پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴
همه راه ها به دانشگاه ها ختم نمي شود
هزينه هاي سنگين آموزش براي خانواده ها و فقدان مهارت فني و حرفه اي
000618.jpg
سعيدبهنام
محسن شمشيري 
اگرچه امروزه آموزش هاي رسمي در كشورهاي مختلف و ميهن ما با تأكيد زيادي همراه است و خانواده ها گرفتن ديپلم دوره متوسطه را حداقل آموزش و كف انتظارات جامعه معرفي مي كنند؛ اما متأ‡سفانه كيفيت آموزش با وجود هزينه هاي بالاي  دوران ۱۲ ساله تحصيل در حد مطلوبي ارزيابي نمي شود. كارشناسان اقتصادي و توسعه معتقدند كه فرآيندهاي توسعه اي در كشور ما به دليل ضعف نظام آموزشي در تربيت نيروي انساني به عنوان محور توسعه و فعاليت هاي مطلوب اجتماعي، با مشكل روبرو است.
كارشناسان مي گويند كه نظام آموزش رسمي باوجود صرف هزينه هاي بسيار از سوي دولت، شهروندان و دانش آموزان و دانشجويان را به سمت خلا قيت، تقويت كنجكاوي فطري، كارآفريني، اختراع، فراگيري آموزش هاي فني و حرفه اي و ... هدايت نمي كنند و نان آور خانواده گاهي احساس مي كند كه با وجود توجه بسيار و صرف هزينه هاي بالا  براي آموزش، خوراك و پوشاك و پول توجيبي فرزندان، به نتيجه مورد نظر نرسيده و فرزند او با وجود اخذ ديپلم يا ليسانس و از حداقل مهارت هاي فني و حرفه اي، تحليل درست اوضاع زندگي و جامعه و فضاي بين المللي و ... برخودار نيست و تازه بعداز پايان تحصيل بايد به دنبال يافتن شغل و محلي براي كسب درآمد فرزند خود باشد.
منير جمشيدي، خانم خانه داري كه همراه فرزند خود در ميدان انقلا ب در حال خريد كپي آگهي استخدام يكي از بانك هاست مي گو يد: پسر من شاگرد ممتاز دبيرستان بود و خيلي خوب درس مي خواند اما ۲ سال است كه بيكار است و به دنبال يك شغل براي او هستيم تا در بانك يا يك اداره دولتي مشغول كار شود. دخترم نيز ليسانس علوم اجتماعي دارد و او نيز اخيرا دنبال يافتن شغل است.
وي در پاسخ به اين كه آيا فرزندان شما در طول ۱۰ سال گذشته به دنبال يادگيري مهارت هاي فني و حرفه اي بوده اند مي گويد:خير تصور من و پدر آنها اين بود كه با خوب درس خواندن در نظام آموزش رسمي مي توانند براي خود شغلي دست و پا كنند.
محمود اميني كه براي خريد كتا ب به بازارچه ميدان انقلا ب مراجعه كرده، مي گويد: متأسفانه در كشور ما خانواده ها به آموزش هاي تكميلي، فني و حرفه اي و رشد استعدادها و توانايي  عملي و كاربردي توجه زيادي ندارند. حتي پدر خانواده روش كار و كسب درآمد و قواعد بازار كار را به فرزند خود آموزش نمي دهد و در بسياري موارد شاهد هستيم كه پدر و مادرها از زحمت زياد و رنجي كه در كسب وكار مي برند شكايت دارند و فرزندان نيز تصور مي كنند كه هيچ گاه نبايد راه پدر و مادر را دنبال كنند وقانونمندي هاي بازار كسب و كار را در جامعه امروز ياد بگيرند. به همين دليل اطلا عات بازار كار و فعاليت بين پدر و پسر و مادر و دختر بخوبي مبادله نمي شود و پدر و مادر و فرزندان از ابتدا تاكيد مي كنند كه فرزندان نبايد دنبال اين كارها بروند.
محمد ناظمي، كارمند يكي از ادارات دولتي در اين زمينه مي گويد: پدرم كاسب بازار است ، او هميشه به من توصيه مي كرد كه بايد ديپلم بگيرم و به دانشگاه بروم و ضوابط و قواعد تجارت و كسب و كار و فوت و فن كار خود را به من آموزش نمي داد؛ اما حال به اين نتيجه رسيده ايم كه هر دو اشتباه مي كرديم. به نظر من پدر و مادر نبايد تنها بر آموزش هاي رسمي تكيه كنند. براي آنكه كنجكاوي فطري بچه ها و خلا قيت و استعداد انجام كارهاي عملي و اجرايي در فرزندان تقويت و ظهور پيدا كند، بايد از ابتدا و از دوره ابتدايي فرزندان را با محيط كسب و كار آشنا كنند و قواعد كار را به آنها بياموزند.
وي افزود: اگرچه برخي برنامه ها در چارچوب آموزش رسمي مانند «طرح كاد»، آموزش كامپيوتر، زبان انگليسي، كارهاي هنري و ... در مدارس و دبيرستان ها آغاز شده و مي ت-واند تا حدودي به بروز استعدادها كمك كند؛ اما نقش اصلي در يادگيري مهارت هاي فني و حرفه اي و قواعد و ضوابط كسب و كار، آشنايي باقانون و ... به عهده پدر و مادرهاست.
بهروز كاظمي، مهندس صنايع شيميايي كه در يك كارخانه توليد رنگ و رزين كار مي كند با اشاره به ناكافي بودن آموزش هاي رسمي و دانشگاهي در كشور مي گويد: درس خواندن و شاگرد ممتاز شدن كافي نيست. در مدارس از بچه ها براي بروز خلا قيت و كار آفريني كار نمي كشند. بنابراين پس از فارغ التحصيل شدن ، افراد احساس مي كنند كه هيچ كاري بلد نيستند و نمي توانند كارگاهي، فعاليتي و برنامه اي براي ايجاد ارزش افزوده و توليدكالا ي صنعتي داشته باشند . در نتيجه مجبور مي شوند با حقوق ۱۰۰ هزار تومان در ماه كاركنند و يا مدتي بيكار باشند.
وي افزود: متأسفانه شرايط اقتصادي وفعاليت دلا لي و سودآوري هاي مختلف، افراد تحصيل كرده را به جاي فعاليت مولد و توليدي به سمت كارهاي غيرمولد و دلا لي كشانده است. افراد بسياري را مي بينيم كه با وجود داشتن ديپلم و ليسانس و فوق ليسانس به دنبال مسافركشي، خريد و فروش و ... هستند.
وي تصريح كرد: اگر آموزش رسمي با يادگيري مهارتهاي فني و حرفه اي و تأكيد خانواده ها بر آموزش هاي تكميلي وعملي در دوران تحصيل همراه مي شد حالا  شاهد اين همه تحصيل كرده بيكار وفاقد توان اجرايي و عملي و حرفه اي نبوديم.
وي تأكيد كرد: اگر خانواده ها و نظام آموزش رسمي در كنار فراگيري كتاب هاي رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات و ... به دانشآموزان و دانشجويان، يادگيري قوانين حقوق تجارت، قانون چك، قانون ازدواج و طلا ق، شركت داري، آيين دادرسي، صادرات و واردات، ضوابط كسب و كار، اركان دولت و سازمان هاي مدني و بخش خصوصي را در دستور كار قرار مي دادند، افرادي آگاه تر و با اطلا عات لا زم در بازار و اقتصاد وارد مي شدند و امروز شاهد اين همه پرونده تخلف، شكايت، كلا هبرداري و ضرر و زيان نبوديم.
عده اي از كارشناسان در اين زمينه مي گويند: آموزش ابتدايي محور اصلي و دوره حساس بروز خلا قيت ها و رشد استعدادهاي كودكان است و اگر در سنين ۴ تا ۱۲ سالگي كودكان را در محيط هاي آموزشي و كسب و كار مناسب قرار دهيم كنجكاوي فطري و استعدادهاي آنان رشد خواهد كرد. متأسفانه در ۵۰ سال اخير كمتر به اين موضوع توجه شده است و نهايتاً از كودكان مي خواهيم كه راست بگويند، نقاشي بكشند و يا انشاء بنويسند.
شادروان دكتر حسين عظيمي بارها در مباحث توسعه و مقالا ت خود تأكيد مي كرد كه ريشه هاي درخت توسعه را بايد با آموزش مناسب نيروي انساني تقويت كنيم زيرا نيروي انساني خلا ق، كارآفرين و متخصص محور توسعه اقتصادي و اجتماعي است. اما متأسفانه آموزش هاي رسمي كنوني كنجكاوي فطري فرزندان ما را مي كشد. ما كودكان را از رختخواب و اول صبح با چشماني خوابآلود به مدرسه مي فرستيم. شب به آنها فشار ميآوريم كه زودتر بخوابند. مشق بنويسند اما از آموزش هاي اساسي كه آنها را به انديشيدن، كنجكاوي و يادگيري قانون مندي ها هدايت كند خبري نيست.
فاطمه ناظري دبير دبيرستان در اين زمينه مي گويد: نهايت خلا قيتي كه از فرزندان مي خواهيم اين است كه انشاء بنويسند. آنها ايده ها، تخيلا ت و تصورات خود را به صورت انشاء مي نويسند و براي آنكه كسي به انشاي آنها نخندد و مسخره نكند، طوري مي نويسند كه از كليشه ها و حرف هايي كه يادشان مي دهيم تقليد كنند و نمره بگيرند.
وي افزود: تجربه نشان داده كه دانشآموزان و دانشجوياني كه نمره متوسط داشته اند و در كنار درس خواندن، كار كرده اند، در مشكلا ت زندگي همراه پدر و مادر بوده اند و با روزنامه ، راديو، كتاب، بازار كار، برنامه هاي مفيد تلويزيون و سايت هاي اينترنتي دوست بوده اند به مراتب از ديگران در  يافتن شغل،ايجاد شركت، كارگاه، كسب در آمد و سود و حتي تشكيل زندگي موفق تر بوده اند.
وي تصريح كرد: فرزندان ما بايد از ابتدا واقعيات را لمس كنند آنها بايد بدانند كه پدر و مادر چگونه كار مي كنند، پول در ميآورند و درآمد نسبي خود را چگونه بين خواسته ها و انتظارات افراد خانواده تقسيم مي كنند. بايد به آنها بياموزيم كه در سبد هزينه هاي خانواده علا وه بر كالا هاي معيشتي، هزينه تحصيل، اجاره مسكن و... نيز وجود دارند. براي بيماري ها، خريد مسكن، خودرو، تهيه لوازم و وسائلي كه در آينده لا زم داريم و جايگزيني وسائلي كه مستهلك شده اند بايد پس انداز هم داشته باشيم.
كودكان بايد ضمن موفقيت در آموزش هاي رسمي، با سختي ها، مشكلا ت و قواعد كار و كسب در رشته هاي مختلف آشنا شوند. توان نوشتن و فكر كردن، مهارت سخن گفتن، تقويت توان جسمي و روحي براي انجام كارهاي نسبتاً سخت، بالا  بردن تحمل و سعه صدر، احترام به ديگران و رعايت قانون و آشنايي با حقوق مدني و اجتماعي را مورد توجه قرار دهند و به طور خلا صه بايد گفت كه افراد در حال تحصيل در دانشگاه و دبيرستان بايد مهارت هاي فني و حرفه اي و توانايي و كارآفريني و خلا قيت را حتماً مورد توجه قرار دهند تا پس از پايان تحصيل شغل مناسب را بيابند و يا آستين ها را بالا  بزنند و زمينه ايجاد شغل را در كارگاهها، معادن، كارخانه ها،مزارع  كشاورزي، زمين هاي رها شده و غيره به وجود آورند.
در شرايط امروز جامعه ما بسياري از روستاها، معادن، بيابانها، كوهستانها، مناطق دريايي، رودخانه ها پتانسيل و ظرفيت قابل توجهي براي ايجاد شغل، توليد، ارزش افزوده و ساخت فردايي بهتر دارند اما متأسفانه زندگي شهري، آموزشهاي ناقص و ناكارآمد، تحصيلكرده ها و نسل جوان ايراني را به داشتن يك آپارتمان كوچك و كم نور وتحمل تراكم جمعيت، ترافيك و يافتن شغلي با حداقل حقوق براي تأمين معيشت دلخوش كرده است.
در شرايط امروز اقتصاد كشور كه درآمد سرانه ايرانيان محدود و حدود ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلا ر است و حدود ۲۰ ميليون دانش آموز و دانشجو و حدود ۴۰ ميليون نفر جمعيت جوان داريم و طبقه متوسط و باسواد كشور به شدت گسترش يافته است، نبايد بيكاري در قشر باسواد را تا اين اندازه شاهد باشيم بنابراين مهمترين برنامه خانواده ها توجه به آموزش مناسب است. نبايد از كار كردن و آشنايي فرزندان با محيط بازار و كسب و كار بهراسيم. بايد هر آنچه مي دانيم به فرزندان بياموزيم و قانونمندي ها و اطلا عات لا زم را از ابتدا به فرزندان ياد بدهيم.
صاحبان مهارتهاي حرفه اي دور از دانشگاه
مشكلا ت كسب و كار و نظام آموزشي در جامعه، تنها به وجود ميليونها نفر افراد با سواد اما بدون مهارت فني و حرفه اي ختم نمي شود. متأسفانه روي ديگر سكه نشان مي دهد كه افراد بسياري كه صاحب مهارت شغلي و پرتلا ش و خلا ق هستند نمي توانند به موقع از آموزشهاي تكميلي و دانشگاه بهره ببرند. اگر يك تكنسين يا كارگر فني زبده و خلا ق بخواهد به دانشگاه برود بايد يكي، دو سال كار و كسب را كنار بگذارد و درس بخواند و تست رياضي و فيزيك بزند تا بتواند در كنكور و مسابقه ناكارآمدي كه معضل جامعه ما است برنده شود و كلا سهاي دانشگاه را ببيند تا به او نگويند كار بلدي اما بي سوادي!
به عبارت ديگر كساني كه بايد به موقع از تحصيل و دانشگاه استفاده كنند از ترس اتلا ف وقت و مشخص نبودن نتيجه كنكور، تا پايان عمر در حسرت آموزشهاي دانشگاهي باقي مي مانند. همه به آنها مي گويند خيلي مطالعه داري، خوب كار مي كني، خوب مي نويسي اما حيف كه مدرك نداري!
برخي دانشآموزان دو، سه سال عمر خود را هدر مي دهند تا وارد دانشگاه شوند. آنها كار نمي كنند و با تحميل هزينه به خانواده و پدر و مادر براي خواندن درس و جواب دادن به ۶۰ تا ۹۰ درصد تستهاي كنكور زورآزمايي مي كنند تا بالا خره در دانشگاه قبول شوند و جالب اين است كه بعد از چهار سال بايد دنبال كار و شغلي بگردند و مدتي را بيكار باشند تا بالا خره فرجي شود و كاري دست و پا كنند.
اما از طرف ديگر كساني كه مهارت فني و حرفه اي دارند و به كار خود آشنا هستند از آموزش آكادميك و دانشگاهي به دور هستند و فاصله صنعت و دانشگاه نيز هر سال بيشتر مي شود. طبق آمار كمتر از ۵۵ درصد كارگران و كاركنان صنايع كشور تحصيلا ت دانشگاهي دارند و اين معضل ناكارآيي نظام آموزشي كشور را بيشتر نشان مي دهد. يعني در جايي كه بايد سواد و مدرك دانشگاهي باشد خبري از تحصيلا ت دانشگاهي نيست اما ميليونها نفر تحصيلكرده سرگرم مسافركشي وكارهاي غيرمولد هستند.
به راستي چرا براي راهيابي افراد حرفه اي و خلا ق راهكاري جستجو نمي شود. تست زدن و حفظ بسياري از مطالب و كتابها و مسابقه كنكور تا چه حد براي توسعه كشور مفيد است و تا چه حد مضر ؟ آيا فارغ  التحصيلا ن دكتري و فوق ليسانس هم بايد همان روش اشتباه قبلي يعني درس خواندن براي تست زدن را به دانشجو ياد بدهند يا تحقيق و پژوهش را احياء كنند؟ چرا از افرادي كه در مؤسسات تحقيقاتي، ادارات، كارخانه ها، روزنامه ها، بخش كشاورزي و معادن صاحب نظر هستند دعوت نمي شود كه به دانشگاه بيايند، تحصيلا ت را تكميل كنند و به تدريس و كار بهتر و آموزش ديگران بپردازند و حل مشكلا ت اقتصادي كشور را جستجو كنند؟ امروزه دانشگاههاي موفق دنيا افراد آشنا با صنعت و مهارت فني و حرفه اي در رشته هاي مختلف را كه موفقيتهايي در كار خود داشته اند به دانشگاه دعوت مي كنند. آنها هم تحصيلا ت خود را تكميل مي كنند و هم به آموزش دانشجويان، كارگران و صنايع مختلف مي پردازند و از اين طريق ارتباط دانشگاه و نظام آموزشي با صنايع و بخشهاي مختلف اجرايي جامعه تقويت مي شود. آيا با اين همه دانشجو و دانشآموز و در عين حال كمبود نيروي متخصص و فرار مغزها و ناكارآمدي نظام آموزشي در حل مشكلا ت و بيكاري جامعه وقت آن نرسيده كه بين علم و كارهاي اجرايي، بين صنعت و دانشگاه، بين خانواده ها، مدارس و بازار كار و كسب ارتباط بهتري ايجاد كنيم؟

افتتاح پيست اتومبيلراني كارتينگ در فرهنگسراي جوان
همزمان با ولا دت با سعادت حضرت امام حسن(ع) پيست اتومبيلراني كارتينگ در فرهنگسراي جوان گشايش  يافت.
روابط عمومي فرهنگسراي جوان گزارش داد: پيست اتومبيلراني كارتينگ فرهنگسراي جوان كه در زميني به مساحت يك هكتار در داخل فرهنگسرا احداث شده، اولين پيست اتومبيلراني در جنوب تهران محسوب مي شود.
برپايه اين گزارش اين پيست با الگوبرداري از آخرين فنآوري زيرسازي و نقشه كشي جهاني ساخته شده است.
اقدام به بنيان نهادن چنين مراكزي و گسترش فعاليتهاي سالم كه نيازهاي جوانان جامعه كنوني را ارضا مي كند، ستودني است. چه، سطح پايين درآمد خصوصاً در مناطق جنوبي شهر، جوانان را از روي آوردن به تفريحات سالم باز مي دارد و ممكن است هر يك از آنان، براي پر كردن اوقات فراغت خود به اقداماتي - كه از ديد جامعه، بزهكاري تعريف مي شوند - بپردازند، اما افزايش مكانهايي نظير پيست اتومبيلراني و ساير اماكن تفريحي مي تواند براي قشر جوان جامعه ما بسيار پرمنفعت باشد.

يازده برنامه ويژه براي كودكان و نوجوانان
به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان و در جهت آشنايي هر چه افزونتر، كودكان و نوجوانان با فرهنگ قرآني مي توانند از ويژه برنامه هاي ارائه شده در نمايشگاه قرآني استفاده نمايند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن، قصه گويي قصه هاي قرآني، قرآن بخوانيد و جايزه بگيريد، نرم افزارهاي آموزشي و سرگرمي، فعاليت هاي خلا ق، لا براتوار حفظ قرآن، نقاشي و پازل هاي مرتبط با نمايشگاه، جلسات قرآني، تلا وت يك جزء از قرآن كريم توسط چهره هاي آشنا و بين المللي،برگزاري مسابقات سراسري تلفني از طريق برنامه آفتاب شرقي و اهداي جوايز مختلف از مهم ترين برنامه هاي ارائه شده در بخش كودك و نوجوان است.
برنامه هاي اين گروه در سالن شماره ۲ فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.

نمايشگاه قرآني «رمضان المبارك» در فرهنگسراي بهمن
فرهنگسراي بهمن و فرهنگسراي قرآن با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و صدا و سيماي جمهوري اسلا مي ايران نمايشگاه قرآني «رمضان المبارك» را در ماه مبارك رمضان برگزار كرده اند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن،در بخشي از اين نمايشگاه حدود ۵۰ مؤسسه انتشاراتي كه در عرضه كتاب و نرم افزارهاي قرآني، جزوه هاي آموزشي و وسايل كمك آموزشي فعال هستند، محصولا ت خود را در معرض ديد علا قه مندان قرارداده اند.
ضمناً نمايشگاهي از آثار هنرمندان برجسته كشور هم با موضوعات قصص قرآني، خوشنويسي و تذهيب در اين نمايشگاه برپا شده است.
از جمله برنامه هاي مهم ديگر اين نمايشگاه اجراي ترتيل دسته جمعي با حضور قاريان خارجي و داخلي و مسابقات قرآني و قرائت روزانه يك جزء قرآن مي باشد.
علا قه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند هر روز تا پايان ماه رمضان از ساعت ۱۴ تا ۲۲ به فرهنگسراي بهمن مراجعه نمايند.

قيمت بليت
متروي تهران:محل فروش ايستگاههاي خطوط ۱ و ۲قيمت: ۶۵۰ ريال 
تهران - كرج: براي مسافران عازم از تهران به سمت كرج قيمت: ۱۳۰۰ ريال 
كرج - تهران براي مسافران عازم از كرج به سمت تهران قيمت: ۱۲۰۰ ريال 
توضيح: كليه قيمت هاي ذكر شده در جداول به ريال مي باشد.

عباداتتان مورد قبول حق تعالي
بررسي آمارهاي تردد در جاده هاي بين شهري و ميزان مسافرتها نشان مي دهد در مناسبتهاي مختلف مذهبي، مسافرت مردم به شهرهاي مذهبي كشور افزايش مي يابد. دلسوختگان و شيفتگان اهل بيت عليهم السلا م از اينگونه فرصتها بهره مي جويند تا خود را به يكي از بارگاههاي ملكوتي و مقدس رسانده، دمي را به اخلا ص، خشوع و نيايش بگذرانند. گروه بازارچه ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ايام شهادت بزرگمرد اخلا ص و عمل، علي (ع) جهت آسايش و رفاه آن دسته از عزيزاني كه در اين ايام قصد مسافرت به شهرهاي مشهد و قم را دارند، اقدام به درج فهرست و قيمت هتل هاي  مشهد و فهرست تعاوني هاي اتوبوسراني با سرويس هاي حركت و قيمت هاي بليت براي دو شهر مشهد و قم نموده است.

برگ انجيري
000630.jpg
گياه برگ انجيري از خانواده آراسه ها و داراي ريشه خزنده،برگ هاي پهن با بريدگي هاي عميق است كه تغييرات درجه حرارت را در آپارتمان به خوبي تحمل مي كند. اين گل در گل فروشي ها بسته به اندازه گلدان از ۶۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ ريال به فروش مي  رسد. دماي مورد نياز براي اين گياه در آپارتمان ۲۰ درجه است ولي در زمستان در حرارت ۱۰ تا ۱۲ درجه بايد دوره استراحت زمستانه را بگذراند. گياه برگ انجيري دور از حرارت و تابش مستقيم آفتاب و محيط داخلي خانه به خوبي رشد مي كند. در فصل بهار و تابستان بايد رطوبت سطح گلدان هميشه حفظ شود و آبي كه در زير گلدان جمع مي شود حتماً تخليه شود. در زمستان بهتر است تنها پس از خشك شدن خاك گلدان نسبت به آبياري گياه اقدام كرد. سطح برگ ها را در بهار و تابستان با غبار پاش به طور مرتب شسته و با اسفنج تميز نمائيد. هر سال در فصل بهار گلدان و خاك آن را تعويض كنيد و كود پوسيده و خاك برگ به آن بيافزاييد.
بهترين نوع خاك اين گياه مخلوطي از خاك برگ و خاك چوب است. در مورد مشكلات پرورشي برگ انجيري چكيدن قطرات آب از انتهاي برگ دليلي بر آبياري بيش از حد است. در فصل زمستان در بعضي از قسمت هاي ساقه، زدگي مشاهده مي گردد. عمده ترين مشكل برگ انجيري زرد شدن برگ هاي اين گياه است كه علت آن آبياري بيش از حد گلدان مي باشد ولي چنانچه تعداد برگ هاي زرد شده زياد باشد و حالت بي حسي و چروك خوردگي به خودگيرد علت آن كمبود مواد غذايي خاك گلدان است. چنانچه فقط برگ هاي پايين گلدان زرد شده باشد و نقاط قهوه اي رنگي روي سطح برگ هاي جوان ديده شود علت آن كم آبي است. در صورتي كه برگ ها رنگ كاهوئي به خود بگيرد و لكه هاي رنگي روي سطح برگ ظاهر شود دليل آن تأثير تابش مستقيم نور آفتاب به ميزاني بيش از حد تحمل گياه است. در مواقعي مشاهده مي نمائيد كه برگ هاي اين گياه بدون علت ريزش دارد، كه چند عامل را براي آن مي توان برشمرد.
چنانچه فقط برگ هاي مسن و پير از پايين بوته بريزد، علت آن پيري گياه است. چنانچه برگ ها زرد رنگ شده و زودتر از موقع بريزد، علت آن گرماي زياد است. در فصل زمستان گلدان هايي كه نزديك رادياتور هستند به همين حالت دچار مي شوند.
چنانچه دمبرگ ها و شاخه ها خيلي بلند و شلا قي و نازك و برگ ها كوچك و رنگ پريده شوند، علت آن كافي نبودن نور محيط است، ولي با مهتابي ۱۲۰ وات (۳ عدد چراغ ۴۰ وات) به مدت ۱۰ ساعت در روز مي توان اين نقيصه را برطرف كرد.
اگر لبه برگ ها نازك، كاغذي و قهوه اي شود، علت آن خشكي هوا است. بايد روزي دو مرتبه سطح برگ ها را با غبار پاش مرطوب نمود.
به طور كلي برگ هاي جوان فاقد بريدگي است، ولي ممكن است به دليل كمبود نور، وجود هواي سرد، خشكي خاك و كمبود مواد غذايي روال طبيعي خود را طي نكنند. بايد ريشه هاي هوايي را در گلدان نهاد يا با خزه پوشاند كه همواره روي آن محفوظ بماند.

حضور زنان كارمند درجامعه پر رنگ تر شده است
000688.jpg
گرچه به رغم وجود نرخ بالا ي جمعيت زنان تحصيلكرده در كشور، آنان سهم زيادي در احراز پست هاي مديريتي كشور ندارند، اما حضور خلا ق و مشاركت آنها در عرصه هاي علمي، فكري و فني به گونه ايست كه آنها توانسته اند در رشته هاي مختلف رتبه هاي بالا يي كسب كنند و در بسياري موارد براي كشورمان افتخار آفرين باشند براستي شرايط بروز خلا قيت و شكوفايي استعدادهاي زنان چيست و اين امر به چه عواملي بستگي دارد؟
بنا به گزارش خبرگزاري مهر، بسياري از مديران، كارفرمايان و دست اندركاران امور اداري كشور بر اين عقيده اند زنان در محل كار در هر پست و مقام و منزلتي كه باشند، كارمندان و نيروي كاري جدي، خلا ق و مسووليت پذيري هستند اين در حالي است كه حقوق دريافتي آنها نسبت به مردان با همان حجم كاري به هيچ عنوان قابل قياس نيست و در اغلب موارد در حق زنان ظلم و اجحاف مي شود.
يك روان شناس در اين باره مي گويد خلا قيت بين زن و مرد مشترك است، اما شكوفايي آن به شرايط فرهنگي خانواده و ارتباط والدين با كودك و از سوي ديگر برنامه هاي آموزشي مدارس بستگي دارد.
دكتر علي ميرزابيگي مي افزايد هسته اصلي پرورش خلا قيت در دوران كودكي شكل مي گيرد و مي شود با برخورد و ارتباط درست والدين با كودك و همچنين برنامه هاي آموزشي مناسب آن را تقويت كرد.
وي خاطر نشان مي كند در حال حاضر برنامه هاي آموزشي مدارس بيشتر موضوع محور هستند و بر يادگيري حافظه اي، غير عملي و كاربردي تاكيد دارند بنابراين امكان بروز و ظهور خلا قيت در آنها كمتر است و همچنين كمبود امكانات و مواد و وسايلي كه در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند در پيشگيري از استعداد كودكان مؤثر است.
ميرزا بيگي تاكيد مي كند در بعضي مواقع زنان از موانع مضاعفي در جامعه برخوردارند و آن نيز به نوع انتظار خانواده از دختر بر مي گردد، برخي تصور مي كنند كه نيازي به كسب درآمد و امرار معاش از طريق دختران نيست و آنرا وظيفه مردان مي دانند و به همين دليل امكان رشد فكري و بروز خلا قيت آنها كمتر وجود دارد.
به گفته وي مجموع عوامل خانوادگي، مدرسه و بعد فرهنگي و محيط كاري كه افراد در آن زندگي و فعاليت مي كنند مي تواند محيطي باشد كه آنها را وادار به انجام كارهاي كليشه اي كند و يا جايي باشد كه توام با پرورش و رشد ذهني و ايجاد خلا قيت باشد و همچنين والدين، معلمان، مديران مدارس و سازمان ها و واحدهاي كاري نقش تعيين كننده اي را در پرورش خلا قيت و يا پيشگيري دارند.
وي با اشاره به بازنگري در برنامه هاي درسي تصريح مي كند بازنگري در برنامه هاي درسي با توجه به رويكرد خلا ق و تفاوت هاي دختران با پسران و آموزشي والدين و آموزشهاي علمي كاربردي براي معلمان و همچنين بازنگري اساسي و سازنده فرهنگي، بايد يكي از اهداف مسوولين براي فراهم كردن زمينه ها و شرايط بروز خلا قيت در جامعه باشد.
وي تاكيد مي كند همه انسان هاي عادي كه از هوش متوسطي برخوردارند نيز مي توانند در صورت فراهم شدن شرايط آموزشي، فرهنگي و محيطي و همچنين رفع موانع و محدوديتهاي فرهنگي بويژه براي دختران خلا ق باشند. بايد گفت انسان هاي خلا ق ريسك پذير و اهل تحقيقند، تن به شرايط و كليشه هاي موجود نمي دهند و بيشتر اهل عمل و آزمايش هستند و در حل مسايل مختلف اجتماعي و علمي از توانايي بيشتري نسبت به افراد ديگر برخوردارند.
فرهنگ سنتي جامعه مانع بروز خلا قيت زنان
يك پژوهشگر اجتماعي نيز در اين باره مي گويد در صورت فراهم بودن بسترهاي محيطي، تربيتي و فرهنگي امكان شكوفايي بسيار گسترده بشري در عالم خلقت وجود دارد و مردان و زنان در صورت داشتن شرايط دسترسي به منابع پروش دهنده استعداد و رشد، توانايي آنرا دارند كه در جهت سازگاري با محيط، تغيير و يا ايجاد شرايط جديد، راه ها، روشها و ابزارهاي جديدي را ابداع و اختراع كنند.
دكتر يعقوب موسوي مي افزايد امروزه با توجه به اينكه هر نوع توسعه دروني و پايدار اجتماعي و فرهنگي معلول فراهم بودن زمينه هاي رشد خلا قيت هاي بشري است، بنابراين سرمايه گذاري بر روي منابع انساني بمنظور توسعه خلا قيت هاي بشري بعنوان يكي از محورهاي مهم در تعليم و تربيت تعريف مي شود. براي رسيدن به يك سطح مطلوب از رشد و ترقي اقتصادي و اجتماعي، بازسازي و باز توليد شرايط و امكانات پرورش استعدادها و ظرفيت هاي انساني بايد در رفع تمام برنامه ريزي هاي خرد و كلا ن جامعه قرار گيرد.
وي خاطر نشان مي كند برخي سنتها و آداب اجتماعي، برنامه ريزي هاي اشتباه، طرز تفكرها و عدم شناخت و آگاهي زنان مانع از بازشناسي آنها از توان و استعداد خود مي شود و همچنين فقر فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كه ممكن است مانع از فراگيري تحصيل مهارتها و آموزشهاي كافي در جهت ظرفيت هاي بشري گردد، محدوديتهايي را برايشان بوجود مي آورد كه ريشه در برنامه ريزيهاي اجتماعي و فرهنگي در سطح كلا ن جامعه دارد. همچنين تا وقتي كه زنان به اين موضوع آگاه نگردند كه توان مشاركت خلا قانه در محيط را دارند و نيرو و تدبير آنها در اين جهت متمركز نشود، شرايط براي خروجشان از عوامل محدود كننده فراهم نمي گردد. در جامعه ما بر عكس جوامع ديگر آزادي عمل براي فعاليت هاي اقتصادي به زنان داده نمي شود و اين بر مي گردد به محدوديت هاي جامعه و فرهنگ سنتي كه در خانواده ها وجود دارد.
اما اغلب كارشناسان معتقدند كه نيازهاي مالي و اقتصادي،مهمترين عامل اشتغال زنان است. امروزه ديگر كمتر خانواده اي را مي توان يافت كه درآمده مرد خانواده به تمامي پاسخگوي همه نيازها باشد. از سوي ديگر كم نيستند خانواده هايي كه سرپرست آنها زن است كه طبعا بايد با كسب درآمد، امور خانواده را اداره كند و به اين گروه مي توان زنان خود سرپرست را نيز افزود. در عين حال عرصه هاي وسيعي نيز براي كار زنان در جامعه وجود دارد و زنان مبتكر و كارآفريني كه علا وه برايجاد شغل براي خود موجب شاغل شدن چندين نفرديگر نيز شده اند، گواه اين ادعا هستند.
شجاعت، خلا قيت و سماجت؛ ويژگي زنان موفق
مژگان نوري نخستين شهردار زن كشور نيز درباره ويژگي هاي زنان موفق مي گويد از مشخصات بارز زنان نمونه، شجاعت، قاطعيت و سماجت در كارها و همچنين وفق دادن با شرايط مختلف و تلا ش براي رسيدن به هدف خود در زندگي است. زنان ما الگوهاي شايسته اي براي پيروي در زندگي خود دارند و نيازي نيست به الگوهاي بيگانه مراجعه كنند.
شهردار املش خاطر نشان مي كند فقر فرهنگي و مادي و سست شدن اعتقاد در بين مردم و زنان باعث رفتن آنها بسوي استفاده از الگوهاي غربي است بنابراين مسوولين و خانواده ها بايد ايمان و اعتقاد فرزندان خود را قوي كنند و شرايطي فراهم كنند كه از اشتياق جوانان بكاهند. در صورتيكه فاصله بوجود آمده بين مردم و مسوولين كم شود و مسوولين كشور به نيازها و اولويت هاي زندگي مردم بپردازند و اهميت بدهند و همچنين حسن رضايت آنها را جلب كنند در اين شرايط تمايل براي استفاده از الگوهاي بيگانه كمتر مي شود.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
پاداش بازنشسته ها چي شد؟
بازنشسته سال ۷۷وزارت كشور هستم. در اين سال پاداش آخر سال، پرداخت نشد اما آنها كه در سال ۷۸ بازنشسته شدند ۱۰ روز و در سال ۷۹ سي روز پاداش گرفتند. مي خواهم بپرسم چرا پاداش هاي معوقه پرداخت نمي شود؟چ
بندر انزلي- حسين موشح 
كنكور دائمي رانندگان 
هر سال ميليون ها تومان خرج خط كشي خيابان ها مي شود اما دريغ از يك راننده كه درون خط كشي درست براند. انگار مقدر است كه پشت فرمان نشين ها هر روز در يك كنكور تمام نشدني به مردم دنيا نشان بدهند كه قادر نيستند از سد اين كنكور پرخسارت عبور كنند.
راننده خسته از ترافيك 
مي دانيم ميگو مقوي است 
در اخبار و گزارش ها به تفصيل از خواص و فوايد ميگو و خاويار مي نويسيد و در نهايت مي گوئيد عدم اطلا ع مردم از اين خواص باعث شده سرانه مصرف اين گونه مواد غذايي در كشور پايين باشد. امروز من داد مي زنم، نعره مي كشم: آقايان، مي دانيم ميگو و خاويار مقوي است. حتي مي دانيم چقدر خوشمزه است. فقط پول نداريم تا آن را بخريم. مشكل همين جا است.
رضايي، در حسرت غذاهاي دريايي 
متمايز در خدمات 
يكسال و نيم پس از ثبت نام براي خريد ۲ دستگاه پرايد در سال ۸۱، خودروها را دريافت كردم. هنگام تحويل متوجه ضربه خوردگي بدنه هر ۲ ماشين از ناحيه درب موتور شدم. ولي نماينده فروش رفع و رجوع كرد و گفت: ماشين ها فابريك هستند. در نهايت تلا ش هاي من براي تعويض خودروها به نتيجه اي نرسيد و مجبور شدم با تقبل ضرر هنگفت، هر دو پرايد را بفروشم. خواستم بدانيد شعار متمايز در خدمات تا چه حد شعار است!
رنجبري 
كجا برويم؟
فرض كنيد دود و دم و ترافيك تهران من را به ستوه آورده و تصميم گرفته ام اين شهر آلوده را ترك كنم و رهسپار گوشه اي ديگر ازاين مملكت پهناور شوم. وقتي رفته رفته قيمت بيابان و كوير هم به قيمت تهران و شهرهاي بزرگ رسيده است، وقتي افزايش قيمت زمين، نه روزانه بلكه ساعتي و دقيقه اي است، يك نفر به من بگويد كه كجا مي توانم بروم؟
يك شهروند اميدوار
كروكي پليس از تگرگ 
چندي پيش خودرو رنوP.K خريدم كه به الزام نماينده فروش بايد بيمه آسيا مي شد. از قضا در جريان مسافرت به شيراز، در جاده گرفتار دانه هاي درشت تگرگ شدم و ماشين،آسيب جدي ديد: رنگ قسمت هايي از سقف و بدنه رفت و چراغ ها شكست.
اما وقتي براي دريافت خسارت به بيمه مراجعه كردم گفتند افسر راهنمايي و رانندگي بايد كروكي مي كشيده و كاري از دست ما ساخته نيست. گوششان هم بدهكار نبود كه افسر را در جاده چطور پيدا مي كردم؟
كمالي-نازي آباد
تشكر از شهرداري منطقه ۴
از شهردار محترم، مشاورين، معاونين و رياست فضاي سبز منطقه ۴ كه در پيشبرد پروژه هاي عمراني و خدماتي كوشش صادقانه اي دارند تشكر به عمل ميآوريم.
جمعي از اهالي منطقه ۴
قشر زحمتكش 
در اكثر فيلم ها و سريال هاي داخلي، قشر رانندگان به خصوص ماشين هاي سنگين، خلا فكار و نااهل به تصوير كشيده مي شوند. در حالي كه به عقيده من يكي از دشوارترين و در عين حال آبرومندانه ترين مشاغل، همين شغل است. رانندگان، به شريان هاي اصلي كشور يعني راهها و جاده ها جان مي بخشند، اين راه قدرداني از قشر زحمتكش كشور نيست.
عمو حسن، راننده جاده

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل  سن: ۴۲ سال
شغل: تكنسين و راديولوژيست درآمد: ۲۰۰هزارتومان
۱- آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
به شرط قناعت و كمي صبر، بله.
۲- آيا صاحب خانه هستيد؟
خير، مستأجر هستم.
۳- بيشترين هزينه زندگي شما صرف نظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
بيشتر خرج خورد و خوراك و بعد هم پوشاك.
۴- فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
با شرايط فعلي جامعه هزينه فرزندان بيشتر است.
۵- اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
ايشان اهل ولخرجي نيست ولي در جواب سؤال شما بايد بگويم مانند ديگر مسائلي كه ممكن است در زندگي پيش بيايد، راجع به آن صحبت مي كنيم و به نتيجهِ مطلوب مي رسيم.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي بود و چقدر؟
حدود ۲ ماه پيش، ۳۰هزار تومان.
۷- اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
تمام تلا شم را براي تهيه مسكن بكار مي برم.
۸ - اگر درآمدتان ده برابر شود چه مي كنيد؟
با اينكه بيشتر به روِيا مي ماند ولي به جز اختصاص قسمت عمده آن براي تهيه مسكن كمي بيشتر براي رفاه خانواده و همچنين دستگيري از نيازمندان بكار مي برم.
۹- آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
دو سال پيش سفر شمال رفتيم.
۱۰- بين يك اتومبيل صفر كيلومتر و يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
اتومبيل را قبول مي كنم به خاطر اينكه زودتر براي دريافت سهام شركت اقدام كنم.

آيينه تصوير
000694.jpg

هواپيمايي در حال گذر از روي توده عظيم يخي است كه در اقيانوس شناور مانده. پس از طوفاني عظيم، بزرگ ترين توده يخي دنيا به دو نيمه تقسيم شد كه در پي آن، دانشمندان خبر از احتمال بروز خطراتي ديگر در آينده مي دهند. آنها اثرات مخرب تكنولوژي بشر بر طبيعت و گرم شدن دماي عمومي هوا را از عوامل مؤثر بر وقوع چنين حوادثي مي دانند كه ممكن است سرانجام منجر به آب شدن برخي توده هاي يخ و در پي آن ايجاد خطراتي براي گروهي از كشورها شود.
000690.jpg

پيرترين فرد دنيا درگذشت. «كاماتو هونگو»، پيرزن ژاپني كه گمان مي رفت با يكصد و شانزده سال سن، سالخورده ترين انسان كره خاكي است ، در جزيره اي در جنوب ژاپن مي زيست. خانم هونگو معمولا ً پس از دو روز بيداري، دو روز مي خوابيد و اين عادت عجيب سبب شهرت او در سراسر ژاپن شده بود. او به هنگام فوت هفت فرزند ودست كم بيست و هفت نوه داشته. به طور متوسط ژاپني ها بيش از ساير افراد عمر مي كنند كه دانشمندان آن را مرتبط با رژيم غذايي مناسب شان، مصرف زياد ماهي و سبزيجات مي دانند.
000692.jpg

سربازان مشغول بررسي شرايط جسماني قرباني ديگري در بيمارستان هستند. هم اكنون افراد بي شماري در سراسر هند، پس از گزيده شدن توسط پشه، عفونت و تب، جان خود را از دست داده اند، تا جايي كه دولت هند، بسياري از سازمانهاي خود را براي ياري رساندن به قربانيان مهيا ساخته است. هم اكنون تنها در دهلي نو هجده نفر بر اثر عفونت و تب ناشي از آن جان سپرده اند و بيش از هزار و هشتصد نفر در بيمارستان ها بستري شده اند.
000696.jpg

شمال نايروبي، كنيا. زني مشغول آب دادن به گياهاني است كه با تلا ش بسيار در زمين خود پرورده است. كمبود آب و آلودگي آب درياچه «نايواشا» سبب شده تا طبيعت منطقه با خطر نابودي روبرو شود.
از ديگر سو بستگي زندگي بسياري از مردم اين ناحيه با پرورش گياهان و سبزيجات، به تدريج شرايط دشوار زندگي آنان را مشكل تر مي سازد؛ از   اين رو دولت كنيا قصد دارد با به كار بستن برخي تدابير، به ياري ساكنان نايروبي بشتابد

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |