پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۴
دسترسي بيشتر مردم به آبزيان منجر به افزايش مصرف مي شود
بسياري از كارشناسان تغذيه و كارشناسان اقتصادي معتقدند بايد تلا ش بيشتري براي گرايش مردم به مصرف ماهي و ميگو صورت گيرد.
به گزارش خبرنگار «بازارچه»، به اعتقاد اين عده افزايش مصرف ماهي و ميگو ضمن فوايد بسيار براي سلا متي انسان مي تواند به بهره برداري از امكانات كشور براي استحصال ماهي و ميگوي پرورشي و صيد ماهي و ايجاد اشتغال براي هزاران نفر بينجامد. از سو ي ديگر افزايش سهم گوشت آبزيان در سبدخانواده ها موجب كاهش تدريجي سهم گوشت قرمز و گوشت مرغ شده و به اين ترتيب از نوسانات ناشي از كاهش يكي از اين دو محصول (گوشت قرمز و مرغ) در بازار كاسته مي شود.
در حال حاضر به دليل پايين بودن سهم پروتئين هاي جايگزين (نظير سويا، ماهي و ميگو) در سبد مصرفي خانواده ها با كاهش عرضه مرغ در برخي مقاطع زماني، بازار دچار شوك شده و قيمت گوشت قرمز نيز افزايش مي يابد.
كارشناسان معتقدند: توليد كنندگان بخش دولتي و خصوصي با همكاري وزارت بهداشت بايد مردم را از طريق برگزاري جشنواره ها، نمايشگاه ها و ارائه اطلا عات در مورد فوايد استفاده از ماهي و ميگو و نحوه طبخ غذاهاي مختلف با اين مواد، بيشتر به استفاده از ماهي و ميگو تشويق كنند.
در همين حال مدير كل شيلا ت تهران دسترسي به مكان هاي خريد آبزيان وماهي را در ترويج فرهنگ مصرف آن مؤثر ارزيابي كرد.
محمد رنگرز جدي در گفت وگو با ايرنا، افزود: در حال حاضر مكان هاي تأمين ماهي مانند مرغ در دسترس عموم و در سطح شهر گسترده نيست.وي، تأسيس فروشگاه ها و مجتمع هايي براي عرضه مستقيم ماهي و آبزيان را امري ضروري دانست و گفت: براي انجام اين گونه اقدامات نياز به سرمايه گذاري بخش خصوصي است.وي اظهار داشت: در صورتي كه تقاضاي مصرف آبزيان به حدي برسد كه ضرورت اين كار براي عرضه كنندگان و توليد كنندگان بخش خصوصي ثابت شود، اقدام به سرمايه گذاري خواهند كرد.وي تصريح كرد: در سال جاري مذاكراتي با مقامات شهرداري ها در اين زمينه شده و آنان نسبت به اين امر اعلا م آمادگي كردند تا مكان هايي مناسب براي عرضه مستقيم ماهي فراهم كنند؛ اما اين اقدام نياز به سرمايه گذاري بخش خصوصي دارد.
مدير كل شيلا ت استان تهران افزود: استان تهران، استاني است كه حتي رفتارهاي اجتماعي آن در كل كشور تأثيرگذار خواهد بود، لذا ترويج مصرف ماهي در استان اهميت ويژه اي براي شيلا ت ايران دارد.
وي گفت: بنابراين اداره شيلا ت استان تهران مسؤوليت زيادي در زمينه ترويج مصرف ماهي دارد.
رنگرز جدي از جمله اقدامات شيلا ت استان را برگزاري و حضور فعال در نمايشگاه هاي عرضه ماهي ذكر كرد.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري دو نمايشگاه به منظور تشويق توليد كنندگان و ترويج فرهنگ مصرف آبزيان برگزار شد.
وي، اين دو نمايشگاه را، نمايشگاه بين المللي غذا در ارديبهشت ماه و نمايشگاه عرضه مستقيم ماهي در مهرماه سال جاري ذكر كرد.
وي از برگزاري نمايشگاه هايي براي عرضه مستقيم ماهي و آبزيان در آذر و بهمن ماه سال جاري نيز خبر داد و گفت كه بايد در زمينه مكان برگزاري اين نمايشگاه ها با مسؤولا ن مربوطه به توافق رسيد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |