چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۳۳۸ - Mar 17, 2004
فوتبال مقدماتي المپيك ۲۰۰۴ آتن
اميدهاي فوتبال ايران امروز از سد كره عبور مي كنند
كره جنوبي و قدرت بازي گروهي
003891.jpg
گروه ورزشي: در آستانه سال نو و در پايان برنامه هاي ورزشي سالي كه گذشت، فوتبال ما يكي از مهم ترين بازي هاي خود را بايد انجام دهد. تيم پراميد المپيك ايران كه بهترين تيم تمام دوران اميدها لقب گرفته است به مصاف يكي از قدرت هاي بلامنازع آسيا مي رود.
كره جنوبي هر دو حركت قهرماني و زيربنايي را توأم آغاز كرده است و نتايج اين برنامه ريزي را نيز طي سال هاي اخير به چشم ديده ايم.
ميزباني مشترك با ژاپن آن هم در جام جهاني امتيازي نيست كه فيفا به هر كشوري بدهد. كره جنوبي در جام جهاني به مكاني رسيد كه سال ها در آرزويش به سر مي برد. اميدهاي ما در پوسان بر كره جنوبي غلبه كرد و قهرمان شد و حالا يك بار ديگر ايران و كره جنوبي در رده اميدها در تهران و در ورزشگاه آزادي به ميدان مي روند.
اميدهاي ايران در بازي اول خود با چهار گل بر اميدهاي مالزي پيروز شدند. يك موفقيت روحيه ساز كه تماميت قدرت تيمي ما هم نبود.
آلن هريس مربي مالزي اقرار كرد كه ايران قدرت تازه اي در اين رده سني است كه مقاومت در مقابلش امكان ندارد. اميدهاي مالزي شرايط بدي نداشتند، اتفاقا از نظر قدرت بدني در سطح خوبي قرار داشتند.
اين فرضيه كه مالزي تيم خوبي است در مقابل چين ثابت خواهد شد. در بازي با مالزي نويدكيا غايب بود. درواقع طراح اصلي برنامه هاي مايلي كهن. اما امروز نويدكيا به ميدان مي آيد تا مركز ثقل تيم اميد ما وزن لازم را به دست آورد. مرتضي كاشي و محمدرضا نصرتي اگر كمي نزديك به يكديگر در عرض و با كمي فاصله عمقي بازي كنند، ريسك آفسايدگيري و پوشش دادن كمتر مي شود. كاملي مفرد يا ابراهيمي در بازي با مالزي توانايي هاي خود را نشان دادند و كعبي و بداوي نيز در اندازه هاي دو هافبك كناري پرتجربه كار كردند بداوي را براي سال هاي دور نيز بايد حفظ كنيم، او فوتبال را از جنس امروزي بازي مي كند.
ايمان مبعلي و مهرزاد معدنچي براي تيم اميد كاملا جاافتاده اند، آنها بدون هراس و اضطراب طراحان تيم ايران در مقابل مالزي بودند، حال اگر به اين جمع نويدكيا نيز افزوده شود، تيم ما داراي بهترين خط مياني آسيا در اين رده خواهد شد. اگر كاظميان برسد كه وضعيت بسيار عالي است اما در غياب او برهاني بايد مسئوليت سنگين تري را به عهده بگيرد، شايد ايزدي به خط مياني بيايد و معدنچي كمي جلوتر در كنار برهاني قرار گيرد. از اين نظر مايلي كهن كمبودي ندارد و هركدام از ذخيره ها قادرند به اندازه كاظميان و برهاني براي تيم مؤثر واقع شوند.
به نظر مي رسد با وجود نويدكيا و برهاني تيم ما از نظر ايجاد موقعيت در شرايط خوبي باشد. اما تيم كره جنوبي شايد بهترين مربي حال حاضر كره را در اختيار دارد.
هوكن كيم از جمله مربيان دوره ديده و با كلاس كره است كه در درازمدت چشم به مربيگري تيم بزرگسالان كره دارد. اگر «كيم» از اين آزمايش (بازي با ايران) به سلامت بگريزد، در آينده يكي از مربيان بزرگ كره خواهد شد.
او براي متوقف كردن تيم ايران «پارك جونگ سونگ» را نيز به تيم فراخوانده است تا با تمام قوا اين بازي را در تهران ببرد. كره ايها  حركت هاي اوليه خود را از كنار خط طولي آغاز مي كنند. بوم هون چانگ از چپ و هوانگ  يو از راست با استفاده از تكنيك بالا و سرعت لازم قادرند سازمان هر تيمي را بهم بريزند.ارسال هاي سريع آنها و حركت هيونگ يون و اون جون در خط حمله و رسيدن به اين توپها  از خطرناك ترين تاكتيك هايي است كه كره جنوبي داراست.
براي خنثي نمودن طرح اصلي كره ايها  «بداوي» و «كعبي» نقش مهمي خواهند داشت. «چوي سونگ كوك» خطرناك ترين مهره كره ايها  در نوك حمله است كه تنها گل كره را به چين زد كه مرتضي كاشي بايد از وي مراقبت كند.
در خط مياني، كره ايها  يك بازيساز باهوش به نام «كيم سونگ كوك» دارند كه قدرت شوتزني فوق العاده اي هم دارد. او طراح اصلي كره ايها  در اين بازي خواهد بود. خط دفاعي كره نيز متكي تيم دونگ جين و پارك كيوسيون است.
اين دو هماهنگ و آماده در مقابل چين جزو بهترين ها بودند. امروز اميدهاي ما با شكست كره جنوبي مي توانند راهي المپيك شوند.
چين مغلوب كره شده و مالزي از ما شكست خورده است اين پيروزي مي تواند نقطه عطفي در تاريخ فوتبال المپيك ما باشد. بچه هاي اميد ما امروز به مردم ايران عيدي خواهند داد.گل.

از سوي انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران
ورزشكاران برتر معرفي شدند
003888.jpg
گروه ورزشي: انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران، با همكاري مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا)، براي انتخاب ورزشكاران برتر سال ۸۲ اقدام به يك نظرسنجي تخصصي كرد.
جامعه آماري اين طرح تمامي نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي مشغول به كار در رسانه هاي جمعي تهران و گروهي از همكاران شهرستاني را كه حدودا ۳۵۰ نفر بودند در بر مي گرفت كه در نهايت نزديك به ۲۰۰ نفر از همكاران پرسشنامه را تكميل و پاسخ دادند.
در اين نظرسنجي خبرنگاران بيش از ۲۵ رسانه ورزشي اعم از مطبوعات ورزشي، خبرگزاري ها و صدا و سيما به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.
نتايج نظرسنجي به ترتيب اولويت انتخاب عبارتند از:
ورزشكاران برتر مرد: حسين رضا زاده، مهدي مهدوي كيا، هادي ساعي، فلاحتي نژاد، وحيد هاشميان، يوسف كرمي، آرش مير اسماعيلي، محمد تركاشوند، عباس صميمي و عليرضا رضايي در رتبه هاي اول تا دهم قرار گرفتند.
ورزشكاران برتر زن: آتوسا پوركاشيان، پديده بلوري زاده و شادي پريدر در رده هاي اول تا سوم قرار گرفتند.
ورزشكاران برتر جانباز و معلول: نيره عاكف، عنايت الله بخارايي و حميدرضا بخارايي در رده هاي اول تا سوم قرار گرفتند.
پديده هاي برتر ورزش: آرش برهاني، وحيد طالب لو و محمدعلي فلاحتي نژاد در رده هاي اول تا سوم قرار گرفتند.
شايسته ترين ورزشكار براي كسب عنوان «بازي جوانمردانه» هادي ساعي معرفي شده است.
برترين تيم ها: تيم فوتبال پاس تهران، استقلال تهران، تيم ملي وزنه برداري، تيم ملي واليبال و تيم ملي المپيك فوتبال در صدر قرار گرفتند.
مربيان برتر: امير قلعه نوعي، مجيد جلالي، مصطفي كارخانه، برانكو ايوانكوويچ و فرهاد كاظمي به عنوان پنج مربي برتر انتخاب شدند.
مديران برتر: محمدرضا يزداني خرم، قريب، آجرلو، مرادي با ۱۳۸ امتياز و محمدرضا طالقاني به عنوان مديران برتر معرفي شدند.
در ارتباط با رسانه ها، در چهار گروه نظرخواهي شد كه نتايج زير حاصل شد:
روزنامه هاي برتر ورزشي: ۱- نود ورزشي ۲- جهان فوتبال ۳- ايران ورزشي ۴- خبر ورزشي ۵- ابرار ورزشي
برنامه هاي ورزشي برتر: ۱- نود ۲- دوربين خبرساز ۳- منشور ۴- فوتبال برتر ۵- گزارش ورزشي
خبرگزاري ها: ۱- ايسنا ۲- ايپنا ۳- مهر ۴- ايرنا ۵- ايلنا
گروه هاي ورزشي: ۱- گروه ورزش شبكه خبر ۲- راديو ورزش ۳- خبرنگاران جوان
اين نظرسنجي از ۶ تا ۱۷ اسفند امسال انجام شد.

استاد فتيله  پيچ درگذشت
003885.jpg
گروه ورزشي: شمس الدين سيدعباسي قهرمان سابق كشتي آزاد جهان ديروز درگذشت.
سيدعباسي پس از ماهها دست و پنجه نرم كردن با بيماري در سن ۶۰ سالگي در بيمارستان ايرانمهر تهران دارفاني را وداع گفت.
جهان كشتي هرگز خاطره فتيله پيچ هاي اين قهرمان صاحب نام دهه هفتاد را فراموش نمي كند و بعد از سيدعباسي به واقع هيچ قهرماني به مهارت و استادي ملي پوش پيشين كشورمان قادر به اجراي اين فن نشده است.
در كارنامه سيدعباسي عنوان قهرماني مسابقات سال ۱۹۷۰ صوفيه، نايب قهرماني سال هاي ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱، مدال برنز المپيك ۶۸ مكزيكو و چندين مدال طلاي آسيايي و تورنمنت هاي مختلف به چشم مي خورد.
گروه ورزشي همشهري درگذشت اين پيشكسوت ارزنده كشتي را به خانواده آن مرحوم و جامعه ورزش تسليت عرض مي كند.

۱۸ بازيكن در مرحله دوم اردوي آمادگي تيم واليبال جوانان ايران
003897.jpg
گروه ورزشي:از سوي «ست كوويچ» سرمربي تيم واليبال جوانان ايران، ۱۸ بازيكن به مرحله دوم اردوي آمادگي اين تيم دعوت شدند.
دعوت شدگان مي بايست، خود را روز يكشنبه ۱۶ فروردين ماه سال آينده در محل سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي تهران به مربيان تيم واليبال جوانان ايران معرفي كنند.اسامي دعوت شدگان به اردو عبارت است از:
پاسورها: بهزاد به نژاد از صنام، ميرسعيد معروف از پگاه اروميه، احمد كعبي نياز از لوله سازي اهواز.
ليبروها: عبدالله عليزاده از پگاه اروميه، مسلم محمدي زاده از لوله سازي اهواز.
اسپكرهاي قدرتي و دريافت كننده: آرش صادقياني از پيكان، روح الله صالحي نژاد از صنام، وحيد صادقي از برق، كاظم عباسيان از پيكان، منصور زادون از برق، محمد محمدكاظم از برق، حمزه زريني از اسلام شهر، ميثم تيموري از اسلامشهر، اصغر نجفي از تلاش شهريار.
اسپكرهاي سرعتي: مهدي رنجبر از فولاد سبا اصفهان، عادل غلامي از صنام، سيدمحمد موسوي عراقي از لوله سازي اهواز، رضا خداپرست از برق، حسين حسن پور از پيكان، جواد محمدنژاد از صنام، عبدالله ناظري از تلاش شهريار، عباس خزايي از اسلامشهر.
قطر پاسور: دامن بختياريان از لوله سازي اهواز.
تيم واليبال جوانان ايران خود را براي شركت در مسابقات واليبال قهرماني جوانان آسيا كه شهريورماه سال آينده در قطر برگزار مي شود، آماده مي كند.

كوتاه از ورزش جانبازان و معلولين
تيم پاس به مقام قهرماني نخستين دوره مسابقات تير و كمان جانبازان و معلولان باشگاه هاي ايران دست يافت.
در اين دوره از رقابت ها كه با حضور ۶ تيم و در اصفهان برگزار شد تيمهاي ايثار اصفهان و مركز توانبخشي امام خميني(ره) مشهد در مكان هاي بعدي قرار گرفتند.
نتايج پيكارهاي انفرادي به شرح زير است:
نشسته:
۱- محسن جواهري پور از مركز توانبخشي امام خميني(ره) ۲- غلام سروري از مركز توانبخشي امام خميني(ره) ۳- سيد شهاب الدين بصام تبار از پاس
ايستاده:
۱- حشمت الله كاظمي راد از پاس ۲- قاسم حداد يامچي از پاس ۳- حسين رجبي از ايثار اصفهان
سومين دوره رقابت هاي تيراندازي بانوان جانباز و معلول كشور نيز دوشنبه شب با قهرماني تيم خوزستان به پايان رسيد.
در اين دوره از پيكارها كه با حضور ۶۱ ورزشكار و در ساري برگزار شد تيم خوزستان با كسب ۲ مدال طلا، دو نقره و يك برنز در صدر ايستاد و تيمهاي تهران (۲ طلا و يك نقره) و خراسان (يك طلا و يك نقره) در مكان هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
همچنين در پايان مسابقات آمادگي جسماني بانوان جانباز و معلول ايران، تيم كرمانشاه به مقام نخست رسيد و تيمهاي خوزستان و همدان دوم و سوم شدند.

«بهزاد كتيرايي» سرپرست فدراسيون ووشو شد
«بهزاد كتيرايي» طي حكمي از سوي مهندس «محسن مهرعليزاده» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني، به سمت سرپرست فدراسيون ووشو منصوب شد.
در اين حكم آمده است: اميدوارم با اتكال به خداوند و بكارگيري توان مديريتي و تجربه ارزنده تان جهت توسعه فعاليت اين رشته در داخل و خارج كشور برنامه ريزي لازم را انجام دهيد.
مهرعليزاده در ادامه اين حكم همچنين بر ايجاد ساختار مناسب، فراهم نمودن زمينه استقلال مالي و استفاده از نيروهاي مناسب فني و مديريتي در فدراسيون ووشو تاكيد كرده است.كتيرايي پيش از اين، مديركل حراست سازمان تربيت بدني بود.

ضارب نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري شناسايي شد
گروه ورزشي: مدير كل حراست سازمان تربيت بدني با اظهار تأسف از واقعه ضرب و جرح نايب رئيس فدراسيون وزنه برداري گفت: پس از گزارش واقعه به حراست سازمان تربيت بدني، اين ماجرا پي گيري و سرانجام ضارب شناسايي شد.
محمدمحمدپور ضمن بيان اين مطلب افزود: در تحقيقات اوليه و پس از مطلع شدن از ماجرا، پي گيري هاي لازم را انجام داده ايم و جزئيات قضيه را جستجو خواهيم كرد.وي ادامه داد: به هر حال بايد ديد كه اين ماجرا از كجا نشأت گرفته و به دنبال جزئيات قبل از ماجرا گشت، كه آيا اين مسأله سابقه اي داشته و داراب رياحي با چه كسي مشكل داشته است.محمدپور با تأكيد بر بررسي واقعه تصريح كرد: به طور كلي هنوز اطلاعات دقيقي از چگونگي ماجرا كسب نشده است و به احتمال فراوان جزييات بيشتري را كسب خواهيم كرد.

مهر عليزاده: از تكواندو انتظار دو مدال طلاي المپيك وجود دارد
گروه ورزشي: معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني در جلسه مشترك مسئولان كميته ملي المپيك، ستاد نظارت بر بازيهاي المپيك آتن و فدراسيون تكواندو گفت: از تيم ملي تكواندو ايران انتظار كسب دو مدال طلا براي آتن وجود دارد.
محسن مهرعليزاده افزود: تكواندو يكي از اميدهاي ورزش كشورمان براي كسب مدال طلا است و سازمان تربيت بدني هرگونه كمك و حمايت لازم را از اين فدراسيون براي موفقيت در آتن به عمل خواهد آورد.
در اين جلسه همچنين بهرام افشارزاده دبيركل كميته ملي المپيك، محمد پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو و غلامحسين ذوالقدري سرمربي تيم ملي تكواندو، گزارشي از برنامه ها، فعاليت ها، مسابقات انتخابي و تمرينات و اردوهاي اين تيم براي شركت در المپيك آتن ارائه داد.
تيم ملي تكواندو ايران با دو تكواندوكار به نامهاي يوسف كرمي و هادي ساعي در بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن حضور پيدا خواهد كرد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |