چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۲
ليگ برتر در دور برگشت
شتاب از نوع واليبال
001095.jpg
علي شاكري: ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران با طي كردن يك نيم فصل موفق از روز يكشنبه گذشته گام به دور برگشت خود نهاده است. در جمع بندي بازيهاي نيم فصل اول نوشتيم كه واليبال باشگاهي در ايران براي نخستين بار پس از چند دهه طعم يك دوره رقابت هاي نزديك و جدي را چشيد و فراز و نشيب تيم ها در طول بازيهاي رفت به گونه اي بود كه كمتر كسي را ياراي پيش گويي نتايج و معرفي تيم هاي برتر بود. بواقع ميزباني مسابقات جهاني و آسيايي در رده هاي مختلف سني و موفقيت هاي تيم ملي در مسابقات قاره اي تأثير خود را بر تيم هاي باشگاهي هم گذاشته بود و اثرات آن را كاملاً مي شد در طول بازيهاي نيم فصل لمس كرد. غير از اين عامل مهم بايد به انجام بازيهاي منظم هفتگي اشاره كرد كه دست مربيان و تيم ها را براي انجام هرگونه ترميم و ارتقاي سطح بازيها بازگذاشته بود.
اما در نيم فصل دوم عجله در هرچه زودتر به پايان بردن بازيها جانشين آرامش حاكم بر بازيهاي دور رفت شد و همين مسئله باعث خواهد شد تا تيم ها برخلاف نيم فصل نخست، چندان فرصتي براي جبران و ترميم نقاط ضعف خود پيدا نكنند. البته تقصيري هم متوجه دست اندركاران برگزاري بازيها نيست، چرا كه واليبال جدا از مهم ترين فعاليت داخلي خود درگير با رويدادهاي مهم بين المللي ديگر است. ميزباني مسابقات باشگاههاي آسيا و شركت تيم ملي ايران در پيكارهاي انتخابي المپيك آتن از جمله برنامه هايي است كه موجب شده تا مسئولان واليبال با شتاب دادن به بازيهاي ليگ برتر هرچه زودتر در انديشه برپايي اردوي تيم ملي بزرگسالان باشند. اينكه آيا دورنماي نيم فصل دوم همانند دور رفت دلچسب از كار در خواهد آمد بايد منتظر بود و ديد و بعد به قضاوت نشست.
امروز آغاز بازيهاي هفته دوم
هفته دوم از دور برگشت رقابت هاي ليگ برتر در شرايطي امروز در تهران استارت مي خورد كه همه نگاهها معطوف به ديدار تماشايي پاس و صنام است. ديدار دو تيم نئوپان گنبد و پگاه اروميه را هم مي شود از همين زاويه ارزيابي كرد. در اين هفته پيكان با قرعه استراحت روبروست و ده تيم ديگر در چرخه رقابت ها درگير بازيها هستند.
پاس- صنام متفاوت با بازي رفت
جدال پاس و صنام در بازي برگشت هيچ وجه تشابهي با بازي رفت ندارد. در بازي قبلي دو تيم صنام چوب خستگي سفر ناخواسته به كويت را خورد و اين در حالي بود كه پاس با آمادگي رواني عالي انگيزه هاي زيادي براي درخشش داشت. حالا نه ديگر پاس آن تيم يكه تاز و صدرنشين نيم فصل اول است و نه صنام آن تيم خسته و كوفته تازه بازگشته از سفر به تورنمنت نازل كويت. هرچه با گذشت بازيها پاس تحليل رفت و دچار مشكل شد، صنام با هماهنگ تر شدن بدل به تيمي پرتوان و مدعي گشت تا جايي كه هم اكنون بخت اول قهرماني به شمار مي رود.
با اين اوصاف هنوز پاس تيمي خطرناك براي تيم هاي مدعي محسوب مي شود.
بازي انتقامي
پيكار دخانيات و قند شيروان را بايد به چشم يك بازي انتقامي براي يكي از قديمي ترين تيم هاي ايران نگريست. بازي رفت دو تيم با حرف و حديث بسيار به سود تيم ميزبان به پايان رسيد و امروز دخانيات فرصت دارد تا با ارائه يك بازي خوب جبران مافات كند.
دخانيات برخلاف ليگ برتر كشور در مسابقات جام در جام تهران رگه هايي از تحول در نوع بازي را از خود بروز داد. جوانان اين تيم حالا خود را بيشتر از هميشه باور داشته اند. بهرام جعفرپور، سليماني، شازده احمدي، حسن مقرب و جواد مهرگان با تكيه بر تجربه بابك مظفري مي توانند خود را بهتر مطرح كنند. برخورد ايرج و بابك مظفري دو برادري كه در اكثر سالها دوش به دوش در يك تيم براي پيروزي مي كوشيدند اين بار در دو سوي تور ديدني است.
قند شيروان برخلاف دوره پيش در ليگ برتر اين فصل تاكنون نتايج رضايت بخشي نداشته است.
تقابل قطب هاي واليبال در گنبد
تقابل گنبد و اروميه دو قطب قديمي واليبال هميشه براي تماشاگران لذت بخش و جذاب بوده است. نئوپان كه در مراسم افتتاح سالن جديد اروميه شكست سنگيني را مقابل پگاه پذيرفت حالا در انديشه جبران آن باخت در سالن جديد الاحداث خود و تماشاگران دو آتشه خود است.
فولاد- برق در حاشيه زاينده رود
برق با گذشت هفته هاي بسيار هنوز باخت هفته دوم دور رفت مقابل فولاد سبا را فراموش نكرده است. بازي دوم دو تيم اين بار در حاشيه زاينده رود شرايطي كاملاً متفاوت با بازي قبل خواهد داشت. برق براي جبران و فولاد براي تكرار پيروزي رفت پا به ميدان هم مي گذارند و بايد ديد اين بار پيروزي بنام كدام تيم نوشته خواهد شد.
لوله سازان در انديشه فرار از قعر جدول
لوله سازي اهواز در نيم فصل هرگز به اندازه بضاعتش نتيجه نگرفت. تيمي كه بيشتر در تار و پود اختلافات سوخت و كمتر در انديشه ترميم نقاط ضعف و هماهنگي بود. اين تيم با وجود دير شكل گرفتن، به لحاظ بازيكن كمتر از تيم هاي ميانه جدول نبود. اين تيم با اين نفرات ساسان خداپرست، رضا نائيني، رضا شهابي، مسلم محمد زاده، بهروز عطايي، علي صالحي و محمدرضا دامغاني جايگاهش در قعر جدول نبود. حيف است خوزستان با اين همه كارخانجات بزرگ صنعتي براي راه اندازي يك تيم و حضورش در ليگ برتر هر سال دچار مشكل باشد. حريف فرداي لوله سازي، سايپاي تهران است، تيمي كه شرايطي كم و بيش مشابه با اين تيم داشت. اما به لطف تدبير يك مديريت خوب توانست بر مشكلات فائق آيد و مزد زحمات خود را با نتايج خوبي بگيرد. اصغر نائيني، احمد فتاح، محمود توانايي، شاهرخ جلوه بازيكنان موفق سايپا در پايان بازيهاي دور رفت بودند.
برنامه بازيهاي هفته دوم
چهارشنبه ۲۴ دي ماه
دخانيات تهران- قند شيروان
صنام تهران- پاس تهران
پنج شنبه ۲۵ دي ماه
لوله سازي اهواز- سايپا تهران
فولاد سبا- برق تهران
نئوپان گنبد- پگاه اروميه

خبرها و نگاهها
باشگاههاي پيروزي و استقلال سهامي عام مي شوند
گروه ورزشي - معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني گفت: پرسپوليس و استقلال از حاكميت دولت خارج و تحت عنوان شركت سهامي عام ثبت خواهند شد.
محسن مهر عليزاده گفت : اول پرسپوليس و بعد استقلال حداكثر تا پايان هفته جاري در ثبت شركت ها به عنوان سهامي عام ثبت مي شوند.
وي افزود: بايد به اين سمت حركت كنيم كه باشگاه هاي كشور در قالب يك بنگاه اقتصادي فعاليت كنند و در اين راه اولين گام اين است كه باشگاه ها از موسسات وابسته به دولت در آمده و سهامي عام شود.
مهر عليزاده گفت: بعد از اين اقدام سهام اين دو باشگاه در بورس عرضه و در اختيار مردم قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: سهامدار شركت ها افراد حقيقي يا حقوقي هستند كه بينش اقتصادي دارند و اين بينش در داخل مديريت وارد مي شود و كم كم تفكر قالب، تفكر اقتصادي مي شود.
معاون رئيس جمهور گفت: پرسپوليس و استقلال الگويي براي ديگر باشگاه ها خواهند شد.
وي افزود: اكنون با برخي كارخانه ها و شركت هاي سرمايه گذاري درخصوص واگذاري سهام اين دو باشگاه صحبت كرده ايم و برخي از آنها مايلند در اين زمينه مشاركت داشته باشند.
وي گفت: با دبير كل سازمان بورس تهران نيز هفته گذشته جلسه داشتيم و ايشان از اين مساله استقبال كرد و حتي قرار است قبل از ورود به بورس و در دوران سهامي عام، شركت هاي سرمايه گذاري سهام اين دو باشگاه را در اختيار گيرند.
«فيبا»: تركيه  از امنيت  كافي  براي  برگزاري  مسابقات  بين المللي  برخوردار است 
فدراسيون  جهاني  بسكتبال  (فيبا) در گزارشي  اعلام  كرد، تركيه  از امنيت كافي  براي  برگزاري  مسابقات  بين المللي  برخوردار است .
به  گزارش  خبرگزاري  «آناتولي»، «والتر كازليك » عضو هيات  مديره  و مسئول  امور امنيتي  فيبا در پايان  بررسيهاي  خود در تركيه  طي  گزارشي  اين  مطلب  را اعلام  كرد.
اين  خبرگزاري  افزود: كازليك  در گزارش  خود كه  بعد از ديدار از استانهاي مختلف  تركيه  و ملاقات  با مسئولين  ذيربط اين  اسانها تهيه  شده  ، برگزاري  مسابقات  در سطح  تركيه  را بدون  مانع  ارزيابي  كرده  است .
آناتولي  به  نقل  از مسئولين  فدراسيون  بسكتبال  تركيه  افزود: انتشار چنين گزارشي  موانع  موجود بر سر راه  برگزاري  مسابقات  بين المللي  در تركيه  را از ميان  برمي دارد.
در پي  وقوع  حملات  دهشت  افكنانه  در استانبول  در ماه  گذشته  برخي  فدراسيونهاي بين المللي  ورزشي ، تركيه  را فاقد امنيت  كافي  براي  برگزاري  مسابقات بين المللي  اعلام  كرده  بودند.

خبرها و نگاهها
رويدادهاي مهم فوتبال آسيا در سال جديد
معراج مژده- بنابر اعلام سايت اينترنتي  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا، رويدادها و رقابت هاي  فوتبال  اين  قاره  در سال  ۲۰۰۴، از روز ۱۵ ژانويه (۲۵ دي ماه ) بــــــا برگزاري  مراسم  قرعه كشي  پيكارهاي  جام  ملت هاي  اين  قاره  در شهر چونگ  چينـــگ چين  آغاز مي شود.
دومين  رويداد مهم  فوتبال  آسيا طبق  تقويم  سال  جديد ميلادي ، آغاز دور تازه  رقابت هاي  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ آلمان  در اين  قاره  است  كه  از روز ۱۸ فوريه  (۲۹ بهمن  ماه ) ميان  ۳۲ تيم  مختلف  اين  قاره  در قالــب  هشت  گروه  چهار تيمي  برگزار خواهد شد.
تقويم  فوتبال  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  با معرفي  و اهداي  جايزه  بهترين هاي  فوتبــال  آسيا در اين  سال  از جمله  بهترين  مربــي ، بازيكن ، داور و تيم  ملي  و باشگاهي  در روز ۱۸ آذر ماه  ۱۳۸۳ بسته  مي شود.
تقويم  زمان بندي  رويدادها و رقابت هاي  فوتبال  آسيا در سال  ۲۰۰۴ به  اين شرح  است :
۱۵ ژانويه (۲۵ دي ): قرعه كشي  مسابقات  جام  ملت هاي  آسيا محل ، چونگ  چينگ.
 ۱۱ فوريه  (۲۲ بهمن ): نخستين  روز مسابقات  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا و جام كنفدراسيون .
۱۸ فوريه  (۲۹ بهمن ): مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ در آسيا.
۲۵ فوريه  (۶ اسفند): دومين  روز مسابقات  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا و جام كنفدراسيون .
۳-۱۲ مارس  (۱۳ تا ۲۲ اسفند): دور نهايي  رقابت هاي  مقدماتي  المپيك ۲۰۰۴.
۳۱ مارس (۱۲ فروردين  ۱۳۸۳): رقابت هاي  مقدماتي  جام  جهاني ۲۰۰۶.
۷ آوريل (۱۹ فروردين ): سومين  روز مسابقات  پيكارهاي  قهرماني  باشگاه هاي آسيا.
۱۶-۲۵ آوريل (۲۸ فروردين  تا ۶ ارديبهشت ): مسابقات  انتخابي  رقابت هاي  جام  جهاني  فوتسال  در ماكائو.
۲۱ آوريل  ( ۲ ارديبهشت ): چهارمين  روز مسابقات  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا و جام  كنفدراسيون .
۵ مه (۱۶ ارديبهشت ): پنجمين  روز مسابقات  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا و جام كنفدراسيون .
۱۹ مه (۳۰ ارديبهشت ): ششمين  روز مسابقات  قهرماني  باشگاه هاي  آسيا و جام كنفدراسيون .
۶ ژوئن (۱۷ خرداد): مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ در آسيا.
ژوئن  (خردادماه ): رقابت هاي  فدراسيون  فوتبال  غرب  آسيا در ايران .
۱۷ ژوئيه  - ۷ اوت (۲۷ تير تا ۱۷ مرداد): رقابت هاي  فوتبال  جام  ملت هاي  آسيا در چين .
۱۱-۲۸ اوت (۲۱ مرداد تا ۷ شهريور): مسابقات  فوتبال  بازي هاي  المپيك ۲۰۰۴ در يونان .
۴ سپتامبر(۱۴ شهريور): مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني  ۲۰۰۶ در آسيا.

ورزش
ادبيات
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |