سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
زمين هاي كشاورزي را به آتش نكشيد
دشت سوخته، خاك عقيم
001455.jpg
زمين مي سوزد، موجودات ذره بيني مفيد مي ميرند و خاك عقيم مي شود.
پري كاميار
در روزهاي پاياني شهريورماه هر سال، در بسياري از دشت هاي حاصلخيز ايران كه از هزاران سال پيش مزارع وسيع غله را در خود جاي داده اند، توفاني از آتش به راه مي افتد. كشاورزان بنا به يك روش ديرين، كلش باقيمانده از درو محصول را به آتش مي كشند، تا بستر زمين براي كشت و رويش محصول سال بعد مساعد شود، غافل از آنكه اين فاجعه زيست محيطي كه به غلط در سرزمين ما رواج يافته، هر سال ميليون ها موجود ذره بيني مفيد در هر سانتي متر مكعب خاك را نابود مي كند، ميكرو ارگانيزم هايي را كه در فعل و انفعالات و حاصلخيزي خاك نقش حياتي دارند، مي كشند و به اين ترتيب هر سال خاك را فقيرتر مي كنند، تا جايي كه خاك به اصطلاح عقيم مي شود. اين آتش سوزي ها، مواد آلي خاك را كه در اراضي كشاورزي ما بسيار كمياب هستند از بين مي برند. مواد آلي خاك جايگزين شايسته اي براي انواعي از كودهاي شيميايي هستند و زمينه جذب عناصر غذايي را فراهم مي كنند. اين مواد همچنين در بهبود شرايط فيزيكي، توسعه ريشه و آسان تر كردن عمليات خاك ورزي نقشي حياتي دارند، اما دريغا كه با به آتش كشيدن مزارع، هر سال بخش قابل توجهي از اين منابع نابود مي شوند. وقت آن فرا رسيده است كه اقدامات ضروري، از جمله جرايم متناسب و بازدارنده براي به آتش كشيدن باقيمانده گياهي در مزارع جو، گندم و ذرت و آفتابگردان تدوين و به اجرا درآيد.
منبع: ماهنامه صداي كشاورز - مهرماه ۸۲

انتقاد نرم ازNGO هاي زيست محيطي
در روزهاي سخت كجاييد؟
به دنبال ريزش برف سنگين، يكبار ديگر چون هر سال، مساله قوچ و ميش هاي ورجين و تعليف آنها، مساله زمستاني اين منطقه شده است. به هنگام بارش برف سنگين، معمولا تعداد زيادي از قوچ و ميش هاي اين منطقه حفاظت شده كه از هر طرف توسط شهرها، باغ ها و ويلاها محاصره شده، به علت عدم امكان دسترسي به علوفه در ارتفاعات به پايين هجوم آورده و گاه به درون باغ ها و ويلاهامي روند و بعضا شكار مي شوند يا از گرسنگي از پاي در مي آيند. در زمستان سال گذشته، تعدادي از خيرين علاقه مند با همكاري شوراي اسلامي شهر و شهرداري لواسان و اوشان و فشم، پيشقدم شدند و بيش از ده ميليون تومان براي تهيه علوفه و پخش آن در مناطق مختلف كوهستاني و ايجاد امكانات لازم، براي زمستان گذراني قوچ، ميش هاي ورجين، جمع آوري كردند كه با كمك محيط بانان و تني چند از اهالي، اين مهم به انجام رسيد و عملي شايسته تقدير و در خور توجه كه مي  تواند الگويي در اهميت مشاركت مردمي در حفاظت از مناطق طبيعي به حساب آيد.
امسال نيز شرايط مشابهي در پيش است و لازم است از هم اكنون، سازمان محيط زيست از يك سو و علاقه مندان و گروه هاي زيست محيطي از سوي ديگر در پي تدارك و كسب آمادگي هاي لازم براي برخورد بموقع و مناسب باشند.
مهندس پيراسته- مدير كل محيط زيست استان تهران-،طي بازديد از منطقه حفاظت شده ورجين و بررسي شرايط منطقه، ضمن تاكيد بر لزوم حضور و مشاركت مردم در زمينه هاي مختلف حفاظت مناطق طبيعي و ضمن تقدير از همه كساني كه با سعه صدر كامل و علاقه مندي تمام در راستاي اهداف زيست محيطي با سازمان حفاظت محيط زيست ايران همكاري مي كنند، از گروه هاي زيست محيطيNGO) ها) خواست در چنين مواقعي حضور فعال و سازنده داشته باشند.
وي هدف از ايجاد جمعيت ها و انجمن هاي طرفدار محيط زيست و حيات وحش را كمك به حفاظت هرچه بهتر و اعتلاي ميراث طبيعي ارزشمند كشور دانست و يادآور شد« در حال حاضر بيش از دويست انجمن و گروه زيست محيطي ثبت شده و رسمي در كشور وجود دارد و هر گاه مراسمي پيش مي آيد يا اجلاس هاي بين  المللي برگزار مي شود شاهد حضور اين گروه ها و اظهار آمادگي شان براي مسافرت و شركت در اين مراسم هستيم. ولي ما اميدواريم در شرايط اضطراري طبيعي هم نياز به حضور و كمك اينNGO ها و شركت فعالانه شان هست، شاهد حضور فعالانه اين گروه ها باشيم.»
ما نيز اميدواريم

مراقب باشيد
تهران از سمت شرق، توسط محورهاي هراز، فيروز كوه و خاوران، به شرق و شمال شرقي مرتبط مي شود.
كوهستاني بودن محورهاي هراز و فيروز كوه، هميشه مسافران را در معرض خطر تصادف قرار مي دهد. از اين رو، رانندگان خودروها بايد در مسيرهايي كه به دلايل خاصي نقاط پر تراكم تصادف به شمار مي روند احتياط بيشتري كنند.
يكي از افسران پليس راه محور هراز- فيروز كوه، ضمن توصيه هاي ايمني در فصل بارندگي اظهار داشت: «محورهاي خروجي به دليل قرار گرفتن در كنار يا ميانه شهرهاي حاشيه اي، باعث ايجاد ترافيك و گاه سوانح خطرناك در اين مكان ها مي شوند.»
وي شهرهاي بومهن و رودهن را به دليل تردد عابران و ورودي هاي زياد به جاده، پر حادثه عنوان كرده و تيزآب آبعلي را منطقه اي خطرناك با سوانح منجر به مرگ معرفي كرد. در همين مسير، تقاطع خرمدشت به خاطر ورود ماشين آلات صنعتي در جاده و امامزاده هاشم به دليل شيب تند از مكان هاي پرخطر محسوب مي شوند.
وي ضمن هشدار به رانندگان ومسافران به سبب بارش سنگين برف در هفته گذشته، منطقه بين آبعلي تا امامزاده هاشم را مكاني مستعد ريزش بهمن اعلام كرد.

آكسا؛ بيمه مسافرت به خارج از كشور
مسافراني كه قصد خروج از كشور را دارند، مي توانند با آرامش و بدون دغدغه هاي جانبي، از سفر خود لذت ببرند.
اين بيمه نامه براي اولين بار در ايران توسط شركت سهامي بيمه ايران ارايه مي شود. اشخاصي كه قصد مسافرت به خارج از كشور را دارند، تحت پوشش اين بيمه قرار مي گيرند و اعتبار آن در خارج از كشور بوده و كليه خدمات موضوع اين بيمه نامه با توجه به قرارداد في مابين، مطابق با شرايط عمومي توسط شبكه بين المللي شركت كمك رساني آكسا تضمين و ارايه مي شود.
مزاياي بيمه نامه مسافرت به خارج از كشور با احتساب موارد استثنائات و شرايط مندرج در پشت كارت بيمه نامه عبارتند از:
۱-پرداخت هزينه هاي درماني، جراحي، داروخانه و بيمارستان جهت حوادث و بيماري هايي كه در طول مسافرت بروز مي كنند تا مبلغ ۵۰ هزار دلار
۲ - پرداخت هزينه هاي فوريت هاي دندانپزشكي تا مبلغ ۱۵۰ دلار
۳ - پذيرش و انتقال پزشكي به نزديكترين بيمارستان و يا بازگرداندن بيمار به ايران تحت نظارت پزشكي 
۴ - پرداخت هزينه هاي دعاوي حقوقي تا هزار دلار طبق شرايط بيمه نامه 
۵- راهنمايي و كمك رساني در سرقت يا مفقود شدن مدارك مسافرتي 
۶ - بازگرداندن كودكان به ايران در صورت فوت يا بستري شدن بيمه شده 
۷- بازگرداندن جسد به ايران در صورت فوت بيمه شده در طول سفر
۸-پرداخت هزينه هاي عزيمت همراه، به بالين بيمه شده بستري در بيمارستان 
۹ - انتقال پيام هاي فوري و اضطراري بيمه شده 
۱۰-بازگشت پيش بيني نشده به دليل مسايل پزشكي يا بيماري بستگان بيمه شده در صورتي كه نتواند از بليت اوليه جهت بازگشت استفاده كند
۱۱-ارسال دارو از كشور مبدا به كشوري كه بيمه شده در آن بستري است 
۱۲-استرداد بار مسافر در صورت فقدان يا اشتباه مسير بار
۱۳-چنانچه بار كنترل شده مسافر تا ۱۲ ساعت به بيمه شده تحويل نشود، هزينه خريدهاي اضطراري و در صورتي كه اين تاخير به بيش از ۴۸ ساعت منجر شود،حداكثر تا مبلغ ۸۰۰ دلار آمريكا به عنوان غرامت پرداخت مي شود.

با عرض معذرت
با عرض معذرت از وقفه اي كه در چاپ ماجراي يك هفته در بيابان پيش آمد، ادامه آن را در شماره بعد بخوانيد.

حيات وحش ايران
۶- سياه گوش
گونه: Lynx lynx
خانواده: FELIDAE
راسته: CARNIVORA
رده: MAMMALIA
001458.jpg
001461.jpg
سياه گوش را گاهي ممكن است با پلنگ يا حتي اگر به زيستگاه يوزپلنگ آشنا نباشيد، با يوزپلنگ اشتباه بگيريد چون پوست بدن سياه گوش هم خالدار است، اما در انتهاي گوش ها موهاي سياه بلند به طول بيشتر از ۴سانتيمتر ديده مي شود و در اطراف پينه هاي دست و پا موهاي بلندي وجود دارد. اين موهاي بلند مانع از فرو رفتن سياه گوش دربرف مي شود چرا كه گربه سان بيشتر در جنگل ها و بوته زارهاي كوهستاني مرتفع زندگي مي كند بخصوص در مناطق كوهستاني البرز از جنوب گرگان تا تهران، الموت، آذربايجان شرقي و غربي. همچنين اخيرا اطلاعاتي مبني بر مشاهده آن در كوه ميمند واقع در منطقه حفاظت شده دنا بدست آمده است. طول بدن سياه گوش ۸۰ تا۱۳۰ سانتيمتر است و وزنش به ۳۸ كيلوگرم هم مي رسد. از گربه سانان بزرگ است و نسبتا قوي و ممكن است شوكا يا حتي قوچ وميش و كل و بزهاي نابالغ را هم شكار كند. در زبان تركي به آن «ورشك» مي گويند و در مازندران آن را «پلنگ مول» خطاب مي كنند.

دردسر ۲۰ ساله ها
001464.jpg
عمر متوسط اتوبوس هاي جاده هاي شمال و شمال شرقي كشور، ۲۰ سال برآورد مي شود. اين در حالي است كه در اكثر كشورها، روزانه خودروهاي جديد با امكانات بهتر جايگزين خودروهاي قديمي مي شود و هنگامي كه سن ناوگان حمل و نقل اين كشورها حدود يك چهارم اتوبوس هاي ماست از گردونه رقابت خارج و ملقب به اسقاطي مي شوند. اتوبوس هاي۲۰ - ۱۵ساله علاوه بر افزايش آلاينده هاي زيست محيطي كه مخل امنيت، سلامت شهروندان مي شود، باعث آزار مالكان و شكايت رانندگان اين خودروهاست. در لايحه و طرح واگذاري خودروهاي جديد، شرايط سختي وجود دارد كه رانندگان ضمن داشتن اطلاعات لازم از فوايد آن، قادر به تغيير سيستم و ارتقاي سرويس دهي نيستند.

پليس راه مستقر در پايانه ها
001467.jpg
يكي از مشكلات مسافران جاده ها در سفرهاي ارزان قيمت، نوع حركت اتوبوس ها بود. تا همين چند روز پيش برخي از اتوبوس ها پس از خروج از پايانه ها، در شهر گشتي مي زدند تا ظرفيت خودرو را تكميل كنند.مديران پايانه ها و پليس راه با يك راه حل جالب، مسافران را از عذاب كشيدن ناشي از سرويس دهي ناقص نجات دادند. چند روزي است كه واحد گشتي از پليس راه در ترمينال ها مستقر شده و به مشكلات مسافران رسيدگي مي كند. وظيفه پليس راه مستقر در پايانه ها، كنترل تعداد مسافر، معاينه فني، ساعت حركت و كنترل رانندگان عنوان شده است.از اين پس اتوبوس ها با هر حجمي از مسافر كه از مبدا حركت مي كنند، به راه خود ادامه مي دهند.

تقدير در قزوين
001470.jpg
واحدهاي پذيرايي بين شهري در توسعه و گسترش صنعت توريسم نقش به سزايي دارند. به همين منظور كميته كارشناسي نظارت بر خدمات جهانگردي، از پنج واحد پذيرايي بين شهري قدرداني و آنها را به عنوان واحدهاي پذيرايي نمونه در كشور، طي ۶ ماهه اول سال جاري معرفي كرد.به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ايرانگردي و جهانگردي، در اين مدت جمعا ۹۰۹ مورد از واحدهاي پذيرايي و اقامتي و ۹۰ مورد دفاتر خدمات مسافرتي از نظر كميت، كيفيت، نرخ غذا، ارايه خدمات مطلوب، اجراي تور و ... مورد ارزيابي قرار گرفتند كه براي بعضي از آنها تذكر كتبي و بعضي ديگر به دليل عدم رعايت قوانين و مقررات استاندارد در اجراي تور و ... اخطار صادر شد.

تازه هاي بازار سفر
كمربند استاندارد
001473.jpg

كمربندهاي طراحي شده به عنوان كيف پول، مدتهاست جاي ويژه اي در ميان كالاهاي سفري باز كرده و اغلب گردشگران از اين كيف هاي پول كمربندي استفاده مي كنند.
نمونه استاندارد: اين كمربند كيفي فقط يك جاي پول دارد. كمربندهاي جديدي كه به بازار آمده، از پارچه نخي نرم با كمربند قابل ارتجاع داراي سگكD شكل ساخته شده و به سبب وزن بسيار كم و قابل شست وشو بودن، براي حمل پاسپورت، چك پول، تراول چك و پول نقد مناسب است. اندازه اين كيف معمولا۱۳* ۲۷سانتي متر است.
كمربند قفل دار و دوبل 
001476.jpg

كمربندهاي قفل دار: در اين كمربندها كه كاملا شبيه نوع استاندارد است، زيپ جاي اصلي پول، از دو طرف بسته مي شود.
بدين ترتيب امكان قفل كردن زيپ وجود دارد. تجربه نشان داده كه گاهي گذاشتن تراول چك و پاسپورت در صندوقچه يا چيزهايي از اين قبيل ممكن است باعث بي توجهي شده و تا مدتي پس از مفقود شدن، مسافر متوجه نشود و زماني از گم شدن پول و مدارك خود آگاه شود كه خيلي دير است.
كمربندهاي دوبل: داراي دو جاي مجزا براي نگهداري پول و مدارك است. يكي از دو زيپ قابل قفل شدن و ديگري معمولي است.
كيف گردن آويز
001479.jpg

كيف گردن آويز: اين كيف ها از پارچه نخي نرم با بندي به طول يك متر درست شده و مي تواند زيرلباس قرار گيرد. دو نوع زيپي و ولكرو (ماده زبري كه با روي هم قرار گرفتن دوطرف، به هم مي چسبد و راحت باز و بسته مي شود) وجود دارد. چون مي توان اين كيف را زير لباس به گردن آويخت در بعضي موارد مي تواند خيلي ايمن باشد.كيف هاي جلد تپانچه اي: اين كيف ها مثل جلدهاي تپانچه كه به شانه بسته مي شود ساخته شده. جنس آن از نايلون ضد آب و مواد بسيار جاذب غيربافتني است كه جلو تعريق و تنفس پوست را نمي گيرد و لايه بيروني، رطوبت بدن را جذب مي كند. بدين ترتيب هيچ مشكلي براي پوست به همراه ندارد. زير لباس قرار مي گيرد و ديده نمي شود.

خصوصي سازي در بخش نظارت جنگل
شما چگونه جنگل مي كاريد؟
معصومه صفايي 
001452.jpg
پاك تراشي جنگلها معضلي است كه اگر با حساسيت و دقت به آن توجه نشود جنگلهاي با ارزش كشور را به نابودي خواهد كشاند.بخصوص جنگلهاي هيركاني كه امروز از منحصر بفرد ترين پوششهاي جنگلي دنياست.

اين خبر كه بيش از ۶۰۰ ميليون نفر در شهرهاي بزرگ جهان هواي آلوده مصرف مي كنند، چه ارتباطي به خصوصي سازي طرح جنگل كاري دارد؟
وقتي آلودگي هوا مرز مشخص جغرافيايي ندارد و افزايش آن بر تمام اكوسيستم ها و سلامت انسان تاثير دارد، بنابراين طبيعي است آدم هايي كه براي مردم «ريه طبيعي» درست مي كنند، آدم هاي قابل بحثي باشند.
طرح جنگل كاري در ايران در يك ميليون و سي هزار هكتار از اراضي شمال كشور در حال اجراست و نظارت بر آن به اين نسبت تقسيم شده: ««۴۳ درصد شركت هاي دولتي، ۴۲ درصد شركت هاي خصوصي و ۱۵ درصد شركت هاي تعاوني.»
اما در روزهايي كه «خصوصي سازي» از نان شب واجب تر به نظر مي رسد، طرح خصوصي سازي نظارت بر جنگل كه از طرف سازمان جنگل ها و مراتع اجرا مي شود، تا چه حد آرامبخش و تا چه حد نگران كننده است؟ يعني با درك اين نكته كه اين سياست در راستاي محورهاي دوازدهمين كنگره هاي جنگل هاست كه در آن به مشاركت مردم در مديريت زيستگاه ها و پارك ها تاكيد شده چگونه مي توان از اجراي درست آن مطمئن بود؟
از لحن«علي كيا»، استاد دانشگاه مي توانيد به اين نتيجه برسيد كه او مخالف جدي اين طرح است. مجريان خصوصي بيشتر به دنبال سودآوري هستند وقاعدتا رسيدن به اين هدف بالابردن حجم بهره برداري از جنگل را در پي خواهد داشت و نتيجه آن جز، از بين رفتن گونه هاي مهمي كه هدف جنگل شناسي را تامين مي كنند، نخواهد بود. پيامدهاي آن هم كه ديگر واضح است ناپايداري اقليمي، سيلاب ، فرسايش خاك و ....
و اين در شرايطي است كه كاظم نصرتي نصرت آبادي معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور دليل اجراي اين طرح را موفقيت بخش خصوصي در جنگل كاري و رويكرد جهاني به مشاركت دادن مردم در اداره جنگل ها و ناتواني بخش دولتي در پاسخ به تمام نيازهاي اداره علمي جنگل عنوان كرده و در پاسخ به نگراني كار شناسان مي گويد: اين امر كيفيت نظارت را پايين نمي آورد چرا كه اين نظارت در ديگر نهادهاي كشور هم وجود دارد و نيز در بخش نظارت فقط تصدي گري و اجرا به بخش خصوصي واگذار مي شود و بخش حاكميتي همچنان در اختيار سازمان جنگل هاست. خصوصي سازي بخش نظارت بر جنگل آغاز با دو برخورد كاملا متضاد مواجه بوده است، عده اي اين اقدام را گاهي موثر مي دانند و معتقدند بخش دولتي در اين راستا چندان موفق نبوده و سپردن كار به بخش خصوصي مي تواند اين مهم را به سامان برساند. آنها بر اين باورند كه بخش خصوصي با برخورداري از آزادي عمل و نداشتن قيد و بندهاي قوانين و ضوابط دولتي مي تواند به آساني از نيروهاي متخصص بهره گيرد چنانچه يكي از اهداف اين طرح نيز استفاده از دانش آموختگان به كار ذكر شده است. گروهي هم عقيده دارند كه بخش خصوصي نخواهد توانست عملكرد مثبتي در دراز مدت داشته باشد، چرا كه به عقيده آنها بخش خصوصي مجبور است در ساز و كار خود منافع كوتاه مدت  را در نظر داشته باشد و به گونه اي عمل كند كه بتواند به سرعت سرمايه گذاري انجام شده را با سود مورد نظر برداشت كند. حال آنكه جنگل و جنگل كاري يك پروسه دراز مدت است كه نياز به صبر دارد و طبعا به سرعت به بازدهي نخواهد رسيد. چنانچه سيد غلامعلي جلالي استاديار دانشگاه نظر خود را چنين بيان مي دارد: «بهتر است دولت به خاطر نبود تجربه بخش خصوصي اين ريسك را نكند، چون بخش خصوصي به جيب خود مي انديشد. تاكنون هم عده اي تحت نام بخش خصوصي پا به جنگل گذاشتند و به عنوان مجري طرح ها ثروت هاي زيادي به جيب زدند و رفتند. آنها واقعا چقدر از جنگل ها را احيا كردند؟»
اما معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري اطمينان مي دهد كه در طرح صيانت از جنگل ها سه نوع نظارت دولتي وجود دارد؛ سازمان حفاظت محيط زيست كه ناظر زيست محيطي است، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كه ناظر فني و اجرايي است و سازمان مديريت و برنامه ريزي كه نظارت برنامه اي را بر عهده دارد. اما همچنان اين سوال باقي است، آيا ما به حدي رسيده ايم كه پاي در اين راه پرترديد بگذاريم؟

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |