چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۲
ايران و جامعه اطلاعاتي
001098.jpg
امروزه اغلب كشورهاي توسعه يافته جهان، بيش از آن كه به توليد و استخراج منابع معدني و مصنوعات صنعتي بپردازند، معمولاً در پي توليد و توزيع اطلاعات هستند. هم اينك برخي از كشورهاي آسيايي از جمله هند و پاكستان از طريق توليد نرم افزارهاي اطلاعات، منابع مالي معادل درآمد نفتي ايران را كسب مي كنند.
با اين كه ورود جامعه ايران به عرصه جامعه اطلاعاتي ديرهنگام بوده، ولي مي توان با تجهيز زيرساخت هاي اطلاعاتي جامعه و نيروي فعال آموزش ديده، اين عقب ماندگي را به شكل مناسبي جبران كرد. سمانه بامشاد با استفاده از سخنراني دكتر عقيلي سردبير مجله رسانه در زمينه جايگاه جامعه اطلاعاتي در ايران مطالبي را گرد آوري كرده است كه در پي مي آوريم.
ما در برهه اي حساس از تاريخ سياسي و اقتصادي به سر مي بريم، ورود ما به جامعه اطلاعاتي تعيين كننده است. پس براي ورود به جامعه اطلاعاتي، ابتدا بايد شناخت كافي از آن داشته باشيم. به عبارت ديگر جامعه اطلاعاتي، جامعه اي است كه در آن، اطلاعات تبديل به عناصر حياتي شده است. ژاپني ها از سه دهه پيش در جهت ترسيم اين جامعه اطلاعاتي كوشيده اند. امروزه كشورهاي توسعه يافته، توليد و درآمد خود را از راه اطلاعات كسب مي كنند كه از آن ميان مي توان به كشورهاي سوئد، آمريكا و كانادا اشاره كرد.
جامعه اطلاعاتي را مي توان نقطه عطف تاريخ ناميد، به طوري كه در تاريخ بشريت در اين دوره تحولات تاريخي زيادي اتفاق افتاده است. مارشال مك لوهان نظريه پرداز معروف ارتباطات، تحول تاريخي را ناشي از تاريخ دانسته است. وي به همين منظور، نظريه كهكشان را معرفي مي كند و در آن تمدن هاي مختلف از جمله تمدن هاي ابتدايي (شفاهي) گوتنبرك را مورد بررسي قرار مي دهد. در زمينه تمدن هاي شفاهي مي توان گفت كه در اواخر قرن ۱۹ براي اولين بار پيام هاي ارتباطي به صورت سيلك هاي ارتباطي مخابره مي شدند.
بعدها راديو اختراع شد و پيشرفت هاي ديگري نيز در زمينه ارتباطات آغاز شد و شتاب خيره كننده اطلاعات و اخبار باعث شد كه رسانه هاي جديدي پديد آيند و شايد از جديدترين رسانه هاي اطلاعاتي بتوان از دورنگار نام برد. امروز ما در ادامه عصر اطلاعات هستيم و در ادامه نظريه كهكشان مك لوهان هستيم، بنابراين عصر اطلاعات بر تمامي حوزه هاي اقتصادي و اجتماعي تأثير مي گذارد. به عبارت ديگر تعابير و تفاسيري همچون اقتصاد بدون ماده، وزن و اقتصاد ديجيتالي از جمله اين تأثيرات است.
همه كشورها به نوعي نيازمند تكنولوژي هستند و نظريه پردازان جامعه اطلاعاتي در موارد متعددي به اين مسأله اشاره كرده اند لذا ورود به جامعه هاي اطلاعاتي زمينه هاي خاصي را مي طلبد اما بدون زيرساختارهاي سخت افزاري اطلاعاتي نمي توان وارد جامعه اطلاعاتي شد. اگر قرار بود اين كار چند شبه يا چند روزه انجام شود، امكان پذير نبود. ليكن پيشرفت تدريجي تكنولوژي باعث به وجود آمدن اولين كامپيوترها شد كه بعدها اينترنت به صورت ابتدايي توسط ارتش آمريكا به وجود آمد. كم كم در دهه ۱۹۸۰ كامپيوترهاي شخصي جايگاه خود را در جامعه اطلاعاتي پيدا كردند، آنگاه در دهه بعد ۱۹۹۰ شبكه بين المللي و شبكه جهاني اينترنت به وجود آمد. عليرغم تحولات حاصله در زمينه تكنولوژي، ورود به جامعه اطلاعاتي  داراي عوارض سياسي و اجتماعي است. بعضي از نظريه پردازان در مورد بحث اقتصادي جامعه اطلاعاتي تأكيد دارند. به عبارتي جامعه اطلاعاتي چه شاخص هايي را نشان مي دهد. در دهه ۱۹۷۰ ، ۶۵ درصد از درآمد آمريكا از طريق فروش مصنوعات صنعتي و كشاورزي بود، در حالي كه در دهه ۱۹۸۰ بيش از ۶۵ درصد درآمد آمريكا از راه فروش اطلاعات بوده است.
شيشه اي شدن ديوارهاي جغرافيايي كشورها نيز از عوامل تأثيرگذار جامعه هاي اطلاعاتي است، به طوري كه ديوارها ومرزهاي جغرافيايي همانند شيشه شكننده شده اند.
لذا در اين دوران، تعاريف جديدي از امنيت و دولت مطرح مي شود. حكومت ها و دولت ها در محدوده خود حكومت مي كردند و نمي توانستند به محدوده جغرافيايي ديگران نفوذ داشته باشند اما اكنون اين امر قابل دسترسي است و هيچ  حكومت و دولتي نمي تواند در محدوده خود به حكومت بپردازد. به تعبيري دنيا به اندازه نصف صفحه مونيتور كامپيوتر است. پس اين تعبير اشاره به كوچكي دنيا دارد.لذا در عصر اطلاعات سرعت بسيار بالايي مي طلبد. اگر زماني در خبرگزاري ها جنگ اطلاعاتي ثانيه بود، هم اكنون جنگ اطلاعاتي صدم ثانيه است. به طور مثال وقتي خبر دستگيري صدام توسط يكي از خبرنگاران ايرنا براي اولين بار پخش شد، بعد از آن خبرگزاري رويتر تعداد زيادي خبر را كسب كرد كه نيم ساعت بعد محلي از اعراب در سايت خبري ايرنا نداشت. ورود به جامعه اطلاعاتي باعث مي شود حق انتخاب افراد بيشتر شود و همگان فرستنده و گيرنده پيام باشند. يكي از بزرگترين نشست هاي تاريخ بشر كه طي دو هفته گذشته در ژنو انجام پذيرفت و ۱۴۰ كشور جهان در آن شركت داشتند با موضوع اطلاعات آغاز شد.
خانم «اليزابت لانك ورث» مدير بخش جامعه اطلاعاتي يونسكو اعلام داشت: «براي اين كه جامعه اطلاعاتي قادر باشد علوم جديدي را توليد كند نيازمند ايجاد نهادهاي اجتماعي و محيط هاي ميان منطقه اي در درازمدت هستيم تا بر سر مسايل مربوط به اطلاعات و فناوري اجماع فكري داشته باشيم.»
پروفسور ارمان ماتلار استاد علوم ارتباطات دانشگاه پاريس مي گويد: اختلاف نظرهاي مربوط به راه هاي دستيابي به جامعه اطلاعاتي و به طور وسيع تر رابطه ميان فرهنگ هاي نظام نوين جهاني، شكل ژئوپلتيكي به خود گرفته اند كه بيم آن مي رود كه دولت آمريكا در اين زمينه تعامل جدي تري داشته باشد.
اين موضوع در كشور ما تا چند سال پيش اصلاً اهميتي نداشت ولي با اعزام هيأتي به اين نشست كشور ما در زمينه ورود به عرصه جامعه اطلاعاتي تكاني به خود داده است. ما نبايد به پديده جهاني شدن فقط به ديده تهديد نگاه كنيم بلكه فرصت هايي در زمينه به روز كردن اطلاعات و اصلاح كشاورزي، توليد ملي، علمي، اقتصادي و... ايجاد مي كند كه به خودي خود قابل تعمق است. متأسفانه در جهان در يك برهه از تاريخ بشر اتفاقاتي رخ داده كه ما ايراني ها در آن دوران نبوده و يا به عبارتي به تعطيلات تاريخي رفته ايم، دوراني همچون سنتي شدن و مدرنيته... كه هنگام بازگشت به آن عملاً يك قرن عقب بوده ايم.
اما با اين حال در ورود به جامعه اطلاعاتي جهان مي توانيم از مديريت قوي، نظارت و بهره وري استفاده كنيم. جمعيت ايران با دارابودن يكصدم جمعيت دنيا با داشتن ۷ صدم نفت دنيا و سومين منبع گاز جهاني مي تواند تأثيرگذار باشد لذا ايران با دارابودن ۵۰ درصد جوانان زير ۲۱ سال مي تواند گام هاي مؤثري در اين راه بردارد. ورود به جامعه اطلاعاتي نوعي التزام براي ما به وجود آورده است.

خبر
توقف سريال امام حسين (ع)
فيلمبرداري سريال تلويزيوني امام حسين(ع) پس از گذشت كمتر از يك ماه از آغاز كليد خوردن اين سريال متوقف شد.
محسن علي اكبري، تهيه كننده اين سريال به ايسنا گفت: اين تعطيلي موقت است. وي افزود: يكي از دلايل توقف سريال امام حسين(ع) بدي آب و هوا بوده است. چنين وضعيت جوي در شهرستان يزد بي سابقه بوده است. طبق آخرين اطلاعاتي كه از يزد داشتيم، بيشترين بارندگي در چندين سال گذشته ۱۲ ميلي متر گزارش شده بود، منتها امسال حجم بارندگي در يزد بسيار بالا بوده است.
علي اكبري در عين حال، با بيان اينكه توقف سريال، فرصت مناسبي براي بازنگري مجدد فيلمنامه است، افزود: برخي از علما و فضلاي قم نظراتي را درخصوص فيلمنامه سريال امام حسين(ع) به ما اعلام كردند كه ما تصميم گرفتيم اين نظرات را اعمال كنيم.
001101.jpg

«ريشه در زمان» در شبكه اول سيما
مجموعه تلويزيوني «ريشه در زمان» با موضوع زندگي شخصيت هاي مطرح جهان اسلام در گروه بسيج شبكه اول سيما تهيه مي شود. به گزارش خبرگزاري فارس، در اين مجموعه به واقعيت زندگي شخصيت هايي چون، اويس قرني، دعبل خزائي، محمدبن ابوبكر و ... پرداخته مي شود.
اغلب بازيگران اين مجموعه از بازيگران تئاتر هستند كه اولين حضور تلويزيوني خود را تجربه مي كنند. «ريشه در زمان» در ۱۳ قسمت تهيه مي شود و كارگردان آن حميد بهمني است كه سابقه ساخت چندين كليپ تلويزيوني و همچنين دو فيلم سينمايي را در كارنامه خود دارد.
جشنواره برنامه هاي راديويي
پنجمين جشنواره برنامه هاي راديويي باحضور اعضاي خانواده بزرگ راديو در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۳ همزمان با زادروز ولادت حضرت محمد (ص) برگزار خواهد شد.
بنا به گزارش ايسنا، ايجاد فضاي مناسب براي رقابت سالم فرهنگي و سوق دادن برنامه سازان به سوي انديشه هاي نو و خلاق و شناسايي افراد توانمند در حرفه هاي مختلف برنامه سازي و ارج نهادن به توانمندي هاي همكاران و ... از اهم اهداف و مأموريت هاي جشنواره است. به همين مناسبت معاونت صداي سازمان صدا و سيما از عموم كارشناسان و پژوهشگران امور رسانه ها دعوت كرده است مقالات و آثار تحقيقي خود را حداكثر تا تاريخ ۲۶ اسفند ۸۲ به دبيرخانه جشنواره صدا ارسال كنند و دبيرخانه جشنواره ها پنجمين ضمن پرداخت حق التأليف مقاله هاي پذيرفته شده و دعوت از مؤلفان برگزيده براي شركت در جشنواره، جوايز ارزنده اي به مقالات برتر اهدا خواهد كرد. موضوعات مورد نظر در اين همايش مكتوب عبارتند از: اصول مباني و مديريت رسانه، راديو و بهره گيري از فناوري هاي رسانه اي، نقد برنامه هاي راديويي، ادبيات راديو، موسيقي راديو، نمايش هاي راديو، پژوهش هاي برنامه اي، راديو و جامعه، مخاطب شناسي راديو و درباره عوامل توليد و ضرورت هاي شغلي آنان.

پخش «وارث» از سيما
مجموعه تلويزيوني «وارث» به كارگرداني كاظم بلوچي و تهيه كنندگي حسين صابري، اسفند ماه همزمان با ايام محرم از شبكه اول سيما پخش مي شود.
به گزارش ايرنا، اين مجموعه، داراي مضموني اجتماعي و متناسب با ماه محرم است كه به شكل پليسي توليد شد و در ۱۲ قسمت پخش مي شود.مجموعه وارث داستان زندگي «آقاجان» متولي يك تكيه است كه شبي در خواب، پيرمردي به او خبر مي دهد كه مدت زيادي تا پايان عمرش باقي نمانده است و بايد هر چه زودتر دو امانت ارزشمندي را كه تا كنون از آن محافظت مي كرده، به صاحب اصلي اش بازگرداند.تصويربرداري اين مجموعه از ۳۰ آذرماه در تهران آغاز شده و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد.«فريدون فرهودي» فيلمنامه مجموعه وارث را نوشته و «سهراب ميرسپاسي» و «فردين خلعتبري» ساخت موسيقي آن را عهده دار هستند.
مسلمانان و بي.بي.سي
شبكه اول تلويزيون بي.بي.سي، برنامه تلويزيوني يكي از قديمي ترين مجريان خود را پس از شكايت بسياري از مسلمانان انگليس در مورد عقايد نژادپرستانه و ضد اسلامي وي به حالت تعليق درآورد.بنگاه تبليغاتي دولت انگليس با انتشار اطلاعيه اي رسماً اعلام كرد در حال حاضر برنامه  تلويزيوني «روبرت كيلروي اسميت» را به دليل اظهارات ضد اسلامي وي، به حالت تعليق درآورده و در حال بررسي جوانب اين اظهار نظرها است. وي در مقاله اي كه در «ساندي اكسپرس» تحت عنوان «ما هيچ بدهي به عرب ها نداريم» منتشر كرد، ضمن آن كه ايران را نيز به عنوان كشوري عرب مورد خطاب قرار داد، نوشت: واقعاً آيا چيزي مفيد و يا ارزشمند در رابطه با كشورهاي عربي وجود دارد؟اين مجري در مقاله توهين آميز خود افزود: آيا ما نيازي به عرب ها داريم و آيا واقعاً موردي هست كه نتوان بدون آنها انجام دهيم؟شبكه تلويزيوني بي.بي.سي در اطلاعيه خود اعلام كرد به هيچ عنوان با اين اظهارات موافق نيست.
صدراعظم در جام جم
فيلم تلويزيوني صدراعظم از شبكه تلويزيوني جام جم پخش مي شود. به گزارش ايسنا، اين فيلم صد و شش دقيقه اي محصول سيمافيلم است كه به روايت زندگي قائم مقام فراهاني، يكي از شخصيت هاي مهم و تأثيرگذار در تاريخ ايران مي پردازد.
داستان اين فيلم به قلم محمدرضا ورزي در سال ۱۲۵۱ هجري قمري، زمان به سلطنت رسيدن محمدشاه قاجار مي گذرد و زندگي قائم مقام فراهاني را در نه ماه وزارتش در دربار قاجار به تصوير كشيده است.فيلم تلويزيوني صدراعظم به كارگرداني و تهيه كنندگي محمدرضاورزي در سال ۱۳۸۰ توليد شده است و از حضور بازيگراني چون بهزاد فراهاني در نقش قائم مقام فراهاني و علي نصيريان در نقش حاجي ميرزا آغاسي سود برده است.

نگاه
شبكه جهاني بي بي سي

001104.jpg
«بي بي سي ورلد»، يا شبكه جهاني بي بي سي، كانال ۲۴ ساعته خبر و اطلاعات بين المللي است كه به صورت تجاري اداره مي شود.
شركت «بي بي سي ورلد با مسئوليت محدود» مالك اين شبكه خبري است. اين شبكه رسانه اي به ۲۷۳ ميليون خانه در بيش از ۲۰۰ كشور خدمات رسانه اي ارايه مي كند. بي بي سي ورلد به صورت فعلي اش در سال ۱۹۹۵ راه اندازي شد كه با وجوه آگهي و حق اشتراك تأمين مالي مي شود.
«بي بي سي ورلد» در ۲۴ ساعت از شبانه روز، اخبار جهان، خبرهاي بازرگاني و هواشناسي را براي بينندگان و مشتركان فراهم مي كند. همچنين بولتن خبرهاي ورزشي را هر روز هفته پخش مي كند، كه شامل نكات برجسته اي از بهترين بازي هاي ورزشي است.
علاوه برآن از امور جاري،  برنده جايزه هاي بي بي سي، فيلم مستندها و برنامه ريزي هاي طرز زندگي نيز برنامه تهيه مي كند. در روزهاي هفته، برنامه هاي اين شبكه خبري هر نيم ساعت اخبار جهان را در طول ۲۴ ساعت پوشش مي دهد. اين برنامه ها شامل آخرين اخبار، مصاحبه ها، گزارش هاي مربوط به بازرگاني، نتايج بازي هاي ورزشي و هواشناسي است.
خبرهاي ناگهاني كه به (بريكينگ نيوز) معروف است هميشه به طور ريشه اي با حضور كارشناسان مرتبط مورد بررسي قرار مي گيرد و در روزهاي عادي هفته، روزهاي آخر هفته و يا در موقع لزوم بلافاصله با قطع برنامه هاي از پيش تعيين شده شبكه اخبار ناگهاني پخش مي شود.
«بي بي سي ورلد» از برنامه هاي خبري بي بي سي به نام بي بي سي نيوز بهره مي گيرد، كه بزرگترين سرويس گردآوري اخبار با ۵۸ اداره خبري بين المللي و ۲۵۰ گزارشگر در جهان است.
سعيد علوي نائيني

انديشه
ادبيات
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |