چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۳۳۸ - Mar 17, 2004
بارش برف سفرهاي نوروزي و اسكان مسافران را مختل كرد
گروه اجتماعي : بارش برف در نقاط مختلف كشور به ويژه شهرهاي سياحتي و زيارتي سفرهاي نوروزي و اسكان مسافران را مختل كرد.
طي دو روز گذشته هواي شهر مشهد از هواي بهاري با بارش برف و باران و تگرگ زمستاني شد.
ريزش اين برف و باران شادي را براي كشاورزان درپي داشت، اما براي مسافران وضعيت را تغيير داد.
مسافراني كه طي روز گذشته و قبل آن وارد مشهد شده بودند اصلا تصور نمي كردند اينگونه غافلگير شوند.
طي اين دو روز مقدار بارش در شهرستان مشهد به ۲۹ ميليمتر رسيد.
بسياري در اين فصل قصد سفر به مشهد را دارند اما با اين وضعيت جوي مي طلبد كه تدارك محل اسكان و اقامت خود را قبل از ورود به مشهد و آغاز سفر ببينند، چراكه اين بارش ها امكان اسكان زوار و مسافران را در خيابان ها و بلوارها منتفي نموده و بايد جايي را درنظر بگيرند.
در اين ميان مسافران عموما به دليل گراني قيمت  هتل ها و هتل آپارتمان ها كمتر سراغ اين مجموعه ها مي روند و تنها مسافرخانه ها هستند كه در اين ايام باوجود بيش از دو ميليون مسافر ظرفيتشان تكميل مي شود.
اما هتل ها و هتل آپارتمان ها عموما ظرفيت خالي را حتي در پيك مسافري دارند.
باوجود تغييرات جوي و بارش ها  آنها هم كه آمده اند و مي آيند ترجيح مي دهند، در منازل استيجاري و يا اتاق هاي اينگونه اي ساكن شوند.
درواقع طي اين سالها فرهنگي متفاوت درحال شكل گيري است چيزي شبيه آنچه هم اينك در مناطق شمالي كشور در قالب اجاره اتاق و منزل وجود دارد.
گزارش ديگري از استان خراسان حاكي است، بارش برف در تربت حيدريه علاوه بر قطع تصاوير تلويزيوني خساراتي به محصولات باغي اين شهرستان مركزي خراسان وارد كرد.
همچنين برف و مه شديد با لغزنده نمودن و كاستن از شعاع ديد در مسير مشهد- تربت حيدريه تردد در اين محور ترانزيتي شرق كشور را با مشكل مواجه نموده است.
به همين خاطر مسوولان ذي ربط از مسافران و زايران كه از جنوب و شرق كشور قصد عزيمت به مشهد را دارند خواستند وسايل ايمني و گرمازا همراه داشته باشند.
بنا بر اين گزارش بسياري از هموطناني كه قصد سفر به شهرهاي شمالي كشور را داشتند با بسته شدن برخي راهها به علت برف و كولاك و كاهش دما ناچار از تغيير برنامه تعطيلات نوروزي خود شدند.

۲۳ هزار كودك خياباني در تهران جمع آوري شدند
003870.jpg
مديركل بهزيستي استان تهران با اشاره به آمار كودكان خياباني جمع آوري شده در يازده ماه گذشته گفت: ۲۳ هزار و ۵۷۵ كودك خياباني زير ۱۸ سال در اين مدت جمع آوري، هدايت و جذب شدند كه ۶۵۸ نفر آنها اتباع بيگانه بودند.
عباسعلي الصاق در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا با بيان اين كه اغلب اين كودكان مهاجر بوده اند، گفت: بيشترين آمار كودكان جمع آوري شده در تهران، مربوط به استانهاي خراسان با ۳ هزار و ۶۰۶، تهران ۳ هزار و ۴۱۱، همدان ۲ هزار و ۱۹۷، لرستان ۳ هزار و ۱۲ و خوزستان با يكهزار و ۴۲۰ كودك و كمترين از استانهاي بوشهر و كرمان به ترتيب با ۸۳ و ۱۰۲ كودك بوده است.
وي بيشترين آمار كودكان خياباني را از لحاظ جنسيت مربوط به پسران با فراواني ۲۲ هزار و ۶۱۵ نفر دانست و گفت: تنها ۹۶۰ نفر از اين كودكان دختر و بيشترين آمار پذيرش مربوط به فصول مرداد و شهريور بوده است.همچنين بيشتر اين كودكان از نظرتحصيلي در سطح راهنمايي و بين سنين ۱۶ تا ۱۸ سال بوده اند.
مديركل بهزيستي استان تهران با اشاره به اين كه بيشترين علت بيان شده از سوي اين كودكان مربوط به اشتغال و فرار از منزل بوده است، تصريح كرد: ۱۲ هزار و ۷۵۷ نفر از پسران جمع آوري شده جوياي كار بوده و ۴۰۶ نفر از دختران به علت فرار از منزل به خيابانها روي آوردند.
همچنين ۷۰ درصد از آمار دختران فراري مربوط به استانهايي غير از تهران و ۸۰ درصد كل كودكان جمع آوري شده، كودك كار و ۲۰ درصد ديگر كودك خياباني بوده اند.
به گفته وي در ۲۰ روز گذشته ۱۵۰ كودك خياباني توسط گشت جذب و هدايت كودكان با همكاري شهرداري جمع آوري و به ستاد ساماندهي كودكان خياباني سپرده شدند كه از اين ميان حدود ۳۰ درصد كودكان، افغاني و پاكستاني و ۵۰ درصد آنها مهاجران استانهاي ديگر و به خصوص خراسان به تهران بوده است.
وي ادامه داد: يكهزار و۵۰۰ نفر از كودكان تحويل داده شده به مراكز ياسر از ترمينالها و يكهزار و ۷۰۰ نفر از سطح شهر جمع آوري شده اند. همچنين ۱۰۱ نفر اين كودكان از سوي دادگستري۳۱، نفر خود معرف و ۱۹۱ نفر در دايره ساير موارد بوده اند.
الصاق با اشاره به اين كه اين كودكان پس از جمع آوري به دو مركز قرنطينه سازمان بهزيستي تحويل مي شوند، اظهار كرد: اين كودكان پس از تحويل به ستاد ياسر در ۵ مركز موقت ۶ ماهه، تحت فعاليتهاي مددكاري قرار گرفته و در صورتي كه تكليف آنها در اين مراكز مشخص نشود، به مراكز طولاني مدت سازمان بهزيستي تحويل داده مي شوند.
وي با اشاره به اين كه حدود ۵ درصد اين كودكان جمع آوري شده هيچ گونه امكان ترخيص ندارند، گفت: از بين كودكان جمع آوري شده، يكهزار و۹۳۷ نفر به مراكز موقت ۶ ماهه، ۲۶ نفر به دو مركز كودكان كار، مابقي كه كودكان سنين ۳ تا ۷ سال بودند، به مراكز شبانه روزي، يك نفر كه داراي مشكل جسمي بود، به مركز پذيرش خصوصي و ۲ هزار و ۲۰۵ نفر تحويل خانواده ها شده اند.
مديركل بهزيستي استان تهران تصريح كرد: در صورتي كه اين كودكان شرايط لازم جهت نگهداري در مراكز دايمي را با سپري كردن دوره هاي مددكاري در مراكز موقت به دست آورند، در اين مراكز پذيرفته مي شوند. وي افزود: اگر اين كودكان آسيب ديده بوده و شرايط حضور در مراكز دايمي را نداشته باشند، به دو مركز بازپروري زنان و دختران آسيب ديده اجتماعي تحويل داده و پسران نيز به كانون اصلاح تربيت سپرده مي شوند.

سخنگوي كنگره ملي عراق:
سفر زائران ايراني به زودي از سر گرفته مي شود
سخنگوي كنگره ملي عراق (اي.ان.سي) گفت: سفر زائران ايراني ازسه خروجي اصلي تعيين شده از سوي تشكيلات ائتلاف به زودي از سرگرفته مي شود.
«انتفاض كمال قنبرالطايي» در كنفرانس خبري افزود: همچنين قرار است پس ازانتقال قدرت به مردم عراق در دهم تير۱۳۸۳، سفر زوار ايراني با حداكثر جمعيت ممكن از ورودي هاي عراق انجام شود. وي سفر هيات شوراي حكومتي به ايران را مثبت ارزيابي كرد و گفت: پس از انتقال قدرت و حاكميت به مردم عراق، گذرگاه هاي ورودي زائران به داخل عراق براي زيارت عتبات عاليات افزايش خواهد يافت اما درحال حاضر تعداد گذرگاه ها در حد سه ورودي اصلي باقي مي ماند. الطايي با مثبت خواندن نتايج ديدار هيات شوراي حكومتي عراق به ايران گفت: پس از انتقال قدرت و حاكميت به مردم عراق، دولت جديد تسهيلات بيشتري را براي استقبال بهتر از زائران ايراني در اين كشور فراهم مي كند.
سخنگوي كنگره ملي عراق تصريح كرد: قرار است خدمات بهداشتي و اقامتي به زائران نيز ساماندهي بهتري پيدا كند. وي با تاكيد براين كه موضوع زائران ايراني داراي فوايد مختلف هم براي دولت ايران و هم عراق است تصريح كرد: سفر زوار ايراني به عراق و تسهيل امكانات براي آنان يك واجب اسلامي است.از سوي ديگر، مديركل مرزباني نيروي انتظامي اعلام كرد با هماهنگي با طرف هاي خارجي مرزهاي خسروي، مهران و شلمچه براي اين سفرها در نظر گرفته شده است.مديركل مرزباني ناجا از مسئولان امور پايانه ها خواست كه تأسيسات موردنياز را براي اين ترددها فراهم كنند.سردار شريعتي فر گفت: روزانه بين سه تا چهار هزار نفر از شيعيان عراق براي زيارت حرم حضرت معصومه(ع) و امام رضا(ع) وارد كشور مي شوند.وي افزود: براساس مصوبه شوراي امنيت ملي اعزام زائران به عتبات عاليات در قالب كاروان هايي زيرنظر سازمان حج از ديروز آغاز شده است.
مديركل مرزباني ناجا در پاسخ به سئوالي درخصوص قاچاقچيان انسان گفت: بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از قاچاقچيان انسان در هفت ماه گذشته كه مبادرت به قاچاق زوار به عراق مي كردند، دستگير شدند.وي افزود: حدود ۶۰۰ نفر از افرادي كه به طور غيرقانوني به عراق مسافرت كرده بودند در اين مدت جان خود را از دست دادند.

پيش نويس لايحه تأسيس شوراي مطبوعات تهيه شد
براساس قراردادي بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استاد كاظم معتمدنژاد (از   استادان و پيشكسوتان رشته روزنامه نگاري و ارتباطات)، پيش نويس لايحه تأسيس شوراي مطبوعات تهيه شد.
سيدمحمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - با اعلام اين خبر افزود: قرار است اين پيش نويس بعد از طي مراحل حقوقي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تقديم دولت شود كه در صورت تصويب، به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
صحفي به ايسنا گفت: شوراي مطبوعات بخشي از نظام جامع رسانه هاست كه شكل گيري يك نهاد مستقل خدمت به عموم را نويد مي دهد و بخش هاي ديگر اين نظام در دست تدوين و ويرايش نهايي است.
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از جمله كاركردهاي شوراي مطبوعات را رسيدگي به امور اجتماعي و فرهنگي مطبوعات از قبيل حقوق و حدود كار مطبوعاتي و تأمين و ترويج استانداردها و معيارهاي علمي و تخصصي روزنامه نگاري و رعايت و اعمال اصول اخلاق حرفه اي آنها عنوان كرد و گفت: اميدواريم با تشكيل اين شورا تخلفات عادي مطبوعاتي قبل از ارجاع به قوه محترم قضائيه در همين شورا رسيدگي شده و از طريق داوري حرفه اي و كارشناسي و تمكين مديران مطبوعات به اين داوري، مشكلات فعلي برطرف گردد.

سردار رويانيان:
جاده هاي تحت پوشش تلفن همراه زير پوشش پليس ۱۱۰ هستند
رئيس مركز فوريت هاي پليسي گفت: تمام جاده هاي تحت پوشش تلفن همراه زير پوشش مركز فوريت هاي پليسي قرار گرفته است.
سرتيپ پاسدار «محمد رويانيان» ديروز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تلفن درجاده هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، سمنان، آذربايجان غربي و مشهد براي برقراري تماس با ۱۱۰ نصب شده است.وي، با قدرداني از توجه وزير فناوري و اطلاعات در نصب اين تلفن ها در جاده ها، گفت : در صورتي كه اين تلفن ها به اندازه مورد نياز در جاده ها نصب شود، از بسياري از مرگ وميرها در جاده هاي كشور جلوگيري مي شود.
سردار رويانيان گفت در تماسها با پليس ۱۱۰ تعداد ۳۵۰ شكايت از رفتار اپراتورها وجود داشته است.وي افزود: به دنبال دستيابي به اين اطلاعات، يك هزارو ۵۰۰ واحد عملياتي پليس تنبيه انضباطي شدند و به دوهزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل نيز تذكر داده شد.وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به لزوم تغيير نرم افزار پليس ۱۱۰ افزودك نرم افزار پليس ۱۱۰ براي تبديل اين مركز به مديريت پويا و پاسخگوي صحيح اصلاح مي شود.
رئيس مركز فوريت هاي پليسي گفت: اين اصلاح نرم افزاري براي حضور پليس و يكپارچه سازي ماموريت هاي پليس ۱۱۰ ضروري است.
وي افزود: كارهاي مطالعاتي مربوطه تا پايان سه ماه اول سال آينده به پايان مي رسد و بعد از آن اجرايي مي شود.سردار رويانيان گفت در اين طرح شاخص هاي هر استان در سه سطح عمليات شهري، عمليات برون شهري و امداد و نجات جاده اي مشخص مي شود. وي همچنين با اشاره به طرح نوروزي نيروي انتظامي گفت: ۸۸۶ تيم عملياتي پليس براي تسهيل عبور و مرور و جلوگيري از تخلفات در جاده ها مستقر شده است. رئيس مركز فوريت هاي پليسي گفت: تعداد يك هزار و ۵۱۱ تيم راهنمايي و رانندگي در شهرهاي سياحتي و زيارتي مستقر مي شوند.وي افزود: حدود ۳۰ هزار پليس به افرادي كه هم اكنون در بخش هاي انتظامي انجام وظيفه مي كنند، اضافه مي شود.

آموزش رسمي «پيشگيري از ايدز» در دبيرستان هاي كشور
درس «پيشگيري از بيماري ايدز» به كتاب درسي علوم زيستي و بهداشت دانش آموزان پايه اول متوسطه كشور اضافه شد.
مديركل بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش روز سه شنبه به ايرنا گفت: دانش آموزان پايه اول متوسطه در اين مبحث با نحوه پيشگيري و مقابله با بيماري ايدز آشنا مي شوند. رياض غيرتمند افزود: دانش آموزان يادشده با استفاده از اين كتاب، روش هاي لازم براي مقابله با اين بيماري را مي آموزند.وي همچنين گفت: قصد داريم اين برنامه آموزشي را در سال هاي آينده در كتاب هاي درسي دوره هاي راهنمايي و حتي ابتدايي كشور اضافه كنيم.
غيرتمند تصريح كرد كه درصدد هستيم با ارزشيابي برنامه هاي آموزشي پيشگيري از بيماري ايدز كه در هفته سلامت در پايه اول متوسطه سراسر كشور اجرا مي شود، به گسترش آن در مدارس اقدام كنيم. هفته سلامت ۱۸ تا ۲۴ فروردين ماه همزمان با روز جهاني بهداشت در مدارس سراسر كشور برگزار مي شود.

فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران، آمريكا را به ارعاب خبرنگاران متهم كرد
در پي بازداشت چندين خبرنگار كره اي از سوي نيروهاي اشغالگر آمريكايي در بغداد پايتخت عراق، فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران روز دوشنبه مقام هاي آمريكايي در اين كشور را به «كنترل و ارعاب» رسانه هاي گروهي متهم كرد.
عيدان وايت دبيركل اين فدراسيون گفت: اينگونه اعمال غيرقابل قبول و اقدامي در جهت ارعاب رسانه هاست.
فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: نظاميان آمريكا در تاريخ ۶ مارس (۱۶ اسفند) ۳ نفر از خبرنگاران شبكه راديو و تلويزيوني كره (كي.بي.سي) را كه در حال تهيه خبر از روند بازسازي در عراق بودند به دليل مظنون بودن به حمل مواد منفجره به مدت ۴ ساعت بازداشت و سپس آزاد كردند.بازداشت اين خبرنگاران در حالي صورت گرفته است كه نيروهاي آمريكايي اوايل ماه مارس (اسفند) اعلام كردند تمامي خبرنگاراني كه وارد عراق مي شوند بايد به كسب مجوز و كارت رسانه اي از آنان اقدام كنند.
فدراسيون بين المللي روزنامه نگاران همچنين روز ۸ آوريل (۱۹ فروردين) سالگرد حمله نيروهاي آمريكايي به هتل بغداد در طول جنگ عراق را كه طي آن دو خبرنگار كشته شدند، روز عزا اعلام كرده است.

تعداد قطارهاي داخلي و بين المللي تبريز افزايش يافت
رئيس اداره شركت  قطارهاي مسافربري رجا در آذربايجان اعلام كرد براي رفاه حال مسافران نوروزي تعداد قطارهاي داخلي از تبريز به ساير نقاط كشور ۱۲۵ درصد و قطارهاي بين المللي در مسيرهاي استانبول و دمشق به ميزان ۱۰۰ درصد افزايش يافته است.
عليرضا سليماني ديروز در گفتگو با ايرنا اظهار داشت، در اين ايام بليت قطارها هيچ گونه افزايش ندارد و مسافران از خدمات جديدي از قبيل خدمات پزشكي و آب معدني برخوردار بوده و كليه رستوران هاي قطارها نيز به تلفن همراه مجهز خواهد بود.
وي افزود:  هم اكنون ۴۰ دفتر مسافرتي در استانهاي آذربايجان شرقي، غربي و اردبيل در امر فروش بليت فعاليت دارند كه ۱۴ مركز آنها در مراكز استانها فعال هستند.وي گفت: در سال جاري نيز ۱۱ مركز فروش بليت نيز در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي فعاليت خود را آغاز كرده اند.برنامه نوروزي حركت قطارهاي مسافري از بيست و پنجم ماه جاري آغاز شده و تا شانزدهم فروردين ماه سال آينده ادامه خواهد داشت.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |