سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
سقوط شهاب سنگ
شايعه اي كه ميان اخبار زلزله گم شد
شايعه برخورد اين شهاب سنگ تا مجامع علمي جهاني از جمله سازمان يونيسف، دانشگاه واشنگتن و رصدخانه روسيه هم رسيد تا جايي كه دانشمندان اين سازمان ها همچنان مشغول بررسي صحت و سقم اين ماجرا هستند. اين همان خانه ايست كه مي گويند شهاب سنگ به آن خورده است
001509.jpg
خبرهراس آور
ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه روز جمعه ۱۲دي ماه اخبار شبانگاهي صدا وسيما، خبري را منتشر كرد كه موجي از هراس و وحشت در بين مردم به وجود آورد.
روستاي چپون 
خبر اين بود؛ يك شهاب سنگ در روستاي چپون كلاه بخش امير كلاه بابل سقوط كرد و خساراتي به بار آورد.
سقوط شهاب سنگ 
هرچند اين خبر روز بعد از سوي مقامات بابل تكذيب شد اما هنوز شايعه سقوط شهاب سنگ در بين روستاييان بر سر زبان ها است.
ساعت ۳۰/۵ بامداد روز جمعه ۱۲ دي ماه جاري، صداي انفجار مهيبي روستاييان روستاي چپون را وحشت زده و شتابان به سوي خانه اي كشاند كه آتش از آن زبانه مي كشيد.
آنان پس از چند دقيقه توانستند آتش را خاموش كنند امادرست در همان هنگام شعله هاي يك شايعه برافروخته شد. آنها مي گفتند: يك شهاب سنگ در چپون كلاه سقوط كرده است.
يكي از شاهدان عيني حادثه در اين رابطه مي گويد: زمان انفجار من بيدار بودم و قبل از اين كه آن صداي مهيب را بشنوم نور عجيبي راديدم كه در يك لحظه روشن و خاموش شد. خيلي تعجب كردم اما توجهي نشان ندادم تا اين كه چند ثانيه بعد ناگهان صداي انفجاري را شنيدم. بعضي از روستايي ها مي  گويند شهاب سنگ را در حين سقوط، ديده اند و آن نور هم به خاطر همين موضوع بوده است. اما ما هر چه گشتيم اثري از سنگ آسماني پيدا نكرديم تا اين كه كارشناسان براي بررسي موضوع به روستا آمدند.
تحقيقات
كارشناسان سازمان آتش نشاني بابل و مقامات فرمانداري اين شهر پس از آن كه در جريان شايعه سقوط شهاب سنگ قرار گرفتند، يك تيم تحقيق تشكيل دادند و راهي روستا چپون كلاه شدند.
نخستين موضوعي كه براي تيم كارشناسان قطعي شده اين بود كه انفجار بامداد روز جمعه نسبتا شديد بوده و به ۳ منزل مسكوني خساراتي وارد كرده و حتي باعث جابه جايي ديوارهاي خانه شده است اما چند نكته وجود داشت كه احتمال سقوط شهاب سنگ را منتفي مي كرد.
شهاب سنگ به خاطر سرعت و وزن زيادي كه دارد حتما بايد پس از سقوط درزمين فرو  رود و حفر ه اي بزرگ ايجاد كند اما در هيچ كجاي روستا  اثري از چنين گودالي نبود. از سويي ديگر خسارات به جاي مانده كمتر از آن بود كه تصور شود يك سنگ چند تني از آسمان روي خانه ها افتاده است. به هر حال تحقيقات ادامه يافت تا اينكه كارشناسان سازمان آتش نشاني به نتايج قطعي دست يافتند.
انفجار گاز
تيم كارشناسي در بررسي هاي خود به اين نتيجه رسيد كه تمامي خرده شيشه هاي شكسته به بيرون از خانه ها ريخته شده و ترك ديوار منازل نيز از داخل است.اين دو موضوع مشخص كرد انفجار، «داخلي» بوده و منشا آن يكي از ۳ خانه خسارت ديده است.
به اين ترتيب توجه آتش نشانان به خانه اي كه بيش از همه تخريب شده بود، معطوف شد و در اين ميان آنها احتمال دادند محل اصلي انفجار بايد آشپزخانه اين منزل مسكوني باشد.
كارشناسان وقتي لوازم گازي داخلي آشپزخانه را بررسي كردند، پي بردند يكي از آنها نقص فني دارد و گاز از آن نشت مي كند.
پس از روشن شدن اين موضوع ماجراي انفجار مهيب، آشكار و مشخص شد كه بر اثر نقص فني، گاز در آشپزخانه انباشته و سپس منفجر شده و اين انفجار با نور همراه بوده است.
گزارش دو منجم 
در شرايطي كه كارشناسان سازمان آتش نشاني و مقامات فرمانداري بابل مدعي هستند انفجار گاز باعث اين حادثه شده است دو منجم آماتور تهراني به نام هاي «سياوش صفاريان» و «اوشين زاكاريان» كه به محل حادثه رفته بودند، نظر ديگري دارند.
به گزارش اين افراد بر اثر انفجاري كه حدود ساعت ۳۰:۵ بامداد در اين روستا رخ داده، حدود ۵۰ درصد منزل تخريب شده است. در اين منزل مسكوني، ۹ نفر زندگي مي كردند كه تنها يكي از اعضاي خانواده هنگام حادثه بيدار بوده و حادثه را همراه با درخشش نوري سپيدرنگ در داخل و خارج منزل، لرزش وحشتناك زمين و صداي غرش مهيبي توصيف مي كند. بقيه اعضاي خانواده و همسايه ها در اثر لرزش شديد زمين و به گمان وقوع زلزله از منزل خارج شده اند. شيشه هاي منازل مسكوني تا شعاع چند صدمتري شكسته شده و لرزش زمين تا شعاع يك كيلومتري احساس شده است.
بر اساس اين گزارش عوارضي ناشي از سوختگي هاي جزيي روي ابزار منزل و به ويژه وسايل پلاستيكي به چشم مي خورده است. به گفته افراد محلي چند رهگذر قبل از حادثه، نوري شديد را كه از سوي آسمان به زمين حركت مي كرده است گزارش كرده اند. گزارش هاي رسيده و مشاهدات انجام شده، نشان از آن دارد كه منبع انفجار درون منزل بوده چرا كه شعاع انفجار و تخريب به سوي خارج بوده است. در عين حال تمامي اتصالات گاز و برق سالم بوده و هيچگونه آتش سوزي كوچك يا بزرگي رخ نداده است.
نكته قابل توجه ديگر آنكه علي رغم جست وجوي دقيق توسط كارشناسان نجوم در محل، هيچ اثري از شهاب سنگ احتمالي يا گودال مربوط به برخورد آن با زمين، پيدا نشده است.
بر اساس گزارش ها و تصاوير رسيده و بررسي كارشناسان ماهنامه نجوم، بر مبناي داده هاي فعلي امكان اينكه اين پديده در اثر برخورد شهاب سنگي رخ داده باشد بسيار ضعيف ارزيابي مي شود مگر آنكه اطلاعات و داده هاي بيشتري به ويژه در خصوص يافت شدن بقاياي شهاب سنگ يا حفره برخوردي حاصل از آن به دست آيد. تاكنون و بر اساس داده هاي فعلي امكان اظهارنظر در خصوص منشا اين پديده وجود ندارد.

نتايج تست دوپينگ «گرگ راسدسكي»
افتضاح در ورزش انگلستان
001512.jpg
شب گذشته نتايج تست دوپينگ «گرگ راسدسكي» دومين تنيس باز انگليسي بار ديگر پيكره ورزشي انگليس را لكه دار كرد. اين ورزشكار در رقابت هاي ورزشي پليس هند كه در جولاي برگزار شد، به اتهام دوپينگ از دور مسابقات حذف شد. بر اين اساس شب گذشته در تست مذكور به طور قطع بازنده اين مسابقات شناخته شد. او با دخالت وكيل مدافعان خود ضمن رد كردن اين اتهام اظهار داشت: «در طول زندگي ام هيچ گاه چنين مزخرفاتي نشنيده ام و هيچ كس به خود اجازه نداده است با من چنين سخن گويد.» با اين حال شب گذشته موضع خود را تغيير داد و طي اظهاراتي شكست خود در اين مسابقات را قبول كرد. او در ادامه گفت:هرگز دارويي را آگاهانه مصرف نكرده و بي گناهي خود را در انجمن حرفه اي مونترال كانادا در ۹ فوريه ثابت خواهد كرد.
او افزود: «من در بازجويي مطبوعاتي تاكيد كرده ام كه با يك نمونه دوپينگ تضعيف شده تست دوپينگ شده ام. اميدوارم بتوانم اين اتهام را برطرف كنم كه هرگز دوپينگ مصرف نكرده ام. كشف بي گناهي من و رد مصرف دارو كار بسيار سختي است اما من تمام سعي خود را در اثبات بي گناهي خود خواهم كرد.»
اكتبر سال قبل دواين چسبر دونده دو سرعت انگليس نيز در تست دوپينگTHG متهم شد و ريو فردينانه مدافع انگليسي براي تست دوپينگ به مدت هشت ماه تحريم شده است.
چنانچه اتهام مصرف آگاهانه راسدسكي ثابت شود، براي ۲ سال از شركت در مسابقات محروم خواهد شد ولي هنوز قطعي نيست.
در سي سال گذشته با مثبت نشان دادن آزمايش دوپينگ ۷ بازيكن،ATP با درگيري هاي مختلفي مواجه شدATP . عذرخواهي ۶ نفر از آنان را كه ناآگاهانه دارو مصرف كرده بودند و كميسيون پزشكي هم تاييد كرده بود، پذيرفت. تنها زچ يوهدان بود كه مجازات شد. اين مجازات شامل ۲ سال محروميت، ۲۴ هزار يورو جريمه و كسر ۱۰۰ امتياز است.
ديويد هال من مدير آژانس جهاني ضددوپينگ كه ضددوپينگ المپيك ها را تنظيم مي كند، اين اقدام بازيكن ها را ناخوشايند و باعث تاسف و دلسردي دانست.راسد سكي در صدد است كه ثابت كند ميزان ناندرلون در آزمايش دوپينگ او به حد كافي كم بوده تا از اتهام تقلب تبرئه شود.

دستگيري سارق ۵/۱ ميليارد ريال، تراول چك
اعضاي يك باند سرقت كه از مرد ثروتمندي ۵/۱ ميليارد ريال تراول چك دزديده بودند، دستگير شدند.
رسيدگي به پرونده اين سرقت بزرگ زماني آغاز شد كه مردي به نام «ن.م» با مراجعه به اداره آگاهي آبادان به كار آگاهان گفت: «افراد ناشناسي ۳ كيف سامسونگ از وي سرقت كرده اند كه داخل آنها ۵/۱ ميليارد ريال تراول چك بود.»
اين مرد كه از مشخصات سارقان اطلاعي نداشت و حتي نمي دانست اين سرقت چگونه انجام شده است از ماموران خواست تا متهمان پرونده را به دام بيندازند.
پس از طرح اين شكايت اكيپ ويژه اي از كارآگاهان، تحقيقات تخصصي خود را پيرامون سرقت تراول چك ها آغاز كردند و در حالي كه هيچ ردي از سارقان در اختيار نداشتند به بررسي شواهد و مدارك موجود پرداختند تا به سر نخ هايي از اين معماي پيچيده دست يابند.
در همان حين كه كاوش هاي فني ماموران روي اين پرونده ادامه داشت مرد ناشناسي با «ن.م» -مالباخته- تماس گرفت وگفت حاضر است با وي وارد معامله شود.
اين مرد در ادامه خودش را سارق تراول چك ها معرفي كرد و گفت حاضر است در ازاي مبلغي مشخص چك ها را به وي بازگرداند. مرد مالباخته كه تمام دارايي اش را از دست رفته مي ديد، پيشنهاد سارق ناشناس را پذيرفت و قرار ملاقاتي با وي ترتيب داد.
از طرف ديگر«ن.م» بلافاصله به اداره آگاهي آبادان مراجعه كرد و موضوع قرار ملاقات را به كارآگاهان اطلاع داد.
كارآگاهان كه فرصت مناسبي براي دستگيري سارق فراري به دست آورده بودند به سرعت محل ملاقات را تحت پوشش نامحسوس قرار دادند و هنگامي كه دزد تراول چك ها براي انجام معامله به آنجا آمد وي را به دام انداختند.
اين سارق كه «عبدالزهرا» نام دارد پس از انتقال به اداره آگاهي به جرم خود اعتراف كرد و گفت: «من با همدستي ۲ نفر از دوستانم به نام «جاسم» و «محمد» اين سرقت را انجام دادم. اما چون تعداد تراول ها خيلي زياد بود ونمي شد آن را به سادگي خرج كرد تصميم گرفتيم با مرد مالباخته وارد معامله شويم و چون شماره تلفن همراه وي داخل كيف سامسونت  بود به سادگي اين كار را انجام داديم.
پس از اعترافات اين متهم كارآگاهان موفق شدند ۲همدست وي را نيز به دام بيندازند و پرونده آنها را به مراجع قضايي ارجاع دهند.

سريال آدمكش
از اخبار عجيب و غريبي كه مي شنويم كدام عجيب ترند؟ باخبر شديم، در شهرستان «گتوند» كه يكي از شهرهاي كوچك استان خوزستان است، زني ۴۵ ساله پس از ديدن قسمت ماقبل آخر سريال «مسافري از هند» آنقدر تحت تاثير ماجراي اين سريال قرار گرفته و آنقدر به خاطر سرنوشت شوم قهرمان اين سريال - رامين - گريه كرده كه دچار سكته قبلي شده و جان به جان آفرين تسليم كرده است!
اين هم از تاثيرات رسانه! خانم... مادر چهار فرزند بوده است و همسرش شغل آزاد داشته. او شب حادثه، هيچ كار خاصي جز رسيدن به امور روزمره خانه نداشته و هيچ درگيري ذهني قابل توجهي او را آزار نمي داده است. در گفت وگويي كه ما با خانواده اين زن داشتيم، آنها گفتند: او پس از اتمام سريال با وجود سرد بودن هوا تا پاسي از شب در حياط نشسته بود و آنقدر گريه كرد تا در اثر سكته درگذشت!

شكارچيان مشتريان بانك
صاحب يك مغازه فروش لوازم كامپيوتري پس از خوردن يازده ضربه چاقو توسط دزداني كه مغازه اش را به سرقت برده بودند، از كام مرگ نجات يافت.
اين مرد جوان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: «حدود ساعت ۴۵:۱ دقيقه بعدازظهر براي گرفتن پول به بانك ملي كه در نزديكي مغازه ام بود رفتم و سه ميليون و ۲۰۰ هزار تومان پول از حسابم برداشت كردم. هنگام گرفتن پول متوجه فردي شدم كه مرا زير نظر داشت اما به آن اعتنايي نكردم.
در ميان راه بازگشت دوباره متوجه آن مرد شدم كه مرا تعقيب مي كرد. سريع خودم را به مغازه رساندم. كيف خود را پشت ميز خود گذاشتم در همين لحظه يك مرد جوان وارد مغازه ام شد و از من درخواست فيلم عكاسي كرد و من هم به او گفتم ما فيلم نمي فروشيم. چند ثانيه بعد همان فردي كه در بانك ديده بودم وارد مغازه شد و بدون آنكه چيزي بگويد به طرف من آمد و با چاقو سه ضربه به كتفم زد و بعد چهار ضربه ديگر زد. من روي صندلي نشسته بودم و تعادل خود را از دست دادم. سپس آن فردي كه فيلم عكاسي خواسته بود وارد مغازه شد و كيف دستي من را برداشت و با سرعت بيرون رفت. من در همان حال به دنبال آنها دويدم و آنها را با موتورشان در جوي آب انداختم ولي يكي از آنها چند ضربه ديگر با چاقو به من زد و فرار كردند.
پس از فرار سارقان يك مرد جوان مرا در حالي كه غرق در خون بودم به داخل مغازه آورد و با كمك دوستانم من را به بيمارستان بردند. بيمه پس از بررسي، ۱۲۰ هزار تومان به من داد و ماموران در حال تحقيق براي شناسايي سارقان هستند.»

پس از ۸ سال جنايت
قاتلي كه ۸ سال پيش مرتكب جنايت شده بود، سرانجام توسط ماموران نيروي انتظامي انديمشك دستگير شد.
اين قاتل ۴۰ ساله كه « مختار. م » نام دارد سال ۷۴ در پي اختلافات قبلي با جواني به نام «پرويز ميرزاوند» با او به مشاجره پرداخت و پس از شدت گرفتن اين درگيري، ناگهان سلاح خود را به سوي وي نشانه رفت و با شليك چند گلوله پرويز را از پاي درآورد.
اين متهم پس از ارتكاب قتل، متواري شد و به اين ترتيب ماموران، جست وجوهاي خود را براي يافتن و دستگير كردن وي آغاز كردند اما اين تلاش ها به نتيجه نرسيد تا اينكه چند روز قبل پس از گذشت ۸ سال از جنايت، ماموران پاسگاه حسينيه انديمشك با خبر شدند، مختار در يكي از روستاهاي اطراف مخفي شده است. براي همين با طراحي يك عمليات ضربتي به روستاي مورد نظر رفتند.
در اين ميان مختار، هنگامي كه با ماموران مواجه شد به سوي آنها آتش گشود تا راه را براي فرار خود بازكند اما موفق به اين كار نشد و سرانجام در پي يك درگيري مسلحانه، دستگير و به پاسگاه منتقل شد.
«مختار» در بازجويي هاي فني ماموران، لب به اعتراف گشود و به ارتكاب قتل اقرار كرد و پرونده اتهامي اش براي رسيدگي به مراجع قضايي ارجاع شد.

سيل، دانش آموز را با خود برد
بر اثر جاري شدن سيل در منطقه «ديزم» در اين شهرستان يك دانش آموز ۱۶ ساله دچار آب بردگي شد و جان خود را از دست داد.
هم اينك جسد اين دانش آموز كه «سهراب اميري» نام دارد، توسط مردم از آب گرفته شده است.
آسيب ديدن ۶۵ واحد مسكوني و چند طرح عمران شهري در شهر« فراشبند» نيز از ديگر خسارت هاي بارندگي و سيل در اين شهرستان است.
ميزان بارندگي در شهرستان فراشبند طي ۴۸ ساعت گذشته ۱۸۶ ميلي متر اعلام شده است.

نفرت از داشتن دختر
۱۳۰ زن در سال ۲۰۰۳ ميلادي در دهلي نو -پايتخت هند- به علت نداشتن جهيزيه توسط شوهران خود و يا خانواده آنها كشته شدند.جنايت عليه زنان در اين سال در دهلي بسيار افزايش يافته است. طبق رسوم و سنت هاي هند، خانواده داماد، هنگام عروسي، جهيزيه و املاك قابل توجهي از خانواده عروس دريافت مي كند و اين باعث مي شود كه هندوها از داشتن دختر نفرت داشته باشند.اين مساله باعث شده تا برخي خانواده هاي هندي حتي دختران نوزاد خود را به قتل برسانند.دولت هند به منظور كنترل كشتن نوزادان دختر، برنامه آموزشي براي والدين هندي آغاز كرده تا آنها را متقاعد كند كه نوزادان دختر خود را به مراكز مخصوص پرورش نوزادان در هر ايالت تحويل دهند.

پرواز بي پرواز
كاركنان يك شركت هواپيمايي در يونان به نشانه اعتراض به عملكرد مديريت اين شركت در قبال خود، به مدت ۴۸ ساعت اعتصاب كردند. اين كاركنان با انتشار بيانيه اي ضمن انتقاد شديد از سياست هاي اين شركت، خواستار افزايش دستمزد و بهبود شرايط كاري شده اند.
شركت المپيك به تازگي از كاركنان خود خواسته تا هفته اي ۴۸ ساعت بر سر كار حاضر شوند كه چنين اقدامي بي سابقه است. آنها در بيانيه خود عنوان كرده اند: «چنانچه دولت اقدامي براي حل اين مشكلات انجام ندهد، اعتصاب ها ادامه خواهد يافت. با شروع اين اعتصاب، بسياري از پروازهاي داخلي و خارجي اين شركت لغو شد.»

دستگيري شش نماينده
از كره جنوبي خبر مي رسد كه شش نماينده پارلماني اين كشور كه از اعضاي ۳ حزب عمده سياسي اين كشور هستند به دستور مدعي العموم به اتهام ارتشا و دريافت سرمايه هاي غيرقانوني در جريان انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۲ ميلادي دستگير شدند.
اين شش نفر پس از اينكه مصونيت سياسي شان در نشست پارلمان لغو شد، دستگير شدند. سال گذشته ميلادي پارلمان كره جنوبي درخواست مدعي العموم را براي لغو مصونيت سياسي اين نمايندگان و نيز دستگيري آنان به دليل بروز هياهو فراوان عمومي، رد كرده بود.

موجودات زنده در كره مريخ
كسي چه مي داند شايد هم واقعا چنين چيزي صحت داشته باشد! جديدا دانشمندان روسيه از امكان وجود موجودات زنده در كره مريخ خبر داده و خاطرنشان ساختند كه زندگي در مريخ را بايد در درياچه هاي شور جست وجو كرد. اگر موجودات زنده اي در مريخ وجود داشته باشند بايد آنها را در درياچه هاي شور چند درجه زير صفر و پوشيده از ده ها متر خاك همراه با يخ جست وجو كرد. اگر دركره مريخ آب وجود داشته باشد زندگي هم وجود خواهد داشت و جديدا در مريخ درياچه هايي كشف شده كه تا عمق يك يا دو كيلومتر در زير سطح خاك، آب دارند. برودت آب شور اين درياچه ها كه قدمت آنها به يك ميليون سال مي رسد ۱۰ درجه سانتي گراد زير صفر است.

عروسي عزا شد
تيراندازي هوايي شادمانه در آبادان، جشن عروسي را تبديل به عزا كرد. يك زن جوان آباداني جمعه شب بر اثر اصابت تير در جريان پايكوبي شادمانه در يك مجلس عروسي در منطقه ذوالفقاري اين شهر به قتل رسيد. پس از اين حادثه، جشن عروسي تبديل به عزا شد و ماموران انتظامي هم عده اي را دستگير كردند.
در اين تيراندازي كه با اسلحه شكاري انجام شد «كفايه كعبي» از ناحيه سر مورد اصابت تير قرار گرفت و در دم كشته شد و يك نفر متهم به قتل به نام «ع.ف» تحت تعقيب قرار گرفت.تيراندازي هوايي در مجالس جشن عروسي و پايكوبي در آبادان كه يك سنت غلط ا ست، همه ساله مشكلاتي را در پي دارد.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |