دفاع نيز اعلام كرده است سه فروند بالگرد سازمان صنايع هوايي نسبت به امدادرساني به مجروحان احتمالي حوادث جاده هاي اطراف تهران اقدام خواهد كرد.
از سوي ديگر مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت نيز اعلام كرده است از ۲۸ اسفند تا ۴ فروردين آماده پاسخگويي به هموطنان است، هموطنان مي توانند در صورت مشاهده هر نوع مشكلي در ارتباط با كيفيت و ايمني مواد غذايي با شماره هاي ۶۴۶۷۴۹۴ و ۶۴۰۵۵۹۰ تماس بگيرند.
سازمان ميراث فرهنگي نيز اعلام كرد وروديه مكان هاي تاريخي - فرهنگي هيچ گونه افزايشي ندارد و اين مكان ها از ۸ صبح الي ۲۰ آماده ديدار هستند.
سازمان ايرانگردي نيز از ثابت ماندن قيمت هتل ها در اين ايام خبر داد.
مدارس و واحدهاي آموزشي شهرها نيز آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي مي باشند و از ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردين ميهمانان مي توانند در اين واحدها اقامت كنند.
سازمان هواپيمايي كشوري نيز اعلام كرده است شهرونداني كه قصد مسافرت از طريق فرودگاه مهرآباد را دارند مي توانند از طريق سرويس هاي اينترنتي اس.ام.اس و تلفن گوياي ۱۹۹ اين سازمان از آخرين اطلاعات پرواز خود آگاه شوند.

وزارت بهداشت:
سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف سيگار در ايران مي ميرند
003978.jpg
وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  با بيان  اين  كه  استعمال  دخانيات مهمترين  آسيب  براي  سلامت  عمومي است ، اعلام  كرد كه  تعداد مرگهاي  ناشي  ازمصرف  سيگار در ايران ، سالانه  بيش  از ۵۰ هزار نفر تخمين  زده  مي شود.
گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت  حاكي  است  كه  هزينه هاي بهداشتي  (سلامتي ) ناشي  از سيگار كشيدن  نه  تنها در كشورهاي  توسعه  يافته  كه در كشورهاي  در حال  توسعه  نيز بالاست ، بطوري  كه  در ايران  روزانه  بيش  از سه ميليارد تومان  هزينه  مصرف  سيگار مي شود.
اين گزارش  با اشاره  به  اين  كه  بيماريهاي  ناشي  از مصرف  سيگار به  موازات آن  در حال  افزايش  است  مي افزايد: سيگار از علل  اصلي  سرطانها و بيماريهاي مختلف  از جمله  بيماريهاي  قلبي  و ريوي  مي باشد.
گزارش  سازمان  بهداشت  جهاني  نيز حاكي  از آن است  كه  هم  اكنون  در هر ۸ثانيه  يك  مرگ  به  علت  مصرف  سيگار رخ  مي دهد كه  در طي  ۲۰ سال  آينده  اين  رقم به  هر ثانيه  يك  مرگ  خواهد رسيد.

۱۰۴ مصدوم،  حاصل چهارشنبه سوري در تهران
003981.jpg
رييس بيمارستان سوانح و سوختگي توحيد تهران، اعلام كرد: تعداد مصدومان سوانح و حوادث مراسم چهارشنبه سوري تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۱۰۴ نفر بوده است.
«ولي الله يمين» در گفت و گو با ايرنا، مركز استان تهران تصريح كرد: ۱۰۰ نفر از مصدومان برگزاري اين مراسم جراحاتي كمتر از ۱۵ درصد داشتند كه پس از درمان سرپايي و مشاوره هاي روحي و رواني ترخيص شدند.
وي گفت: چهار نفر از مصدومان نيز جراحات بسيار عميقي داشتند كه دو تن از آنها به دليل داشتن عوارض ديگر، به ساير بيمارستان ها منتقل شده و بستري شدند.
وي با اشاره به كاهش نسبي حوادث و سوانح چهارشنبه سوري امسال نسبت به سال هاي گذشته،  تاكيد كرد: تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه،  بيش از ۱۵۰ مورد حادثه ديده به اين مركز مراجعه كرده بودند. يمين اظهار داشت: متاسفانه در يكي از حوادث شب گذشته تهران ، جواني ۱۷ ساله در يكي از مناطق شمالي تهران به دليل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
رييس مركز سوانح و سوختگي توحيد تهران خاطرنشان كرد:  بيشتر افراد حادثه ديده كمتر از ۲۰ سال سن داشته و اغلب از ناحيه دست و صورت مجروح شده اند.

گزارش سازمان بازرسي كل كشور درباره انفجار قطار در نيشابور اعلام شد:
مديرعامل راه آهن و وزير راه و ترابري نسبت به وقوع حادثه قطار نيشابور مسئول هستند
سازمان بازرسي كل كشور درحادثه انفجار قطار در نيشابور مدير عامل و هيات مديره راه آهن و وزير راه و ترابري را به لحاظ جايگاه مديريتي و اداري نسبت به وقوع اين حادثه مسؤول دانسته و تأكيد كرده اين افراد بايد در مراجع ذيصلاح پاسخگو باشند.به گزارش خبرگزاري فارس در گزارش بازرسي كل كشور آمده است:
۱- وزارت محترم اطلاعات با وجود بررسيهايي كه تاكنون انجام داده راجع به سبق تصميم يا عمدي بودن حادثه، گزارشي اعلام نداشته و قانوناً تا حصول نتيجه قطعي موظف به پيگيري مي باشد، ليكن به نظر هيات بازرسي، قصور و مسامحه در وقوع اين حادثه كاملاً محرز است زيرا: اولاً: نتايج حاصل از مشابه سازي صحنه و كسب نظر متخصصين مشخص مي كند، چنانچه ترمزهاي دستي به درستي بسته مي شد و كفشك خط هاي لازم با اصول و موازين مقرر جاسازي مي گرديدند، احتمال فرار واگن ها وجود نداشت. بنابراين علت اوليه و اصلي حادثه قصور و مسامحه فوق مي باشد.
ثانياً: سوزن هاي ريل مي بايست پس از توقف واگنها به طريقي تنظيم مي گرديد كه در صورت حركت اتفاقي آنها، به بيرون خط اصلي هدايت مي شد تا از بروز خطرات و فرار جلوگيري گردد، اما بنا بر دلايل بدست آمده حركت واگن ها موجب شكستن سوزن اول خط شده و نيز بعلت نيمه باز نبودن سوزن دوم، واگن هاي فراري، به خط اصلي هدايت شده است كه اين امر نيز از عوامل موثر در وقوع حادثه است.
ثالثاً: از آنجا كه واگنها حامل مواد خطرناك و سريع الاشتعال بودند اقتضا داشته نسبت به اجراي مفاد بند ۱۲ ماده ۱۶ مقررات عمومي حركت اقدام و مبادرت به گماشتن نگهبان و ترخيص سريع محموله مي نموده اند كه به اين ترتيب عمل نگرديده است.
رابعاً: برداشتن ديوار حفاظتي و اجازه ورود افراد به محوطه بدون اطمينان كامل از رفع خطرات احتمالي و همچنين عدم هشدار لازم به آتش نشان ها در خصوص محمولات واگنهاي واژگون شده و نيز عدم آموزش هاي لازم به مسؤولين ايستگاه، از ديگر عوامل موثر در بروز و تشديد حادثه بوده است.
۲- هيات بازرسي درخواست تعقيب كيفري افرادي كه مرتكب قصور و مسامحه (به شرح موجود در گزارش) شده اند و در نتيجه اين حادثه رخ داده را نموده است كه دادگاه مربوط در دادگستري خراسان خارج از نوبت و بصورت فوق العاده به موضوع رسيدگي نمايد، همچنين از حيث مسؤوليت مدني، دولت را به جبران خسارات وارده به اشخاص زيان ديده تشخيص داده است.
۳- هيات بازرسي، مدير عامل و هيات مديره راه آهن و وزير راه و ترابري را نيز بلحاظ جايگاه خطير مديريتي و اداري، نسبت به وقوع اين حادثه مسؤول دانست كه بايد در مراجع ذيصلاح پاسخگو باشند و از رياست محترم جمهوري كه همواره بر حقوق شهروندان نسبت به حاكمان تأكيد دارند خواسته تا ضمن بركناري سريع متخلفين نسبت به پيشگيري از حوادث مشابه و احتمالي دستورات لازم را صادر فرمايند.

نشريات نوروزي گل آقا منتشر شد
نشريات نوروزي گل آقا با آثاري متنوع از طنز پردازان و كاريكاتورهاي ايران و جهان، منتشر شد.
در شماره مخصوص نوروز مجله هفتگي «بچه ها... گل آقا» مطالبي چون ماجراهاي شهر شلوغ پلوغ، عمليات لوتي تونز، معرفي سايت كارتوني و ... به چشم مي خورد.
شماره مخصوص نوروز ماهنامه گل آقا نيز با آثاري چون: سفر (كامبيز درم بخش)، در حال حاضر (عمران صلاحي)، از سير تا پياز مارمولك (مصاحبه با كمال تبريزي)، برادران خاتمازف (ريتا اصغرپور)، تلفن همراه پدر بزرگ (دكتر مسعود كيمياگر)و... منتشر شده است.

تردد خودروها در جاده ها با پلاك موقت بلامانع است
سازمان فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو اعلام كرد: با هماهنگي انجام شده با نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تردد خودروها با پلاك موقت تا پايان روز ۱۶ فروردين ماه سال ۸۳ بلامانع است.
در اين اطلاعيه، هدف از اجراي اين امر رفاه حال مشتريان و تحويل خودرو در بهترين شرايط و زمينه استفاده از خودروها در تعطيلات نوروزي عنوان شده است.
بنابراين گزارش مشتريان و خريداران محصولات ايران خودرو پس از تحويل خودرو با پلاك موقت نسبت به برنامه ريزي براي انجام مسافرت هاي نوروزي اقدام و براي اخذ پلاك ملي از هشتم فروردين ماه سال آينده به نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو در سراسر كشور مراجعه كنند.
راهنمايي و رانندگي محدوديتي در شماره گذاري خودرو ندارد
از سوي ديگر معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت:  اين معاونت محدوديتي براي اعلام شماره پلاك به كارخانه هاي خودروسازي به هر ميزاني كه باشد، ندارد.
سرتيپ پاسدار «محسن انصاري» ديروز در گفت وگو با خبرنگاران در شهرك آزمايش گفت: از ۹ اسفند كه طرح شماره گذاري در كارخانه هاي خودروسازي آغاز شده، تاكنون ۱۰ هزار پلاك خودرو نصب شده است.
وي افزود: در روز دوشنبه تعداد يك هزار و ۳۳۵ پلاك و در روز سه شنبه نيز دوهزار و ۴۶ پلاك براي نصب به كارخانه ها تحويل شده است.
مركز شماره گذاري مستقر در «سايپا» در كيلومتر ۱۵ جاده كرج طي چند روز گذشته شاهد ازدحام خودروهاي پلاك نشده اي است كه در صورت تردد در شهر توسط مأموران متوقف مي شوند.
اين در حالي است كه معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، عدم ارسال به موقع اطلاعات از سوي شركت هاي خودروساز را عامل تأخير در دريافت پلاك از سوي خريداران دانست.
معاون راهنمايي و رانندگي با تشريح چگونگي شماره گذاري گفت: در سيستم جديد شماره گذاري بايد شماره موتور، شماره شاسي، مشخصات سجلي، كد ملي، كد پستي و آدرس صاحب خودرو بايد از طريق كارخانه هاي سازنده خودرو به سايت راهنمايي و رانندگي فرستاده شود.
وي افزود: بعد از دريافت اطلاعات به صورت خودكار پلاك خودرو توسط رايانه در نظر گرفته مي شود و به كارخانه هاي خودروسازي اعلام مي شود.
وي افزود: راهنمايي و رانندگي تا پايان روز جمعه آماده اعلام پلاك به كارخانه ها است و در ايام تعطيلات نيز هر زماني كه اطلاعات مورد نياز به سايت راهنمايي و رانندگي داده شود، شماره پلاك اعلام مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي با بيان اينكه «صاحبان خودروها به هيچ وجه مجاز به فك پلاك خودرو نيستند»، گفت : براي فك پلاك حتما بايد به مراكز نقل و انتقال خودرو، در شرق تهران، آزادي و جاده كرج،  مراجعه كنند.

ايران و اتحاديه اروپا راه هاي مبارزه با مواد مخدر را بررسي كردند
گروه اجتماعي: رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر كه در راس هياتي جهت شركت در چهل و هفتمين اجلاس كميسيون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در وين به سر مي برد، به نمايندگي از كشورمان در اين اجلاس گفت: بدون رويكرد پيشگيرانه، جهان در آينده شاهد از هم گسيختگي و از كنترل خارج شدن معضل جرم، مواد مخدر و تروريسم خواهد بود.
هاشمي افزود: اغراق نيست كه بگوييم با توجه به ظرفيتهاي مواد مخدر در شكل دهي و دوام زيستي گروه هاي تروريستي در جهان و وقايع و حوادث مشمئزكننده اي كه بوسيله اين گروهها در كشورها و مناطق مختلف روي مي دهد، توليد مواد مخدر، تهديدي عليه صلح و امنيت جهاني خواهد بود.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاهي به قطعنامه هاي شوراي امنيت، پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، نشان مي دهد كه وزن قطعنامه هاي شورا در مورد تروريسم بسيار بيشتر از مسائل مربوط به مواد مخدر بوده است و اين در حالي است كه يكي از عوامل اصلي ايجاد و تداوم فعاليت گروه هاي تروريستي در سطح جهاني، توليد، قاچاق و مصرف مواد مخدر است.
هاشمي افزود: بايد سعي كرد تا تلاشهاي چند جانبه براي كاهش اثرات مخرب و ضد امنيتي توليد مواد مخدر در افغانستان با يك استراتژي مشخص شكل گيرد.
چهل و هفتمين نشست كميسيون مواد مخدر از پانزدهم تا نوزدهم مارس (۲۵ و ۲۶ اسفند) در وين تشكيل شد و موضوعاتي از قبيل، بحث پيرامون مواد مخدر صناعي، تقويت سيستم هاي كنترل مواد اوليه شيميايي، كاهش تقاضا، بررسي وضعيت جهاني قاچاق مواد مخدر، تدابير مربوط به ارتقاء  همكاريهاي قضايي آن از جمله مباحث مورد بحث در اين نشست بود.
همچنين مشاور رئيس  جمهوري  و دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر جمهوري  اسلامي  ايران  در حاشيه  چهل  وهفتمين  نشست  كميسيون  موادمخدر كه در وين جريان  دارد با نمايندگان  اتحاديه  اروپا ديدار و گفتگو كرد.
در اين  ديدار علي  هاشمي ضمن  تشريح  اقدامات  جمهوري  اسلامي ايران  درزمينه  مبارزه  با مواد مخدر، امضاي  يادداشت  تفاهم  همكاري  با اتحاديه  اروپادر اين  زمينه  را تسهيل كننده  همكاري ها توصيف  كرد.
در اين  ملاقات ، رئيس  هيات  اتحاديه  اروپا با تقدير از اقدامات  جمهوري  اسلامي  ايران  در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر گفت : ارايه  كامل  و جامع  مسائل از سوي  ايران ، بازتاب  خوبي  خواهد داشت  و در تعيين  راهبرد اتحاديه  اروپادر زمينه  مبارزه  با مواد مخدر اثرگذار خواهد بود.دو طرف ، وضعيت  افغانستان  را بزرگترين  مشكل  در راه  ريشه كن  ساختن  موادمخدر در ايران ، منطقه  و اروپا دانستند.

جوامع اسلامي فاصله زيادي با فناوري ها دارند
«دكترمحمد حسن شفازند» عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان و عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف در گفت و گو با ايسنا، گفت: واژه هاي «حكومت، جامعه  مدني، جامعه  اطلاعاتي و جامعه  اسلامي» بحث هاي زيادي را در محافل علمي، فني و صنعتي به وجود آورده است، در جامعه  مدني فرد آزادانه به دنبال سعادت مادي، فعاليت هاي گروهي خود را شكل مي دهد و نقش حكومت در چنين جامعه اي، ايجاد و حفظ ارتباطات و تعاملات مطلوب بين اعضاي جامعه از طريق موسسات، سازمان ها و نهادهاست.
وي، افزود: با پيشرفت تكنولوژي، ورود به عصر اطلاعات، جامعه اطلاعاتي پر رنگ تر مورد بحث قرار گرفت در اين جامعه فرد متخصص با دانش و مهارت، خدماتي به جامعه ارائه مي كند،در اينجا ارتباط حكومت با جامعه و فرد با معيار توليد اطلاعات مشخص مي شود.
عضو هيأت علمي مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته شريف، با بيان اين كه در جامعه  اسلامي، نظام و حكومت داراي مفاهيم خاص خود مي باشند، افزود: در اين جامعه حكومت و اخلاق به هم گره مي خورند.وي، گفت: حال با توجه به مفاهيم جامعه مدني و جامعه  اطلاعاتي، جامعه  اسلامي در دنياي امروز بايد خصوصيات ويژه اي را ارائه  دهد.

مديركل دفتر امور بانوان وزارت كشور خبر داد:
۲۰۰ ميليون تومان براي حمايت از كانونهاي زنان اختصاص يافت
مدير كل دفتر امور بانوان وزارت كشور گفت: به منظور حمايت از كانونهاي زنان دراستانهاي كشور، از سوي مركز امور مشاركت زنان ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
شيما صمد زاده در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: كانونهاي زنان در استانهاي مختلف كشور، بهترين مكانهايي هستند كه به طور مستقيم مي توان پروژه هايي در رابطه با توانمند سازي زنان در آنجا اجرا كرد وبه همين منظور مبلغي توسط مركز مشاركت زنان در اختيار دفتر امور بانوان وزارت كشور قرار خواهد گرفت كه اقدامات اوليه اين امرنيزانجام شده است.
وي افزود: آموزش فناوري اطلاعات( آي تي ) به زنان، آموزش والدين جوان در رابطه با تربيت فرزندان زير ۶ سال و بررسي اختلاف نظر والدين در زمينه تعليم و تربيت فرزندان از جمله برنامه هاي كانونهاي زنان در سال ۸۳ است كه در تمام استانهاي كشور اجرا خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: همچنين آموزش گردشگري وبرگزاري تورهاي مسافرتي براي زنان در۵ استان همدان، گلستان، هرمزگان، خراسان و... كه براي گردشگري موقعيت مناسبي دارند از ديگر برنامه كانون زنان است.
مدير كل دفتر امور بانوان وزارت كشور تاكيد كرد: اجراي اين برنامه ها پس از تخصيص اعتبارات لازم در استانهاي مختلف در سال آينده آغاز خواهد شد.

برنامه هاي سال ۸۳ بهزيستي كشور اعلام شد
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: سال آينده يكهزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش طرح «تشكيل حساب آتيه فرزندان شبانه روزي» قرار مي گيرند.
دكتر علم الهدايي درگفت وگو با ايسنا، گسترش طرح بيمه اجتماعي زنان، كمك وديعه مسكن زنان سرپرست خانوار، توسعه خدمات اجتماعي سيار و روستا مهدها را از جمله برنامه هاي آينده معاونت اجتماعي سازمان بهزيستي كشور بيان و اظهاركرد: «ديده باني ايدز در جامعه» و «بچه هاي اينترنتي و مهد كودكهاي اينترنتي» با هدف پوشش و دريافت سريع خدمات و مشخصات مهدهاي شهري و روستايي و ارائه بازيهاي هدفدار و علمي به جاي بازيهاي مخرب كامپيوتري به كودكان، رتبه بندي
مهدهاي كودك و هماهنگي محتواي درسي و كاري آنها از ديگر طرحها و برنامه هاي سال ۸۳ بهزيستي خواهد بود.وي توسعه مهدهاي حاشيه شهرهاي بزرگ را از ديگر طرحها بيان و اظهاركرد: همچنين با گسترش اعتبار طرح بيمه اجتماعي زنان سال آينده ۳۰ هزار نفر تحت پوشش قرار مي گيرند.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با بيان اعتبار هر يك از حوزه هاي معاونت اجتماعي در سال جاري گفت: برنامه حمايت از خانواده ۱۷ ميليارد ريال، حمايت از آسيب ديدگان اجتماعي و امور آسيب ديدگان ۲۴ ميليارد، اشتغال و خودكفايي خانواده ۴۱ ميليارد، حمايت از زنان و كودكان بي سرپرست ۷۷ ميليارد و ۸۰۰ ميليون و بيمه اجتماعي زنان ۱۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال اعتبار در سال جاري به خود اختصاص داده اند.علم الهدايي با بيان اين كه سال آينده ۶ هزار و ۴۰۰ نفر وام خود اشتغالي دريافت خواهند كرد، گفت: در سال جاري ۲۵۲ مددجو داوطلبانه از پوشش سازمان بهزيستي از طريق اشتغالزايي گروههاي هميار خارج شده اند.

كميسارياي عالي پناهندگان خواستار ادامه منع بازگشت پناه جويان عراقي به ميهن شد
كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل ديروز از كشورهاي ميزبان پناه جويان عراقي خواست از بازگرداندن آنها به كشورشان باتوجه به ادامه شرايط نامطلوب در كشور تحت اشغال نيروهاي آمريكايي خودداري ورزند.
كميسارياي پناهندگان در اطلاعيه اي كه در سازمان ملل منتشر ساخت، توصيه هاي سال گذشته خود را به كشورهاي ميزبان تكرار كرد و از آنها خواست از اين پناه جويان به طور موقت حمايت كنند.
اطلاعيه يادآور شد ه است كه با توجه به ادامه حضور عوامل افراطي در عراق و وجود تشنج در ميان گروه هاي مختلف نژادي و مذهبي، احتمال ادامه خشونت در اين كشور وجود دارد.
در اين اطلاعيه همچنين خاطرنشان شده است كه علاوه بر وضعيت نامطلوب امنيتي در عراق، مسائل ديگري چون كمبود شديد مسكن، تأمين نامنظم خدمات اساسي، فقدان يك نظام قضايي يا نهادهاي مالي كارآمد وجود دارد و نرخ بيكاري در سطح بالاي ۷۰ درصد مي باشد.
بنا بر اطلاعيه مزبور، محمد خودير وزير مهاجرت عراق به ويژه از كميسارياي عالي پناهندگان خواسته است تا زماني كه اوضاع در عراق به حالت عادي بازنگشته، از كشورهاي ميزبان تقاضا كند پناهندگان عراقي را به بازگشت به ميهن تشويق نكرده و يا آنها را وادار به بازگشت نكنند.
اين اطلاعيه افزوده است اگرچه تعدادي از پناه جويان عراقي، به ويژه از ايران و عربستان به طور داوطلبانه به ميهن بازگشته اند، ولي كميسارياي عالي پناهندگان بازگشت داوطلبانه آنها را هنوز توصيه نمي كند.

اعتراض دانش آموزان به تكاليف نوروزي دريافت مي شود
مديركل دفتر آموزش و پرورش با تاكيد بر خودداري معلمان و والدين از ارائه تكاليف سنگين نوروزي به دانش آموزان گفت: دانش آموزان مي توانند اعتراض خود را نسبت به اين مساله، به شوراي دانش آموزي ارائه دهند.
عباس حاجي آقالو به ايسنا گفت: تكليف بايد متناسب با توان و نياز دانش آموزان باشد و ارائه تكليف سنگين كاري غيرعلمي است.

ايران مقام نخست مسابقه هاي بتن آمريكا را كسب كرد
دو تيم ايراني شركت كننده در مسابقات بتن آمريكا در واشينگتن توانستند مقام اول اين رقابت ها را كسب كنند.
تيم دانشكده فني دانشگاه تهران در مسابقه توپ بولينگ بتني مسلح با الياف، رتبه اول را از آن خود كرد.تيم هاي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي و دانشگاه مكزيك نيز در رده هاي دوم و سوم اين مسابقه جاي گرفتند.
در مسابقه «سازه محافظ تخم مرغ» نيز دانشگاه صنعت آب و برق ايران مقام نخست را كسب كرد و پس از آن دانشگاه مكزيك و دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي رتبه هاي بعدي را از آن خود كردند.
در اين مسابقات بيش از ۲۰ تيم از كشورهاي مختلف دنيا شركت داشتند.
اين مسابقات هم زمان با كنفرانس بتن كه از روز يكشنبه ۱۴ تا ۱۸ مارس ادامه داشت به مناسبت جشن صدمين سالگرد تأسيس انستيتو بتن آمريكا برگزار شد.
در اين كنفرانس كه توسط مؤسسه بتن آمريكا در شهر واشنگتن برگزار شده در كنار رقابت هاي ياد شده سخنراني هاي تخصصي و كارگاه هاي آموزشي متعددي برگزار خواهد شد.از ايران دوازده دانشگاه از جمله دانشگاه هاي تهران، خواجه نصير، صنعتي اصفهان و صنعتي شريف و صنعت آب و برق ايران با ارسال و يا ارايه نمونه ساخته خود در اين مسابقات شركت كردند.تيم دانشكده فني دانشگاه تهران كه موفق به كسب رتبه اول مسابقه توپ بولينگ مسلح با الياف شد، تنها گروه از دانشجويان بود كه شخصا با ارايه نمونه ساخته خود در اين مسابقات حضور يافتند آنها عبارت بودند از:  بهار عبداللهي، ابوذر بنكدار، حامد يزداني، محمد جهانگير و مهدي بخشي كه همگي دانشجوي سال آخر عمران دانشگاه تهران مي باشند.
ساير دانشگاههاي ايران نمونه هاي بتني خود را توسط اساتيد خود و يا از طريق پست به اين مسابقات ارائه كردند.
دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي در واشنگتن نيز پس از پايان اين مسابقات پذيرايي شامي به افتخار موفقيت هاي دانشجويان و استادان ايراني برگزار كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |