چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۳۳۸ - Mar 17, 2004
امروز با حافظ
كه در دستت به جز ساغر نباشد
خوش آمد گل وز آن خوشتر نباشد
كه دايم در صدف گوهر نباشد
زمان خوشدلي درياب و درياب
از هنرمندان سينماي دفاع مقدس تجليل شد
مراسم بزرگداشت هنرمندان سينماي دفاع مقدس در بيست ودومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، در اين مراسم كه انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با همكاري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي آن را برپا كرد از عوامل ۷ فيلم سينمايي تقدير شد.
اشك سرما، پرده عشق، تارا و تب توت فرنگي، خداحافظ رفيق، دوئل، روايت سه گانه و مزرعه پدري، به عنوان آثار توليدشده با موضوع دفاع در آخرين دوره جشنواره فيلم فجر كه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار شد به نمايش درآمدند.
در مراسم بزرگداشت هنرمندان سينماي دفاع مقدس كه با حضور شخصيت هاي فرهنگي، سينمايي، نظامي و انتظامي برپا شد، كارگردانان، نويسندگان و تهيه كنندگان آثار يادشده، مورد تجليل قرار گرفتند.

«دوئل» تابستان ۸۳ اكران مي شود
احمدرضا درويش: «صداي» سينماها مرا مي ترساند
003867.jpg
فيلم «دوئل» تابستان ۸۳ در سينماهاي ايران به نمايش عمومي در مي آيد.
احمدرضا درويش كارگردان اين فيلم، با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: «دوئل»، بدون هيچگونه تغيير و همانند نسخه نمايش داده شده در ايام جشنواره فيلم فجر، اكران مي شود.
دوئل آخرين ساخته احمدرضا درويش درباره شخصيتي به نام «زينال» است كه در سن چهل سالگي پس از ۲۰ سال اسارت در عراق آزاد مي شود و در بدو آزادي متهم است كه در شروع جنگ تحميلي با رفتار خودسرانه، موجب خسارت و تلفات انساني در زادگاه خود شده و به كشور خيانت كرده است.
سعيد راد، پژمان بازغي، پريوش نظريه، انوشيروان ارجمند، پرويز پرستوئي و هديه تهراني در اين فيلم بازي مي كنند.
احمدرضا درويش همچنين با اشاره به وضعيت نامطلوب امكانات صوتي در سينماها، از اين وضعيت و لطمه زدن آن به فيلمها اظهار نگراني كرد.
وي گفت: با توجه به زحمات بسياري كه براي صداي اين فيلم كشيده شده اميدوارم زمينه مناسبي براي نمايش مطلوب اين فيلم فراهم شود.
دوئل برگزيده بهترين صداگذاري از جشنواره فيلم فجر شده است و در روز برگزاري نشست خبري اين فيلم، دست اندركاران صداگذاري آن عنوان كردند علي رغم زحمات فراوان صورت گرفته براي «صدا»ي اين فيلم، به دليل شرايط نامناسب سينما، تمامي اين زحمات به هدر رفته است.
اين فيلم پس از جشنواره، چندي پيش با زيرنويس انگليسي براي مسئولان سياسي و هنري كشور و همچنين براي چند ميهمان خارجي به نمايش درآمد.

مقالات دكتر محمدجعفر محجوب منتشر شد
003858.jpg
«ادبيات عاميانه ايران» مجموعه اي از مقالات دكتر محمد جعفر محجوب چهره نامدار عرصه ادبيات عاميانه ايران به كوشش حسن ذوالفقاري جمع آوري و از سوي نشر چشمه در دو جلد و نزديك به ۱۱۰۰ صفحه منتشر شده است.
به گزارش همشهري اين مقالات در طي ۵۰ سال گذشته در مطبوعات و مجلات فرهنگي و ادبي در ايران و خارج از ايران چاپ شده است و عمده مقالات به افسانه ها و داستانهاي عاميانه و آداب و رسوم مردم ايران مربوط است.
قوت قلم، روش علمي، تازگي موضوعات، شيريني و جاذبه مطالب از ويژگيهاي اين مجموعه است. برخي مقالات اين مجموعه در نوع خود و در زمان خود و حتي تا به امروز تازگي داشته و دارد و از جمله منابع قابل اعتنا و معتبر براي محققان به شمار مي رود.
زنده ياد محمد جعفر محجوب در اين مقالات برخي از داستانهاي معروف چون سمك عيار، ابومسلم نامه، امير ارسلان رومي، اخترنامه، داراب نامه، داستان فيروز شاه، بهرام و گل اندام و... را آورده و درباره منابع و نسخ خطي متعدد آنها توضيحات كافي داده و مزاياي هر نسخه را برشمرده است.
آنچنانكه در مقدمه اين اثر دو جلدي آمده است، مجموعه مقالات دكتر محجوب به ۱۵۰ مي رسيد و اين دو جلد فعاليتهاي مربوط به حوزه ادب عوام را در سه بخش كليات، داستان ها و افسانه ها و آ داب و رسوم در بر مي گيرد.
حسن ذوالفقاري كوشش كرده ضمن ارائه فهرستي از كل مقالات چاپ شده  زمان و تاريخ چاپ هر مقاله را نيز درج كند.

براساس دستورالعمل صادره از طرف رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور
فعاليت هاي انتشاراتي، مطبوعاتي فرهنگي و هنري از ماليات معاف شدند
عيسي شهسوار خجسته رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با صدور دستورالعملي شرايط معافيت مالياتي فعاليت هاي انتشاراتي و مطبوعاتي، فرهنگي و هنري را جهت اجراء در ادارات كل امور مالياتي سراسر كشور در سال ۱۳۸۲ اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور، فعاليت هاي فرهنگي در اين دستورالعمل به چهار گروه تقسيم شده است، كه عبارتند از الف: فعاليت هاي انتشاراتي شامل فعاليت هايي كه در فرايند آفرينش فكري، توليد فني، پخش و فروش كتاب انجام مي شود تا به صورت مكتوب يا الكترونيكي عرضه و در بازار به دست مصرف كننده برسد، ب: فعاليت هاي مطبوعاتي شامل فعاليت هايي كه در توليد و اشاعه خبر و اطلاع رساني، انتشار و عرضه مطبوعات و نشريات شامل روزنامه و مجله يا ديگر انواع آن به صورت چاپي، الكترونيكي و يا از طريق رسانه هاي ديگر در دسترس و بهره برداري مردم قرار مي گيرد. ج: مجموعه فعاليت هاي فرهنگي شامل مجموعه فعاليت هايي كه براي توسعه ارتباطات فرهنگي، ترويج، عرضه، ارزشيابي، پژوهش، نقد و بررسي آثار فرهنگي و آموزش هاي فرهنگي و هنري در جهت افزايش آگهي هاي عمومي صورت مي گيرد نظير جشنواره ها، نمايشگاه ها، مسابقات، نقد و بررسي، مراسم و مجامع، د: فعاليت هاي هنري شامل مجموعه فعاليت هايي كه در فرايند توليد، تكثير،  اجراي صحنه اي نمايش وتوزيع آثار سينمايي، سمعي و بصري، موسيقيايي، هنرهاي نمايشي، هنرهاي تجسمي و مرمت و بازسازي آثار تاريخي، فرهنگي و باستاني انجام مي گردد.
در ادامه اين دستورالعمل اضافه شده است درآمد حاصل از فعاليت هاي فوق توسط اشخاص حقيقي و حقوقي كه داراي مجوز فعاليت (يا پروانه تأسيس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي باشد و به صورت مكتوب، سمعي، بصري و صحنه اي توليد، توزيع و عرضه مي گردد از پرداخت ماليات معاف هستند.
در ادامه اين گزارش آمده است اين دستورالعمل به جهت اجراي ماده ۱۲ آيين نامه تبصره (۳) ماده ۱۳۹ اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تهيه گرديده و متن كامل آن به همراه فهرست فعاليت هاي مشمول معافيت بند «ل» قانون ماليات هاي مستقيم در روزنامه هاي كثيرالانتشار درج خواهد شد و در حال حاضر از طريق سايت سازمان به نشاني www.storg.ir قابل دسترسي مي باشد.

تئاتر از جمعه به تعطيلات نوروزي مي رود
محمد بهرامي مدير روابط عمومي مجموعه تئاترشهر در گفت وگو با خبرگزاري مهر درباره مدت تعطيلي هاي مجموعه تئاتر شهر گفت: اين تعطيلات تا ۱۵ فروردين ماه ادامه خواهد داشت و مجددا نمايش ها از روز يكشنبه ۱۶ فروردين ماه ۱۳۸۳ اجراي خود را از سر مي گيرند.
وي گفت: البته مجموعه كاملا تعطيل نيست و تئاترشهر از روز پنجم فروردين ماه براي تمرين گروه ها مجددا باز مي شود و همكاران مجموعه در تئاتر شهر حضور خواهند داشت.
محمد بهرامي در پايان صحبت هاي خود در مورد علت اين تعطيلي بلندمدت گفت: با توجه به تجربه چندين ساله ما متوجه شديم كه به علت ديد و بازديدها و مسافرت هاي نوروزي، نمايش ها تماشاگر چنداني ندارد. از سوي ديگر اين تعطيلات فرصتي است تا پرسنل تئاتر شهر كه يك سال براي به روي صحنه رفتن اجراها و برگزاري جشنواره  تئاتر فجر زحمت كشيده اند نيز استراحتي بكنند.
به گزارش مهر اين سومين تعطيلي بلندمدت نمايش ها بعد از اتمام جشنواره تئاتر فجر است كه لطمات زيادي را به اجراها مي زند. با توجه به تراكم اجراهايي كه منتظر نوبت اجراي خود در مجموعه تئاتر شهر هستند، اين تعطيلي بلندمدت غيرمنطقي به نظر مي رسد.

«محمدتقي صالح پور» شاعر و روزنامه نگار گيلاني درگذشت
محمدتقي صالح پور شاعر و روزنامه نگار گيلاني در پي عارضه قلبي و حادشدن بيماري وي در رشت در گذشت.
به گزارش ايرنا پيكر اين شاعر و روزنامه  نگار گيلاني روز سه شنبه در سليمانداراب رشت تشييع و به خاك سپرده شد.
محمدتقي صالح پور متولد ۱۳۱۳ در شهر رشت بود كه از آغاز جواني با فعاليت ادبي و روزنامه نگاري در ميان طيف روشنفكر گيلان در آن سالها، جاي خود را باز كرد.
صالح پور كه شاعر هم بود در سالهاي بعد به كار روزنامه نگاري گرايش بيشتري پيدا كرد كه با بازگشايي مطبوعاتي «ژينوس» در خيابان شريعتي رشت عملاً براي ارتباط جوانان و شاعران نامداران ادبيات گيلان و ايران پايگاهي را بنا نهاد.
صالح پور در مدت زمان فعاليت خود در برهه اي سرپرستي روزنامه كيهان را در گيلان برعهده گرفت كه در صفحات آن نيز صفحه اي با عنوان «هنر روز» را انتشار داد كه در آن موضوع اصلي هنر و ادبيات اين مرز وبوم بود.
وي در سالهاي دهه ۶۰، مدتي به انتشار هنر و ادبيات «نقش قلم» پرداخت و پس از آن از دومين شماره هنر و ادبيات كادح، ويژه هاي هنر و ادبيات را با اين عنوان انتشار داد.
وي، از اواسط دهه ۷۰ همكاري خود را با نشريه «گيله وا» آغاز كرد كه حاصل آن انتشار يازده شماره هنر و انديشه اي گيله وا بود.

منوچهر محمدي:
احترام به مخاطب رمز پيشرفت سينماي ايران است
سينماي ملي ما اگر خواهان حضور مخاطبان پرشمار در سالن هاي سينماست، نخست بايد به درك صحيحي از خواست هاي اعتبار واقعي سينما يعني تماشاگر دست يابد.
منوچهر محمدي تهيه كننده فيلم مارمولك در گفت وگويي با واحد مركزي خبر افزود: شرط نخست در اين امر احترام به شعور و درك مخاطب است، تماشاگران سينماي ايران انسان هايي فهيم و با شعور بالا هستند و اگر خواهان ارتباط صميمي با آنها هستيم بايد ابتدا شعور آنها را باور كنيم.
تهيه كننده فيلم مارمولك كه به عنوان فيلم برگزيده از ديد تماشاگران در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر معرفي شد گفت: كارگردان و تهيه كننده براي ساخت اثري خوب بايد ابتدا آن را براي مخاطب ملموس و قابل باور كند، زيرا نمي توان تماشاگر را به سالن سينما كشاند و مسائلي را طرح كرد كه براي او غيرقابل باور است و با اعتقادات فرهنگي و عقلي وي هيچ سنخيتي ندارد.وي با اشاره به اكران فيلم مارمولك در ۲۷ اسفند به عنوان يكي از فيلم هاي اكران نوروزي سينماهاي كشور افزود: با زباني قابل فهم و طرح موضوع و فضايي جذاب، كوشيده ايم فيلمي توليد كنيم كه باعث خستگي و دلزدگي تماشاگر نشود.
محمدي تصريح كرد: استقبال تماشاگران از اين فيلم نشان دهنده اين است كه اگر تماشاگر را باور كنيم و به او احترام بگذاريم و با زباني ساده تر، او را دوست داشته باشيم مخاطب نيز به طور متقابل با اثر ارتباط برقرار و از آن استقبال مي كند.

رئيس هيأت مديره خانه سينما:
تأسيس سازمان هاي توليد، سرمايه  سالاري را در سينما حاكم مي كند
رئيس هيات مديره خانه سينما گفت: تشكيل سازمانهاي توليدي در حوزه فيلم و سينما بدون نيازسنجي، تعريف مناسب و برنامه ريزي دقيق، امكانپذير نيست.
اشاره «ابوالحسن داودي» به طرح اخير معاونت سينمايي وزارت ارشاد است كه براساس آن، در سال ۸۳ سازمانهاي توليد و تشكلهاي حقوقي توليد، موسسه هاي «توزيع و پخش فيلم درداخل» و موسسه هاي «عرضه فيلم ايراني در عرصه بين المللي» تاسيس مي شود.
داودي ديروز به ايرنا گفت: تشكيل چنين سازمانهايي به الزاماتي از جمله تغيير مديريت و سازماندهي نياز دارد كه اين كار با حاشيه هايي همراه خواهد بود.

طرح پيوند سينما و مدرسه از نوروز اجرا مي شود
رئيس گروه سينماي كودك و نوجوان بنياد سينمايي فارابي گفت: طرح حمايت از نمايش سينماي كودك از فردا همزمان با آغاز اكران نوروزي اين گونه آثار در سينماها اجرا مي شود.
فعاليت گروه سينمايي كودك و نوجوان متشكل از سينماهاي «كانون»، «فلسطين»، «جي»، «ناهيد» و «نور» با نمايش فيلم سينمايي «علي و دني» آغاز مي شود.
«وحيد نيكخواه آزاد» در گفت وگو با ايرنا، افزود: دبيرخانه طرح حمايت از سينماي كودك و نوجوان در اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد تثبيت شده و فعاليت خود را آغاز كرده است.
وي خاطرنشان كرد: همه شرايط براي توفيق سينماي كودك اعم از توليد، فيلمنامه، نيروي انساني و تجهيزات فراهم است اما مشخص نيست چرا اين گونه سينمايي دچار ايستايي و سكون است.
اين كارگردان سينما، قابليتهاي تكنيكي و ظرفيتهاي توليد فيلم در حوزه فناوري و نيروي انساني را مناسب خواند و بر ارائه آثار كيفي و مناسب با ذائقه مخاطب ايراني تأكيد كرد.
وي، توجه جدي مسئولان به گونه هاي مختلف سينمايي همچون حوزه كودك و نوجوان را ستود و اجراي طرح «پيوند سينما و مدرسه» را گامي نخست براي تعامل نهادهاي فرهنگي و آموزشي با محوريت سينما دانست.طرح پيوند سينما و مدرسه همزمان با اكران نوروزي در گروه سينمايي كودك و نوجوان اجرا مي شود.
رئيس گروه سينمايي كودك و نوجوان بنياد سينمايي فارابي همچنين گفت: در زمينه توليد فيلم هيچ مشكلي نداريم، نبود مكان مناسب نمايش مهمترين چالش سينما است.
وي، حساسيت زدايي از جشنواره ها، ارتقاي كيفي آثار، مخاطب محوري و ايجاد فضاي مناسب نمايشي را براي رونق صنعت سينما اساسي دانست.
نيكخواه آزاد به فعاليت گروه سينمايي كودك در بنياد سينمايي فارابي اشاره كرد و گفت: ساخت ۱۰ فيلم و حمايت از توليد تا سقف ۳۰ درصد از جمله برنامه هاي اين گروه در سال آينده است.
«امير مولوي» دبير اجرايي طرح حمايت از سينماي كودك و نوجوان نيز گفت: دبيرخانه اي براي نظارت بر نمايش فيلم و هدايت منابع در حوزه سينماي كودك و نوجوان تشكيل شده است.
وي به تعامل مثبت وزارت آموزش و پرورش با دبيرخانه طرح حمايت سينماي كودك اشاره كرد و توزيع يك ميليون و ۵۰۰ هزار «بليت نيم بها» در مدارس را در اين راستا ارزيابي كرد.وي توضيح داد: هر دانش آموز با در اختيار داشتن يك بليت نيم بها مي تواند دو نفر از اعضاي خانواده اش را در تماشاي فيلم سهيم كند.
مولوي از خريداري فيلمهاي خارجي همچون «ارباب حلقه ها»، «پينوكيو»، «شهر اشباح»، «شاهزاده مونولوكو»، «هري پاتر»، «بچه هاي جاسوس ۳» و «قهرمان» به همراه آثار جديد انيميشني سينماي جهان براي اكران در گروه سينمايي كودك و نوجوان در سال جديد خبر داد.

پنجمين نشست پارلماني ادبيات دانشجويي ايران برگزار شد
پنجمين نشست پارلماني ادبيات دانشجويي ايران، به ادبيات هرمونوتيكي اقوام در ايران اختصاص يافت.
به گزارش ايسنا، در اين نشست سعيد آذين (شاعر و مترجم)، ثريا كهريزي (شاعر)، ناصر پيرزاد (نويسنده)، فرزاد صمدي (نويسنده) و نورعلي مرادي (باستان شناس) به ارائه سخناني پرداختند. همچنين در بخش جداگانه گفت وگوي تلفني نشست، ناصر فربد (تاريخ نويس)، ناصر پورپيرار (تاريخ نويس و منتقد)، پوران درخشنده (كارگردان) و منيژه حكمت (كارگردان) با عنوان مطالبي شركت كردند، محمد الهي شعر خواند و موضوع موفقيت شاعر جوان، ترانه جوانبخت - مقيم كانادا - در يك مسابقه شعر در آمريكا، عنوان شد.

نگارستان
003861.jpg
سارا
۱. جين فورير Jean Fautrier
۲. تولد: پاريس ۱۸۹۸ / وفات: چاتني ۱۹۶۴
۳. سبك نقاش: هنر غيرمتعارف يابي شكل (اين مكتب از سال ۱۹۵۰ در فرانسه آغاز شد و سپس به اسپانيا؛ ايتاليا و آلمان نفوذ يافت. اصول اين روش پيروي نكردن از سبكي خاص ، فرم و شكلي مشخص در نقاشي است. به عبارتي اين سبك متضاد «كوبيسم» و «اكسپرسيونيسم» است چرا كه هنرمندان پيرو اين دو سبك پايبند فرم و قالبي خاص در نقاشي بودند؛ اما پيروان هنر غيرمتعارف پايبند «فرم خاص» نبودند).
۴. زندگينامه نقاش: اين شيوه كار منحصر به فرد؛ اوج خلاقيت نقاش است. او با اين كار؛ وحشت ناشي از جنگ را به تصوير كشيده است. شايد هم با اين كار وقت گير و مشكل؛ احساس و برداشت دروني خود از «دنيا» را نشان داده است. از سوي ديگر؛ اين كار نشانه تسلط نقاش به هنر طراحي و نقاشي است. «فورير» در فرانسه متولد شد؛ اما «لندن» شهر رشد و بالندگي او بود. «فورير» در سن چهارده سالگي وارد «آكادمي سلطنتي لندن» شد. فردي كوشا و فعال در تمام عمر بود و آثار فراواني شامل نقاشي؛ سياه قلم و تنديس (مجسمه) آفريد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: سارا / رنگ روغن روي كاغذ؛ كه تكه هاي كاغذ روي بوم چسبانده شده / ۱۹۴۳ / ۸۹*۱۱۶ سانتي متر.
طرحي كه مي بينيم؛ طرحي عجيب از يك زن است. اين طرح با استفاده از نقاشي روي كاغذ و سپس در كنار هم قرار دادن كاغذها و چسباندن آنها روي بوم؛ خلق شده است! سطح نقاشي با «روغن جلا» براق شده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
آموزگار من
اكنون كه پاك كرده اي از هر نوشته اي
تخته سياه هستي كم رنگم
چيزي بر آن نويس
تا فردا، سرمشق كودك دل من باشد
محمدعلي بهمني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آرزو
همه آرزويش اين بود كه بيرون آب در آسمان پرواز كند. هر روز به سطح آب مي آمد و به آسمان نگاه مي كرد و آرزو مي كرد كه بتواند مانند پرندگان پرواز كند.
باز به سطح آب آمده بود و با حسرت به پرندگان خيره شده بود كه ناگهان از آب جدا شد و فاصله گرفت... داشت پرواز مي كرد...! در پوست خود نمي گنجيد، به آرزويش رسيده بود. نگاهش را به اطراف چرخاند... مرغ دريايي را ديد كه بيش از او خوشحال است.
ا.علي نصيري

گشتي در دنياي خبرها
فندك لطفا!
003864.jpg
بوخوم: يك مرد آلماني كه قصد داشت لباس هاي اهدا شده به يك مؤسسه خيريه را بدزدد، درون محفظه لباس ها گير افتاد و به دست پليس بازداشت شد.
در اطلاعيه پليس بوخوم آمده است: «هنگامي كه مسئولين مؤسسه سر رسيدند، دو دست ديدند كه از محفظه بيرون آمده بود. ميان انگشتان دست چپ يك سيگار ديده مي شد و صداي مردي كه از آن ها مي خواست سيگار را روشن كنند!»
رهگذري كه شب قبل از درون محفظه صداهاي مشكوك شنيده بود، مسئولين مؤسسه را خبر كرده بود. وقتي پليس به محل آمد، اجازه روشن كردن سيگار به مرد گرفتار نداد و مأمورين آتش نشاني را براي بيرون آوردن او خبر كرد. سارق بدشانس پس از نجات يافتن از درون محفظه توسط دادستاني به سرقت متهم شد و به زودي محاكمه مي شود.
نقره داغ
آمستردام : يك مسافر قطار كه براي خريد اتومبيل از آلمان به هلند مي رفت، يازده هزار يورو پول نقد خود را در توالت قطار از دست داد. به گفته سخنگوي پليس هنگامي كه اين مسافر از توالت قطار استفاده مي كرد، پول ها از جيب لباسش افتاد و از سوراخ توالت بيرون ريخت. اين مرد ۳۸ ساله فوري پليس راه آهن را خبر كرد. قطار بعدي به درخواست پليس توقف كرد، به اين اميد كه مأموران قطار، پول ها را پيدا كنند.
سرانجام تنها ۴ هزار يورو از پول ها پيدا شد. سخنگوي پليس گفته است: بسياري از مسافران قطار متوقف شده، دريافتن پول ها به مأموران كمك كردند، فقط احتمالا بعضي از آن ها «فراموش كرده اند» پول ها را باز گردانند. مقداري از اسكناس ها را هم باد پراكنده كرده است.
پنجه هاي مصنوعي
توكيو: صاحبان گربه در ژاپن صاحب خدمت تازه اي شده اند كه آن «پنجه مصنوعي» براي حيوانات آنهاست. اين پنجه هاي مصنوعي در رنگ ها و اندازه هاي متفاوت عرضه مي گردد.
مزيت استفاده از اين پنجه ها، تخريب نشدن وسايل خانه توسط گربه ها است. همچنين اين حيوانات در صورت استفاده از اين پنجه ها نمي توانند صورت صاحب خود و ساير اعضاي خانواده را چنگ بيندازند. طي هفته اخير ۴ هزار پنجه مصنوعي در ژاپن به فروش رسيده است.
تعهدنامه اينترنتي
لندن: چند روز قبل يك معلم در انگليس تصميم گرفت از طريق اينترنت يك دستگاه كامپيوتر خريداري كند.اما شركت فروشنده كامپيوتر از معلم خواست كه قبل از خريد كامپيوتر، يك تعهدنامه امضا كند. اين تعهدنامه تنها يك سطر بود: قول مي دهم كه از اين دستگاه براي توليد سلاح هاي كشتار جمعي استفاده نكنم.
شركت فروشنده تأكيد كرده، مادامي كه مشتريان اين تعهدنامه را امضا نكنند، كامپيوتر را به آنان تحويل نخواهد داد.
تقويم و كارمند اخراجي
ونكوور: يكي از كاركنان اخراجي وزارت كشور كانادا كه در فرودگاه ونكوور براي جهانگردان رواديد صادر مي كرد از دولت فدرال درخواست ۲۵۰ هزار دلار غرامت كرده است.
چند ماه قبل، پس از اينكه رئيس اين كارمند به طور اتفاقي خاطرات مكتوب در تقويم شخصي وي را مطالعه كرد، متوجه شد كه او چند بار قوانين كار را شكسته است به همين دليل ۵ روز بعد، حكم اخراجش را صادر كرد.
بر اين اساس، كارمند اخراجي خواستار پرداخت غرامت شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۴۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
گل ريحاني
003855.jpg
نام علمي: Clarkia grandiflora
خانواده: ONAGRACEAE
گياه يكساله اي به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۳۰-۲۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي فنجاني شكل و صورتي آن از اوايل تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |