پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴
نارضايتي توليدكنندگان فرآورده هاي لبني از افزايش قيمتها
برخي از توليدكنندگان فرآورده هاي لبني، عامل افزايش اخير قيمت اين فرآورده ها را شركت سهامي صنايع شير ايران عنوان مي كنند.
به گفته مسوولا ن اين واحدهاي توليدي، شركت سهامي صنايع شير ايران با افزايش قيمت خريد شير خام از دامداران، شرايطي را ايجاد كرده كه اين واحدها براي باقي ماندن در بازار توليد و رقابت چاره اي جز افزايش قيمت فرآورده هاي خود ندارند.
مدير بازرگاني يك شركت توليدكننده فرآورده هاي لبني گفت: شركت سهامي صنايع شير ايران از ابتداي مهر ماه امسال، خريد هر كيلوگرم شير خام از دامداران را بين ۱۰ تا ۲۰ درصد افزايش داده است.
محسن نوروزي افزود: شركت سهامي صنايع شير ايران در شرايطي قيمت هر كيلوگرم شير خام را تا ۲ هزار و ۳۰۰ ريال خريداري مي كند كه تاكنون قيمت عرضه فرآورده هاي خود را افزايش نداده است.
وي اظهار داشت: با افزايش قيمت خريد شير خام توسط شركت سهامي صنايع شير ايران، دامداران حاضر نشدند شير خام را كه پيش از اين با حدود ۲ هزار ريال (هر كيلوگرم) به شركتهاي خصوصي عرضه مي كردند، به كمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ ريال بفروشند.
به گفته وي، شركت سهامي صنايع شير ايران با افزايش قيمت خريد شير خام موجب شد كه ساير شركتها براي جبران هزينه هاي افزايش قيمت شير خام، نرخ فرآورده هاي خود را بالا  ببرند. اگرچه شركت سهامي صنايع شير ايران با توجيه حمايت از دامدار اقدام به افزايش قيمت خريد شير خام كرده، اما بايد توجه داشت كه شركتهاي خصوصي از توانايي مالي كمتري برخوردار هستند و در حقيقت اين اقدام صنايع شير، آنها را در فشار و تنگناي مالي قرار داده است.
وي با بيان آنكه شركتهاي خصوصي براي فرار از اين فشار اقدام به افزايش قيمت فرآورده هاي خود كرده اند، تصريح كرد: تمامي اين قضايا در نهايت به زيان مصرف كننده تمام شده است.
مسوول خريد يك شركت توليد كننده فرآورده هاي لبني نيز گفت: شركت سهامي صنايع شير ايران با هدف حمايت از دامدار و با اين توجيه كه قيمت جو و علوفه افزايش پيدا كرده، قيمت خريد شير خام را از ابتداي مهر ماه سال جاري افزايش داد.
«محمد امامي» افزود: اين اقدام سبب شد ما كه پيش از اين هر كيلوگرم شير خام را حدود ۲ هزار و ۲۰۰ ريال خريداري مي كرديم به يكباره با ۴۰۰ ريال افزايش ، آن را به قيمت ۲ هزار و ۵۰۰ ريال تهيه كنيم. با وجود اينكه قيمت شير خام خريداري شده از دامداران بيش از ۱۵ درصد افزايش يافته، اما تاكنون در مقابل افزايش قيمتها مقاومت كرده ايم. چنانچه حمايتي از شركتهاي توليدكننده براي جبران افزايش قيمت شير خام نشود، ما نيز مجبور خواهيم شد در روزهاي آينده قيمت محصولا ت خود را افزايش دهيم.
مسئول يك واحد عمده توليد فرآورده هاي لبني نيز كمبود شيرخام را عامل افزايش قيمتها دانست.
وي با خودداري از ذكر نام خود، افزود: كمبود شير خام و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا موجب شد دامداران به دنبال مشتريهاي بهتري براي عرضه محصول خود باشند. در اين ميان، افزايش قيمت خريد شير خام توسط شركت سهامي صنايع شير ايران سبب شد ساير توليدكننده ها براي باقي ماندن در عرصه توليد، شير خام را به قيمتي فراتر از صنايع شير كه از حمايتهاي دولتي برخوردار است، خريداري كنند و براي جبران افزايش هزينه ها، قيمت فرآورده هاي خود را بين ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش دهند.
وي حمايت دولت از دامداران و افزايش توليد شير خام توسط دولت به ميزاني كه پاسخگوي نياز مصرف باشد را از راهكارهاي ثبات در بازار فرآورده هاي لبني عنوان كرد.
در هفته هاي اخير قيمت انواع محصولا ت لبني به جز شير يارانه اي، بيش از ۱۰ درصد افزايش يافته است.
افزايش قيمت و كمبود عرضه شير خام، فرا رسيدن فصل سرما، متوقف شدن توليد شير گوسفندي و افزايش تقاضا از دلا يل افزايش قيمت فرآورده هاي لبني عنوان شده است.

عسل سبلا ن، گرفتار در بي مهري زمانه
000620.jpg
عسل، ماده غذايي پر رمز و رازي كه نشانه اي از اعجاز آفرينش مي باشد در زرق و برق كالا هاي خوراكي بي خاصيت به فراموشي سپرده شده است و مرغوب ترين نوع آن موسوم به سبلا ن مشتريان خود را از دست مي دهد.
روزگاري نه چندان دور، عسل سبلا ن خوراك گرانمايه اي بود كه به عنوان ره آوردي از اردبيل كالاهاي همراه مسافران را زينت مي بخشيد و اردبيلي خونگرم چند كيلويي از آن را بسته بندي مي كرد تا تلخي بدرقه را با شيريني عسل رفع كند.هرچند با گذشت زمان وماشيني شدن زندگي عسل سبلا ن هم از گزند تقلب در امان نماند و گرفتار سوءاستفاده در توليد شد؛ اما نبايد فراموش كرد كه هنوز عسل هاي طبيعي را مي توان در اردبيل يافت و عسل هاي معمولي عرضه شده در فروشگاه هاي منطقه هم آنچنان بي خاصيت نيستند.باوجود اهميتي كه اين فرآورده در صادرات مواد غذايي غيرنفتي و ارز آوري براي ايران دارد نه تنها در اين زمينه موفقيتي به دست نيامده است؛ بلكه ميزان فروش عسل از طريق خريدها و سوغاتي ها در اردبيل به طور قابل ملا حظه اي پايين آمده است.
اين محصول در حال حاضر به فراواني در فروشگاه هاي اردبيل يافت مي شود و قيمت آن در مقايسه با ساير محصولا ت بي خاصيت، بسيار پايين و باتوجه به درجه خلوص، هر كيلوگرم از ۱۲ هزار تا ۶۰ هزار ريال متغير است.يك توليد كننده عسل در اردبيل گفت: قطع حمايت دولت از سال ۱۳۷۳ زنبور داران را مستاصل كرده است. در آن زمان ابزار و مواد اوليه توليد عسل به نرخ يارانه اي در اختيار ما قرار مي گرفت؛ اما اكنون قيمت شكر پاييزه كه به عنوان خوراك زنبور استفاده مي شود به نرخ دولتي ۳ هزار و ۹۹۰ ريال عرضه مي شود در حالي كه نرخ آن در بازار آزاد ۳ هزار و ۸۵۰ ريال است.وي افزود: صادرات عسل مقطعي بوده و سازمان يافته نيست و همين موضوع در كنار بعضي مسائل سبب مي شود كه دسترنج خود را به بهاي ارزان بفروشيم.
مدير عامل شركت تعاوني زنبورداران استان اردبيل مي گويد: عسل از جايگاه واقعي خود در سفره غذايي ايرانيان برخوردار نيست و مردم به غير از موارد بسيار جزئي به مصرف اين ماده خوراكي اهميت نمي دهند.
هوشنگ صفوي افزود: در زمان حاضر توليد عسل در اين استان از ميزان تقاضاي آن زيادتر است و اين موضوع در پايين آمدن نرخ فرآورده مؤثر مي باشد. ورود شهدهاي تقلبي به بازار از سوي بعضي افراد سودجو كه با افزودن اسانس ها، رنگ ها و عطرهاي خوشبو تشخيص آن از شهدهاي اصيل براي اغلب افراد بسيار مشكل مي باشد، يكي ديگر از دلا يل از دست دادن ارزش اين محصول است.او گفت: هر كيلوگرم شهد اصلي به قيمت ۱۰ هزار ريال و شهد تقلبي به نصف اين نرخ تهيه و در بازار عرضه مي شود. باتوجه به مشكل بودن تشخيص عسل هاي واقعي با عسل هاي تقلبي مردم به ناچار بايد از زنبورداران و افراد قابل اطمينان اين محصول را خريداري نمايند.يك شهروند اردبيلي مي گويد: ايجاد كارخانه هاي توليد و بسته بندي عسل براي جلوگيري از تقلب در اين فرآورده مؤثر است.زهرا جوادي افزود: در اين صورت مردم با اطمينان بيشتر نسبت به بهداشت و پرخاصيت بودن اين ماده خوراكي آن را خريداري و مصرف خواهند كرد.براساس اعلا م روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي اردبيل، در زمان حاضر ۳ هزار و ۹۵۶ كندوي بومي و ۹۹ هزار و ۳۸۵ كندوي پيشرفته در استان اردبيل وجود داردكه از اين تعداد ۲ هزار و ۶۸ تن عسل توليد شده است.
۲ هزار و ۸۲۰ نفر نيز در اين حرفه فعاليت دارند. از اين تعداد ۲ هزار و ۴۳۴ نفر زنبوردار هستند كه نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزايش نشان مي دهد. به طور ميانگين از هر كندوي بومي در اين استان ۷ كيلوگرم و از هر كندوي پيشرفته ۱۸/۳ كيلوگرم عسل برداشت مي شود.چهارپنجم وزن عسل را كربوهيدرات تشكيل مي دهد و بقيه آن شامل پروتئين، املا ح معدني، عناصر معطر، آنزيم ها، ويتامين ها، گرده گل و آب است.هر يكصد گرم عسل ۳۳۰ كيلوكالري انرژي توليد مي كند كه در سوزاندن چربي ها مؤثر است و براي سالخوردگان و بيماران مصرف آن بسيار مناسب است.عسل دستگاه گوارش و حتي دستگاه تنفسي را ضدعفوني كرده و براي التيام زخم معده غذايي مؤثر است.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |