چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۳۳۸ - Mar 17, 2004
براساس نظرسنجي بي. بي. سي
عراقي ها با حكومت فدرال مخالفند
نظرسنجي كه اخيرا شبكه خبري بي.بي.سي و بخش تحقيقات بين المللي دانشگاه آكسفورد از مردم عراق انجام داده اند نشان مي دهد، درحالي كه يك سال از آغاز جنگ عراق مي گذرد عراقي ها يك دولت قدرتمند مركزي را به يك نظام فدرال ترجيح مي دهند. به گزارش بي.بي.سي، نزديك به ۸۰ درصد از افرادي كه در اين نظرسنجي سراسري شركت داشتند گفته اند طرفدار يك دولت يكپارچه هستند، هرچند در قانون اساسي موقت عراق كه هفته گذشته امضا شد، يك نظام فدرال پيش بيني شده است. اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد ۵۷ درصد عراقي ها معتقدند وضعيت زندگي آنها از زمان سقوط صدام بهبود يافته است.
كويت خواستار صدور حكم اعدام
براي صدام شد
دادستان كل كويت گفت، كشورش خواستار صدور حكم اعدام براي صدام حسين رئيس رژيم سابق عراق و همدستان وي است.
به گزارش ايرنا، روزنامه كويتي «الراي العام» ديروز به نقل از حامد العثمان نوشت، كويت خواستار محاكمه و صدور سخت ترين احكام جزايي براي بعثي هاي جنايتكار است.
وي افزود: پرونده شكايت خانواده هاي اسيران كويتي كشته شده در زندان هاي عراق و خسارت ديدگان كويتي در حمله سال ۱۹۹۰ ارتش عراق به كويت براي ارائه به دادگاه جنايت هاي صدام آماده شده است.
العثمان يادآور شد، دادستاني كويت و عراق در يك كميته مشترك مدارك و اسناد موثق جرايم و جنايت هاي سران رژيم سابق عراق را با همكاري هم آماده ارائه به دادگاه كرده اند.
كويت پس از دستگيري صدام يك كميته ويژه جمع آوري اسناد و مدارك جنايت هاي جنگي صدام و همدستانش را تشكيل داد.به گفته مقام هاي دادگستري كويت، اين كميته حدود ۲۰۰ پرونده جنايي عليه صدام و همدستانش را آماده كرده است.
ساير تحولات
* حامد حفاف نماينده آيت الله سيستاني در لبنان با انتقاد از مفاد قانون اساسي موقت عراق، آن را ضربه اي به وحدت ملي و تماميت ارضي اين كشور دانست.
* هزاران تن از دانشجويان دانشگاه هاي كوفه و نجف نيز ديروز در اعتراض به محتواي قانون موقت عراق تظاهرات گسترده اي برگزار كردند.
* ريچارد آرميتاژ معاون وزارت امور خارجه آمريكا روز دوشنبه گفت: آمريكا به دنبال موفقيت در عراق بوده و در پي راهبرد خروج از اين كشور نيست.
* هوشيار زيباري، وزير خارجه موقت عراق از دولت اسپانيا خواست نيروهاي خود را از اين كشور خارج نكند.
شبكه تلويزيوني بي.بي.سي روز سه شنبه با اعلام اين خبر افزود: به دنبال سخنان خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو نخست وزير جديد اسپانيا مبني بر خارج كردن نيروهاي اسپانيايي از عراق، وزير خارجه عراق تاكيد كرد كه نيروهاي اسپانيايي ماموريت شرافتمندانه اي را در عراق به عهده گرفته اند.
* يك نظامي آمريكايي كه روز دوشنبه بر اثر تيراندازي سرنشينان يك خودروي در حال حركت در موصل زخمي شده بود، ديروز درگذشت. در همين حال يك مترجم زن عراقي كه براي ارتش آمريكا در عراق كار مي كرد ديروز در شهر موصل واقع در شمال عراق هدف تيراندازي مهاجمان قرار گرفت و كشته شد.

القاعده بزرگترين نگراني پليس بين الملل
003879.jpg
رئيس اينترپل (پليس بين المللي) ديروز اعلام كرد تهديد وقوع حملات تروريستي به شيوه شبكه القاعده كه در آن اهدافي مورد حمله قرار مي گيرند كه بيشترين تلفات انساني را بر جاي گذارند به بزرگترين مشكل پليس در سراسر جهان تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «رونالد نابل» رئيس اينترپل ديروز در مراسم افتتاحيه كنفرانس اينترپل اعلام كرد: اينترپل معتقد است حملات به شيوه شبكه القاعده بزرگترين نگراني و چالش براي پليس و نيز جامعه جهاني است.
وي افزود: بمب گذاريهاي خونين هفته گذشته در مادريد و نيز حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريكا كه قربانيان بسياري از مليتهاي مختلف داشت در واقع با هدف بر جاي گذاشتن تلفات انساني و تأثير جهاني گسترده صورت گرفت.وي با اشاره به حملات در مناطق مختلف جهان از الجزيره، عراق و ايتاليا گرفته تا آمريكا و يمن گفت: هيچ يك از كشورهاي اروپايي، آفريقايي، آمريكايي و آسيايي نمي توانند گمان كنند كه مشكل حملات تروريستي به شيوه القاعده مشكل آنها نيست.

كوتاه از سياست جهان
003876.jpg
كشته شدن يكي از مسئولان القاعده در رياض
وزارت كشور عربستان سعودي ديروز خبر كشته شدن خالد علي بن علي حاج، يكي از مظنونان يمني تبار را كه به شدت تحت پيگرد پليس اين كشور بود تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض يكي از منابع امنيتي عربستان گفته است، اين مظنون يمني تبار كه به اتفاق يك مظنون ديگر روز دوشنبه در درگيري با نيروهاي امنيتي در منطقه اي مسكوني در رياض كشته شد، مسئول عمليات القاعده در عربستان و منطقه خليج فارس بوده است.يك سخنگوي وزارت كشور عربستان سعودي ديروز در بيانيه اي اعلام كرد ،خالد علي بن علي حاج به همراه ابراهيم بن عبدالعزيز بن محمد المزيني ( سعودي تبار ) روز دوشنبه در رياض كشته شدند.در اين بيانيه آمده است: اين مظنون يمني فرد شماره سه فهرست ۲۶ نفره تحت پيگرد نيروهاي امنيتي عربستان بود. اين افراد به دست داشتن در حملات سال ۲۰۰۳ كه ۵۲ كشته در رياض برجا گذاشت متهم شده اند.اما فرد ديگر كه سعودي تبار بود در اين فهرست ديده نمي شود و به همكاري با هسته هاي تروريستي متهم شده بود.
اتحاديه اروپا به تحريم تسليحاتي چين پايان مي دهد
اتحاديه اروپا ديروز به چين اطلاع داد تلاش مي كند به تحريم تسليحاتي ۱۴ساله اين كشور پايان دهد.به گزارش رويتر از پكن، آمريكا از اتحاديه اروپا خواسته بود به علت مسايل حقوق بشر در چين اين تحريم را لغو نكند.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه به چين سفر كرده ديروز در پكن گفت: وي و لي ژائوشينگ وزير امورخارجه چين درباره اين تحريم گفت وگو كردند.سولانا به خبرنگاران گفت مي خواهيم اين مساله را به گونه اي حل كنيم كه به روابط اتحاديه اروپا با چين كمك كند و در عين حال به افزايش تسليحات در اين منطقه منجر نشود.
لي اين تحريم را بازمانده جنگ سرد خواند. وي گفت دوراني كه در آن زندگي مي كنيم دوران صلح و پيشرفت است. مردم پيشتر به دوراني جديد و مرحله اي جديد رسيده اند.
اصرار وزير خارجه اسپانيا بر دخالت اتا در انفجارهاي مادريد
خانم «آنا پلاسيو» وزير امورخارجه اسپانيا بار ديگر تاكيد كرد كه امكان ارتباط سازمان جدايي طلبان باسك (اتا) با انفجارهاي روز پنجشنبه مادريد كه ۲۰۰ كشته برجاي گذاشت، وجود دارد.به گزارش ايرنا، وي اين اظهارات را درحالي عنوان كرد كه كشف شواهدي از وقوع اين اقدامات توسط گروه القاعده خبر مي دهد و همين امر، موجب شد مردم اسپانيا در انتخابات روز يكشنبه به تغيير حزب حاكم «مردمي» و دولت خوزه ماريا ازنار راي دهند.
اميدواري حكومت هاي عرب به آمريكا بيهوده است
«اسعد دياب» وزير امور اجتماعي لبنان اميد بستن ملت ها و حكومت هاي عرب به سياست هاي منطقه اي دولت آمريكا را بيهوده و به زيان اين كشورها دانست.
وي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت:  دولت آمريكا امروز به ابزاري در خدمت منافع گروه هاي فشار يهودي تبديل شده و آنان مي كوشند طرح هاي آمريكا در خاورميانه را در خدمت به اهداف رژيم صهيونيستي قرار دهند.دياب اضافه كرد: سياست هاي آمريكا همواره در چارچوب منافع اين رژيم و در تضاد با منافع و خواسته هاي مشروع ملت هاي مسلمان و عرب بوده است.
وي با اشاره به خطرهاي بزرگي كه ملت هاي منطقه را تهديد مي كند، اضافه كرد: ملت هاي مسلمان و عرب تنها با تكيه بر اراده خود مي توانند از آرمان هايشان دفاع كنند و پيروزي مردم جنوب لبنان بر رژيم صهيونيستي، بهترين گواه است.

۷ كشته در درگيري ارتش پاكستان با قبايل
003873.jpg
ارتش پاكستان ديروز اعلام كرد در درگيري مسلحانه ميان نيروهاي پاكستاني و اعضاي قبايل نزديك مرز افغانستان دست كم چهار سرباز و سه تروريست مظنون كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد شوكت سلطان سخنگوي ارتش پاكستان گفت:  در اين درگيري ها چهار سرباز و سه شبه نظامي كشته شدند كه يكي از شبه نظاميان خارجي بود.مقامات پاكستاني گفته اند قبايل ساكن در منطقه وانا در مجاورت مرزهاي افغانستان به حدود ۵۰۰ تن از اعضاي القاعده كه در اين منطقه مخفي شده اند پناه مي دهند.

در مادريد برگزار مي شود
گفتگوهاي اضطراري اروپا درباره حملات تروريستي
در پي وقوع انفجارهاي خونين مادريد و قطعي شدن حضور القاعده در آن، كشورهاي اروپايي آن را زنگ خطري دانسته و خواستار برگزاري نشست هاي اضطراري امنيتي و اتخاذ تدابيري براي مقابله با حملات احتمالي آينده شدند.
قرار است مقامات اطلاعاتي اروپا در پايتخت اسپانيا جمع شوند تا درباره ارتقاي سطح همكاري هاي خود گفتگو كنند. وزراي اتحاديه اروپا نيز روز جمعه در نشستي ويژه در اين باره گفتگو مي كنند.
اين در حاليست كه واشنگتن هم مسئوليت القاعده در انفجارهاي مادريد را تأييد كرده است.
وزراي كشور و دادگستري كشورهاي اروپايي در يك نشست اضطراري در بروكسل درباره خطرات تروريستي براي اروپا گفتگو مي كنند.
يكي از پيشنهاد هايي كه در اين نشست ها مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد منصوب  كردن يك مقام ويژه براي مبارزه با خطر ترور در اروپاست. رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا در اين باره گفت: انتصاب يك مقام ويژه ضد تروريسم بخشي از استراتژي كلي است كه در نشست ويژه وزراي اروپايي مورد بحث قرار مي گيرد.
تصميم اروپايي ها براي برگزاري گفتگوهاي اضطراري نشان دهنده آن است كه حملات مادريد وراي مرزهاي اسپانيا را نيز لرزانده است. در آلمان احزاب مخالف از دولت خواسته اند در ايستگاههاي راه آهن هم مانند هواپيماها و فرودگاهها تدابير امنيتي ويژه براي مقابله با حملات تروريستي برقرار كنند. از چند روز گذشته براي اولين بار پليس ضدتروريستي با پوشش مخفي از سيستم حمل ونقل لندن حفاظت مي كند.
سياستمداران دانماركي پيشنهاد تاسيس يك سازمان اطلاعاتي و امنيتي مركزي به سبك سيا را در اروپا مطرح كرده اند.
به گزارش راديو بين المللي دانمارك، در پي انفجارهاي مادريد، دولت دانمارك پيشنهاد كرده تا فعاليتهاي امنيتي و ضدتروريستي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در قالب يك سازمان جديد همانند سازمان سيا در آمريكا هماهنگ و يك كاسه شود.

نمايش تجهيزات هسته اي ليبي در آمريكا
وزارت انرژي ايالات متحده روز دوشنبه قسمتي از تجهيزات و مواد هسته اي منتقل شده از ليبي به آمريكا را به خبرنگاران نشان داد. به گزارش ايرنا اسپنسر ابراهام وزير انرژي آمريكا ادعا كرد، تمام مواد و تجهيزات به نمايش گذاشته شده براي استفاده در برنامه تسليحات هسته اي مي باشد كه خوشبختانه از ليبي به خارج منتقل شده است.
براساس گزارش وزارت انرژي آمريكا، ابراهام گفت كه آمريكا چهار هزار دستگاه سانتريفيوژ از ليبي خارج كرده است.
وي افزود: مركز غني سازي اورانيوم ليبي آنچنان مجهز بود كه ظرفيت توليد سالانه مواد هسته اي به مقدار لازم براي چند بمب اتمي را داشت.
واشنگتن مي گويد: پس از تصميم اخير سرهنگ قذافي در رهاكردن برنامه ساخت تسليحات اتمي، بيش از ۵۵ هزار تن مواد هسته اي طي چند هفته اخير از ليبي خارج و به آمريكا منتقل شده است.
بنا بر همين اظهارات، اولين محموله خارج شده از ليبي شامل حساس ترين اقلام هسته اي آن كشور از جمله سه مخزن حاوي گاز اورانيوم هگزافلورايد بوده است.
دومين محوله ۵۰۰ تني كه آمريكا مي گويد حاوي تجهيزات مربوط به تسليحات هسته اي ليبي است، قرار است در اوايل فروردين ماه در آمريكا تخليه شود.
وزارت انرژي آمريكا تحويل گيرنده اين تجهيزات و مواد است.

كري حرفهايش را ثابت كند
سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد، جان كري رقيب دمكرات جورج بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا بايد اسامي رهبران بين المللي را كه از وي حمايت مي كنند اعلام كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «اسكات مك كلان» در مصاحبه خبري گفت: اگر سناتور كري مي گويد كه از حمايت رهبران بين المللي برخوردار است بايد با آمريكايي ها صادق باشد و بگويد كه با چه كسي صحبت كرده است و چه كسي از وي حمايت مي كند.
سخنگوي كاخ سفيد گفت اگر كري صداقت داشت مي گفت كه با چه كسي صحبت كرده است. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه او اين سخنان را جعل كرده است تا بوش را مورد حمله قرار دهد و اين اولين بار نيست كه كري از دفاع از گفته هاي خود خودداري مي كند.

درخواست حبس ابد براي قاتل وزير خارجه سوئد
يك دادستان سوئدي ديروز براي فردي كه به قتل انا ليند وزير امور خارجه فقيد سوئد اعتراف كرده است درخواست اعمال مجازات حبس ابد كرد.به گزارش خبرگزاري رويتر از استكهلم پس از مشخص شدن نتايج تحقيق روانپزشكان سوئدي مبني بر اينكه ميهايلو ميهايلوويچ قاتل ۲۵ ساله سوئدي ديوانه نيست، دادگاه سوئد محاكمه وي را ديروز از سر گرفت.
آگنتا بليدبرگ دادستان خطاب به دادگاه گفت: حمله ميهايلوويچ به ليند خشونت آميز با توسل به زور و تهاجمي بوده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |