سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
معلمان به دانش آموزان راهنمايي مشاوره مي دهند
۲۳ سال جاي خالي
براي ايفاي اين نقش بايد سطح معلمان و مدارس ارتقا يافته و نگرش ها عوض شود. منابع علمي و راهبردي اين ارتقاي سطح نيز از طرف وزارتخانه توليد شده و در اختيار معلمان قرار مي گيرد
001413.jpg
دوره راهنمايي تحصيلي؛ حتي نام اين مقطع نيز اين تصور را به وجود مي آورد كه در اين دوره دانش آموزان فقط بايد در زمينه انتخاب رشته تحصيلي و نهايتا شغل، راهنمايي شوند.
«معلمان علاقه مند و توانا مي توانند به دانش آموزان مقطع راهنمايي، مشاوره دهند.»
اين خبري بود كه معاون آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش با اعلام آن نويد داد كه بالاخره پس از گذشت ۲۳ سال از تاسيس مقطع راهنمايي، كسي به فكر پر كردن جاي خالي راهنمايي و مشاوره در مقطع راهنمايي افتاد.
دوره اي براي راهنمايي 
سال ۱۳۵۹ برنامه ريزان آموزش و پرورش تصميم گرفتند، دوره دوازده ساله تحصيلات مقدماتي را از دو مقطع ۶ساله به ۳مقطع با تقسيمات كنوني تغيير دهند.
هدف از اين تغييرات در آن زمان، تاسيس مقطعي سه ساله با نام مقطع راهنمايي تحصيلي بود كه به گفته كارشناسان آموزشي، بنابر فلسفه وجود خود بايد نقش راهنمايي و مشاوره را براي آتيه دانش آموزان به عهده مي گرفت. با اين حال تنها تفاوت چشمگير اين مقطع با مقطع دبستان، تعدد دروس و معلمان بود و يك مربي پرورشي!
«رشته تحصيلي ام را با كمك خانواده و اطلاعات خودم انتخاب كردم... البته بايد براي تجربي نمره مي آوردم...»
اين را «مهسا» دانش آموز سال اول دبيرستان مي گويد. او حتي براي انتخاب رشته تحصيلي اش مشاوره اي از مدرسه نگرفته تا چه رسد به آموختن مهارت هاي زندگي.
«فقط به ما مي گفتند بايد خيلي درس بخوانيم. چون انتخاب رشته داريم... . امسال هم همين را مي گويند. براي رشته هاي رياضي و تجربي حتما بايد نمره رياضي و فيزيك و زيست شناسي ما بالا باشد. براي رشته علوم انساني هم ادبيات... . فني حرفه اي هم نمره بالا مي خواهد. اگر براي هيچ رشته اي نمره نياوريم، مجبوريم يكي از رشته هاي كاردانش را انتخاب كنيم.»
هنوز هم نمره در تشخيص قابليت هاي دانش آموزان حرف اول را مي زند.
مشاوره براي تمام فصول 
منوچهر فضلي خاني -مديركل آموزش و پرورش مقطع راهنمايي- مي گويد: «يكي از راه هاي شناخت قابليت هاي دانش آموزان، مشاوره و راهنمايي است.»
فضلي خاني با تشريح شرايط روحي دانش آموزان در مقطع راهنمايي، ادامه مي دهد: «قرار است در روندي جديد در اين مقطع، بر فرآيند مشاوره و راهنمايي تاكيد شود و نقش اساسي مدرسه مبتني بر اين نقش باشد.»
به گفته وي براي ايفاي اين نقش بايد سطح معلمان و مدارس ارتقا يافته و نگرش ها عوض شود. منابع علمي و راهبردي اين ارتقاي سطح نيز از طرف وزارتخانه توليد شده و در اختيار معلمان قرار مي گيرد و تنها معلمان بايد به تناسب علاقه از اين منابع بهره گيرند.
اكنون در مدارس راهنمايي، همان معلم پرورشي، نقش مشاور را نيز به عهده دارد. پستي كه در برخي از مدارس خالي است. فضلي خاني مشاوره در مدارس را مبتني بر دو ديدگاه قديمي و جديد دانسته و در توضيح اين دو ديدگاه مي گويد: «در ديدگاه هاي قديمي، شخصي به عنوان مشاور، تمام فرآيند مشاوره را به عهده مي گيرد اما در تفكر جديد مي توان از كليه عوامل براي ارتقاي سطح مشاوره كمك گرفت. اين رويكرد تقويت نقش مشاوره معلمان را مي طلبد به ويژه اگر همه اعضاي هيات آموزشي مدارس بخواهند در مشاوره و راهنمايي، نقشي ايفا كنند. با اين نگاه وظيفه اصلي يك معلم، مشاوره است.»
فضلي خاني وعده مي دهد در صورت اجراي اين طرح- كه تاكنون در چند استان به صورت پايلوت به اجرا درآمده- فرآيند مشاوره به دانش آموزان كمك مي كند تا علاوه بر شناخت توانايي ها و قابليت هاي خود، توانايي تصميم گيري و تصميم سازي را نيز به مجموعه مهارت هاي خود اضافه كنند.
انتخاب رشته، حداقلي كه ناديده گرفته مي شود
دوره راهنمايي تحصيلي؛ حتي نام اين مقطع نيز اين تصور را به وجود مي آورد كه در اين دوره دانش آموزان فقط بايد در زمينه انتخاب رشته تحصيلي و نهايتا شغل، راهنمايي شوند. مدارس اين مقطع اگر خيلي فعال باشند، تنها اطلاعاتي در زمينه رشته تحصيلي و شغل در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند. اطلاعاتي آرماني، با نوعي ارزش گذاري بر مشاغل. شايد به همين علت يك ليسانسيه مامايي از روزنامه سردرمي آورد.
فضلي خاني تصور كمك در انتخاب رشته و شغل از مشاوره را برداشتي اشتباه مي داند. مفهوم موردنظر او از مشاوره فراتر از انتخاب رشته و تحصيل است.
به اعتقاد وي مهارت انتخاب و تصميم گيري چيزي است كه معلمان بايد دانش آموزان را براي كسب آن، هدايت كنند.
اما دانش آموزان، اين مقطع را تنها عامل استرس مي دانند. افت تحصيلي در سال اول راهنمايي در اغلب دانش آموزان قابل مشاهده است.
محمدرضا ،دانش آموز سال سوم راهنمايي، اين دوره را بيهوده مي داند و مي گويد: «در اين سن بچه ها به خيلي چيزها نياز دارند و فقط دوره راهنمايي به خاطر افزايش تعداد معلمان، ناراحتي بچه ها را بيشتر مي كند. درس ها هم يكباره سنگين مي شوند.»
يك منحصر به فرد ناموفق 
دوره تحصيلات مقدماتي در تمام دنيا ۱۲ سال است و در بيشتر كشورها اين دوره به دو مقطع ۶ساله تقسيم مي شود، الا چند كشور كه سال آخر را به تدريس دروس پيش دانشگاهي اختصاص داده اند. اما تنها در ايران است كه وسط دو دوره ابتدايي و دبيرستان مقطع راهنمايي خودنمايي مي كند. مقطعي كه از ظواهر امر پيداست كه چنان كه بايد و شايد موفق عمل نكرده. در اين مقطع حتي پست مشاور و راهنما تعريف نشده است، چه رسد به موفقيت در راهنمايي.
با تكيه بر علاقه 
مشاوره، اغلب به مداخله در موارد و مشكلات حاد تعبير مي شود. در حالي كه اين مداخلات معمولا در كلينيك هاي آموزش و پرورش انجام مي شود و تنها بخشي از كار مشاوران به حساب مي آيد. مشاوران و معلمان در اينگونه موارد، حداكثر كاري كه مي كنند، معرفي مورد به يك كلينيك است و در آنجا مداخلات تخصصي صورت مي گيرد.
راهنمايي و مشاوره به معناي ارتقاي مهارت هاي دانش آموزان نيز، نيازمند همت معلمان و دبيران است كه مسوولان آموزش و پرورش اميدوارند، در وضعيت كنوني بدون در نظر گرفتن دستمزدي مجزا و با تكيه بر علاقه معلمان تا حدودي محقق شود.

اين نوشته را حفظ كنيد
يك لحظه به خاطر زلزله، لطفا!
001416.jpg
تهيه كننده: مهشيد شمشير گران 
اقداماتي كه بايد قبل از زلزله انجام داد
۱- نقاط امن خانه و محل كار خود را شناسايي كنيد. معمولاً اين نقاط عبارتند از: زير ميزهاي محكم، ديوارهاي داخلي ساختمان، راهروها، زير چارچوبه هاي درها.
۲- نقاط خطرناك خانه و محل كار خود را شناسايي كنيد. معمولاً اين نقاط عبارتند از: كنار پنجره ها، آئينه ها، اشياي آويزان، بخاري ديواري، دكورها و اشياي داخلي آنها و آشپزخانه.
۳- كليه راههاي خروجي اضطراري خانه، يا محل كار خود را شناسايي كنيد.
۴- محل شير اصلي گاز و آب و كليد قطع وصل اصلي برق را ياد بگيريد و چگونگي استفاده از آنها را بياموزيد و به ديگران نيز آموزش دهيد.
۵- وسايلي را كه ممكن است در موقع لرزش زمين حركت كنند (مانند يخچال هايي كه زير آنها چرخ دارد)، به ديوار وصل كنيد.
۶- وسايل سنگين و شكستني را در طبقات پائين قفسه هاي خانه و محل كار جاي دهيد.
۷- وسايل مرتفع و سنگين را كه امكان سقوط دارند به ديوار وصل كنيد.
۸- از محكم بودن گلدان هايي كه به سقف آويزان هستند، لوسترها و قاب عكس هاي سنگين و همچنين آينه ها مخصوصاً در بالاي محل خواب مطمئن شويد.
۹- با قرار دادن ضامن براي در قفسه ها، از باز شدن آنها در زمان زلزله جلوگيري كنيد.
۱۰- مايعات قابل اشتعال و خطرناك مانند رنگ،
حشره كش (اسپري) مواد تميز كننده و... را در طبقات پائين قفسه ها نگهداري كنيد.
۱۱- سالمندان، معلولين و افراد تحت مداوا در موقع زلزله احتياج به كمك بيشتري دارند. براي نقل مكان اين افراد اشخاصي را در نظر بگيريد و از قبل مقداري دارو و غذاي مخصوص اين افراد را تهيه و ذخيره كنيد.
۱۲- بعد از وقوع يك زمين لرزه بزرگ امكان قطع برق و آب و گاز زياد است، امكان عدم دسترسي به كمك هاي اورژانس نيز براي چندين روزي وجود دارد. از هم اكنون لوازم مورد نياز زير را تهيه كرده در خانه، محل كار و يا در ماشين خود نگهداري كنيد.
- آچارهاي لازم براي باز و بسته كردن لوله هاي گاز و آب 
- جعبه لوازم كمك هاي اوليه و كتاب كمك      هاي اوليه 
- آتش خاموش كن 
- راديو ترانزيستوري با باطري اضافي (براي شنيدن اخبار اورژانس و زلزله بسيار مناسب است).
- گالن آب و مواد ضدعفوني كننده (مثل قرص يد، كلر، يا پودر كلر).
- چراغ قوه با باطري هاي اضافي 
- چراغ خوراك پزي
پيك نيكي و كبريت و در قوطي بازكن، چاقو
- لباس گرم و يك جفت كفش محكم، عينك، پتو يا كيسه خواب 
- غذاهاي بسته بندي شده مانند كنسروها كه احتياج به پخته شدن ندارند و غذاي نوزادان
اقداماتي كه بايد هنگام وقوع زلزله انجام داد
۱- اگر داخل ساختمان هستيد، در داخل ساختمان باقي بمانيد و در زير يك ميز محكم يا گوشه ديوار يا داخل چارچوب در ساختمان سنگر بگيريد.
۲- از پنجره، كتابخانه، قفسه ها، آينه هاي سنگين گلدانهاي آويزان و وسايل سنگين كه قابليت سقوط دارند، دوري كنيد.
۳- زيرحفاظ (ميز) بمانيد تا لرزش زمين قطع شود.
۴- در صورت حركت حفاظ با آن حركت كنيد.
۵- اگر در ساختمان بلند هستيد و دسترسي به ميز محكمي نداريد به طرف يك ديوار بخش داخلي ساختمان برويد و سر خود را با دست هايتان حفاظت كنيد.
۶- از آسانسور به هيچ وجه استفاده نكنيد.
۷- اگر در خارج از ساختمان هستيد به محوطه باز و خالي از درخت، ساختمان، سيم و تيرهاي برق پناه ببريد.
۸- اگر در پياده روي نزديك ساختمان هستيد در زير چارچوب درها سنگر بگيريد و خود را از اشيايي مانند: آجر، سنگ نما، شيشه، تزئينات ساختمان كه امكان ريخته شدن دارند محفوظ نگهداريد.
۹- اگر در حال رانندگي هستيد، اتومبيل را كنار بكشيد و بايستيد. از عبور روي هر گونه پل و سيم هاي برق خودداري كنيد. تا اتمام زلزله در اتومبيل بمانيد.
۱۰- در فروشگاهها و اماكن عمومي سراسيمه به طرف درهاي خروجي نشتابيد. از قفسه ها و ويترين هاي حاوي اشياي سنگين دوري كنيد.
۱۱- اگر در آشپزخانه هستيد از يخچال، اجاق گاز و كابينت هاي بالاي سرتان دوري كنيد.
۱۲- اگر در استاديوم ورزشي، سينما يا مدرسه هستيد در صندلي خود بمانيد و سر را با دست حفظ كنيد. تا موقعي كه زمين لرزه تمام نشده است سعي نكنيد از آن محوطه بيرون برويد. بعد از اتمام زمين لرزه آن منطقه را با آرامش و خونسردي ترك كنيد.
۱۳- اگر در صندلي چرخدار هستيد در آن باقي بمانيد و چرخ هاي صندلي را در زمان توقف قفل كنيد و سر خود را با دست هايتان بپوشانيد.
اقداماتي كه بايد بعد از وقوع زلزله انجام داد
۱- از سلامت همه خانواده يا همكاران اداري اطمينان حاصل كنيد و در صورت وجود جراحات از كمك هاي اوليه استفاده كنيد.
۲- افرادي را كه جراحات سنگين برداشته اند حركت ندهيد. مگر اينكه در معرض خطر فوري باشند.
۳- لوله هاي آب و گاز را براي عدم انتشار گاز و تراوش آب بررسي كنيد.
۴- عدم قطع سيم هاي برق و فاضلاب را بررسي كنيد و در صورت خرابي آنها را قطع كنيد.
۵- ترك ها و صدمات وارده به ساختمان از جمله سقف ها، بخاري ديواري و پي ساختمان را مورد بررسي قرار دهيد.
۶- به ذخيره آب و غذا توجه كنيد. در موارد اضطراري آب نوشيدني را مي توانيد از آبگرمكن، قالب يخ، مخزن سيفون توالت تهيه كنيد.
۷- راديوي ترانزيستوري خود را براي دريافت اخبار و پيام هاي لازم روشن كنيد.
۸- با مأموران ادارات و گروه هاي نجات همكاري كنيد.
۹- از وسايل نقليه خود مگر در هنگام ضرورت استفاده نكنيد. خيابان ها را براي استفاده وسايل نقليه اورژانس خالي نگهداريد.
۱۰- اگر مجبور به تخليه خانه شديد، يادداشتي بر روي درب بگذاريد تا بقيه اعضاي خانواده تان از مكان شما با اطلاع شوند.
۱۱- در اين گونه مواقع امكان تأخير چند روزه در رسيدن كمك هاي اورژانس وجود دارد. كمك هاي افراد نزديك و حتي افراد منطقه به يكديگر بسيار ضروري است.
۱۲- بعداز هر زمين لرزه اصلي، آماده مقابله با زلزله هاي بعدي باشيد و براي آنها نيز برنامه ريزي كنيد.
منبع: جزوه هاي «اقدامات اوليه» به هنگام وقوع زلزله از انتشارات دولت ايالات كاليفرنياي آمريكا از مجله رشد آموزش زمين شناسي شماره ۲۰ و ۱۹
كارشناس ارشد جغرافيا
گروه آموزشي جغرافيا- منطقه۵ آموزش و پرورش 


كنترل آلودگي هواي تهران
محمد حيدرزاده -دبير ستاد هواي پاك- گفت: «تعداد زيادي از خودروهاي فعال در تهران جزو خودروهاي فرسوده هستند و استاندارد لازم را ندارند. رعايت اين استانداردها از ابتداي سال ۸۱ در كارخانه هاي داخلي لحاظ شده است.» به گفته وي در حال حاضر، آلودگي هوا در تهران كنترل شده و در پاييز امسال نسبت به سال گذشته با آلودگي كمتري روبه رو بوديم.
وي در پايان افزود: «با نزديك شدن به روز هواي پاك، يك تور دوچرخه سواري از روز ۹ دي ماه از ۲۶ استان كشور حركت خود را به سوي تهران آغاز كرده اند.»

دومين گروه تيم حمايت رواني در بم
دومين گروه از تيم حمايت رواني، متشكل از ۵ نفر از كارشناسان زبده و متخصص در دهمين روز از شروع زلزله، فعاليت خود را در شهرستان بم آغاز كردند.
اين گروه، ضمن حضور در محل زندگي زلزله زدگان با آنان ارتباط روحي برقرار كرده و از نظر رواني به روحيه آنان رسيدگي مي كنند.
گفتني است: اين تيم حمايت رواني براي آماده سازي فرزندان زلزله زده در بم براي حضور در مدرسه، ضمن تقويت روحيه آنها به بازي و صحبت با آنان مي پردازند تا بتوانند تا حدودي از التهاب خاطر آن فاجعه عظيم در ذهن آنان كم كنند.

شناسنامه رايگان براي زلزله زدگان
سازمان ثبت احوال به منظور تسهيل در ارايه خدمات، زمانبندي هاي رايج در صدور شناسنامه درمواقع عادي را حذف كرده و شناسنامه هاي مردم زلزله زده بم را يك روزه ورايگان صادر مي كند. دكتر محمدرضا آيت اللهي گفت: در شرايط عادي درازاي يك بار مفقود شدن شناسنامه ۵هزارتومان و بار دوم ۱۰ هزار تومان از متقاضيان گرفته مي شود و اين در حالي است كه صدور شناسنامه بيش از ۴۵ روز به طول مي انجامد، در حالي كه تمام اين شرايط براي هموطنان بمي ما از بين رفته است. وي افزود: همچنين صدور شناسنامه متقاضيان نيز مطابق با شناسنامه قبلي صورت خواهد گرفت. به اين معني كه چنانچه شناسنامه اي كه در اختيار يك شهروند بوده، نمونه اصلي باشد؛ پس از مراجعه از همان نمونه اصلي صادر مي شود و اگر المثني باشد، نسخه المثني صادر خواهد شد.

خدمات سازمان بهزيستي
۲۸ هزار خانواده زن سرپرست، پشت نوبت دريافت خدمات موردي و مستمري ماهانه سازمان بهزيستي قرار دارند و اين در حالي است كه بهزيستي با بودجه اي كه در اختيار دارد سالانه تنها مي تواند ۳ هزار خانواده جديد را به خانواده هاي تحت پوشش خود اضافه كند.
پرويز زارعي معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور گفت: بهزيستي حتي در خصوص خانواده هاي تحت پوشش خود نيز به دليل كمبود اعتبار با مشكلات فراواني مواجه است و به همين منظور سالانه مي تواند تنها تعداد معدودي را تحت پوشش قرار دهد.

تاسيس مركز تهران شناسي
مهدي چمران از اعلام آمادگي كامل شوراي شهر براي توسعه صنعت توريسم در تهران خبر داد و گفت: «ما از توسعه توريسم استقبال مي كنيم.» وي ضمن اعلام اين خبر افزود: «در آينده نزديك با كمك وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز تهرانشناسي تاسيس مي شود، به همان شكلي كه استان هاي ديگر هم اين مركز را راه اندازي كرده اند و قصد داريم كه اين مركز را به صورت NGO تاسيس كنيم.
چمران در پايان اضافه كرد: «براي تامين اين مركز مقدمات و برنامه ريزي هايي لازم است و اميدواريم كه اين مركز براي شناساندن هر چه بهتر نقاط ديدني تهران احداث شود.

وديعه مسكن زنان سرپرست خانوار
پرويز زارعي معاون دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور گفت: ميزان اعتبار بيمه خدمات درماني زنان سرپرست خانواده تحت پوشش سازمان بهزيستي كشور سال آينده ۴۰ درصد افزايش مي يابد. وي كف و سقف مستمري زنان سرپرست خانوار را ۱۵ و ۲۵ هزار تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم تنها مربوط به مستمري بوده و ۴۰ درصد اين رقم نيز به صورت موردي ذيل خدمات جانبي چون بيمه درمان، وديعه و تعمير مسكن و ... در اختيار ايشان قرار مي گيرد.
وي افزود در سال جاري ۳۰۲ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي با اعتبار ۴ ميليارد تومان از بيمه خدمات درماني استفاده كرده اند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |